"Turhia" tilastoja ja laskelmia

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Kolmen kilpailun trendissä Hamilton raketoi katosta läpi, ja Vettel suorastaan romahtaa yhden keskeytyksen takia. Saispa jo kuvana saman.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Tarkastelin F1-kuskeille kolaritilanteista tuomittuja rangaistuksia vuodesta 2011 lähtien. Tarkoituksena oli lähinnä katsoa, kuka on useimmin ollut se syytön osapuoli kolareihin. Mukana vain ne, joista on annettu rangaistus jollekin osapuolelle, eli esimerkiksi eilinen lähtökolari ei tehnyt minkäänlaista merkintää tilastoon. Vasemmassa sarakkeessa syyttömänä osapuolena olo, keskimmäisessä kerrat, joissa on tuomittu rangaistus ja sitten erotus. Ne kuskit, joiden saldo näytti nollaa molemmissa on jätetty pois.

Ei liene yllätys, että Pastori on tilaston pahin törttöilijä. Massa siis kärsinyt eniten muiden töhöilystä.
 

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
Sainz kerännyt tällä kaudella enemmän pisteitä kuin kumpikaan edustamistaan talleista (54 vs. 53 ja 48).
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Unohtui vähän. Jos sitä tänään tai huomenna olisi aikaa.
Aika turhaa olisi ollutkin.

Laskin sitten ihan muuta. Hamilton oli aika lyömätön, mutta ei lopulta paljoa Vettel ja Bottas jääneet pakkaselle, kun pisteitten sijasta lasketaan sijoituksia. Tuossa siis Hamilton saa arvon 0 ja jos joku pääsi ennen häntä maaliin, niin sai +1, jos tuli Hamiltonin jälkeen, niin sai -1.
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Aika turhaa olisi ollutkin.

Laskin sitten ihan muuta. Hamilton oli aika lyömätön, mutta ei lopulta paljoa Vettel ja Bottas jääneet pakkaselle, kun pisteitten sijasta lasketaan sijoituksia. Tuossa siis Hamilton saa arvon 0 ja jos joku pääsi ennen häntä maaliin, niin sai +1, jos tuli Hamiltonin jälkeen, niin sai -1.
Tainnut mennä Bottaksen ja Vettelin sijoitukset Hamiltoniin nähden kauden ekojen kisojen suhteen keskenään sekaisin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kolme vuotta sitten pikaisessa käytössä oli päätöskilpailun tuplapistesääntö. Laitan tähän seuraavaksi kuitenkin pistetaulukot kuljettajien ja tallien osalta niissä teoreettisissa tilanteissa missä tuplapisteet olisivat olleet voimassa ensin pelkän voiton suhteen ja muutoin aivan kaikkien pisteitä saaneiden kuljettajien ja tallien kesken.

2017 loppupisteet kuljettajien osalta tuplapisteiden vaikuttaessa vain voittoon:

1. Lewis Hamilton 363 pistettä

2. Valtteri Bottas 330 pistettä

3. Sebastian Vettel 317 pistettä

4. Kimi Räikkönen 205 pistettä

5. Daniel Ricciardo 200 pistettä

6. Max Verstappen 168 pistettä

7. Sergio Perez 100 pistettä

8. Esteban Ocon 87 pistettä

9. Carlos Sainz Junior 54 pistettä

10. Nico Hülkenberg 43 pistettä

11. Felipe Massa 43 pistettä

12. Lance Stroll 40 pistettä

13. Romain Grosjean 28 pistettä

14. Kevin Magnussen 19 pistettä

15. Fernando Alonso 17 pistettä

16. Stoffel Vandoorne 13 pistettä

17. Jolyon Palmer 8 pistettä

18. Pascal Wehrlein 5 pistettä

19. Daniil Kvjat 5 pistettä

2017 loppupisteet tallien osalta tuplapisteiden vaikuttaessa vain voittoon:

1. Mercedes 693 pistettä

2. Ferrari 522 pistettä

3. Red Bull 368 pistettä

4. Force India 187 pistettä

5. Williams 83 pistettä

6. Renault 57 pistettä

7. Toro Rosso 53 pistettä

8. Haas 47 pistettä

9. McLaren 30 pistettä

10. Sauber 5 pistettä

Ja nyt sitten pisteet tältä vuodelta päätösosakilpailun teoreettisen tuplapistesäännön vaikuttaessa kaikkiin pisteitä saaneisiin kuljettajiin ja talleihin sijoitusten osalta:

2017 loppupisteet kuljettajien osalta Abu Dhabin tuplapistesäännön mukaisesti kaikille kuljettajille pisteiden osalta:

1. Lewis Hamilton 381 pistettä

2. Sebastian Vettel 332 pistettä

3. Valtteri Bottas 330 pistettä

4. Kimi Räikkönen 217 pistettä

5. Daniel Ricciardo 200 pistettä

6. Max Verstappen 178 pistettä

7. Sergio Perez 106 pistettä

8. Esteban Ocon 91 pistettä

9. Carlos Sainz Junior 54 pistettä

10. Nico Hülkenberg 51 pistettä

10. Felipe Massa 44 pistettä

11. Lance Stroll 40 pistettä

13. Romain Grosjean 28 pistettä

14. Kevin Magnussen 19 pistettä

15. Fernando Alonso 19 pistettä

16. Stoffel Vandoorne 13 pistettä

17. Jolyon Palmer 8 pistettä

18. Pascal Wehrlein 5 pistettä

19. Daniil Kvjat 5 pistettä

Ja vielä tallien 2017 loppupisteet Abu Dhabin vaikuttaessa tuplapistesäännön mukaisesti jokaiselle tallille:

1. Mercedes 711 pistettä

2. Ferrari 549 pistettä

3. Red Bull 378 pistettä

4. Force India 197 pistettä

5. Williams 84 pistettä

6. Renault 65 pistettä

7. Toro Rosso 53 pistettä

8. Haas 47 pistettä

9. McLaren 32 pistettä

10. Sauber 5 pistettä
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tilastoturhuuden paluu.

Koodi:
2017 QUALIFYING

1.  Lewis Hamilton	Mercedes		+0,000
2.  Sebastian Vettel	Ferrari			+0,017
3.  Valtteri Bottas	Mercedes		+0,106
4.  Kimi Räikkönen	Ferrari			+0,313
5.  Max Verstappen	Red Bull-Renault	+0,725
6.  Daniel Ricciardo	Red Bull-Renault	+0,756
7.  Carlos Sainz	Renault			+1,508 ****	
8.  Nico Hulkenberg	Renault			+1,670
9.  Sergio Perez	Force India-Mercedes	+1,723
10. Felipe Massa	Williams-Mercedes	+1,885
11. Esteban Ocon 	Force India-Mercedes	+1,886
12. Fernando Alonso	McLaren-Honda		+2,002
13. Carlos Sainz	Toro Rosso-Renault	+2,122
14. Daniil Kvyat 	Toro Rosso-Renault	+2,189
15. Stoffel Vandoorne	McLaren-Honda		+2,421
16. Romain Grosjean	Haas-Ferrari		+2,497
17. Jolyon Palmer	Renault			+2,622
18. Kevin Magnussen	Haas-Ferrari		+2,752
19. Pierre Gasly	Toro Rosso-Renault	+2,852 ****
20. Lance Stroll	Williams-Mercedes	+2,874
21. Brendon Hartley	Toro Rosso-Renault	+2,901 ****
22. Pascal Wehrlein	Sauber-Ferrari		+3,362
23. Marcus Ericsson	Sauber-Ferrari		+3,483




								ka 2016
1.  Mercedes			0,081	+0,000	(+0,073)	0,008
2.  Ferrari			0,224	+0,144	(-0,530)	0,754
3.  Red Bull-Renault		0,769	+0,689	(+0,002)	0,767
4.  Renault			1,833	+1,752	(-1,042)	2,875
5.  Force India-Mercedes	1,872	+1,791	(+0,403)	1,469
6.  Williams-Mercedes		2,129	+2,048	(+0,656)	1,473
7.  McLaren-Honda		2,160	+2,079	(+0,201)	1,959
8.  Toro Rosso-Renault		2,313	+2,232	(+0,365)	1,948
9.  Haas-Ferrari		2,468	+2,387	(+0,205)	2,263
10. Sauber-Ferrari		3,500	+3,419	(+0,464)	3,036
Koodi:
2017 FASTEST LAPS

1.  Sebastian Vettel	Ferrari			+0,000
2.  Lewis Hamilton	Mercedes		+0,100
3.  Valtteri Bottas	Mercedes		+0,324
4.  Max Verstappen	Red Bull-Renault	+0,333
5.  Daniel Ricciardo	Red Bull-Renault	+0,464
6.  Kimi Räikkönen	Ferrari			+0,512
7.  Fernando Alonso	McLaren-Honda		+1,342
8.  Sergio Perez	Force India-Mercedes	+1,373
9.  Daniil Kvyat	Toro Rosso-Renault	+1,631
10. Nico Hulkenberg	Renault			+1,657
11. Jolyon Palmer	Renault			+1,660
12. Lance Stroll	Williams-Mercedes	+1,767
13. Felipe Massa	Williams-Mercedes	+1,792
14. Carlos Sainz	Toro Rosso-Renault	+1,831
15. Esteban Ocon	Force India-Mercedes	+1,837
16. Romain Grosjean	Haas-Ferrari		+1,889
17. Kevin Magnussen	Haas-Ferrari		+1,920
18. Stoffel Vandoorne	McLaren-Honda		+2,011
19. Pierre Gasly	Toro Rosso-Renault	+2,049 *****
20. Carlos Sainz	Renault			+2,282 **
21. Brendon Hartley	Toro Rosso-Renault	+2,373 **
22. Marcus Ericsson	Sauber-Ferrari		+2,640
23. Pascal Wehrlein	Sauber-Ferrari		+2,767


1.  Mercedes			0,219	+0,000	(-0,281)	0,500
2.  Ferrari			0,264	+0,045	(-0,348)	0,612
3.  Red Bull-Renault		0,643	+0,424	(-0,171)	0,814
4.  Force India-Mercedes	1,725	+1,506	(-0,148)	1,873
5.  Renault			1,837	+1,617	(-0,561)	2,398
6.  McLaren-Honda		1,900	+1,681	(+0,091)	1,809
7.  Williams-Mercedes		1,913	+1,694	(-0,167)	2,080
8.  Haas-Ferrari		1,931	+1,712	(-0,228)	2,159
9.  Toro Rosso-Renault		2,074	+1,855	(+0,347)	1,727
10. Sauber-Ferrari		2,952	+2,733	(+0,192)	2,760
Koodi:
2017 QUALIFYING SPEED TRAP
				2017	2016	2015	2014
1.  Force India-Mercedes	324,2	330,6 M	326,8 M	322,1 M
2.  Mercedes			323,6	331,3 M	327,7 M	322,3 M
3.  Williams-Mercedes		322,8	331,7 M	328,8 M	324,9 M
4.  Ferrari			322,3	330,1 F	326,0 F	316,8 F
5.  Haas-Ferrari		319,8	329,2 F
6.  Red Bull-Renault		319,3	326,6 R	318,2 R	314,1 R
7.  Toro Rosso-Renault		317,4	323,4 F	318,0 R	319,5 R
8.  Renault			316,7	326,2 R	327,7 M	314,0 R
9.  Sauber-Ferrari (2016)	316,3	327,7 F	324,9 F	316,2 F
10. McLaren-Honda		313,2	324,5 H	315,7 H	319,7 M
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Onko kukaan laskenut / halukas laskemaan prosentuaalisesti Räikkösen osuuden Ferrarin teknisistä vioista aikavälillä 2015-2018 Vetteliin verrattuna? Näin suomalaisittain niitä tuntuu tulevan Kimille paljon enemmän.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Onko kukaan laskenut / halukas laskemaan prosentuaalisesti Räikkösen osuuden Ferrarin teknisistä vioista aikavälillä 2015-2018 Vetteliin verrattuna? Näin suomalaisittain niitä tuntuu tulevan Kimille paljon enemmän.
Nopeasti katsottuna näin.

Keskeytykset + kisan väliin jäämiset, tekninen vika:
RAI 5*, VET 2

Keskeytykset, varikkomiehistön virheet
RAI 3, VET 0

Keskeytykset, rengasrikot:
VET 2, RAI 0

Keskeytykset, ulosajot/kolarit (oli kenen syy tahansa)
RAI 7*, VET 4

Lähtöruuturangaistukset, oma virhe
VET 2, RAI 0

Lähtöruuturangaistukset, tekniikka
VET 6, RAI 5

Tähdellä merkitty on viime kauden Bakun kisa, joka on sijoitettu teknisiin vikoihin. Kuitenkin todella usein tallista riippumatta nähdään loppukierroksilla keskeytyksiä kun ajetaan pisteiden ulkopuolella. Kisa oli mennyt pieleen kolarin takia.
 
Viimeksi muokattu:

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Nopeasti katsottuna näin.

Keskeytykset + kisan väliin jäämiset, tekninen vika:
RAI 5*, VET 2

Keskeytykset, varikkomiehistön virheet
RAI 3, VET 0

Keskeytykset, rengasrikot:
VET 2, RAI 0

Keskeytykset, ulosajot/kolarit (oli kenen syy tahansa)
RAI 7*, VET 4

Lähtöruuturangaistukset, oma virhe
VET 2, RAI 0

Lähtöruuturangaistukset, tekniikka
VET 6, RAI 5

Tähdellä merkitty on viime kauden Bakun kisa, joka on sijoitettu teknisiin vikoihin. Kuitenkin todella usein tallista riippumatta nähdään loppukierroksilla keskeytyksiä kun ajetaan pisteiden ulkopuolella. Kisa oli mennyt pieleen kolarin takia.
Nopeasti katsotuksi tilastoksi uskottakoon silti lukuihin.
Joskus on mietityttänyt (ja tämähän on tietysti suomalaisten keskuudessa ruokittua uskomusta) suosiiko Ferrari Vetteliä, ja miten se näkyy näissä keskeytyksissä.

1) Lähtöruuturangaistukset, oma virhe
VET 2, RAI 0

Oma virhe on oma virhe. Lähtökohtaisesti.

2) Keskeytykset, ulosajot/kolarit (oli kenen syy tahansa)
RAI 7*, VET 4

Ulosajot/kolarit lähtökohtaisesti vaikeampi laittaa tallin syyksi. Ei huomioida siis tätä tällaisenaan.

3) Keskeytykset, rengasrikot:
VET 2, RAI 0

Tässä voidaan tehdä sama päätelmä kuin kohdassa 2.

4)Keskeytykset, varikkomiehistön virheet
RAI 3, VET 0

Tuskin varikkomiehillä on ohjeistusta tehdä stoppien aikana työnsä paremmin toiselle kuskille. Liekö edes enemmän painetta välttyä virheiltä kun Vettel tulee stopille. Ehkä Kimin toiminta varikkostopeilla on huonompaa?

5)Keskeytykset + kisan väliin jäämiset, tekninen vika:
RAI 5*, VET 2


Lähtöruuturangaistukset, tekniikka
VET 6, RAI 5


Lähtöruuturangaistukset Vettelin puolella. Keskeytykset Kimin puolella 5-2 tai 4-2 kuten ed. kommenttissa mainittu. Eli Lopputulos 10-8 tai 9-8. Sattumiin nuo erot vielä noin pienessä otoksessa menee. Ei ole Vettelillä taikanappeja tai sen parempaa kohtelua. Ferrarilla pelataan tiimipeliä.
 
Viimeksi muokattu:

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
^ Itse laskisin kohdan 4 mukaan, koska en kysyessäni ajatellut tallin suosimista vaan sitä, että monesta tuntuu siltä että Kimille noita on sattunut enemmän. Eli kyse on huonosta tuurista eikä tallin suosimisesta. Varikkotöppäykset kuuluvat mielestäni niihin. Eihän ne sanan varsinaisessa merkityksessä teknisiä vikoja ole, mutta niitä ei myöskään kuskin piikkiin voi laittaa. Rengasrikotkin mahdollisesti, mutta eikös Vettelin tapauksissa (Spa 2015 & Itävalta 2016) ylipitkä stintti tehty hänen omasta tahdostaan? Näin siis lukemiksi 13-8 tai 12-8. Kiitos selvityksestä Bleu.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Paalupaikkakeskeisyyden on toisinaan kerrottu nousseen vuosien ja vuosikymmenten mittaan välillä jopa liiankin ratkaisevaan rooliin osissa kisoja.

Tässä muutamalta vuodelta laskelmia näin pikaisesti laskettuna:

Vuonna 1967 vain 18 % paalupaikoista kilpailuissa tiesi voittoa eli kaksi kertaa vain voitettiin paalupaikalta 11 mahdollista kilpailua kohti

Vuonna 1977 24 % paalupaikoista kilpailuissa tiesi voittoa eli neljä kertaa vain voitettiin paalupaikalta 17 mahdolista kilpailua kohti

Vuonna 1987 31 % paalupaikoista kilpailuissa tiesi voittoa eli viisi kertaa voitettiin paalupaikalta 16 mahdollista kilpailua kohti

Vuonna 1997 47 % paalupaikoista kilpailuissa tiesi voittoa eli 8 kertaa voitettiin paalupaikalta 17 mahdollista kilpailua kohti

Vuonna 2007 65 % paalupaikoista kilpailuissa tiesi voittoa eli 11 kertaa voitettiin paalupaikalta 17 mahdollista kilpailua kohti

Eli noiden satunnaisten vuosien perusteella 40 vuoden aikana F1:ssä paalupaikan merkitys voittoa kohti nousi 47 prosenttiyksikköä.
 
Viimeksi muokattu:

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Ferrarin eka eturivi Monzassa sitten vuoden 1994. :eek:
Vuonna 2000 Schumi ja Barrichello olivat eturivissä.

Mitä tulee vuoteen 1994 niin Räikkönen on iäkkäin paalupaikan saavuttanut kuski sitten vuoden 1994, jolloin Mansell ajoi paalupaikalle 41-vuotiaana.

Muistaakseni näin sanottiin Sky:lla ja tuon vuoden 2000 eturivin varmistin vielä Wikipediasta.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Vuonna 2000 Schumi ja Barrichello olivat eturivissä.

Mitä tulee vuoteen 1994 niin Räikkönen on iäkkäin paalupaikan saavuttanut kuski sitten vuoden 1994, jolloin Mansell ajoi paalupaikalle 41-vuotiaana.

Muistaakseni näin sanottiin Sky:lla ja tuon vuoden 2000 eturivin varmistin vielä Wikipediasta.
No höh, tuolla oli sitten väärää tietoa:
https://www.formula1.com/en/latest/headlines/2018/9/qualifyng--raikkonen-beats-vettel-to-pole-at-monza-.html
Ferrari were the overwhelming favourites for pole position - and indeed their first front-row lockout at Monza since 1994
 
Ylös