"Turhia" tilastoja ja laskelmia

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Force India olisi mm-pisteissä neljäntenä, jos mukaan lasketaan myös alkukauden pisteet.

4. Force India: (59+32)= 91
5. Renault: 86
6. Haas: 76

+Force India on kerännyt kahdessa kisassa jo puolet alkukauden pisteistä. Ei mikään huono "uusi alku"
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14226
Neljä vuotta sitten pikaisessa käytössä oli päätöskilpailun tuplapistesääntö. Laitan tähän seuraavaksi pistetaulukot kuljettajien ja tallien osalta niissä teoreettisissa tilanteissa missä tuplapisteet olisivat olleet voimassa ensin pelkän voiton suhteen ja muutoin aivan kaikkien pisteitä saaneiden kuljettajien ja tallien kesken.

Vuonna 2018 tallikilvan puolella tapahtui omanlaisiaan rajuja muutoksia kun FORCE Teamiksi nimensä tällä kaudella aiemmin nimeltään Force Indiana tai Sahara-Force Indiana tunnettu ja sen vaihtanut talli vajosi jo suurimman osan koko tallin historiaa vaivanneiden talousongelmien päätteeksi konkurssiin ja jonka muuntuminen tavallaan uudeksi talliksi vaikutti erittäin kosmeettiselta etenkin tallin menettäessä aivan täysin vain MM-pisteensä ja kuljettajat saivat kulissien takaisen väännön päätteeksi ne omat MM-pisteensä pitää.

Pitkälti vuoden 2007 McLaren-skandaalin pohjalta ja siitä muistaen. Aiemman FORCE Teamin pisteitä ei vain hyväksytty mukaan lopputuloksiin sarjassa jatkamisen ja ainakin jonkinlaisen Concorde-sopimuksen mukaisen pelastuspaketin päätteeksi kuten myös kaikkien tallien allekirjoittaman sarjassa jatkumisen poikkeusasiakirjan perusteella. Uudet pisteet tietenkin tallikilvassa jaettiin periaatteessa entiselle ja silti kokonaan uudelle tallille.

Lisäksi tietenkin vaihtui kilpailulisenssi Intiasta Iso-Britanniaan ja nykyinen tallinimi siis kesken kauden muuttuneena on siis Racing Point FORCE Team. Concorde-sopimuksen rahojen menettämisen pelossa kuitenkin ja muidenkin tallien suostumuksella edelleen kilpailunimi on ollut ainakin tämän vuoden loppuun asti Force India tai Racing Point Force India F1 Team.

Sauberin suhteen myös muutoksia tapahtui kun Alfa Romeo tuli isoin panoksin mukaan, mutta ainakin toistaiseksi talli on pitänyt Sauberin nimen eikä suinkaan ottanut nimitystä Sauber-Alfa Romeo käyttöön huolimatta toki isoista panoksista.

Vertaan lisäksi vielä seuraavassa viestissä Force Indian tilannetta kanssa hieman eri tavalla jos kaikki olisi romahtanut kesken kauden tai ilman romahdusta, mutta myös kuljettajapisteet pois otettuna ennen Belgian osakilpailua.

Ensin normaaleihin vertailuihin kuten ennenkin tuplapisteiden mietinnän osalta:

2018 loppupisteet kuljettajien osalta tuplapisteiden vaikuttaessa vain voittoon:

1. Lewis Hamilton 433 pistettä

2. Sebastian Vettel 320 pistettä

3. Kimi Räikkönen 251 pistettä

4. Max Verstappen 249 pistettä

5. Valtteri Bottas 247 pistettä

6. Daniel Ricciardo 170 pistettä

7. Nico Hülkenberg 69 pistettä

8. Sergio Perez 62 pistettä

9. Kevin Magnussen 56 pistettä

10. Carlos Sainz Junior 53 pistettä

11. Fernando Alonso 50 pistettä

12. Esteban Ocon 49 pistettä

13. Charles Leclerc 39 pistettä

14. Romain Grosjean 37 pistettä

15. Pierre Gasly 29 pistettä

16. Stoffel Vandoorne 12 pistettä

17. Marcus Ericsson 9 pistettä

18. Lance Stroll 6 pistettä

19. Brendon Hartley 4 pistettä

20. Sergei Sirotkin 1 piste

2018 loppupisteet tallien osalta tuplapisteiden vaikuttaessa vain voittoon:

1. Mercedes 680 pistettä

2. Ferrari 571 pistettä

3. Red Bull 419 pistettä

4. Renault 122 pistettä

5. Haas 93 pistettä (Ilman Force Indialle tapahtuneita muutoksia Haas olisi ollut MM-kilvan 6:s.)

6. McLaren 62 pistettä (Ilman Force Indialle tapahtuneita muutoksia McLaren olisi ollut MM-kilvan 7:s.)

7. Racing Point FORCE Team 52 pistettä (Nimellisin pistein Racing Point FORCE Team olisi ollut 8:s tämän vuoden MM-kilvassa.)

8. Sauber 48 pistettä (Force Indian muutosten myötä nimellisin pistein Sauber olisi ollut 9:s tämän vuoden MM-kilvassa.)

9. Toro Rosso 33 pistettä (Force Indian muutosten myötä nimellisin pistein Toro Rosso olisi ollut 10:s tämän vuoden MM-kilvassa.)

10. Williams 7 pistettä (Force Indian muutosten myötä nimellisin pistein Williams olisi ollut 11:sta tämän vuoden MM-kilvassa.)

Suljettu MM-kilvasta ja muutoin 11:sta tai ilman sulkemista nimellisesti seitsemäs: Sahara FORCE Team Force India 59 pistettä (Yhteispisteillä Force Indian nimen alla ilman kesken kauden tapahtunutta sulkua sen omistajasuhteesta riippumatta samalla nimellä 111 pistettä ja se olisi ollut MM-kilvan 5:s.)

Ja nyt pisteet tältä vuodelta päätösosakilpailun teoreettisen tuplapistesäännön vaikuttaessa kaikkiin pisteitä saaneisiin kuljettajiin ja talleihin sijoitusten osalta:

2018 loppupisteet kuljettajien osalta Abu Dhabin tuplapistesäännön mukaisesti kaikille kuljettajille pisteiden osalta:

1. Lewis Hamilton 433 pistettä

2. Sebastian Vettel 338 pistettä

3. Max Verstappen 264 pistettä

4. Valtteri Bottas 257 pistettä

5. Kimi Räikkönen 251 pistettä

6. Daniel Ricciardo 182 pistettä

7. Nico Hülkenberg 69 pistettä

8. Sergio Perez 66 pistettä

9. Carlos Sainz Junior 61 pistettä

10. Kevin Magnussen 57 pistettä

11. Fernando Alonso 50 pistettä

12. Esteban Ocon 49 pistettä

13. Charles Leclerc 45 pistettä

14. Romain Grosjean 39 pistettä

15. Pierre Gasly 29 pistettä

16. Stoffel Vandoorne 12 pistettä

17. Marcus Ericsson 9 pistettä

18. Lance Stroll 6 pistettä

19. Brendon Hartley 4 pistettä

20. Sergei Sirotkin 1 piste

2018 loppupisteet tallien osalta tuplapisteiden vaikuttaessa kaikkiin sijoituksiin Abu Dhabissa:

1. Mercedes 690 pistettä

2. Ferrari 589 pistettä

3. Red Bull 446 pistettä

4. Renault 130 pistettä

5. Haas 96 pistettä (Ilman Force Indialle tapahtuneita muutoksia Haas olisi ollut tänä vuonna MM-kilvan 6:s.)

6. McLaren 62 pistettä (Ilman Force Indialle tapahtuneita muutoksia McLaren olisi ollut tänä vuonna MM-kilvan 7:s.)

7. Racing Point FORCE Team 56 pistettä (Nimellisin pistein Racing Point FORCE Team olisi ollut 8:s tämän vuoden MM-kilvassa.)

8. Sauber 54 pistettä (Force Indian muutosten myötä nimellisin pistein Sauber olisi ollut 9:s tämän vuoden MM-kilvassa.)

9. Toro Rosso 33 pistettä (Force Indian muutosten myötä nimellisin pistein Toro Rosso olisi ollut 10:s tämän vuoden MM-kilvassa.)

10. Williams 7 pistettä (Force Indian muutosten myötä nimellisin pistein Williams olisi ollut 11:sta tämän vuoden MM-kilvassa.)

Suljettu MM-kilvasta ja muutoin 11:sta tai ilman sulkemista nimellisesti seitsemäs: Sahara FORCE Team Force India 59 pistettä (Yhteispisteillä Force Indian nimen alla ilman kesken kauden tapahtunutta sulkua sen omistajasuhteesta riippumatta samalla nimellä tällä tallilla olisi ollut 115 pistettä ja se olisi ollut MM-kilvan 5:s.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14226
Loppuun vielä vertailut Force Indian romahtaessa kesken kauden ja puolin toisin ja sen jälkeen sitten vielä Force Indian selviytyessä tavallaan uuden nimen alla, mutta myös kuljettajien MM-pisteet pois otettuna:

Kuljettajien MM 2018 tuplapisteiden vaikuttaessa voittoon ilman Force Indiaa sen romahtaessa ennen Belgiaa:

1. Lewis Hamilton 433 pistettä

2. Sebastian Vettel 320 pistettä

3. Kimi Räikkönen 251 pistettä

4. Max Verstappen 249 pistettä

5. Valtteri Bottas 247 pistettä

6. Daniel Ricciardo 170 pistettä

7. Nico Hülkenberg 70 pistettä

8. Carlos Sainz Junior 62 pistettä

9. Kevin Magnussen 61 pistettä

10. Fernando Alonso 51 pistettä

11. Romain Grosjean 46 pistettä

12. Charles Leclerc 41 pistettä

13. Pierre Gasly 35 pistettä

14. Sergio Perez 30 pistettä

15. Esteban Ocon 29 pistettä

16= Stoffel Vandoorne 13 pistettä

16= Marcus Ericsson 13 pistettä

18. Lance Stroll 10 pistettä

19. Brendon Hartley 7 pistettä

20. Sergei Sirotkin 5 pistettä

Tallien MM 2018 tuplapisteiden vaikuttaessa voittoon ilman Force Indiaa sen romahtaessa ennen Belgiaa:

1. Mercedes 680 pistettä

2. Ferrari 571 pistettä

3. Red Bull 419 pistettä

4. Renault 132 pistettä

5. Haas 107 pistettä

6. McLaren 64 pistettä

7. Sahara FORCE Team Force India 59 pistettä

8. Sauber 54 pistettä

9. Toro Rosso 42 pistettä

10. Williams 15 pistettä

Ja nyt pisteet tältä vuodelta päätösosakilpailun teoreettisen tuplapistesäännön vaikuttaessa kaikkiin pisteitä saaneisiin kuljettajiin ja talleihin sijoitusten osalta:

2018 loppupisteet kuljettajien osalta Abu Dhabin tuplapistesäännön mukaisesti kaikille kuljettajille pisteiden osalta Force Indian romahdettua ennen Belgiaa:

1. Lewis Hamilton 433 pistettä

2. Sebastian Vettel 338 pistettä

3. Max Verstappen 264 pistettä

4. Valtteri Bottas 257 pistettä

5. Kimi Räikkönen 251 pistettä

6. Daniel Ricciardo 182 pistettä

7. Nico Hülkenberg 70 pistettä

8. Carlos Sainz Junior 69 pistettä

9. Kevin Magnussen 62 pistettä

10. Fernando Alonso 52 pistettä

11. Romain Grosjean 48 pistettä

12. Charles Leclerc 45 pistettä

13. Pierre Gasley 35 pistettä

14. Sergio Perez 30 pistettä

15. Esteban Ocon 29 pistettä

16= Stoffel Vandoorne 13 pistettä

16= Marcus Ericsson 13 pistettä

18. Lance Stroll 10 pistettä

19. Brendon Hartley 7 pistettä

20. Sergei Sirotkin 5 pistettä

2018 loppupisteet tallien osalta tuplapisteiden vaikuttaessa kaikkiin sijoituksiin Abu Dhabissa ja Force Indian romahdettua ennen Belgiaa:

1. Mercedes 690 pistettä

2. Ferrari 589 pistettä

3. Red Bull 446 pistettä

4. Renault 139 pistettä

5. Haas 110 pistettä

6. McLaren 65 pistettä

7. Sahara FORCE Team Force India 59 pistettä

8. Sauber 54 pistettä

9. Toro Rosso 42 pistettä

10. Williams 15 pistettä

Kuljettajien MM 2018 tuplapisteiden vaikuttaessa voittoon Force Indian selvitessä uuden nimen alla, mutta menettäen tallipisteiden lisäksi myös kuljettajien MM-pisteet uuden järjestelyn takia:

1. Lewis Hamilton 433 pistettä

2. Sebastian Vettel 320 pistettä

3. Kimi Räikkönen 251 pistettä

4. Max Verstappen 249 pistettä

5. Valtteri Bottas 247 pistettä

6. Daniel Ricciardo 170 pistettä

7. Nico Hülkenberg 69 pistettä

8. Kevin Magnussen 56 pistettä

9. Carlos Sainz Junior 53 pistettä

10. Fernando Alonso 50 pistettä

11. Charles Leclerc 39 pistettä

12. Romain Grosjean 37 pistettä

13. Sergio Perez 32 pistettä

14. Pierre Gasly 29 pistettä

15. Esteban Ocon 20 pistettä

16. Stoffel Vandoorne 12 pistettä

17. Marcus Ericsson 9 pistettä

18. Lance Stroll 6 pistettä

19. Brendon Hartley 4 pistettä

20. Sergei Sirotkin 1 piste

Tallien MM 2018 tuplapisteiden vaikuttaessa voittoon Force Indian selvitessä uuden nimen alla, mutta menettäen tallipisteiden lisäksi myös kuljettajien MM-pisteet uuden järjestelyn takia:

1. Mercedes 680 pistettä

2. Ferrari 571 pistettä

3. Red Bull 419 pistettä

4. Renault 122 pistettä

5. Haas 93 pistettä

6. McLaren 62 pistettä

7. Racing Point FORCE Team 52 pistettä

8. Sauber 48 pistettä

9. Toro Rosso 33 pistettä

10. Williams 7 pistettä

2018 loppupisteet kuljettajien osalta Abu Dhabin tuplapistesäännön mukaisesti kaikille kuljettajille pisteiden osalta Force Indian selvitessä uuden nimen alla, mutta menettäen tallipisteiden lisäksi myös kuljettajien MM-pisteet:

1. Lewis Hamilton 433 pistettä

2. Sebastian Vettel 338 pistettä

3. Max Verstappen 264 pistettä

4. Valtteri Bottas 257 pistettä

5. Kimi Räikkönen 251 pistettä

6. Daniel Ricciardo 182 pistettä

7. Nico Hülkenberg 69 pistettä

8. Carlos Sainz Junior 61 pistettä

9. Kevin Magnussen 57 pistettä

10. Fernando Alonso 50 pistettä

11. Charles Leclerc 45 pistettä

12. Romain Grosjean 39 pistettä

13. Sergio Perez 36 pistettä

14. Pierre Gasly 29 pistettä

15. Esteban Ocon 20 pistettä

16. Stoffel Vandoorne 12 pistettä

17. Marcus Ericsson 9 pistettä

18. Lance Stroll 6 pistettä

19. Brendon Hartley 4 pistettä

20. Sergei Sirotkin 1 piste

2018 loppupisteet tallien osalta tuplapisteiden vaikuttaessa kaikkiin sijoituksiin Abu Dhabissa:

1. Mercedes 690 pistettä

2. Ferrari 589 pistettä

3. Red Bull 446 pistettä

4. Renault 130 pistettä

5. Haas 96 pistettä

6. McLaren 62 pistettä

7. Racing Point FORCE Team 56 pistettä

8. Sauber 54 pistettä

9. Toro Rosso 33 pistettä

10. Williams 7 pistettä
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jaa no lyödään tämäkin nyt tänne. Tilastoturhuus is back!

Koodi:
F1 2018 QUALIFYING

1.  Lewis Hamilton	Mercedes		+0,000
2.  Sebastian Vettel	Ferrari			+0,016
3.  Valtteri Bottas	Mercedes		+0,131
4.  Kimi Räikkönen	Ferrari			+0,235
5.  Max Verstappen	Red Bull-Renault	+0,644
6.  Daniel Ricciardo	Red Bull-Renault	+0,789
7.  Romain Grosjean	Haas-Ferrari		+1,520
8.  Esteban Ocon	Force India-Mercedes	+1,706
9.  Nico Hulkenberg	Renault			+1,752
10. Kevin Magnussen	Haas-Ferrari		+1,770
11. Sergio Perez	Force India-Mercedes	+1,770
12. Carlos Sainz	Renault			+1,810
13. Charles Leclerc	Sauber-Ferrari		+1,984
14. Pierre Gasly	Toro Rosso-Honda	+2,262
15. Fernando Alonso	McLaren-Renault		+2,282
16. Brendon Hartley	Toro Rosso-Honda	+2,463
17. Marcus Ericsson	Sauber-Ferrari		+2,644
18. Stoffel Vandoorne	McLaren-Renault		+2,725
19. Sergei Sirotkin	Williams-Mercedes	+2,930
20. Lance Stroll	Williams-Mercedes	+3,024



1.  Mercedes			0,098	+0,000	(+0,017)
2.  Ferrari			0,208	+0,110	(-0,016) 
3.  Red Bull-Renault		0,674	+0,577	(-0,095)
4.  Haas-Ferrari		1,634	+1,536	(-0,834)
5.  Force India-Mercedes	1,784	+1,686	(-0,088)
6.  Renault			1,801	+1,703	(-0,032)
7.  Sauber-Ferrari		2,160	+2,062	(-1,340)
8.  Toro Rosso-Honda		2,370	+2,272	(+0,057)
9.  McLaren-Renault		2,482	+2,384	(+0,322)
10. Williams-Mercedes		3,050	+2,952	(+0,921)
Aika-ajoissa mentiin kärjen osalta pitkälti samaan tahtiin kuin viime kaudellakin (siis 2017). Mersu ja Ferrari kärjessä, RB melko kaukana takana. Suurimmat nousijat olivat Haas ja Sauber. Jännästi kumpikin on Ferrarin asiakastalli. McLaren onnistui jopa menemään taaksepäin kun Honda vaihtui Renaultiin. "Now we can fight", vai mitä Fernando. Williamsin kausi oli katastrofi. Tosin niin se olisi ollut myös 2017 jos siellä olisi ollut kaksi Strollia kuskina. Renault nousi mm-sarjassa 4:ksi, mutta vauhti ei kärkeen nähden parantunut lainkaan. Lienee Ricciardolla syytä pitää kaikki sormet ja varpaat ristissä. Kuskien osalta Leclerc ja Alonso päihittivät tallikaverinsa selvästi.

Koodi:
F1 2018 FASTEST LAPS 

1.  Daniel Ricciardo	Red Bull-Renault	+0,000
2.  Sebastian Vettel	Ferrari			+0,008
3.  Lewis Hamilton	Mercedes		+0,066
4.  Max Verstappen	Red Bull-Renault	+0,092
5.  Valtteri Bottas	Mercedes		+0,094
6.  Kimi Räikkönen	Ferrari			+0,384
7.  Fernando Alonso	McLaren-Renault		+1,258
8.  Romain Grosjean	Haas-Ferrari		+1,357
9.  Kevin Magnussen	Haas-Ferrari		+1,374
10. Nico Hulkenberg	Renault			+1,410
11. Sergio Perez	Force India-Mercedes	+1,517
12. Carlos Sainz	Renault			+1,580
13. Esteban Ocon	Force India-Mercedes	+1,704
14. Charles Leclerc	Sauber-Ferrari		+1,753
15. Stoffel Vandoorne	McLaren-Renault		+1,863
16. Pierre Gasly	Toro Rosso-Honda	+1,953
17. Marcus Ericsson	Sauber-Ferrari		+2,064
18. Lance Stroll	Williams-Mercedes	+2,086
19. Brendon Hartley	Toro Rosso-Honda	+2,124
20. Sergei Sirotkin	Williams-Mercedes	+2,330



1.  Mercedes			0,381	+0,000	(+0,162)
2.  Red Bull-Renault		0,447	+0,066	(-0,196) 
3.  Ferrari			0,508	+0,127	(+0,244)
4.  Haas-Ferrari		1,639	+1,257	(-0,292)
5.  Renault			1,851	+1,470	(+0,014)
6.  McLaren-Renault		1,984	+1,603	(+0,084)
7.  Force India-Mercedes	2,122	+1,740	(+0,397)
8.  Sauber-Ferrari		2,344	+1,962	(-0,608)
9.  Toro Rosso-Honda		2,444	+2,063	(+0,370)
10. Williams-Mercedes		2,495	+2,114	(+0,582)
Kisoissa Red Bullit kulkivat vähän paremmin. Tässäkin ero kolmen kärkitallin ja muiden välillä on suuri. Vaikea nähdä, että sieltä esim. Renault hyppäisi yhdessä talvessa mukaan kuvioihin.

Koodi:
F1 2018 QUALIFYING SPEED TRAP 
				2018	2017	2016	2015	2014
1.  Force India-Mercedes	324,2	324,2 M	330,6 M	326,8 M	322,1 M
2.  Ferrari			324,2	322,3 F	330,1 F	326,0 F	316,8 F
3.  Mercedes			322,6	323,6 M	331,3 M	327,7 M	322,3 M
4.  Sauber-Ferrari		321,4	316,3 F	327,7 F	324,9 F	316,2 F
5.  Haas-Ferrari		320,5	319,8 F	329,2 F
6.  Williams-Mercedes		320,2	322,8 M	331,7 M	328,8 M	324,9 M
7.  Toro Rosso-Honda		317,8	317,4 R	323,4 F	318,0 R	319,5 R
8.  Renault			317,7	316,7 R	326,2 R	327,7 M	314,0 R
9.  Red Bull-Renault		317,0	319,3 R	326,6 R	318,2 R	314,1 R
10. McLaren-Renault		316,2	313,2 H	324,5 H	315,7 H	319,7 M
Kaipa tämä jotain moottoreista kertoo. Mersu ja Ferrari... iso ero... Renault ja Honda. Ja sama toistuu vuodesta toiseen. Tässä on kuitenkin jo viisi kautta painettu näillä hybrideillä, mutta siltikään erot eivät tunnu tasoittuvan. No jospa ensi kaudella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14226
Robert Kubicasta tuli näillä näkymin Melbournen kisalähtönsä myötä kaikkien aikojen kolmanneksi myöhäisimpään uransa aikana startannut kuljettaja kun aiempi, vakavampi 'ura' päättyi.

Kubican edellisestä lähdöstä Abu Dhabin 2010 ja Melbournen 2019 väliltä ehti kulua 8 vuotta ja 4 kuukautta.

Tätä myöhempään hänen edellään ovat F1-lähtöjen osalta startanneet vain Luca Badoer jolla oli 9 vuotta 9 kuukautta Suzukan 1999 ja Valencian 2009 välillä ja Jan Lammers jolla oli 10 vuotta ja 3 kuukautta Zandvoortin 1982 ja Suzukan 1992 välillä.

Kubica meni täten Pete Lovelyn ja Andre Piletten väliin kaikkien aikojen myöhäisimpään startanneiden kuljettajien listalla silloin kun heidän aiempi ja vakavampi 'ura' päättyi.

Tosin F1-maailmassa tosiaan tuokin paluuennätys olisi voinut Jan Lammersinkin osalta jäädä saamatta ja viivytys olla lyhyempi vuosien 1983-1991 välisenä aikana mikäli vain oikeasti joku talli olisi vain hänet ottanut ja vuonna 1992 Lammers ainakin osin tarkoituksella viivytti March-ajojaan koska hän oli hyvin vakavassa ajoruosteessa.

Aikaisemmin kesällä 1992 tai vaikka heti Kyalamissa 1992 hyvin teoriassa lähtiessään kisaan hän olisi ollut vasta toiseksi myöhäisimpään lähtenyt kuljettaja pääasiallisen uransa jälkeen toteutuneessa nykypäivän historiassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14226
Jatketaan pitkästä aikaa 'turhien' tilastojen laittoa ja tällä kertaa vähän tuoreesta tapauksesta nimeltä Lewis Hamilton:

Viime vuoden loppuun mennessä alkaen Monzan keskeytyksestä 2009 Hamilton ei ollut jäänyt 180 ajettua kilpailua kohti kuin vain tasan kerran pisteiltä kun laskuista unohti siihen mennessä kertyneet 22 keskeytystä joista näistäkin ainakin osa olisi Hamiltonilta ollut erittäinkin hyvin vältettävissä mikäli itsepäisyys ei olisi vallannut mieltä.

Näistä vältettävistä olleista keskeytyksistä ehkä mielettömin esimerkki tai hyvin lähellä sitä oli Barcelonan 2016 kolari päin siihen mennessä tallikaverista enemmän tallitoveriksi muuttuneeseen Nico Rosbergia kohti kun kisaa olisi ollut jäljellä vaikka millä mitalla ja koko ohituskin olisi voitu suorittaa paljon myöhemmin ja paremmassakin paikassa ja mikäli ei sitä voittoa olisi tullut niin kenties ratkaisevat pisteet olisi voinut saavuttaa mestaruuden kannalta.

Barcelona 2013 oli tämä kilpailu missä Lewis lähti kakkosruudusta kisaan, mutta oli maalissa lopulta mitä erinäisimpien vaikeuksien myötä 12:sta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14226
Ennen Mercedeksen menestykselle esityön tehneitä Nico Rosbergia ja Michael Schumacheria ja Lewis Hamiltonin siirtoa siihen talliin näiden kahden esityöstä hyötyen kuten myös Mercedeksen kasvun vuosien alkaessa päättyä oli Hamiltonilla vain 1 mestaruus ja 15 sekunnin ajan ei ollut sitäkään kuten ei olisi ollut ilman Timo Glockin lipsahdusta kisan loppumetreillä ja mestaruuden kanssa tai ilman oli 22 voittoa.

Sebastian Vettelillä oli myös härskin suosimisaseman tilanteista johtuen kaikkiaan 4 mestaruutta ja 39 voittoa.

Näin siis oli vuonna 2013.

Viime vuoteen mennessä sen päättyessä, turboaikakauden alkamisen ja jo tätä ennenkin kesken kauden 2013 muutettujen rengastilanteen jälkilöylyissä siitä seuraten myöhemmin alkuoikuttelujen jälkeen Hamiltonilla oli monien ja ajoittain erittäin kuohuttavien vaiheiden jälkeen kaikkiaan viisi mestaruutta ja 72 voittoa kun taas Vettelillä kiitos Ferrarin vaikeuksien, mutta myös selvästi mokattujen omien kisojenkin takia Vettelillä ei ollut yhtäkään lisämestaruutta ja lopulta vain 52 voittoa.

Lisämestaruuteen edes ainoankin kerran Ferrarilta ilman ihmeitä ura taitaa päättyä viimeistään varmasti kaikkiaan lausuntojen perusteella ellei sitten tietysti kyseessä kaikissa Vettelin lausunnoista ole loppupelissä vain ollut hieman edesmenneen Niki Laudan tapaisesta mediapelistä.

Ja lopettaminen olisi muutenkin varsin turhaa kun Vettel on kuitenkin vielä pari vuotta nuorempi kuin Hamilton. Eikä Vettelillä vaikuta olevan sellaista ennalta tarkkaan suunniteltua tahtoa tai äärimmäisen paljon Vetteliin vaikuttanutta tapahtumaa lopettamista vahvistavana tekijänä kuin mitä oli vaikkapa Nico Rosbergilla.

Mikäli mahdollinen Fernando Alonson kaltainen nk. Pikainen Lopettaminen iskisikin niin Vettel varmasti kärkkyisi kuten Alonsokin on kärkkynyt sitä vielä yhtä viimeistä todellista mahdollisuutta ajaa mestariksi myös sapattivapaallaankin ennen paluuta radoille.

Alonso tosin erona Vetteliin ihan oikeasti on jo melkein täysin ajouransa päässä kun on vain niin paljon vanhempi kuin on ja lisäksi sillat ovat melkein kaikkiin suuntiin myös täysin palaneet vanhempien lausuntojen perusteella.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14226
Kun tuota pari viestiä yllä olevampaa Hamiltonin pitkien maaliin ja pisteille pääsyn kuviota miettii yleensäkin niin myös pistejärjestelmien erikoisuus vaikuttaa valtavasti eri aikakausilta vertailuun.

Kuuden parhaan pisteillä pisteettömiä Hamiltonin kisoja olisi ollut vuosien 2009-2018 aikana Monzasta 2009 alkaen vielä Monaco ja Mexico City parin vuoden takaa eli 2017 ja lisäksi vielä Shanghai kolmen vuoden takaa 2016.

Vanhemmille ajoille nykyinen pistesääntö 10:lle parhaalle kuljettajalle olisi myös taannut oman aikakautensa suuruuksille valtavia pistemääriä.

Long Beachista 1983 aina Hungaroringille 1993 asti esimerkiksi Alain Prost olisi aina ajanut hyväksytyissä ajoissaan maaliin ja pisteille paitsi silloin kuin keskeytti, kun Imolassa 1985 ja Monzassa 1986 joutui kaksi kertaa hylätyksi, kun ei erikseen luovuttanut ajamista kesken kaiken kuten vaikka Silverstonessa 1988 tai Adelaidessa 1989, kun joutui Ferrarin Tallipäällikkö Claudio Lombardin tulta syöksevien lausuntojen johdosta erotetuksi Ferrarilta 1991 lopussa toki pitkään ja jopa vuodesta 1990 asti nimenomaan Lombardin taholta olleen erottamishalun uhriksi jouduttuaan ja koko vuoden 1992 kestäneelle palkalliselle sapattivapaalle.

Ainoa poikkeus olisi tuolla aikakaudella ollut vain Monza 1987 missä Prost oli ongelmien jälkeen 15:sta.

Michael Schumacherilla vastaava valtava pisteputki nykysäännöillä olisi ollut Hungaroringiltä 1995 aina Shanghaihin 2004 asti ellei sitten oteta huomioon Silverstonesta 1999 melkein koko loppuvuoden 1999 mukana ollutta toipumislomaa jolloin Schumi ei ajanut ja Magny-Coursia 1996 jossa Schumacherilta hajosi auto jo lämmittelykierroksella tietenkin joitakin muita erillisiä keskeytyksiä huolimatta.

Itse asiassa Schumacherin osalta Prostiinkin nähden homma oli niin ylivoimaista, että Hungaroring 1995 ja Shanghai 2004 olivat ainoita kisoja Schumacherin ensimmäisellä urallaan vuosina 1991-2006 jolloin hän ajoi maaliin muilla sijoilla kuin 10:n parhaan joukossa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14226
Lewis Hamiltonilla on ollut usein erittäin maireasti onnistuneita varikkotaktiikoita hänen urallaan, mutta ihan täysin onnistuneita varikkotaktisia voittoja hänellä on ainakin näillä näkymin ollut yllättävän vähän nk. Varikolta Voitettuna.

Tämä nk. Varikolta Voitettuna tarkoittaisi sellaista erittäin kilpailukykyistä kisan muuta kärkinimeä tai Hamiltonin mahdollista voittoa uhkaavaa kuljettajaa joka olisi voitettu täysin kiistattoman selvällä ohituksella varikkotaktiikan avulla.

Hamiltonin uran alkuvaiheessa on saattanut äkkiseltään olla enemmänkin tai erittäinkin vähän näitä tilanteita, mutta viime vuosilta ei taida olla kuin vain kaksi sellaista tilannetta missä Hamilton olisi voittanut tai voitti kisan nk. Varikolta Voitettuna puhtaasti.

Montreal 2014 oli sellainen tilanne missä Hamilton nk. Varikolta Voitti Nico Rosbergin ja olisi voittanut kisan, mutta hädin tuskin paljoakaan varikkokäyntinsä ja ylivoimaiseksi tulevan voittonsa sijaan keskeytti jarruvikaan.

Nürburgring 2011 on näillä näkymin ainoa viime vuosien Hamiltonin voitto ainakin viime vuoden loppuun asti missä hän voitti kisan nk. Varikolta Voittaen.

Tuolloin kisan olisi voinut hyvinkin voittaa Fernando Alonso ja Mark Webber jotka haastoivat ja myös olivat Hamiltonin voitonviejiä.

Webber kukistui vähän helpommin ehkä loppupelissä mikä saa sävyltään ajoittain halveksittavankin typerän sävyn aussia kohtaan kaikkiaan melko aiheetta, mutta Alonso ei kukistunut.

Todennäköisesti Alonso olisi vienyt pelin ilman kieltämättä Hamiltonin uskaliasta ohitusta kakkosmutkasta ulkokautta usein Alonson itse suosimalla tavalla ohittaa ja Lewis karkasi siinä kisassa ainakin ansaitusti voittoon oikeastaan kerrankin ilman mitään tuurihaukkaluonnetta tai onnen avustusta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14226
Ajoittain F1:ssä vielä nykyäänkin palkintosijoillekin sijoittumalla voi saavuttaa paljon kauden lopussa.

Merkkimestaruudesta puhuttaessa Red Bullilla oli pari vuotta sitten 2017 13 palkintotilan oikeuttavaa sijoitusta millä oltiin taatusti kolmospaikalla vuoden lopussa ja vuotta aiemmin 2016 16 palkintotilan oikeuttavaa sijoitusta riitti jo taattuun kakkostilaan vuoden lopussa samalle tallille.

Ferrarilla oli myös vuonna 2010 15 palkintotilaa mikä riitti helposti kolmospaikkaan merkkimestaruuskilvan päätteeksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14226
McLarenia aikanaan kritisoitiin F1:ssä vuonna 1988 Virallisten Harjoitusten jännitysten tuhoamisesta kun aina huonoimmillaankin autot olivat kuskeineen vähintään kuuden joukossa vaikka kerran Alain Prost oli seiskapaikalla Hungaroringillä 1988.

Toisaalta taas 30 vuotta myöhemmin viime vuonna 2018 Mercedes oli turboaikakauden 100:een osakilpailuun mennessä saavuttaneet yhteensä 84 paalupaikkaa.:eek:

Jännitystuhoaminen on siten ollut ihan omassa luokassaan nykypäivänä toisin kuin vuonna 1988 jolloin lähinnä oikeastaan vain ihan kärkiruudut olivat ennalta määrätyn oloissa todella harvoin poikkeuksin ja muutoin oli ainakin jotakin kilpailua joskin kärkeä kohti meno tietysti kapeni yleisyyden perusteella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14226
Robert Kubica on tällä kaudella ollut melkoinen nestori lajissa palattuaan siihen.

Paljon on tullut myös kritiikkiäkin.

Kubican paluu on ollut mielenkiintoinen monestakin syystä:

- Huolimatta paluustaan lajiin hän on vasta 93:ksi vanhin kuljettaja kaikkiaan lajissa ja näillä näkymin kaikkien aikojen nuorin nestorikuljettaja heti Kimi Räikkösen jälkeen edellyttäen, että Fernando Alonso tai muu häntä vanhempi kuljettaja ei tekisi enää mitään paluuta lajiin!

- Kauden 21:stä osakilpailusta hän ei ole ajanut metriäkään uuden paluunsa myötä 7:ssä ennen kautta, mutta on tietenkin ajanut niillä kauden edetessä tai tulee ajamaan

- Vain kolme kuljettajaa mahdolliset senioritestaajat kuten hyvin todennäköisesti, mutta myös testipaluunsa enää edes hupimielessä kieltäneen Jenson Buttonin unohtaen ovat ajaneet ennen häntä F1:ssä tällä kaudella mukaan lajissa ajaneista kuskeista

- Toiseksi vanhin kun Kimi ajaa tai vanhin silloin kun Kimi ei aja jostakin syystä

- 2020 Kiinan Grand Prix on Kubicalle 100:s startti mikäli hän silloin vielä ajaa lajissa ja toivon mukaan ajaisi nyt kuin jäännöspistekin vihdoin on tullut kieltämättä sateen ja kolarien myötä ja mieli edes vähän virkistyisi

- Mikäli hän ikinä enää voittaisi millään uskomattomallakaan, ajateltavissa olevassa kuviossa ja samalla Puolan toisen F1-voiton koskaan hän olisi ylivoimaisesti lyömässä myös pisimmän useamman, mutta vähintään yleensäkin pari voittoa urallaan saavuttaneiden kuskien voittojen voittovälin!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14226
Neljä vuotta sitten 2015 Lewis Hamilton oli kauden 19:sta kisaa kohti 18 kertaa vähintään paalulla tai toinen eli eturivissä. Huonoimmillaan vain kerran Yas Marina Bayssa hän oli vasta viitosruudussa.

Briteistä ja periaatteessa muutenkin vain Nigel Mansell taitaa suhteellisesti nk. Nykypäivän tai edes hieman nk. Modernimman Formula-aikakauden kuskeista Hamiltonia kohti lähimmäs tai olla jopa Hamiltonia edelleen parempi:

Mansellilla oli vuonna 1992 mestaruuskaudellaan 14 paalupaikkaa, 15 eturivin lähtöpaikkaa kun kerran oli toisessa ruudussa ja vain yhden ainoan kerran Mansell oli kolmosruudussa koko mestaruuskaudellaan.

Hamiltonin ja Mansellin edellä on näillä näkymin suhteellisessa ylivoimassa edellä paalupaikoissa tai eturivin lähtöpaikoissa tasan tarkkaan yksi ja ainoa mies niin briteistä kuin muutenkin:

Paljon parjatusta vuoden 1995 ajasta sisuuntunut vuoden 1996 maailmanmestari Damon Hill.

Jokainen kisa vuonna 1996 oli joko paalupaikalta tai kakkosruudusta ajettu eli Hill oli aina eturivissä 16 kisan kaudella!

Vuoden 1996 Williams edelleen taitaa suhteellisesti olla Williamsin kaikkien aikojen auto vaikka tietysti ainakin hieman periaatteen tärkeimpiä kirjaimia noudattaen FW18 automallina oli teknisesti jopa hieman FW14B:tä ja varsinkin kaikkein kehittyneintä mahdollista FW15C:tä alkeellisempi nimenomaan hienoelektronisena autona kun säännöt olivat rajoittaneet niitä autoja.

Joskin vuoden 1996 Williamsissa oli kisoissa esimerkiksi jo ohjaustehostin kisoissakin toisin kuin vuosina 1992-1993 milloin se oli vain testikäytössä.

Toisaalta kaikkien aikojen eturivimies myös erinäiset kolmosruudut sijoittaen ja laskien taitaa olla Giuseppe Nino Farina jolla oli 1950-luvulla kolmen perättäisen kauden ajan aina huonoimmillaankin kolmas lähtöruutu ainakin näin äkkiseltään laskien!

Tosin 1950-luvulla oli erittäin vähän kilpailuja kaikkiaan kauteen, eturivin määritelmä riippui huonoimmillaan hyvinkin paljon järjestäjien mielenoikuista kun joskus laskettiin kolme tai jopa useampiakin autoja kuuluvaksi eturiviin joista falskeimpana Il Commendatoren ja Maseratin tallipäällikön painostuksessa yksi eli Juan Manuel Fangion ajama Maserati ja parhaiten startannut Ferrari mukaan eturivin starttipaikalle Monzassa 1957 kun säännöt ACI:llä olivat ennen pakotusta tarkoittaneet kolmea ja enintään neljää autoa lähtöruudukossa eturiviin kaikkien yhteisellä hyväksynnällä ja tietenkin aina Indy 500 jäi ulos laskuista.

Silti kuitenkin melkoinen suoritus!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14226
Viime vuonna Daniel Ricciardolla oli mielenkiintoinen tilanne siinä, että hän varsin katkerasti oli aina se nelostilan mies tai ainakin hyvin monissa kisoissa niin oli.

Lisäksi Ricciardo ajoi kaksi voittoa, mutta ei saavuttanut mitään palkintokorokesijaa paitsi voittoja. Samoin kävi Pastor Maldonadolle kaikkien aikojen nk. Kilpailutaktisen Tuurivoiton myötä Barcelonassa 2012 jota olisin sanonut samaksi myös jos Bruno Senna olisi voittanut sen samalla tapaa.

Samalla tuo voitto jäi muuten ainoaksi kerraksi kun Maldonadolla oli Venezuelan rahaongelmiin ja melkein myös käytännössäkin tapahtuneen valtioromahdukseen päättyneen uransa myötä ylipäätään palkintokorokepaikka osin erittäin paljon kolarien sävyttämällä kaudella kuten olisi ollut Bruno Sennallakin samassa tilanteessa.

Tosin Senna toi Maldonadon sijasta enemmän edes pisteitä, mutta sitäkään ei arvostettu alkukauden jälkeen Williamsilla tai missään muussakaan kilpailukykyisessä keskikastin tallissa kun ne olivat vain muka niitä jäännöspisteitä ja siihen vielä keksityt nykymedian p-puheet uskoivat niin uran päättyminen oli tylyydessäänkin naurettava kun vielä mahdollinen ikärasismi todennäköisesti painoi vaakakupissa.:thumbdown:frank::wall:

Myös Monzan sateessa 2008 tilaisuutensa lunastanut Sebastian Vettel ei Toro Rossolla sen enempää ihmetekoja suorittanut ihmevoiton jälkeen kisassa jonka myös vähän paremmalla lähtöruudulla ja ilman lopulta virheeksi osoittautunutta täyden tankin taktiikkaa myös Sebastien Bourdais olisi voinut voittaa muutoin huonoksi osoittautuneen formulauransa ainoassa todella kilpailukykyisessä kisassaan muuten kuten myös McLarenin Heikki Kovalainen ajettuaan myös äärimmäisen hienon kisan Kovalaisen omalle ja paljon parjatullekin tasolle näin jälkikäteen.

Esimerkiksi muutoin vuonna 1996 Olivier Panis ei Monacon uskomattoman voittonsa jälkeen enää päässyt edes palkintoajon makuun koko kaudella ja samoin kävi Johnny Herbertille 1999 Nürburgringin vesisadekisan myötä.

Naurettavan kroonisesta teknisestä epäonnesta La Regien eli Renaultin alkuvuosina kärsinyt Jean-Pierre Jabouille saavutti vuosina 1979 ja 1980 vain kerran voiton eikä molempina voittokausinaan ennen voittojaan eli Dijon-Prenoisia 1979 ja Renaultin ensivoittoa lajissa turboautolla tai sitä ilman ja Österreichringillä 1980 saanut lainkaan muita palkintosijoja koko kautena eikä edes ajanut maaliin kertaakaan muille pisteille jos pääsi usein teknisten vaurioiden korjausten jälkeen.

Nuo kyseiset voitot olivat myös Jabouillen ainoita koko hänen urallaan ja hänellä oli muutoin ainoa pisteajo oman ajouran säännöillä vain Watkins Glenissä 1978 nelostilalla!

Jabouillea voisi tietämättömät ja vain tilastokirjoja katsovat nuoremmat sukupolvet syyttää myös hyvin huonoksi kuljettajaksi kun edes nykyisillä säännöillä Jabouille olisi urallaan saanut pisteitä vain Monacosta 1978, Interlagosista 1979 ja Long Beachista 1980 kun olisi näistä kisoista ollut vielä kaikista kymppipaikat hallussa ja kroonisen epäonnen tai aina aivan ruutulippukierroksillakin joku aina vei myös Jabouillen ajaman kisan nopeimman kierroksenkin nimiinsä jolloin Jabouille ei koskaan ajanut yhtäkään kisan nopeinta kierrosta urallaan.

Vuonna 1986 nk. Lentävää Tiikeriä eli Benettonin kaikkien aikojen turbotykkiä eli Benetton-BMW B186:sta ajanut Gerhard Berger ei myöskään ikimuistoisen uran ensivoittonsa eli Mexico Cityn 1986 hienoa, upeaa taktista voittoa huomioimatta saavuttanut muita palkintokorokepaikkoja joista mahdollisuudet kaudella muutoin voittoon olivat vain Benettonin tallin turbo-ohjuksille naurettavan ylivoimaedun ennen keskeytystä tarjonneet Österreichringillä ja Monzassa.

Näillä radoilla lopulta urallaan F1-kisaa voittamaton Teo Fabi ajoi uransa muut paalupaikkansa ja johti F1-kisaa aivan todella lyhyen aikaa Österreichringillä ennen kuin auto hajosi Bergerin nk. Lentävän Tiikerin karjaisuun eli tässä tapauksessa turbon hajoamiseen myöskin.

Vuonna 1982 Elio de Angelis ei lievästi sanottuna erittäin täpärän Österreichringin 1982 voiton myötä kertaakaan ollut muutoin palkintokorokkeella koko vuonna paitsi vähän aikaa taisi olla näin äkkiseltään Monacossa 1982 kun kisan voittajaa ja jopa koko palkintokolmikkoa selviteltiin ennen sijoitusten selviämistä.

Vanhemman ajan voittavista kuskeista ilman mestaruutta Dan Gurney ajoi kaksi voittoa vuonna 1964, mutta ei saavuttanut muita palkintosijoja kaudella.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14226
Myös maailmanmestaritkin voittavat joskus tai ovat voittaneet mestaruutensa siten, että voittojen lisäksi heitä ei muuten kausilla ole nähty palkinnoilla tai edes maalissa lainkaan.

Vuonna 1965 Jim Clark voitti kuusi kertaa ja maailmanmestaruuden, mutta muissa keskeytti tai ei ajanut hyväksytysti maaliin pistesijoille.

Niinä vuosina jolloin Jim Clark ei voittanut mestaruutta niin vuosina 1962 ja 1964 Clark ajoi kolme muuta voittoa, mutta ei päässyt muutoin palkintokorokkeelle koko vuonna.

Vuonna 1952 Alberto Ascari voitti myös kuusi kertaa ja maailmanmestaruuden, mutta muissa keskeytti tai ei ajanut hyväksytysti maaliin pistesijoille ja 1953 oli samaa Ascarin juhlaa samalla tavalla.

Tuolloin eli vuonna 1953 voittoja oli tosin vain viisi kappaletta edellisvuoden kuutta vastaan.

Ja Indy 500 jäi välistä vuonna 1953, mutta ei vuonna 1952 jossa Ascari oli keskeytyksensä jälkeen kaikkiaan hyvin nimellisenä sijoituksena 31:s.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14226
Viime vuonna Mercedes oli ylivoimainen tuttuun tapaan, mutta prosentuaalinen tai mikäli ei vain väärin mene niin kenties myös prosenttiyksiköllinen arvo voitoissa on ollut erilainen.

Viime vuonna Mercedes voitti 52 % mikä oli pienempi kuin pari vuotta sitten ollut 60 % voittosuhde ja varmasti ainakin pienempi kuin kolme vuotta sitten vuonna 2016 ollut kaikkien aikojen kausi 90 % voittosuhteella.

Nykypäivän F1:ssä korkeimmat voittosuhteet keskimäärin muuten ovat olleet Ferrarilla 2007, 2003 ja 2001 jolloin prosenttiosuudet suhteena olivat 53 %, 50 % ja 50 %.

Vuosina 2014-2016 Mercedeksen huonoinkin kausi on aina sisältänyt vähintään 80 % voittosuhteen kauden.

Vertailun vuoksi Ferrarilla olivat parhaimmat voittosuhteen kaudet kaikkiaan olivat vuodet 2004 ja 2002 joista ensin 83 % ja sitten 88 %.

Ihan paras kausi edelleen on ja pysyy McLarenilla vuodelta 1988 94 % voittosuhteella.

Viime vuonna ja usein muutenkin paljon parjattu Ferrari ainakin suomalaisittain monelta kantilta katsottuna saavutti vaikeaksi sanotulla kaudellaan silti 29 % paremman voittosuhteen kuin mitä yleensä MM-kisan toiseksi sijoittuneet tallit ovat saaneet viime vuosina.

Esimerkiksi Red Bull ei kyennyt saamaan omalla vastaavalla kaudellaan viime vuonna kuin vain 19 % paremman voittosuhteen.

Viime vuonna oli murheellisesti vasta toinen kerta viiden vuoden sisällä kuin joku muu kuin yllä olevat tallit yleensäkään voittivat mitään nimenomaan hallintansa ulkopuolella kuin kaksi parhaaksi sanottua.

Tarkoitin tällä siis esimerkiksi vuoden 2016 ja 2014 tilannetta missä vain Mercedes ja Red Bull voittivat ja vuotta 2015 milloin vain Mercedes ja Ferrari voittivat kilpailuja. Ilman Kimin voiton menemistä nuorelle Max Verstappenille Barcelonassa 2016 tilanne olisi voinut olla toinen, mutta toisaalta Verstappenin voitto Kimin kakkostilan tapaan oli vain Lewis Hamiltonin ja Nico Rosbergin kolarin myötä yleensäkään mahdollinen.

Ilman sitä olisi taisteltu arkisesti enintään kolmostilasta.

Mercedeksen viime vuoden voittosuhde oli sen oman huippuaikansa heikoin, mutta silti esimerkiksi kahta Red Bullin menestyskautta eli 2012 ja 2010 parempi kun niillä oli tuolloin vuoden 2012 kaikkien aikojen kauden ensimmäisten eri osakilpailun voittajien ennätyksen myötä vain 35 % voittosuhde ja muutoin tasaiseksi osoittautuneen vuoden tapaan 47 % voittosuhde.

Ferrari jälleen paljon parjattuna oli viime vuonna kuitenkin paras mestaruuden haastanut talli sitten vuoden 2011 ja McLarenin voittosuhde oli 32 % ja Jenson Button onnistui kertaan jos toiseenkin otteeseen perumaan Sebastian Vettelin ennenaikaiset maailmanmestaruusjuhlat ja välillä aidon oikeasti kannattelemaan yksin McLarenia ja olemaan Lewis Hamiltonia parempi mitä monet pitävät Buttonin kovimpana suorituksen ja jopa ihan oikeasti kovempanakin suorituksena kuin Buttonin omaa mestaruutta!

MM-sarjan voittajan ja toiseksi sijoittuneen tallin pisteosuus oli merkkimestaruuden kannalta myös viime kaudella tasaisin voittosuhteeltaan sitten vuoden 2012.

Kiinnostavaa oli vuonna 2012 myös se seikka, että McLarenilla oli MM-kilvan kolmanneksi tulon jälkeen sama määrä voittaja kuin merkkimestarillakin.

Ikävä kyllä pistemäärän pienuuden johdosta se huononsi kokonaista prosenttiosuutta rahtusen liikaa kaudella jolloin McLaren vieläkin sinnitteli pitkälti Buttonin voitoin ja Hamiltonin pyristellessä kaikkien aikojen henkisessä takalukossaan koko urallaan tai olemassa juuri toipumaisillaan siitä, mutta opportunistisesti ja lopulta McLarenin uskonpuheitaan vasten vain odotti Mercedeksen paikan vapautumista jotta pääsisi siellä sitten poimimaan valmiista puusta Nico Rosbergin ja Michael Schumacherin kypsäksi kasvattamat hedelmät:frank:.

Ferrarin kausi viime vuonna oli myös mestaruushaastajan voitokkain kausi tallikilvassa sitten vuosien 2005-2006 jolloin mestaruushaastaja Renault oli lopulta mestari kumpanakin vuonna kun ensin McLaren ja sitten Ferrari voitti sitä enemmän, mutta paremmat pistesuoritukset riittivät Renaultin osalta merkkimestaruuteen.

Samoin kävi vuonna 1999 kun Ferrari voitti vähemmän kuin McLaren kaudella, mutta vei ensimmäisen merkkimestaruuden Maranelloon sitten vuoden 1983. Ja vuonna 2000 Michael Schumacher voitti ensimmäisen kuljettajan mestaruuden La Famiglialle sitten vuoden 1979 ja Jody Scheckterin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14226
Joillekin eri radoille tietyt tallit nykypäivänä ovat nk. Modernin Formula-ajan piirissä historiallisesti pitäneet melkoisia tiettyjen ratojen paikkoja valtaistuinsaleina suorastaan.

Viime vuoden päätteeksi McLaren ja Williams olivat näiden valtiaita kaikkiaan kuudella eri nykyradalla.

McLarenilla on viime kauden päätteeksi ja ennen 13.10 tänä vuonna ajettavaa Suzukan kilpailua yhtä monta voittoa siitä kuin Ferrarilla eli 7 voittoa. Mercedes tosin todennäköisesti ohittaa molemmat lähivuosina 5:llä voitollaan.

Ennen tätä vuotta Williamsilla ja McLarenilla oli tasatilanne Paul Ricardin osalta kuin molemmilla oli niistä kolme voittoa ja Ferrarilla oli kaksi voittoa.

Mexico Cityssä McLarenilla kuten myös Williamsilla ja Lotuksella on kolme voittoa, mutta Ferrari, Red Bull ja Mercedes omaavat jo kaksi voittoa tallia kohti joten ne menevät pian McLarenin, Williamsin ja Lotusin ohi.

Viime vuoden lopulla McLaren tuli ja tulee saavuttamaan näillä näkymin vielä ainakin seuraavan vuoden tai kenties kaksikin tämän vuoden tulosten perusteella kun sillä on vielä 6 voittoa Itävallasta sen eri muodoissa olleilla melko samanlaisilla radoilla kaikkiaan toki valtavista eroista huolimatta. Red Bull on lähimpänä tämän voiton anastamista kuten myös Ferrari ja Mercedes.

Hungaroring on McLarenin toiseksi ylivoimaisin paikka koska se ohitetaan ilman ihmeitä aikaisintaan 4 vuoden kuluttua ja muutoin 5 vuoden kuluttua. Ferrarilla ja Williamsilla kun on 7 voittoa.

Monaco on ylivoimaisin rata McLarenille historian saatossa ja erittäin pitkään voimaan jäävä ennätys tallille yksittäisen kisapaikan osalta kaikkiaan 15 voitolla mikä vähän paremmalla onnella myös vuonna 1987 ilman Alain Prostin vaikeuksia olisi ollut jo 16 voittoa näinä päivinä!

Ennen vuotta 2024 sitä ei pystytä ohittamaan Monacossa voittojen määrässä ainakaan koska Ferrarilla on vain 9 voittoa.

McLaren ei ole voittanut kilpailuakaan sitten vuoden 2013 kun viime vuosi lasketaan päätöskaudeksi ja säilyttää asemansa vaikka se olisi jo vuosikymmenenkin voittamatta yhtään kilpailua tämän ennätyksen osalta.

Ensimmäinen voitto aikanaan jopa pariinkin kertaan karsiutumisiin Monacossa tapahtuneille McLareneille oli vuonna 1984 kiistanalaisessa Monacon kisassa Alain Prostin voimin ja tämän jälkeen vuosina 1984-1986 ja 1988-1993 voittaja oli aina McLaren.

Joskin aikakauden loppua kohti enää joko erittäin täpärästi vuoden 1992 Monacon Mansellin rengasrikon ja äärimmäisen tiukan kakkostilan lopulta ilman kolaria tuottaneen loppukirin malliin kun kolarointi voitolla maaliviivalla ruutulipulle tultaessa olisi varmasti aiheuttanut aikamoisen kohun ja pilannut ehkä Mansellinkin kisan yhdessä voittaja Ayrton Sennan kanssa avaten voiton jälleen varsin uskomattomasti Monacossa Riccardo Patreselle tai vuonna 1993 Prostin Stop-Go-rangaistuksen ja Michael Schumacherin teknisen epäonnen myötä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14226
Viime vuodella oli paljon muitakin ennätyksellisiä asioita ja pahoittelut mikäli näitä on jo käyty läpi, mutta tässä joitakin parhaimpia:

- Periaatteessa ensi kerran tai ainakin yhdestä ensimmäisistä kerroista puhuen kaikki kuljettajat kaudella saivat jotenkin pisteitä kauden aikana

- Ensimmäinen kerta muutamaan vuoteen kun ei ollut ajajamuutoksia kun viimeksi vuonna 2013 Kimi Räikkönen meni selkäleikkaukseen, vuonna 2012 Jerome d' Ambrosio ajoi Romain Grosjeanin kisakiellon takia yhden kisan, 2008 kun Super Aguri teki valitettavan vararikon juuri kun sen omilla autoilla alkoi olla takanaan ainakin yksi erittäin merkittävä ajo ja useita tuotteliaita ajoja ilman tuloksia järkyttävien useita vuosia vanhojen Arrowsin autojen käyttämisten ja nk. Tapaus Yuichi Iden jälkeen joskin Idetä on suhteellisen turhan ylireagoidusti sanottu aivan kaikkien aikojen hitaimmaksi kun hän oli vuonna 2006 enintään ehkä vain 2000-luvun hitain kisakuljettaja ennen kolariaan ja superlisenssin hyllytystä

- Lisäksi vuoden 2000 Luciano Burtin suorittamaa Eddie Irvinen tuurausta ja vuonna 1998 Jos Verstappenin suorittamaa Jan Magnussenin korvausta kesken kauden näin esimerkiksi vaikkakin vuonna 1999 Stephane Sarrazin ajoi yhden kisan ja Mika Salo ajoi esimerkiksi BAR:lla

- 20 osallistunutta kuljettajaa on kaikkien aikojen vähiten tavallaan

- Yas Marina Bayn kisa viime vuonna oli F1-historian toinen kerta ainakin näillä näkymin kuin kuusi kisan yhtä monesta starttiruudusta ajoi maaliin samalla sijalla kuin oli aloittanutkin kuin ensimmäinen oli ollut viime vuoden Monacossa kuin tätä ennen näin äkkiseltään laskien pahimmillaan monissa erittäinkin tylsissä kisoissa olivat ajaneet historiallisesti enintään aika-ajon kärkiviisikko samassa järjestyksessä maaliin

- Vuosi 2007 oli viimeinen jolloin maailmanmestari on ollut suomalainen, mutta vuoden 2007 jälkeen vain Suomesta, Iso-Britanniasta ja Saksasta on löytynyt formuloiden maailmanmestareita ellei kuitenkin myötätuntoisesti haluttaisi sitten lisätä joukkoon vuoden 2008 Brasilian 15 sekunnin maailmanmestaruutta:):dunno::(

- Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen olivat ainoat perättäiset tallikaverit loppusijoituksissa kun muita erotti vähintään ainakin yksi toinen kuljettaja

- Räikkönen on kaikkien aikojen 13:sta vanhin voittaja kun vanhin on Luigi Fagioli 53 vuoden iässä kun Kimi oli 39 vuotta ja täyttää tänä vuonna 40 vuotta

- Räikkösellä on eniten kestoa yhden voiton ja kahden voiton välillä kuten myös uran ensimmäisen ja toistaiseksi ja ilman ihmeitä todennäköisen uran viimeisen voiton välillä kuten myös eniten kestoa paalupaikkojen ja jopa palkintosijojenkin ottamisen väliltä silloin kun alkoi taas onnistua ajot

- Valtteri Bottas ei voittanut osakilpailua jolloin hän jäi mestaruuden voittaneen kuljettajan voitotta olevaksi tallikaveriksi ensi kerran sitten vuoden 2013 ja Mark Webberin kun Webber kieltäytyi uransa mahdollisesta päätösvoitosta sen ollessa hänelle erittäin halventava nöyryytys Red Bullin kultapoju Vetteliltä joka sittemmin saikin maistaa omaa lääkettään kaikessa muussa nöyryyttävyydessään sen jälkeen:tongue:

- Ferrarin viime aikojen ajoittain ehkä nöyryyttävimpänä tallinkin osalta valtavasti tuettuna ykkösnyrkkinä tavallaan sitten Michele Alboreton vuosien on Sebastian Vettelillä ollut kuitenkin näinä vuosina ennen tätä vuotta Ferrarilla 13 voittoa siinä missä Fernando Alonsolla oli 11 voittoa ja Michael Schumacherilla myös uran ensimmäistä neljää Ferrarin vuotta kohti ja kaikille näille yhteistä oli se ehkä osin Michael Schumacherin vuoden 1999 epäonnista Silverstonen loukkaantumisen tapahtumaa huomioimatta se, että kukaan heistä ei voittanut neljää Ferrari-vuottaan kohti mestaruutta eikä Vettel näytä ottavan sitä edes viittäkään Ferrari-vuotta kohti

- Viime vuonna Mercedes otti ensimmäisen kaksoisvoiton kotiradallaan Hockenheimilla ja samoin Red Bull Ring teki myös kotiradallaan Red Bull Ringillä

- Fernando Alonso ajoi kolmatta kertaa F1-urallaan siten, että F1-kisa ainakin näillä näkymin osui täsmälleen hänen syntymäpäivälleen

- Ainoat koskaan syntymäpäivänään voittaneet kuljettajat ovat James Hunt vuonna 1976 ja Jean Alesi ikimuistoisesti bensan loppumisestaan ja yleisön ratarynnäköstä huolimatta Montrealissa 1995:alppu:

- Daniel Ricciardo oli ensimmäinen ajaja sitten Jochen Rindtin ja vuoden 1970 jolloin hän voitti ainakin vähintään kaksi kisaa, mutta ei saavuttanut mitään muuta palkintosijaa koko kautena

- Ricciardon krooninen epäonni oli viime vuonna pahinta modernilla aikakaudella 8:lla keskeytyksellä mikä on yhtä paljon kuin Lewis Hamiltonilla on ollut viimeisen 6 vuoden aikana yhteensä Mercedeksellä ajaessaan!:eek!:

- Ainoan kerran ja kaikkiaan kolme kertaa F1:n historiassa on näillä näkymin käynyt niin, että vain kerran kaudella joku talli menetti molemmat kuskinsa kisakeskeytykseen kun muilta talleilta muuten selvisi tasaisella kaudella aina vähintään yksi kuljettaja maalin hyväksytysti lopputuloksiin vaikka ei olisi ajanutkaan modernilla aikakaudella tämän tallin ollessa Toro Rosso ja se on kärsinyt tästä Sochissa 2018, Sakhirissa 2015 ja Suzukassa 2009

- Bottaksella oli 7 kakkostilaa mikä on eniten kakkostiloja viime vuonna yhtään kisaa voittamatta ajaneella kuljettajalla

- Räikkösellä oli 51 sijoitusta 10:n parhaan joukossa viime vuoden päättyessä alkaen Hungaroringiltä 2016

- Räikkönen oli Ferrarin toiseksi eniten startannein kuljettaja 151:llä kisalla kun Michael Schumacherilla oli niitä 179 kisaa

- Räikkönen oli turhauttavasti Shanghaissa urallaan viidettä kertaa eturivissä ilman paalupaikkaa mikä on eniten nykyaikaisen eturivin käsitteen aikakaudella

- Hamiltonilla oli 33 pistesijan kisaputki viime vuoden loppuun mennessä ja hän jakoi ennätyksen Nick Heidfeldin kanssa

- Fernando Alonsolla oli yleinen kaikkien aikojen maaliin ajamisten tai lopputuloksiin hyväksymisen ennätys 245 kisan osalta

- Vettel menetti eniten kärkipaikkoja tai kisan johtoja kauden aikana, peräti uskomattomat 34 kertaa suhteessa kilpailukykyiseen autoon usein niiden rajoittuessa lähinnä kisan lähtöihin tai ensimmäisen kierroksen mokiin kuin varsinaisiin ohituksiin itse radalla

- Lance Stroll suoritti eniten lähtökiihdytyksen ja ensimmäisen kierroksen ohituksia eli kaikkiaan 36 kappaletta

- Ensimmäistä kertaa joskin hyvin täpärästi ja osin myös Kimin kroonisen epäonnen myötä vasta vuoden 2008 molemmat Ferrarin kuljettajat voittivat ainakin kerran kaudella

- Ensimmäinen Ferrarin eturivi nähtiin 18 vuoteen viime vuonna Monzassa

- Sitten Austinin kisan 2015 lopputuloksista jatkunut Williamsin aina vähintään yhden auton selviäminen ruutulipulle päättyi Hockenheimissa

- Bakun kisa on ainoa missä vuoden 2016 jälkeen palkintokorokkeella on seissyt myös muita kuin nykypäivän kärkikolmikkotallien kuskeja
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14226
Tänä vuonna viimeisen 25 vuoden ajalta vuodesta 1994 lähtien ovat kaikki F1:n maailmanmestarit tulleet Iso-Britanniasta, Saksasta, Suomesta ja Kanadasta ellei Brasilian 15 sekunnin maailmanmestaruutta haluta laskea lopputuloksiin.

Viimeisen 35 vuoden ajalta F1:n kaikki maailmanmestarit ovat vuodesta 1984 lähtien tulleet Itävallasta, Ranskasta, Brasiliasta, Iso-Britanniasta, Saksasta, Suomesta ja Kanadasta.

Lopuksi viimeisen 40 vuoden ajalta F1:n kaikki maailmanmestarit ovat vuodesta 1979 lähtien tulleet Etelä-Afrikasta, Australiasta, Brasiliasta, Suomesta, Itävallasta, Ranskasta, Saksasta ja Kanadasta ja mikäli vuoden 1981 Kyalamin lopputuloksen haluaisi liittää joukkoon niin myös Argentiinasta löytyisi maailmanmestari siltä vuodelta. Tietysti myös vuoden 1978 juuri ja juuri 40 vuoden takaisesti laskemalla päättäen laskun viime vuoteen tai hieman yli 41 vuoteen asti löytyy maailmanmestari myös Yhdysvalloistakin.

Vähän paremmalla onnella historiallisesti maailmanmestari löytyisi myös Ruotsistakin, mutta kun ei löydy niin maailmanmestariksi ollaan välillä tituleerattu Ruotsissa Keke Rosbergia juurikin syntypaikan perusteella kuten esimerkiksi Jochen Rindtiä on tituleerattu Saksassa sen maailmanmestariksi ja ainoaksi Länsi-Saksan maailmanmestariksi ja kuten Monacossa on huumorillisesti tituleerattu Nico Rosbergia sen maan ainoaksi maailmanmestariksi.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14226
Ennen tallipäällikkyyttään Colin Chapmanilla oli yksi F1:n mielenkiintoinen ennätys tallipäällikkönä ajaneista kuljettajista ja tavallaan piti ja pitää sitä hallussaan.

Hän oli nimittäin paras sellainen tallipäällikkö tai ajaja yleensäkin joka on päässyt Aikaharjoituksissa tai myöhemmissä Virallisissa Harjoituksissa ja Aika-ajoissa olemaan mukana, mutta ei ole halunnut tai päässyt starttaamaan itse kisaan.

Chapman olisi ollut viides Ranskan Grand Prixiin 1956 lähdettäessä, mutta ei halunnut kisata jolloin kaiken kaikkiaan Harry Schell ajettuaan tuomaristolle korvaavan kuljettajan näyttöajon nähtiin oikeutetuksi periä Chapmanin tyhjäksi jättämä paikka ja ajaa hänen sijastaan siinä kisassa.
 
Ylös