Treenitopic vuodelle 2011

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Taitaa olla edessä uusien suksien hankinta, sillä huomasin tänään lenkin jälkeen, että toisen suksen kyljessä on 20 cm:n halkeama heti pohjan yläpuolella siteen takaosasta taaksepäin.

Johtuuko tuo siitä, että sukset ovat yksinkertaisesti puhkikuluneet (hiihdetty noin 2500 km) vai voiko noin käydä, jos vetää lipat kadulla ja sukset putoaa kädestä? :eek:
Ettei siteen kiinnitysruuvi olis saanu alulle halkeamaa? Sitten kun on päässyt kosteutta väliin niin on tehny ajanmittaa tehtävänsä?

Viimeviikolla ainakin sai vielä hyvin kilpahiihtäjille tarkoitettuja Fischerin 'tallisuksia' Häijäältä. Muita ei varmaan aktiiviliikkujan kannatakkaan harkita :confused:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Viimeviikolla ainakin sai vielä hyvin kilpahiihtäjille tarkoitettuja Fischerin 'tallisuksia' Häijäältä. Muita ei varmaan aktiiviliikkujan kannatakkaan harkita :confused:
En edelleenkään ymmärrä tätä väitettä. Naureskelit mun suksihankinnoille, kun eivät olleet kilpasukset. Hyvin ne ovat kuitenkin toimineet. Luisto on ollut huippua lähes kelillä kuin kelillä ja myös hiihdettävyys on tosi hyvää luokkaa.

Kai mut kuitenkin aktiiviliikkujaksi voidaan luokitella? :thumbfh:

Jos hiihdon merkitys on pääasiassa vain kunnon kehittäminen talvikaudella eikä hiihtokilpailuissa menestyminen, niin mun mielestä ei välineiden tartte välttämättä olla kilpatasoa. Jos taas aktiiviliikkujan päätavoitteena on hyvä menestyminen jossain massalähtökilpailu tms, niin ehkä kilpavermeiden hankinta on perusteltu.. Ei siis voi sanoa, että kaikkien aktiiviliikkujien ainoa oikea hankinta on kilpasukset.

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
En edelleenkään ymmärrä tätä väitettä. Naureskelit mun suksihankinnoille, kun eivät olleet kilpasukset. Hyvin ne ovat kuitenkin toimineet. Luisto on ollut huippua lähes kelillä kuin kelillä ja myös hiihdettävyys on tosi hyvää luokkaa.

Kai mut kuitenkin aktiiviliikkujaksi voidaan luokitella? :thumbfh:

Jos hiihdon merkitys on pääasiassa vain kunnon kehittäminen talvikaudella eikä hiihtokilpailuissa menestyminen, niin mun mielestä ei välineiden tartte välttämättä olla kilpatasoa. Jos taas aktiiviliikkujan päätavoitteena on hyvä menestyminen jossain massalähtökilpailu tms, niin ehkä kilpavermeiden hankinta on perusteltu.. Ei siis voi sanoa, että kaikkien aktiiviliikkujien ainoa oikea hankinta on kilpasukset.
En naureskellu kun ihmettelin vaan vähäsen. Niin juu piti kirjottaa aktiivihiihtäjän (hiihtää useita kertoja viikossa) eikä aktiiviliikkujan. Tätä perustelen hinnaneroilla ( http://www.haijaa.fi/verkkokauppa/index.tmpl?ryhma_id=40 )

Fischer carbonlite skate hole irtosi hintaan 450€ pari
Fischer rcs skate ovh. 369,00 € varmaans aa kans vähäsen tinkattua.

Eli satku enempi niin saa varmasti parhaat mahdolliset sukset kuntoiluun, materiaalit ovat noissa kilpasuksissa parhaat mahdolliset -> tuo lisää kestävyyttä ja ne 'kilpasukset' kun ovat tehtaan valitsemia eriä. Erottaa numeroinnista suksen kärjissä niin profiileiltaan ne ovat myös parhaita. No makuasioita nämäkin on, mulla kesti vanhat kilpahiihtoon tarkoitetut sukset 15v tai siis edelleenkin ne on tuolla käytännössä priimakuntoisina mutta oon vähän liian painava käyttääkseni niitä. Toki kantit alkaa kulumaan ajanmyötä.

[provo]
Kuten sanottua makuasioita. Laittaahan toiset useita tonneja rahaa polkupyörään kun muutaman satkun Nopsallakin pärjää ja jotkut panostaa suksiin satasen enämpi :D [/provo]

edit: toki se oma 'unelmapari' suksia saattaa löytyä huomattavasti huokeemmallakin. Muistan kun joskus junnuna mulla oli punapohjaset Peltoset jotka olivat plussakeleillä aivan lyömättömät.

