Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS 2014, 3. kisa, Forssa Karting

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13809
Oli katse just oravissa nakertamassa muuntajaa, kun vierestä sanottiin "nyt lähti etusiipi", joten meni pahasti ohi. Kaanaassa ja Vantaalla sattui itselle viimeksi ja suhtautuminen oli se mikä oli. Paljoa en jaksaisi muutenkaan +10sijoista päristä. Eri asia 3-5:n kärjessä, mutta siellä harvoin edes osuu.
Mun mielestä ei merkitystä kuinka korkealla on, vaan periaatteestakin.
Ja kyse on muutenkin monellekin hyvästä 8-sijasta...
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Ajassa 6:14 käsittääkseni tuollainen oli Totke-4stroke -tilanne.
http://www.youtube.com/watch?v=ZbS3ZQXP3us
Juurikin tuollainen tilanne, vaikka mielestäni olin jo ykkösmutkassa lähempänä ja rataa on piirun päivitetty tuosta. Taisin myös käyttää kaikki neljä rengasta radan ulkopuolella välttääkseni törmäystä (joskin siinä epäonnistuen). Tuossa videossa edelläolija jätti vähän enemmän tilaa, vaikkei tarpeeksi kuitenkaan. Finaalia ennen kuultujen varikkokeskustelujen perusteella uskoisin Nastyllä(/Wopella?) olevan mahdollisesti kuvaakin kyseisestä tilanteesta. Sen verran tuohtunut olin finaalin jälkeen, etten kyennyt seuraamaan ulkomaailmaa lähdön jälkeen ja uskalsin kirjoittaa tännekin vasta otettuani kunnon löylyt. Kypäräkameraa en ole "laittomuudesta" johtuen tähän luokiteltuun kypärään edes kiinnikeen osalta mahdollistanut lainkaan, vaikkei ne taida tuolla fosareissakaan oikeasti moista vahtia.

Eniten harmittaa, etten päässyt näiden tilanteiden jälkeen koskaan haastamaan nousupaikasta heikon aika-ajon jälkeen. Mulla jäänee niin paljon kisoja väliin, että yksittäisten kisojen tulos on kaikki kaikessa.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Ohitussääntö, jonka mukaan edellä olevan tulee antaa tilaa kun takana tuleva on osittainkin rinnalla, on erittäin hyvä, mutta joissakin kohdin vaikea toteuttaa. Esim. Forssa 1. Mutka kun katse on eteenpäin ja ei siinä pyaty taakse vilkuilemaan Pitäisikö säännön olla siten että jos takana tulevan eturengas on vähintään takarenkaan kohdalla, niin edellä olevan on jätettävä tilaa.

Tämä yleisellä tasolla ottamatta kantaa edellä olevaan tapaukseen. En nähnyt tapausta enkä pysty sitä kommentoimaan.
Tuo mutka (eka oikea, vasen) on paha ajaa niin että katsoisi sen vasurin ajaessa etenkin taakse. Sivulle ehtii kerran vilkaista. Katse on parasta pitää siihen vasuriin sen yhden vilkaisun jälkeen. Jos siinä joku jää katveeseen "tuikkaamaan", niin takuulla puskurit irtoaa. Näin on käynyt meidänkin kisoissa ja kommentti oli että "sori, ajoin ahtaaseen väliin. Puskureiden irtoamisesta ei tullut sinällään sanktioita, se ei ole 100% indikaattori että nyt rankkua!
Siinä on parasta olla selvästi rinnalla, niin silloin on vielä aikaa tehdä päätös ja ajaa se itse leveäksi = antaa tilaa.

"Takarenkaan kohdalla" sääntö ei toimi käytännössä, koska autoissa ei ole peilejä. Lisäksi jos "tuikkaa" ja on hieman jarrutuksensa kanssa myöhäinen, onkin yhtäkkiä rinnalla, mutta ajaa päin hiittä mutkan ja silti säännön mukaan tämä pitäisi nyt päästää ohi. Eli syöksymisestä saisi ohitusedun :nope: Näitä' syöksymisiähän sekä ylioptimistisia ohituksiahan oltiin juuri viime "agendassa" karsimassa pois ohituskulttuurista.

Tämä ei liittynyt kisaan, koska sitä en ole nähnyt.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Mun mielestä ei merkitystä kuinka korkealla on, vaan periaatteestakin.
Ja kyse on muutenkin monellekin hyvästä 8-sijasta...
Niinpä. Ei siellä kärjessäkään mistään maailmanmestaruudesta tai mainosmiljoonista ajeta - tietääkseni :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Niin, peilien puuttumisen takia toki ohittajalla on aina se vastuu tuossa lajissa, takarenkaan kohdalla olevaa keulaa vaan ei välttämättä pysty huomaamaan....
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Niinpä. Ei siellä kärjessäkään mistään maailmanmestaruudesta tai mainosmiljoonista ajeta - tietääkseni :D
A:n paalulta lähtiessä ja romua niskaan saadessa voisi itseäkin ruveta harmittamaan enempi. Kunhan ajelee vaan, kun ei muutenkaan siitä mitään tule. Nipsuhuulen kanssa oli hyvä vääntö, mut helpommalla olisi keskeyttämälläkin päässyt. 6. tai 7., ihan sama
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Niin, peilien puuttumisen takia toki ohittajalla on aina se vastuu tuossa lajissa, takarenkaan kohdalla olevaa keulaa vaan ei välttämättä pysty huomaamaan....
Riippuu tilanteesta. Niin kauan kun ei näe videotodistetta niin on hankala sanoa muuta. Se sivulle katsominen on kuitenkin aika nopea silmän vilkaisu esim. mutkan ulostulossa tai sisään leikkauksessa.
Kyllä noissa kaksinkamppailutilanteissa kuitenkin aina tietää, että toinen on lähellä, joten ei siinä voi ajaa havainnoimatta ympäristöään myös sivuille.
Itse ainakin pyrin toimimaan näin omissa kilpailutilanteissani Japen ja Jatenskin kanssa. Katsoin onko joku yrittämässä ohi ja jos ohi niin jätin tilaa sen verran etten sulkisi ovea. Tässä kuitenkin jotain oppinut vuosien aikana.

Tuo nopea kaarre on tosin vähän vaikea paikka katsoa sivuille/taakse. Itselläni oli siinä yksi paikka yrittää ohi, mutta hölläsin, koska tiesin, että edelläajava ei tiedä ja käyttää ajolinjansa. Pysyin imussa ja neulansilmään parempi yritys.
Hitaammissa mutkissa mielestäni Forssassa on täysi mahdollisuus edelläajavalla olla tietoinen mahdollisesta ohitusyrityksestä, vaikka toki välillä ne tulee huomaamatta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13809
Onkohan videota saatavilla B-finaalin kärkitrion menosta?
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Kyllä sen ihan totta tietää kun toinen on kisatilanteessa sellaisessa paikassa ja sen verran rinnalla, että sitä voi omalla ajolinjanvalinnalla pakottaa toisen ulos radalta. Minä ainakin myönnän ja olen myöntänyt että olen syyllistynyt sellaiseen.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kyllä sen ihan totta tietää kun toinen on kisatilanteessa sellaisessa paikassa ja sen verran rinnalla, että sitä voi omalla ajolinjanvalinnalla pakottaa toisen ulos radalta. Minä ainakin myönnän ja olen myöntänyt että olen syyllistynyt sellaiseen.
No itse ainakin voin tunnustaa että Forssassa pari kertaa on tullut jahdattua niin intensiivisesti että ei ole huomannut kaveria ennen kuin on tullut ihan kunnolla rinnalle.
Toki tämä nyt vain esimerkkinä, ei liity totken ja 4stroken tapaukseen, mutta vaikea sitä takana olevan moottoriakaan on kuulla jos keskittyy edellä menevään....
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Riippuu tilanteesta. Niin kauan kun ei näe videotodistetta niin on hankala sanoa muuta. Se sivulle katsominen on kuitenkin aika nopea silmän vilkaisu esim. mutkan ulostulossa tai sisään leikkauksessa.
Kyllä noissa kaksinkamppailutilanteissa kuitenkin aina tietää, että toinen on lähellä, joten ei siinä voi ajaa havainnoimatta ympäristöään myös sivuille.
Itse ainakin pyrin toimimaan näin omissa kilpailutilanteissani Japen ja Jatenskin kanssa. Katsoin onko joku yrittämässä ohi ja jos ohi niin jätin tilaa sen verran etten sulkisi ovea. Tässä kuitenkin jotain oppinut vuosien aikana.

Tuo nopea kaarre on tosin vähän vaikea paikka katsoa sivuille/taakse. Itselläni oli siinä yksi paikka yrittää ohi, mutta hölläsin, koska tiesin, että edelläajava ei tiedä ja käyttää ajolinjansa. Pysyin imussa ja neulansilmään parempi yritys.
Hitaammissa mutkissa mielestäni Forssassa on täysi mahdollisuus edelläajavalla olla tietoinen mahdollisesta ohitusyrityksestä, vaikka toki välillä ne tulee huomaamatta.
Totta turiset, ja tosiaan tapauskohtaista.
Itse miellän omat ajolinjat reiluiksi, mutta silti pari kertaa on tullut semmosia "oho mistäs tuo napsahti noin äkkiä rinnalle" kun jahtaa jotakin toista liikaa...
 

Lozeh

Well-known member
Liittynyt
12.8.2013
Viestit
110
Sijainti
Lahti
Ensimmäistä kertaa ulkoradalla tänä vuonna ja hauskaa oli, varikolla kuten radallakin. En viitti kirjoittaa mitään ajosta, koska kilpa ja yleisesti ulkorata kokemus puuttuu.
Haluaisin joka tapauksessa kiittää järjestäjiä ja tietysti radan henkilökuntaa. Ja kiitokset mahdollisuudesta osallistua. :)
:thumbup:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Totta turiset, ja tosiaan tapauskohtaista.
Itse miellän omat ajolinjat reiluiksi, mutta silti pari kertaa on tullut semmosia "oho mistäs tuo napsahti noin äkkiä rinnalle" kun jahtaa jotakin toista liikaa...
Suuret nopeuserot tuovat näitä tilanteita toisinaan. Edellisellä kierroksella suoralla ei näy takana ketään ja seuraavalla kiekalla onkin jo tunkemassa ohi.


Forssan kerholaiset suhaamassa vuokrakuskien seassa kaikkein raain esimerkki. Mukana niin nopeaa kalustoa, että on vaan ajan kysymys kun napsahtaa. Pahasti.

Kaikki tuolla ajavat eivät ole edes samalla kokemuksella kuin KKWCS kuskit/forssasarjalaiset jotka ehkä osaavat hiukan odottaa ylimääräistä säpinää jo vanhasta muistista.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Forssan kerholaiset suhaamassa vuokrakuskien seassa kaikkein raain esimerkki. Mukana niin nopeaa kalustoa, että on vaan ajan kysymys kun napsahtaa. Pahasti.
Onko tää ilmiö nyt pahentunut viime aikoina? Omasta viime Forssan reissusta on jo hetki kuitenkin aikaa....
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Onko tää ilmiö nyt pahentunut viime aikoina? Omasta viime Forssan reissusta on jo hetki kuitenkin aikaa....
En ole tänä keväänä vielä ollut paikalla, mutta viime vuonna oli kolarointi enemmän kuin vain lähellä vaihteellisen auton kanssa.

Suoralla lentämällä eteen nopeuden turvin, leikkasi linjalle ja mutkaan tullessa ylikova jarrutus/hitaammin mutkaan kuin minä -> jouduin tekemään lukkojarrutuksen viimeisessä vasurissa sillä seurauksella, että juuri ja juuri pysyin radalla.

En olisi kovin mielelläni ajanut vajaata kahdeksaakymppiä rengaskasaan.


Muitakin tilanteita oli, mutta tuo oli lähimpänä sitä paskat housussa tilannetta. Tietty sekin kun takaa tultiin 6-vaihteisella liki tuplanopeudella ohi kun olin jo lähestymässä ykköskurvin apexia, jätti pari sydämenlyöntiä väliin. Olihan siinä juuri vielä se kartin mentävä rako sillä hetkellä ennen oven sulkeutumista. :rolleyes:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
En ole tänä keväänä vielä ollut paikalla, mutta viime vuonna oli kolarointi enemmän kuin vain lähellä vaihteellisen auton kanssa.

Suoralla lentämällä eteen nopeuden turvin, leikkasi linjalle ja mutkaan tullessa ylikova jarrutus/hitaammin mutkaan kuin minä -> jouduin tekemään lukkojarrutuksen viimeisessä vasurissa sillä seurauksella, että juuri ja juuri pysyin radalla.

En olisi kovin mielelläni ajanut vajaata kahdeksaakymppiä rengaskasaan.


Muitakin tilanteita oli, mutta tuo oli lähimpänä sitä paskat housussa tilannetta. Tietty sekin kun takaa tultiin 6-vaihteisella liki tuplanopeudella ohi kun olin jo lähestymässä ykköskurvin apexia, jätti pari sydämenlyöntiä väliin. Olihan siinä juuri vielä se kartin mentävä rako sillä hetkellä ennen oven sulkeutumista. :rolleyes:
HuhHuh, hurjan kuuloista kyllä.... :(
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Muitakin tilanteita oli, mutta tuo oli lähimpänä sitä paskat housussa tilannetta. Tietty sekin kun takaa tultiin 6-vaihteisella liki tuplanopeudella ohi kun olin jo lähestymässä ykköskurvin apexia, jätti pari sydämenlyöntiä väliin. Olihan siinä juuri vielä se kartin mentävä rako sillä hetkellä ennen oven sulkeutumista. :rolleyes:
Tuttu tunne, vaan ei ollut 6-vaihteinen omalla kohdalla perjantaina.
 

Örfil

Guest
Onko tää ilmiö nyt pahentunut viime aikoina? Omasta viime Forssan reissusta on jo hetki kuitenkin aikaa....
Ei ainakaan viime kesän kokemuksien perusteella "pahentunut".
Tosin radan uusi asfaltti on saattanut tuoda uusia harrastajia ja/tai käyttäjäkunta aktivoitunut.
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Aika-ajot #5

Autoon istuessa jo huomaa että ratti ja polkimet ovat todella kaukana. Laitan lisäpenkin + oman fyllin jotta yltäisin rattiin. Sitten vaan radalle. Ajo ei oikein suju kun kuski ei meinaa pysyä penkissä joten muutaman kierroksen jälkeen ajan varikolle; fylli hemmettiin. Ei kun takas radalle. Nyt taas ongelmana on että ei yllä rattiin kunnolla + vasen nilkka alkaa kramppaamaan. Ajan siinä muutaman kierroksen että saisin edes jonkunlaisen kierroksen kasaan ja sitten kun meinaan lentää pellolle ekassa mutkassa sen takia kun ei pysty tekemään nopeita ohjausliikkeitä päätän lopettaa aika-ajoni siihen. Viimeisellä kierroksellani sain kursittua kokoon ajan 39,5 joka riitti b-finaalin kolmanteen ruutuun.

B-finaali #4

Ensin piti jännätä ettei vaan #5 osu kohdalle finaaliin ja hetken näyttääkin siltä että saan auton x (en ny muista mikä mutta kuitenkin joku muu kuin #5) kunnes Cmoney muistutti että edelleni sijoittunut extrakuski ajaa C-finaalissa joten kohdalle osuukin mikäs muu kuin #5 :D Siinä sitten miettimään mitä keksisi koska olin aivan varma etten tuolla penkillä pysty ajamaan kisaa maaliin asti. Joku järjestäjistä huomautti mulle että vaaleammat penkit ovat vähän kapeampia ja lähempänä rattia; suostuisiko joku vaihtamaan autoa päittäin? Kokeilin autoa #4 penkkiä ja se olevan ihan ok. Jatenskille oli osunut kyseinen auto joten kysyin häneltä vaihdetaanko päittäin kun hän on minua pidempi? Tiesin ennakkoon ettei #4 ole nopeudeltaan kovin kummoinen joten ajattelin ettei niin väliä Jatenskillekaan kummalla ajaa.

Startti: Siitä jahtaamaan Cmoneya joka ohittaa pian Jatenskin joka näyttää olevan vaikeuksissa auton kanssa. Olikohan takarenkaat vielä kylmät tai huonontuneet ennestään, mutta pääsen nopeasti hänestä ohi muistaakseni tokavikassa mutkassa ulkokautta. Cmoney oli päässyt muutaman metrin karkuun, mutta otan hänet vähitellen kiinni. Pari-kolme kertaa yritän ohitusta ekan mutkan jälkeisessä oikeassa, mutta Cmoney onnistuu joka kerta pitämään paikkansa ulkokautta. Oli myös lähellä pari kertaa varikkomutkaan tultaessa että olisi voinut yrittää sisäkautta siinä mutta aavistuksen verran jäi puuttumaan että olisi voinut kokeilla. Ohi en siis päässyt joten maaliin hänen perässään.
(Totke incidentistä on jo aikaisemmissa teksteissä joten tässä ei siitä enempää.)

Kiitokset vielä järjestäjille ja onnittelut A-finalisteille, oli nimittäin hieno kisa.
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Kauden ulkorata-avaus miltei parhaalla mahdollisella tavalla!

Aika-ajoissa melko selkeä paalu joka kertoi #7:n hyvyydestä. Osittain perä irtoili oudoissa paikoissa mutta kokonaisuutena kyllä loistava kiesi!

Kisaan #3 ja kovat luut takana. Lähdössä käy tietysti sitä tuuria että takana meinasivat alkaa ohittelemaan toinen toistaan mutta Nasty pääsi kuitenkin imuun. Siinä sitte taisteltiinkin hienosti monet kierrokset eri ominaisuuksilla varustetuilla autoilla, minun etuudet oli mutkapito ja toisella suoravauhti. Kattelin kisan lopussa pääsuoralle että nyt meni kaveri painamaan enteriä ja ruutulippu heiluu taatusti seuraavalla kierroksella, sitte ei muuta ku ohite ja koitetaan pitää paikka pääsuoran loppuun. No siinähän ajettiinkin vielä parit kierrokset sen jälkeen ja systeemini kusi, saattoi olla että olisin tuolloinkin hävinnyt kun rintarinnan tultiin maaliviivalle. Hyvä tulos kuitenkin ja mukava fiilis jäi taistelusta.

Kiitoksia karkeloista!
 
Ylös