Treenitoikki 2013

Mangelo

Well-known member
1km uinti (0.8 rinta 0.2 selkä).
13km lenkki 6.20, nihkeä olo joten kevyellä rasvanpolttosykkeellä.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Jeppatijee. Josko sitä pitkästä aikaa saisi treenaamisen säännölliseksi ja järkeväksi. Viime vuonna tuli lähdettyä puolmaratoonia selättämään niinkin hyvillä pohjatreeneillä, että vuodessa alle kymmenen juoksulenkkiä. Hengissä selvittiin. Ihmeeksi.
Aiemminkin tähän toikkendaaleniin päiväkirjan pitäminen on auttanut orientoitumisessa, niin miksipä ei tänäkin vuonna auttaisi.

4.1
Rinta- ja hartiatreeni salilla 50min.

Mangelo

Well-known member
Tuli hankittua vielä Brooksin Puregritit. Hyvin vaimennettu, kevyt, leveä varvastila, matala kanta, jäykistämätön maastokuviokenkä. Toivottavasti kumiseos pitää liukkaalla, muuten ihan ideaali talviulkolutossu mulle. Kokeilin myös Adidaksen Adipure Motion kenkää, muttei istunut jalkaan lain.

Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Tänään hiihtoa 17km/h keskivauhdilla puolitoista tuntia.. Kokeilin "kisavoitelua" ja ihan kivasti tuntui luistavan. Luistelubaanat eivät olleet kovin hyvässä kunnossa. Peltolenkki oli kova (nopea tosin) ja vaikea hiihtotekniikalle. Metsälenkeillä alusta oli etenkin ylämäissä todella pehmeä ja pöperöinen.

Pertsaladut olivat hyvässä kunnossa ja tasatyönnöllä meni melkein kaikkein parhaiten tänään.

Pitää kokeilla tuota fluorivoitelua uudestaan vähemmän nopeammalla kelillä niin näkee ehkä paremmin kannattaako lähteä massahiihtoihin itsevoidelluilla suksilla.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
12 km hiihto ja aamu- sekä iltavetkutukset.

Treenisaldot 2013:
Kuntopyörä 43 km
Lihaskunto 1h 50min
Juoksu 8 km
Uinti 2 km
Hiihto 12 km

Yhteensä: 7h 20min

Sue_me

Well-known member
Pertsaa 18km Pykälän majalle ja takaisin.

n. 1h 50min.

Luisto paikoin todella hyvä jäisten latujen takia. Pito olematon jäisemmissä ylämäissä.

Knoukka

Well-known member
VJ 2,5km + 40min jyrkästi nouseva rive ja mave.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Pertsaa 18km Pykälän majalle ja takaisin.

n. 1h 50min.

Luisto paikoin todella hyvä jäisten latujen takia. Pito olematon jäisemmissä ylämäissä.
Mulla oli toisinpäin, kun oli Uudenvuoden aatonaaton voiteet pohjissa. Tappopito eikä liukunut tippaakaan. Alamäissä sai sauvoa.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Illalla vielä 53min juoksulenkki. ~3km pätkä latupohjalla hidasti vauhtia, joten matkaa ei tullut kuin 8,7km.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Mulla oli toisinpäin, kun oli Uudenvuoden aatonaaton voiteet pohjissa. Tappopito eikä liukunut tippaakaan. Alamäissä sai sauvoa.
Tästä tuli mieleen: Miten usein te voitelette suksenne?

Itse laitan ennen jokaista lenkkiä vähintään yhden kerroksen parafiinia pohjaan, vaikka olis sama kelikin kuin edellisellä lenkillä. Tietty jos edellinen lenkki on ollut lyhyt niin sitten en välttämättä voitele.
Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että ihmisillä tuntuu olevan todella surkea luisto suksissaan. Ei se varmasti ole pelkästään laskutekniikasta kiinni. Jotkut näyttävät laskevan ihan hyvässä asennossa.

Se ei kuitenkaan kestä niin kauhean kauaa (10min per suksi 1 kerros), ja parantaa hiihdon miellekkyyttä oleellisesti. Tai jos joskus haluaa nopeasti lenkille, niin ainakin pikaluistoa pohjaan.

Mangelo

Well-known member
29km lenkki.. vauhdista ei hajua ehkä 6.00. Paino 81.2..

Aivan mahtava fiilis tuli lenkillä, vaikka lähtiessä oli väsynyt olo. Eihän toi mitään juoksua ollu mut hyvä pitkä liito. Ja uudet kengät istui jalkaan niin että palikat tuntui loksahtavan sijoilleen.

