"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14661
Etenkin 1990-luvulla lajin muutosten ja erinäisten murheiden myötä hyvin monet aiemmat lajin suurnimet lopettivat ja jäivät eläkkeelle yllättävänkin nopeasti kaiken sisällä kun uria olisi vielä voinut periaatetasolla olla jäljellä vielä joidenkin vuosien ajan ja ehkä pidemmällekin.

Siten Gerhard Bergeristä eli välillä vähän ulkonäöltään kieltämättä oman aikansa nk. Ratojen Ihmemies MacGyverista tulikin vuoteen 1995 mennessä ainut jäljelle jäänyt 1980-luvulla voittanut F1-kuljettaja.

1980-luvun voittajien aika lajissa päättyi Bergerin lopulta lopulliseksi osoittautuneeseen lopettamispäätökseen Jerezissä 1997.

Testipuolella sinänsä kuskina sellaisenaan senkin ollessa vähän rajatapaus kaikkiaan Bergerin ura päättyi Suzukan 1998 kisaan.

Eikä Berger tullut takaisin edes vielä vuodeksi 1999 Michael Schumacherin loukkaantumisen ajaksi tai vielä jopa peräti vuodeksi 2000 vielä vuodeksi kun kerta kaikkiaan Ferrarin mahdollinen toinen kuljettaja oli arvoitus eikä oikein vielä tuntunut löytyvän järkiehdokasta.

Viimein tietysti Rubens Barrichello oli Eddie Irvinen korvaaja vastoin periaatteessa Irvinen omaa sopimusta vuodelle 2000 vielä vuoden ajaksi sen sijaan, että Irvine lähti sitten Jaguarille virheeksi osoittautuneena juttuna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14661
Tämän vuoden alussa aiemmin siitä puhuen muisteltiin myös vanhempien aikojen kuskien suhteessa ottamia eri voittoja niiden ollessa jollakin tapaa heidän uransa viimeisiä tai käännekohtia mitä pidettiin huonona tai kohti lopettamispäätöstä luisuen jollakin tapaa.

Toki myös mielenkiintoisia tavallaan etenkin laskevassa järjestyksessä.

Gerhard Bergerillä oli 8 kisavoittoa urallaan ennen Hockenheimin 1994 tunnettua kolarikisaa.

Sittemmin Bergerillä oli 9 kisavoittoa urallaan, mutta voittoa ei tullut enää kuin vain kerran koko uralla eli Hockenheimissa 1997 sattuvasti Hockenheimin 1996 voiton menetyksen lunastaen sitten tuossa yhteydessä takaisin ikään kuin tavallaan.

Vuoteen 1974 Buenos Airesiin mennessä aiemmin melko hyvänä kuljettajana pidetty Jacky Ickx oli vajonnut urallaan pohjalukemiin ja hänen arveltiin jopa lopettavan pian mikäli ajot eivät lähtisi parempaan suuntaan.

Emerson Fittipaldi vuorostaan oli jo kerran ollut maailmanmestari ja kirinyt umpeen Ickxin eron häneen.

Molemmilla oli kahdeksan voittoa ja Fittipaldi meni hänen edelleen voittaessaan 1974 Interlagosin kotikisansa yhdeksäntenä voittona.

Ickx ei vielä silloisia puheita vasten lopettanut uraansa vielä vuosiin ainakaan kokonaan, mutta ei silloin eikä koskaan ennen lopullista uransa lopettamista koskaan enää voittanut F1:ssä uran voittomäärän jäätyä kahdeksaan F1-voittoon.

Fittipaldi vuorostaan voitti vielä toisenkin maailmanmestaruuden vuoden 1974 päätteeksi.

Siltikään molemmat eli Ickx ja Fittipaldi eivät yltäneet lajin todellisen veteraanin eli Graham Hillin suorituksiin siinä vaiheessa:

Hillillä oli 14 voittoa ja kaksi maailmanmestaruutta hallussaan hänen ajaessaan Buenos Airesissa ja Interlagosissa 1974.

Siltikin näitä taustoja vasten Hill ei ollut voittanut mitään 5 vuoteen eikä enää tulisi vuoden 1975 tapahtuneeseen uran lopetukseen mennessä voittamaankaan vaikka vielä vuonna 1974 Hill elätteli menestystä jossain määrin jollakin tapaa kun ajoihan hän oman tallinsa autolla kisoja.

Jim Clark ja Jack Brabham olivat yhtä tasaisia kuljettajia kun molemmilla oli seitsemän voittoa urillaan Mexico Cityn 1963 kisaan mennessä mitä nyt Brabhamilla oli kaksi maailmanmestaruutta ja Clarkilla ei yhtään. Tosin Clark voitti Mexico Cityn 1963 mennen edelle kahdeksalla F1-voitolla ja saavuttaen maailmanmestaruuden.

Sittemmin molemmat eli Clark ja Brabham voittivat urillaan mestaruuksia ja lukuisia voittoja vaikkakin Clarkin menehtyminen ennen aikojaan 1968 jätti paljon avoimeksi ja myös erinäisiä saavutuksia saamatta mitä todennäköisimmin.

