Olipas kisat!
Aamu valkeni virallisella punnituksella ja toteamisella että painotavoite oli saavutettu juuri kisapäivän aamuun mennessä: 70.6 kg! Kukkakeppivalli pamahtaa rikki aivan kohta.
Sitten perusaamiainen, suihku, venyttelyt sekä autossa pakolliset jäätelötötterö & nestetankkaukset ja Nesteelle miittipaikalle.
Siitä sitten ensimmäinen "harjoitusosio" Otto the Greatin ruudikkaan Eskon takapenkillä Kaanaaseen.
Aamun aikana tuli todettua että päivän nopeimmat miehet olivat ennen kisaa ne hitaimmat. Wope hamppareidensa kanssa ja Andy saapumisten suhteen
mutta vauhti parani kyllä kisassa.
Autojen pika-arvonta Cmoneyn kanssa ja ajolistat seinille. Kaanaassa on kätevää kun ajo/tuloslistat saa siihen heti ovensuuhun missä on henkilökunnan operointipiste, niin informaatio on helposti kaikkien nähtävillä. Lisäksi kisassa kierrosajat näkyvät monitorissa ulos muille, joten kokonaistilanne oli hyvin nähtävissä sieltä varikolta käsin.
Treenit, #12 (??.??)
Valitettavasti emme saaneet siitä sessiosta aikalappuja (harkoissa ei ole kisaohjelma ajanottosysteemissä päällä), joten aika-ajoon mentiin pienoisen epätietoisuuden vallitessa. Alla oli #12, joka ei tuntunut mitenkään poikkeuksellisen huonolta (muttei taasen hyvältäkään) ja edellä ajava Nasty oli jotakuinkin saman matkan päässä edessä koko ajan, joten ajattelin siinä vaiheessa että pullat on kai sitten hyvin uunissa.
Rata oli vielä paikoin liukas ja pari kylkimyyryä tuli otettua ekassa jarrupaikassa sekä kirraavassa. Onneksi rata kuivui aika-ajoon normaaliin kuntoon, eikä tarvinnut enää ajella sekalaisia ajolinjoja.
Aika-ajo, #12 (54.22)
Ekan ryhmän aikojen perusteella päättelin että nyt olisi onnistuttava, koska kakkosryhmän kaveritkin ajelivat jo hyviä aikoja. Mike Milkin ja Askon ajat pistivät jo vähän miettimään.
Totuus autosta (tai miehestä) alkoi kuitenkin paljastumaan, kun kavereita alkoi mennä ohi session aikana. Pelissä oli myös vähän perinteistä rattijännitystä ja tuntui että ei saanut yhtäkään kierrosta oikein istumaan kohdalleen ja muutaman kerran kierros meni pilalle liian ahnaiden ajolinjojen ja virheiden vuoksi. Takanatulijat taisivat saada vähän hiekkaakin silmille pariin otteeseen.
Varikolla sitten tuloslistojen silmäilyjen perusteella kävi ilmi että Alppu pelasti mut tippumiselta B-finaaliin ja viimeinen suoraan A-finaaliin nousijan paikka oli taskussa. Onneksi kisaan tulisi toinen auto ja B-finaalista nousija saisi samaisen #12 auton alleen eli ainakin 7. sija olisi mahdollista kisassa, riippumatta siitä kuka B:stä nousee taakseni.
Andy nappasi mahtavan paalun, eikä se ollut mikään yllätyspaalu sillä näyttää nyt siltä että kun mies saa hyvän auton alleen, tulos on aina sen mukaista. Hieno suoritus, Lahden mies nappasi parit kovat päänahat
Kisa, #6 (52.94)
Sitä ennen oli kuitenkin B-finaalin seuraaminen ja sen voitto ratkaistiin huikaisevan minimaalisella marginaalilla - minäkin luulin että Nipsu nappasi B-finaalin voiton, sillä 5-10 metriä ennen maaliviivaa näytti että Nipsu oli edellä apaut 10 cm, mutta Jakkues sai kirittyä vielä takas edelle. Tulosmonitori näytti kuitenkin todellisen tilanteen ja Jakkues nappasi B-finaalin voiton - well done!
Pojilla oli hyvä skaba Askon, Jakkuesin ja Nipsun kesken ja se oli mukavaa seurattavaa. Nipsu joutui valitettavasti maistamaan nyt vähän motorsporttia ja Askolla meni kisa alussa vähän pieleen jo lähtössä, kun meinasi lähteä punaisilla liikkeelle ja auto vähän stumppasi (?) ruutuun.
Oma kisa, alla tuttu #6: kuten tavallisestikin, rec-toiminto on vain ajoittain päällä kisassa, joten tässä hataria muistikuvia kisasta.
Lähtö meni hyvin, ohitin ekojen mutkien aikana jo yhden kuskin ja toisenkin ekan kierroksen kahinoissa. Auton kulku oli aivan toista luokkaa kuin edellisellä ja ekaan jarrutukseen tultaessa vauhti oli kisan alkuvaiheessa parempaa kuin edellä menijöillä. Samoin kirraavasta ulostulo ja pääsuoralle tullessa meno oli vauhdikasta ja autolla pystyi vetämään ihan täysillä omalla limiitillä.
Ohituksia tuli tehtyä ainakin pääsuoran päässä ja lusikkamutkassa. Kaanassa riittää näköjään paljon hyviä ohituspaikkoja. Pääsuoran päässä tuli hauskin ohitus, kun tein "melkein Häkkiset"
Meitä oli kolmen rypäs tulossa pääsuoralle, meikäläinen viimeisenä. Keskimmäisenä ajava vetäisi imusta
sisäpuolelle ja minä hänen perästään imusta vielä sisemmälle ja sitten kavereista ohi. Siinä ryppäässä ajo oli kyllä nautittavaa ohitusrallia.
Siinä mutkassa tuli kisoissa paljon ohituksia, paluumatkalla Mike muistutteli että kiilasin siinä hänet kerran nurmikolle, mutta itse en (valitettavasti) muista tarkkaan ko. tilannetta
Hatara muistikuva on että jonkun ohitin siinä ja auto luisti liian tiukan ajolinjan takia hieman eli olisiko ollut sama tapaus. Joka tapauksessa sori - se oli kyllä puhdas vahinko!
Samoin Dick mainitsi suoralla eteen ajamisesta. Mutta jos se oli se ekan jarrupaikan tapaus, niin siinä omalta kannaltani tapaus meni niin että vilkaisin taakseni, näin että olit ihan takana ja sisempänä ja koska siinä musta oltiin tultu jo pari kertaa ohi kun ajelin normaalia ajolinjaani, niin vaihdoin ajolinjaa kerran keskelle (olin puhtaasti edellä) ja ajoin mutkan läpi peittävällä ajolinjalla pitääkseni paikkani.
Niin, tuli siis kai annettua, mutta tuli vähän otettuakin mutta kisa meni rehdissä hengessä ja vääntö oli hyvää ja nautinnollista!
Back to the track: siinä hetken kakkosena jo ajellessani ja tehtyäni vähän jopa rakoa takana tuleviin, ajattelin että nyt vaan kruisailen komeasti palkintopallille. Mutta...auto alkoi vaan hyytymään (liekö rengas alkanut jo tyhjentymään?) ja kaverit ajoi uudestaan mut parin kiekan jälkeen kiinni. Siinä oli taas sitä ohitusrallia puolin ja toisin. Välillä paikkailin sijoituksiani takaisin ja nousin takas sijalle neljä tai viisi (?) ja edellä ajavat olivat taas kiikarissa mutta sitten: olisiko ollut kirraava edeltävä mutka kun käännöksessä alkoi takaa kuulua sellainen "tsiptsip" ääni ja auto alkoi vikuroida. Rimpuilin seuraavaan mutkaan saakka ja jollain ihmeellä sain pidettyä auton radalla (tunnetuin seurauksin). Se meni sitten ihan plörinäksi, sillä auto kellahti pahasti taakse takarenkaan tyhjentyessä lopullisesti.
Jatkoin kuitenkin ajoa epätoivoisesti, sillä tiesin että vitosen merkki oli jo annettu maaliviivalla ja kisaa oli enää muutama kierros jäljellä ja takanani oli vielä kaksi kaveria, joita ei näkynyt vielä missään. Pari mutkaa meni kyllä pahasti hiekan kautta, mutta kuin ihmeen kaupalla pysyin radalla. Ennen ruutulippua Cmoney tuli vielä ohi ja kun lippumies näytti että yksi kierros jäljellä, koitin ajaa aivan riskirajalla maaliviivalle, sillä viimeinen kuski (Jakkues) näkyi aika kaukana takana. Tuloksena 7. sija ja onneksi en ajanut heti varikolle kun rengas puhkesi, sillä se pelasti edes yhden sijan.
Vedin maaliviivan jälkeen heti auton ympäri, pirssi varikolle ja autosta noustessani menin autokontin taakse hetkeksi aikaa päästelemään pahimmat höyryt ulos
Vitutus oli hetken aikaa aikalailla tapissaan, sillä ulottuvilla oli jopa palkintopallisija. Ja se taisi olla jo kauden kolmas kisassa puhjennut rengas (firmakisoissakin niitä on mennyt). No, se meni siinä ohi aika nopeasti ja palkintopallille nousivat ihan oikein ne minua nopeammat kaverit, joten maailma on edelleen järjestyksessä
Mutta henk.koht. kisasaldona oli hyvä setti: kisassa oma nopein kelpo 52.94 ja tulipa koettua sellaistakin harvinaista herkkua että ohitin Wopen! Nasty meni taas ihan omia menojaan, mutta muun porukan kesken oli ankaraa ja opettavaista kisailua. Samoin nyt viimenkin saan osumaan ekan jarrupaikan tasaisesti aina kohdilleen.
Comments
Poiketen Dickin mielipiteestä, tämä eka kisakokemus Kaanaasta oli minusta oikeinkin mukava. Vaikka autoilla ajetaan kaasu pohjassa pitkät pätkät, radalla on muutama suht vaikea mutka ja kun ohituspaikkoja on paljon ja autot melko tasaisia, se tuottaa hyviä skabaamisia.
Olen kyllä sillä kannalla että tuolla ajetaan ensi vuonnakin! Onhan se pitkän ajomatkan päässä etelän/v-suomen kuskeille, mutta koitetaan ensi vuonna painottaa/jaotella kisat maantieteellisestikin kaikille sopivasti.
Ja siitähän oli jo puhetta useammankin kanssa että toiveena oli että ensi vuonna järjestetään kahdeksan kisaa ja panostetaan enemmän laatuun kuin määrään. Kymmenen kisaa on budjetin puolesta monelle vähän raskasta ja kun lyhennetään kisakautta, niin saadaan kuitenkin ajettua tiivis sarja ilman pitkiä taukoja. Tässä on kuitenkin muutama idis hautumassa niiden varalle jotka haluavat ajaa enemmän, mutta näistä enemmän kun idearaakileet saadaan kypsytettyä valmiiksi
Kiitos taas kaikille kuskeille. Hyvä että saatiin ruudut täyteen. Jengi ajaa hienosti (+kehittyy koko ajan), siististi, ei riko autoja tai törttöile eli varmaan monen radan puolestakin hyvä asiakasporukka. Ja etäkiitos myös ratahenkilökunnalle joka hoiteli finaalijärjestykset ajolistaan oma-aloitteisesti ja piti tulostaulun aina ajan tasalle ja muutenkin hoisi leiviskansä
mallikkaasti.
Kaanaan fasiliteetit on hyvät kahvioineen kaikkineen. Risat ajohaalarit voisi kyllä paikata/vaihtaa, mutta muuten vessojen siisteys, kahviopalvelut ja autojen & radan kunto on top-luokkaa. Renkaita nyt vaan puhkeaa, sille ei voi mitään
t.nimim. "ostan ensi vuonna kaikkiin kisoihin omat kumit"