Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS Season 2010, round 5, Forssa 2 GP

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Alkutunnelmat - #PUG-206:
Vaikka olin ennakkoon ilmoittanut, etten ehkä pääse töistä livistämään ajoissa, että ehtisin tarpeeksi aikaisin ajamaan, oli kisainnostus niin kova, että löysin itseni nopeimpana miehenä radalle hirviä ja juoppoja väistellen. Kuumuus oli hirvittävä, mutta ilma vihjasi vihdoin kuivasta Forssan kisasta, joten olin tyytyväinen. Pian paikalle saapuikin Jacques vaimoineen ja PeePee peliverkkareineen ja komeat KKWCS-paidat alkoivat erottumaan joukosta.

Aika-ajo - #2 - 41.75s:
Ajoin kolmannessa ryhmässä. Katseltuani muiden menoa alkoi B-finaalipaikka näyttämään jo kovalta suoritukselta täällä. Kypärä päähän, kypäräkameran päällearpomista ja menoksi.
Olin puhunut Nipsuhuulen kanssa että menisi aluksi ohi ja näyttäisi vähän menoa. Laskin ohitse, mutta jäi heti jalkoihin, joten painelin takaisin ohi ja horisonttiin. Oma auto ei siis ollut ainakaan miina, vaikka hetki aiemmin PeePeellä oli kaasu hirttänyt kiinni, jonka jälkeen auto korjattiin.

Ajojen jatkuessa auto tuntui hyvältä. Elättelin toiveita, että tänään jää molemmat Livestrongilaiset taakse, vaikkeivat ihan huonosti ajaneetkaan, ja näin myös tapahtui. :thumbup: Pääsin ajamaan käytännössä omassa rauhassa koko session, joten sai rauhassa yrittää. Ajoin monta hyvää kierrosta, joista kolme parasta olisi oikeuttanut samaan sijaan lähtöruudukossa siitä huolimatta että eroa oli lopuksi vain 6 sadasosaa. :eek!:

Yritys kasvoi eräässä vaiheessa liiaksikin, josta tuloksena vauhdikas ulosajo ykkösmutkaan. Tästä todisteena videokin allekirjoittaneen näkövinkkelistä, julkaisu virallisen kisavideon yhteydessä. :rolleyes:

Nyt kun kisavideo on julkaistu, niin tässäpä esimerkki siitä kuinka käy kun lähdetään hakemaan lisäparannusta kierrosaikaan väärästä paikasta: http://www.youtube.com/watch?v=f_4Vqkf023s :eek:

Aika-ajotulokset kädessä oli tyytyväisyyteen aihettakin ja alettiin spekuloimaan A-finaalin mahdollisuutta, kun sijoitus oli kolmas ennen viimeisen ajoryhmän vuoroa.

A-finaali - #7 - 42.652s:
Aika oikeutti lopulta viidenteen ruutuun. Vikasta erästä edelle kiilasivat vielä tiimikaveri Andy ja oletetusti Wope. Tyytyväinen tulokseen täytyi olla. Taakse oli sentään jäänyt koko Turku ja hamevastus. Sen verran kova porukka oli kuitenkin vastassa että tavoitteena oli oman sijan pitäminen.

Autosta huomasi heti ettei se ollut likikään kakkosen veroinen. Pitoa puuttui perästä ja tunnuin kiihdytyksissäkin jäävän palttiarallaa samanpainoisille kuskeille, jotka varmaan osan erosta tekivät paremmilla ulostuloillaan.

Ohituskiellon loppumisen jälkeen porukka painelikin sitten nopeasti takaa ohi, mutta näiden (4stroke & Cmoney) nahistellessa keskenään pysyin miten kuten kannassa.

Alkukierroksilla pääsin sitten hyvin peesiin pääsuoralle ja ykkösmutkaan tultiinkin kolme rinnan. Cmoney ei vain ollut tietoinen että meikäläinenkin oli siellä sisäkurvissa tilaa viemässä, ja vaikka olin vauhdin ottanut pois siinä määrin että about autoni kokoisessa tilassa olisin mahtunut kääntymään, meni ovi kiinni ja osuin Cmoney:tä perään. Puskuri lensi kolmanteen kerrokseen ja vastus sai sen verran lisävauhtia että ajautui ulos radalta, mutta pääsi heti takaisin. Näytin kädellä merkkiä, "Sori ei tarkoitus, kaikki OK?" ja vastauksena sain peukkua, joten kilpailu jatkui. Vähän ehkä tarpeetonkin yritys sinne samaan sumaan meikäläiseltä, mutta tiesin että jossen tätä iskunpaikkaa käytä niin herrat menevät karkuun ja saan ajella loppukisan terveisiä.