Brabham itse lopetti kolminkertaisena maailmanmestarina uransa joista viimeinen tuli peräti oman tallinsa autolla eikä edes neljäs vuodeksi 1967 ollut kaukana kun sen vei sitten tallikaveri Denny 'Karhu' Hulme.

Vuonna 1960 Reimsissä ja Silverstonessa niihin aikoihin Tony Brooks tuntui olevan hyvässä vedossa tai hänellä tuntui olevan suhteessa eniten osakilpailuvoittoja lajissa tuoreemmista sen hetken kuskeista puhuen kuudella voitolla ennen kuin viimein Stirling Moss tuli takaisin Boavistan kisaan.

Brooksista ja Mossista ei koskaan tullut mestaria molemmista monien vaiheiden jälkeen.

Vuonna 1952 Alberto Ascarilla oli viisi voittoa ja uran kuudes voitto tuli Nürburgringillä 1952 siitä eteenpäin voittoputken yhä vain jatkuessa maailmanmestaruuksiin asti.

Aivan juuri ennen tätä eli vuonna 1952 samana vuonna Ascarilla ja Giuseppe Nino Farinalla oli molemmilla neljä voittoa ja Ascari voitti siis uransa viidennen voiton. Ascari jatkoi siitä eteenpäin ollen maailmanmestari.

Vuoden 1951 Bremgartenin kisassa Juan Manuel Fangiolla eli Maestrolla ja Giuseppe Nino Farinalla oli molemmilla kolme voittoa ennen kuin Fangio voitti siis uran neljännen voittonsa. Ennen pitkää Fangio oli maailmanmestari.

Vuoden 1950 Reims-Gueuxin kisassa Juan Manuel Fangiolla eli Maestrolla ja Giuseppe Nino Farinalla oli molemmilla kaksi voittoa ennen kuin Fangio voitti siis uran kolmannen voittonsa. Silti Farina oli ennen pitkää ensimmäisen MM-kauden MM-kilvan voittaja maailmanmestarina.

Aivan juuri ennen tätä eli vuonna 1950 samana vuonna jonkin aikaa aiemmin Bremgartenin kisassa Fangiolla ja Farinalla oli molemmilla yksi voitto ennen kuin Farina otti siis uran toisen voittonsa.

Formula 1:n MM-sarjan avaus vuonna 1950 Silverstonessa oli kompa kun laji oli uusi eikä voinut olla mitään voittajaa tätä ennen.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14661
Helmikuussa aiemmin tänä vuonna eli aiemmin päivämäärällä 1.2 varmistui toki odotettu, mutta silti kovin epätodennäköisenä pidetty ja lähinnä ehkä vasta vuoden 2025 jälkeen jossakin määrin arveltu tai jopa täyttymättömäksi jäävä tapahtuma tuli toteen:

Lewis Hamilton ei aikonut jäädä sopimuksensa loppuun Mercedekselle sellaisenaan vaan siirtyi joko odotettua ja arvioitua noin vuotta tai ehkä pidemmänkin aikaa etuajassa sittenkin Ferrarille ja sopimuksen ollessa samalla kertaa monivuotinen.

Lewis enemmän tai vähemmän otti jälleen mallia idolistaan Ayrton Sennasta joka siis aikoi tai ainakin aikoi yrittää erittäin vakavissaan siirtyä vuodesta 1996 eteenpäin ajamaan Ferraria vuosille 1996-1998 jatkaen siitä vielä ehkä myös vuodet 1999-2000 ja lopettaen sitten uransa tai ajaen vielä arviolta yhden uran lopullisen vielä jäähyväiskauden tallista mistä hän vuodeksi 1994 lähti Williamsille eli McLarenilta jolta hän lähti vuoden 1993 päätteeksi, mutta ei mielellään eikä ennen kuin kaikki muut vaiheet hänen mielestään kilpailukyvyn saamiseksi olivat yritetty.

Vuodelle 1995 olisi ehkä myös Ayrton halunnut jo lähteä Ferrarille, mutta Frank Williamsin kanssa oli sovittu raudanlujasta sopimuksesta Williamsille vuosille 1994-1995 joten siitä ei juuri eräistä sisäisistä jännitteistä ja ristiriidoista huolimatta ollut mitään mahdollisuutta lähteä ennen sen täyttymistä pois.

Sopimustilanne oli mahdollisista ongelmista huolimatta kuitattu hyvin pikaisesti.

Ihan kuten Kekelle vuosien 1984-1985 kiukuttelujen yhteydessä niin Frankin sanoma oli ihan yhtä selvä kuin silloin Kekelle niin silloiseen nykyhetkeen myös Ayrtonille:

'Et sinä lähde minnekään. Sinulla on sopimus.''

Siihen päättyi se mietintä.

