Tulevaisuuden suomalaiset F1-kuskit

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Matias Laine maikkarin haastattelussa visioi olevansa ykkösissä neljän vuoden päästä. "- Jos tästä nyt menee pari vuotta formula kolmosissa, DTM:ssä tai gp kakkosissa, ja sitten formula ykkösissä, että joku neljä vuotta."

Kyllähän DTM:ssä on jäähdytellyt useampikin F1-kuljettaja, mutta onko sitä kautta tähän mennessä vielä noussut yksikään kuljettaja ykkösiin? Ei sillä, etteikö sekin voisi onnistua, mutta tuntuisi kyllä loogisemmalta vaihtoehdota pysytellä openwheelereissä ihan kokonaan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Matias Laine maikkarin haastattelussa visioi olevansa ykkösissä neljän vuoden päästä. "- Jos tästä nyt menee pari vuotta formula kolmosissa, DTM:ssä tai gp kakkosissa, ja sitten formula ykkösissä, että joku neljä vuotta."

Kyllähän DTM:ssä on jäähdytellyt useampikin F1-kuljettaja, mutta onko sitä kautta tähän mennessä vielä noussut yksikään kuljettaja ykkösiin? Ei sillä, etteikö sekin voisi onnistua, mutta tuntuisi kyllä loogisemmalta vaihtoehdota pysytellä openwheelereissä ihan kokonaan.
Jos en väärin muista niin viimeisin DTM sarjasta F1 Tasolle noussut kuski on Christijan Albers kaudeksi 2005 Spyker F1 tiimin rattiin.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
DTM:n nostaminen vaihtoehdoksi on todella outoa, kyseessä kun on vain vakioautojen Saksan Mestaruussarja. Ilmeisesti Häkkinen vielä mielessä, ei tuota oikein muuten käsitä. Jos urallaan ei missään muualla pärjää niin siinä vaiheessa mennään DTM:ään, ei sieltä oikein pois enää päästä. Paul di Resta tietenkin poikkeuksena, voitti F3 Euroseriesin mutta lähti ajamaan Mersua Saksaan - ja tuloksen tiedämme. Skottikuski ei ole pyörinyt kunnolla edes ensi kauden F1-kuljettajaspekulaatioissa.

Toivottavasti Laineesta ei tule etunimikaimansa veroista tusinakuskia Deutsche Tourenwagen Mastersiin. Pysy hyvä mies formulassa ja kierrä kaukaa kaiken maailman vakioajohössötykset, lahjoja on Ykkösiin asti ja Le Mansit ja muut voi ajella F1-uran jälkeen eikä ikäkään ole siinä vaiheessa este, sen on todistanut 47-vuotias tuore WTCC:n maailmanmestari Gabriele Tarquini.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Toivottavasti Laineesta ei tule etunimikaimansa veroista tusinakuskia Deutsche Tourenwagen Mastersiin. Pysy hyvä mies formulassa ja kierrä kaukaa kaiken maailman vakioajohössötykset, lahjoja on Ykkösiin asti ja Le Mansit ja muut voi ajella F1-uran jälkeen eikä ikäkään ole siinä vaiheessa este, sen on todistanut 47-vuotias tuore WTCC:n maailmanmestari Gabriele Tarquini.
jospa tulisi edes hieman toisen kaimansa, Kimin veroinen.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Paul di Resta tietenkin poikkeuksena, voitti F3 Euroseriesin mutta lähti ajamaan Mersua Saksaan - ja tuloksen tiedämme. Skottikuski ei ole pyörinyt kunnolla edes ensi kauden F1-kuljettajaspekulaatioissa.
Eikös di Resta aja kohtapuoliin Forcella testiä? Mutta tosi on: DTM on Mersun kehityskuskien hautausmaa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Eikös di Resta aja kohtapuoliin Forcella testiä? Mutta tosi on: DTM on Mersun kehityskuskien hautausmaa.
Paul di Resta ajaa ensimmäisen F1-testinsä joulukuussa Jerezin radalla Force Indialla ja kävi viime viikolla sovittamassa penkkiä Force Indian tehtaalla.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mutta tosi on: DTM on Mersun kehityskuskien hautausmaa.
Hyvä palkkainen asema yrityksessä, joka on auttanut pääsemään näinkin pitkälle mm. maksamalla aikaisemmasta koulutuksestasi. Yhteenkuuluvuuden tuntuinnen ympäristö, jota voisi verrata perheeseen.

Vaikuttaisi ihan mukavalta paikalta sijoittaa maalliset jäänteet ja vain nauttia kilvanajosta moottoriurheilun ammattilaisena. Vaikuttaa hirveältä kohtalolta.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Onkos Gary Paffettia mainittu missään näissä testikuskikuviossa?
Vai kävikö klassiset ja aika "meni ohi"... ?


Tämä siis "aiheeseen" liittyen siten, että eikös hän ollut lupaava kuski formuloissa, testailikin? jo -> DTM -> mutta entäs sen jälkeen, vai vieläkö mersulla ajelee siellä ?

(Ei, en seuraa DTM:ää enään kovin aktiivisesti...)
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Ajoi Mersulla DTM:ää viime kauden ollen sarjan kakkonen Audin Timo Scheiderin jälkeen. Kaveri on kuitenkin jo 28, joten eiköhän se aika ajanut ohi. Niin ikään Mersulla kolmanneksi ajellut Paul Di Resta on vasta 23 ja esittänyt hyviä otteita jo parin kauden ajan. Jos joku pitäisi DTM sarjasta nostaa esille, niin ehdottomasti hänet. Toivottavasti saa tilaisuuden päästä testaamaan Formula ykköstä.

EDIT:
Di Resta on muuten Dario Franchittin serkku.

Pakko vielä jatkaa tuosta kaverista sen verran, että hän lähti F3 eurosarjan mestarina ajamaan DTM:ää kaudeksi 2007. Täytyy ihmetellä tuota vetoa, koska harvemmin koppiluokista on ainakaan suoraan ykkösiin noustu..

Vähän offtopikiksi menee.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
On kyllä todella hienoa tämä Vainion ja Laineen siirtyminen isompiin luokkiin ja ainakin muutaman vuoden sisään on tulossa pari toivottavasti todella kovaa suomalaisnimeä... Luotan kyllä myös Mika Mäkeen vaikka nyt ei menekkään kovin hyvin niin eiköhän se siitä... Aika näyttää:ahem:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
DTM:n nostaminen vaihtoehdoksi on todella outoa, kyseessä kun on vain vakioautojen Saksan Mestaruussarja. Ilmeisesti Häkkinen vielä mielessä, ei tuota oikein muuten käsitä. Jos urallaan ei missään muualla pärjää niin siinä vaiheessa mennään DTM:ään, ei sieltä oikein pois enää päästä. Paul di Resta tietenkin poikkeuksena, voitti F3 Euroseriesin mutta lähti ajamaan Mersua Saksaan - ja tuloksen tiedämme. Skottikuski ei ole pyörinyt kunnolla edes ensi kauden F1-kuljettajaspekulaatioissa.

Toivottavasti Laineesta ei tule etunimikaimansa veroista tusinakuskia Deutsche Tourenwagen Mastersiin. Pysy hyvä mies formulassa ja kierrä kaukaa kaiken maailman vakioajohössötykset, lahjoja on Ykkösiin asti ja Le Mansit ja muut voi ajella F1-uran jälkeen eikä ikäkään ole siinä vaiheessa este, sen on todistanut 47-vuotias tuore WTCC:n maailmanmestari Gabriele Tarquini.
Onhan DTM:ssä Di Restan lisäksi myös Jamie Green, jonka urapolku on tismalleen samanlainen (EuroF3-mestaruus ennen siirtymistä).

DTM:n ongelma on myös se, että ne kotterot vaativat merkittävästi erilaisen ajotyylin kuin monopostot. Jan Magnussenin kohdalla spekuloitiin aikanaan sillä, että tanskalaisen DTM-vierailut olisivat tehneet hallaa nopeudelle formuloissa.
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Pitää vissiin omaa tekstiä pikkuisen vielä selventää.

Tietenkään ei pidä vetää johtopäätöstä, että kaikki jotka hyppääväät suoraan F3-tasolta F1:iin ovat superlahjakkuuksia (esim. Jenson Button on tällainen tapaus). Eli vaikka A:sta seuraa B, ei se tarkoita että B:stä seuraa A. Lahjakas Buttonkin toki on, muttei mikään Senna tai Prost tai edes Häkkinen.

Ei ole sattumaa, että F3000-luokasta tuli loppujen lopuksi varsin vähän F1-kuljettajia eikä varsinkaan yhtään F1-mestaria, ei vaan lahjakkuus riittänyt. GP2 lanseerattiin onnistuneesti, joka on aiheuttanut pienen poikkeaman tähän sääntöön ja Kovalainen, Rosberg ja Hamilton ovatkin kovempia kuskeja kuin F3000-kundit, mutta eivät silti edelleenkään mitään Sennoja, Prosteja tai edes Häkkisiä. Hyvällä/loistavalla autolla toki kuka hyvänsä voi näyttää "ihmeelliseltä". Mutta nyt kun aikaa on kulunut niin GP2 on alkanut tässä suhteessa lähestyä F3000-aikoja, eikä se ole mikään sattuma. Taustalla on aina ollut se seikka, että parhaat lahjakkuudet erottuvat edukseen jo F3-tasolla (tai sitä ennen) ja poimitaan F1:iin ennen kuin ehtivät ajaa F3000/GP2-tasolla.
Väitätkö että Hamilton ei ole huippulahjakkuus? :) aika jännää...

Mun mielestä se on yksiä lahjakkaimpia sällejä tossa sirkuksessa Vettelin kanssa
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Jos en väärin muista niin viimeisin DTM sarjasta F1 Tasolle noussut kuski on Christijan Albers kaudeksi 2005 Spyker F1 tiimin rattiin.
olin viittaamassa samaan :) tosin Albers ei erikoisen hyvältä näyttäny formulan kyydissä vaikka DTM:ssä pärjäskin
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
tosin Albers ei erikoisen hyvältä näyttäny formulan kyydissä vaikka DTM:ssä pärjäskin
No ei tietenkään, kun alla olevat autot olivat sekuntikaupalla muita hitaampia. Jos Alonso olisi joutunut poistumaan fykkösistä heti Minardivuotensa jälkeen, ei häntäkään olisi F1-piireissä pidetty kovin kummoisena.

e: Niin ja kaudella 2005 talli oli vielä Minardi.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
On kyllä todella hienoa tämä Vainion ja Laineen siirtyminen isompiin luokkiin ja ainakin muutaman vuoden sisään on tulossa pari toivottavasti todella kovaa suomalaisnimeä... Luotan kyllä myös Mika Mäkeen vaikka nyt ei menekkään kovin hyvin niin eiköhän se siitä... Aika näyttää:ahem:
Vainio ei ole kilpaillut vielä lainkaan Formula autolla, Laineen menestys Formulaluokissa on ollut aika heikkoa. Oiskohan vähän ennen aikaista hehkutusta.
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
No ei tietenkään, kun alla olevat autot olivat sekuntikaupalla muita hitaampia. Jos Alonso olisi joutunut poistumaan fykkösistä heti Minardivuotensa jälkeen, ei häntäkään olisi F1-piireissä pidetty kovin kummoisena.

e: Niin ja kaudella 2005 talli oli vielä Minardi.
no aika tasoissa ajeli tallikavereiden kanssa... mutta mun mielestä sen meno ei näyttänyt vakuuttavalta :)
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
15-vuotias Jesse Anttila kirjoittaa Ylen sivuilla omaa blogiaan

Avausosa:

Kohti ääretöntä ja sen ylitse


Olen Jesse Anttila, viistoista vee ja ratakuski. Kempeleen poikia, Oulun kupeesta. Taustalla on tietysti pitkä kokemus kartingharrastuksen parista eli aloitin vetohommat neljän vanhana. Paras saavutukseni on kartingin SM-kulta kaudelta 2008.

Taskussa on nyt uunituore sopimus Iso-Britannian Formula Ford -sarjaan, työpaikkana toimii Van Diemen -tehtaan Fluid Motorsport. Hyppäys Suomen radoilta Formula Fordin kovimpaan ammattilaisten sarjaan on suuri, kuskeja on täysi radallinen joka lähdössä ja yritys todella rajua.

Sarjassa ajetaan formula-autolla jossa ei ole siipiä, tehoa autosta irtoaa noin 150 pollea ja auto kulkee parhaillaan 250 km/h. Nollasta sataan auto kiihtyy neljässä sekunnissa.

Kausi 2010 lähti todenteolla käyntiin viime viikolla ensimmäisillä testeillä uuden tiimin kanssa. Paikkana toimi Snettertonin nopea kilparata. Testin tarkoituksena oli testata uusia, tulevan kauden renkaita ja saada hiottua kuljettajan talvikankeutta pois. Edellisestä testistä oli kulunut jo yli kolme kuukautta.

Homma sujui suunnitelman mukaan ilman suurempia virheitä ja kilometrejä saatiin iso määrä kasaan. Päivän aikana veivasin 110 kierrosta. Paikalla oli tiimipäällikkö Lindsay Allen sekä kaksi mekaanikkoa. Lontoon murre on vielä vähän hakusessa, mutta teknisen sanaston olen opetellut kohtuudella. Mekaanikolle täytyy osata selittää auton käyttäytymistä ja ne pojat osaa huonosti ”savvoo”.

Joka ikinen kierros tuo tässä vaiheessa arvokasta kokemusta, sillä kauden avaukseen ei ole pitkä aika. Kilpailukausi starttaa liikkeelle pääsiäisenä Oulton Parkin radalla. Ennen avausta testaamme ahkerasti. Odotettavissa on ainakin viisitoista testipäivää eri radoilla. Kempeleen ja saarivaltion väliä saa matkustaa aikas tavalla ahkerasti.

Pohjoisen pojasta otetaan tulevalla kaudella todenteolla mittaa. Uusi kulttuuri, kieli ja kilparadat ovat meikäläiselle kova haaste. Itse asiassa kivikova. Päätä ei kuitenkaan huimaa, sillä aion pärjätä maailmalla.

Jesse Anttila
 
Ylös