Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS season 2009, round 7 / Kaanaa GP

  • Viestiketjun aloittaja Örfil
  • Aloituspäivämäärä

Mike Milk

Well-known member
Liittynyt
9.3.2001
Viestit
280
Sijainti
Milkyland
Mulle jäi myös Kaanaasta varsin positiivinen kuva. Autot toki vois olla nopeampia, mutta toisaalta rata on kiva, autot suht tasaväkisiä ja hyväkuntoisia. Autot on myös turvallisia kun pyörät on kaarien sisällä. Tulospalvelut ja lähtövalot hienoja ja järjestäjien asenne asiallinen. Ennen kaikkea olosuhteet mahdollisti tiukan kisailun :thumbup:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Vissiin kauden kallein kisa? Silti autot edelleen ihan mitä sattuu, kun noita kommentteja lukee.. Perustakaa oma karting-klubi:frank:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Vissiin kauden kallein kisa? Silti autot edelleen ihan mitä sattuu, kun noita kommentteja lukee.. Perustakaa oma karting-klubi:frank:
Ei lähelläkään kalleinta. Autoissa on eroja joka radalla, se täytyy vain hyväksyä näissä kisoissa.

E: Tai no, tulihan tuo loppujen lopuksi aika kalliiksi kun laskee varsin pitkäksi venähtäneet jälkipelit mukaan ;)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13782
Kaikki autot ovat kenties noin reilun sekunnin haarukassa kierroksella. 4km/h hitaammalla suorilla olet silti täysin aseeton jäädessäsi viim. mutkasta ekaan jarrutukseen ehkä 10-15 metriä. Jotkut autot silti ovat keskenään tasaisiakin. Tosiasioita, jotka tuli eilen todettua.
 
Viimeksi muokattu:

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Juu ja niin, se kisa. Kävin semmoisenkin taas ajamassa.

Harkka- ja aika-ajoautoksi arpa heitti numeron 12. Harjoitusten aikana radalla oli vielä märkiä kohtia, mikä teki ajamisen aika haastavaksi ja muutti joissain kohdissa ajolinjoja. Lopussa pääsi jo vähän kokeilemaan normaaleja kuivan kelin linjoja ja ehdin kaikesta huolimatta oppia radan kohtuullisen hyvin. Autosta oli vaikea sanoa mitään kun en ollut koskaan aiemmin ajanut radalla, mutta ihan hyvältä se kyllä tuntui ja ohitinkin session aikana pari kuskia, eli lähdin aika-ajoihin sangen luottavaisena.

Aika-ajoissa sain ajettua useita hyvän tuntuisia, virheettömiä ja puhtaita kierroksia hyvin lähellä optimaalisia linjoja (kanttareita pystyi käyttämään melko surutta hyväkseen), joten odotin lähtöruudun olevan korkeammalla kuin B-finaalin kolmanneksi viimeisenä. A-porukan aika-ajoa katsottuani sain varmistuksen arvailuilleni, että ehkä auto #12 ei olekaan ihan niitä kovakulkuisimpia. Niinpä tietysti, taas kerran. Saisikohan tällä kaudella vielä kerran aika-ajoihin auton, joka ei ole kahden-kolmen hitaimman joukossa? Sieltä perältä on aika vaikea nousta taistelemaan finaalien kärkipaikoista. No, ei auttanut mikään, kisaan lähdin taistelumielellä ja parempaa autoa toivoen.

Kisa-autoksi "sain" numeron 10. Käsittääkseni tämäkään menopeli ei ollut ihan nopeimpien joukossa, mutta arvelin sen kuitenkin olevan selvästi #12:a nopeampi. Startissa sain pidettyä sijoitukseni ja ensimmäisellä kierroksella ohitin pari-kolme edelläajanutta. Joku kuittasi minut kuitenkin nopeasti pääsuoralla ja katosi horisonttiin. Tästä alkoi kuitenkin hieno taistelu Alpun ja Totken kanssa. Sijoitukset vaihtuivat muutamaan kertaan lähes joka kierroksella ja vääntö oli kovaa, mutta reilua. Koitin itse aina jättää kaarteissa tilaa molemmille puolille, jotta turhilta kolisteluilta vältyttäisiin, ja kyllä minullekin tilaa riitti. Jossain vaiheessa käväisin kuitenkin hakemassa vauhtia nurmikoltakin, en muista, olivatko kaikki renkaat radan ulkopuolella, mutta jatkoin joka tapauksessa radalla. Jossain vaiheessa rauhoitin menoani ja kyttäsin tilaisuutta päästäkseni ohi molemmista kilpakumppaneistani, sillä tunsin olevani kolmen koplamme nopein. Kirraavassa vasurissa Totke sitten osuikin Alpun kylkeen suht kovaa ja pyörähti. Jouduin väistämään molempia, mutta osuin kuitenkin sladissa Totkeen ja pyörähdin itsekin. Menetin hässäkässä suht paljon aikaa, joten Alppu pääsi karkuun ja loppukisa oli yksinäistä köröttelyä. Olin hieman Alppua nopeampi, mutta matka loppui kesken enkä ollut maalissa lähelläkään iskuetäisyyttä. Yksi sijoitus olisi siis ollut mahdollista vauhdin puolesta napata, mutta nyt kävi näin. Mainittakoon nyt vielä tässäkin, että omasta puolestani tilanne oli kuitenkin ihan ok, niitä sattuu.

Auto-onni ei siis ollut tällä kerralla myötä, mutta tuskin olisin tosissani taistellut A-finaalipaikasta nopeammillakaan autoilla. Nopein kierrokseni parani kuitenkin kisassa 1,3 sekuntia aika-ajoista, vaikka ajoin suurin piirtein samoilla linjoilla molemmat sessiot. Autot olivat yleisesti ottaen turhan tehottomia suhteessa rataan, kun kaasua tarvitsi nostaa tasan kahdessa paikassa. Joillakin Forssan tasoisilla vehkeillä rata olisi varmasti aika huikea ajettava. Nytkin siellä oli kuitenkin hyvää kisaa ja omasta mielestäni radalla voitaisiin ajaa ensi vuonnakin, varsinkin keskiosan pitkä vasuri on haastava paikka.

Tästä sitten kohti seuraavaa Forssan kisaa, hauskat olivat ajot jälleen. Jälkipeleissäkin oli viihtyisää ja ne tosiaan hieman venähtivät vielä Helsingin päässäkin. Kiitos Racer X:lle järjestelyistä (jotka muuten tällä kerralla olivat radalla poikkeuksellisenkin sujuvat) ja muille kisaajille hyvistä kahinoista. Lopuksi vielä onnittelut Nastylle voitosta!
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Kaikki autot ovat kenties noin reilun sekunnin haarukassa kierroksella. 4km/h hitaammalla suorilla olet silti täysin aseeton jäädessäsi viim. mutkasta ekaan jarrutukseen ehkä 10-15 metriä. Jotkut autot silti ovat keskenään tasaisiakin. Tosiasioita, jotka tuli eilen todettua.
Tiedossahan tuo oli, mutta en anna sen haitata. Olisiko noita eri autojen ja kuskien huippunopeuksia muuten mahdollista saada näytille?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13782
Tiedossahan tuo oli, mutta en anna sen haitata. Olisiko noita eri autojen ja kuskien huippunopeuksia muuten mahdollista saada näytille?
3lle autolle mittasin, mainitsen tuossa omassa kisarapossani ylempänä. Ja itsekin lähdin radalle joka tapauksessa tekemään parhaani autosta riippumatta. Sade olisi voinut vain tulla 20 min aikaisemmin joka olisi vähentänyt täyden kaasun tarvetta.

...tämä eka kisakokemus Kaanaasta oli minusta oikeinkin mukava. Vaikka autoilla ajetaan kaasu pohjassa pitkät pätkät, radalla on muutama suht vaikea mutka ja kun ohituspaikkoja on paljon ja autot melko tasaisia, se tuottaa hyviä skabaamisia.

Olen kyllä sillä kannalla että tuolla ajetaan ensi vuonnakin!

Kiitos taas kaikille kuskeille. Hyvä että saatiin ruudut täyteen. Jengi ajaa hienosti (+kehittyy koko ajan), siististi, ei riko autoja tai törttöile eli varmaan monen radan puolestakin hyvä asiakasporukka. Ja etäkiitos myös ratahenkilökunnalle joka hoiteli finaalijärjestykset ajolistaan oma-aloitteisesti ja piti tulostaulun aina ajan tasalle ja muutenkin hoisi leiviskansä
mallikkaasti.

Kaanaan fasiliteetit on hyvät kahvioineen kaikkineen.
Itsekin kyllä tykkäsin, ja huomasin että erissä meni hyviä useamman auton taisteluita. Itsellä nyt vain sattui käymään huono kisa-autotuuri muttei niin joka kerta kumminkaan käy. Ulkoradoilla lienee lähes mahdotonta päästä sisäratojen tasaisuuteen autojen osalta, ja muutenkin indoorissa kuljettaja pystyy enemmän vaikuttamaan vauhtiinsa.
 
Viimeksi muokattu:

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
3lle autolle mittasin, mainitsen tuossa omassa kisarapossani ylempänä. Ja itsekin lähdin radalle joka tapauksessa tekemään parhaani autosta riippumatta. Sade olisi voinut vain tulla 20 min aikaisemmin joka olisi vähentänyt täyden kaasun tarvetta.
Luin toki raporttisi, arvelin vain, että useammallekin autolle olisi saatu tuloksia. Mutta hyvä noinkin, kyllä noistakin jotain irti saa :)
 

Örfil

Guest
Vissiin kauden kallein kisa? Silti autot edelleen ihan mitä sattuu, kun noita kommentteja lukee.. Perustakaa oma karting-klubi:frank:

Jaa mikä karting lupi :confused: Ai sellainen ruunarin lupi?

Hintahan on just keskihinta, jos ne pyörii tossa 25-65 egen haarukassa.

Vannon ja vakuutan että tällä porukalla ja taitotasolla (ainakin hyvää keskitasoa noin keskimäärin) Suomesta ei löydy rataa ja kalustoa, jossa kaikki olisivat tyytyväisiä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13782
Vannon ja vakuutan että tällä porukalla ja taitotasolla (ainakin hyvää keskitasoa noin keskimäärin) Suomesta ei löydy rataa ja kalustoa, jossa kaikki olisivat tyytyväisiä.
Minä olen aina ollut aika tyytyväinen järjestelyihin, ja välillä käy hyvä autotuuri, välillä huono. Eilen mulla oli sua parempi sen sun renkaan takia.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jaa mikä karting lupi :confused: Ai sellainen ruunarin lupi?

Hintahan on just keskihinta, jos ne pyörii tossa 25-65 egen haarukassa.

Vannon ja vakuutan että tällä porukalla ja taitotasolla (ainakin hyvää keskitasoa noin keskimäärin) Suomesta ei löydy rataa ja kalustoa, jossa kaikki olisivat tyytyväisiä.
Semmonen mitä nämä klupit ovat, kun maksaa nimellisen esim 107 euron maksun, niin sitten saa IHAN ILMAISEKSI ajaa:ahem: Aattelin vaan, jotta kyllähän tuolla 45 eurolla luulisi jo jotain vastinettakin saavan.
 

Nasty Boy

-2-
Liittynyt
18.2.2009
Viestit
1292
Sijainti
Tuusula
Kaanaan kisa vuorossa ja saavuttiin radalle hyvissä ajoin klo 11. pintaan, jossa oli vielä hieman kostean oloista ja esim. pääsuoralla aikalailla lätäköitä. Henkilökunta liippasi suurimmat lätäköt pois radalta ja onneksi taivaalta pääsi aurinko esiin sekä tuulikin hieman avitti kuivumista.

Harjoitukset meni vielä paikoin kostealla radalla ja opetellessa rataa, yksi ensikertalaisista. Eka jarrupaikka meni kokoajan leveeksi ja kirraavaan vasuriinkaan en oikein saannu #6 kääntymään, mutta suoralla kulki Racer X:n#12:sta verrattuna mukavasti, mutta ajoista ei tienny mitään.

Aika-ajo samalla #6:lla ja pikkuhiljaa luulin ajolinjojen selviytyvän, mutta ei se eka jurrutus vieläkään oikein menny. Cmoney:n kanssa peräkkäin ajaessa meni aika-ajon loppupuolella shikaanien ajaminen ihan pipariksi ja varmaan häiritsin Cmoney:n kierroksia, sori. Jokusen kohtalaisen kierroksen sai onnistumaan ja ajaksi 53,17. Toiseen ruutuun ja 13 satkuu Andy:n paaluajasta. Andy veti hyvin :thumbup:

Kisa alkoi kakkosruudusta autolla #11 ja se tuntui heti paremmalta hanskaan. Heti lähdöstä valojen sammuttua liikkeelle päästyä kers:llä kiipesin Andy:n rinnalle ja eka oikea mentiin rinnakkain ollessani ulkopuolella. Seuraavaan sisälinjalla ja ekaan jarrutukseen olin ohi. Siinä olikin lähi havainnot muista, kun takana taisteltiin sijoituksista, niin keskityin nopeiden kierrosten ajamiseen. Eroa rupesi tulemaan ja puolessa välissä kisaa ei taakse katsoessa paljon porukkaa lähistöllä näkyny. #11 ajaessa osui eka jarrutus kohdilleen ja kirraava vasenkin meni ihan kohtalaisesti, parhaimmaksi ajaksi tuli 52,65 eli puol sekuntia parannusta aika-ajoon. Voitto irtosi nyt ilman taistelua, onneksi vasta viimeisellä kierroksella ilmestyi visiiriin vesipisaroita ja sade alkoi heti kisan jälkeen...

Rata oli kyllä mukava, vaikka suurimmaksi osaksi täysillä mennäänkin, löytyy kuitenkin taistelu mahdollisuuksia. Autoista löytyi taas eroja, mutta sitä se vaan on.
Kiitos järjestäjille ja ratahenkilökunnalle, kaikki toimi tosi hyvin.:thumbup:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13782
Cmoney:n kanssa peräkkäin ajaessa meni aika-ajon loppupuolella shikaanien ajaminen ihan pipariksi ja varmaan häiritsin Cmoney:n kierroksia, sori.
Se oli ainoastaan mukavaa vääntöä kun molemmilla autot kulki mukavasti. Itseasiassa olisit voinut sen verran enempi häiritä että olisin päässyt vaikkapa 4-ruudun autoon 3-ruudun autoon joutumisen sijaan :)

Nyt Formulaa...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Semmonen mitä nämä klupit ovat, kun maksaa nimellisen esim 107 euron maksun, niin sitten saa IHAN ILMAISEKSI ajaa:ahem: Aattelin vaan, jotta kyllähän tuolla 45 eurolla luulisi jo jotain vastinettakin saavan.
Siis saahan sillä vastinetta. Tän forumin kautta moni kisa on ollut huom. halvempi kuin jos sen olisi normaalisti vuokrannut, kiitos Antin ja mainossopparien.
Lisäksi muistetaan että järkkärit ei saa tästä palkkaa, eli kaikki hyöty on mennyt suoraan kuskeille, ts. kuskit hyötyy kaksinverroin
(ei tarvi hoitaa järjestelyjä, ilmoituksia, mainostuksia ja hommasta saa vielä alennustakin)

Elämyksistä joutuu maksamaan, se on sitten muista asioista kiinni millasta vastinetta rahallensa saa, mun mielestä kuitenkin tän sarjan kisojen vastine rahalle on erittäin hyvä...

edit. tietty tommonen klupi-idea vois olla toimivampi jos sarjalla olis oma kalusto, mutta sittne karkais jo maksut suht järkyttäviksi...
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Samoin Dick mainitsi suoralla eteen ajamisesta. Mutta jos se oli se ekan jarrupaikan tapaus, niin siinä omalta kannaltani tapaus meni niin että vilkaisin taakseni, näin että olit ihan takana ja sisempänä ja koska siinä musta oltiin tultu jo pari kertaa ohi kun ajelin normaalia ajolinjaani, niin vaihdoin ajolinjaa kerran keskelle (olin puhtaasti edellä) ja ajoin mutkan läpi peittävällä ajolinjalla pitääkseni paikkani.
Tämä oli suoralla ennen kirraavaa vasuria tämä episodi. Linjan vaihto oikealta vasemmalle, kun toinen on osin rinnalla.Ekan jarrupaikan ohituksista ei jäänyt mitään ihmeellistä kerrottavaa. Ne oli kaikki ihan OK omin silmin. Mutta kuten sanoin en jaksa pikkuseikoista marista.

Edit. Ja kait tuolla nyt kerran vuodessa voisi silti käydä vaikka "tylyn" tuomion kisaamisen kannalta annoin. Jokaiselle se rata on tietty sama, mutta yhden mutkan läpiajo voi vaikuttaa kokonaisen puoli kierrosta omaan vauhtiin, Mikä johtuu jarrupaikkojen vähyydestä. 1080 metriä ja 2 jarrupaikkaa. Kuin moottoritiellä ajelisi.
 