Tämäkin ei ollut helppo juttu Ayrtonille ja Ayrton juurikin yhtenä todella viimeisistä asioistaan tiettävästi ennen menehtymistään Imolassa 1994 juurikin muutoin ollessaan Imolaa lähellä Italiassa ja tavatessaan Ferrarin sopimushenkilöitä päättäjineen asti joutuen myöntämään heille toivottomalta tuntuneen tilanteen siirtymisestä Williamsilta La Famiglialle.

Mitään siirtoyritystä tai vaikkapa Williams-McLaren-tason sopimushaastetta malliin David Coulthard ei koskaan kyetty tekemään, aloittamaan tai katsomaan loppuun asti Sennan menehtyessä.

Nykyhetkeen palatessani ihmeittä Hamilton ja ellei oteta siis toki muilla tavoin Ferrarilla ajaneita lajiveteraaneja ja todella vanhoja aikoja miettien niin Hamiltonin tehdessä vähän toisaalta myös vähän Nigel Mansellin siirtymisenä Ferrarin väreihin vähän sen tapaan on täten vanhin Ferrarille siirtynyt kuljettaja sitten Juan Manuel Fangion ja täydellisenä debytoijana La Famiglialla on myös vanhin koskaan.

Etenkin kun Fangio ja muutamat muut todella vanhan ajan lajinimet olivat ajaneet Ferrarilla tai Ferrarin sopimuksen suhteisilla Alfa Romeoilla jo Grand Prix-sarjan aikana tai Formula A:n eli F1:n edeltäjän aikaan niin silläkin oli melkoisesti väliä.

Lewis tulee olemaan 40-vuotias siinä missä Nigel oli 36-vuotias ja joissakin yhteyksissä taas vähän syntymäaikaan miettien 37-vuotias siirtyessään Ferrarille vuonna 1989.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14661
Vanhempina aikoina toisinaan tuntui siltä kun lajin säännöt olivat väljät tai ainakin lähempänä yleensä jopa yksittäisten kilpailujen järjestäjien sanomisia ja niiden perusteella muokattuja niin kisoissa tunnuttiin laskevan niiden lopputuloksiin hyvinkin vähäisin määrittein oikeastaan kaikki mitkä vain pääsivät ruutulipulle keinolla millä hyvänsä.

Stirling Mossin Monacon 1955 kisassa auto jäi radan varteen ja kun vikoja ei niin vain oikein voinut korjata, mutta startti vielä ajoittain kävi niin aikansa hetken uurastettua auton käyntiin saamiseksi Moss löi auton pysähdyksiin ja huvittuneesti sanottuna lähti sitten kahville ja nk. Englannin Kakkusille pitkäksi aikaa!

Ja kun kisan maaliintulo alkoi lähestyä niin hän enimmän osin tuota matkaa ehkä nyt vähän oikeammin huumorillisten kahvitaukojen sijaan aina ajoi rullaten alamäet vapaana Monacossa ja muilla osuuksilla sitkeästi työnsi autoa pitkin matkaa onneksi kilpailijoiden ollessa häneen osumatta.

Eniten draamaa tuntui herättävän tietenkin Alberto Ascarin satama-altaaseen lentäminen autoineen päivineen!

Onneksi selviten siis muutoin vahingoitta mitä nyt Ascarilla oli toki nenä murtunut ilmalennon ja muun pienemmän kolarin aikana.

Moss oli maalissa 9:s, mutta 19 kierrosta voittajaa Maurice Trintignantia jäljessä ruutulipulla.

Ennen teknisiä ongelmia tai vaurioita Moss olisi voinut voittaa Monacon kilpailun ja samoin ennen uima-allaslentoaan Ascarikin.

Neljä päivää Monacon kisan jälkeen erikoisessa, hämärässä ja kaikkiaan turhassa onnettomuudessa sen johdosta Ascari oli poistunut isänsä Antonion luo tuonpuoleiseen hyvin epätoivottavalla tavalla vaikkakin kovin kilpa-autoiluun murheellisesti usein käyvänä osana varsinkin aikana ennen järkeviä turvallisuuspuolia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14661
Kun Lewis Hamiltonista varmistuneesti tuli osa La Famiglian eli Ferrarin kuljettajakaartia ensi vuodesta lähtien tänä vuonna 1.2 varmistuneena niin Hamilton oli 12:sta eri pääsääntöinen brittiläinen Ferrarin F1-kuljettaja.

Edellinen vastaava maan edustaja oli Eddie Irvine vuonna 1999 ja vähän paremmalla onnella olisi edustanut vielä vuoden 2000 ennen tietenkin virheeksi osoittautunutta lähtöä mennä Jaguarille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14661
Välttämättä edellisviestin Hamiltonin Ferrari-jutuista ajatellen ja niistä puhuen ei välttämättä taida kuitenkaan Hamilton onnistua olemaan mahdollisesti vaikkapa kolmas eri brittikuljettaja Ferrarin maailmanmestarina.

Se ei ole koskaan ollut La Famiglialle niitä ajaa.

No ainakaan useimmiten nk. Ingleset La Famiglian silmissä eivät ole pelkureita.