Viimeksi muokattu:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Meneeköhän perusliikkujalla, myös aktiiviliikkujalla, noissa suksissa se hyöty jo lähinnä korvien väliin kuin todella sinne monon ja ladun väliin? Luulen ma.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Mun Atomicit (n. 200 euroo) liuku paremmin kuin muutaman kilon painavamman alla kilpa-Madhusit. Tämä tuli todettua Nummelassa kaverin kanssa hiihtäessä. Lisäksi mun suksi on sen verran löysempi ja pitoalue pidempi, että on myös helpompi sillä hiihtää pertsaa, varsinkin reidet hapoilla.

Jacques

Sijainti
Helsinki
En naureskellu kun ihmettelin vaan vähäsen. Niin juu piti kirjottaa aktiivihiihtäjän (hiihtää useita kertoja viikossa) eikä aktiiviliikkujan. Tätä perustelen hinnaneroilla ( http://www.haijaa.fi/verkkokauppa/index.tmpl?ryhma_id=40 )
Noniin, aktiivihiihtäjä on terminä parempi jos sillä tarkoitetaan kuntoilijaa, jonka ykköslaji on hiihto. Silti se riippuu aina siitä henkilöstä ja hiihtoharrastuksen tavoitteista, minkälaisia suksia kannattaa hankkia. Ja tietysti jos budjetti sallii (eikä tarvitse säästää kalliimpaan hankintaan), niin totta helvetissä kannattaa aina ostaa parhaat ja kalleimmat. :)

Mangelo

Well-known member
Ja tietysti jos budjetti sallii (eikä tarvitse säästää kalliimpaan hankintaan), niin totta helvetissä kannattaa aina ostaa parhaat ja kalleimmat. :)
En väitä vastaan vaan kysyn, että onko ne kalleimmat parhaat, jos vaikka hiihtää vähän huonommalla tekniikalla tai vaan hidasvauhtista lenkkiä, verrattuna siihen että oikeasti vetää isoa kovaa? Entä pitääkö valinnassa huomioida, vetääkö tasamaalla tai vaativassa maastossa?

Jacques

Sijainti
Helsinki
Fischer carbonlite skate hole irtosi hintaan 450€ pari
Fischer rcs skate ovh. 369,00 € varmaans aa kans vähäsen tinkattua.

Eli satku enempi niin saa varmasti parhaat mahdolliset sukset kuntoiluun,
Ei täällä päin mitään kilpasuksia saa 369€ hintaan. Silloin kun sukseni hankin, mulla oli akuutti tarve niille ja talven alussa ei luonnollisestikaan juuri alennuksia ole täälläpäin kun ei ole mitään suhteita kilpahiihtopiireihin, kuten sulla kait on.

Viime viikolla oli kallesportissa madshushin kilpasukset hintaan 449€, ja harkitsin silloin pertsasuksien hankintaa.. Päädyin kuitenkin siihen ettei mitään järkeä. Luultavasti tämän vuoden pertsa-Finlandia tulee olemaan viimeinen pertsahiihto vähään aikaan ja siihen saa vanhat atomicit vielä kelvata. Tuo luisteluhiihto on niin paljon mukavampaa, kun siinä saa hyödyntää enemmän pyöräilyssä tarvittavia lihasryhmiä.

[provo]
Kuten sanottua makuasioita. Laittaahan toiset useita tonneja rahaa polkupyörään kun muutaman satkun Nopsallakin pärjää ja jotkut panostaa suksiin satasen enämpi :D [/provo]
provo-tageilla tai ilman, noinhan se menee. :D Tottakai paremmat välineet tuo aina etua, mutta loppujenlopuksi kuntoilussa ja kuntourheilussa kaikkein suurimman edun saa hyvästä kunnosta.. Viime vuonna esim. Joroisten puolikkaallakin jäi taakseni aika monta triathlon-pyörää levykiekkoineen.. Vanhalla perusbianchillakin pääsee..

Joskin ...

Meneeköhän perusliikkujalla, myös aktiiviliikkujalla, noissa suksissa se hyöty jo lähinnä korvien väliin kuin todella sinne monon ja ladun väliin? Luulen ma.
... tämä pitää paikkansa lajissa kuin lajissa. Toisaalta se tieto siitä, että välineet on hyvät, vaikuttaa motivaatioon. Silloin luottaa kalustoon ja tietää ettei hyvä tulos ole ainakaan siitä kiinni.

