Raporttia
Pre-race
Kävin aika monta kertaa harjoittelemassa, ja joka kerta paras aikani jäi 32s tuntumaan. Ajattelin, että A-finaaliin pääsy saattaisi olla kiven alla, vaikka radasta kyllä pidänkin enkä ihan heti keksinyt missä kohdassa rataa tekisin jotain väärin.
Aika-ajot #15
Autoarvonta lupaili ihan hyvää, koska tiesin ettei auto ainakaan ruoska olisi treenien perusteella. Toisaalta en treeneissä ole mielestäni ajanutkaan paremmalla autolla, joten se saattoi selittää vaisuuden treeneissä.
Jotain hyötyä siis kuitenkin treeneistä, sillä tiesin aika tarkasti miten tuo kyseinen auto käyttäytyy ja hyvän ajan tehdäkseen pitää ajaa aika aggressiivisesti. Mutkissa tärinää ja kiihdytyksissä auto oli vähän heikompi.
Kuitenkin olosuhteet huomioonottaen aikaan 32.073 piti olla tyytyväinen. En ainakaan pahasti alisuorittanut. Yllätyksekseni olinkin jopa Haikkia nopeampi, joten ei se huonosti mennyt.
Oman settini jälkeen jännitettiin kakkosryhmän aika-ajoja. Vain yksi olisi saanut mennä ohitseni varman A-finaalipaikan varmistaakseni. Osasin pelätä Nipsuhuulelta kovaa aikaa, mutta Domppari yllättikin tosi kovalla ajalla ja tipuin B-finaalin paalupaikalle. Asia ei kuitenkaan huolettanut, sillä B-finaalista pääsisi kaksi parasta A-finaaliin ja olin luottavainen.
B-finaali #7
Autoarvonta päättyi edukseni ja sain hyväksi todetun auton #7. Vaikka uhosinkin Timanfayalle, etten aio päästää Haikkia ohitse, niin ennen starttia kuitenkin keskusteltiin PeePeen kanssa mahdollisista taktiikoista. Pohdiskelin kannattaisiko mun päästää Haikki suosiolla ohitse, jos taistelu menisi tiukaksi. Aikaa kun menisi nahistelussa pidempään kuin Haikin perässä ajamisessa. Todettiin, että on parempi yrittää vaan pitää kärkisija mahdollisimman pitkään, sillä mulle oli tullut hyvä auto ja saatoin olla Haikkia nopeampi.
Startissa vähän ehkä nukahdin ja samoin myös ensimmäisen mutkan jälkeisessä kiihdytyksessä. Haikki pääsi rinnalle ja silloin päätin kuitenkin etten tee ohitusta liian vaikeaksi. Pahimmillaan sieltä olisi kuitenkin tullut Antti ja Jonkki ohitse myös, jos me oltaisiin osuttu yhteen. Ajattelin, että on parempi yrittää peesata Haikkia ja mahdollisesti yrittää ohi jos pysyn perässä.
Alussa kuitenkin Antti painosti todella hyvin enkä meinannut millään päästä rytmistä kiinni. Sen ansiosta Haikki pääsi vähän karkaamaan. Jossain vaiheessa Antti jäikin kauemmas ja aavistin, että takana oli varmaan tapahtunut ohitustilanne. Nyt kun sain ajaa rauhassa niin löysin hyvän rytminkin päälle. Haikki oli päässyt kauas, mutta päätin yrittää ottaa kisan nopeimman kierroksen itselleni. Sainkin pari varsin hyvää kierrosaikaa tehtyä ja hetken näytti siltä, että voisin jopa saavuttaa Haikinkin vielä. Tuli kuitenkin muutama heikompi kierros (yliyritystä) ja jäin Haikista taas lisää.
Lopussa ehkä vähän varmistelin kun havaitsin Jonkin lähestyneen mua hieman. Yritin vaan pitää homman hanskassa ja välttää tyhmiä virheitä. En siis enää yrittänyt kisan nopeinta kierrosta ja toivoin että aiemmin tekemä suht hyvä kierrosaika riittäisi. Ajoin nätisti ruutulipulle ja tuuletus päälle. Taktinen kisa, eikä ehkä kilpailullisesti paras mahdollinen, kun tuli päästettyä Haikki liian helpolla.
Nopein kierrosaikakin jäi 2 sadasosan päähän, mikä jäi tietysti kismittämään hiukan.
A-finaali
Kilpailun minimitavoite oli saavutettu ja lähdin A-finaaliin rauhallisin mielin. Autoksi valikoitui nyt #6, jolla Haikki ajoi hyvin B-finaalissa ja Cmoney paalupaikalle, joten olin luottavainen. Alussa oli melkoista härdelliä. Huomasin heti että lfb:lle oli tullut nyt heikompi auto ja hän toimi trulli-junana pitkään. Edessäni oli useassa kohdassa moni auto rinnakkain ja itsellänikin oli hyvää vääntöä bemarin kanssa. Taisin hetkellisesti päästä ohikin, mutta juuri sillä hetkellä auton polkimet naksahti eteenpäin ja bemari pääsi kuittaamaan heti takaisin. Letkan hännillä oli kuitenkin turvallista ajaa ja tarkkailla edessä ajavien virheitä. Polkimetkaan ei onneksi olleet liian kaukana eikä kurkottaminen haitannut paljoa.
Muutaman kierroksen jälkeen bemari pääsi Nipsusta ohitse kun tämä oli jäänyt lfb:n taakse. Tiesin, että myös mun pitäisi päästä Nipsusta ohitse mahdollisimman pian, koska pitäisi olla kyttäysasemassa silloin kun bemari yrittää lfb:n ohitusta. Pääsinkin Nipsun ohitse ensimmäisessä neulansilmässä. Snadisti saattoi ehkä kolahtaa, mutta vaikeahan tuolla on ohittaa ilman pientä kontaktia. Bemari ohitti lfb:n hyvin pian, ja yritin itsekin ohitusta mahdollisimman nopeasti, jotta bemu ei pääsisi liian kauas. En kuitenkaan onnistunut niin hyvin vaan parin kierroksen ajan kyttäilin ajolinjoja kunnes pääsin kuittaamaan. Tässä vaiheessa bemu oli päässyt jo liian kauaksi, mutta en kuitenkaan missään vaiheessa luovuttanut.
Lopussa aloin saavuttamaan isompaa letkaa, jota veti yllätyksekseni PeePee, joka oli saanut autoksi pahimman ruoskan eli #20:n. Ajattelin että siinä voisi olla saumat vielä sijoituksen parannukseen, jos saisin peepee-junan avulla bemarin kiinni. Valitettavasti aika kuitenkin loppui kesken ja ruutulippu heilui. Loistava kisa PeePeeltä kun pystyi pitämään monta kaveria takanaan. Itsekin olen todella tyytyväinen kisaani. Top10 sijoitus tässä porukassa on aina tosi hyvä suoritus.
Ja piste-etumatkamme Hämeet korville tiimiin kasvoi nyt jo lähes tavoittamattomaksi.
Jälkipelit #107
Cmoney kyyditsi mut kotiini ja jätti dompparinkin sinne. Matkalla naureskeltiin sitä kun Dominicia harmitti WoPen ohitus. Harvemmin tuollaista asiaa tapahtuu, mutta voihan samalla kuitata tuon miksi minua harmittaa nopeimman kierroksen häviäminen Haikille 2 sadasosalla.
Noh.. Kyllähän se harmittaa kun ei tässä kuvia kumarreta!
Myöhemmin vielä minimöötteiltiin sportissa lfb:n ja rabellan kanssa. Naureskeltiin erityisesti Andyn vesi-tankkausprojektille, joka ei mennyt ihan niinkuin elokuvissa.