Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS season 2009, round 7 / Kaanaa GP

  • Viestiketjun aloittaja Örfil
  • Aloituspäivämäärä

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Kisaraporttia

Pre-race
Lähdettiin aamulla aikaisin lfb:n ja Nipsuhuulen kanssa kohti Tamperetta. Pommiin nukkunut WoPe käytiin lisäksi poimimassa matkan varrelta.
Jokainen oli selvästi aika keskittynyt, koska puhetta ei niin kauheasti kuultu (verrattuna paluumatkaan).

Harjoitukset #6
Poikkeuksellisesti päätin ottaa harjoitukset tosi rauhallisesti ja yritin vain mutka mutkalta opetella käytännössä sen mitä Jussi kirjoitti meilillä ajolinjaohjeiksi. Rata oli kaiken lisäksi liukas, koska oli vielä osittain vähän kostea. En halunnut ajaa autoa heti pöpelikköön vaan käyttää lyhyen ajan mahdollisimman hyvin radan opetteluun.. Erityisesti radan loppuosan kirraava mutka ennen shikaaneja oli tosi liukas.. Harjoitusten jälkeen sitten kuulostelin muiden kommentteja siitä miten he ajoivat. Minä en siis itseasiassa edes yrittänyt vielä ajaa ihan kunnolla. Veikkaan aikojen olleen 56-57 tasoa.

Aika-ajo #6
Aika-ajoissa lähdin ajamaan sitten eri tavalla limiitillä ja aloin päästä ajamisen fiilikseen. Kerran ajoin ekan jarrutuksen jälkeen pitkäksi jolloin kävin varikolla tarkastuttamassa auton. Rata kuitenkin tuntui paremmalta ja pitoa oli paljon enemmän kuin harkoissa. Kirraava mutkakaan ei ollut enää niin paha, ja pystyin ajamaan sen paljon kovempaa. Tuntui että paransin otteitani kierros kierrokselta ja tuntui kokoajan hauskemmalta. Viimeinen aika-ajokierros tuntui onnistuneen tosi hyvin, mutta valitettavasti Williams- oli lopussa ohitettavana enkä tiedä menetinkö siinä pahastikin aikaa. Hän kyllä ajoi niin sivussa etten paljoa joutunut hidastamaan, mutta ehkä vähän kuitenkin.

Noh, olin silti aikaani tyytyväinen, koska ajattelin sen riittävän B-finaalin kolmosruutuun ja mahikset A-finaaliin olisivat edelleen hyvät. Mutta pari kierrosta lisää niin olisi varmaan parantunut aika vielä huomattavasti. Kerkesin vasta päästä vauhtiin kun ruutulippu jo heilahti.

Autossa ei valittamista. Se tuntui ihan nopealta ja muiden kokemukset samasta autosta vahvistivat epäilykseni. Loppujen lopuksi aika riiti B-finaalin kakkosruutuun Askon rinnalta.

B-finaali #11
Aavistelin mahdollisuuteni kisassa hyviksi mutta odotin tiukkaa kisaa erityisesti Askon, Nipsuhuulen ja jokeri-Totken (jos sillä olis taas tuuria auton kanssa) välillä. Sain kisaan auton, joka tuntui heti lämmittelykierroksella jotenkin istuvan ajotyyliini vielä paremmin. Tai siltä se tuntui. Todellisuudessa fiilis johtui varmasti enemmänkin siitä että rata oli muuttunut taas paremmaksi kuin aika-ajoissa ja pitoa oli enemmän.

Jälleen kerran oli tuuria myös auton kiihtyvyyden kanssa ja onnistuin starttaamaan viivalta kuin tykinsuusta ja ohitin Askon heti startin jälkeen. Askon auto nytkähti ennen lähtövalojen sammumista (oli siis samanlaiset valot kuin formuloissa!!), ja arvelin hänen jääneen sitten sen takia startissa jälkeen.
Pääsin heti karkuun ja tein pienen kaulan. Rupesin jo ajattelemaan, että tästähän tulee ihan helppo kisa, mutta parin kierroksen jälkeen joku selvästi saavutti ja pääsi imuuni.

Muutaman kierroksen jälkeen huomasin kuitenkin että jos vaan en tee ajovirheitä niin takaa ei kukaan pääse ohi vaikka ajaisikin ihan perässä. Ohittaminen ei siis ollutkaan niin helppoa tälläkään radalla kuin olin ehkä ennen kisaa ymmärtänyt. Vaikeita tilanteita tuli ainakin silloin kun piti ohittaa Wilzkua kierroksella. Siis hänestä pääsi kyllä helposti ohi, mutta aina sitä vähän joutuu muuttamaan huonompaan ajolinjaan, jolloin takanatuleva voisi saada etua.

