Tällä erää oikean vastauksen tiesi tommii.:thumbup: Ken Tyrrellistä tosiaan oli kysymys. Ken-sedällä oli ainakin Fordin ja Elfin tukiaikoina tunnetusti miljoonia pöytälaatikossa pahan päivän varalle. Toisaalta myös Ken tunnettiin hieman pihinä tyyppinä. Ainakin Jackie Stewartin alkuvuosina tallissa. Sittemmin Stewart saikin ensimmäisenä kuljettajana miljoona dollaria kauteen palkkaa. Mies kun kyllästyi ajelemaan hieman alihintaan.
Myöhempinä vuosina pöytälaatikon miljoonat olivat lähinnä sisäpiirin vitsi Tyrrellin tallin selviytymiskyvylle. Välillä tallin historian aikana sillä ei oikein ollut varsinaisia pääsponsoreita lainkaan, mutta silti rahaa aina löytyi välttämättömiin oloihin sarjassa. Ja vielä 90-luvun alussakin näytti siltä, että Tyrrell pystyisi vielä kerran nousemaan edes jollakin tavalla keskikastiin tai saamaan ainakin tallille riittävästi sponsoreita pitääkseen tallinsa edes jollakin tavalla järkevästi omassa asemassaan.
Toisaalta Tyrrell joutui kuitenkin päästämään maksukuskeja talliinsa jo 70-luvun lopulla ja siitä eteenpäin jo yllättävänkin yleisesti aina tallin historian loppuun asti. Toisaalta muutamat maksukuskit toivat sellaisia summia mistä yksinkertaisesti talli ei voinut kieltäytyä. Nimellisesti tietenkin sillä teknisesti ottaen nykyinen Mercedes on tavallaan Tyrrellin perustaman tallin jälkeläinen.
Vuonna 1973 tallissa työskenteli vakituisesti vain 25 henkilöä mikä oli mahtava suoritus ottaen huomioon jo 70-luvun aikanakin tapahtuneet f1:n henkilöstön kasvut ja lajikustannukset yleensäkin. Toki Tyrrell käytti myös varsin surutta henkilökuntansa palkkalistoilla myös Fordin miehiä ja siten tallilla oli loppupelissä paljon enemmän väkeä.
Ei kuitenkaan mitään ylimaallisia lukuja. Vertailun vuoksi vuonna 1979 huipputalleiksi laskettavilla Ferrarilla ja Lotuksella oli 110 henkilöä töissä ja yhteisbudjetit hipoivat jo 10 miljoonaa dollaria kauteen. Tyrrellin budjetti vuonna 1973 oli vain jonkin verran yli 2 miljoonaa dollaria. Ja siitäkin lähti Stewartin miljoonapalkkio maksuun. Ken Tyrrellin kerrotaan aikanaan ihailleen erityisesti Österreichringin rataa Itävallassa ja Anderstorpin rataa Ruotsissa.
Itävallan rata vain oli yksinkertaisesti erittäin hyvä ja Anderstorpin osalta taas juuri ympäristö ja radan sijainti oli jossain määrin Tyrrelille tärkeä asia. Rata sen sijaan ei ollut ihan niin hyvän oloinen hänen mielestään. Se oli teknisesti jotenkin vaikea ja lisäksi lähinnä palkintorahan pienuus oli myös ongelma. Todennäköisesti herra Tyrrell olisi varmasti pitänyt myös Suomessa järjestetystä f1-kilpailusta.
Mikäli sellainen tänne olisi saatu...