Ajoimme vielä pari mutkaa kilpaa, mutta sitten nopeampi alkoi ottamaan kaulaa. Itse ajelin "hissun kissun" aerodynaamisesti viritellyllä autollani maalia kohden kaikessa yksinäisyydessäni. Näytti muuten jalkojen edusta lyhyeltä ja turvattomalta ilman sitä puskuria, vaikkei se ollut kuin pala muovia kiinnitettynä nippusiteillä. :rolleyes:

Lopussa tuli vielä Haikki kierroksella ohi, päästin nätisti oikein viittomalla ohitse ja mies kuittasi ja kiitti. Parin kierroksen jälkeen saavuttiinkin ruutulipulle ja huokaisin helpotuksesta, että kisa oli vihdoin ohi.

Varikolle saapuessa käytiin vielä tilannetta Cmoneyn ja 4stroken kanssa ja paiskattiin kättä. Kävi myös ilmi sellainen kommellus että 4stroke tuli viimeiseltä kierrokselta varikolle, kun luuli kisan jo päättyneen. :D 4stroke sijoittui silti lopulta edelleni, kun olin jo aiemmin kierroksella jäänyt.

Jälkitunnelmat:
Hyvän aika-ajon seurauksena jäi kisasta ihan positiiviset fiilikset vaikkei finaalin tavoite täyttynytkään ja tuli vähän kohellettua. Hienot verkkarit antoi kyllä lisäpotkua ja kypäräkameralla oli ihan kiva leikkiä. Harmi ettei muistikortin tila riittänyt ihan kisarytinään asti ja kamerakin osoitti turhan paljon "muniin". Täytynee suunnata kauppaan ja ostaa isompi muistikortti Hyvinkäätä varten.

Järjestäjille ja kisaporukalle iso kiitos! :alppu:
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13801
Lisäksi jo ennen ajamaan lähtöä kattelin vasemman eturenkaan kuntoa. Oli aika kankailla jo sillon ja jälkeenpäin sain kuulla, että olivat ajoni jälkeen renkaan vaihtaneet. Kiva.
Oikea eturengas se oli sillä kertaa vaikka vasempia muutoin enemmän vaihdettiinkin :) Varma tieto kun valmistauduin sillä radallelähtöön.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13801
Kisa #7

Oli selkeä tavoite nousta B:stä A:han, mutta 4stroke ja #2:n yhdistelmä pilasivat senkin tavoitteen. Ei mahtanut mitään. Tässä erässä sain oman henkilökohtaisen enkkani krs.ajassa 41.190
Tuo on kyllä #7lla kova aika (riittäisi a-finaalissakin kakkossijaan!). Auto varmasti #2sta paljon kesympi.
 
Viimeksi muokattu:

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Hankala kisa tuli tällä kertaa.

Aika-ajoihin auto #3, joka ei ollut ihan nopeimpia, muttei varmaan hitainkaan. Eturengas täristi jokseenkin ikävästi, muuten auto käyttäytyi aika kivasti. Eipä siinä ihmeempiä, hieman jäin samalla autolla aiemmin ajaneen öö ruzin ajasta ja lähtöruuduksi C-finaalin kolmas. Täristänyt rengas meni muuten vaihtoon heti ajoni jälkeen.

Finaaliautoksi osui #7. Alku meni ihan kohtalaisesti ja olin ekalla kiekalla ehkä hieman nopeampi kuin edellä ajanut öö ruz, mutta parin-kolmen kierroksen jälkeen takaa tulivat kuitenkin Bemari ja Follo ohi pienen virheen jälkeen. Auton käytös ei miellyttänyt meikäläistä sitten lainkaan, puski pahasti joka paikassa ja kun tämän seurauksena tuli käännettyä rattia vähän liikaa, alkoi hirmuinen tärinä mutkissa. Varmaankin osin tästä syystä autossa vaikutti kuminpalasten lentelyn perusteella olevan melko ikävä graining-ongelma. Vasen eturengas menikin vaihtoon finaalin jälkeen.

