Totuus-polli

Uskotko totuuteen?

• Äänestäjiä yhteensä
    30

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Varmaan, jos uskot toisenlaiseen teoriaan absoluuttisesta totuudesta.

No sitten voi tietysti kysyä, että miksi kuitenkin iso osa tässäkin pollissa uskoo absoluuttisen totuuden löytyvän?
Sä uskot sun teoriaan absoluuttisesta totuudesta, ja mä uskon mun teoriaan absoluuttisesta totuudesta. Mikä silloin on absoluuttinen totuus? Vai onko totuus silloin vain subjektiivista?

Ja pollin jakaumaan: Luulen, että ihmiset uskoo totuuteen, koska heidät on kasvatettu uskomaan siihen, eivätkä he ole koskaan kyseenalaistaneet sitä.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Sä uskot sun teoriaan absoluuttisesta totuudesta, ja mä uskon mun teoriaan absoluuttisesta totuudesta. Mikä silloin on absoluuttinen totuus? Vai onko totuus silloin vain subjektiivista?
No mä en usko, että maito muuttuu piimäksi vaikka oltaisiin eri mieltä. ;)

Tai jos mentäisin isompiin asioihin, niin tuskinpa sillä että erilaisia (vääriäkin) näkemyksiä vaikuttaa totuuteen.

Viimeksi muokattu:

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
No mä en usko, että maito muuttuu piimäksi vaikka oltaisiin eri mieltä. ;)

Tai jos mentäisin isompiin asioihin, niin tuskinpa sillä että erilaisia (vääriäkin) näkemyksiä vaikuttaa lopputuloksiin. (totuuteen)
Mihin hemmetin lopputuloksiin??

Nyt taisin tipahtaa lopullisesti...

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Alkuviestissä muuten puhuttiin vaan totuudesta. Absoluuttisuus tuli mukaan myöhemmin.

Filosofit vissiin tuota totuusasiaa ovat enemmänkin pähkäilleet ja jos joku heistä osuu tätä ketjua lukemaan niin hauskaa kyseisellä ihmisellä lienee. Ei kuitenkaan varmaan absoluuttiisen hauskaa.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Mitä tulee maitoon ja piimään, niin niiden välistä löytyy varmaan jonkin kokoinen harmaa alue, jolloin se ei ole vielä ihan piimää, muttei enää oikein maitoakaan.

geiloord

Rajoittunut mieshenkilö
Sijainti
Suomi Finland
Alkuviestissä muuten puhuttiin vaan totuudesta. Absoluuttisuus tuli mukaan myöhemmin.

Filosofit vissiin tuota totuusasiaa ovat enemmänkin pähkäilleet ja jos joku heistä osuu tätä ketjua lukemaan niin hauskaa kyseisellä ihmisellä lienee. Ei kuitenkaan varmaan absoluuttiisen hauskaa.
Kyllä se absoluuttisuus tuli jo siinä alustuksessa puheeksi? Se viimeinen quote? :confused:

Mielenkiintoinen aihe kyllä. Ja kai meillä ei filosofeillakin saa olla hauskaa tätä lukiessa :D

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö

Mä nyt näen sen niin, että totuus joko on tai ei ole. Nolla tai ykkönen, true tai false (nörtit tajuu, mitä puhun). Vähä niinku jos isä kysyy teini-ikäiseltä tyttäreltään, että ootko raskaana. Ei tyttö voi vastata, että on vähän. Sitä joko on raskaana tai ei ole raskaana.

Minä uskon, että totuus on vain ihmisen luoma käsite. Mitään oikeaa objektiivista ja absoluuttista totuutta ei olekaan, on vain erilaisia faktoja, jotka ovat riippuvaisia sekä havainnoijasta, olosuhteista että määritelmistä.

Jos absoluuttinen totuus (jota esim. Nomin mukaan ihminen ei välttämättä voi havainnoida) on olemassa, niin silloin on oltava olemassa Jumala (tai vastaava), jotta totuuden absoluuttisuus voidaan todeta. Ihminenhän, kuten Nomi sanoi, on liian rajallinen tietämään lopullista totuutta.

