Race report / KIC 2010
Varsin onnistuneen KIC:n kisan raportti:
Ennakko: odotukset tähän kisaan olivat normaalia korkeammalla kuin yleensä kisoissa, johtuen lupaavista ajoista harkoissa.
Aika-ajot (#11) - B-finaalin 6. lähtöruutu, 32.493
Toisin kuin viime vuonna, tänä vuonna ei tullut lupaa ajaa ilman painoja. Autoon sain viedä lisäkiloja 10kg, vaa'an näyttäessä lukemaa 65,XX.
Olin alunperin suunnitellut aloittavani rauhallisesti ottamalla tuntumaa painojen kanssa ajamiseen ja tarkoitus oli jättäytyä koko jonon viimeiseksi (en siis ollut koskaan aikaisemmin ajanut painoilla, vaan kisa oli ensimmäinen kerta). No ei se ihan niin mennyt. Aika pian huomasin, että vaikeuksia tuntui lähinnä olevan 3. viimeisessä mutkassa pomppimisen muodossa, mutta muuten tuntui sujuvan kaiketi ihan hyvin. Sanoisin jopa, että en juuri huomannut eroa ilman painoilla ajamiseen.. Autokin (#11) tuntui kivalta ajettavalta. Seurailin ajanonottotaulua tarkemmin kuin yleensä (ilman painoja ajellessa kun ei ole ollut välttämättä tapana katsoa kierrosaikaa jokaiselta kierrokselta), koska halusin pitää itseni ajantasalla siitä mihin suuntaan touhu on menossa. Aika nopeasti ajat alkoi painua 32.XX tasolle, mikä oli helpottava tieto. Painojen vaikutus ei ainakaan olisi negatiivisessa muodossa mitään +1 sekuntia.. Lopulta paras kierrosaika 32.493.
Vaikka osasin odottaa hyviä tuloksia, oli oman nimimerkin näkeminen aika-ajojen loputtua 2. ryhmän tuloksissa tulosluettelon puolivälissä pienimuotoinen yllätys. 5. lähtöruutukin oli aika lähellä, Totke kerkesi 17 tuhannesosan turvin edelleni ja vei 5. lähtöruudun, joten lähdin B-finaaliin ruudusta 6.
B-finaali (#11) - B-finaalin 5. sija, 32.364
Sama auto (arvalla) alle kisaan kuin aika-ajoissa. Lähtökohdat oli siis hyvät, kun tiedossa oli miten kisa-auto käyttäytyy.. Lähdössä pidin oman sijan ja aloin keskittyä Totken perässä ajamiseen, ja ohituspaikan etsimiseen. Useampi kierros tuli ajettua Totken perässä, mutta sopivaa tilaisuutta mennä ohi ei kuitenkaan tuntunut löytyvän, ainut mahdollisuus olisi edelläajaneen virhe. Sellainen sitten lopulta tulikin, Totken tehdessä virheen ensimmäsessä mutkassa. Sain paremman ulostulon takasuoralle, tajusin hetken koittaneen ja siirryin sisälinjalle. Suoran lopussa olinkin jo Totken rinnalla, ja viimeistelin ohituksen sisäkautta neulansilmässä. Kyseinen ohitus aiheutti pään sisällä ilonaiheita ja oli ehdottomasti koko kisan h-hetki. :ahem: Tämän jälkeen alkoikin sitten hillitön yritys tehdä pientä etumatkaa Totken ja Andyn seuratessa perässä. Parin-kolmen kierroksen ajan tuntui siltä, että pystyi hieman hellittämään omaa ajoa, mutta muuten piti ajaa jatkuvasti äärirajoilla. Pari kertaa osuinkin ekassa neulansilmässä siihen sisäpuolella olevaan korkeaan "tolppaesteeseen" niin että kolahti.
Mitään suurempia virheitä en tehnyt, eikä Totke tai Andy tullut ohi, joten kisan loputtua sijoitus oli hienosti 5. Hämeen tiimin lisäksi taakse jäi vielä muutama muu kaveri. :ahem:
Hieno kisa, mutta myös yksi haastavimmista ikinä. Helpolla ei päästy.. Siitä on todisteena sekin, että hikoilin vielä vaatteiden vaihdon jälkeenkin A-finaalin loppuhetkiä seuraillessa. Kokonaistuloksissa 14s, mikä on paras tulos ikinä.
Summa summarum: loistava tulos ja täysin ansaittu sellainen. Aika-ajoissa kierrosaikojen osalta +1,2s paalun valloittaneesta Cmoneystä ja A-finaalissa nopeimman kierroksen ajaneesta WoPesta +0,960s. Oikeasti, ei ole mahdollista. :eek!:
Järjestäjälle kiitokset. Onnittelut myös kärkikolmikolle, sekä erityisesti DickW:lle avausvoitosta! Ja loppuun vielä kiitokset omasta puolestani lukuisista onnitteluista.
Yksi koitos olisi vielä jäljellä, Turussa siis tavataan..