Unohtui vähän. Jos sitä tänään tai huomenna olisi aikaa.Kolmen kilpailun trendissä Hamilton raketoi katosta läpi, ja Vettel suorastaan romahtaa yhden keskeytyksen takia. Saispa jo kuvana saman.
Onpas erikoinen tilanneSainz kerännyt tällä kaudella enemmän pisteitä kuin kumpikaan edustamistaan talleista (54 vs. 53 ja 48).
Aika turhaa olisi ollutkin.Unohtui vähän. Jos sitä tänään tai huomenna olisi aikaa.
Tainnut mennä Bottaksen ja Vettelin sijoitukset Hamiltoniin nähden kauden ekojen kisojen suhteen keskenään sekaisin.Aika turhaa olisi ollutkin.
Laskin sitten ihan muuta. Hamilton oli aika lyömätön, mutta ei lopulta paljoa Vettel ja Bottas jääneet pakkaselle, kun pisteitten sijasta lasketaan sijoituksia. Tuossa siis Hamilton saa arvon 0 ja jos joku pääsi ennen häntä maaliin, niin sai +1, jos tuli Hamiltonin jälkeen, niin sai -1.
2017 QUALIFYING
1. Lewis Hamilton Mercedes +0,000
2. Sebastian Vettel Ferrari +0,017
3. Valtteri Bottas Mercedes +0,106
4. Kimi Räikkönen Ferrari +0,313
5. Max Verstappen Red Bull-Renault +0,725
6. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault +0,756
7. Carlos Sainz Renault +1,508 ****
8. Nico Hulkenberg Renault +1,670
9. Sergio Perez Force India-Mercedes +1,723
10. Felipe Massa Williams-Mercedes +1,885
11. Esteban Ocon Force India-Mercedes +1,886
12. Fernando Alonso McLaren-Honda +2,002
13. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault +2,122
14. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault +2,189
15. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda +2,421
16. Romain Grosjean Haas-Ferrari +2,497
17. Jolyon Palmer Renault +2,622
18. Kevin Magnussen Haas-Ferrari +2,752
19. Pierre Gasly Toro Rosso-Renault +2,852 ****
20. Lance Stroll Williams-Mercedes +2,874
21. Brendon Hartley Toro Rosso-Renault +2,901 ****
22. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari +3,362
23. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari +3,483
ka 2016
1. Mercedes 0,081 +0,000 (+0,073) 0,008
2. Ferrari 0,224 +0,144 (-0,530) 0,754
3. Red Bull-Renault 0,769 +0,689 (+0,002) 0,767
4. Renault 1,833 +1,752 (-1,042) 2,875
5. Force India-Mercedes 1,872 +1,791 (+0,403) 1,469
6. Williams-Mercedes 2,129 +2,048 (+0,656) 1,473
7. McLaren-Honda 2,160 +2,079 (+0,201) 1,959
8. Toro Rosso-Renault 2,313 +2,232 (+0,365) 1,948
9. Haas-Ferrari 2,468 +2,387 (+0,205) 2,263
10. Sauber-Ferrari 3,500 +3,419 (+0,464) 3,036
2017 FASTEST LAPS
1. Sebastian Vettel Ferrari +0,000
2. Lewis Hamilton Mercedes +0,100
3. Valtteri Bottas Mercedes +0,324
4. Max Verstappen Red Bull-Renault +0,333
5. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault +0,464
6. Kimi Räikkönen Ferrari +0,512
7. Fernando Alonso McLaren-Honda +1,342
8. Sergio Perez Force India-Mercedes +1,373
9. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault +1,631
10. Nico Hulkenberg Renault +1,657
11. Jolyon Palmer Renault +1,660
12. Lance Stroll Williams-Mercedes +1,767
13. Felipe Massa Williams-Mercedes +1,792
14. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault +1,831
15. Esteban Ocon Force India-Mercedes +1,837
16. Romain Grosjean Haas-Ferrari +1,889
17. Kevin Magnussen Haas-Ferrari +1,920
18. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda +2,011
19. Pierre Gasly Toro Rosso-Renault +2,049 *****
20. Carlos Sainz Renault +2,282 **
21. Brendon Hartley Toro Rosso-Renault +2,373 **
22. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari +2,640
23. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari +2,767
1. Mercedes 0,219 +0,000 (-0,281) 0,500
2. Ferrari 0,264 +0,045 (-0,348) 0,612
3. Red Bull-Renault 0,643 +0,424 (-0,171) 0,814
4. Force India-Mercedes 1,725 +1,506 (-0,148) 1,873
5. Renault 1,837 +1,617 (-0,561) 2,398
6. McLaren-Honda 1,900 +1,681 (+0,091) 1,809
7. Williams-Mercedes 1,913 +1,694 (-0,167) 2,080
8. Haas-Ferrari 1,931 +1,712 (-0,228) 2,159
9. Toro Rosso-Renault 2,074 +1,855 (+0,347) 1,727
10. Sauber-Ferrari 2,952 +2,733 (+0,192) 2,760
2017 QUALIFYING SPEED TRAP
2017 2016 2015 2014
1. Force India-Mercedes 324,2 330,6 M 326,8 M 322,1 M
2. Mercedes 323,6 331,3 M 327,7 M 322,3 M
3. Williams-Mercedes 322,8 331,7 M 328,8 M 324,9 M
4. Ferrari 322,3 330,1 F 326,0 F 316,8 F
5. Haas-Ferrari 319,8 329,2 F
6. Red Bull-Renault 319,3 326,6 R 318,2 R 314,1 R
7. Toro Rosso-Renault 317,4 323,4 F 318,0 R 319,5 R
8. Renault 316,7 326,2 R 327,7 M 314,0 R
9. Sauber-Ferrari (2016) 316,3 327,7 F 324,9 F 316,2 F
10. McLaren-Honda 313,2 324,5 H 315,7 H 319,7 M
Nopeasti katsottuna näin.Onko kukaan laskenut / halukas laskemaan prosentuaalisesti Räikkösen osuuden Ferrarin teknisistä vioista aikavälillä 2015-2018 Vetteliin verrattuna? Näin suomalaisittain niitä tuntuu tulevan Kimille paljon enemmän.
Nopeasti katsotuksi tilastoksi uskottakoon silti lukuihin.Nopeasti katsottuna näin.
Keskeytykset + kisan väliin jäämiset, tekninen vika:
RAI 5*, VET 2
Keskeytykset, varikkomiehistön virheet
RAI 3, VET 0
Keskeytykset, rengasrikot:
VET 2, RAI 0
Keskeytykset, ulosajot/kolarit (oli kenen syy tahansa)
RAI 7*, VET 4
Lähtöruuturangaistukset, oma virhe
VET 2, RAI 0
Lähtöruuturangaistukset, tekniikka
VET 6, RAI 5
Tähdellä merkitty on viime kauden Bakun kisa, joka on sijoitettu teknisiin vikoihin. Kuitenkin todella usein tallista riippumatta nähdään loppukierroksilla keskeytyksiä kun ajetaan pisteiden ulkopuolella. Kisa oli mennyt pieleen kolarin takia.
Ääh... Niin näkyy olevan. Pitää korjata kyseiseen viestiin tuo asia heti.Ei 47 % vaan 47 prosenttiyksikköä.
Prosenteina nousu oli 361%
Vuonna 2000 Schumi ja Barrichello olivat eturivissä.Ferrarin eka eturivi Monzassa sitten vuoden 1994.
No höh, tuolla oli sitten väärää tietoa:Vuonna 2000 Schumi ja Barrichello olivat eturivissä.
Mitä tulee vuoteen 1994 niin Räikkönen on iäkkäin paalupaikan saavuttanut kuski sitten vuoden 1994, jolloin Mansell ajoi paalupaikalle 41-vuotiaana.
Muistaakseni näin sanottiin Sky:lla ja tuon vuoden 2000 eturivin varmistin vielä Wikipediasta.
Ferrari were the overwhelming favourites for pole position - and indeed their first front-row lockout at Monza since 1994