Triviaa!

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Tällä erää oikean vastauksen tiesi tommii.:thumbup: Ken Tyrrellistä tosiaan oli kysymys. Ken-sedällä oli ainakin Fordin ja Elfin tukiaikoina tunnetusti miljoonia pöytälaatikossa pahan päivän varalle. Toisaalta myös Ken tunnettiin hieman pihinä tyyppinä. Ainakin Jackie Stewartin alkuvuosina tallissa. Sittemmin Stewart saikin ensimmäisenä kuljettajana miljoona dollaria kauteen palkkaa. Mies kun kyllästyi ajelemaan hieman alihintaan.:D

Myöhempinä vuosina pöytälaatikon miljoonat olivat lähinnä sisäpiirin vitsi Tyrrellin tallin selviytymiskyvylle. Välillä tallin historian aikana sillä ei oikein ollut varsinaisia pääsponsoreita lainkaan, mutta silti rahaa aina löytyi välttämättömiin oloihin sarjassa. Ja vielä 90-luvun alussakin näytti siltä, että Tyrrell pystyisi vielä kerran nousemaan edes jollakin tavalla keskikastiin tai saamaan ainakin tallille riittävästi sponsoreita pitääkseen tallinsa edes jollakin tavalla järkevästi omassa asemassaan.

Toisaalta Tyrrell joutui kuitenkin päästämään maksukuskeja talliinsa jo 70-luvun lopulla ja siitä eteenpäin jo yllättävänkin yleisesti aina tallin historian loppuun asti. Toisaalta muutamat maksukuskit toivat sellaisia summia mistä yksinkertaisesti talli ei voinut kieltäytyä. Nimellisesti tietenkin sillä teknisesti ottaen nykyinen Mercedes on tavallaan Tyrrellin perustaman tallin jälkeläinen.

Vuonna 1973 tallissa työskenteli vakituisesti vain 25 henkilöä mikä oli mahtava suoritus ottaen huomioon jo 70-luvun aikanakin tapahtuneet f1:n henkilöstön kasvut ja lajikustannukset yleensäkin. Toki Tyrrell käytti myös varsin surutta henkilökuntansa palkkalistoilla myös Fordin miehiä ja siten tallilla oli loppupelissä paljon enemmän väkeä.

Ei kuitenkaan mitään ylimaallisia lukuja. Vertailun vuoksi vuonna 1979 huipputalleiksi laskettavilla Ferrarilla ja Lotuksella oli 110 henkilöä töissä ja yhteisbudjetit hipoivat jo 10 miljoonaa dollaria kauteen. Tyrrellin budjetti vuonna 1973 oli vain jonkin verran yli 2 miljoonaa dollaria. Ja siitäkin lähti Stewartin miljoonapalkkio maksuun. Ken Tyrrellin kerrotaan aikanaan ihailleen erityisesti Österreichringin rataa Itävallassa ja Anderstorpin rataa Ruotsissa.

Itävallan rata vain oli yksinkertaisesti erittäin hyvä ja Anderstorpin osalta taas juuri ympäristö ja radan sijainti oli jossain määrin Tyrrelille tärkeä asia. Rata sen sijaan ei ollut ihan niin hyvän oloinen hänen mielestään. Se oli teknisesti jotenkin vaikea ja lisäksi lähinnä palkintorahan pienuus oli myös ongelma. Todennäköisesti herra Tyrrell olisi varmasti pitänyt myös Suomessa järjestetystä f1-kilpailusta.

Mikäli sellainen tänne olisi saatu...
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Laitetaan sitten edellistä kysymystä astetta helpompi kysymys.

Ketkä kaksi kuljettajaa ovat kyseessä?

Toinen näistä ajajista on tunnettu suorapuheisuudestaan ja hän vietti ennen uraansa f1:ssä monta vuotta Japanissa. Toinen taas on ollut eräässä tietyssä maassa f1-tunnelman nostattaja ajoaikoinaan ja etenkin uransa alussa.

Myöhemmin on tiennyt tv-töissä hommansa välillä paremmin kuin varsinaiset selostajat mikä kuvaa hyvin kyseisen maan nykyistä selostuslaatua f1:ssä. Molemmat kuljettajat ovat ajaneet myös tallikavereina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Jone arvasi oikein.:thumbup: Mika Salo oli Japanissa monta vuotta hävittyään Häkkiselle F3-mestaruuden ja Jos Verstappen taas sai innostusta aikaan Hollannissa vähäksi aikaa ja verrattuna nykyselostajiin siinä maassa ainakin Verstappenin ollessa äänessä pysyvät sentään ruodussa. Muuten ei ole paljon kehumista.

Olikohan viime vuonna vai peräti tällä kaudella avauskilpailussa kun yksi nykyisen selostusryhmän jäsenistä sanoi jollakin kuljettajalla olleen käytössä Michelinin renkaat:thumbfh:. Ja tämän kauden Silverstonen kilpailussa hehkuttivat ehkä hiukkasen liikaa Giedo van der Garden ottamaa huippulähtöä.

Siinä Giedo ohitti hetkeksi aikaa kaikki peräpään pitäjät ja näytti pääsevän myös Gutierrezin ohi, mutta sitten ajautui väärälle ajolinjalle. Siinä oli vähän samaa meininkiä kuin Kyllösen Matin hehkutuksissa, mutta jos tuloksena on hiekoille ajautumisen lisäksi myös potentiaalinen joukkokolari lähellä niin ei sitä kyllä paljon kehuisi.

Kyllähän periaatteessa Caterhamin ja Marussiankin kuljettajat ottavat joskus huippulähtöjä, mutta paljon iloa ei ole kun kaikki muut menevät ohi heittämällä ja vaihtoehdoksi jää lähinnä keskinäinen kisailu.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Siinä tapauksessa Erkki Mustakarin avioton poika olisi Ronald (Rolle) van Dam. Pakko oli tarkistaa miehen nimi. Ja se tilanne Michelinin renkaista sattui tällä kaudella.:thumbfh: Kyseinen sammakko tuli suusta Melbournessa kauden avauksessa missä kommentaattorina hänellä oli koko kilpailun lähetyksen pelastaja Doornbos.

Kauden aikana Rollelle oppi on mennyt ajajista helkkarin hitaasti perille, mutta kuitenkin on mennyt. Virheitä tulee silti reippaasti vieläkin. Pari kilpailua sitten ei tunnistanut Adrian Sutilia Paul di Restasta ja jossakin kilpailussa pajatti noin kymmenkunta kertaa tiimiradioiden päälle antamatta suunvuoroa kommentaattorilleen. Taisi olla Malesian tai Kiinan kilpailu.

Erityisesti hänen ongelmanaan on ollut aina selostuksissa hirveä hermostuminen jos jotain menee pieleen. Silloin alkaa puheripuli:thumbdown. Ainoina hyvinä puolina hänellä kyllä itsessään on rauhallisuus, suhteellisen hyvä artikulaatio selostuksissaan ja se, että poislukien tätä yhtä ainoaa puheripulia kilpailussa ja kauden avausosakilpailun aika-ajoissa Melbournessa tiimiradioiden suhteen hän on yleensä hiljaa kuin mykkä vessassa.

Toisin kuin irtoisäksi tituleerattu Mustakari.:D Toki ajajien sekoittaminen toisiinsa on jatkunut ongelmana ja lisäksi puusilmäisyys erikoistilanteissa tuntuu johtuvan juuri siitä hermostumisesta. Muutama kilpailu sitten Felipe Massa ajoi kolarin toisissa vapaissa harjoituksissa ja Rolle pajatti puhua 10 sekuntia jonkun kuljettajan kolarista ja ei uusinnastakaan tajunnut, että kyseessä oli Massan Ferrari.

Ilman Doornbosin ärähdystä asiaan olisi varmaan luullut Alonsoksi.:wall: Sääliksi kyllä käy Doornbosia, Albersia ja Verstappenia tuolla.:nope:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Laitetaan osin haasteellinen kysymys ja osin helppo kysymys...

Kuka nuori ja aikanaan kaikkien arvostama kuljettaja haudattiin kauan sitten samana päivänä kuin Paavo Nurmi?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Ja oikea vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä!

Sille.:alppu:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Leksan kanssa joskus juttelin, niin hän ei ainakaan nähnyt Cevertissä täysin Stewartin saappaiden täyttäjää. Mutta juu, varmaan jonkunverran arvostusta sai osakseen ainakin monilta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Kuka kuljettaja on kyseessä?

Tämä kuljettaja on pyörinyt aikanaan ennätyksellisellä rahasäkillä niin f1:ssä kuin Indycarissakin Yhdysvalloissa. Hänen ajotapansa herättivät myös hilpeitä reaktioita.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Aivan oikein. Pyörittyään aikoinaan f1:ssä todella suurilla summilla maksukuskina Malesian ihmemies siirtyi ChampCariin ajamaan ja maksoi harvoista kilpailuistaan peräti 12 miljoonaa dollaria kisoistaan ja se summa taitaa olla edelleen suurin mitä Indycarin tai eri nimellä kulkeneen Amerikan mantereen kilpailusarjoissa on kisoista maksettu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Laitetaan sitten seuraava triviakysymys ilmoille:

Kuka kuljettaja oli ensimmäisen välitankkausaikakauden viimeinen varikolla tankkauksessa käynyt kuljettaja? Kysymys on varmasti vaikea joten helpotan sitä seuraavasti:

Tämä kysymyksen kuljettaja on toiminut uransa jälkeen asiantuntijana ja moottoriurheilun kykyjenetsijänä. Aivan erityisesti oman maansa kuljettajien etsinnässä autourheilun kuninkuusluokkaan. Hänen moottoriurheilu-uransa ja myös työtausta ilman moottoriurheilua on ollut äärimmäisen kirjavaa ja laidasta laitaan vaihtelevaa. Olkoon tämä kysymys 5 pisteen vihje.
 
Ylös