Tommi Mäkinen...entinen huippukuski!

Marsin Muinais Mies

Martian Member
Liittynyt
1.9.2002
Viestit
534
f1-katsoja:
Ehkä se kertoo lukijoitten näppylänaamaisuudesta enemmän jos viitsii suuttua näistä kirjoituksista. Hankkikaa elämä niin ei tarvitse näihin kirjoituksiin suhtautua niin hengenvakavasti!
Hankkikaa elämä? Mulla ei ole, mutta nauran silti!
:D :D :D :D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
bernie: Polo ja Lupo... Itse olen ihmetellyt Skodan ja Mitsun politiikkaa pidemmmän aikaa. Subarulla ei taida järkevää vaihtoehtoa juuri Imprezalle olla, mutta näiltä kahdelta isommalta merkiltä sellaiset kyllä löytyis. Mitsuhan vain kasvoi mitoiltaan, kun WRC:hen vaihdettiin.

Asiahan on niin, että WRC autoille on minimimitta, jonka täyttääkseen 206:stakin on jouduttu venyttämään pitemmillä puskureilla, joten Lupo tuskin tulis kyseeseen, mutta Polo kylläkin. Skoda siirtynee ensikaudella Fabiaan ja Pösö 307:aan. Mut nyt tuli kiire, joten idea hieman hukkui ja jäi kesken...
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Juu olishan Wolkkarilla jo jonkinlaisia kokemuksia neloskorin kolopallosta, nää Pirttisen ja Hirvosen vehkeet ja eikös Laukkanenki ole ajanut Lampaiden saaren rallisarjaa tollasella, ellei nyt ihan v*tuiks muista ni mitoiltaan aika liki 307:aa.. tai sitten ei, mistäpä minä tietäisin
 

bernie

Guest
luulis että olis kannattavaa laittaa radalle Lupo,ja sitten erilaisilla ilmanohjaukseen soveltuvilla levikkeillä täyttää ne kriittiset mitat.(vähän malliin bee-ryhmän pösö).säästyisi painoa ja saisi lisää mahdollisuuksia aerodynamiikan säätämiseksi.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin, mutta Lupo taitaa olla vielä eri kastissa kuin Fabia ja 206?? Uus Polo taas on käsittääkseni samaa kokoa kuin Golf 2, eli A-ryhmän MM:n 86 voittanut auto, eli ei enään ihan miniatyyri.

Ja on Pösölläkin taas varmaan syynsä suunnitellan 206:n syrjäyttämistä 307:lla, eli isommalla autolla. 206 on varsin pieni sisätiloiltaan (->Grönholm) ja ehkä akselivälikään ei ihan optimi ole?
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Zep:
206 on varsin pieni sisätiloiltaan (->Grönholm) ja ehkä akselivälikään ei ihan optimi ole?
Ja eikö Burnskin ole kookas? Muistui joku Grönholmin haastattelu jossa sarkastiseen tyyliin kommentoi että oli ruikuttanut pari vuotta jotain että polkimien pitäisi olla kaempana(?) ja kun Burns tuli talliin niin homma hoitui heti.
 

sasa1

Well-known member
Liittynyt
22.8.2001
Viestit
6559
Sijainti
Finland
Bossen MM-tittelin kunniaksi polkimia siirrettiin. Ei Rikulla ollut osuutta siihen asiaan.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
bernie:
luulis että olis kannattavaa laittaa radalle Lupo,ja sitten erilaisilla ilmanohjaukseen soveltuvilla levikkeillä täyttää ne kriittiset mitat.(vähän malliin bee-ryhmän pösö).säästyisi painoa ja saisi lisää mahdollisuuksia aerodynamiikan säätämiseksi.
Säännöthän sanoo, että auton perusmallin (siis myyntimallin) pituuden tulee olla 4m, Peugeot sai erivapauden tohon sääntöön - mikä suututti Seatin, kuka ei sitä saanut, ja tämän takia rakensi WRC:n (oikosulku) eikä Ibizasta...
Ett silleen!!!!!!
 

Koiranleuka

Well-known member
Liittynyt
19.7.2002
Viestit
125
On kyllä ihmelailla Subaru kämmännyt, mutta onhan se myönnettävä ettei Tommi ole ajanut ihan entiseen malliin. Mutta kyllä Tommi sentään huippukuski vielä on. Luulisin että Tommilla vituttaa vaan niin kovaa ne pikkuviat ettei kulje aina ihan täydellisesti. Joskus haukuttiin Mitsua vanhanaikaiseksi evopaskaksi ja silti kulki Tommin käsissä. Miksi Subaru ei sitten kulje? Luulisin että tuo vittuuntuminen on yksi syy. Masentaahan se, kun aina saa ekalla tai toisella pätkällä huomata että auto on rikki jostain, vaikka toisin talli vakuutteli.
 

Marsin Muinais Mies

Martian Member
Liittynyt
1.9.2002
Viestit
534
En ole f-1 katsojan klooni enkä sama sälli eri nimimerkillä, mutta nostanpa tämän taas esille, kun siihen näyttäs olevan syytä ja koska kauhiasti kummastuttaa, että miten se Mäkinen on niin hidas.Näin se taas meni:

TILANNE 8/26 EK:N JÄLKEEN

1 Ric ard Burns Peugeot 1.15.31,6
2. Harri Rovanp rä Peugeot - 18,3
3. Marcus Grönholm Peugeot - 37,8
4. Tommi Mäkinen Subaru - 46,7
5. Jani Paasonen Mitsub. - 47,6
6. Petter Solberg Subaru - 47,7
7 Markko Märtin Ford - 56,9
8 Freddy Loix Hyundai - 1.19,0
9. Juha Kankkunen Hyundai - 1.22,1
10. Carlos Sainz Ford - 1.22,2
11. Toni Gardemeister Skoda - 1.29,9
12 Armin Sc warz Hyundai - 1.30,9
13. Gilles Panizzi Peugeot 1 43,0
16. Kristian Sohlberg Mitsub - 4.09,1

Niin kuin tuosta näkyy, on Mäkinen Solbergia pikkuisen edellä. Mutta sitten:

TILANNE 18/26 EK:N JÄLKEEN
1. Marcus Grönholm Peugeot 3.08.11,1
2. Harri Rovanperä Peugeot - 55,3
3. Petter Solberg Subaru - 2.16,0
4. Tommi Mäkinen Subaru - 3.19,8
5. Carlos Sainz Ford - 4.07,6
6. Juha Kankkunen Hyundai - 5.15,9
7. Freddy Loix Hyundai - 5.39,8
8. Gilles Panizzi Peugeot - 6.30,7
9. Toni Gardemeister Skoda - 6.38,3
10. Francois Delecour Mitsub. - 8.00,9

Toisena ajopäivänä tuli yli minuutti turpaan Solbergiltä! Ainakaan minä en ole lukenut enkä kuullut mistään teknisistä tai muista murheista, jotka ton selittäis.En valitettavasti ole katsonut (TAASKAAN ) Ylen rallilähetyksiä, siellä ne olis kerrottu.
No joo, nyt kun luen noita listoja tarkemmin, niin on sielä syntynyt suurempiakin eroja( Bosse-Hartsa R.)
Onko se T. Mäkinen tullut vanhaksi ja hitaaksi? Vaikka onhan näitä nähty, ensimmäisenä mieleen tulee Kankkunen-Auriol muinaisilta ajoilta. Muinoin Lancialla (tai millä nimellä se silloin ajoikin) Auriol oli selvästi Kankkusta nopeampi, mutta Jussi tuli useammin maaliin ja muistaakseni vei mestaruuden Didin nokan edestä. Vaihtoivat herrat sitten Toyotalle ja kuinkas kävikään? Kankkunen piti Auriolia suorastaan pilkkanansa, Didi jäi Kankun jalkoihin, koska ei vaan saanut Toyotaa kulkeen! Johtopäätös: Kaikki autot ei sovi kaikkien kuskien ajotapoihin. Kenties Subaru On Mäkiselle täysin väärä ajopeli, ja tallia kannattais vaihtaa mitä pikemmin. Toisaalta, Pösöllä on jo kuskeja enemmän kuin tarpeeksi, ja Subaru näyttää ainakin just nyt toiseksi parhaalta, että minne mennä? Miten olis Fordi?
Niin juu, on Tommilla sopimus ensi vuodesta Suballa, mutta onhan noita ennenkin purettu.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
voitot on kuitenkin 1-0 Tommille ja pisteissä aika tasoissa. Saattaapa olla vähän motivaation puutettakin, kun on melkein joka kisassa ollut ongelmia. Toivottavasti Tommi sai vähän piristystä edellisen rallin 3. sijasta.

Ja eikös toi Petteri oo kuitenkin yks lupaavimmista nuoremman polven kuskeista, joten ei kai se nyt niin hirveän suuri häpeä ole hävitä :)
 

CO

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
187
Sijainti
Sipoo
Niin, kyllähän tässä on joutunut itse kukin tykönään pohtimaan Tommi-Petteri -asiaa.

Petterille täytyy ekanakin nostaa hattua, koska kova on poika sompaamaan. Sen verran järjestelmällisesti on ollut Tommia nopeampi koko kauden. Nyt alkaa muuten pikkuhiljaa Suomisen Tapsakin sen myöntämään lähetyksissään. Tosin alkaa sitä jo liikaakin korostamaan (tyypilliseen suomalaiseen tyyliin). Petteri on kuitenkin tehnyt kauden aikana sen verran virheitä (+ tekniset ongelmat), että Tommi ei ole pisteissä jäänyt törkeän kauas. Mikäli Subaru saa Pösöä kiinni, on Petteri seuraava uusi nimi maailmanmestarina. Se vaatii kuitenkin Petteriltä vielä jonkin aikaa henkistä kasvua, että malttaa mielensä. Että osaa ajaa johtopaikalla ja myös pitää sen. Oppirahoja on vielä maksettava muutamien ulosajojen verran. Vaikka Subaru olisi kilpailukykyinen Pösön kanssa jo ensi kaudella, en usko Petterin olevan vielä kypsä kannun pokkaamiseen.

Tommin alavireisyyden syytä ei taida tietää kukaan, tietäneekö edes Tommi itse. Ehkä auto on uusi, ehkä se ei vaan istu Tommille, ehkä yritystä on liikaa, ehkä menestymättömyys rassaa, ehkä jatkuva häviäminen tallikaverille on liikaa ,ehkä voittoja on takana jo niin paljon, ettei kakkossijakaan enää tunnu miltään. Tuntuu, että jos aikoo vielä tapella kannusta (tai edes sijoituksista loppupisteissä), pitäisi ottaa lusikka kauniiseen käteen ja alkaa taistella pisteistä niistä lähtökohdista, joissa nyt todella ollaan, eikä niistä, joissa oltiin vuosia sitten.

Saa nähdä, vieläkö Tommi näistä lähtöasetelmista nousee kärkimieheksi. Tommin luonteelle ei taida sopia tunnustaa jotain toista kuljettajaa nopeammaksi kuin hän (Pösön autona sentään). Vaikea kuvitella Tommin suusta vastaavia sanoja kuin Bosse on usein sanonut Panizzista ja joskus Rikusta: "Kyllä se kovaa menee, ei oikein ehditä mukaan, ei voi mitään". En tiedä pitäisikö?
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Petterille täytyy ekanakin nostaa hattua, koska kova on poika sompaamaan. Sen verran järjestelmällisesti on ollut Tommia nopeampi koko kauden.
Muutenkin vaikuttaa mukavalta kaverilta. Myöntää avoimesti hermostuneisuutensa, näyttää tunteensa ja on useimmiten hurmaavan positiivinen ja poikamainen. Hyvää mainosta tallille, kun nopeuskin on kohdallaan.

Tommin alavireisyyden syytä ei taida tietää kukaan, tietäneekö edes Tommi itse. Ehkä auto on uusi, ehkä se ei vaan istu Tommille, ehkä yritystä on liikaa, ehkä menestymättömyys rassaa, ehkä jatkuva häviäminen tallikaverille on liikaa ,ehkä voittoja on takana jo niin paljon, ettei kakkossijakaan enää tunnu miltään.
Kaikilla mainitsemillasi asioilla on varmastkikin merkitystä, mutta minä luulen, että suurin syy vauhdin hiipumiseen on ikä. Elimistön ja ennen kaikkea aivojen fysiologiset muutokset ovat yksilöllisiä ja voi olla, että Tommi ei ole enää herkimmillään. Toisaalta voi hyvinkin olla, että hän napsii vielä yhden mestaruuden, kun kaikki sattuu kohdalleen.

Tuntuu, että jos aikoo vielä tapella kannusta (tai edes sijoituksista loppupisteissä), pitäisi ottaa lusikka kauniiseen käteen ja alkaa taistella pisteistä niistä lähtökohdista, joissa nyt todella ollaan, eikä niistä, joissa oltiin vuosia sitten.
Minäkin olen ihmetellyt, miksi Tommi ei halua kilpailla. Carloskin taistelee pistesijoista kynsin ja hampain. Miksei Tommi?

Saa nähdä, vieläkö Tommi näistä lähtöasetelmista nousee kärkimieheksi. Tommin luonteelle ei taida sopia tunnustaa jotain toista kuljettajaa nopeammaksi kuin hän (Pösön autona sentään). Vaikea kuvitella Tommin suusta vastaavia sanoja kuin Bosse on usein sanonut Panizzista ja joskus Rikusta: "Kyllä se kovaa menee, ei oikein ehditä mukaan, ei voi mitään". En tiedä pitäisikö?
Tuo on Grönholmissa mukava piirre ja saattaa olla pistejahdissa arvokas. Kun aina ei tarvitse olla nopein, ei aina tarvitse myöskään ottaa liikaa riskejä.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Koiranleuka:
On kyllä ihmelailla Subaru kämmännyt, mutta onhan se myönnettävä ettei Tommi ole ajanut ihan entiseen malliin. Mutta kyllä Tommi sentään huippukuski vielä on. Luulisin että Tommilla vituttaa vaan niin kovaa ne pikkuviat ettei kulje aina ihan täydellisesti. Joskus haukuttiin Mitsua vanhanaikaiseksi evopaskaksi ja silti kulki Tommin käsissä. Miksi Subaru ei sitten kulje? Luulisin että tuo vittuuntuminen on yksi syy. Masentaahan se, kun aina saa ekalla tai toisella pätkällä huomata että auto on rikki jostain, vaikka toisin talli vakuutteli.
Syynä vaisuun kauteen on se, että mukana on neljä kuskia, jota ajavat ylivoimaisella Peugotilla. Subaru on hyvä auto, mutta luotettavuus on todellakin kärsinyt sitten viimme kauden. Tommi on tämän takia ehkä sortunut liika yrittämiseen ajoittain, jolloin hyvät pistesijat ovat romuuntuneet ulosajoihin. Kaikkihan muistavat sen yhden alkukauden kisan hurjat ilmavoltit... No, elämä on tällaista aina välillä, mutta eiköhän ensi kausi tuo mukanaan uudet tuulet. Muistakaahan, että Tommi oli vahvasti mukana mestaruustaistossa vielä toissa vuonna. Ei ajotaidot ole minnekkään ole kadonneet vuodessa. Peogeot on tänä vuonna yksinkeraisesti vain aivan liian ylivoimainen.
 

ögö

Well-known member
Liittynyt
24.1.2002
Viestit
84
MMMestari:
En ole f-1 katsojan klooni enkä sama sälli eri nimimerkillä, mutta nostanpa tämän taas esille, kun siihen näyttäs olevan syytä ja koska kauhiasti kummastuttaa, että miten se Mäkinen on niin hidas.Näin se taas meni:

TILANNE 8/26 EK:N JÄLKEEN

1 Ric ard Burns Peugeot 1.15.31,6
2. Harri Rovanp rä Peugeot - 18,3
3. Marcus Grönholm Peugeot - 37,8
4. Tommi Mäkinen Subaru - 46,7
5. Jani Paasonen Mitsub. - 47,6
6. Petter Solberg Subaru - 47,7
7 Markko Märtin Ford - 56,9
8 Freddy Loix Hyundai - 1.19,0
9. Juha Kankkunen Hyundai - 1.22,1
10. Carlos Sainz Ford - 1.22,2
11. Toni Gardemeister Skoda - 1.29,9
12 Armin Sc warz Hyundai - 1.30,9
13. Gilles Panizzi Peugeot 1 43,0
16. Kristian Sohlberg Mitsub - 4.09,1

Niin kuin tuosta näkyy, on Mäkinen Solbergia pikkuisen edellä. Mutta sitten:

TILANNE 18/26 EK:N JÄLKEEN
1. Marcus Grönholm Peugeot 3.08.11,1
2. Harri Rovanperä Peugeot - 55,3
3. Petter Solberg Subaru - 2.16,0
4. Tommi Mäkinen Subaru - 3.19,8
5. Carlos Sainz Ford - 4.07,6
6. Juha Kankkunen Hyundai - 5.15,9
7. Freddy Loix Hyundai - 5.39,8
8. Gilles Panizzi Peugeot - 6.30,7
9. Toni Gardemeister Skoda - 6.38,3
10. Francois Delecour Mitsub. - 8.00,9

Toisena ajopäivänä tuli yli minuutti turpaan Solbergiltä! Ainakaan minä en ole lukenut enkä kuullut mistään teknisistä tai muista murheista, jotka ton selittäis.
Voihan myöskin olla että Mäkinen säästeli? Sohlberg ajoi koko kisan täysiä ja moottori petti hiukan ennen maalia. Kokeneena kuskina Tommi myöskin tietää että Uudessa Seelannissa tapahtuu aina paljon keskeytyksiä. Ehkä varmat pisteet ja maaliin pääsy olivatkin tavoitteina tästä rallista? Jos Mäkinen olisi esim.Argentiinassa ottanut rauhallisemmin ja välttänyt ulosajon, olisi hylkäysten kautta tullut täysi pistepotti.
 
Ylös