Ma sanoi:
Fangio tosiaan jätti Indyt ajamatta jokaisena vuonna, joten periaatteessa hänen putkensa ei kestänyt noita 21 kisaa, mutta käytännön syistä en laske noita kilpailuja mukaan.
Anteeksi, mutta vastaan vähän myöhässä, koska huomasin tämän vasta nyt. Tai en oikeastaan vastaa, mutta haluanpahan laittaa pientä triviaa liittyen Fangioon.
Fangio oli nimittäin 40-luvun lopussa katsomassa Indianapolis 500 - mailin ajoa, jonka Mauri Rose voitti ja olisi kyllä halunnut osallistua kilpailuun. Fangio saapuikin monena vuonna paikanpäälle sopimusten estäessä häntä ajamasta millään muulla autolla, mutta kymmenisen vuotta ensimmäisen visiittinsä jälkeen hänen nimensä löytyi osallistujaluettelosta. Uransa viimeisenä vuotena hänen annettiin toteuttaa unelmansa ja ottaa osaa.
Fangion kierrosajat vaihtelivat harjoituksissa melkolailla ja tuolloin jo uransa ehtoopuolella olleen argentiinalaisen motivaatio karisi ja mies oli valmis lähtemään kotiin. Kielimuuri Fangion mekaanikkojen kanssa oli varmaankin suurin yksittäinen syy, sillä paikoitellen vauhtiakin löytyi, mutta se katosi yhtä nopeasti kuin oli tullutkin.
Fangio vaihtoi autoa kesken toukokuun ja pääsi nopeasti etuvetoisella Novilla vauhtiin, mutta sopimus British Petroliumin kanssa esti häntä ottamasta osaa aika-ajoihin ja niin maistron ura jäi kruunuaan vaille.
Fangio ei siis jättänyt kisoja ajamatta vaan hän ei vain päässyt niihin mukaan.
-Teme- sanoi:
Jätti kaudessa yhden kisan väliin, eli ei kisannut Indyssä koska oli ulkopuolinen kisa?
Indianapolis 500 ei ollut F1-kilpailu, mutta sitä virhettä ei kannata tehdä, että olettaisi sen siten olleen MM-sarjan ulkopuolinen kilpailu. Oikeuttaakseen MM-statuksen käytön FIA tarvitsi sarjalleen Euroopan ulkopuolisia kilpailuja ja minkä arvoinen olisi ollut formuloiden MM-sarja, johon tuon ajan suurin autokilpailu eli Indianapolis 500 -mailin ajo ei olisi kuulunut?
Tietäen Indianapolis 500:n arvon, Ferrari ilmoitti vuonna 1952 kaksi tehdaskuljettajaa kilpailuun, mutta historian ensimmäinen maailmanmestari Farina tuhosi autonsa jo ennen Bricyardille saapumista ja tuleva kaksinkertainen maailmanmestari Alberto Ascari keskeytti kilpailun rengasrikkoon yhdeksänneltä sijalta. Moottoriurheilumaailman kahden legendan kohtaamista on jääty sen jälkeen odottamaan. Ferrarin revanssi taitaa kuitenkin jäädä tulematta.
Kiitti Tony :thumbdown