Olihan Nigel Mansellkin Il Leone heille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14661
Lewis Hamilton ensi vuoden Ferrari-siirtonsa uralla tulee käyttämään myös jotain muuta moottorimerkkiä autossaan kuin Mercedestä ensi kertaa urallaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14661
Hieman huvittuneesti sanottuna Lewis Hamiltonin saaminen Ferrarin kuljettajaksi ensi vuodeksi tämän vuoden helmikuun hyvin aluksi oli huvittuneesti todeten hieno liiketoimi myös vähän lajia sivuten sen ulkopuolella.

La Famiglian Yhdysvaltain ja Iso-Britannian pääkonttorit onnistuivat tekemään oman aluevaltauksiensa lievästi kertoen parhaimmat vuosivoitot ikuisuuksiin sillä siirrolla.

Iso-Britanniassa todennäköisimmin sitten ainakin vuoden 1989 kun Nigel Mansell viimein tuli monien vähän siirrettyjenkin vaiheiden jälkeen viimein La Famiglian pariin.

Aivan La Famiglian osalta Maranellossakin tilannetta juhlittiin omalta osaltaan vaikkakin voi myös olla, että ottivat vähän liian ison riskin kun huomattavasti parempi ja järkevämpi tämä temppu olisi ollut suorittaa vaikkapa sen 5-10 vuotta, mene ja tiedä vaikka 15 vuottakin aiemmin siinä yhteydessä.

Joskin muun muassa vajaat 15 vuotta sitten muuan Fernando Alonso ja Santander lienevät hyvin vahvasti torjuneet tämän siirron.

Ja paljon hyväksyttävämpi ehdokas ei liene ollut silloisestikaan isommin heille jääväksi talliin ja hetkeen oikein edes uudelleen liittyväksikään talliin muuan Suomen Kimi Räikkönen!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14661
Kun monet F1-tallien omistajakuviot ovat toisinaan mitä monimutkaisimpia, hämäriä ja jopa hyvin typeriä ja riskialttiita valumaan erilaisten rahamiesten käsiin milloin mitenkin niin Ferrarilla on yllättävänkin aina myös yhtä yllättävän yksinkertaiset suhteet kaikkeen miten se itse tekee asiat.

Toki lähinnä vain kun kyse on F1-tallista tai yleisestä omistajuuden pääyhtiöstä.

La Famiglialla se onkin ainoa suhteellisen suuri selvyyden ja selkeyden merkki kun moni muu on välillä uskomatonta kaaosta tai taistelua niin olevinaan paikasta auringossa tai kuussa!

Tai on ollut ainakin historiallisen hiearkkisesti aina äärimmäiseen komentajaan ja tallipäällikkönä toimineeseen Il Commendatoreen asti.

Toki olihan Il Commendatoren vähän mustasukkainen tallipäällikkönä pitämisen nimike sinänsä huvittava ehkä jälkimaineena kun koko lajinkin alkaessa vuonna 1950 hän oli jo silloinkin vanha ja vanheni senkin edestä kun aikaa kului.

Siltikin vaikka olisi ollut mitä pomoa ja johtajaa toisensa perään niin siellä Il Commendatoren sanaa tunnuttiin kuuntelevan viime kädessä melkein kuin jumalallista sanaa ja johdatusta ikään!

Ja uhoaminen tuntui kun olisi noussut itse Saatanaa vastaan taistelemaan kun liekkejä toimistossa ajoittain riitti ajajien tai sitten itse tallin sisäisten henkilöiden välejä selviteltäessä.

Tai kun milloin vietiin aina kukin epäonninen 'kurinpalautukselle' Il Commendatoren puheille.

Yksi näitä 'epäonnisia' kerran oli myös La Famiglian nuori Toiminnanjohtaja Luca Cordero di Montezemolo.

Siitä tuli sitten melkein erotus kokonaan ennen kuin hieman lauhduttiin ja sitten melkoisen kovasanainen 'karkoitus' valmistajan lajihaaraan tai edustajaksi kasvua oppimaan ja kehoitus muutamaan vuoteen olla kokonaan pahemmin mainostamatta itseään liikaa samassa lauseessa tallin kanssa silloin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14661
Kun Lewis Hamiltonin Ferrari-paikka ensi vuodeksi kävi toteen tämän vuoden helmikuussa 1.2 mukaan lukien niin häntä ennen Ferrarilla eri tavoin La Famiglian riveissä oli ajanut vain kuusi muuta kuljettajaa siis vanhempina kuin mitä Lewis Hamilton itse tulisi olemaan.

Hamilton on sitten ensi vuonna 40 vuotta vanha ja tässä ovatkin häntä vanhemmat kuljettajat:

Giuseppe Nino Farina: 45 vuotta ja 201 päivää

Piero Taruffi: 44 vuotta ja 227 päivää

Juan Manuel Fangio: 44 vuotta ja 212 päivää

Raymond Sommer: 43 vuotta ja 263 päivää

Dorino Serafini: 41 vuotta ja 43 päivää

Luigi Villoresi: 41 vuotta ja 5 päivää

Tämä on siis silloin kuin he tulivat La Famiglialle tai ajoivat jo isommin sellaisinaan tallille myös F1-aikoina.

Totta kai vielä tuohonkin joukkoon näin esimerkkinä muuan Mario Andretti mahtuisi, mutta nyt kyse on enemmän debytoinneista tai isommin ikään kuin vain yhden urakan Ferrarille ajaneista kuljettajista tavallaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14661
Edelliseen viestiin mikäli vielä liittäisi jollakin tapaa kaikkiaan Ferrarilla kytköksissä olleiden tallien, pienyksityistallien tai yksityistallien autoilla käytännössä Ferrarin itsensä valvomien ja kokoamien tallien autojen suhteen ajaneet yli 40-vuotiaat tai vähintään 40 vuotta täyttäneet La Famiglian F1-ajan sopimuskuljettajat niin siinä tapauksessa tulisi vielä pieni lista lisää seuraavia kuljettajia mukaan:

Franco Comotti, Rudolf Rudi Schöller, Chico Landi, Reg Parnell, Peter Hirt, Rudolf Rudi Fischer ja Louis Rosier ovat jokainen ajaneet Ferraria sitten näiden erikoisuuksien kautta lisäksi muodostaen näinkin iäkkäinä Ferrarilla ajaneiden kuljettajien joukon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14661
Mikäli toki ajatuksellakin liittäisi mukaan Formula A:n Ferrarilla päälle 40-vuotiaina tai tasan 40 vuotta täyttäneet kuljettajat ennen pestiä ja varsinkin vielä Ferrarilla tai Ferrarin sopimuksen suhteisilla Alfa Romeoilla jo Grand Prix-sarjan aikana ajaneet kuljettajat niin lista voisi olla suurimmillaan todella mittava.

Vanhimman pään esimerkkejä olisivat olleet esimerkiksi Marcel Lehoux ja tietenkin legendoista legendaarisin itse Fangion mielestä eli Tazio Nuvolari.

Myös Attilio Marinoni ja Felice Bonetto ajoivat melkoisen iäkkäinä tuolle tallille Bonetton ulottaessa uransa myös Formula A:n ajoillekin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14661
Vanhinta mahdollista Ferrarin veteraanitasoa vasten on La Famiglialla historian saatossa ajanut myös nuoriakin kuljettajia.

Ei usein, mutta on ajanut.

Nuorimpana La Famiglialle yhä koskaan on Meksikon Ricardo Rodriguez.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14661
Daniel Ricciardon jouduttua siis syrjään radoilta ja nyt ehkä lopullisestikin ilman ihmeitä vielä muihin talleihin pääsyä tai jotakin ihan uskomatonta siirtoa hieman erikoisesti vaikkapa Sergio 'Checo' Perezin paikalle siirtymistä hän tosiaan ehti ajaa erikoisesti yhden tallin riveissä periaatteessa sen kolmenkin eri vaiheen aikana.

Hän ehti ajaa niin Toro Rossolla, Alpha Taurilla kuin myös VCARB Racing Bullilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14661
Venäjän Vitali Petrovin taival tuntui olevan melkoisen erikoista F1:ssä ja vuodet 2011 ja 2012 melkoista vuoristorataa:

Hän ajoi muun muassa vuonna 2011 kilpailevista Lotus-talleista nk. Paremmalla Lotuksella vain joutuakseen sitten vuodeksi 2012 nk. Huonomman Lotuksen riveihin.

Kaikki tämä tietenkin oli myöhemmin yksinomaan Lotuksena ennen Renaultin jälleen uudelleen tulemista olevan tallin ja myöhemmin Caterhamina olevan tallin välistä nimikiistaa melko tuoreellakin aikakaudella kaikkiaan vanhempaan historiaan nähden puhuen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14661
Toisinaan edes maailmanmestarin saaminen johonkin lajin johtotalliin F1:ssä ei tarkoita F1:ssä mitään upeuksia ja jatkuvia suurvoittokulkuja mestaruudesta mestaruuteen!

Ferrarilla tämä ongelma etenkin vaikuttaa olevan perin ikiaikaiselta tuntuva juttu:

La Famiglialla ei ole pyynnöistä, erikoistumisista ja jumalattomista hehkutuspuheista huolimatta onnistuneet sitä mestariksi jälleen kääntämään tai sinänsä välillä edes kunnolla kamppailemaankaan sellaiset nimet kuin Fernando Alonso, Kimi Räikkönen sitten uudelleen liityttyä Ferrarille viimeisimpänä mestarille La Famiglialla myös voimaan nähden muutenkin ja Sebastian Vettel.

Se on pitkä aika kun kaiken huomioi ja vain vähän Räikköstä ennen muutenkin häntä oli voittanut vain La Famiglialle vain yhden muun mestaruuden ennen voitottomuusputken alkamista Michael Schumacher toki päättäen oman menestysputkensa silloin milloin päätti.