Jossain vaiheessa Askolla oli jotain omaa vääntöä ja hän jäi taakseni. Kierroksia ei ollut siinä vaiheessa enää paljoa ja kun olin löytänyt hyvän ajorytmin niin tiesin ettei takaa kukaan pääsisi iskuetäisyydelle ellei sattuisi tulemaan kaksi kierroksellaohitettavaa samaanaikaan. Ja niinhän siinä kävi! Tulin pääsuoralle ja huomasin ruutulippumiehen seisovan jo radan varrella (tulkitsin tämän siis viimeiseksi kierrokseksi). Sitten edessä meni Otto Hokkanen (?) joka ohitti juuri Wilzkua kierroksella. Piru vie! Ennen radan ainoaa jarrutuspaikkaa pääsin kyllä Wilzkusta ohi aika helposti, mutta Ennen Oton ohitusta jouduin hölläämään aika rajustikin. Ohituksen jälkeen huomasin, että perässäni olikin sitten taas joku, Eli kaulani oli kurottu umpeen. Radan loppuosan mutkissa tein sitten hermoillessani virheitä ajolinjojen kanssa ja mokasin vielä ulostulon pääsuoralle.

Seurauksena KKWCS-historian tiukin loppusuorataistelu Nipsuhuulen kanssa. Ylitimme maalilinjan tismalleen yhtäaikaa! Yksinkertaisesti maaliintulon jälkeen ei voinut kuin nauraa vaikka en tietänytkään vielä kumpi pääsee A-finaaliin. Oli ihan älyttömän hauska kisa, paras tähän mennessä ja loppuratkaisu aivan huikea. Ajattelin, että en varmaan tainnut voittaa, mutta ei se niin kauheasti olisi harmittanut. Ilo oli kuitenkin ylimmillään kun Jussi osoitti mua saavuttuani varikolle. Voitin Nipsuhuulen 0,01 sekunnilla. Siis tein niinkuin Thomas Wasberg Lake Placidissa Juha Miedolle! :ahem:

A-finaali #12
Asennoiduin tähän jo sillä että se on palkinto B-finaalin voitosta kun saan ajaa vielä lisää. Tiedossa oli, että auto #12 oli hitaampi kuin muut, joten ei ollut oikein mitään tsäänssiä. Harmi sinänsä, koska olisi ollut mielenkiintoista kokeilla miten kauan olisin pysynyt kärkiporukan mukana kilpailukykyisellä autolla. Tämä oli kuitenkin selvästi sen verran helppo rata, että peesaaminen oli aika helppoa.

Startissa huomasin heti auton heikkouden kun muut karkasivat heti startin jälkeen. Siellä oli kuitenkin niin paljon kahinointia, että olin aika lähellä vielä ekan kierroksen jälkeen. Pikku hiljaa muut kuitenkin karkasivat ja ajelin ihan vaan omaa kisaani. Auton tehopuutteen huomasi takasuoran jälkeisessä mutkassa jonka ajoin kaasupohjassa. Kutosella ja ykstoistasella joutui vähän hölläämään snadisti siinä mutkassa, mutta 12:lla meni talla pohjassa.

Aika alussa jo päätin tavoitteekseni päästä maaliin samalla kierroksella kärjen kanssa ja siinä myös onnistuinkin helposti. Huomasi myös että A-finaalissa alkoi näkyä jo rutiinikin, kun paras kierrosaika oli melkein sama kuin aika-ajoissa paljon paremmalla kutosella. Eli kehitys kehittyi. :)

Yhteenveto

Kaikenkaikkiaan tämä oli KKWCS-urani paras kilpailu! Niin oman suoritukseni takia kuin sitten kisan hauskuuden ansiosta. Mä tykkäsin rataprofiilista, vaikka se ehkä vähän helppo olikin. Olen myös sitä mieltä että rahoille saatiin vastinetta ihan täysin. Autoissa oli tasoeroja, mutta niitä on joka radalla! Kuitenkin loppujen lopuksi nopeat kuskit olivat omassa porukassaan, keskikasti omassa ja hitaimmat omassaan. Autoerot vaikuttivat lähinnä korkeintaan vain näiden porukoiden sisäiseen järjestykseen.