Viimeksi muokattu:

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
Laitan oman raportin myöhemmin, mutta wilzkulle laittaisin sellaisen valitettavan myöhäisen vinkin, jonka tajusin vasta muutaman tuopin ottaneena. Eli siis muutamaan kertaan sut ohittaneena voisin sanoa, että ajoit aivan liian keskellä rataa. Siis toisinsanoen tismalleen samaa ajolinjaa kuin sateella pitäisi ajaa (ilmeisesti sadekelin treeneistä oppineena?). Esim. Viimeiset 2 mutkaa ajoit liian kaukaa ulkoa, kun ne olisi pitänyt ajaa ihan kanttareiden päältä. Väitän että siinä menetit 0,5s per mutka. :)
Mutta kuten sanoin vähän turhan myöhäinen vinkki, siitä pahoitteluni. En vaan älynnyt sanoa aiemmin kun olin kai jotenkin keskittynyt omaan tekemiseeni. Mutta olkoon nyt sitten vaikka vinkkinä ensi vuoden Kaanaata varten ja tietty se pätee muihinkin ratoihin yhtälailla. Kannattaa rohkeasti kysyä muilta ajolinjoista, kyllä vinkkejä varmasti tulee.
Just, sadekelin ajolinjat kuivalla kelillä, hyvä minä.. :eek: :D Noh, eihän noi mun ajolinjat yleensäkään kai ole mitään hyviä, mutta eilen tuntui siltä että olin tavallista enemmän eksyksissä niiden suhteen.

Jos Wiltzu tulee Forssaan, sopisiko joku herrasmies hänen kanssaan että ajaa kaksi ekaa kierrosta a-a:ssa peräkanaa hänen kanssaan normiajolinjat peräkanaa läpi? Sekin auttaisi jo varmasti paljon :idea:
Noinkohan joku tämän suostuu tekemään, saa meinaan aika hitaasti ajella jotta minä pysyn perässä.. Esim. kun Kaanaassakin joku tuli harjoituksissa & a-a:ssa ohi, niin yritin seurailla ko. kaverin ajolinjoja. Se on vaan niin pirun vaikeaa kun en pysy perässä kuin ehkä sen yhden mutkan ajan..
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Noinkohan joku tämän suostuu tekemään, saa meinaan aika hitaasti ajella jotta minä pysyn perässä.. Esim. kun Kaanaassakin joku tuli harjoituksissa & a-a:ssa ohi, niin yritin seurailla ko. kaverin ajolinjoja. Se on vaan niin pirun vaikeaa kun en pysy perässä kuin ehkä sen yhden mutkan ajan..
Voin Forssassa jättäytyä viimeseen ryhmään suosiolla ja ajella 2-3 kierrosta sun edellä siinä alussa jos vaan mun linjat kelpaa?
(kuitenkin siellä kestää ne renkaat lämmitä aikansa niin tuon voi ihan hyvin alussa tehdä)
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Krapulapäivän kunniaks pyörittelin aikoja Excelissä ja päädyin autojen eroissa seuraavaanlaisiin eroihin autojen välillä:

Koodi:
#7	+0,0s
#11	+0,0s
#6	+0,1s
#1	+0,2s
#9	+0,3s
#10	+0,8s
#12	+0,9s
#8	+1,0s
Tällä ei ole sitten tarkoitus väheksyä kenenkään suoritusta, ihan vaan omasta mielenkiinnosta tutkiskelin ja pitäähän sitä vähän saada spekuloida :) Ja muistetaan, että ei nuo autojen erot loppujen lopuksi montaa sijaa tee näissä meidän kisoissa. Sen verran monen tasoista kuskia mukana kuitenkin. Esim. suoraan A-finaaliin pääsijät olisivat olleet samat, vaikka ajat olisi normalisoitu noilla mun arvioilla.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13782
Koodi:
#7	+0,0s
#11	+0,0s
#6	+0,1s
#1	+0,2s
#9	+0,3s
#10	+0,8s
#12	+0,9s
#8	+1,0s
Ehkä 1,2lla kertoisin nuo eli vähän reilun sekunnin haarukassa olisivat. Omana mutuna sanoisin että #8 ja #12 selkeästi 2 hitainta, #10 jonkin verran lähempänä muita, kuin tuossa. WoPe kerkesi sillä mun #8n ohi jo ennen ekaa jarrutusta vaikka starttasi 2 ruutua kauempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös