Triviaa!

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Watsonhan se on oikea vastaus.:) Belfastin Tiikeri ajoi ainoana kuljettajana f1:n puolelta aivan Itä-Saksan loppuhetkinä vuonna 1990 Schleizin radalla.

Kyseinen rata oli aikanaan Itä-Euroopan Grand Prixin pitopaikaksi ehdolla, mutta tietyssä mielessä kyseisen valtion johtomiehet olivat jopa Neuvostoliiton vastaavia uppiniskaisempia joissakin kapitalismin asioissa.

F1 ei juuri niihin kuulunut. Aivan täysin umpiossa eivät edes DDR:n asukkaat f1:stä olleet. Ainakaan ne jotka seurasivat Länsi-Saksan tv:n lähetyksiä. Watsonilla taas vuorostaan oli hieno näytösajo autourheiluyleisölle kesähelteellä ja viisi kierrosta myöhemmin näytös olikin ohi. Rata oli tosin varsin pitkä.

Watson ajoi tuossa näytöksessä vuoden 1985 McLarenin mallia mikä oli Alain Prostin mestaruusauto, Niki Laudan uran viimeinen varsinainen kilpailuauto ja John Watsonin viimeinen testiauto ja kilpailussa käytetty auto. Watsonin kannalta surullista oli se, että Lauda päätti vielä kunnioittaa sopimustaan McLarenin kanssa kauden 1985 lopulla.

Huolimatta Ron Dennisin ja hänen kaikkea muuta kuin lämpimistä väleistä. Laudan lähtiessä tallista Watson olisi ajanut Kyalamissa ja Adelaidessa kauden lopulla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Seuraava kysymys koskee suomalaisia f1-kuljettajia ja erityisesti Jyrki Järvilehtoa.

Mikä oli Järvilehdon erään f1-tallin ajan ensimmäinen ja viimeinen merkittävä työ mitä hän teki? Nimenomaan siis minkä JJ teki?
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Seuraava kysymys koskee suomalaisia f1-kuljettajia ja erityisesti Jyrki Järvilehtoa.

Mikä oli Järvilehdon erään f1-tallin ajan ensimmäinen ja viimeinen merkittävä työ mitä hän teki? Nimenomaan siis minkä JJ teki?
Ajoi Sauberille sen historian ensimmäiset pisteet. Tallin debyyttikilpailussa, Kyalamissa 93.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Ikävä kyllä vastaus on väärin, mutta merkittävä asia sekin oli.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Ajoi Scuderia tallin ainoan palkintokorokesijoituksen. Kolmas San
Marinossa 91 Sennan ja Bergerin jälkeen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Ikävä kyllä vastaus on väärin. Lisäksi JJ ei ollut ainoa Dallaran palkintomies vaan Andrea de Cesaris ajoi Montrealissa 1989 korokkeelle ensimmäisenä. Ainoa oikea jälki vastauksessa on se, että se on lähempänä erään tapahtuman ajankohtaa ja se on se varsinainen oikea vastaus.:)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Ja sitten mentiinkin toiseen suuntaan eli enemmän väärää vastausta kohti. Tässä kysytään tapahtumaa eli mikä oli ensimmäinen ja viimeinen tärkeä tapahtuma missä JJ Dallaraa edusti?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Väärin meni.

Annetaan seuraava ja todennäköisesti kysymyksen ratkaiseva vihje:

Yhteisen tallin lisäksi uriensa vaiheissa myös tämä tapahtuma liittää jotenkin Andrea de Cesarisin ja JJ:n yhteen.

Tämä tapahtuma oli myös Andrean talvikauden huipentuma ja piti olla myös tallin kauden päättäjäistunnelma siinä missä JJ:n oli määrä aloittaa työnsä kunnolla, mutta tallipomon kanssa välit olivat Andrealla erittäin huonot siinä vaiheessa ja hän ei siksi voinut osallistua JJ:n kanssa yhdessä tähän tapahtumaan.

Mikä tärkeä tapahtuma on kyseessä?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Aivan oikein.:alppu: Andrea de Cesarisin viimeinen Dallaralla ajettu tapahtuma oli juurikin Formula One Indoor Trophy ja se oli myös JJ Lehdon ensimmäinen ja viimeinen Dallaralla ajettu tapahtuma.

Vuonna 1990 Dallaran piti lähettää Andrea ja Jyrki ajamaan kisaan, mutta de Cesarisin välit tallipäällikön kanssa eivät olleet enää kovin hyvällä tolalla ja siten Järvilehto ajoi yksinään.

Vuonna 1992 taas Järvilehto lähti ehkä lähinnä muuten vain ajamaan kauden päätöstä ennen tulevaa vuotta 1993. JJ:n välit eivät myöskään enää olleet kunnossa Dallaran kanssa kaudella 1992 etenkään loppuvuodesta.

Tallikaverina viimeiseen Trofeoon oli JJ:llä Dallaran tuleva kuljettaja Michele Alboreto joka sai uransa suurimman nöyryytyksen poislukien ehkä vuosien 1989 sponsorikiistoja ja vuoden 1991 Footwork-Porschen aikakautta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Laitetaan seuraava kysymys kehiin.

Kuka autonsuunnittelija on kyseessä?

Vihjeenä on se, että hän on työskennellyt La Famiglialle ja ollut heidän keskuudessaan suhteellisen mystinen henkilö. Hänen kanssaan yhteistyö ei ollut aina kitkatonta myöskään hänen edeltävässä työpaikassaan. Eräänä temppunaan hän kielsi insinöörien ja työmiesten muut kuin välttämättömät ateriat.

Mistä tämä oli seurausta?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Laitetaan poikkeuksellisesti tällä kertaa oikea vastaus. John Barnard oli Ferrarilla omana aikanaan melkoinen outolintu. Hän työskenteli Englannista käsin ja oli omalaatuisilla säännöillään kiro ainakin mekaanikoille.

Näin ainakin Ferrarin omasta mielestä. Silti miestä kuitenkin tarvittiin ja kunnioitettiin. Omalla tavallaan. Tosin molemmilla kerroilla Barnard saatiin pois edustamistaan talleista vain ylivoimaisella rahalla. Jokseenkin Benettonkin sai houkuteltua vajaaksi vuodeksi pois Ferrarilta miljoonalla taalalla...

Uudestaan tuota summaa ei sitten löytynytkään. Arrowsillakin Barnard oli melkoinen isäntä Ferrarin jälkeen. Toisaalta Dinizin miljoonista löytyi melkein 2 miljoonaa dollaria pelkästään Barnardin taskuun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Laitetaan seuraavaksi sitten vaikeampi kysymys kehiin.

5 pisteen vihje: Tämä tallipäällikkö sanoi aikanaan Itävallan ja Ruotsin kilpailupaikkoja maailman parhaimmiksi omasta mielestään. Lisäksi hän myönsi tehneensä virheen sanoessaan eräälle huippukuljettajalleen tämän olevan alipalkattu.

Alipalkkauksen jälkeen tämä kyseinen huippukuljettaja pisti kerralla f1:n palkkaluokat uusiksi. Etenkin omana aikanaan.

Kuka tallipäällikkö on kyseessä?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Ei ole Frank Williamskaan ei.

Seuraava 4 pisteen vihje:

Tämän tallipäällikön ehkä parhain kyvykkyys oli olla nuorten kuljettajien kykyjen ennustaja ja tietäjä. Samalla hänen tallillaan vitsailtiin aikanaan olevan miljoonia pöytälaatikossa ja hänen tallinsa voittaessa maailmanmestaruuden eräänä vuonna siinä sanottiin olevan vain 25 vakituista työntekijää.

Kuka tallipäällikkö on kyseessä?
 
Ylös