Jälkipelit
Ei niistä sen enempää, mutta kolmen jälkeen sunnuntaiaamuna olin vasta kotona. :D Hauskaa oli ja siitä kiitos kaikille. :) Paluumatka Helsinkiinkin oli huomattavasti hulppeampi ja äänekkäämpi kuin menomatka.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Harkkoihin ja aika-ajoon sain auton numero 7. Tämä oli sinänsä hyvä uutinen, tiesin keskiviikon harkkojen perusteella, ettei se ainakaan huono ole (silloin ajettiin autoilla 5, 6 ja 7).

Harkoissa rata oli tosiaan puolimärkä. Ajo kuitenkin kulki oikeen mukavasti ja huomasin heti, että olen omaan ryhmääni verrattuna hyvässä vauhdissa. Toki näin pitikin olla, suurimmalle osalle rata oli täysin uusi ja ite olin pari kertaa käyny ajelemassa.

Aika-ajoon lähdin kolmantena. Päätin yrittää ohittaa kaksi edellä menevää mahdollisimman nopeasti, jotta pääsisin ajamaan rauhassa tyhjällä radalla. Suunnitelma onnistuikin hyvin, sain aika pitkälti ajella rauhassa. Eipä siinä sen kummempaa, ajo maittoi ja rajojakin tuli koitettua sen verran että pari kertaa tuli vähän pöllytettyä, mutta eipä se vauhti niistä pahemmin hidastunut. Ajaksi tuli oman ryhmäni toiseksi paras aika Mike Milkin jälkeen. Rata parani aika vauhdilla, mutta kovasti jännäsin silti mahtuisinko jopa A-finaaliin. Sijoituksen päähän se sitten loppujen lopuksi jäi.

B-finaaliin siis paalupaikalta. Auto oli tällä kertaa numero 9, josta tiesin lähinnä ettei se huonoin ainakaan ole. Tavoitteena oli lähinnä pitää kärkipaikka ekan kierroksen ajan ja yrittää irti sen jälkeen.

Vaan tähän tuli muutos heti lähdössä jo. Katselin ennen lähtöä pidemmän aikaa taaksepäin, että milloin autot ovat paikallaan. Sitten kun katoin takasin eteenpän ni meni vähän pasmat sekasin, kun huomasin että valot palaa jo. Auto nytkähti viistoista senttiä eteenpäin. Valot sammui oikeastaan saman tien tämän jälkeen, myöhästyin ehkä kymmenyksen verran "normaalia" enemmän. Aivan aluksi vaikutti, että saisin pidettyä Jacqueksen kuitenkin takana, mutta sitten jo ennen ekaa mutkaa hän oli jo edellä. Ekaan jarrutukseen tultaessa eroa oli varmaan lähemmäs kaks sekkaa... Jotenkin kuitenkin sain pidettyä toisen sijan. En tiedä oliko takana tulevillakin hitaita startteja, mutta eipä kauheesti tarttenu peitellä.

Neljä seuraavaa kierrosta ajoin vähän matkan päässä Jacqueksesta. Koko ajan saavutin eroa selvästi ja takanakaan ei ihan lähellä tullut ketään. Sitten viimein sainkin Jacqueksen kiinni ja ajettiin aivan peräkanaa monta kierrosta. Nopeasti tuli ilmi, että ihan helposti en pääse tekemään ohitusta. Suoralla pysyin juuri ja juuri samassa vauhdissa, mutta rinnalle ei ollut asiaa. Mutkaosuudet meni paljon paremmin, mutta Jacques peitti hyvin eikä tehnyt virheitä. Painostin kuitenkin sen minkä pystyin ja ajattelin, että eiköhän se pieni virhe ennemmin tai myöhemmin tule.

Sitten tapahtui jotain aivan odottamatonta, joku tuli rinnalle. Aluksi luulin, että äsken kierrokselle ohittamani koittaa kuitata takaisin "sijoituksensa". Mutta tämä ohittaja olikin Nipsuhuuli samalta kierrokselta. Oli kuronut eron umpeen mun ja Jacqueksen taistellessa keskenään. Noh eipä tässä vielä luovutettu. Aloin saman tien etsimään ohituspaikkaa. En oo ihan varma ohitusten määristä, mutta itse ohitin Nipsuhuulen ainakin 3 kertaa. Kaksi kertaa ekassa jarrutuksessa ja kerran kirraavassa mutkassa. Nipsu ohitti mut aina pääsuoralla. Yhden ohituksen verran enemmän sai kuitenkin tehtyä kuin minä. Sitten kun hän oman ohituksen päätteeksi pääsi hieman irti minusta, en saanut enää ohituspaikkaa.