Tästä tuli mieleen: Miten usein te voitelette suksenne?
Viimetalvisilla parafiineilla on mennyt ne 4 vai 5 hiihtolenkkiä, pikaluistoa pari kertaa laittanut. Ja pitovoidetta ennen joka lenkkiä. Parafiinia laitan ehkä keskimäärin 10 lenkin välein. En teidä hyödyttääkö se mitään. No eilen vähän hifistelin puhdistamalla ja hiomalla suksen pohjia 1200sella ja pistämällä uudet keliparafiinit siklaten ja harjaten joten saas nähdä mitä huomenna tapahtuu.

Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Pertsan hiihtäjänä yleensä pidot aina kelin mukaan. Luistosta en niin kauheasti edes välitä. Huonolla luistolla saa tehdä töitä enämpi, mikä sopii mulle.

Toisissa suksissa (pitopohjat) on fluoriparafiinia, toisissa vihreää Rexiä. Harjattua tulee sukset 2-3 kerran jälkeen.

Mutta siis, elän pidon kautta.:eek:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Tulipahan mieleen, että pitäiskö siellä ladulla tehdä muutakin, kun vain hiihdellä normisti?

Siis jotain drillejä?

Mangelo

Well-known member
4km palauttava hiihto ja kevyt lihaskunto. Hyvä oli luisto mutta väärät jäätyvät pidot. Paljon porukkaa ja ladulta väistäminen ärsytti kun suksi tökkää.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Tänään 50km luisteluhiihtoa 3h 5min. Tankkauksena ainoastaan kaurapuuro ja voitelunakin laitoin nyt vain pikaluistoa. Joskin ennen eilistä lenkkiä olin tehnyt ihan hyvän pohjavoitelun.
Alusta oli edelleen aika liukas. Metsälenkillä myös ihan kohtuullisessa hiihtokunnossakin, vaikka peltolenkki oli kova ja vaikeahko tekniikalle. Keskisyke vähän alle aerobisen kynnyksen, joten ihan pk-lenkistä kyse.

Yksi vähän rivakampi 6km pätkä tosin tuli tehtyä, koska sain hyvän selän pertsaa hiihdelleestä Teemu Lemmettylästä. Vaikka hän luultavasti meni lähes leposykkeellä kevyttä lenkkiä (pitkälti tasatyönnöillä meni), niin sanotaan se nyt kuitenkin: Ohitin hänet jyrkässä ylämäessä ja pysyi pari kilsaa takana. :ahem:

Tulipahan mieleen, että pitäiskö siellä ladulla tehdä muutakin, kun vain hiihdellä normisti?

Siis jotain drillejä?
Kyllä kannattaa. Itse teen mm. tekniikkaharjoituksina sauvoittaluistelua. Tietty välillä keskityn myös erityisesti tekniikkaan normi hiihdon ohessa ja saatan hiihtää esim. vassulla sellaista osuutta, missä jokin muu tekniikka olisi parempi (loiva alamäki tai jyrkempi ylämäki).

Lisäksi esim. tän päiväisellä lenkillä menin välillä tasamaata ja välillä mäkisemmällä kuntoradalla, missä tulee ihan luonnollista mäki-intervallia. Ja tosiaan muuttelen tempoa, enkä mene kokoajan samalla tempolla.

En sitten tiedä paljonko siitä on hyötyä, mutta ainakin treenistä tulee mielekkäämpi. Ja kun Teemun menoakin katseli, niin selvästi hänellä oli tasatyöntöpäivä. Jyrkemmät ylämäet se meni suht rauhallisesti ja loivat ylämäet sekä tasamaapätkät samaa vauhtia kuin minä luistellen. Selvästi siis jotain ideaa menossa hänelläkin oli.

Viimeksi muokattu:

Knoukka

Well-known member
Juoksupäivä. JV + 6 x 800m 400m palautuksilla + 2 x 400m 800m palautuksella + JJ. 12km.

Scyber

Well-known member
Sijainti
Hyvinkää
Pertsaa kymppi pahemman puoliskon kanssa.

Tänä vuonna tarkotus lisätä mukavasti alkanutta liikuntaa. Mahdollisesti jos jonku reikäpään sais yllytettyä johonki kilpatason urheilusuoritukseen (esim. puolimaratooniin) niin voisin lähteä.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso

Tänä vuonna tarkotus lisätä mukavasti alkanutta liikuntaa. Mahdollisesti jos jonku reikäpään sais yllytettyä johonki kilpatason urheilusuoritukseen (esim. puolimaratooniin) niin voisin lähteä.
Voisin tuota HCR:ää harkita tänäkin vuonna.

Jacques

Sijainti
Helsinki

Mua ei yllytetä. Mä yllytän sut Helsinki City Maratonille. Miten on? Sit on ainakin sun pakko treenata. :ahem: