formulajooseppi
Well-known member
- Liittynyt
- 6.11.2013
- Viestit
- 1256
Melkein tekisi mieli sanoa, että Ferrari ei oikein ole nyt ihan siellä missä mestaruuksista taistellaan, mutta mutta katsotaan nyt ekat kisat ensin mikä tilanne siellä on.
- kaikki uudistukset eivät ole onnistuneitaKyllä se vaan ihmetyttää, että miksi kisasimu ajettiin vanhemmilla siivillä.
Vanha etusiipi on mallia ysäri, ei yksikään muu talli ajele noin yksinkertaisella siivellä. Pelottaa vain, että siellä jälleen sekoilllaan tuulitunnelin kanssa tai ollaan muuten niin pahasti jäljessä ettei aerodynamiikkaan vielä panosteta ja ajellaan esittelysiivillä. Kuskithan ovat sanoneet, ettei bensansäästö ole lähellekään sitä mitä pelättiin. Renkaat ovat jälleen paljon suurempana tekijänä. Ferrari sutii liikaa kiihdytyksissä ja syö takarenkaita huomattavan paljon. Kertoo, että Ferrari ei ole vielä saanut moottoriaan lähellekkään niin ajettavaksi kuin se halutaan.- kaikki uudistukset eivät ole onnistuneita
- Kimi piti enemmän vanhasta
- vanha siipi on mallia Albert Park
- vanha siipi sopii paremmin renkaiden, polttoainetalouden, lämpöjen ym. syiden takia kisasimulaatioon
- uudella siivellä ei saada vertailukelpoista dataa suhteessa aiempiin testeihin
Kyllähän sitä voi kaikenlaisia syitä pohtia ja niitä varmasti on vielä paljon sellaisiakin, joita tuossa en mainitse.
Vasta Australiassa nähdään realiteetit. Turhaa ajankäyttöä ja stressaamista vetää johtopäätöksiä testeistä, kun ei rajoittunut data ja tietotaidon puute kuitenkaan riitä tekemään niistä kummoisiakaan johtopäätöksiä. Tehoista puhutaan täällä paljon, mutta renkaat, luotettavuus, lämmöt ja polttoainetalous luultavasti ovat vähintäänkin yhtä merkittävässä roolissa. Ja jos Australiassa sataa, kukaan ei tiedä mistään mitään.
Eihän tuo Kimin kannalta hyvältä näytä. Ero ei varmasti ole noin suuri kuin testien perusteella vaikuttaa ja suuri talli saanee kurottua sitä kiinni, mutta uskallan olettaa, ettei Räikkösellä ole käsissään voittaja-autoa. Yksittäisissä kisoissa tietenkin voi tapahtua mitä tahansa, muuttujia on niin paljon.Tääl on ihan tosissaan heitetty sitä kuuluisaa kirvestä sinne jonnekkii !
Niin on muuten siipisäännötkin. Täysleveän tai nostetun etusiiven aerodynaaminen tehtävä on ollut erilainen.Vanha etusiipi on mallia ysäri
Älä nyt jaksa alkaa vänkäämään. Vanhasta siivestä puuttuu kaikki aina "pyörteen tekijöistä" (vortex generators) asti. Se on iha perusläpyskä.Niin on muuten siipisäännötkin. Täysleveän tai nostetun etusiiven aerodynamiinen tehtävä on ollut erilainen.
No Mersu ainakin on tullu 2014 vuoteen areodynamiikan kehityksessä ja monet muut tiimit myös. Tämä on vaan niin eri maailmasta kuin Ferrarin läpykkä http://www.formula1.com/wi/enlarge/0x0/popup/sutton/2013/dms1427fe271.jpgNiin on muuten siipisäännötkin. Täysleveän tai nostetun etusiiven aerodynaaminen tehtävä on ollut erilainen.
Testeistä ei voi kauheesti päätellä, mutta kaikki mitä voi viittaa siihen, että kirves kannattaa heittää kaivoon ja naulata kansi kiinniTääl on ihan tosissaan heitetty sitä kuuluisaa kirvestä sinne jonnekkii !
Myönnän suoraan, etteivät tietoni riitä arvioimaan F1-autojen aerodynamiikkaa, enkä hirvittävästi perusta jollain suomalaisella foorumilla esitettyihin muidenkaan arvioihin. Kisamenestys ratkaisee mikä toimii. Testit ovat vain testejä ja on turha arvailla miksi jokin talli käyttää jotain etusiipeä. Siihen varmasti on syynsä, mutta me emme niitä tiedä.Vanhasta siivestä puuttuu kaikki aina "pyörteen tekijöistä" (vortex generators) asti. Se on iha perusläpyskä.
Toivottavasti tuollaisista hirvityksistä päästäisiin eroon. Etusiipien sääntöjä pitäisi rankalla kädellä rajoittaa.No Mersu ainakin on tullu 2014 vuoteen areodynamiikan kehityksessä ja monet muut tiimit myös. Tämä on vaan niin eri maailmasta kuin Ferrarin läpykkä http://www.formula1.com/wi/enlarge/0x0/popup/sutton/2013/dms1427fe271.jpg
Itse asiassa jostain luin, että se kaventaminen muuttaa suunnittelufilosofiaa, koska suurempi osa renkaasta jää paljaaksi.Ei etusiiven tehtävät ole muuttunut mihinkään vaikka sen mittoja on muutettu.
Sam Michael puhui tosta sunnittelufilosofian muutoksesta, mutta eihän se sitä tarkoita, että sen tehtävät olisi muuttuneet.Toivottavasti tuollaisista hirvityksistä päästäisiin eroon. Etusiipien sääntöjä pitäisi rankalla kädellä rajoittaa.
Itse asiassa jostain luin, että se kaventaminen muuttaa suunnittelufilosofiaa, koska suurempi osa renkaasta jää paljaaksi.
Edelleen, odotetaan niitä kisoja eikä heitetä kirveitä kaivoon testikaudella. Testit ovat vain testejä.
Etusiipi on tietysti etusiipi, mutta ilmavirtojen ohjailu muuttuu olennaisesti kaventamisen myötä. Ilmaa ohjataan nyt eri paikkoihin (tai ainakin eri suhteessa).Sam Michael puhui tosta sunnittelufilosofian muutoksesta, mutta eihän se sitä tarkoita, että sen tehtävät olisi muuttuneet.
Katsomalla ei selviä mitään (ainakaan meille, joku Scarbs voi jotain yrittääkin ymmärtää). Se vaihtoehto ei käynyt mielessäsi, että Ferrari on tyytyväinen siihen vanhaan versioon? Entä jos sillä voitetaan Melbournessa?Ei tässä kirveitä vielä kaivoon olla heitetty. Aikoihin en niin katsele, mutta se, että auto näyttää lähes identtiseltä julkaistuun versioon, ei voi tätä kuitata loppuvaiheessa talvitestejä vain "testit ovat vain testejä" -mantralla, koska siellähän sitä uutta aerodynamiikkaa pitäisi juuri testata. Mielestäni tämä kertoo, että Ferrari on jäljessä muilla osa-alueilla, keskittyen nyt niihin tai tiimissä on niin kova luotto, että kunnon aeroversiot nakataan paikalleen vasta Melbournessa.
Ei, vaan upea, fantastinen, tossa on yritystä :thumbup:Toivottavasti tuollaisista hirvityksistä päästäisiin eroon. Etusiipien sääntöjä pitäisi rankalla kädellä rajoittaa.