Toyota Gazoo Racing

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
431
Älä unohda Subaru Justyä ;)
Keke Design Limited Edition
Vuonna 1991 tehtiin Subarun maahantuojan toimesta 150 kappaleen numeroitu sarja "Keke Design Limited Edition" -mallia, jossa oli erikoisvarusteina kattoluukku, helmalevikkeet, H&R-madallusjouset ja nahkaratti Keken kypärä-logolla. Ulkoapäin autot olivat kolmiovisia ja niitä kiersi keltainen tarra, lisäksi autossa oli alkuperäisenä alumiinivanteet. Perässä oli Keke- design tarra ja sarjanumero.
Heh :D, itse asiassa juuri tätä koitin muistella ennen Calibra-esimerkkiä, mutta muistelin että kyseessä olisi ollut joku Suzuki.
 

Reinweib

Well-known member
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
373
Sijainti
Piilosa
Jos siteerataan Mäkistä itseään muutaman kuukauden takaa: – "Toyotan WRC-toiminta jatkuu samannäköisenä, mutta jään pois jokapäiväisestä toiminnasta. Olen jatkossa autourheilupuolella neuvonantajana. Muutamme vähän toiminnan luonnetta, Mäkinen kertoo." Nyt autourheilupuolen tulevan neuvonantajan panos uuden tallipäällikön pestiin on ollut "Minulta ei kyselty mitään". Toyotan Mäkistä koskevassa tiedotteessa puhutaan GR-siviiliautojen lisäksi moottoriuhteilun toimintojen strategisesta suunnittelusta ja kuljettaja-valmennuksesta. Toki nämä vuoden vaihteesta alkaen.

Eli kyllä siellä sukset on ollut ristissä. Mielenkiintoista myös että Latvalan kanssa asiasta on keskusteltu ensimmäisen kerran tässä kuussa. Toivotaan parasta, iso haaste JML:älle mutta sinänsä ihan tavanomainen tuolla taustalla.

Off topic, jännä toi Subary Justy, oisko nuo olleet satamassa lojuvia autoja jotka on meinannut jäädä laman myötä käsiin, meinaan kuulostaa melko uskomattomalta idealta alkaa tuossa taloudellisessa tilanteessa myymään marginaalimerkin nelivetoisen pikkuauton erikoimalleja tuollaista määrää.

Edit, bingo: Subaru Justya rekisteröitiin Suomessa seuraavasti: 1990 158kpl 1991 143kpl 1992 53kpl
 
Viimeksi muokattu:

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
1354

Tommi vetänyt herneen nenään Hyundain kikkailusta ja antaa ymmärtää ettei Toyota tule antamaan tallimääräyksiä.
Mietin että eikös ole ihan perusmeininkiä nykypäivänä jos SR-säännöllä jatkava kuski haluaa pisteitä powerilta, niin köröttelee siihen asti? Tai auttaa tallikavereita jos ei itsellä ole mitään voitettavaa?
Toki Adamo on konnien konna, mutta kannattaisi ehkä Tomminkin pitää takataskussaan näitä harmaalla alueella olevia mutta sallittuja keinoja. Jos vaikka Ypresissä pitäisi tehdä joku temppu Evansin hyväksi. Vai onko Tommi todella vain tallimestaruuden perässä? Kallehan ei saanut näyttää kynsiään powerilla ja nousta MM-taistossa kolmanneksi, koska tallipisteet. Mikä on jo itsessään tallimääräys.
Tämä viestini jonka kirjoitin päivää ennen kuin selvisi Tommin eläköityminen tallipäällikön paikalta on taas ajankohtainen.
Toivottavasti Jari-Matti tajuaa, että tallipäällikön on pelattava näillä harmailla alueilla. Mikä ei ole kiellettyä, on sallittua.
Tommi oli liian nice guy tuohon hommaan, vaikka hienosti hommansa hoitikin alkuun.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1230
Niin tai näin, onhan TGR: ssä paljon sattunut ja tapahtunut lyhyen ajan sisällä sopimusasioiden suhteen, en jotenkin usko että Tänakille mikään wrc2 diili oli millään lailla merkittävä asia kun hänen tulevaisuudesta ollaan neuvoteltu, toki jos Martin on jotain sooloillut on sukset voineet hyvinkin mennä solmuun.
Lapille saattoi käydä vähän niinkin että luuli tehneensä hyvän diilin Citroenin kanssa sillä ajatuksella että hän on tiimin ykköskuski ja vierelle tulee esim, Östberg, Ogierin sopimus sotkikin sitten näitä ajatuksia, muuten en näe järkeä siinä että siirtyy voittaja autosta pois kun Citikka oli jo silloin hankalan auton maineessa. Tuskin se Tomminkaan tarjous niin huono on ollut ettei sillä olisi perhettä elättänyt.
Muistelisin, että EP ei ollut itse kauhean innostunut siirtymään Citroenille, vaan antoi ymmärtää, että olisi mielummin jatkanut Toyotalla. Hän kertoi silloin, että manageri Erik Veiby asiasta neuvottelee ja päätös tallinvaihdosta on ollut alunperin enemmän Veibyn, kuin Lapin idea. Toki Lappikin sen lopulta hyväksyi, mutta ainakin Veibylle taisi raha ratkaista päätöksen kokonaan.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1030
En löytänyt tästä ketjusta vertausta surullisen kuuluisaan F1-projektiin. Minusta näyttää vähän siltä, että aluksi tätä ralliprojektia Tommi veti oman mielensä mukaan ja tulosta tuli todella nopeasti. Japanilaiseen kulttuuriin se ei vain sopinut, että kissat hyppii pöydällä. Pitää mennä pääkonttorin mukaan, tuli mitä tuli.
Vaikka jossakin iltapäivälehtijutussa Ogier JML:ää kehuikin, itse on täysin eri mieltä.
On koko henkilkuntaa halveksivaa ottaa kohtuullisen kokoisen yrityksen johtoon täysin kokematon ja taidoton henkilö. Se, että on innokas rallimies, ei auta pätkän vertaa.
Putkan TJ:lle koko ajan tilanteita, joissa on valittava, joko puolustaa oma jengiä tai myötäilee päämaajaa (=olla väärässä). JML:stäkö siihen, epäilen vahvasti.
Eikös kaukoitäinen kulttuuri ole juuri hierarkinen, siihen ei kyllä mikään "seremonia TJ" istu (jota joku epäili), vaan toikkarin pitää ihan oikeasti päättää asioista. TGR:han on jo ihan kohtuukokoinen lafka, siinä on TJ:n päätettäviä asioita vaikka kuinka. Eikä siinä auta, vaikka olisi kuinka paljon lakeijoita ympärllä. Aina tulee ristiriitatilanteita, joissa tj kertoo = päättää, mitä tehdään.
Tämän tiedän ihan omasta kokemuksesta, kun vedin yhden kansainvälisen yrityksen Suomen toimintoja. Vaikka kokoluokka oli paljon pienempi, joka päivä piti päättää nuoleskeleeko päämajaa vai ajaako oman konttorin puolta. Helppoa? ei todellakaan.

EDIT: loppukanootti: TGR tulee tulevaisuudessa tekemään kuten päämaja käskee ja tulokset sen mukaisia vrt F1 proggis...
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2646
Sijainti
Lahti
Eikös tämä nyt ollut vähän ristiriitaisesti saneltu? Jos kaiken on tapahduttava japanilaisen kulttuurin ja piäkonttorin mukaan, miten siihen sopii JML? Päätös tuli kuitenkin sieltä suunnasta.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3576
En löytänyt tästä ketjusta vertausta surullisen kuuluisaan F1-projektiin. Minusta näyttää vähän siltä, että aluksi tätä ralliprojektia Tommi veti oman mielensä mukaan ja tulosta tuli todella nopeasti. Japanilaiseen kulttuuriin se ei vain sopinut, että kissat hyppii pöydällä. Pitää mennä pääkonttorin mukaan, tuli mitä tuli.
Vaikka jossakin iltapäivälehtijutussa Ogier JML:ää kehuikin, itse on täysin eri mieltä.
On koko henkilkuntaa halveksivaa ottaa kohtuullisen kokoisen yrityksen johtoon täysin kokematon ja taidoton henkilö. Se, että on innokas rallimies, ei auta pätkän vertaa.
Putkan TJ:lle koko ajan tilanteita, joissa on valittava, joko puolustaa oma jengiä tai myötäilee päämaajaa (=olla väärässä). JML:stäkö siihen, epäilen vahvasti.
Eikös kaukoitäinen kulttuuri ole juuri hierarkinen, siihen ei kyllä mikään "seremonia TJ" istu (jota joku epäili), vaan toikkarin pitää ihan oikeasti päättää asioista. TGR:han on jo ihan kohtuukokoinen lafka, siinä on TJ:n päätettäviä asioita vaikka kuinka. Eikä siinä auta, vaikka olisi kuinka paljon lakeijoita ympärllä. Aina tulee ristiriitatilanteita, joissa tj kertoo = päättää, mitä tehdään.
Tämän tiedän ihan omasta kokemuksesta, kun vedin yhden kansainvälisen yrityksen Suomen toimintoja. Vaikka kokoluokka oli paljon pienempi, joka päivä piti päättää nuoleskeleeko päämajaa vai ajaako oman konttorin puolta. Helppoa? ei todellakaan.

EDIT: loppukanootti: TGR tulee tulevaisuudessa tekemään kuten päämaja käskee ja tulokset sen mukaisia vrt F1 proggis...
Vähän offtopic mutta tähänhän se Toyon F1-projekti nimenomaisesti kaatui, liian hitaaseen päätöksen tekoon vaikka oli budjettia millä mällätä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
4732
Sijainti
Helsinki
Ymmärrän, niitä jotka epäilevät JML:n palkkaamista. Tehtiinkö se enemmänkin suhteiden, kuin osaamisen perusteella?
 

DC

from freelance to new dance
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3187
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
On koko henkilkuntaa halveksivaa ottaa kohtuullisen kokoisen yrityksen johtoon täysin kokematon ja taidoton henkilö. Se, että on innokas rallimies, ei auta pätkän vertaa.
Putkan TJ:lle koko ajan tilanteita, joissa on valittava, joko puolustaa oma jengiä tai myötäilee päämaajaa (=olla väärässä). JML:stäkö siihen, epäilen vahvasti.
Eikös kaukoitäinen kulttuuri ole juuri hierarkinen, siihen ei kyllä mikään "seremonia TJ" istu (jota joku epäili), vaan toikkarin pitää ihan oikeasti päättää asioista. TGR:han on jo ihan kohtuukokoinen lafka, siinä on TJ:n päätettäviä asioita vaikka kuinka. Eikä siinä auta, vaikka olisi kuinka paljon lakeijoita ympärllä. Aina tulee ristiriitatilanteita, joissa tj kertoo = päättää, mitä tehdään.
Vertaus ontuu niiltä osin, että ei tässä ole toimarin virkaan ketään rekrytty. Latvalan rooli tallipäällikkönä on kuitenkin aika kaukana mistään perus-toimitusjohtajan roolista. Jos Toyota olisi etsinyt nimenomaisesti ammattijohtajaa, he olisivat sellaisen myös palkanneet.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3262
Vähän offtopic mutta tähänhän se Toyon F1-projekti nimenomaisesti kaatui, liian hitaaseen päätöksen tekoon vaikka oli budjettia millä mällätä.
Toyotan F1-tallin ensimmäinen tallipäälliköhän joutui (tuolloisten mediatietojen mukaan) pakotettuna eläköitymään, sillä japanilaisen kulttuurin mukaan kyseisessä iässä nyt vaan kuului laittaa hanskat naulaan ja tehdä tietä nuoremmille. Tuolloin ruotsalainen korvattiin japanilaisella.

Voisiko Jari-Matin pestin takana olla sitten se, että nyt kun homma pyörii ja tuottaa tulosta, niin japsit haluavat siirtää päätäntävallan omilleen ja siksi Jari-Matin rooli onkin tosiasiassa olla pelkkä käsinukke ja japanilaisten surrogaatti täällä Euroopassa?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4266
Sijainti
Event horizon
Voisiko Jari-Matin pestin takana olla sitten se, että nyt kun homma pyörii ja tuottaa tulosta, niin japsit haluavat siirtää päätäntävallan omilleen ja siksi Jari-Matin rooli onkin tosiasiassa olla pelkkä käsinukke ja japanilaisten surrogaatti täällä Euroopassa?
Tiedä tuosta käsinuken roolista, mutta de factohan TGR:n toiminnot siirreettiin juurikin Toyotan oman organisaation hoidettavaksi ja TMR sysättiin tarpeettomana sivuraiteelle.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4266
Sijainti
Event horizon
Kuka muutes maksaa (pääsääntöisesti) nuotinlukijoiden palkan? 1. kuski vaiko talli? Joskus ennen wanhaan muistelen lukeneeni jostain että kartturit olis olleet ikään kuin töissä sillä 1. kuljettajalla.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
1901
Sijainti
JKL
Yleensä kuski. Toki tallin maksama palkka kuskille pitää sisällään sen kartturinkin palkan mutta kuski sitten maksaa osuuden eteenpäin...
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
215
Yleensä kuski. Toki tallin maksama palkka kuskille pitää sisällään sen kartturinkin palkan mutta kuski sitten maksaa osuuden eteenpäin...
Citroen maksoi molempien palkan ainoana tallina. Muilla kuski maksaa kartturille. Tämä luettu muutama vuosi sitten, luotettavana pitämästäni lähteestä, jota en muista🙄
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
1901
Sijainti
JKL
Citroen maksoi molempien palkan ainoana tallina. Muilla kuski maksaa kartturille. Tämä luettu muutama vuosi sitten, luotettavana pitämästäni lähteestä, jota en muista🙄
Juu jotain tällaista muistan myös... Ja joissain tapauksissa talli on palkannut nuorelle kuskille vanhemman kartturin opettajaksi...
 
Ylös