Todellisuus on niin muuntuvaa, että en vaan pysty uskomaan totuuksiin. Ne tuppaa näemmä kovin olemaan riippuvaisia ajasta ja kulttuurista ja yksilöstä (havainnoijasta).

Totuus, kuten aikakin, on ihmisen keksimä käsite, joka ei aiheuta kuin paradokseja. Ihminen yrittää käsitteellistää maailman, jonka ymmärtämiseen ihmisen käsityskyky (ja ryhmittelykyky) on liian rajallinen.

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Ei se mitään. Miulla on kyllä absoluuttisen hauskaa.. sillain likimain objektiivisella tavalla.

Ja tämähän oli täysin subjektiivinen lausunto nyt tässä kyllä. :thumbup:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Mitä tulee maitoon ja piimään, niin niiden välistä löytyy varmaan jonkin kokoinen harmaa alue, jolloin se ei ole vielä ihan piimää, muttei enää oikein maitoakaan.
Juu...tässähän jo puhuttiinkin aiemmin peräti atomeista siinä maitolasissa. :thumbup:

Ja maitoakin on montaa eri plaatua. Löytyy punaista, sinistä ja vieläpä lehmänmaitoakin.

Mutta totuus...totuus löytyy kuten aiemmin on jo mainittu kaurapuurosta.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Jos absoluuttinen totuus (jota esim. Nomin mukaan ihminen ei välttämättä voi havainnoida) on olemassa, niin silloin on oltava olemassa Jumala (tai vastaava), jotta totuuden absoluuttisuus voidaan todeta. Ihminenhän, kuten Nomi sanoi, on liian rajallinen tietämään lopullista totuutta.
No enpä muista väittäneeni, että ihminen on "liian rajallinen" tietämään lopullista totuutta, mutta joskus se vaan jää selvittämättä.

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
No enpä muista väittäneeni, että ihminen on "liian rajallinen" tietämään lopullista totuutta, mutta joskus se vaan jää selvittämättä.
No ehkä vähä oioin, anteeksi. Mutta miksi se jää sitten selvittämättä?

Ja miten selvitetään lopullinen ja absoluuttinen totuus esimerkiksi siihen, että onko kuolemantuomio hyväksyttävä rangaistus vai ei?

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
voi hyvää päivää, ettekö te parempaa jarnan aihetta enää keksi? Huhhuh! :D

Olette ornareita! JA SE ON TOTUUS!

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
No ehkä vähä oioin, anteeksi. Mutta miksi se jää sitten selvittämättä?
Esimerkki evoluutioteoriasta: Ihmisen kehitys. Yhä edelleen moni asia on epäselvää ja todennäköisesti pysyykin epäselvänä tai selvittämättömänä. Syynä tähän voi olla, että ei ikinään löydetä esim. puuttuvien lajien jäännöksiä.

Kuitenkin uskon, että evoluutioteoria selittää ihmisen kehittymisen paremmin kuin esim. luomisteoria. Pidän evoluutioteoriaa (aiemminkin kirjoitin) absoluuttisena totuutena. Sinun määritys oli erilainen...uskotko siis luomisteoriaan vai johonkin muuhun?

Ja miten selvitetään lopullinen ja absoluuttinen totuus esimerkiksi siihen, että onko kuolemantuomio hyväksyttävä rangaistus vai ei?
Tää on sieltä abstraktimmasta päästä ja siksi vaikea vastattava. Helpompi olisi jos kyse olisi tietystä kuolemantuomiosta, josta tiedettäisiin jotakin. Jos on toimittu lain mukaan ja riittävin todistein niin se on hyväksyttävissä.

Yleisesti kuitenkin vastustan kuolemantuomiota, mutta tämä on SUBJEKTIIVINEN käsitykseni aiheesta. ;)

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Kuitenkin uskon, että evoluutioteoria selittää ihmisen kehittymisen paremmin kuin esim. luomisteoria. Pidän evoluutioteoriaa (aiemminkin kirjoitin) absoluuttisena totuutena. Sinun määritys oli erilainen...uskotko siis luomisteoriaan vai johonkin muuhun?
Vastaan Juskan puolesta.. no okei, vastaan koska haluan ängetä väliin.
Evoluutioteoriankaan kohdalla ei ole pelkkää mustaa ja valkoista. Itse pidän evoluutioteoriaa todennäköisimpänä selityksenä, mutta että absoluuttisena.. ei.
Ihmiskunta on ollut niin monesti väärässä näissä absoluuttisissa totuuksissa, että pidän kiusallanikin ovet auki.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Vastaan Juskan puolesta.. no okei, vastaan koska haluan ängetä väliin.
Evoluutioteoriankaan kohdalla ei ole pelkkää mustaa ja valkoista. Itse pidän evoluutioteoriaa todennäköisimpänä selityksenä, mutta että absoluuttisena.. ei.
Ihmiskunta on ollut niin monesti väärässä näissä absoluuttisissa totuuksissa, että pidän kiusallanikin ovet auki.
Tuo ei kelpaa Juskalle. Muistetaan true and false!

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Esimerkki evoluutioteoriasta: Ihmisen kehitys. Yhä edelleen moni asia on epäselvää ja todennäköisesti pysyykin epäselvänä tai selvittämättömänä. Syynä tähän voi olla, että ei ikinään löydetä esim. puuttuvien lajien jäännöksiä.

En usko luomisteoriaan, vaan evoluutioteoriaan. Mutta kuten YSP tuossa totesi, niin nämä teoriat nyt on muuttunu niin moneen kertaan, että en rahojani tän puolesta "absoluutin" edessä laittaisi. Maakin oli yhteen aikaan pannukakku.
Tää on sieltä abstraktimmasta päästä ja siksi vaikea vastattava. Helpompi olisi jos kyse olisi tietystä kuolemantuomiosta, josta tiedettäisiin jotakin. Jos on toimittu lain mukaan ja riittävin todistein niin se on hyväksyttävissä.

Yleisesti kuitenkin vastustan kuolemantuomiota, mutta tämä on SUBJEKTIIVINEN käsitykseni aiheesta. ;)
Siis onko yhteiskunnalla oikeus tuomita yksilö kuolemaan? Onko kuolemantuomio hyväksyttävä rangaistus? Saako ihmisen tappaa?

En kysy nyt subjektiivista mielipidettä, vaan haen sitä, miten tässä yleisessä kysymyksessä päästäisin universaaliin, absoluuttiseen, mistään riippumattomaan totuuteen.

Minun näkemykseni mukaan ihmistä ei saa tappaa, ja tämä perustuu vain ja ainoastaan omiin arvoihini. Mutta välillä kun kuulen moninkertaisista lapsenraiskaajista, niin tekis mieli itse repiä ne hengiltä. Minä en siis ymmärrä, mikä voisi olla absoluuttinen totuus kuolemantuomion hyväksyttävyyteen, voin vain pitää kiinni omista arvoistani (ja välillä kyseenalaistaa mielipiteeni ja arvoni).

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Mä nyt näen sen niin, että totuus joko on tai ei ole. Nolla tai ykkönen, true tai false (nörtit tajuu, mitä puhun). Vähä niinku jos isä kysyy teini-ikäiseltä tyttäreltään, että ootko raskaana. Ei tyttö voi vastata, että on vähän. Sitä joko on raskaana tai ei ole raskaana.
En usko luomisteoriaan, vaan evoluutioteoriaan. Mutta kuten YSP tuossa totesi, niin nämä teoriat nyt on muuttunu niin moneen kertaan, että en rahojani tän puolesta "absoluutin" edessä laittaisi. Maakin oli yhteen aikaan pannukakku.
Nyt on kyllä vaikea suhteuttaa tuota aiemmin kirjoittamaasi tähän. Vaatinee lisää selvityksiä. Miten voit uskoa evoluutioteoriaan kun se määrityksiesi mukaan on selvästi false?

Toinen asia on nyt liian paljon tähän aikaan...;)