Tänään tekniikkakoordinaatioharjoittelua sekä loppuun 6 x 1000m vetoja 100m palautuksilla siten, että ekat kaks tonnia aerobisen kynnyksen tuntumassa, tokat kaksi tonnia ~10 lyöntiä päälle aerobisen ja viimeiset kaksi lähellä anaerobista.
Hyvää settiä ja tuntui, että jalat jotenkin rullasi vauhtiin paremmin, kun oli tehnyt koordinaatioa alle.
Peruskuntoilua aerobisella sykealueella. En sit tiedä sen tarkemmin miten nopeaa tai hidasta se voi olla, tuntuu että joillain se on vaan 1min/km kisavauhtia hitaampaa, mutta omissa puheissa 1:30-2:00min on lähempänä totuutta.
Ei tota voi nopeudessa laskea. Yksilöllisiä juttuja. pk = peruskestävyys. Eli syke pitäisi olla alle aerobisen kynnyksen. Mulla ei pk-vauhti poikkea noin paljoa maraton-vauhdista. pk-vauhti on alle 6min/km ja maraton-vauhti 5:30 tasoa.. Ja läheskään aina en pidä pk-lenkillä tasaista vauhtia. Se vaihtelee maaston, fiiliksen ym. satunnaistekijöiden mukaan.
Mitään muuta kisavauhtia mulla ei sitten olekaan kuin maratonvauhti. Sitä kovemmat vauhdit on ylikovaa.
En tiedä onko hyvä paikka kysyä mutta kysytään nyt kuitenkin, koska täällä on useampia triathlonisteja.
Minkälaista lihaskunto treeniä kannattaa triathlonia varten kuntosalilla tehdä?
Tähän on aika monta erilaista teoriaa ja mielipidettä.. Itse teen aika perinteistä lihaskestävyystreeniä. Eli pitkiä sarjoja (20*3) kevyehköillä painoilla ja lyhyillä palautuksilla. Saliohjelma vaihtelee mulla fiiliksen jälkeen. Aika moni tuntuu tekevän kuntopiirityyppistä harjoittelua myös.
Edit: niin ja keskivartaloharjoittelu on kaiken lähtökohta ja mielestäni tärkein salilla treenattava osa-alue. Siis erityisesti syvät vatsa ja selkälihakset, jotka ovat tärkeitä jokaisessa lajissa, mutta eivät kuitenkaan kehity lajinomaisessa harjoittelussa.
Jaloille voimaa saa haettua myös esim. mäkivedoilla lajinomaisesti (pyörä/juoksu/molemmat), jolloin pelko lihasmassan kasvusta jää ainakin minimiin.
Jotkut taas vannovat maksimivoiman nimeen, mutta se kuulostaa minusta arvelluttavalta. Ainakin silloin pitää tietää mitä tekee. Massaa ei saisi kuitenkaan kasvattaa.
Mulla suurin haaste on saada kuntosalille motivaatioa. Mieli tekee ennemmin lenkille eikä saliympäristö ole niin houkutteleva. Se on vähän pakkopullaa.