Kolikon toinen puoli on tietty se, että jos vanhoilla perusatomiceilla kyykyttää kilpahiihtäjiä, niin saa ainakin aihetta leijua. :D

Mut siis juurikin se korvienväli lienee se suurin syy, miksi itse näen paremmaksi säästää jokainen kymppi ja satanen tällaiseen, kuin kilpasuksiin. :ahem: :ahem: :ahem:

Mun Atomicit (n. 200 euroo) liuku paremmin kuin muutaman kilon painavamman alla kilpa-Madhusit. Tämä tuli todettua Nummelassa kaverin kanssa hiihtäessä. Lisäksi mun suksi on sen verran löysempi ja pitoalue pidempi, että on myös helpompi sillä hiihtää pertsaa, varsinkin reidet hapoilla.
Juups.. tuo on niin yksilöllistä.. Tosin ehkä kaverillasi oli sitten itselleen vääränlaiset kilpasukset? Musta tuntuu että suuri syy noiden mun luistelusuksien hyvyyteen on nimenomaan se, että myyjä osasi valita mulle juuri oikeanlaiset sukset. Jos ne on jäykkyydeltään ja mitoiltaan oikeat, niin silloin ero kilpasuksiin lienee hyvin marginaalinen?

Jacques

Sijainti
Helsinki
En väitä vastaan vaan kysyn, että onko ne kalleimmat parhaat, jos vaikka hiihtää vähän huonommalla tekniikalla tai vaan hidasvauhtista lenkkiä, verrattuna siihen että oikeasti vetää isoa kovaa? Entä pitääkö valinnassa huomioida, vetääkö tasamaalla tai vaativassa maastossa?
En tiedä.. Ehkä Jr osaisi vastata tähän?

Jos hiihdossa pätee yhtään samat periaatteet kuin toisessa välinelajissa (maantiepyöräily) niin sanoisin, että kilpaurheilijoille suunnatut välineet on aina paremmat, jos ne vaan on mitoitettu oikein..

Toisaalta, onko hiihdossa yhtä isot erot perusliikkujan ja kilpaurheilijan varustetarpeissa kuin esim. pyöräilyssä? Onhan pyöräilyssäkin perusjopo parempi jossain keskustan mukulakiviteillä kauppapyöränä kuin joku monen tonnin hiilikuitukilpapyörä.
Onko hiihdossa samankaltaisia asioita?

Onko siis kilpasukset parhaat sellaiselle hiihtäjälle, joka rinnastetaan pyöräilyssä jopoilijaksi? Ihan hyvä kysymys.
Ehkä välinehuollossa voi tulla jotain haasteita. Pitääkö kilpasuksien voitelussa olla tarkempi kuin peruspeltosten voitelussa?

Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Onko siis kilpasukset parhaat sellaiselle hiihtäjälle, joka rinnastetaan pyöräilyssä jopoilijaksi? Ihan hyvä kysymys.
Ehkä välinehuollossa voi tulla jotain haasteita. Pitääkö kilpasuksien voitelussa olla tarkempi kuin peruspeltosten voitelussa?
Jos kilpahiihtäjä hiihtää kisassa vaikkapa 80% kovempaa kuin kuntoilija peruskuntolenkillään, vois kuvitella ettei se tiettyyn tarkoitukseen tietynpainoiselle tehty suksi toimi joka tilanteessa parhaalla mahdollisella tavalla. Pyöräilyssä homma vaikuttaa suoraviivaisemmalta että nopeampi pyörä on nopeampi pyörä, ajoi sillä sitten kahtakuutta tai kolmeaviittä.

Capello

Well-known member
Eilen 22 km, tänään 35km. Eilen oli luisto aivan persiistä, mutta tänään oli ihan kiva taas sotkotella. Nyt on about 633km menty tältä talvelta.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Pyöräilyssä homma vaikuttaa suoraviivaisemmalta että nopeampi pyörä on nopeampi pyörä, ajoi sillä sitten kahtakuutta tai kolmeaviittä.
En mä usko että hiihdossakaan on asia yhtään erilaisempi, jos vaan sukset ovat oikein mitoitettu?

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Talven paras lenkki kenties takana. 30km pertsaa 2h 15min. Olis tehny mieli jatkaa vielä mutta järki sano että lopeta.

Ens viikko sitten 'huilataan' ja rillutellaan Rovaniemellä rallin parissa.

Suksimiset talvi 2010-2011
Vapaa: 240km 18h50min
Pertsa: 290km 20h 35min

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
15 km pertsahiihtoa.

Treenisaldot 2011:
Uintia 12,5 km
Kuntopyörä 172 km
Pyöräilyä 0 km
Lihaskuntotreeni 3,75h
Kävelyä 0 km
Juoksua 8 km
Hiihtoa 122 km

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
23.01 60min kuntosalilla kädet, rinta ja hartiat. Päälle 90min sählyä.

Viimeksi muokattu:

Tolerantti

Well-known member
Oma kokemus sanoo, että tuossa tapauksessa halvempi olisi parempi. Näin siksi, että kilpasuksi tahtoo vaatia tarkan ja riittävän vahvan potkun, jotta pitäisi. Kuntoilijalle on paljon nautinnollisempaa, kun ei tarvitse joka potkuun niin tarkasti keskittyä. Ja että lenkin edetessä voimien vähetessä jaksaa edelleen potkaista pitävästi. Perinnäisen suksista kyse siis.

Mutta varmasti on suuresti yksilö- ja parikohtaisia eroja.

Tolerantti

Well-known member
Ilmoittauduin Kalevan kierroksen Puolimatkoille. Ensi pyhänä on edessä luistelukisa, 21,1 km. Hirvittää etukäteen kyllä. Vähäiseksi jäänyt luisteluharjoitteet, kun ei ole sopivaa jäätä ollut. Kuntokaan ei ole kovin hyvä, mutta eiköhän tuo retkeilyasenteella ja peesaten mene läpi.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Oma kokemus sanoo, että tuossa tapauksessa halvempi olisi parempi. Näin siksi, että kilpasuksi tahtoo vaatia tarkan ja riittävän vahvan potkun, jotta pitäisi. Kuntoilijalle on paljon nautinnollisempaa, kun ei tarvitse joka potkuun niin tarkasti keskittyä. Ja että lenkin edetessä voimien vähetessä jaksaa edelleen potkaista pitävästi. Perinnäisen suksista kyse siis.

Samat kokemukset itsellä. Ja kaverikin sanoo ettei saa kilpasuksea oikein pitämään. Ja taatusti on oikea jäykkyys suksessa.

Mangelo

Well-known member
Jotain tämänsuuntaista olisi voinut arvailla, mutta kun erilaisten välineiden kokeilumahdollisuudet on aika rajalliset.

Ensi talveksi voisi jo hankkia uudet perinteisen sukset, mutta tämän talven perinteisen hiihdot kituutan noilla vanhoilla kombilötköillä, joilla potkut tuntuu kovin harvoilla kelillä sujuvan. Noissa Jr:n linkeissä kiinnitti huomion, että siellä pitäisi valita mille kelille haluaa suksen? Ilmeisesti vain jäykkyydestä kyse, vai jostain muustakin? Intersportissa näkyi hyvännäköisiä perinteisen suksia iso erä hintaan alle 300€, no ne oli kyllä niitä 'hiekkapaperipohjasuksia'. Prisman suksierää vähän ihmettelin, kun niissä jotenkin se side oli järkyttävän takana ja keulalla oli pituutta silti luistelusuksea enemmän. Ei tullut sen tarkemmin katsottua olisko ne ollut jotkut yhdistelmäsukset, mutta suht leveät ja pitkät ne olivat. Ehkä laduttomaan hiihtoon..

Viimeksi muokattu:

Jacques

Sijainti
Helsinki

Voisiko tässä olla yksi syy miksi nuo ostamani ei-kilpasukset toimivat mulla niin hyvin? Ehkä niillä on helpompi hiihtää hiukan puutteellisemmalla tekniikalla.. Okei, mulla kyse on luistelusuksista, mutta sama periaate siinäkin varmaan pätee.

Ensi talveksi voisi jo hankkia uudet perinteisen sukset, mutta tämän talven perinteisen hiihdot kituutan noilla vanhoilla kombilötköillä, joilla potkut tuntuu kovin harvoilla kelillä sujuvan. Noissa Jr:n linkeissä kiinnitti huomion, että siellä pitäisi valita mille kelille haluaa suksen? Ilmeisesti vain jäykkyydestä kyse, vai jostain muustakin?
Kaiketi pohjan profiili ja kuviointi on kilpasuksissa hiukan erilainen eri keleille? Mut en mä tiedä onko sillä asialla merkitystä kuntoilijalle?
Tietty pitopohjasuksissa on se, että ne toimii vain nollakelillä hyvin.