Jacques ja Nipsu olivat silti vielä ihan kohtuullisen matkan päässä. Tiesin että kierrokset alkaa hiljalleen loppua kesken, heikolta näytti mutta pakko oli koittaa painaa vielä. Sitten huomasin, että pojille tulee kierroksella ohitettava (vai oliko jopa kaksi?). Aavistelin että jos ite pääsen nopeasti ohi niin ero voi hyvinkin kadota kokonaan. Osaksi näin kävikin, ero pieneni selkeästi vaikka ohitus tuli itellekin vähän hankalaan kohtaan. Lippumies käveli jo radan varteen, nyt tuli jo kiire. Mielessä kävi jo epätoivoset sukellukset, mutta eipä siinä ehtinyt sitäkään tekemään. Näin kuitenkin aitiopaikalta Nipsun ja Jacqueksen loppusuoran taistelun.

Kaiken kaikkiaan todella hienoa taistelua ja omaan suoritukseenikin olen ihan tyytyväinen, vaikka olishan se voinut vähän paremminkin mennä. Kuitenkin ehjä kisa ja hyvä aika-ajo on aina jees.
 

Örfil

Guest
Vuosisadan mahtavimmat homohypyt kisan jälkeen :D :D

Kiitos Asko kuvasta! :D
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Racer X: Voisko saada kisatuloksiin aikaerot näkyviin? (Kuinka paljon kukin jäi kärjestä)
 

Örfil

Guest
Racer X: Voisko saada kisatuloksiin aikaerot näkyviin? (Kuinka paljon kukin jäi kärjestä)
Niitä ei tainnut olla siinä lapussa. tsekkaan nyt vielä uudelleen illalla kerran.
Me läiskittiin sihteerin kanssa yhdessä tulokset koneelle (poika huuteli, minä näpyttelin) ja siinä yhteydessä ei ainakaan huomattu niitä.
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Krapulapäivän kunniaks pyörittelin aikoja Excelissä ja päädyin autojen eroissa seuraavaanlaisiin eroihin autojen välillä:

Koodi:
#7	+0,0s
#11	+0,0s
#6	+0,1s
#1	+0,2s
#9	+0,3s
#10	+0,8s
#12	+0,9s
#8	+1,0s
Tällä ei ole sitten tarkoitus väheksyä kenenkään suoritusta, ihan vaan omasta mielenkiinnosta tutkiskelin ja pitäähän sitä vähän saada spekuloida :) Ja muistetaan, että ei nuo autojen erot loppujen lopuksi montaa sijaa tee näissä meidän kisoissa. Sen verran monen tasoista kuskia mukana kuitenkin. Esim. suoraan A-finaaliin pääsijät olisivat olleet samat, vaikka ajat olisi normalisoitu noilla mun arvioilla.
Interesting! Teitkö ihan tilastotieteen menetelmillä vai hihasta? Siis tuotahan voisi sitten käyttää kyllä muistakin kisoista! Sama kuski eri autoissa niin kyllähän siitä jotain dataa pitäisi syntyä autojen eroista. Painottaisi vaikka aika-ajo aikoja eniten.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Interesting! Teitkö ihan tilastotieteen menetelmillä vai hihasta? Siis tuotahan voisi sitten käyttää kyllä muistakin kisoista! Sama kuski eri autoissa niin kyllähän siitä jotain dataa pitäisi syntyä autojen eroista. Painottaisi vaikka aika-ajo aikoja eniten.
Laskin neljästä muuttujasta keskiarvon: nopein ajettu aika, mediaani, "painotettu" keskiarvo (otin oman harkinnan mukaan isoimmat heitot pois) ja oma arvio ihannekierrosajasta.

Tällä tavalla saatu aika ei vielä tarpeeksi hyvä ollut, joten tarkensin sitä vertailemalla eri kuskeja ja sessioita keskenään... Tämä tarkennus painottui väkisin enemmän A-finaaleissa ajaneisiin, koska osalla kuskeista parani aika huomattavan paljon sessioiden välillä ihan radan oppimisen takia. Katselin silti kaikkien kuskien peräkkäiset sessiot läpi, ettei kovin pahoja arviointivirheitä jäisi.

