Toikki "pienille" havainnoille

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Kale sanoi:
Uskoisin, että F1-auto on aika hullu ajettava ilman mitään luistonestoa. 900 konia jyllää perässä 600 kilon autossa. Ei tarvi paljoa kaasua polkasta, kun ollaan metsässä. Minardista varma voittaja kun ajelee viittä kymppiä koko kisan, siinä missä muut löytävät itsensä seinästä muutaman mutkan jälkeen :thumbup:
Tämä siis vain minun näkökulma. :)
Eiköhän formulat ole ajelleet ilman luistonestoa suurimman osan formuloiden historiasta. Ainakin vielä 90-luvun puolella luistonesto oli kielletty.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
Mulle kans tommonen SLK!

Niin joo missäs on sanottu notta Kovalainen ois ajellu viimeistelytestin tässä nyt?
 
Viimeksi muokattu:

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Ambomaan Mambo sanoi:
Mulle kans tommonen SLK!

Niin joo missäs on sanottu notta Kovalainen ois ajellu viimeistelytestin tässä nyt?
Iltalehti.fi

----

Viimeistelyharjoitus ennen Melbournen MM-avausta
Kovalainen testasi jälleen F1-autoa

Heikki Kovalainen ajoi keskiviikkona Renaultin F1-tallille viimeistelytestin ennen Melbournen MM-avausta.


Tässä jutussa myös:
"Reaktioaikani kuulemma hyviä"


Heikki Kovalainen on työntänyt jalkansa tukevasti formula 1 -oven väliin. Viime vuonna hän pääsi testaamaan niin Renaultia kuin Minardiakin, ja töitä on luvassa jatkossakin.

Viikko sitten Renault pyysi Kovalaista valmistautumaan MM-avauksen viimeistelytestiin ja tositoimiin hän ryhtyi keskiviikkona Santa Podin maineikkaalla kiihdytysradalla.

- Kutsu oli iloinen yllätys ja luonnollisesti olin heti valmis. Jokainen testi formula ykkösellä on opettava kokemus, vaikka tällä kertaa en päässytkään ajamaan perinteistä kilparataa, vaan yhtä suoraa edestakaisin, puhelimitse Englannista tavoitettu Kovalainen kertoi.

- Renaultilla oli viimeisessä todellisessa testissään ongelmia nopeusrajoittimen kanssa. Varikolle saavuttaessa se löi jostain syystä luistoneston pois päältä ja tämän vuoksi Jarno Trulli pyörähti kerran päin seinää.

- Nyt kaikki toimi moitteettomasti, enkä usko, että tiimillä on enää huolia saman asian suhteen Melbournessa.


"Reaktioaikani kuulemma hyviä"
Heikki Kovalainen keskittyi myös starttiharjoituksiin.

- Niitä kertyi 25-30. Kytkimen kanssa sai olla aika tarkkana, mutta hienosti se lähti liikkeelle manuaalisestikin. Ei tietenkään yhtä vihaisesti kuin nappia painamalla, mutta silti riittävän nopeasti. Reaktioaikani olivat kuulemma hyviä, Kovalainen selvitti.

Kovalainen asuu Northamptonissa. Hänellä on vain varttitunnin matka niin Santa Podiin kuin Silverstoneenkin.

- Minulla on ohjelmassa samanlainen F1-testi parin viikon kuluttua, jolloin Renault valmistautuu Malesian osakilpailuun. Ja samantyyppisiä keikkoja on luvassa pari muutakin, mutta vielä en tiedä, milloin pääsen seuraavan kerran F1:llä kiertämään oikein rataa, Kovalainen naureskeli.

Töitä kuitenkin riittää. Heikki Kovalainen kilpailee tällä kaudella viimevuotiseen tapaansa Formula Nissan -luokassa.

- Ensi viikolla aloitamme testit, ensin Jaramassa ja sitten Barcelonassa.

Formula Nissan -kausi pyörähtää käyntiin maaliskuun viimeisenä viikonloppuna.

KARI MELART
kari.melart@iltalehti.fi
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Kimi Räikkönen saa oman viinin. Kyseessä on itävaltalainen Silver Lake Limited Edition-viini, jota on laskettu liikkeelle 60 pulloa Kimin nimmarilla varustettuna. Näin Ilta-Sanomissa.
 

Flying Spin

Well-known member
Liittynyt
15.2.2004
Viestit
260
Kale sanoi:
Uskoisin, että F1-auto on aika hullu ajettava ilman mitään luistonestoa. 900 konia jyllää perässä 600 kilon autossa. Ei tarvi paljoa kaasua polkasta, kun ollaan metsässä. Minardista varma voittaja kun ajelee viittä kymppiä koko kisan, siinä missä muut löytävät itsensä seinästä muutaman mutkan jälkeen :thumbup:
Tämä siis vain minun näkökulma. :)
Mä taas olen kelannut, että eikös luistonesto ole jopa eräänlainen turvallisuusriski formuloissa, koska sen ansiosta kuskit uskaltavat ajaa monissa paikoissa paljon huolettomammin = kovemmalla nopeudella? :doubtful: Mikään luistonesto ei kuitenkaan pelasta jos autosta pettää jotain kovavauhtisessa mutkassa, ja luonnollisesti mitä suuremmilla nopeuksilla mennään niin sitä rajumpia ulosajot ovat.
 
