Tolerantti sanoi:
Harmi, että Jakkeuksen retki päättyi ennenaikasesti. Näin maallikkona tuli tunne, että olivatko ensimmäisten päivien etapit liian pitkiä?
Polven kannalta ensimmäiseten etappien pituus ei varmaankaan ollut niin ratkaisevassa asemassa. Polkutekniikkani ei huonontunut matkan pidetessä vaan se oli 'hajalla' alusta asti.
Sen sijaan fyysisen jaksamisen kannalta olisi ollut järkevämpää tehdä alussakin sellaisia ~140km mittaisia päiväetappeja. Semmoinen 6h ajoaika päivässä on vielä ihan kohtuullinen. Nyt ongelmana oli se, että oli kohteessa perillä vasta aika myöhään eikä ehtinyt palautua kunnolla ennen aamua. Ehkä se taas sinänsä lisäsi tietenkin loukkaantumisriskiäkin, joten sinänsä se kyllä varmaan vaikutti sittenkin myös tuohon vamman syntyyn. Olisinko paremmin palautuneena kestänyt paremmin matkan tuomat rasitukset?
Tolerantti sanoi:
Itsellä koittaa seuraavana pyöräily. Tottahan olen retkipyöräillyt silloin tällöin, mutta varsinainen maantiepyöräily on oudompaa. Ostin juuri pyöränkin, Nishiki Criterium. Oli halvennuksessa 599 €, viime vuoden malli, sininen, kun tämän vuoden malli on punainen. Tähänkö se kaatuu? Kyseessä on harjoituskilpapyörä, varsinaiset kisapyörät maksaisivat 1 000 egeä enämpi. Toisaalta oletan, että rahallinen lisäpanos ei kohdallani tuottaisi juurikaan lisäarvoa; helmiä sioille.
Ostinpa vaippahousutkin
. Hävetti jo eteisessä, mutta kai siihen tottuu. Kenkiä ei löytynyt sopivaa kokoa, ovat tilauksessa.
Katsoin fillarisivustolta ohjeita mm. sopivasta rungonkoosta. Sitten löytyi useita sivustoja, joilla neuvotaan, millainen asennon ja säätöjen tulisi olla. En ole vielä mittaillut, eikä yksin pystykään.
Miten se kadenssi? Paljonko sen tulisi olla? Millä sitä mitataan? Lenkillä olen renkannut vaihteita hyvin ahkeraan, vaihtanut pienemmälle heti kun on vastusta tuntunut. Kuuluuko niin tehdä?
Paljonkas kalevan pyöräilyssä olikaan matkaan?
Eiköhän tuo pyörä riitä hyvin.. Kunnon kilpapyörällä ajaminen voi kyllä ollakin helpompaa ja sen optimaalisen ajoasennon hakeminen onnistuu paremmin, mutta toisaalta jos on hyvässä kunnossa niin jopokin kulkee. Ja jos on huonossa kunnossa niin ei kulje vaikka olisi 5000 euron juuri itselleen mittatilaustyönä räätälöity pyörä. Sen verran omaa vertailukohtaa mulla on, että tuon mun cyclocrosserin ja kilpapyörän väliset erot näkyy oikeastaan vasta sitten kun yrittää ylläpitää yli 30km/h keskinopeutta. Se on crossarilla paljon vaikeampaa. Sama pätee varmaan tuohon halpaan harjoituskilpapyöräänkin.
Edit: Halvassa pyörässä on tietysti se juttu, että osat ovat tietysti myös sitä halvinta mahdollista. Todennäköisesti sun pyörässä on Shimanon halvimmat osat? En tiedä missä se näkyy eniten, mutta varmaan luotettavuudessa ainakin. Sitten harmittaa jos esim. vaihtaja menee paskaksi kesken kisan..
'Vaippahousuja' on turha häpeillä koska jokaisella pelivälineitään arvostavalla maantiepyöräilijällä on sellaiset.
Mitä tulee ajoasentoon ja säätöihin, niin on parempi etten sano niistä mitään, koska on selkeästi itsellänikin aika tarkastella paremmin onko niissä vikaa (vammaherkkyyden ansiosta tämä tutkiskelu siis)..
Kadenssia mitataan helpoimmillaan mittarilla. Esim. Sigmalla tai Cateyella on varsin edullisia nopeusmittareita (~50e), joissa on myös kadenssianturit mukana. Toki ilman mittariakin pärjää ihan hyvin perstuntumalla. Mun mielestä tuo sun käyttämäsi tapa toimii treeneissä ihan hyvin. Ei siis tarvitse laskea kuinka monta kierrosta menee minuutissa. Toki niinkin voi tehdä jos haluaa.
Kilpailutilanteessa voi olla että kadenssi laskee ja mun mielestä se saakin laskea vähän.. On suositeltu, että kadenssin pitää olla vähintään 75rpm, mutta monet kilpapyöräilijät puhuvat ~100rpm kadenssista..
Itse olen ajatellut, että sellainen 90 kierrosta sopisi itselleni jo ihan hyvin. Triathlon-seuran leirillä puhuivat 85-90rpm kadenssista, että se olisi ihan sopiva. Mutta tokihan tuo on henkilökohtainen juttu myös..
Nyt tulee taas mutu-tietoa, mutta mun käsittääkseni nopea kadenssi on kevyempi, mutta kuluttavampi. Eli jalat rullaa kevyemmin, mutta nopean poljintemmon takia energiaa kuluu enemmän. Hidas kadenssi taas on energiaa säästävämpi (jos ei ole liian hidas), mutta myös tosiaan riskialttiimpi vammoille. Sen takia kai treeneissä suositaan nopeaa kadenssia ja kilpailussa voi siten vähän hidastaa tempoa ja ajaa isommalla välityksellä.
Jotenkin (taas mutua) musta tuntuu myös, että jos massalähtökilpailussa pitää ketjuja pienemmällä eturattaalla niin ei ole yhtä valmis rytminmuutokselle kuin jos ketju olisi isolla eturattaalla. Takavaihtajalla saa toki myös aika korkean kadenssin, joten kilpailussa kannattanee ajaa pääasiassa isolla eturattaalla, niin pystyy tarvittaessa reagoimaan irtiottoihin tai porukan vauhdin muutoksiin.. Riippuu toki omasta vauhdistakin.. Liian hitaaksi (alle 75?) kadenssi ei saisi kaiketi mennä kisassakaan..
Kai mä oon väärä henkilö puhumaan tosta kadenssistakaan, koska itse murjoin polveni paskaksi liian hitailla poljinkierroksilla.