Testikausi 2013-2014

formulajooseppi

Well-known member
Liittynyt
6.11.2013
Viestit
1256
Melkein tekisi mieli sanoa, että Ferrari ei oikein ole nyt ihan siellä missä mestaruuksista taistellaan, mutta mutta katsotaan nyt ekat kisat ensin mikä tilanne siellä on.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Täytyypä vielä palata tohon siipiasiaan. Täältä kun katsoo kuvia http://www.f1-direct.net/2014/serie.php?id_album=91 , niin Räikkönen ajoi kisasimun vanhalla etusiivellä ja ilman monkey seattia. Ensimmäisistä kuvista tietää, että kisasimu menossa koska ilta jo hämärtää. Ihan lopussa kun Kimi ajoi lyhyitä vetoja, vaihdettiin uudempaa osaa sitten autoon kiinni (aiemmassa postauksessani oleva kuva) Tietää, että kuva on lopusta koska jo hämärtää ja superpehmeää alla. Kyllä se vaan ihmetyttää, että miksi kisasimu ajettiin vanhemmilla siivillä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä se vaan ihmetyttää, että miksi kisasimu ajettiin vanhemmilla siivillä.
- kaikki uudistukset eivät ole onnistuneita
- Kimi piti enemmän vanhasta
- vanha siipi on mallia Albert Park
- vanha siipi sopii paremmin renkaiden, polttoainetalouden, lämpöjen ym. syiden takia kisasimulaatioon
- uudella siivellä ei saada vertailukelpoista dataa suhteessa aiempiin testeihin

Kyllähän sitä voi kaikenlaisia syitä pohtia ja niitä varmasti on vielä paljon sellaisiakin, joita tuossa en mainitse.

Vasta Australiassa nähdään realiteetit. Turhaa ajankäyttöä ja stressaamista vetää johtopäätöksiä testeistä, kun ei rajoittunut data ja tietotaidon puute kuitenkaan riitä tekemään niistä kummoisiakaan johtopäätöksiä. Tehoista puhutaan täällä paljon, mutta renkaat, luotettavuus, lämmöt ja polttoainetalous luultavasti ovat vähintäänkin yhtä merkittävässä roolissa. Ja jos Australiassa sataa, kukaan ei tiedä mistään mitään.
 
Viimeksi muokattu:

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Tääl on ihan tosissaan heitetty sitä kuuluisaa kirvestä sinne jonnekkii ! :D
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
- kaikki uudistukset eivät ole onnistuneita
- Kimi piti enemmän vanhasta
- vanha siipi on mallia Albert Park
- vanha siipi sopii paremmin renkaiden, polttoainetalouden, lämpöjen ym. syiden takia kisasimulaatioon
- uudella siivellä ei saada vertailukelpoista dataa suhteessa aiempiin testeihin

Kyllähän sitä voi kaikenlaisia syitä pohtia ja niitä varmasti on vielä paljon sellaisiakin, joita tuossa en mainitse.

Vasta Australiassa nähdään realiteetit. Turhaa ajankäyttöä ja stressaamista vetää johtopäätöksiä testeistä, kun ei rajoittunut data ja tietotaidon puute kuitenkaan riitä tekemään niistä kummoisiakaan johtopäätöksiä. Tehoista puhutaan täällä paljon, mutta renkaat, luotettavuus, lämmöt ja polttoainetalous luultavasti ovat vähintäänkin yhtä merkittävässä roolissa. Ja jos Australiassa sataa, kukaan ei tiedä mistään mitään.
Vanha etusiipi on mallia ysäri, ei yksikään muu talli ajele noin yksinkertaisella siivellä. Pelottaa vain, että siellä jälleen sekoilllaan tuulitunnelin kanssa tai ollaan muuten niin pahasti jäljessä ettei aerodynamiikkaan vielä panosteta ja ajellaan esittelysiivillä. Kuskithan ovat sanoneet, ettei bensansäästö ole lähellekään sitä mitä pelättiin. Renkaat ovat jälleen paljon suurempana tekijänä. Ferrari sutii liikaa kiihdytyksissä ja syö takarenkaita huomattavan paljon. Kertoo, että Ferrari ei ole vielä saanut moottoriaan lähellekkään niin ajettavaksi kuin se halutaan.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Tääl on ihan tosissaan heitetty sitä kuuluisaa kirvestä sinne jonnekkii ! :D
Eihän tuo Kimin kannalta hyvältä näytä. Ero ei varmasti ole noin suuri kuin testien perusteella vaikuttaa ja suuri talli saanee kurottua sitä kiinni, mutta uskallan olettaa, ettei Räikkösellä ole käsissään voittaja-autoa. Yksittäisissä kisoissa tietenkin voi tapahtua mitä tahansa, muuttujia on niin paljon.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Niin on muuten siipisäännötkin. Täysleveän tai nostetun etusiiven aerodynamiinen tehtävä on ollut erilainen.
Älä nyt jaksa alkaa vänkäämään. Vanhasta siivestä puuttuu kaikki aina "pyörteen tekijöistä" (vortex generators) asti. Se on iha perusläpyskä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Niin on muuten siipisäännötkin. Täysleveän tai nostetun etusiiven aerodynaaminen tehtävä on ollut erilainen.
No Mersu ainakin on tullu 2014 vuoteen areodynamiikan kehityksessä ja monet muut tiimit myös. Tämä on vaan niin eri maailmasta kuin Ferrarin läpykkä http://www.formula1.com/wi/enlarge/0x0/popup/sutton/2013/dms1427fe271.jpg

Ei etusiiven tehtävät ole muuttunut mihinkään vaikka sen mittoja on muutettu. Se vain täytyy suunnitella uudestaan, mutta edelleen samoja ilmavirtauksia samoihin paikkoihin sillä pyritään tekemään kuin ennenkin.


Edit: Marussialla näyttäs olleen hieman DRS-ongelmaa. http://www.formula1.com/wi/enlarge/0x0/popup/sutton/2013/dcd1401ma251.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Tääl on ihan tosissaan heitetty sitä kuuluisaa kirvestä sinne jonnekkii ! :D
Testeistä ei voi kauheesti päätellä, mutta kaikki mitä voi viittaa siihen, että kirves kannattaa heittää kaivoon ja naulata kansi kiinni :D

No, ehkä Alonso lentää huomenna ja kaikki on taas toisin...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vanhasta siivestä puuttuu kaikki aina "pyörteen tekijöistä" (vortex generators) asti. Se on iha perusläpyskä.
Myönnän suoraan, etteivät tietoni riitä arvioimaan F1-autojen aerodynamiikkaa, enkä hirvittävästi perusta jollain suomalaisella foorumilla esitettyihin muidenkaan arvioihin. Kisamenestys ratkaisee mikä toimii. Testit ovat vain testejä ja on turha arvailla miksi jokin talli käyttää jotain etusiipeä. Siihen varmasti on syynsä, mutta me emme niitä tiedä.
No Mersu ainakin on tullu 2014 vuoteen areodynamiikan kehityksessä ja monet muut tiimit myös. Tämä on vaan niin eri maailmasta kuin Ferrarin läpykkä http://www.formula1.com/wi/enlarge/0x0/popup/sutton/2013/dms1427fe271.jpg
Toivottavasti tuollaisista hirvityksistä päästäisiin eroon. Etusiipien sääntöjä pitäisi rankalla kädellä rajoittaa.
Ei etusiiven tehtävät ole muuttunut mihinkään vaikka sen mittoja on muutettu.
Itse asiassa jostain luin, että se kaventaminen muuttaa suunnittelufilosofiaa, koska suurempi osa renkaasta jää paljaaksi.

Edelleen, odotetaan niitä kisoja eikä heitetä kirveitä kaivoon testikaudella. Testit ovat vain testejä.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Toivottavasti tuollaisista hirvityksistä päästäisiin eroon. Etusiipien sääntöjä pitäisi rankalla kädellä rajoittaa.

Itse asiassa jostain luin, että se kaventaminen muuttaa suunnittelufilosofiaa, koska suurempi osa renkaasta jää paljaaksi.

Edelleen, odotetaan niitä kisoja eikä heitetä kirveitä kaivoon testikaudella. Testit ovat vain testejä.
Sam Michael puhui tosta sunnittelufilosofian muutoksesta, mutta eihän se sitä tarkoita, että sen tehtävät olisi muuttuneet.

Ei tässä kirveitä vielä kaivoon olla heitetty. Aikoihin en niin katsele, mutta se, että auto näyttää lähes identtiseltä julkaistuun versioon, ei voi tätä kuitata loppuvaiheessa talvitestejä vain "testit ovat vain testejä" -mantralla, koska siellähän sitä uutta aerodynamiikkaa pitäisi juuri testata. Mielestäni tämä kertoo, että Ferrari on jäljessä muilla osa-alueilla, keskittyen nyt niihin tai tiimissä on niin kova luotto, että kunnon aeroversiot nakataan paikalleen vasta Melbournessa.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sam Michael puhui tosta sunnittelufilosofian muutoksesta, mutta eihän se sitä tarkoita, että sen tehtävät olisi muuttuneet.
Etusiipi on tietysti etusiipi, mutta ilmavirtojen ohjailu muuttuu olennaisesti kaventamisen myötä. Ilmaa ohjataan nyt eri paikkoihin (tai ainakin eri suhteessa).
Ei tässä kirveitä vielä kaivoon olla heitetty. Aikoihin en niin katsele, mutta se, että auto näyttää lähes identtiseltä julkaistuun versioon, ei voi tätä kuitata loppuvaiheessa talvitestejä vain "testit ovat vain testejä" -mantralla, koska siellähän sitä uutta aerodynamiikkaa pitäisi juuri testata. Mielestäni tämä kertoo, että Ferrari on jäljessä muilla osa-alueilla, keskittyen nyt niihin tai tiimissä on niin kova luotto, että kunnon aeroversiot nakataan paikalleen vasta Melbournessa.
Katsomalla ei selviä mitään (ainakaan meille, joku Scarbs voi jotain yrittääkin ymmärtää). Se vaihtoehto ei käynyt mielessäsi, että Ferrari on tyytyväinen siihen vanhaan versioon? Entä jos sillä voitetaan Melbournessa?
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Toivottavasti tuollaisista hirvityksistä päästäisiin eroon. Etusiipien sääntöjä pitäisi rankalla kädellä rajoittaa.
Ei, vaan upea, fantastinen, tossa on yritystä :thumbup:

Jos Ferkun ysäri siipi toimii paremmin ku modernimpi, niin se ei luultavasti kerro muusta kuin Ferkun epäonnistumisesta. Eiköhän se ole yleisellä tasolla selkeä juttu, että tollanen monimutkanen rakenne on paras. Ainakin hyötysuhde nousee yleisesti ottaen, kun elementtien määrä siivessä kasvaa. Toki kaikki härpäkkeet ja vortex generaattori on sitten vielä asia erikseen.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Antaa webslaven todistella kantaansa oikeaksi(kuten aina.. ), mut tosiasiahan on, että Ferrarin ajelut tuolla siivellä oli kummallista..tai jos ei kummallista, niin poikkeuksellista. Kyseessä on kuitenkin viimeiset testiajelut ennen Australiaa. Luonnollisesti sille joku syy on. Mulle tuosta touhusta kuitenkin jotenkin näkyy iso luotto omaan tekemiseen. Toiseksi viimeinen testipäivä ja jätkät ei näytä mukamas mitään edistymistä aeropuolella. Välillä Alonso tai Kimi vetelee "purplea" sektoreihin, mut yllättäen ajeleeki hitaammin jne.. Enkä todellakaan usko, että oisivat 2 sekkaa kierroksella kärkeä hitaampia ja vain alle 2 sekkaa nopeampia kuin marussia. Joko ferrarilla on tulossa huonoin vuosi tällä vuosituhannella tai sit he jotain vielä peittelevät. Huhutut tehoerotki tuntuu kummalta, ku kuite Ferrarilla vissii nopeimmat huippunopeudet testeistä? Taas kerran vedän Alonsokortin; Jos jostain jotain olis luettavissa, nii Alonsosta. Ei näy epävarmuutta kommenteissa. Kimikin, että voiskai tuota sitä sun tätä tehdä, mut keskitytään ny omiin hommin.
 
Viimeksi muokattu:

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Onks Marussia ajanut koko testiviikon ajan pelkkiä aika-ajovetoja superkevyellä autolla vai miten ne vaikuttavat noin 'nopeilta'?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vettel jäi ilman aikaa ja Lotus jatkuvasti aika vähillä kierroksilla ja hitailla vauhdeilla? Ei hyvältä näytä Renaultin meno. Ei Kimin siirto Ferrarille kai sitten kovin väärin ole.

Mut onhan se aika karua jos häviää Mersun kolmostiimeille..
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mersulla aika iso RedBulltyylinen yläilmanpoisto...

 
Ylös