Tosi paljonhan tuossa on vaihtuvia tekijöitä, mutta eiköhän nuo suuntaa kerro :) Pitää miettiä ens kisan jälkeen saisko jotenkin vielä parempia arvioita.

Edit: Niin tosiaan pelkillä luvuilla ei tarpeeksi tarkkaa arvoa saa, sen verran monen tasoista kuskia mukana. Eikä nekään tietenkään tasaisesti jakaudu eri autoille. Pakko vähän omaa maustetta sekottaa mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13782
Tuosta olen samaa mieltä, että #10 oli varmaan 3nneksi hitain WoPen kierrosajan perusteella, ja hän pysyi kenties vain runsaiden ohtiustilanteiden takia pääjoukon mukana. Kai se silti reilusti vähemmän jäi muista, kuin mun #8 toiseksi viimeisestä mutkasta ekaan jarrutukseen? Jäin meinaan sillä matkalla toistakymmentä metriä ja se varmasti näkyi katsomoonkin. Uskon #10n olleen suunnilleen puolivälissä nopeimpien, ja hitaimpien (#8 ja #12) välillä. Kuitenkin vasta A-finaalissa autojen tasoa näkee selvimmin kun rattimiesten erässä kaikki jo oppineet radankin.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
En ainakaan suorilta ala väittämään vastaan, tuossa voi hyvinkin olla liian pieni ero kympin ja kasin välissä. Toikin on vähän huono, kun oon pistäny vain 0,1 sekunnin tarkkuudella, tulee "pyöristämisen" takia virhettä helposti. Tarkotan siis sitä, että jos noiden autojen arvot olisi +0.8s ja +1.0s sijaan +0,7s ja +1,1s niin homma näyttäisi jo aivan erilaiselta. Pitää katsoa jos tässä joku päivä kerkeis tarkistamaan laskelmia, pientä muutosta varmasti tulisi siellä sun täällä :) Ens kerralla pistän kuitenkin joka tapauksessa 0,05 sekan tarkkuudella, ettei ainakaan sen takia tule lisävirhettä arvioihin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13782
Juu en minä sillä, mutta WoPen kisa-auto oli mielestäni suorilla pakko olla ainakin lähellä muiden tasoa, aivan toisin kuin omani. Siinä alussa vielä mukana porukassa, mutkissa olin hyvin kilpailukykyinen muiden kanssa.

Edit: Veikkaan että #10 oli vikurin mutkissa, ehkä pieni vääntymä rungossa, tai epätasaiset rengaspaineet koska tehoa siinä kumminkin tuntui olevan.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Kyllä nuo on hyvin suuntaa antavia! Hyvä Asko :ahem:

Esimerkki:
Laskennallinen ero autoilla #12 ja #6 on tuossa 0.8 s
Omat aikani vastaavasti 54.22 (a-a) ja 52.94 (kisa) eli ero n. 1.3 s.

Kun ottaa huomioon että kisassa mentiin jo hyvillä rengaslämmöillä (-0.2 s), rata parani (-0.1 s) ja kuski oli myös jo tikissä (-0.2 s), niin päästäänkin juuri samaan lukemaan :thumbup:

Olisko Askolla kiinnostusta tehdä näitä vertailuja jatkossakin, jos on aikaa. Älä ota tästä mitään stressinakkia, mutta jos sinua kiinnostaa niin silloin tällöin?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Racerin kanssa samalla linjalla. Kokemuksesta muistan että ajat parani tuolla joka setillä kun alotettiin sillon firmakisa myöskin tohon aikaan, eli toi Racerin parannus a-a -> kisa varmastikin on osittain radan kuntoakin
(se 0,5s kuulostas aika järkevältä, loppu autosta siis)
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Mielenkiintoinen taulukko

En kiistä sen todenmukaisuutta. kymppi-pari suuntaan tai toiseen voi ollakin ihan ok. marginaali. Oma suoritus olisi silloin ollut vasta 5./6.sijan arvoista. Niin se varmasti olikin, kun ei kisan neliapilaa kunnolla kiinni saanut muuten kuin odottamalla virheitä. Andy oli paalulla ihan puhtaan nopeuden ansiosta. Itse ei 3.ruutua korkeammalle olisi ollut asiaa, samoin kisassa 2.sija olisi ollut maksimi parhaalla autolla.

Vaikka olenkin tällainen heinäkeppi, niin ei vaan silti nopeissa pätkissä saa sitä huippunopeutta jostain syystä irti. Nipsukin ajoi tosiaan B-finaalissa suorilla #1:llä porukkaa hienosti kiinni. Itse ei A:ssa samaan pystynyt.:confused:

Forssasta olisi kiva myös saada vastaava taulukko, varsinkin kun rataprofiilikin erilainen. Nyt kovimmasta kärjestä oltiin ehkä 0,2-0,3sek. jäljessä tämän mukaan. Mikä ero Forssassa(pliis ole kuivakeli) ja mahd. kotiradalla.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Aivan aluksi: Perhanan hauskaa oli!


Nasty poimi meikäläisen hattuineni kyytiin aivan kotipihan tuntumasta, mikä palvelu! Kokoontumispaikka missattiin tyyliin: "Ai kato, se ois ollu tossa.", joten jatkettiin suoraan radalle, oltiin jo yhentoista maissa perillä. Katteltiin että onpas täynnä lätäkköjä rata, mahtaa tulla jännät paikat. Hetken päästä huomattiinkin "ratavirkailijan" kulkevan lastan kanssa pitkin rataa ja heitti enimmät lätäköt pois radalta. Aurinkokin tuli sopivasti pilvenreunan takaa ja alkoi kuivattamaan rataa. Ei näitä mun alkujorinoita kukaan kumminkaan lue joten mennään asiaan.


Harjoitukset #9

Olin taas kerran päättänyt että otan harkat varovasti ja opettelen linjat edes sinnepäin ennen kuin alan puristaa reikä päässä. Tässä onnistuttiin joskin vielä vähän liukkaalla radalla tuli kirraavassa spinni. Ei haitannut fiilistä. Aikoja ei tästä tuloksesta pitänytkään tulla joten helpotti ehkä hieman kun ei tarvinnut heti uholla kaikkea puristaa ulos :eek: Auto tuntui ihan hyvältä, ei tehnyt mitään omiaan ja suorakulkukin vaikutti olevan vertailukelpoista.


Aika-ajo #9

Rata oli selvästi vähän parantunut vähän kaikenaikaa ja sen huomasi ajofiiliksessä. Sain useita puhtaita kierroksia ja fiilis oli hyvä, uskoin ajan olevan parempi kuin se tosiasiassa olikaan, tuloksena B-finaalin viides ruutu. Session jälkeen ymmärsin että ajolinjoissa olisi vielä hiottavaa, varsinkin kirraavassa, jotta sen jälkeinen siksakki saataisiin menemään puhtaasti ja nopeasti. Ylimääräistä ohjelmaa ei sessioon mulla mahtunut pieniä ajolinjanlevennyksiä lukuunottamatta. Tais olla eka sessio koko mun KKWCS-historiassani :D


Kisa #7

Autoarpajaisissa kävi taasen kerran hyvä tuuri kisaan. Seiska lienee ollut paras auto koko kavalkadista. Rata oli parantunut selvästi harjoituksista lähtien ja loputkin liukkaat paikat olivat kuivuneet aika-ajoista.

Yllättäen startissa oli heti ruutuun pysähtymisen jälkeen jo valot päällä, kun käänsin pääni takajoukkoja tähyilemästä. Sain silti ihan hyvän lähdön, mutta jouduin vähän leveäksi ja lfb livahti ohi. Tästä alkoi huikea jännitysnäytös! Auto ja rata tuntuivat hyvältä ja rata ennen kaikkea leveältä! Ensimmäiset kymmenkunta kierrosta taistelimme Alpun ja lfb:n kanssa, sijoitusten vaihtuessa monta kertaa kisan aikana, Ottokin näyttäytyi alkukierroksilla vähän väliä "peileissä", vaikka hetken päästä kyydistä putosikin. Mieleenpainuvinta oli kun seiska hyväkulkuisena tuli imusta molempien miesten rinnalle ensimmäiseen täysillä ajettavaan mutkaan ja sisäkautta molemmista kuitti.