Viimeksi muokattu:

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
belated sanoi:
Iltalehti.fi
- Minulla on ohjelmassa samanlainen F1-testi parin viikon kuluttua, jolloin Renault valmistautuu Malesian osakilpailuun. Ja samantyyppisiä keikkoja on luvassa pari muutakin, mutta vielä en tiedä, milloin pääsen seuraavan kerran F1:llä kiertämään oikein rataa, Kovalainen naureskeli.
kari.melart@iltalehti.fi
Kovalainenhan on tolla rytmillä Renaultin testikuski.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
www.f1.com sivuja on hieman paranneltu viime kaudesta. Katsotaan nyt tuleeko tulosseurantaan vielä lisäjuttuja kun vkloppu etenee. Mutta nyt oli jo uutena sektorien huippunopeudet ja säätiedot. Noitahan ei viime vuonna ollut?
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Nämä voisi tietty laittaa autoja koskeviin topikkeihin, mutta ei jaksa ettiä.. eli.


Ferrari käytti uusvanhaa keskisiipeään myös tositilanteessa eli kait siihen on pakko tottua...


..ja BAR ylimääräistä siipeä moottorikatteen takaosassa.. BARhan testasi tuota jossain testeissä ja näköjään se on hyväksi havaittu.


Relluissa on hainevien paikkaa ja mallia muuteltu, ainakin johonkin testiversioon nähden...


Myös Trullin lääkitystä on ilmeisesti muutettu..
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Myös BARin takasiiven "jäykisteet" kannattaa huomioida. Onko suurimmalla resursseilla toimiva autourheilun kuninkuusluokka taas ottanut mallia muista autourheilulajeista -tässä tapauksessa esim. WRC. :D
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Eikös Ferrarilla ollut jossain vaiheessa tollanen siipi mikä BARilla on nyt? BARilla en muista aiemmin tollasta nähneeni, mutta enpähä ole niin silmä tarkkana kattonukaan.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Spam sanoi:
Eikös Ferrarilla ollut jossain vaiheessa tollanen siipi mikä BARilla on nyt?
Joo oli, jotakin vastaavaa. Tosin ainakaan ite en nähnyt siitä kuin pari hämyistä kuvaa, mutta varmaan samaa sillä haettiin.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Pienenä kommenttina voisi laittaa MTV3 Lehmuskallion puhuvan paskaa että +palvelu ei vaikuta normaa lähetyksiin millään tavoin. No enää ei "normaali maikkarin" puolella nähdä vapaita harkkoja muutoin kuin nopeasti kyhättynä perjantai päivän kyhäelmänä. Jäljelle suorana vain aika-ajo ja kisa.

Toivottavasti mainostajat tajuavat tämän...
 

mardemi

Well-known member
Liittynyt
4.2.2004
Viestit
753
Sijainti
Keski-Suomi
Pete sanoi:
Pari vuotta takaperin Australiassa oli BMW turva-autona jollen väärin muista.
Kyllä on enemmän kuin pari vuotta, 2000 on ensimmäinen vuosi jonka (siis Melbournen) turva-autoa en ole kuvissa nähnyt ja Mersuksi havainnut.

1997 otettiin nuo Mersun viralliset turva-autot käyttöön. Sitä ennen mm. 1995 Belgiassa Porsche 911.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Noista lisäsiivistä.. Toi Barrin siipi näyssäis semmoselta joka tuo lisää painoa takapäähän, eli pitoa mutkiin. Ferrarin versio taas näyttäisi luultavasti olevan semmoinen, joka vaikuttaa vain huippunopeuksissa. Se vähentää painoa takasiiveltä, mikä taas auttaa suoranopeuksiin. (johtuikohan schumin ulosajot eilen siitä, kun tuuli ottikin vähän liikaa pitoa pois..) Ikäänkuin korvaava version niille taipuville siiville. :confused:

jos joku tietää enemmän, korjatkaa. danke.
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
Rellulla on takasiivessä Telefonica sponsorina, en muista aiemmin nähneeni sitä, joko Renault tai Mild Seven.
Pisti silmään kun on samannäköinen takasiipi kuin Minardilla pari vuotta sitten, kun tuli GP3-peliin maalattua uusia kauden autoja ;)

Ferrarilla on jänniä porrastuksia ilmanohjaimien alalaidassa.
Lisäksi tästä kuvasta näkee hyvin ton lisäsiiven.

 
Viimeksi muokattu:

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Rellulla on uudet piiput kuuman ilman poistoa varten:

Kuva Imolasta juuri ennen kauden alkua:



Ja kuva Australiasta:



Edit: tässä vielä parempi kuva:




En tiedä onko joku muu jo sanonut tuosta aikaisemmin jotain? :doubtful:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös