Totuus-polli

Uskotko totuuteen?

• Äänestäjiä yhteensä
    30

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Arkitotuuksista... Se, että minä pilkoin porkkanoita äsken, on totuus vain minulle ja geilikselle. Kellekään muulle se ei ollut totta vielä hetki sitten. Nyt se on totta lukijalle, joka uskoo tämän kirjoituksen. Näin totuus on aina subjektiivista, riippuvaista havainnosta. Arkielämän totuudetkin voivat olla korkeintaan snapshotteja ajassa, ja aina riippuvaisia subjektista.

Paradoksit ovat oiva osoitus totuuden käsitteellisyydestä ja absoluuttisen totuuden mahdottomuudesta. Klassinen esimerkki: "Minä valehtelen nyt." Jos tuo lause on tosi, se on valetta. Mutta jos se on valetta, niin silloinhan se on totta.

Hyviä pointteja on tullut. Mielenkiintoinen aihe.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Mutta onko se maitoa? siinä voi olla vaikka yksi joukkoon kuulumaton atomi, jolloin se on jotain muuta kuin puhdasta maitoa :D

Ja tämä on mielenkiintoinen keskustelu. Pitkään aikaan en olekaan päässyt keskustelemaan fiksusti tämän tyyppisistä asioista :thumbup:
Jeps tuosta jälkimmäisestä.

Miten tämä epäilys totuudesta näkyy arkielämässä? Kun juot maitoa, niin epäiletkö juovasi piimää? Sen vielä ymmärrän, että pelkäisit juovasi pilaantunutta maitoa (atomit epäkondiksessa. ;) ) mutta jos kyseenalaistaa kaiken niin hulluksihan siinä tulisi. ;)

En usko Juskasen pilkkoneen porkkanoita, vaan kuorineen perunoita. Tosin en väitä tämän olevan absoluuttinen totuus.

geiloord

Rajoittunut mieshenkilö
Sijainti
Suomi Finland
Jeps tuosta jälkimmäisestä.

Miten tämä epäilys totuudesta näkyy arkielämässä? Kun juot maitoa, niin epäiletkö juovasi piimää? Sen vielä ymmärrän, että pelkäisit juovasi pilaantunutta maitoa (atomit epäkondiksessa. ;) ) mutta jos kyseenalaistaa kaiken niin hulluksihan siinä tulisi. ;)

En usko Juskasen pilkkoneen porkkanoita, vaan kuorineen perunoita. Tosin en väitä tämän olevan absoluuttinen totuus.
Arkielämässä on ihan se ja sama, onko siellä maidon seassa atomi tai kaks jotain muuta ku maitoa. Varmasti onkin. Mutta maitoa se mulle on.

ps. se olin minä ku kuorin ne perunat :eek:

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Ehihihi helevettiläine..

Absoluuttisuus ei voi olla likimääräistä, eikä likimääräinen absoluuttista. Absoluuttinen on tarkka, kiistämätön.. likimääräinen sen sijaan sinne päin ja melko lähellä.

Oikeesti hei..! :D

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Arkielämässä on ihan se ja sama, onko siellä maidon seassa atomi tai kaks jotain muuta ku maitoa. Varmasti onkin. Mutta maitoa se mulle on.

ps. se olin minä ku kuorin ne perunat :eek:
Missäs vaiheessa sillä on sitten väliä? Vaikuttaako esim. tapahtunut (jos näin uskot) holokausti millään tavoin elämääsi tai onko sillä merkitystä mitä tarkalleen ottaen on tapahtunut?

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Ehihihi helevettiläine..

Absoluuttisuus ei voi olla likimääräistä, eikä likimääräinen absoluuttista. Absoluuttinen on tarkka, kiistämätön.. likimääräinen sen sijaan sinne päin ja melko lähellä.

Oikeesti hei..! :D
Mulle on...;) Tai mulle riittää absoluuttiseksi totuudeksi kun juon maitoa, että se on maitoa eikä yksi atomi muuta sitä piimäksi tai viiniksi.

Mulle riittää myös se, että holokausti tapahtui. Olen nähnyt todistusaineistoa. Tiedän, että miljoonia ihmisiä kuoli. Se on absoluuttinen totuus, vaikka en sitten tiedäkään täsmällistä määrää montako kuoli. Tässä on nyt eroa eli en väitä, että holokausti tapahtumana olisi likimääräinen absoluuttinen totuus. Et silmät päähän ja aivot mukaan nyt...:thumbup:

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Mulle on...;) Tai mulle riittää absoluuttiseksi totuudeksi kun juon maitoa, että se on maitoa eikä yksi atomi muuta sitä piimäksi tai viiniksi.

Mulle riittää myös se, että holokausti tapahtui.
Kuten sanoin, totuus vaikuttaa aika subjektiiviselta :D

Knoukka

Well-known member
No ku se on sun absoluuttinen totuus, ei mun! Ei hyvänen aika sentään :D Eihän absoluuttinen totuus voi olla subjektiivinen tai riippuvainen mistään.
Eiköhän Nomi tähänkin vastaa jollain silmienpyörityshymiöllä.

Mutta oikeesti Nomin ajattelu tässä toikissa on niin kömpelöä, että saa muutkin kompuroimaan.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
No ku se on sun absoluuttinen totuus, ei mun! Ei hyvänen aika sentään :D Eihän absoluuttinen totuus voi olla subjektiivinen tai riippuvainen mistään.
Käsitit väärin. Minun tapani ajatella on toinen kuin sinun. En näe syytä pilkata sinun ajattelutapaasi.

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Käsitit väärin. Minun tapani ajatella on toinen kuin sinun. En näe syytä pilkata sinun ajattelutapaasi.
Ei mun ollu tarkoitus pilkata sua, mutta minun näkökulmasta sä puhut oikeasti niin sekavia, että ei voi kuin nauraa. Käytät käsitteitä ihan miten sattuu, mä en pysy kärryillä :D

Nomi-rakas, määrittelisitkö käsitteen absoluuttinen totuus. Sitten ehkä voidaan jatkaa. Mainittakoon, että itse olen pyrkinyt käyttämään käsitteitä (kuten subjekti, havainto jne) niin kuin niitä yleisesti filosofiassa käytetään. Tuntuu nyt, että me ei Fnoomin kanssa puhuta lainkaan samaa kieltä edes.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Ei mun ollu tarkoitus pilkata sua, mutta minun näkökulmasta sä puhut oikeasti niin sekavia, että ei voi kuin nauraa. Käytät käsitteitä ihan miten sattuu, mä en pysy kärryillä :D

Nomi-rakas, määrittelisitkö käsitteen absoluuttinen totuus. Sitten ehkä voidaan jatkaa. Mainittakoon, että itse olen pyrkinyt käyttämään käsitteitä (kuten subjekti, havainto jne) niin kuin niitä yleisesti filosofiassa käytetään. Tuntuu nyt, että me ei Fnoomin kanssa puhuta lainkaan samaa kieltä edes.
Moon kuule yrittänyt selvittää sitä jo paljon aikaisemmin tässä toikissa. ;)
Katson siis itse, että kyse kahdesta asiasta (mistä syntyy mielipide-eroja):
- millä tasolla asioita tarkastellaan (Itse ajattelen pienemmistä totuuksista kohti isompia. Ja kun homma toimii loogisesti pienemmissäkin asioissa - totuuksissa - miksei toimisi suuremmissakin?! )
- riittääkö likiarvoisuus absoluuttiseksi totuudeksi (itselleni riittää eli olen ehkä vähän suuripiirteisempi, sallivampi tässä. Hyväksyn sen, että asioita ei ehkä koskaan saada ihan täsmällisesti määriteltyä jne.)
Minun määritykseni absoluuttisesta totuudesta löytyy tuosta yltä.
Samalla se selittänee ehkä suurimman osan siitä miksi olemme eri mieltä. (=mä sentään yritin ymmärtää teidän näkökulmaa...)

Ja tuohon likiarvoisuuteenhan tuli tarkennuksia myöhemmin.

Tuohon voisi vielä lisätä, että abstrakteissa asioissa (kun edetään pienemmistä asioista aina vaan isompiin asioihin) kuten uskominen tai evoluutioteorian kannattaminen niin lopullista absoluuttista totuutta ei ehkä löydy (voida todistaa) tai ole olemassa. Kuitenkin uskon ja luotan siihen, että se absoluuttinen totuus on jossain olemassa.

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Katson siis itse, että kyse kahdesta asiasta (mistä syntyy mielipide-eroja):
- millä tasolla asioita tarkastellaan (Itse ajattelen pienemmistä totuuksista kohti isompia. Ja kun homma toimii loogisesti pienemmissäkin asioissa - totuuksissa - miksei toimisi suuremmissakin?! )
- riittääkö likiarvoisuus absoluuttiseksi totuudeksi (itselleni riittää eli olen ehkä vähän suuripiirteisempi, sallivampi tässä. Hyväksyn sen, että asioita ei ehkä koskaan saada ihan täsmällisesti määriteltyä jne.)

Tuohon voisi vielä lisätä, että abstrakteissa asioissa (kun edetään pienemmistä asioista aina vaan isompiin asioihin) kuten uskominen tai evoluutioteorian kannattaminen niin lopullista absoluuttista totuutta ei ehkä löydy (voida todistaa) tai ole olemassa. Kuitenkin uskon ja luotan siihen, että se absoluuttinen totuus on jossain olemassa.
Eli sinun absoluuttinen totuus on kuitenkin subjektiivinen, eikä universaali?

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Eli sinun absoluuttinen totuus on kuitenkin subjektiivinen, eikä universaali?
Varmaan, jos uskot toisenlaiseen teoriaan absoluuttisesta totuudesta.

No sitten voi tietysti kysyä, että miksi kuitenkin iso osa tässäkin pollissa uskoo absoluuttisen totuuden löytyvän?