Nyt Lewis Hamilton voi olla La Famiglialle jo neljäs suuri epäonnistuminen tai sitten myös viimein kuivuuden päättäjä mitä mestaruusvoitottomuuteen tulee.

Haastetta antanee toki nyt muun muassa kuluneena viime viikonloppuna Austinissa osin yllättävän ja myös hyvin onnekkaan avausmutkan ohitusvedon suhteen onnistunut Charles Leclerc.

Leclerc tosin on monin ottein urallaan ollut hukassa ja on välillä naurettavankin paljon ylihehkutettu tapaus suhteessa näihin kaikkiin muihin juttuihin.

Ja kun nousi ehkä vähän liian turhan aikaisin talliin muutenkin kuin nousi.

Vaihtoehtoisesti olisi vain sitten oikeasti parempi nyt lunastaa ne kovat odotukset sitten ensi vuonna.

Niin tai näin entäpä sitten muut tallit viime aikoina kovin vaikeuksissa mitä mestareihin tai mestaruusmaineen kuljettajiin tulee?

McLarenilla on myös ollut melko pitkä aika mestaruuksista puhuen ja vaikeuksia on riittänyt kun Fernando Alonso ei onnistunut sitä tuomaan niin ensimmäisellä sopimuskaudellaan tai veteraanina vähän myöhemmin sitten toisella sopimuskaudella. Myöskään Jenson Button ei onnistunut sitä tuomaan panostuksista huolimatta.

Viimeisin mestari siis on Lewis Hamilton ja hänkin osin vain täpärästi siinä mitä Interlagosin 2008 loppuhetkillä kävi.

Tällä hetkellä lohtua ja suurta toivoa McLarenille ovat tuoneet Lando Norris ja hieman epäilyttävien vaiheiden jälkeen Oscar Piastri.

Heissä lepää ihmeittä McLarenin tulevaisuuskin kun ahdingon vuodet laskien heillä ei paljonkaan ole varaa herjailla La Famiglian suuntaan kun heilläkin voitottomuus on huonoimmillaan ihan lähes yhtä surkeaa luokkaa.

Ainoa ero vain on, että McLarenilla on ihan oikeasti Ferrariin nähden ollut jopa parikin todella kammottavan uhkaavaa alamäkeä joiden aikana huonoimmillaan jopa koko tallin tulevaisuus ja toiminta olisi vähän vuoden 1980 lopun McLarenin tapaan olla kokonaan vaakalaudalla ellei eräitä toimia olisi suoritettu!

Aston Martinin tapaus on myös surkea:

Toisaalta talli on vieläkin käytännössä aika uusi, se tuli lajiin vasta hyvin, hyvin pitkän tauon jälkeen takaisin näinä aivan viime vuosina eikä siten ole vielä voinut olla kovinkaan vihreänä mielikuvissa niin erityisen surkea.

Tai jos on joidenkin mielestä niin toistaiseksi talli voi vielä melko uutena sellaisena kääntää vielä murheet edukseen.

Murheellisesti ainakaan vielä niin Sebastian Vettel kuin myös Fernando Alonso eivät vain ole saaneet kääntämään tallia jonkinlaiseen mestaruusputkeen tai oikeammin vielä Aston Martinin vaikkapa nyt tallin 'vihreyden' kirjaimellisesti muistaen edes nyt sitä sinne ensivoittoon siitä sitten varovaiseen nousuun tähdäten.

Talli voi olla myös surkea, mutta mitä on enintään ehkä pari-kolme vuotta vielä vähän siitä venyen sinne viiteen vuoteen surkeutta McLarenin ja saati sitten La Famiglian surkeuteen nähden?!

Ei juurikaan muuta kuin toistaiseksi kateellisten tai vahingoniloisten herjaajien panettelua.

Viime vuonna Aston Martin sai myös melko paljon palkintojakin kauden kilpailuista ennen tämän kauden vaikeuksia.

Ehkäpä yksi muu mikä on ärsyttänyt Aston Martin-tallissa on tietenkin Lance Strollin ajaminen lajissa isä-Strollin suurilla rahoilla.

Toisaalta niin tai näin on talli onnistunut tai onnistumassa kaappaamaan itselleen lajin todellisen suunnittelijaveteraanin ainakin nykypäivän tuoreella aikakaudella ajatellen eli Adrian Neweyn.

Newey on aina urallaan ollut ehkä oppipoika-aikojaan ja aivan liian nuorena uran alkuaan huomioimatta todellinen suurlahjakkuus ja menestystä niittänyt mies kaikissa talleissa joillakin tapaa milloin on vain niin ollut.

Tosin ei kaikissa talleissa Newey aina ollut avainasemassa ja ehkäpä yksi murheellinen juttu olikin seuraava:

Mikäli Neweylle todellakin Frank Williams olisi suostunut yhdessä Patrick Headin kanssa antamaan paljon enemmän asemaa ja valtaa pitkässä juoksussa Williams-tallissa niin kuinka valtavan hienolta ja erilaiselta koko lajin historia Williams-tallille olisi vielä voinutkaan näyttää!

Ja ainakin vaikka Renaultin moottorit menetettyään jokin alamäki olisi alkanutkin niin alamäen vaikeuskaudet olisi ollut helpompi sinnitellä ennen sitten BMW:n moottoreita autoon laitettuna.

Ja paljon, paljon myöhemminkin Williams-talli olisi voinut hyötyä Neweyn lahjoista kuin miten lopulta koskaan hyötyikään.

Neweyn itsensä sanoin hän ei välttämättä koskaan olisi lähtenyt Williamsilta tai ainakin erilainen lähtö muihin talleihin olisi lykkäytynyt erittäin, erittäin pitkälle tulevaisuuteen.

Toki eräänlainen muu erittäin suuri pahe Neweyn silmissä oli Damon Hillin jättäminen ulos Williamsilta vuoden 1996 suhteen kautta 1997 koskien alustavasti jo vuoden 1995 aikana vähän turhan äkkiä miettimättä kokonaiskuvaa!

Juuri tuokin syy oli Neweyn yksi syy lähteä Williamsilta hieman kuitenkin juuri McLarenille vaikkapa Jordanin sijaan mikäli ihan niin yksi suhteessa yhteen olisi Neweyn ja Hillin vaihtokaupat aikanaan käyneet ja tätä ennen vaikkapa tilapäisellä sopimuksella Arrowsille.

Näin ehkä olisi käynytkin ellei Williamsin muu sopimus vuonna 1997 olisi häntä sitten estänyt lähtemästä sinne ja sitten kuin tehtiin muita sopimusten seikkoja niin silloin oli liian myöhäistä vaihtaa Jordanille kun mentiin McLarenille vuodeksi 1998!

Hillkin eräässä vaiheessa olisi tietyin ehdoin ollut ehdolla tai halunnut McLarenille, mutta koskaan ehdoista ei päästy sopimukseen ja kun varsinkin suomalaisten onneksi Mika Häkkinen ei sitten lähtenytkään McLarenilta Benettonille tai Jordanille vuoden 1996 päätteeksi vuotta 1997 ajatellen tai vähäisemmin vielä myös jopa vuotta 1998 ajatellenkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14661
Kun miettii Kimin ja Ferrarinkin monimutkaisia suhteita niin aina käyttöä Kimille tuntui olevan uran aikana La Famiglialla olevan.

Sentään aivan niin paljon käyttöä iäkkääksi asti samalla tapaa kuin vaikka Mario Andrettille ei sentään La Famiglialta Kimille ollut.

Mikäli olisi ollut niin Kimi olisi siis samalla tapaa ajanut vielä kolme vuotta sitten Ferrarille jotenkin F1-ajoja ja ollut ehdolla ajamaan vielä pari kautta sitten ajamista muissa sarjoissa oikeastaan hyvin lopullisesti F1-uran lopettaen!

Samalla tapaa tämä juttu tapahtui siis Mario Andrettille vuonna 1982 vuotta 1983 ajatellen.

Tosin aika oli toinen ja ehkä vähän paremmalla onnella ilman vähän kyllä kieltämättä erikoisen typerää nuoruusvillitystä Charles Leclercin suuntaan näin olisi vielä voinut käydä, että Kimi olisi ollut Ferrarilla vielä ainakin sen vuoden 2019 ajan kuten mielestäni vielä olisi pitänyt olla ja vasta sitten ottaa Leclerc ajamaan talliin.

Vaihtoehtoisesti mene ja tiedä vaikka Kimi olisikin menestynyt tai päässyt yhteisymmärrykseen tallin kanssa niin olisi tosiaan Kimi voinut ajaa hyvinkin pitkään Ferrarilla ja myös päättää uransa ihan huipputallissa!

Samoin mene ja tiedä, että mitä olisi voinut vielä tapahtua mikäli siis jokin Ferrarin vakituisista kuskeista kuten siis ensin Sebastian Vettel tai Leclerc myöhemmin lisättynä Carlos Sainz Juniorilla niin olisi loukkaantunut kesken kauden kisojen tietyksi aikaa?

Kimihän ajoi vielä useamman vuoden Sauberia tai siinä vaiheessa myös Alfa Romeo-Sauberia kunnes kieltäytyi enää ajamasta tietenkin sitä uransa lopullista viimeistä kautta muilla tavoin eli toissa vuotta Kimin uran päätyttyä sitä toissa vuonna.

Mitä Kimin ja Leclercin hommaan tulee niin hyvin todennäköisesti ei Leclerc olisi myöskään ikinä päässyt La Famiglialle kuin pääsi mikäli ei Kimi hänen onnekseen ja suomalaisen epäonneksi olisi ollut jo valmiiksi niin vanha.

Eli varmaankin sen vielä ikävuosina 20-35 vuotta, mutta sanotaan juurikin vuosille 20-30 Kimin ollessa ikään kuin suhteessa niin vanha kuin oli aikamittaisesti siirrettynä niin ei olisi ollut kyllä Leclercillä mitään jakoja siirtyä hänen tilalleen.

Hyvä kun edes vaikka tuurata!

Tosin aina vertailua hankaloittaa se, että Kimi ei päässyt eikä voinut mitenkään oikein edes vielä siirtyä Ferrarille niin nuorena kuin oli ja siirtyi.

Kimi pääsi muutenkin Ferrarille vasta vähän kokeneempana kuljettajana vuodeksi 2007.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14661
Toisaalta olihan McLarenilla pettymyksellistä suuresti tai vähintään ongelmallisesti joissakin yhteyksissä vanhempina päivinä myös Nigel Mansellin ja Keke Rosbergin tilanteet.

Yhtä toisaalta oli aina outoa, että Ron Dennis yleensäkin suostui ottamaan Mansellin ajamaan vuonna 1995 ja tässäkin tapauksessa vain Marlboron painostamana huonoimpaan mahdolliseen aikaan.

Keken tilanne ei välttämättä koskaan ollut niin huono kuin miten se on suomalaisten silmissä silloin tällöin nähty tai sanottu.

Kyseessä kun oli joka tapauksessa Keken viimeinen kausi lajissa, vain yhden vuoden sopimus tehtiin toki jatkolla tarpeen mukaan sovittaen ja kun siihen päälle vielä tuli niin hirveästikin monia, monia muita ongelmia lajissa ongelmalliseen huonoon aikaan.

Yksi sellainen syy oli muun muassa turbojen nk. Taloudellisuusajojen aikakaudella 220 litran polttoainemäärän säännön laskeminen 195 litraan asti minkä luokan ajoon Keke ei enää yksinkertaisesti halunnut tottua kun oli töin tuskin tottunut juurikin vuosien 1984-1985 lajin bensasääntöön ja kun ajot alkoivat muutenkin juuri sujua.

Vaikka ilman muuta Ron Dennis toki oli valmis nostamaan aivan uskomattomiin summiin asti sen rahamäärän, että Keke jäisi ajamaan lopullisen uran päätöksen vasta 1987 ja jolloin hän ei joutuisi ottamaan ketään tasoltaan vaatimatonta nimeä Alain Prostin tallikaveriksi.

Siinä ei Dennis onnistunut vaikkakin parhaimmillaan käänne vaikutti olevan lähellä ja kun kyse oli enää lopullisestikin vain yhdestä lisäkaudesta eikä enää enemmästä.

Tosin McLarenin automalli vuodeksi 1986 oli kroonisesti aliohjautuvana myrkkyä Kekelle.

Eikä mahdollinen vuoden 1987 automallin ajaminen Keken uralla siirrettynä jäähyväisvuotena olisi ollut paljonkaan sen parempi.

Myös Niki Laudan tilanne näytti etenkin vielä tullessaan McLarenille eläkkeeltä vuodeksi 1982 katastrofilta.

Sittemmin tilanne parani ja voitiin heittää puheet muka vain neljän kisan tilapäisajosta ja vetäytymistä takaisin pysyvästi lajista eläkkeelle uudelleen lähinnä roskapuheina.

Mutta jäi toki Laudan mestaruus eläkkeeltä lajiin palanneena veteraani-iässä silti todella täpärälle kun se puolen pisteen turvin varmistui vuodeksi 1984.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14661
F1:ssä sinänsä on melko vähän ollut vihreää väriä autoissa sinänsä käytössä tai ainakaan niiden kaudet eivät ole käytöltään olleet pitkiä lajissa sponsoreiden suurtulon jälkeen lajiin vuodesta 1968 lähtien.

Sitten on toisinaan värivaihtoehtoja jotka vain otetaan käyttöön vaikka alkuperäinen tarkoitus olisi ollut toinen:

Leyton Housen piti aikanaan tullessaan tai ollessaan osana vähäisemmin March-tallin paluuta käyttää F3000-tallin autojensa mukaisesti merilevän vihreää väriä autoissaan.

Uudelleen asia tuli vuoden 1987 jälkeen esille vuodeksi 1990 kun March-talli muutti tilapäisesti nimensä suuromisteisesti Leyton Houseksi.

Tuolloinkin se lopulta hylättiin eli päävärinä enemmän tai vähemmän siis säilyi aina sininen väri.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14661
Ferrarilla tosiaan yleisesti ottaen sinne pääsevät kuljettajat voittavat yleensä edes kerran huolimatta siitä miten huonosti muuten kaikki menisi tallissa.

Viimeinen täyden ajan Ferrari-kuljettaja ilman voittoa tuoreemmin historiallisemmin puhuen oli murheellisesti Ruotsin Stefan Johansson ja melkein täyden ajan Ferrari-kuljettaja ilman voittoa tuoreemmin historiallisemmin oli Ivan Capelli.

Historiallisempia ja vanhempien päivien ja vuosikymmenten esimerkkejä olisi vaikka kuinka ja tämä siis kuin tilapäisajoja tai vähäisemmän määrän kauteen ajaneita kuljettajia ei lasketa.
 
Ylös