"Turhia" tilastoja ja laskelmia

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Koska Bottaksella on mennyt niin lujaa, niin kekkasin millä hänet saa ykköseksi:eek: Trendikäyrää kolmen edellisen kilpailun pistesaaliin osalta. Ferrarien käyrät alaspäin, Ricciardolla ylöspäin ja Bottas kolmessa edellisessä kilpailussa ollut kaikista kovin pisterohmu \o/
Näytä liitetiedosto 24928
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Kirittävät pisteet -käppyrä havahdutti mut hoksaamaan, ettei Kimi ole saavuttanut MM-kärkeä missään vaiheessa kautta. Joka kisassa tappiota ja kohti synkkyyttä.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Kirittävät pisteet -käppyrä havahdutti mut hoksaamaan, ettei Kimi ole saavuttanut MM-kärkeä missään vaiheessa kautta. Joka kisassa tappiota ja kohti synkkyyttä.
Tämä on hieman huolestuttavaa kyllä.

Mutta sitten taas tämä meidän toinen suomalainen taas on kirinyt kärkeä viimeisessä kolmessa kisassa, ja on kerännyt viimeisistä neljästä kisasta eniten pisteitä kaikista.

EDIT: Ja jos Bottas tulisi viikonloppuna vaikka Hamiltonin perässä maaliin toisena, olisi hän kerännyt eniten pisteitä viimeisestä viidestä kisasta, kun kymmenen kisaa on ajettu kokonaisuudessaan. Eli sanoisin että Bottaksen saumat mestaruuteenkin on ihan todelliset.
 
Viimeksi muokattu:

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Bottas kerännyt eniten pisteitä viimeisestä viidestä kilpailusta.

Monet ovat tällä foorumilla naureskelleet tuolle Juuselan "kaikkien aikojen suomalaiskausi" -heitolle. Nojuu, voi hyvin olla ettei mestaruutta Suomeen tänä vuonna tule ja osakilpailuvoittojakin on enemmän tullut (kausi nyt vielä kesken tosin), mutta eipä tuo nyt ihan tuulesta temmattu väite kuitenkaan ole. Harrastin tässä pientä tilastotiedettä nimittäin, ja tein ihan mielenkiintoisen havainnon. Jos kaikkien suomalaiskuskien kisatulokset ja nimenomaan heidän keräämät pisteet muunnetaan tähän nykyisen pistejärjestelmään, voidaan nähdä että eniten suomalaispisteitä on kerätty kausilla 2007 (359 pistettä), 2008 (325 pistettä) ja 2000 (320 pistettä). Tällä kaudella Räikkönen ja Bottas ovat yhteensä keränneet jo 252 pistettä, ja kausi on tosiaan vasta puolessa välissä. Ja koska nuo pistemäärät ovat vertailukelpoisia, niin voidaan todeta että tällä kaudella on nähty aika tasaista suomalais"menestystä" eli tasaisesti hyviä pistesijoja ja podiumeja.

Myönnän tosin itsekkin, että katsoisin mielummin vaikka yhden suomalaisen voittavan kisoja enemmän ja taistelevan täysillä mestaruudesta kuin kahden tai useamman kuskin ajavan satunnaispisteistä, mutta kyllä tämäkin minulla hieman aihetta hymyyn antaa, että näin pienestä maasta on nytkin kaksi kuskia tuolla kärkikahinoissa mukana.
 
Viimeksi muokattu:

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
KAUDEN 2017 MAIDEN VÄLINEN PISTETAULUKKO

1. Suomi 252
2. Saksa 208
3. Iso-Britannia 176
4. Australia 117
5. Ranska 61
6. Hollanti 57
7. Meksiko 52
8. Espanja 31
9. Brasilia 23
10. Kanada 18
11. Tanska 11
12. Venäjä 4
13. Ruotsi 0
13. Belgia 0
13. Italia 0

Tulokset jaettuna kuskien lukumäärällä (suluissa voitetut ja menetetyt sijat alkuperäiseen)

1. Suomi 126
2. Australia 117 (+2)
3. Iso-Britannia 88
4. Saksa 69.3 (-2)
5. Hollanti 57 (+1)
6. Meksiko 52 (+1)
7. Ranska 30.5 (-2)
8. Brasilia 23 (+1)
9. Kanada 18 (+1)
10. Espanja 15.5 (-2)
11. Tanska 11
12. Venäjä 4
13. Ruotsi 0
13. Belgia 0
13. Italia 0

Suomi dominoi ihan selvästi :)
 

JJ-SS

Well-known member
Liittynyt
15.9.2010
Viestit
57
Massan sairastuminen ennen Unkarin 2017 kisaa lopetti brasilialaisten kuljettajien peräittäiset startit. San Marino 1982 on edeltävä kisa, jossa brasilialainen kuljettaja ei ole startannut kisaan.

Perättäiset kansallisten kuljettajien startit -ennätykset maittain (ei ihan kaikkia maita):

1. Ranska: Watkins Glen 1967 – Suzuka 2004 (37v)
2. Saksa: Spa 1991 – edelleen (väh. 25v 11kk)
3. Brasilia: Zolder 1982 – Silverstone 2017 (25v 2kk)
4. Iso-Britannia: Paul Ricard 1980 – Montréal 2005 (24v 11kk)
5. Italia: Österreichring 1973 – Silverstone 1996 (22v 10kk)
6. Australia: Magny-Cours 2005 – edelleen (väh. 12v)
6. Espanja: Magny-Cours 2005 – edelleen (väh. 12v)
8. Itävalta: Meksiko 1989 – Sepang 2000 (11v 4kk)
9. Suomi: Spa 1994 – Montréal 2005 (10v 8kk)
10. Japani: Monza 1989 – Suzuka 1999 (10v 1kk)
11. Ruotsi: Monza 1970 – Monza 1978 (8v)
12. USA: Ruotsi 1976 – Long Beach 1982 (5v 9kk)

Britit on startannut lähes kaikkiin kisoihin ja Zandvoort 1960 -nykyhetki on jäänyt väliin vain Monaco 1980 ja USA 2005.

Suomalaisilla on kisastartti Phoenix 1991 -nykyhetki -välillä kaikissa kisoissa paitsi Unkari 1994, USA 2005 ja Barcelona 2010

Italialaisten ennätys olisi 31v 9kk (AUT'73-CAN'05), mikäli Giovanni Lavaggi ei olisi esikarsiutunut Saksan ja Belgian aika-ajoissa 1996 (+7.4s ja +8.0s kärjestä)

USA 2005 pilaa tilaston
 
Viimeksi muokattu:

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
^
Peräkkäisistä kausista (=vähintään yksi kuski on ajanut vähintään yhden kisan) samantapainen tilasto (top 20):

1. Iso-Britannia: 68 (1950-2017)
2. Brasilia: 47 (1970-2017)
3. Italia: 41 (1970-2011)
4. USA: 39 (1950-1989)
5. Ranska: 38 (1966-2004)
6. Saksa: 35 (1982-2017)
7. Suomi: 28 (1989-2017)
8. Sveitsi: 26 (1961-1987)
=. Australia: 26 (1955-1981)
10. Ruotsi: 22 (1956-1978)
11. Espanja 18 (1999-2017)
=. Itävalta 18 (1982-2000)
13. Uusi-Seelanti: 17 (1959-1976)
14. Etelä-Afrikka: 13 (1967-1980)
15. Japani: 12 (1987-1999)
=. Belgia: 12 (1967-1979)
17. Kanada: 10 (1996-2006)
=. Argentiina: 10 (1950-1960 ja 1972-1982)
=. Meksiko: 10 (1961-1971)
20. Alankomaat 9 (1973-1982)

Lihavoituna edelleen jatkuvat putket.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Massan sairastuminen ennen Unkarin 2017 kisaa lopetti brasilialaisten kuljettajien peräittäiset startit. San Marino 1982 on edeltävä kisa, jossa brasilialainen kuljettaja ei ole startannut kisaan.

Perättäiset kansallisten kuljettajien startit -ennätykset maittain (ei ihan kaikkia maita):

1. Ranska: Watkins Glen 1967 – Suzuka 2004 (37v)
2. Saksa: Spa 1991 – edelleen (väh. 25v 11kk)
3. Brasilia: Zolder 1982 – Silverstone 2017 (25v 2kk)
4. Iso-Britannia: Paul Ricard 1980 – Montréal 2005 (24v 11kk)
5. Italia: Österreichring 1973 – Silverstone 1996 (22v 10kk)
6. Australia: Magny-Cours 2005 – edelleen (väh. 12v)
6. Espanja: Magny-Cours 2005 – edelleen (väh. 12v)
8. Itävalta: Meksiko 1989 – Sepang 2000 (11v 4kk)
9. Suomi: Spa 1994 – Montréal 2005 (10v 8kk)
10. Japani: Monza 1989 – Suzuka 1999 (10v 1kk)
11. Ruotsi: Monza 1970 – Monza 1978 (8v)
12. USA: Ruotsi 1976 – Long Beach 1982 (5v 9kk)

Britit on startannut lähes kaikkiin kisoihin ja Zandvoort 1960 -nykyhetki on jäänyt väliin vain Monaco 1980 ja USA 2005.

Suomalaisilla on kisastartti Phoenix 1991 -nykyhetki -välillä kaikissa kisoissa paitsi Unkari 1994, USA 2005 ja Barcelona 2010

Italialaisten ennätys olisi 31v 9kk (AUT'73-CAN'05), mikäli Giovanni Lavaggi ei olisi esikarsiutunut Saksan ja Belgian aika-ajoissa 1996 (+7.4s ja +8.0s kärjestä)

USA 2005 pilaa tilaston
Brasilialla nyt kait kuitenkin 35, eikä 25 vuoden putki?

Unohtunut päivittää tuota omaa juttua, mutta jos se tästä.
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Tulipa vain mieleen, että minkähän verran tallit ynnä muut kikkailevat tämmöiste eri kuvaajien kanssa, kun päättävät esim. sitä että täytyykö tallin alkaa panostamaan vain toisen kuljettajan mahdollisuuksiin voittaa maailmanmestaruus? Ferrari näyttää Kimille kys. kuvaajan ja päättää että "Sori Kimi, nyt mentiin tämän rajan yli niin tästä kisasta lähtien autat Vetteliä keräämään mahdollisimman paljon pisteitä".
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Ennen Saksan GP:tä 2010 Alonso oli 5,22 ja Massa 8,67 pistettä per kisa jäljessä MM-kärkeä, joka oli siinä vaiheessa Hamilton. Kisan jälkeen lukemat olivat Alonso 4,25 ja Massa 9. Ferrarit toisinpäin käännettynä tilanne olisi ollut Alonso 5,125 ja Massa 8,125. Tuosta ehkä voi vetää jotain osviittaa. Toki riippuu varmasti myös siitä, kuinka paljon taistelijoita on. Tuolla kaudella oli molemmat McLarenit ja molemmat Red Bullit kummankin Ferrarin edellä, lisäksi Mercedeksen Rosberg ja Renault'n Kubica Ferrarien välissä.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Massan sairastuminen ennen Unkarin 2017 kisaa lopetti brasilialaisten kuljettajien peräittäiset startit. San Marino 1982 on edeltävä kisa, jossa brasilialainen kuljettaja ei ole startannut kisaan.

Perättäiset kansallisten kuljettajien startit -ennätykset maittain (ei ihan kaikkia maita):

1. Ranska: Watkins Glen 1967 – Suzuka 2004 (37v)
2. Saksa: Spa 1991 – edelleen (väh. 25v 11kk)
3. Brasilia: Zolder 1982 – Silverstone 2017 (25v 2kk)
4. Iso-Britannia: Paul Ricard 1980 – Montréal 2005 (24v 11kk)
5. Italia: Österreichring 1973 – Silverstone 1996 (22v 10kk)
6. Australia: Magny-Cours 2005 – edelleen (väh. 12v)
6. Espanja: Magny-Cours 2005 – edelleen (väh. 12v)
8. Itävalta: Meksiko 1989 – Sepang 2000 (11v 4kk)
9. Suomi: Spa 1994 – Montréal 2005 (10v 8kk)
10. Japani: Monza 1989 – Suzuka 1999 (10v 1kk)
11. Ruotsi: Monza 1970 – Monza 1978 (8v)
12. USA: Ruotsi 1976 – Long Beach 1982 (5v 9kk)
Mitkä on muuten tämänhetkiset putket eri maiden osalta nyt kun Brassien pitkä putki katkesi? Saksan, Australian ja Espanjan putkethan tuossa näkyykin mutta mitenkäs muiden maiden kohdalla? Onko jollakin/jossakin tällainen tilasto valmiina?
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Tulipa vain mieleen, että minkähän verran tallit ynnä muut kikkailevat tämmöiste eri kuvaajien kanssa, kun päättävät esim. sitä että täytyykö tallin alkaa panostamaan vain toisen kuljettajan mahdollisuuksiin voittaa maailmanmestaruus? Ferrari näyttää Kimille kys. kuvaajan ja päättää että "Sori Kimi, nyt mentiin tämän rajan yli niin tästä kisasta lähtien autat Vetteliä keräämään mahdollisimman paljon pisteitä".
No uskoisin että näitä käydään läpi hyvinkin paljon. Varmasti juuri näitä ykkös- ja kakkoskuski asemia voidaan perustella näillä ja myös jos talli miettii milloin kannattaa siirtää resurssit seuraavaan vuoteen tai panostaa vielä kuluvaan kauteen. Tai kisan aikanakin voidaan tehdä päätös kannattaako kuskin ottaa riski ja yrittää ohittaa viel edellä ajava vai kannattaako tyytyä esim. kolmanteen sijaan.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Mitkä on muuten tämänhetkiset putket eri maiden osalta nyt kun Brassien pitkä putki katkesi? Saksan, Australian ja Espanjan putkethan tuossa näkyykin mutta mitenkäs muiden maiden kohdalla? Onko jollakin/jossakin tällainen tilasto valmiina?
Taitaa olla näin:
GER: BEL 1991
AUS: FRA 2005
ESP: FRA 2005
GBR: FRA 2005
FIN: MON 2010
MEX: EUR 2011
FRA: AUS 2012
NED: AUS 2015
SWE: AUS 2015
DEN: AUS 2016
RUS: BRN 2016
CAN: AUS 2017
BEL: RUS 2017
 
Ylös