Floyd Landisin dopingkärylle vahvistus
Julkaistu 05.08.2006 11:44 (päivitetty 13:16)
Maantiepyöräilyn Ranskan ympäriajon voittaneen Floyd Landisin dopingkäry sai vahvistuksen lauantaina, kun Kansainvälinen pyöräilyliitto UCI tiedotti, että myös yhdysvaltalaisen antama B-näyte osoittautui positiiviseksi. Tourin voittajaksi nousee näin Espanjan Oscar Pereiro.
Landisin 17. etapin jälkeen antamasta näytteestä löytyi runsas määrä testosteronia.
- UCI:n antidopingvaliokunta esittää, että Yhdysvaltain kansallinen pyöräilyliitto avaa kurinpitotoimet pyöräilijää kohtaan, UCI kertoi tiedotteessaan.
Landis, 30, menettää todennäköisesti Ranskan ympäriajon voiton ja saa kahden vuoden kilpailukiellon. Hän sai välittömästi lauantaina potkut Phonak-tallista.
- Landis erotetaan välittömästi, sillä hän rikkoi tallin sisäisiä etiikkasääntöjä. Landis jatkaa tapauksen selvittämistä. Se on kuitenkin yksityisasia, eikä Phonak-tallia ole siinä enää mukana, talli kertoi tiedotteessaan.
Landis teki uskomattoman nousun takaisin kilpailun kärkikahinoihin vuoristossa ajetulla 17. etapilla. Edellisenä päivänä yhdysvaltalainen oli romahtanut kahdeksan minuutin päähän kärjestä Alpeilla käydyllä osuudella.
Landis vakuuttaa syyttömyyttään
Ranskan ympäriajon voittajaa ei ole aiemmin hylätty dopingkäryn vuoksi. Landis on kiistänyt dopingin käytön ja kertonut hänen testosteroniarvonsa olevan luonnostaan korkea. Lehtitietojen mukaan näytteessä ollut testosteroni oli kuitenkin keinotekoista.
Landis tyrmäsi dopingsyytökset uudelleen lauantaina käryn vahvistuttua ja ilmoitti jatkavansa taistelua oikeusistuimissa.
- En ole koskaan ottanut mitään kiellettyjä aineita, en myöskään testosteronia. Olin vahvin mies Tour de Francessa ja sen vuoksi olen mestari, Landis ilmoitti kotisivuillaan.
- Aion taistella näitä syytöksiä vastaan samalla tarmolla ja määrätietoisuudella, jota olen osoittanut harjoituksissa ja kilpailuissa. Tähtään siihen, että nimeni puhdistuu ja saan takaisin kovalla työllä hankkimat saavutukseni, Landis linjasi.
Pyöräilijän lakimiehen Howard Jacobsin mukaan kaksikko aikoo todistaa Landisin syyttömyyden.
- Yhteistyössä johtavien lääketieteen ammattilaisten kanssa aiomme todistaa, ettei Floyd Landis voittanut vuoden 2006 Ranskan ympäriajoa kiellettyjen aineiden avulla, Jacobs sanoi.
(MTV3-Reuters-STT)