"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14232
Tänä päivänä Kimi Räikkönen ajoi siis ilmeisesti Ferrarin 700:n palkintokorokepaikan.

Se on hyvin paljon se myös aivan tai ainakin melkein aina mukana sarjassa olleelle Ferrarille. Toki Michael Schumacherin valtava voittojen ja palkintokorokepaikkojen määrä vaikutti myös aikanaan asiaan, mutta siltikin.

Jonkin verran tietysti aina on ollut historian varrella Ferrarin poissaoloja tai jopa vetäytymisiä kilpailustakin milloin mistäkin syystä, mutta mikäli sitä ei huomioitaisi tai sitten myöskin joitakin MM-kausien aikana peruuntuneita kilpailuja, viime hetkellä tapahtuneita kisojen lisäyksiä joidenkin vuosien kalenteriin sinänsä tai vuosien 1950-1960 Indy 500:n kilpailuja ja näistä ainakin ylimääräiset kisat ja myös Indy 500:n kilpailut vuosilta nimenomaan sisällyttäen niin tämä on nyt päättynyt Venäjän Grand Prix 2016 mukaan luettuna kova määrä 939:ään koskaan ajettuun Grand Prix-kilpailuun nähden!:eek!:
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tuossa kun lueskelin juttua Max Verstappenista niin aloin muistelemaan myös isä-Josin uraa F1:ssä, ja oikein yllätyin kun katsoin miten helvetillinen määrä keskeytyksiä Josin F1-uralla on. Kyllä minä muistan että oli aika virheherkkä, eikä aina kalustokaan ihan parhaasta päästä ollut, mutta ainakin Wikipedian mukaan Josin keskeytysprosentti on yli 50%. Eli pikaisesti laskettuna 106 GP:stä 57 on päättynyt keskeytykseen. Aloin sitten varsin miettimään että kenelläköhän mahtaa olla F1-historian korkein keskeytysprosentti? Ja tähän voisi ottaa mukaan vain ne jotka on ajaneet vähintään yhden täyden kauden. Ja mielelläni näkisin myös sellaisen listauksen jossa olisi mukana pelkästään esim. yli 100 GP:tä ajaneet. Andrea de Cesaris lienee ainakin ihan kärkipäätä näissä tilastoissa, mutta onko miten paljon muita yli 50% keskeystyssaldolla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9220
Vähintään 30 kertaa keskeyttäneiden top 10 prosenteissa:

Teo Fabi 49/64 (76,56)
Piercarlo Ghinzani 58/76 (76,32)
Jean-Pierre Jabouille 37/49 (75,51)
Bertrand Gachot 34/47 (72,34)
Ivan Capelli 67/93 (72,04)
Andrea de Cesaris 148/208 (71,15)
Arturo Merzario 40/57 (70,18)
Jackie Oliver 33/49 (67,35)
Ukyo Katayama 63/95 (66,32)
Hans-Joachim Stuck 48/74 (64,86)

Kuriositeettina voi todeta, että maailmanmestareista korkein keskeytysprosentti on Jochen Rindtillä, 37/60 eli 61,67.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Olisi voinut kuvitella että de Cesaris olisi ollut lähempänäkin kärkeä, mutta yllättävän kovia keskeytysprosentteja siellä muiltakin näköjään löytyy. Mitenhän lienee "nyky-f1:ssä", eli kun katsotaan tätä muutaman vuoden kestänyttä aikakautta jossa teknisistä vioista johtuvia keskeytyksiä on ollut hyvin vähän? Voisi kuvitella että Maldonado on tässä tilastossa kohtuullisen korkealle sijoittunut?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9220
2000-luvulla uransa aloittaneista ja 50 kilpailua ajaneista kärjessä näyttäisi olevan Liuzzi (36,25). Maldonado viidentenä edellään vielä Sato, Sutil ja Grosjean (joka itse asiassa meni ohi keskeytettyään tänään).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vähintään 30 kertaa keskeyttäneiden top 10 prosenteissa:

Teo Fabi 49/64 (76,56)
Piercarlo Ghinzani 58/76 (76,32)
Jean-Pierre Jabouille 37/49 (75,51)
Bertrand Gachot 34/47 (72,34)
Ivan Capelli 67/93 (72,04)
Andrea de Cesaris 148/208 (71,15)
Arturo Merzario 40/57 (70,18)
Jackie Oliver 33/49 (67,35)
Ukyo Katayama 63/95 (66,32)
Hans-Joachim Stuck 48/74 (64,86)

Kuriositeettina voi todeta, että maailmanmestareista korkein keskeytysprosentti on Jochen Rindtillä, 37/60 eli 61,67.
Tuosta listasta pomppaa heti silmiin Jabouille, jonka selitys keskeytysprosenttiin on se, että hän hoiti Renaultin turbon testaamisen 1977-1980, jolloin auto (moottori) oli vielä äärimmäisen epäluotettava. Pari voittoakin toki ehti tulla. Kun Renault lopulta oli valmis taistelemaan MM-kärkisijoista, rattiin astuivatkin muut miehet.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kauden puoliväli taitaa piakkoin tulla vastaan, niin voisi tehdä kesäpäivityksen tilastoihin. Laskentatapa on se vanha tuttu: aika-ajoissa jokaiselta kuljettajalta otetaan nopein kierros sessiosta välittämättä ja lasketaan aikaero aika-ajojen nopeimpaan kierrokseen. Näistä sitten kauden mittaan keskiarvo, ja tilastoissa näkyy näiden keskiarvojen erotus eri kuljettajien välillä. Vaikeeta on. Sateisia ajeluita ei oteta huomioon, ja rivin perässä näkyy tähtiä jos kuljettajalla on alle 5 tilastomerkintää. Kilpailun nopeimmissa kierroksissa on lisäksi edellytyksenä, että kuljettaja on päässyt maaliin (tai ajanut onko se nyt 90% kierroksista tms.)

Koodi:
2016 AIKA-AJOJEN NOPEIN KIERROS
							ero [s]
1.  Nico Rosberg		Mercedes		+0,000
2.  Lewis Hamilton		Mercedes		+0,101
3.  Sebastian Vettel		Ferrari			+0,648
4.  Daniel Ricciardo		Red Bull-TAG Heuer	+0,821
5.  Kimi Räikkönen		Ferrari			+0,908
6.  Max Verstappen		Red Bull-TAG Heuer	+0,924	****
7.  Valtteri Bottas		Williams-Mercedes	+1,245
8.  Felipe Massa		Williams-Mercedes	+1,592
9.  Sergio Perez		Force India-Mercedes	+1,616
10. Carlos Sainz		Toro Rosso-Ferrari	+1,646
11. Nico Hulkenberg		Force India-Mercedes	+1,685
12. Daniil Kvyat		Toro Rosso-Ferrari	+1,797		
13. Max Verstappen		Toro Rosso-Ferrari	+1,835	****
14. Fernando Alonso		McLaren-Honda		+1,989
15. Jenson Button		McLaren-Honda		+2,079
16. Stoffel Vandoorne		McLaren-Honda		+2,316	*
17. Romain Grosjean		Haas-Ferrari		+2,372
18. Daniil Kvyat		Red Bull-TAG Heuer	+2,384	****
19. Esteban Gutierrez		Haas-Ferrari		+2,579
20. Kevin Magnussen		Renault			+2,950
21. Marcus Ericsson		Sauber-Ferrari		+3,058
22. Jolyon Palmer		Renault			+3,128
23. Pascal Wehrlein		Manor-Mercedes		+3,389
24. Felipe Nasr			Sauber-Ferrari		+3,453
25. Rio Haryanto		Manor-Mercedes		+3,911


				ka	ero	ka vrt 2015	ka 2015
1.  Mercedes			0,019	+0,000	(-0,069)	0,088	
2.  Ferrari			0,724	+0,706	(-0,008)	0,732
3.  Red Bull-TAG Heuer		0,945	+0,927	(-0,412)	1,357
4.  Williams-Mercedes		1,314	+1,295	(+0,229)	1,085
5.  Force India-Mercedes	1,491	+1,472	(-0,309)	1,800
6.  Toro Rosso-Ferrari		1,710	+1,692	(-0,073)	1,783
7.  McLaren-Honda		2,032	+2,014	(-0,704)	2,736
8.  Haas-Ferrari		2,434	+2,416	()
9.  Renault			3,021	+3,002	(+1,271)	1,750
10. Sauber-Ferrari		3,052	+3,033	(+0,685)	2,367
11. Manor-Mercedes		3,635	+3,616	(-2,057)	5,692
Valitettavan nopeasti tästä pomppaa silmille se fakta, että Mersut ovat ihan yhtä ylivoimaisia kuin viime vuonnakin. Ei ole Ferrarista oikeasti haastamaan. Red Bull on ottanut askeleen eteenpäin, ja heidän keskiarvoja ehkä rasittaa vähän ensimmäisten kisojen heikompi vauhti. Williams on pudonnut tästä kyydistä. Force India ja Toro Rosso... aika tuttua kauraa vuodesta toiseen. McLaren on ottanut selvän askeleen eteenpäin, sijoituksissa vaikuttaa kuitenkin enemmän Renaultin ja Sauberin romahdus. Nyt on oikeasti ensimmäinen kausi, kun Manor pystyy haastamaan "vanhoja" talleja. Haas on tullut hienosti mukaan. Kuljettajien eroissa ei oikeastaan ole mitään erikoista. Samaa settiä vuodesta toiseen.

Koodi:
2016 KISAN NOPEIN KIERROS
							ero [s]
1.  Nico Rosberg		Mercedes		+0,000	
2.  Lewis Hamilton		Mercedes		+0,189	
3.  Daniil Kvyat		Toro Rosso-Ferrari	+0,289	**
4.  Sebastian Vettel		Ferrari			+0,297	
5.  Kimi Räikkönen		Ferrari			+0,550	
6.  Daniel Ricciardo		Red Bull-TAG Heuer	+0,617	
7.  Max Verstappen		Red Bull-TAG Heuer	+0,689	****
8.  Max Verstappen		Toro Rosso-Ferrari	+0,990	***
9.  Nico Hulkenberg		Force India-Mercedes	+1,084	
10. Stoffel Vandoorne		McLaren-Honda		+1,257	*	
11. Esteban Gutierrez		Haas-Ferrari		+1,432	
12. Fernando Alonso		McLaren-Honda		+1,458	
13. Sergio Perez		Force India-Mercedes	+1,476	
14. Carlos Sainz		Toro Rosso-Ferrari	+1,539	
15. Romain Grosjean		Haas-Ferrari		+1,548	
16. Felipe Massa		Williams-Mercedes	+1,553	
17. Jenson Button		McLaren-Honda		+1,554	
18. Valtteri Bottas		Williams-Mercedes	+1,574	
19. Daniil Kvyat		Red Bull-TAG Heuer	+1,674	***
20. Felipe Nasr			Sauber-Ferrari		+1,740	
21. Kevin Magnussen		Renault			+2,137	
22. Jolyon Palmer		Renault			+2,231	
23. Pascal Wehrlein		Manor-Mercedes		+2,233	
24. Rio Haryanto		Manor-Mercedes		+2,281	
25. Marcus Ericsson		Sauber-Ferrari		+2,460	


				ka	ero	ka vrt 2015	ka 2015									
1.  Mercedes			0,269	+0,000	(+0,048)	0,221
2.  Ferrari			0,689	+0,420	(-0,087)	0,776
3.  Red Bull-TAG Heuer		0,851	+0,581	(-0,440)	1,291
4.  Toro Rosso-Ferrari		1,314	+1,045	(-0,287)	1,601
5.  Force India-Mercedes	1,536	+1,267	(-0,199)	1,735
6.  McLaren-Honda		1,670	+1,401	(-0,485)	2,155
7.  Williams-Mercedes		1,736	+1,467	(+0,463)	1,273
8.  Haas-Ferrari		1,882	+1,612	()
9.  Sauber-Ferrari		2,073	+1,804	(+0,205)	1,868
10. Renault			2,270	+2,000	(+0,568)	1,702
11. Manor-Mercedes		2,555	+2,286	(-2,201)	4,756
Tääl on tämmöstä. Kvyat pyörii tuolla keulilla kun taisi ajaa nopeimman kierroksen jonkin kisan lopussa tuoreilla renkailla ja muuten ei ole jaksanut maaliin asti. Williams on valahtanut selvästi keskikastiin.

Koodi:
2016 AIKA-AJOT HUIPPUNOPEUS
				2016	2015	2014
1.  Manor-Mercedes		329,6 	311,7	310,6 								
2.  Williams-Mercedes		329,1	328,8	323,9
3.  Force India-Mercedes	328,7	326,8	320,9 
4.  Mercedes			328,5	327,7	322,3
5.  Haas-Ferrari		326,4	
6.  Ferrari			326,1	326,0	316,0
7.  Red Bull-TAG Heuer		324,5	318,2	313,2
8.  Sauber-Ferrari		324,3	324,9	315,4 
9.  Toro Rosso-Ferrari(2015)	322,6	318,0	318,5
10. McLaren-Honda		322,0	315,7	318,7
11. Renault			322,0 	327,7	313,1
Tässä on otettu aika-ajoissa tallin nopeamman auton speed trapin lukema ja laskettu keskiarvo. Mersut keulilla ja Ferrari siinä perässä, mutta huomion arvoisia ovat Renaultin ja Hondan parantuneet huippunopeudet.
 

JJ-SS

Well-known member
Liittynyt
15.9.2010
Viestit
57
F1-maailmanmestareiden urien kestot viimeisimmän mestaruuskauden jälkeen:

kuljettaja/kaudet

1. Fernando Alonso 9,38 (2007-)
2. Jacques Villeneuve 7,77 (1998-2006)
3. Denny Hulme 6,76 (1968-1974)
4. John Surtees 6,54 (1965-1972)
5. Jenson Button 6,48 (2010-)
6. Kimi Räikkönen 6,37 (2008-2009, 2012-)
7. Emerson Fittipaldi 5,94 (1975-1980)
8. Graham Hill 5,92 (1969-1975)
9. Michael Schumacher 5 (2005-2006, 2010-2012)
10. Nelson Piquet 4 (1988-1991)
10. Keke Rosberg 4 (1983-1986)
12. Jack Brabham 3,73 (1967-1970)
13. Giuseppe Farina 3,56 (1951-1956)
14. Mario Andretti 3,19 (1979-1982)
15. Damon Hill 3 (1997-1999)
16. Sebastian Vettel 2,48 (2014-)
17. James Hunt 2,47 (1977-1979)
18. Phil Hill 2,39 (1962-1964, 1966)
19. Alan Jones 2,32 (1981, 1983, 1985-1986)
20. Ayrton Senna 2,19 (1992-1994)
21. Jim Clark 2,08 (1966-1968)
22. Mika Häkkinen 2 (2000-2001)
23. Jody Scheckter 1 (1980)
24. Niki Lauda 0,94 (1985)
25. Alberto Ascari 0,73 (1954-1955)
26. Lewis Hamilton 0,48 (2016-)
27. Nigel Mansell 0,37 (1994-1995)
28. Juan Manuel Fangio 0,27 (1958)
29. Mike Hawthorn 0
29. Jackie Stewart 0
29. Alain Prost 0
32. Jochen Rindt -0,23

Tilanne Silverstonen 2016 jälkeen, nykymestareilla selkeästi motivaatio ajamiseen vielä löytyy mestaruuksien jälkeen. Yllättävän moni kuitenkin lyönyt hanskat tiskiin ajamisen suhteen tai kuollut melko äkkiä mestaruuden/mestaruuksien jälkeen. Keskimäärin ura viimeisen mestaruuskauden jälkeen formuloissa on kestänyt 3,16 kautta. (Vielä ajavat mestarit huomioimatta 2,81 kautta)
 
Viimeksi muokattu:

JJ-SS

Well-known member
Liittynyt
15.9.2010
Viestit
57
Talleittain ura formuloissa viimeisen mestaruuskauden jälkeen (Silverstone 2016 jälkeen):

1. Tyrrell 27 (1972-1998)
2. Brabham 23,63 (1968-1987, 1989-1992)
3. Williams 18,48 (199:cool:
4. McLaren 17,48 (1999-)
5. Team Lotus 15,87 (1979-1994)
6. BRM 13,35 (1963-1977)
7. Cooper 8,09 (1961-1969)
8. Ferrari 7,48 (2009-)
9. Benetton 6 (1996-2001)
10. Renault 5,48 (2007-2011, 2016-)
11. Matra 2,91 (1970-1972)
12. Red Bull 2,48 (2014-)
13. Mercedes 0,48 (2016-)
14. Vanwall 0,21 (1959-1960)
15. Brawn GP 0

Talleilla F1-ura viimeisen/viimeisimmän mestaruuskauden jälkeen on kestänyt keskimäärin 9,93 kautta. Nykyiset mestaritallit huomioimatta 10,78 kautta. Aika näyttää milloin Ferrari, McLaren tai Williams kykenee mestaruuden taas voittamaan. Ei Renaultinkaan nykyinen suoritustaso järin vakuuta. Uudet säännöt voi tosin muuttaa voimasuhteita sinne tänne.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Mielenkiintoinen tilasto. Kiitos kun toit sen tietoomme.
Jotenkin yllätti mestaruustallien vähäinen määrä.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Kimistä tulee Spa:ssa kaikkien aikojen kolmanneksi eniten Ferrarilla kisoja ajanut kuljettaja. Jos Kimi ajaa vielä 2018, niin nousisi hän silloin Massan ohi toiseksi.

Jos Bottas ajaa vielä ensi kauden Williamssilla, tulee hänestä eniten Williamssilla kisoja ajanut kuljettaja.

Olettaen tietenkin että nämä herrat starttaavat näihin kaikkiin kisoihin...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14232
Vuoden 1988 marraskuussa Australian Adelaiden kilpailun aikaan Benetton-tallia kohtaan aloitettiin noin kuukauden mittainen tutkimus jo kuukausia jatkuneiden mahdollisten laittomuusepäilyjen nojalta joka lopulta päättyi lopulta hylkäykseen.

Draaman kaarta oli nostaa se, että pahimmillaan Benetton-tallia epäiltiin tilanteen kestäessä ja sen hetken ensitietojen välissä laittoman polttoaineen käytöstä jopa koko kauden ajalta koska vuoden 1984 Tapaus Tyrrellin tapaan Benettonia ravisteli eräällä tavalla aivan samanlainen uskottavuuskriisi kuin Tyrrell-talliakin tuolloin mitä tuli sääntöjen noudattamisen osalta nimenomaan säännönlaatijoiden näkökulmasta.

Tutkinnan kestäessä kuitenkin koko kautta 1988 koskevat syytteet vähenivät ensin koskemaan vain kaikkiaan kuutta muuta kiistanalaisinta F1-kilpailua Span ohella vuonna 1988 ja lopulta enää vain pelkästään Belgian Spa-Francorchampsin kilpailua kaudella 1988 mistä Benettonit sittemmin hylättiin.

27.11.1988 eli kaksi viikkoa Adelaiden kilpailun jälkeen Benetton-talli oli vapautettu koko tallin kautta koskevan hylkäysuhan alta ja 15.12-31.12.1988 olleen ajan kuluessa talli ensin tutkittiin ja vapautettiin muista kisoista kaudelta 1988 pois lukien Belgiaa 1988, tuomittiin syylliseksi ja hylätyksi Belgian 1988 kilpailun polttoaineen laittomuuteen ja lopulta tietenkin tehtiin vielä lopullinen ja aikakirjoihin jäänyt loppukatsaus vuoden 1988 MM-taulukoihin kuljettajien ja valmistajien osalta jolloin Ivan Capelli sai vielä Span kolmannen sijan palkinnon erillisesti vuoden lopussa.

Laitan tähän pari tilastoa mistä tulee ilmi MM-Sarja F1:n osalta miltä se oli vuonna 1988 kuljettajien ja tallien näkökulmasta siten mikäli vaihtoehtoiset tilanteet todella olisivat tapahtuneet Benettonin koko sarjan hylkäyksen tai vain ennalta nimettyjen osakilpailujen (Joiden mukana oli ainoaksi hylätyksi kilpailuksi jäänyt Spa-Francorchamps.) tulosten hylkäämisen perusteella:

F1:n MM-Sarja 1988 Ilman Benettonia sen ollessa hylätty koko kauden perusteella koska Tapaus Tyrrellin tapaan sillä ei olisi ollut mitään täysin ehdotonta ja varmaa keinoa osoittaa syyttömyyttään laittoman polttoaineen käytöstä muidenkin kisojen perusteella Kuljettajien ja Valmistajien osalta:

Kuljettajien MM 1988 Ilman Benettonia

1. Ayrton Senna 90 (96) pistettä

2. Alain Prost 87 (105) pistettä

3. Gerhard Berger 45 pistettä

4. Michele Alboreto 25 pistettä

5. Nelson Piquet 25 pistettä

6. Derek Warwick 21 pistettä

7. Ivan Capelli 19 pistettä

8. Riccardo Patrese 13 pistettä

9. Nigel Mansell 12 pistettä

10. Eddie Cheever 9 pistettä

11. Mauricio Gugelmin 8 pistettä

12. Jonathan Palmer 7 pistettä

13. Satoru Nakajima 5 pistettä

14. Andrea de Cesaris 4 pistettä

15. Pierluigi Martini 3 pistettä

16. Yannick Dalmas 1 piste

17. Alex Caffi 1 piste

18. Philippe Streiff 1 piste

Valmistajien MM 1988 Ilman Benettonia

1. McLaren 201 pistettä

2. Ferrari 70 pistettä

3. Lotus 30 pistettä

4. Arrows 30 pistettä

5. March 27 pistettä

6. Williams 25 pistettä

7. Tyrrell 7 pistettä

8. Rial 4 pistettä

9. Minardi 3 pistettä

10. Lola-Larrousse 1 piste

11. Dallara 1 piste

12. AGS 1 piste

Kuljettajien MM 1988 Epäilyksenalaisten kilpailujen osalta mikäli kaikki seuraavat kilpailut Span ohella olisi hylätty eli Adelaide, Montreal, Detroit, Paul Ricard, Hungaroring ja Jerez olisi hylätty:

Kuljettajien MM 1988 Benettonin ollessa mukana hylkäysten vaikuttaessa kunnolla sarjaan

1. Ayrton Senna 90 (95) pistettä

2. Alain Prost 87 (105) pistettä

3. Gerhard Berger 43 pistettä

4. Michele Alboreto 24 pistettä

5. Nelson Piquet 23 pistettä

6. Ivan Capelli 19 pistettä

7. Derek Warwick 18 pistettä

8. Thierry Boutsen 13 pistettä

9. Nigel Mansell 12 pistettä

10. Riccardo Patrese 10 pistettä

11. Alessandro Nannini 7 pistettä

12. Mauricio Gugelmin 7 pistettä

13. Jonathan Palmer 7 pistettä

14. Eddie Cheever 6 pistettä

15. Andrea de Cesaris 4 pistettä

16. Satoru Nakajima 3 pistettä

17. Pierluigi Martini 3 pistettä

18. Yannick Dalmas 1 piste

Valmistajien MM 1988 Benettonin ollessa mukana hylkäysten vaikuttaessa kunnolla sarjaan

1. McLaren 200 pistettä

2. Ferrari 67 pistettä

3. Lotus 26 pistettä

4. March 26 pistettä

5. Arrows 24 pistettä

6. Williams 22 pistettä

7. Benetton 20 pistettä

8. Tyrrell 7 pistettä

9. Rial 4 pistettä

10. Minardi 3 pistettä

11. Lola-Larrousse 1 piste
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9220
Lewis Hamiltonista tuli Monzan kisan myötä eniten kilpailuja yhdellä moottorimerkillä ajanut kuljettaja. Kisa oli uran 181. ja Schumi ehti ajaa 180 kilpailua Ferrarin koneilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14232
Näin taisi käydä. Ainakin näin äkkiä laskettuna.

Viime vuonna hylättiin pari vuotta sitten pikaisessa käytössä ollut päätöskilpailun tuplapistesääntö. Laitan tähän seuraavaksi kuitenkin pistetaulukot kuljettajien ja tallien osalta niissä teoreettisissa tilanteissa missä tuplapisteet olisivat olleet voimassa ensin pelkän voiton suhteen ja muutoin aivan kaikkien pisteitä saaneiden kuljettajien ja tallien kesken.

2015 loppupisteet kuljettajien osalta tuplapisteiden vaikuttaessa vain voittoon:

1. Lewis Hamilton 381 pistettä

2. Nico Rosberg 347 pistettä

3. Sebastian Vettel 278 pistettä

4. Kimi Räikkönen 150 pistettä

5. Valtteri Bottas 136 pistettä

6. Felipe Massa 121 pistettä

7. Daniil Kvjat 95 pistettä

8. Daniel Ricciardo 92 pistettä

9. Sergio Perez 78 pistettä

10. Nico Hülkenberg 58 pistettä

11. Romain Grosjean 51 pistettä

12. Max Verstappen 49 pistettä

13. Felipe Nasr 27 pistettä

14. Pastor Maldonado 27 pistettä

15. Carlos Sainz Junior 18 pistettä

16. Jenson Button 16 pistettä

17. Fernando Alonso 11 pistettä

18. Marcus Ericsson 9 pistettä

2015 loppupisteet tuplapisteiden vaikuttaessa vain voittoon:

1. Mercedes 728 pistettä

2. Ferrari 428 pistettä

3. Williams 257 pistettä

4. Red Bull 187 pistettä

5. Force India 136 pistettä

6. Lotus 78 pistettä

7. Toro Rosso 67 pistettä

8. Sauber 36 pistettä

9. McLaren 27 pistettä

Ja nyt sitten pisteet viime vuodelta päätösosakilpailun teoreettisen tuplapistesäännön vaikuttaessa kaikkiin pisteitä saaneisiin kuljettajiin ja talleihin sijoitusten osalta:

2015 loppupisteet kuljettajien osalta Abu Dhabin tuplapistesäännön mukaisesti kaikille kuljettajille pisteiden osalta:

1. Lewis Hamilton 399 pistettä

2. Nico Rosberg 347 pistettä

3. Sebastian Vettel 290 pistettä

4. Kimi Räikkönen 165 pistettä

5. Valtteri Bottas 136 pistettä

6. Felipe Massa 125 pistettä

7. Daniel Ricciardo 100 pistettä

8. Daniil Kvjat 96 pistettä

9. Sergio Perez 88 pistettä

10. Nico Hülkenberg 64 pistettä

11. Romain Grosjean 53 pistettä

12. Max Verstappen 49 pistettä

13. Felipe Nasr 27 pistettä

14. Pastor Maldonado 27 pistettä

15. Carlos Sainz Junior 18 pistettä

16. Jenson Button 16 pistettä

17. Fernando Alonso 11 pistettä

18. Marcus Ericsson 9 pistettä

Ja vielä tallien 2015 loppupisteet Abu Dhabin vaikuttaessa tuplapistesäännön mukaisesti jokaiselle tallille:

1. Mercedes 746 pistettä

2. Ferrari 455 pistettä

3. Williams 261 pistettä

4. Red Bull 196 pistettä

5. Force India 152 pistettä

6. Lotus 80 pistettä

7. Toro Rosso 67 pistettä

8. Sauber 36 pistettä

9. McLaren 27 pistettä
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14232
Tänä vuonna on edellisen vuoden tapaan nähty kausi jolloin mestarin numeroa 1 ei ole käytetty. Tavallaan jo tämäkin on jo ennätys koska aiemmin lajin historiassa vuonna 1955 ei käytetty ollenkaan ja lainkaan kilpailunumeroa 1. Tuolloin Maestro Fangio kieltäytyi käyttämästä sitä kilpailuissa.

Mikäli asian sitten vielä haluaa nähdä toisella tavalla niin myös vuonna 1954 nähtiin myös ennen vuotta 1955 tilanne jolloin mestarina toiminut Alberto Ascari kieltäytyi käyttämästä mestarin numeroa, mutta erona tosin tuohon sinällään oli Ascarin ykkösnumeron erillinen luvankäyttöoikeus kauden aikana Fangiolle ja Pepe Gonzalezille ja Mike Hawthornille. Kyseessä olisi sinällään siis ollut peräjälkeen numeron 1 sinänsä ollut käyttökielto tai näkymättömyys kisoissa.

Loukkaantumisten, uran lopettamisten tai kuoleman takia vuosina 1952, 1958-1959 ja vuonna 1971 mestarin numeroa ei käyttänyt eri syistä johtuen mestari itse. Toki muutoin noinakin vuosina sinänsä sitten aina oli numero 1 silloin tällöin eri syistä johtuen ja ne vaihtelivat aina ensimmäisenä ilmoittautumisesta kilpailutoimikunnan toimiston nimikirjaamoon, starttirahan johtavan kuljettajan tai tallin asemaan ja vaikkapa kisajärjestäjien suosikkikuskina olemiseen saakka.

Mikäli Lewis Hamilton voittaa ja haluaa vuodeksi 2017 säilyttää edelleen jo tutuksi tulleen numeron 44 mestarin numeron 1 sijaan niin siinä tapauksessa tehdään aivan lopullistakin lajihistoriaa ilman kiistanalaisuuksia kolmella perättäisellä selvällä kaudella ilman mestarin numeroa. Toki voihan Nico Rosbergkin mestaruuden voittaessaan menetellä samoin eli kieltäytyä käyttämästä mestarin numeroa ja siinä tapauksessa hän kantaisi edelleen numeroa 6.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7204
Vuosina 1993 ja 1994 ei myöskään nähty numeroa yksi F1-sarjassa, kun ensin Mansell lopetti uransa maailmanmestarina ja heti seuraavalla kaudella saman teki Prost.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14232
Tuolloin tosin alustavastikin numerona oli käytössä 1 joskin sitten kompromissina ryhdyttiin käyttämään numeroa 0 pitkästä aikaa.

Tiettävästi jossain vuoden 1993 promootiokuvissa oli tuo Punainen Ykkönen ja Mansell ja sitten oli vuoden 1994 alustavissa promootiokuvissa ja mahdollisesti tiedä sitten, että olisiko ollut muutenkin Valkea Ykkönen käytössä mikäli Alain Prost olisi yhtäkkiä vain palannut kesken kauden 1994 lajiin heti Ayrton Sennan menehtymisen jälkeen? Todennäköisesti jo tuolloin koventuneen numerosäännön johdosta ei jolloin Damon Hill olisi kaiketi jatkanut numerolla 0 ajamista ja Prost numerolla 2.:dunno:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Lyödään kausi pakettiin. Nico oli voitti aika-ajotaistelun. Ero Hamiltoniin selittyy lähinnä Spalla, missä Lewis oli kolme sekuntia hitaampi aika-ajoissa. Muuten olisivat olleet aika tasoissa. Mersun ylivoima oli edelleen suurta. Ferrari vaikutti viime vuonna lupaavalta, mutta isku tyrehtyi täysin tällä kaudella. Kimi päihitti Vettelin, mutta tilastot vähän hämää tässä. Vettel oli Singaporessa kuusi sekuntia paaluaikaa hitaampi, normituloksella olisi koko kauden keskiarvo kääntynyt nippa nappa Sebastianin voitoksi. Tiukkaa oli silti. Red Bull otti Ferrarin kiinni ja meni kuskitilastossa ohikin, kun Ferrarikuskien tulokset menivät vähän ristiin.

Bottas vei Massaa aika selvästi. Noin iso ero keskiarvoissa ei ole enää ihan sattumaa, eikä kauden ajalta löydykään mitään friikkituloksia, jotka vääristäisivät eroa. Williamsin alamäki on kuitenkin kiistaton fakta. Force India meni ohi Abu Dhabin aika-ajoissa. Pari vuotta sitten Williams taisteli vielä Ferrarin ja Red Bullin kanssa. Toro Rosso pärjäsi kohtalaisesti Ferrarin vanhojen myllyjen kanssa ja piti McLarenin takanaan. Mäkkäri otti askeleen eteenpäin, mutta onhan tuolta vielä todella pitkä matka minkäänlaiseen menestykseen. Haasin "asiakas-ferrari" kulki aika hyvin, vaikkakin suorituskyky oli epätasainen. On mielenkiintoista nähdä, että mihin yltävät ensi vuonna jos heidän pitää itse suunnitella autonsa. Renault heitti viime vuoden Lotukseen oman moottorinsa ja tulos oli sen mukainen. Magnussenin ja Palmerin ero jäi lopulta aika pieneksi. Manor oli tänä vuonna ensi kertaa tilanteessa, jossa pystyivät ajamaan kilpaa muita talleja vastaan. Renault, Sauber ja Manor muodostivat ihan mielenkiintoisen porukan tuonne ruudukon perälle. Manorille tärkeä steppi eteenpäin. Toivottavasti tallin toiminta jatkuu.

Koodi:
2016 QUALIFYING

1.  Nico Rosberg	Mercedes		+0,000
2.  Lewis Hamilton	Mercedes		+0,149
3.  Max Verstappen	Red Bull-TAG Heuer	+0,626
4.  Daniel Ricciardo	Red Bull-TAG Heuer	+0,652
5.  Kimi Räikkönen	Ferrari			+0,746
6.  Sebastian Vettel	Ferrari			+0,933
7.  Valtteri Bottas	Williams-Mercedes	+1,354
8.  Nico Hulkenberg	Force India-Mercedes	+1,466
9.  Sergio Perez	Force India-Mercedes	+1,521
10. Felipe Massa	Williams-Mercedes	+1,601
11. Carlos Sainz	Toro Rosso-Ferrari	+1,845
12. Fernando Alonso	McLaren-Honda		+2,024
13. Jenson Button	McLaren-Honda		+2,092
14. Daniil Kvyat	Toro Rosso-Ferrari	+2,152
15. Romain Grosjean	Haas-Ferrari		+2,210
16. Esteban Gutierrez	Haas-Ferrari		+2,285
17. Kevin Magnussen	Renault			+2,802
18. Marcus Ericsson	Sauber-Ferrari		+2,909
19. Jolyon Palmer	Renault			+2,921
20. Pascal Wehrlein	Manor-Mercedes		+3,107
21. Felipe Nasr		Sauber-Ferrari		+3,194
22. Esteban Ocon	Manor-Mercedes		+3,279
23. Rio Haryanto	Manor-Mercedes		+3,728


				ka	ero	vrt. 2015	ka 2015
1.  Mercedes			0,008	+0,000	(-0,080)	0,088	
2.  Ferrari			0,754	+0,746	(+0,022)	0,732
3.  Red Bull-TAG Heuer		0,767	+0,758	(-0,590)	1,357
4.  Force India-Mercedes	1,469	+1,460	(-0,331)	1,800
5.  Williams-Mercedes		1,473	+1,464	(+0,388)	1,085
6.  Toro Rosso-Ferrari		1,948	+1,940	(+0,165)	1,783
7.  McLaren-Honda		1,959	+1,951	(-0,777)	2,736
8.  Haas-Ferrari		2,263	+2,255	()
9.  Renault			2,875	+2,867	(+1,125)	1,750
10. Sauber-Ferrari		3,036	+3,027	(+0,669)	2,367
11. Manor-Mercedes		3,317	+3,308	(-2,375)	5,692
Kisan nopeimmat kierrokset ovat pirelliaikana vähän turha tilasto. Vettel sen nyt vei loppukauden kirillään.

Koodi:
2016 FASTEST LAPS

1.  Sebastian Vettel	Ferrari			+0,000
2.  Lewis Hamilton	Mercedes		+0,045
3.  Nico Rosberg	Mercedes		+0,123	
4.  Daniel Ricciardo	Red Bull-TAG Heuer	+0,218		
5.  Kimi Räikkönen	Ferrari			+0,359	
6.  Max Verstappen	Red Bull-TAG Heuer	+0,567
7.  Nico Hulkenberg	Force India-Mercedes	+1,071
8.  Fernando Alonso	McLaren-Honda		+1,317
9.  Romain Grosjean	Haas-Ferrari		+1,457
10. Sergio Perez	Force India-Mercedes	+1,459
11. Jenson Button	McLaren-Honda		+1,468
12. Daniil Kvyat	Toro Rosso-Ferrari	+1,482
13. Esteban Gutierrez	Haas-Ferrari		+1,506
14. Carlos Sainz	Toro Rosso-Ferrari	+1,540
15. Felipe Massa	Williams-Mercedes	+1,574
16. Valtteri Bottas	Williams-Mercedes	+1,597
17. Kevin Magnussen	Renault			+1,962	
18. Felipe Nasr		Sauber-Ferrari		+2,118	
19. Jolyon Palmer	Renault			+2,223
20. Rio Haryanto	Manor-Mercedes		+2,306
21. Pascal Wehrlein	Manor-Mercedes		+2,371	
22. Marcus Ericsson	Sauber-Ferrari		+2,442	
23. Esteban Ocon	Manor-Mercedes		+3,110	


				ka	ero	vrt. 2015	ka 2015													
1.  Mercedes			0,500	+0,000	(+0,279)	0,221
2.  Ferrari			0,612	+0,112	(-0,164)	0,776
3.  Red Bull-TAG Heuer		0,814	+0,314	(-0,477)	1,291
4.  Toro Rosso-Ferrari		1,727	+1,227	(+0,126)	1,601
5.  McLaren-Honda		1,809	+1,309	(-0,346)	2,155
6.  Force India-Mercedes	1,873	+1,374	(+0,138)	1,735
7.  Williams-Mercedes		2,080	+1,580	(+0,807)	1,273
8.  Haas-Ferrari		2,159	+1,660	()
9.  Renault			2,398	+1,899	(+0,696)	1,702
10. Sauber-Ferrari		2,760	+2,261	(+0,892)	1,868
11. Manor-Mercedes		2,983	+2,483	(-1,773)	4,756
Nämä luvut on kaivettu aika-ajojen speed trapista ja sitten on laskettu kaudelle keskiarvo. Ajetut kilpailut tietty muuttuu vuosi vuodelta, mutta ehkä nouseviin keskiarvoihin voisi heittää, että tehot kasvaa koko ajan. Kaikki valmistajat ovat nätisti järjestyksessä, joten kai tämä moottoreiden tehotilannetta aika-ajoissa jollain tapaa kuvaa. Mersut ovat edelleen kärjessä, mutta Ferrarit pääsee jo lähelle. Renault ja Honda ottivat ison askeleen eteenpäin tällä kaudella. Toro Rosso varmasti kärsi viime vuoden moottoreistaan, mutta keskiarvoa vääristää hieman se, että autoille ei jostain syystä saatu mitattua lainkaan huippunopeuksia Monzassa. Joka tapauksessa erot alkavat pienentyä eri valmistajien päästessä sisälle tämän moottorikonseptin saloihin.

Koodi:
2016 QUALIFYING TOP SPEED
				2016	2015	2014
1.  Manor-Mercedes		332,3 	311,7	310,6 								
2.  Williams-Mercedes		331,7	328,8	324,9
3.  Mercedes			331,3	327,7	322,3
4.  Force India-Mercedes	330,6	326,8	322,1 
5.  Ferrari			330,1	326,0	316,8
6.  Haas-Ferrari		329,2	
8.  Sauber-Ferrari		327,7	324,9	316,2 
8.  Red Bull-TAG Heuer		326,6	318,2	314,1
9.  Renault			326,2 	327,7	314,0
10. McLaren-Honda		324,5	315,7	319,7
11. Toro Rosso-Ferrari(2015)	323,4	318,0	319,5	monza puuttuu
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14232
Pari vuotta sitten pikaisessa käytössä oli päätöskilpailun tuplapistesääntö. Laitan tähän seuraavaksi kuitenkin pistetaulukot kuljettajien ja tallien osalta niissä teoreettisissa tilanteissa missä tuplapisteet olisivat olleet voimassa ensin pelkän voiton suhteen ja muutoin aivan kaikkien pisteitä saaneiden kuljettajien ja tallien kesken.

2016 loppupisteet kuljettajien osalta tuplapisteiden vaikuttaessa vain voittoon:

1. Lewis Hamilton 405 pistettä

2. Nico Rosberg 385 pistettä

3. Daniel Ricciardo 256 pistettä

4. Sebastian Vettel 212 pistettä

5. Max Verstappen 204 pistettä

6. Kimi Räikkönen 186 pistettä

7. Sergio Perez 101 pistettä

8. Valtteri Bottas 85 pistettä

9. Nico Hülkenberg 72 pistettä

10. Fernando Alonso 54 pistettä

11. Felipe Massa 53 pistettä

12. Carlos Sainz Junior 46 pistettä

13. Romain Grosjean 29 pistettä

14. Daniil Kvjat 25 pistettä

15. Jenson Button 21 pistettä

16. Kevin Magnussen 7 pistettä

17. Felipe Nasr 2 pistettä

18. Jolyon Palmer 1 piste

19. Pascal Wehrlein 1 piste

20. Stoffel Vandoorne 1 piste

2016 loppupisteet tuplapisteiden vaikuttaessa vain voittoon:

1. Mercedes 790 pistettä

2. Red Bull 468 pistettä

3. Ferrari 398 pistettä

4. Force India 173 pistettä

5. Williams 138 pistettä

6. McLaren 76 pistettä

7. Toro Rosso 63 pistettä

8. Haas 29 pistettä

9. Renault 8 pistettä

10. Sauber 2 pistettä

11. Manor Racing-MRT-Manor 1 piste

Ja nyt sitten pisteet tältä vuodelta päätösosakilpailun teoreettisen tuplapistesäännön vaikuttaessa kaikkiin pisteitä saaneisiin kuljettajiin ja talleihin sijoitusten osalta:

2016 loppupisteet kuljettajien osalta Abu Dhabin tuplapistesäännön mukaisesti kaikille kuljettajille pisteiden osalta:

1. Lewis Hamilton 405 pistettä

2. Nico Rosberg 403 pistettä

3. Daniel Ricciardo 266 pistettä

4. Sebastian Vettel 227 pistettä

5. Max Verstappen 216 pistettä

6. Kimi Räikkönen 194 pistettä

7. Sergio Perez 105 pistettä

8. Valtteri Bottas 85 pistettä

9. Nico Hülkenberg 78 pistettä

10. Fernando Alonso 55 pistettä

11. Felipe Massa 55 pistettä

12. Carlos Sainz Junior 46 pistettä

13. Romain Grosjean 29 pistettä

14. Daniil Kvjat 25 pistettä

15. Jenson Button 21 pistettä

16. Kevin Magnussen 7 pistettä

17. Felipe Nasr 2 pistettä

18. Jolyon Palmer 1 piste

19. Pascal Wehrlein 1 piste

20. Stoffel Vandoorne 1 piste

Ja vielä tallien 2016 loppupisteet Abu Dhabin vaikuttaessa tuplapistesäännön mukaisesti jokaiselle tallille:

1. Mercedes 805 pistettä

2. Red Bull 490 pistettä

3. Ferrari 421 pistettä

4. Force India 183 pistettä

5. Williams 140 pistettä

6. McLaren 77 pistettä

7. Toro Rosso 63 pistettä

8. Haas 29 pistettä

9. Renault 8 pistettä

10. Sauber 2 pistettä

11. Manor Racing-MRT-Manor 1 piste
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jos muutkin olisivat historian saatossa ottaneet mallia Rosbergista ja lopettaneet uransa ensimmäiseen mestaruuteen, niin F1-mestaruustaulukko olisi seuraava (varmaan olisi tullut muita suhareita koettamaan onneaan, mutta näillä mennään).
 
Ylös