Muutaman kiekan jälkeen yritin ajaa ykkösmutkan normaalisti kaasu pohjassa, mutta auto puskikin suoraan hiekalle. No, lisää kaasua ja takaisin radalle, mutta kouvo tuli tilanteessa ohi. Olin jonkin verran nopeampi, muutaman kierroksen päässä pääsin ekassa vasurissa lähelle tarkoituksena iskeä seuraavassa mutkassa, mutta meninkin sitten liian lähelle ja jouduin lyömään liinat kiinni. Sain uudestaan kouvoa kiinni ja kun huomasin skootterimiehen siirtyvän kohti ruutulippua, ajattelin pistää vähän lisää yritystä peliin. Jätin vikan vasurin jarrutusta myöhemmäksi kun siinä tuntui olleen vähän varaa, mutta pyörähdyshän siitä tuli. Viimeinen kierros meninkin sitten kruisaillessa maaliin C-finaalin viimeisenä.

Lopputulos olisi voinut olla parempikin, mutta ei ollut autotuurikaan ihan kohdallaan tällä kertaa. Finaalin viimeiseksi ei olisi kuitenkin missään tapauksessa pitänyt jäädä, joten tyytyväinen ajoon ei voi olla. Hauskaa oli tästä huolimatta, kuten aina. Kiitos kilpakumppaneille sekä Follolle tämän kisan ja kaikkien edellistenkin kisojen järkkäilystä, homma toimi jälleen kerran hienosti. Hyvinkäällä toivottavasti tavataan.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Finaaliautoksi osui #7... Auton käytös ei miellyttänyt meikäläistä sitten lainkaan, puski pahasti joka paikassa ja kun tämän seurauksena tuli käännettyä rattia vähän liikaa, alkoi hirmuinen tärinä mutkissa. Varmaankin osin tästä syystä autossa vaikutti kuminpalasten lentelyn perusteella olevan melko ikävä graining-ongelma. Vasen eturengas menikin vaihtoon finaalin jälkeen.
A-finaali - #7 - 42.652s:
...
Autosta huomasi heti ettei se ollut likikään kakkosen veroinen. Pitoa puuttui perästä ja tunnuin kiihdytyksissäkin jäävän palttiarallaa samanpainoisille kuskeille, jotka varmaan osan erosta tekivät paremmilla ulostuloillaan.
...
Jännästi ihan erilaiset kokemukset meillä tuosta autosta. Liekö ajotyyliero vai vaikuttiko vaihdettu rengas noin paljon auton käytökseen?
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Jännästi ihan erilaiset kokemukset meillä tuosta autosta. Liekö ajotyyliero vai vaikuttiko vaihdettu rengas noin paljon auton käytökseen?
Samaa mietittiin jo radalla. En tiedä tekeekö yksi rengas noin paljoa eroa, eli varmaan sekä että.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tollaisia nopeuseroja laskelin ihan omilla kaavioillani, laskekaa paremmin jos siltä tuntuu.
Koodi:
#2	0
#5	0,55
#6	0,65
#7	1,08
#1	1,11
#3	1,37
#4	1,39
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Tollaisia nopeuseroja laskelin ihan omilla kaavioillani, laskekaa paremmin jos siltä tuntuu.
Koodi:
#2	0
#5	0,55
#6	0,65
#7	1,08
#1	1,11
#3	1,37
#4	1,39
Kuulostaa melko realistiselta
Omasta mielestä kaventaisin 2:n ja 5:n eroa hieman, 6:n kylläkin oikeessa paikassa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kuulostaa melko realistiselta
Omasta mielestä kaventaisin 2:n ja 5:n eroa hieman, 6:n kylläkin oikeessa paikassa.
Hyvin mahdollista, kyllähän tuo Haikin haamukierros kisassa jo "sotkee" noita, mutta mikäpä valehtelisi enämpi kuin tilasto.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13801
Tollaisia nopeuseroja laskelin ihan omilla kaavioillani, laskekaa paremmin jos siltä tuntuu.
Koodi:
#2	0
#5	0,55
#6	0,65
#7	1,08
#1	1,11
#3	1,37
#4	1,39
Niin yllättävän paljon tuntui kanssa eri eriin muuttuvan autojen ajat että aika mahdoton mielestäni tällä kertaa arvioida. #2 lopulta kärjessä juu, #5 näytti Nipsulla ja Andylla kanssa vahvalta, #6 ihan kuin heikkeni ajojen aikana. Sitten #7 DW:llä aika omituisenkin nopea, mutta keskimäärin se oli aikojen perusteella keskikastia. Sitten hännillä jees #1, #3 ja #4 (tottakai osuivat taas mulle:mad_old:) mutta keskenään suunnilleen samaa tasoa. Eli jossain vaiheessa päivää nuo ajat varmaan melko oikeinkin mutta tasot vaihtelivat jatkuvilla renkaanvaihdoillakin tiheästi. Heh, sadasosan tarkkuudet (mutta niin se jollain kaavalla menee) :thumbup:
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Jep, jäin Haikille tuon 3-4 kymmenystä samalla autolla, tietty se voi tulla osittain painostakin, mut tukis tota teoriaa että autot vähän muuttu erien aikana. Lisäspekulaationa haikki oli saanu kuivareeniä vähän aika sitte ja itelle oli eka kerta kunnolisella kuivakelillä forssassa, joten seki voi vähän maustaa tota. Eka mutka oli haastavin ku ei autot menny mun käsissä millään järkevällä tavalla ilman pomppimista ja vatkausta = vauhti hidastu ja heikompi vauhti suoralle, liekkö pituus syynä kun painopiste on korkeella?
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tietenkin autot vaihtelivat pitkin matkaa ja nuo ovat raaka keskiarvo, joita nyt sotkee milloin mikäkin...kuten se, että rengas irtoaa kesken kisan tai aika-ajoissa renkaat ovat aluksi kylmät ja/tai lopuksi kankailla. Kuitenkaan ei nyt niin kauheasti epäonnea ollut millään autolla erityisesti, niin tuskin nuo nyt montaa sekuntia suuntaan jos toiseen heittelivät sen päivän nopeuseroista.

Laskin myöskin "entä jos"-skenaarion noilla nopeimmista kierroksista ja aika-ajoista, mutta taidan jättää piironkiin:eek:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jep, jäin Haikille tuon 3-4 kymmenystä samalla autolla, tietty se voi tulla osittain painostakin, mut tukis tota teoriaa että autot vähän muuttu erien aikana.
Muuttui varmasti.
A-finaalin jälkeen katselin kun Ville vei jotain 6-7 renkaan nippua kaverinsa ohi naureskellen että siinäpä tän päivän saldo :D
Samoin noi kun vähän joka autosta tuntui lähtevän renkaista palojakin, niin olisko alkanu noin kuumalla jo renkaatkin sulaan hieman alle aina erien lopussa?
=nopeampi kuluminen -> nopeita vaihteluja autojen eroissa?
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Raportti

Aamupaino oli 71kg eli parisen kiloa suurempi kuin yleensä. Fiilis oli koko aamupäivän odottava ja ennusteet lupasivat kuivan kelin kisaa. Kävin täydentämässä auton ja lähdettiin kohti Forssaa. Ennen radalle menoa käytiin viemässä Wopen kypärä paikalliselle maalarille ja samaan aikaan Follo oli asioimassa siellä.

Aika-ajo - #4 - 43.00s

Ennen aika-ajoa kävin kysäisemässä Dickiltä kommentteja autosta ja selvisi, että auto käyttäytyy hyvin, mutta ei kulje suorilla hyvin. Ja näinhän se sitten olikin. Aika-ajon alussa Totke päästi mut edelleen, kuten oltiin sovittu, mutta ei mennyt kierrostakaan kun Totke tuli heittämällä ohi. Jouduin myös monia muita päästämään ohitseni enkä pystynyt vastaamaan muiden vauhtiin. Omaan ajamiseen olin ihan tyytyväinen enkä tehnyt isoja virheitä. Aika oli kuitenkin oman ryhmän viimeinen ja yhteistuloksissa pääsin D-finaalin paalupaikalle.

D-finaali - #7 - 42.766s

Tavoitteena oli luonnollisesti yltää paalulta voittoon ja nousta C-finaaliin. Alussa otin varovaisesti, koska auton ohjaus oli niin tunnoton, etten löytänyt kunnolla luottoa mutkiin hyökätessä. Peepee oli varoitellut samaa, joten se ei tullut yllätyksenä. Auton suoranopeus oli täysin eri tasolla kuin nelosessa ja sen huomasi ajaessa helposti. Mutkissa hävisin kuitenkin aikaa.

Puhis pysyi alussa perässä, mutta aloin hiljalleen kiristämään vauhtia ja ero alkoi kasvamaan taaksepäin. Jossain vaiheessa kisaa joku auto (olisikohan ollut FW08) kynti heinää toisessa mutkassa ja jouduin ekassa vasurissa kiertämään ulkokautta. Tällöin Puhis sai kiinni aika paljon. Lopulta tulin ekana maaliin noin 10s Puhista edellä. Hyvä suoritus myös Puhikselta!

