Los Angeles. Maantiepyöräilyn Ranskan ympäriajon voittanut Yhdysvaltain Floyd Landis kiistää käyttäneensä dopingia. Miehen talli Phonak ilmoitti torstaina, että Landis antoi liikaa testosteronia sisältäneen näytteen ympäriajon 17. etapin jälkeen.
"Kamoon, hei", mies vastasi Sports Illustrated -lehden haastattelijalle Austin Murphylle tämän kysyttyä, käyttikö hän kiellettyjä aineita.
Landisin käryn vahvistuminen odottaa vielä B-näytteen tutkintaa. Pyöräilijä itse ei usko tilanteensa paranevan.
"En voi toivoa sitä. Olen realisti", Landis totesi.
Landisin mukaan kohonnut testosteronitaso ei ole sama asia kuin positiivinen testi. Hänen mukaansa ongelma on varsin yleinen pyöräilijöiden keskuudessa. Seuraavaksi mies aikoo osoittaa, että hänellä on luonnostaan hämmästyttävä määrä testosteronia veressään.
Landis selvitti Murphylle myös ottaneensa kortisonipiikkejä lonkkavaivaansa, jonka takia hän joutuu pian leikkauttamaan lonkan. Landis pohtii, vaikuttivatko ne testitulokseen. Lisäksi mies miettii, onko kilpirauhasvaivaan otettu lääke sotkenut testiä.
"Minulla on ollut kilpirauhasvaivaa noin vuoden ajan. Olen ottanut siihen pieniä määrä kilpirauhashormonia, kerran päivässä suun kautta", Landis paljasti.
STT–AFP