Autoissa oli joka suuntaan puskurit, ja oletin niiden olevan käyttötarkoituksen mukaan nimetty. Osuin alkukierroksilla taisteluntiimellyksessä hieman Alppuun kun tila loppui kirraavan jälkeen. Tästä kärsijänä olin eniten minä itse, lfb ja Alppu molemmat livahtivat pienoiselle karkumatkalle keräillessäni linjojani kasaan. Herrat kävivät kuitenkin keskinäistäkin vääntöä joten muutaman kierroksen jälkeen saavutin heidät. Ja taas ruletti pyöri kuin onnenpyörässä ikään. Vaan hetken päästä kohdalle osui rosvosektori, jälleen kirraavassa. Tällä kertaa kohteenani oli lfb, kilpa-autoiluonnettomuus, josta ei liene kummallekaan jäänyt pahaa makua suuhun, vaikka molemmat spinnasimmekin. Lfb jäi radalle ja pääsi suht nopeasti jatkamaan, minä ajoin reilummin pöpelikköön.

Koska ratahenkilökunta oli käskenyt tuoda auton varikolle näytille aina kun ajetaan kokonaan ulos, niin tein työtä käskettyä, kun ajattelin että ei tästä enää tulostakaan tule. Eihän niitä se auto sekuntia kauempaa kiinnostanut, kun sanoin että ihan normaalilta tuntuu. Racerikin juoksi kohden ja näytti peukkua kysyäkseen oonko okei, näytin peukkua takasin, visiiri kii ja radalle. Loppukisan mietin että olikohan se huolissaan enempi autosta vai musta, kun muistelin, että seiskan piti olla hänen kisa-autonsa, vaan eipä ollut. :D

Kisan jälkeen Otto vielä arpoi että olisin saattanut hänet vielä kisan lopussa kiinni nopsalla kaarallani ilman varikkostoppia. Tiedäpä häntä silti, kova reuhaaminen oli saanut renkaat turhankin lämpöisiksi ja auto alkoi olemaan melko liukas ja linjat leveitä...

Lopputuloksissa hyydyin sijalle 7. Wilzku jäi vielä taakse minullekin kierroksella tai parilla hävinneenä onnettomalla autolla #12.


Afterkart

Päätin hypätä hattuineni Nipsun kyytiin ja suunnata Tampereelle, katsomaan aika-ajoja. Kauhukseni huomasin että mun afterkart-kalja oli jäänyt perään, onneksi Jacques pelasti tilanteen! Kiitos! Kuski oli hyvä, kesti mun juttuja ja pysähdyttiin vielä huoltsikalle hakemaan matkaevästäkin että jaksetaan baariin asti. Autokunnan tulomatkaan verraten ei ollut hiljaista, silla matkassa olin minä ja en pitänyt suutani hetkeäkään kiinni. Päästiin Höyryyn, joka näytti tyhjälle kapakalle formulan sijaan futista ja kieltäytyi vaihtamasta vaikkei kukaan ollut edes katsomassa. Kävin kostoksi kusella ja jatkettiin matkaa ostamatta mitään. Siirryttiin johonkin kapakkaan jossa oli formulat, juotiin kaljaa ja mustikkaa, syötiin hamppareita ja puhuttiin paskaa. En uskonut edes olevani hereillä kun Fisi ajoi paalulle Intian Voimineen. Täältä matka jatkui johonkin toiseen kuppilaan ja taas juotiin kaljaa ja puhuttiin paskaa. Jossain vaiheessa lähdettiin taas matkaan, pysähdyttiin huoltsikalle ostamaan kaljaa ja hampurilaisia ja jatkettiin matkaa. Sitten mut heitettiin ulos autosta (tuuri kävi kun just kotioven vieressä!). Lähdin kavereiden kanssa juomaan kaljaa. Ja ostin veneen.


Wopen virallisessa kuskiarviossa hän julisti mut reikäpääksi: "Tää kaveri ei tunne rajojaan, ajaa muutenkin ihan paskasti ja silti on aina täysillä yrittämässä ilman että tajuaa olevansa vaarassa."


Loppusanat

Ehdottomasti paras kisakokemukseni, tälle radalle haluan tulla uudestaankin, jos kisat on tätä luokkaa.
Arvosana :alppu::alppu::alppu::alppu:½
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Eihän niitä se auto sekuntia kauempaa kiinnostanut, kun sanoin että ihan normaalilta tuntuu.
sen verran tähän lisäinfoa että Kaanaassahan ongelma on se hiekka ja muu roju jota jää sinne auton alle.
(reunukset on semmosta hiekkamössöö että jokainen ulosajo käytännössä pöllyttää heti)
ne tarkistaa vaan sen ettei rattaisiin yms ole mennyt hiekkaa, kestää tosiaan tuon sekunnin verran
(aika nopee vilkasu takapäästä sinne alle riittäny yleensä)

eli fiksusti toimittu ja tod.näk. näkivät kaiken tarvittavan :ahem:
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
sen verran tähän lisäinfoa että Kaanaassahan ongelma on se hiekka ja muu roju jota jää sinne auton alle.
(reunukset on semmosta hiekkamössöö että jokainen ulosajo käytännössä pöllyttää heti)
ne tarkistaa vaan sen ettei rattaisiin yms ole mennyt hiekkaa, kestää tosiaan tuon sekunnin verran
(aika nopee vilkasu takapäästä sinne alle riittäny yleensä)

eli fiksusti toimittu ja tod.näk. näkivät kaiken tarvittavan :ahem:
Sinne joo kurkkasivat. Hyvä tämäkin tietää, vaikka etenkin tiukemmassa kisassa voi olla etten pikkulipeämisistä kesken kisaa viittis varikolle ajaa jossei auto oudolta tunnu :eek:
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Harjoitukset: Autoon ja rataan tutustumista. Radalla oli muutama vaikea paikka, jotka vaativat totuttelua.

Aika-ajo: Sain mielestäni ajettua aika hyvän kierroksen, en tosin ollut vieläkään täysin sinut auton ja radan kanssa. Harmi vaan, että auto oli 1,5 sekuntia hyviä autoja hitaampi miina ja tästä johtuen sijoituin vasta b-finaalin nelospaikalle. :nope: Päätin kuitenkin heti, että kisassa aion yrittää tehdä kovan nousun ja toivoin, että saadaan kovat taistelut aikaiseksi.

Kisa: Lähdössä pääsin kolmospaikalta lähteneen Alpun edelle ja armoton ekojen kierrosten taistelu oli valmis alkamaan. Ekan kierroksen aikana tein pari epäonnistunutta hyökkäystä tokana ajavaa Askoa vastaan. Kirraavassa vasurissa Alppu nousi takas edelleni ja samalla joku toinen kuski osui Alppuun. Jäin vähän pussiin ja Alppu ja lfb pääsivät edelleni.

Pääsuoralle tultuani tein pelimiehen liikkeen ja samalla mielestäni koko kisan hienoimman ohituksen. :ahem: Pääsuoralla lfb pääsi Alpun rinnalle ja onnistuin itse puristamaan vielä imusta lfb:n ja Alpun rinnalle. Kolme rinnan tulimme siis ekaan mutkaan ja mulla oli sisälinja. Onnistuin kuittaamaan molemmat kerralla, joten fiilikset olivat katossa ohituksen jälkeen. :ahem::ahem:

Alppu koitti vielä kerran ohittaa siinä kirraavassa vasurissa, mutta nyt onnistuin pitämään hänet takanani ja aloin saamaan eroa Alppuun. Alkoi armoton takaa-ajo Askon ja Jacqueksen saavuttamiseksi. Uskoisin, että saalistin heitä yli kuusi kierrosta ennen kuin sain heidät kiinni.

Sitten alkoi taistelu Askon kanssa. Pääsin ohittamaan Askon pääsuoralla imusta, mutta Asko iski muutaman kerran takaisin ja pääsi ohitseni. Taistelu meni aina niin, että ohitin Askon ekassa mutkassa ja Asko puolestaan iski takaisin jossain päin rataa. Kaanaan radalla ja autoilla imusta oli helppoa päästä rinnalle pääsuoralla.

Muutaman kierroksen pituisen taistelun jälkeen Asko jäi pysyvästi taakseni ja aloin metsästämään Jacquesia, joka oli taistelun myötä karannut muutaman sekunnin päähän. Iskuetäisyydelle pääsin vasta viimeisellä kierroksella ja viimeisessä mutkassa. Sain siis viimeiset mutkat osumaan paremmin kohdalleen kuin Jacques ja olin parissa vikassa mutkassa aivan luukussa kiinni. Pääsuoralle tullessa puristin rinnalle ja tulimme myös aivan rinnakkain maaliin. Autosta käsin oli mahdotonta sanoa, että kumpi vei B-finaalin. :D Varikolle tullessa Jussi osoitti heti Jacquesta, joten tajusin, että nyt ei ollut mun vuoro päästä a-finaaliin. Hävisin Jacquesille vaivaisella sadasosasekunnilla, mutta se ei jaksanut harmittaa, kun kisassa sai käydä hienoja taisteluita. :ahem:

Onnittelut vielä kisan kärkikolmikolle!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös