"Turhia" tilastoja ja laskelmia

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Jos muutkin olisivat historian saatossa ottaneet mallia Rosbergista ja lopettaneet uransa ensimmäiseen mestaruuteen, niin F1-mestaruustaulukko olisi seuraava (varmaan olisi tullut muita suhareita koettamaan onneaan, mutta näillä mennään).

Tuopa oli mielenkiintoinen. Erityisesti 1954 ilahdutti.....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Käväisin pitkästä aikaa pikaisesti rec.autos.sport.f1-ryhmässä, ja tilastoguru Brian Lawrence jakoi taas viisauttaan. Tässä yksi poiminta (koskee siis koko F1:n historiaa):

Brian Lawrence käännettynä sanoi:
26:sta kilpailusta, joissa voittaja on ohittanut kaikki kierroksella, kahdessa voittaja teki sen tuplasti (siis voitti yli kahdella kierroksella):

Espanja 1969: Jackie Stewart
Australia 1995: Damon Hill

Jälkimmäinen kisa on viimeisin, jossa voittaja on voittanut yli kierroksella.
Jos muu Lawrencen kertoma kiinnostaa (ketju käsittelee pienimpiä voittoja), niin tuolta löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tänä vuonna ilmeisesti sitten lopullisesti tehdään lajihistoriaa ilmeisesti pienenä kompana kun Nico Rosberg ei mestarina enää ajakaan lajissa, numeroa 0 ei ilmeisesti ole tulossa mestarin jälkeen parhaiten sijoittuneelle kuljettajalle tai muutoin hänen tilalleen ajavalle kuljettajalle (Ilmeisesti tuon 0-auton numerosääntö laitettiin lopullisesti historiankirjoihin heti kun numerosääntö yleensäkin vuonna 2014 muuttui ja olihan se tietenkin aikanaankin olemassa vain aivan pakkotilanteita varten käytössä, mutta ei tietenkään muutoin.) ja kun Lewis Hamilton ei tietenkään voittanut mestaruutta niin mestarin numeroa 1 ei nähdä lajissa kolmena perättäisenä vuonna ja sen myötä tehdään lajihistoriaa koska näin ei ole aikaisemmin lajissa ollut.

Tosin vaikka Hamilton olisi voittanutkin viime kauden päätteeksi uransa neljännen maailmanmestaruuden niin numero 1 ei välttämättä olisi siltikään vielä palannut lajiin mikäli Hamilton olisi kieltäytynyt sitä käyttämästä ja jatkanut tutulla numerollaan 44.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tallimestaruuden tylsyyttä koetin hahmottaa sen mukaan kuinka suuren osan maksimipistemäärästä talli sai ja kuinka suuri oli ero seuraavaan talliin. Nämä kaksi lukua yhdistämällä ja sumplimalla niiden painoarvot 50%:iin kummallekin päädyin lopputulokseen, jossa maksimissaan kausi sai 100 pistettä tylsyydestä ja minimissään 0. Mielenkiintoisuudessaan 1982 päätyi voittajaksi tasaisesti jakaantuneiden pisteiden ansiosta. Kaikista tylsin taas oli 1988 (kuljettajien mestaruuskamppailu ei nyt niinkään).
TOP 5 topit ja flopit:
PHP:
1982	0
1970	6,7
1985	7,4
1974	8,1
1976	10,2
…	…
2016	79,8
2015	81,8
2004	86,9
2002	90,4
1988	100
Koko lista:
PHP:
	Tylsyys
1958	27,6
1959	29,3
1960	38,5
1961	43,0
1962	29,2
1963	44,4
1964	19,1
1965	34,9
1966	35,6
1967	26,3
1968	16,1
1969	26,9
1970	6,7
1971	45,9
1972	13,6
1973	18,2
1974	8,1
1975	16,7
1976	10,2
1977	22,7
1978	20,2
1979	32,3
1980	47,2
1981	23,1
1982	0,0
1983	10,4
1984	59,3
1985	7,4
1986	42,0
1987	46,8
1988	100,0
1989	49,6
1990	20,7
1991	25,2
1992	53,3
1993	61,9
1994	17,9
1995	25,1
1996	72,2
1997	18,8
1998	34,8
1999	17,5
2000	34,0
2001	57,8
2002	90,4
2003	25,2
2004	86,9
2005	24,0
2006	30,2
2007	63,7
2008	25,0
2009	27,5
2010	31,4
2011	61,5
2012	25,9
2013	65,0
2014	78,3
2015	81,8
2016	79,8
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Toinen päivä tipatonta, joten alkoi muhia päässä. Pitkästä aikaa tekaisin "Kirittävät pisteet / jäljellä olevat kisat"-taulukon.

Näytä liitetiedosto 24814

BadF1Stats
tarjoaa tärkeää tilastotietoa. Tiesitkö mm, että jokainen Yuji Iden F1-tallikaveri on voittanut Indy 500-kilpailun?
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Suomessa sataa harva se päivä, mutta F1:sissä sateet tuntuvat osuvan aina perjantaille, lauantaille tai kisan jälkeiseen iltaan. Montaa kunnon sadekisaa ei ole nähty, joissa vähintään 90% kisamatkasta on ajettu joko välikelin tai täyden sadekelin renkailla.
Miksi 90% raja? On väärin kutsua esim. Italian GP:tä 2004 "sadekisaksi", koska vain lähdössä rata oli hieman kostea, jonka johdosta muutama kuljettaja lähti välikelin renkailla vain vaihtaen ne pois paria kierrosta myöhemmin. Toisaalta jos aivan kisan alussa tai lopussa ei sada, mutta suurimman osan ajasta sataa, hyväksyttäköön tällainen kisa mukaan listalle. Kanadan GP 2011 ei mahdu listalle, koska kierroksella 54/77 kaikki olivat jo vaihtaneet slicksit.

Tässä nettilähteistä kaiveltuja sadekisoja ratakohtaisesti.

KilpailuVuosi
Australian Grand Prix1989, 1991
Bahrainin Grand PrixEi yhtään kunnon sadekisaa
Kiinan Grand Prix2009, 2010(rajatapaus)
Venäjän Grand PrixEi yhtään kunnon sadekisaa
Espanjan Grand Prix1996
Monacon Grand Prix1984, 1997
Kanadan Grand Prix1971, 1981
Euroopan Grand PrixEi yhtään kunnon sadekisaa
Itävallan Grand Prix1975
Britannian Grand Prix1988, 1998, 2008
Unkarin Grand Prix2006 (rajatapaus)
Saksan Grand Prix1968
Belgian Grand Prix1998
Italian Grand Prix2008
Singaporen Grand PrixEi yhtään kunnon sadekisaa
Malesian Grand PrixEi yhtään kunnon sadekisaa
Japanin Grand Prix1976, 1994, 2007, 2014
Yhdysvaltain Grand PrixEi yhtään kunnon sadekisaa
Meksikon Grand PrixEi yhtään kunnon sadekisaa
Brasilian Grand Prix2003, 2016
Abu Dhabin Grand PrixEi yhtään kunnon sadekisaa
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
(sadekisojen tilastoja)
Mielenkiintoista. Olisin ajatellut Brasiliassa olleen enemmänkin sadekisoja, mutta tottahan tuo on, että harvoin sitä kisan alusta loppuun saakka sataa.

Seuraavaksi sitten tilasto siitä että kuinka monesti kaikki maaliin päässeet kuljettajat ovat käyttäneet kisan aikana sadekelin tai välikelin renkaita. Tuollaiset kisathan ne monesti mielenkiintoisimpia ovat kun pitää taktikoida sään vuoksi. Tässä tilastossa Brasilia voisi olla korkeammalla.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Jännä myös että Malesiassa ei ole ollut yhtään täyttä sadekisaa, vaikka sateessa siellä on ajettu monesti ja usein sillä on ollut dramaattinenkin vaikutus kisan kulkuun. Sateet ovat kuitenkin jääneet kuuroiksi.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Sadekisoja olisi varmaan jonkin verran enemmän, jos pidettäisiin järkähtämättömästi kiinni aiotusta startin kellonajasta, tai kisaa ei keskeytettäisi välillä.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Jännä myös että Malesiassa ei ole ollut yhtään täyttä sadekisaa, vaikka sateessa siellä on ajettu monesti ja usein sillä on ollut dramaattinenkin vaikutus kisan kulkuun. Sateet ovat kuitenkin jääneet kuuroiksi.
Juuri näin, kyse on ollut kuuroista. Ja koska Malesiassa sadetta tulee aina taivaan täydeltä, on varmaa, että kisa keskeytetään vähintään turva-autolla.

Muutenkin kesällä on todennäköisempää, että sade tulee kuuroina, jolloin ainakin osa kisasta voidaan ajaa kuivassa kelissä. Jos Euroopassa kisattaisiin loka-marraskuussa, laajojen saderintamien todennäköisyys kasvaisi. Parhaimmat mahdollisuudet sadekisalle on luultavasti Englannissa, jossa koko päivä voi peribrittiläiseen tapaan olla sateinen, muttei kuitenkaan niin märkä, että se estäisi kisaamisen.

Olisi mielenkiintoista tehdä tilastoa myös aika-ajoista. Voin vaikka vannoa, että sateisten aika-ajojen määrä on kaksinkertainen kisoihin verrattuna vaikkei huomioitaisi sitä, että aiemmin aika-ajot jakautuivat kahdelle päivälle.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Laitapas kouvo lisää käppyrää. Bottaksen käyrä vakaassa nousussa. Tai siis tuon taulukon mukaan laskussa. Ja Verstappen puolestaan...
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Perez ja Ocon ovat sijoittuneet tällä kaudella kuusi kertaa peräkkäisille sijoille ja aina kun kummatkin ovat sijoittuneet pisteille, on Checo ollut edellä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
En jaksa paint.nettiä käynnistää.
Koodi:
9. kilpailu			Muutos
Vettel		0		0
Hamilton	1,82		0,65
Bottas		3,18		-0,32
Ricciardo	5,82		0,73
Räikkönen	8,00		1,33
Verstappen	11,45		2,45
 
Ylös