C-finaali - #5 - 41.889s

Kun selvisi, että saan kisaan vitosen, niin otin heti tavoitteeksi voittaa myös C-finaalin. Alussa painostin Kouvoa paljon, mutta tämä piti mut hienosti takanaan. Muutaman kierroksen jälkeen kuitenkin pääsin jossain yhteydessä edelle, en muista enää että missä yhteydessä. lfb:stä pääsin ohi, kun hän veti pihalle ekassa mutkassa. Sitten aloin painostamaan Folloa ja Bemaria. Olin lähellä päästä Follon ohi viimeiseen mutkaan tullessa, mutta Follo oli vielä osittain rinnalla, joten en voinut ottaa täysin sisälinjaa ja hän pysyi edelläni. Lopulta pääsin Follon ohi ekassa mutkassa ja samalla kierroksella Bemarin ohi toisessa vasurissa. Eroa oli muutama sekunti jari5:seen ja öö ruziin. Sain aika nopeasti eron kiinni ja ensiksi pääsin jarin ohi, kun jari vetäisi hieman leveäksi Parabolicassa. öö ruzia jouduin painostamaan ehkä parisen kierrosta ennen kuin aukesi ohituspaikka. Ensiksi pääsen ulkolinjalle toiseen vasuriin tultaessa ja sitten tiukka käännös ja mutkan jälkeen olen vasemmalla puolella öö ruzin rinnalla ja kiihdytys riitti ohitukseen. A-finaalissa tehtiin havainto, että öö ruzin ajama #6 kiihtyi vasureista huonosti. Oma auto toimi moitteettomasti ja ja ajoin ruutulipulle ykkösenä ja tuli myös tuuletettua aika riehakkaasti.

B-finaali - #3 - 42.536s

Olin kuvitellut kolmosen olevan hyvä auto, mutta totuus oli toinen. Ohjaus puolsi oikealle ja auto puski mutkissa tosi paljon. Suoranopeus oli onneksi hyvää tasoa. Kisaan lähdin Askon takaa ja ajoin Askon perässä monta kierrosta ennen kuin ohitin. Muutama kierros tämän jälkeen Asko tuli taas ohi. Tulin sisälinjalla toiseen vasuriin ja Asko ulkolinjalla, mutta jarrutin liian aikaisin, toisin sanoen olin tilanteessa liian Mikki Hiiri - ja Asko tuli tyylikkäästi ulkokautta ohi. Myöhemmin kisassa Jacques muodosti junan, johon kuului mun lisäksi Asko ja maradona. Ensiksi maradonalta irtoaa rengas ja pian tämän jälkeen Jacques tekee virheen ekassa mutkassa ja Asko kuittaa ja mä pääsen rinnalle. Jacques jättää jarrutuksen liian myöhäiseksi ja spinnaa ja mä joudun kiertämään tämän sillä seurauksella, että Asko pääsee muutaman sekunnin karkuun. Tuskin olisin enää pystynyt hyökkäämään Askoa vastaan. Hotläppäsin viimeiset kierrokset, mutta aika oli kuitenkin vaatimaton.

Fiilikset ja kotimatka

Hyvät fiilikset jäi käteen Forssasta, vaikka huonoa onneakin oli mukana. Nouseminen B-finaalin 5. sijalle asti oli tavallaan torjuntavoitto katastrofaalisen aika-ajon jälkeen. Sarjassa on tosi kova taso tällä hetkellä: olen viime aikoina tottunut A-finaaliin, mutta luumun osuessa kohdalle tuloksena on D-finaali - kertoo sarjan tasosta ja tasaisuudesta paljon!

Ajoaikaa tuli paljon ja se tuli tarpeeseen kun en ole ajanut Forssassa kuin yhden kisan täysin kuivalla radalla. Omassa ajamisessa on edelleen parantamisen varaa. Mun heikoin lenkki on jarrutukset, jotka otan tämän tasoisilla autoilla liian varovasti. Siksi epäröin monesti ohitustilanteissakin, kun en halua jättää jarrutusta liian myöhäiseksi, kun on vaara spinnata. Radan kahdessa tiukassa jarrutuksessa ajolinjat vaihteli jossain määrin kierroksesta toiseen, joten tasaisuuttakin kaipaan lisää.

Oltiin lähtemässä Forssan joltain huoltoasemalta jo Helsinkiä päin, kun Wope huomasi kameran puuttuvan. Muisteltiin, että se oli jäänyt palkintopallille ja onneksi se löytyi sieltä - kyseessä on vieläpä Full HD -kamera. Pläjäystä odotellessa! :cool:
 
Ylös