"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Chris Amonilla riitti kyllä epäonnea kun virallisesti voittoa ei tullut koskaan sitten millään mitä nyt tietysti epävirallisia voittoja toki oli hänellä kyllä.

Muutoin oli 5 paalupaikkaa, 3 kisan nopeinta kierrosta, 11 palkintosijaa ja 183 johtokierrosta kuten myös pienempiä johtoja silloin tällöin.

Vuosi 1968 oli kuin Amonille tähtiin kirjoitettu hetken ajan:

Etenkin kun harvoista paalupaikoista tuli juuri tuolloin melkein putkeen uran suhteen eli Jaramasta Zandvoortiin yhtä melkein perättäin mitä nyt välissä Monacossa Graham Hill oli paalupaikalla.

Ikävä kyllä kaksi keskeytystä ja vaikeudet Zandvoortiin tiesivät pelkän pisteen.

Pelkin voitoin tietenkin Zandvoortin kuutostilan muuttuessa myös voitoksi olisi oltu tasapelissä Jackie Stewartin kanssa ja muutoin tuleminen edes mitenkään Monacoon sen voittaen olisi periaatteessa tiennyt mestaruutta kuin nuo pisteet laskien tai ainakin hyvin, hyvin selvää mestaruuden haastetta Graham Hillille ja Hillin vähänkin jäädessä toiseksi muutoin toteutuneesti pienin muutoksin Amon olisi ollut Uuden-Seelannin toinen F1-mestari.

Tosin toteutuneesti pelkällä Monacoon menemisellä ja kenties sen voittamalla Amon olisi ollut pelkästään silläkin toteutuneesti MM-kilvan kuudes vuodelle 1968.

Ikävä kyllä Ferrari ei mennyt Monacoon estäen myös Amonin sovitun yhden kisan Matra-ajon sitten siihen.

15.6.2021 mennessä erikoista oli se myös, että vuosi 1968 oli viimeinen F1:siin jolloin mestari ja toiseksi sijoittunut eli Graham Hill ja Jackie Stewart tuottivat kaksoisvoittomestaruuden sitten kotimaahansa!

Skottien tunteet huomioiden tosin muutoin viimeinen vuosi näin olisi tietysti 1965 ja osin ei niinkään.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Monaco ei aina F1:n suurimmille nimille välttämättä ollut erityisen paljon voittoja tuottanut kilpailu.

Pitipä heistä tai ei niin Lewis Hamiltonilla ja Michael Schumacherilla oli 11.6.2021 mennessä yhteensä esimerkiksi 14 mestaruutta kuten nytkin vielä on ehkä niin myös jääden, mutta vain 8 yhteistä Monacon voittoa!

Näistä lisäksi Schumi voitti kahdesti Monacon olematta voittovuoden maailmanmestari ja viimeisen Monacon voiton yhteydessäkin Schumi oli vasta kolminkertainen maailmanmestari.

Edes vuosina 2002-2004 Schumin ylivoiman aikaan mies itse ei voittanut Monacoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
15.6.2021 mennessä kun mietin tuota äskeisen viestin kaksoisvoittomestaruuden suhdetta eri maihin niin 1960-luku oli melko yksipuolinen ja niiden kulta-aikaa, mutta sittemmin niin ei ollut käynyt.

Iso-Britanniaan oli mennyt peräti viidesti näin 1960-luvulle ja Australiaan ja Uuteen-Seelantiin kahdesti vuosille 1966 ja 1967 etenkin kuin ne miettisi maanosana tyyliin Australia ja Oseania.

Vain vuosille 1961, 1966 ja 1969 sellaisinaan ne edes rikkoi tuon näkemyksen jotenkin.

Jokainen mestaruus oli 1960-luvulle englanninkielisiin maihin ja vain kahdesti oli muun kielinen kakkostilan sijoittuja eli Wolfgang von Trips kuoleman jälkeen vuodelle 1961 ja Jacky Ickx vuodelle 1969.

Lisäksi Lando Norris oli toissa vuodelle ainoa kuski tapahtumahetkeen mennessä jolla oli pisteitä jokaiseen kilpailuun kun Lewis Hamilton oli juuri jäänyt pisteittä Bakussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Englanninkielisten maiden F1-sijoitukset oli melkoisia vanhempina päivinä:

Vuonna 1958 nähtiin viimein ensimmäinen Iso-Britannian F1-mestari ja hän ei ollut Stirling Moss vaan Mike Hawthorn.

Lisäksi se oli briteille sitten viitoismestaruusvoitto kun MM-kilvan viisi ensimmäistä olivat kaikki brittejä.

Englanninkielinen oli myös jokainen F1-voittaja Aintreen 1961 jälkeen aina Zeltwegiin 1964 asti, MM-kilvan kärkikymmenikkö vuodelle 1962 oli englanninkielisistä maista kotoisin olevia kuten sitä puhuvia ja vuonna 1963 jokainen voittaja ja paalupaikkamies oli englanninkielisten maiden mies!

Myös jokainen vuoden 1958-1969 maailmanmestari puhui englantia, näki itsensä varsin englantilaisena tai omasi eri maan passeista huolimatta vähintään esi-isien tasolla brittijuuria!

Mikäli vielä vuodet 1958-1980 huomioisi niin vain kolme maailmanmestaria eli Jochen Rindt, Emerson Fittipaldi ja Niki Lauda eivät mitenkään puhuneet englantia pääsääntöisesti äidinkielenään eikä omanneet mitenkään brittijuuria Yhdistyneisiin Kuningaskuntiin edes esi-isien tasolla.

Erikoistapaukset kielellisesti olivat vuosien 1978 ja 1979 maailmanmestarit eli Mario Andretti ja Jody Scheckter.

Näistä vaikka heilläkin oli brittijuuria esi-isien tasolla niin läheisemmät sukupuun linjat olivat kulkeneet vähemmän yllättäen italialaisittain ja etelä-afrikkalaisittain.

Periaatteessa Andretti oli vielä Jugoslaviastakin tai myöhemmin Kroatiasta kotoisin olevilta alueilta ennen kuin sitten oli muuttoa muualle niin muualle Italiaan kuin Yhdysvaltoihin siitä sitten ennen pitkää tulleine kansallisuuksineen ja Scheckter vuorostaan tietenkin puhui myös afrikaansia kuten oli välittömimmiltä sukulinjoiltaan afrikaaneri/afrikandi.

Hän eli Jody ja hänen veljensä Ian kieltäytyivät toki ulkopoliittisesta painostuksesta ja osin myös periaatteessa tukihelpotuksista huolimatta koskaan muuttumasta Iso-Britannian kansalaisiksi urillaan mitä nyt tietenkin brittipassi oli ennen pitkää tietysti ollut mahdollisuus melko kauankin.

Mikäli näin olisi käynyt niin Jodyn mestaruus olisi ollut vuodeksi 1979 briteille yksi lisää.

Etelä-Afrikan, juutalaisten ja samoin Afrikan ainut F1-mestari on toden totta ollut hieno persoona!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Sittemmin pelkästään englanninkielisten mestareiden ja voittajien määrä on periaatteessa vähentynyt melko paljon 1970-luvulta lähtien kun viime viestiin tulee pieni lisäviittaus:

Vuosille 1971-1980 mikäli ei Andrettia ja Scheckterin erikoistapauksia lasketa niin vain puolet mestareista muutoin oli englanninkielisten maiden miehiä ja tämän jälkeen vuosina 1981-2007 oli tilastoihme, että vain kaksi mestaria yleensäkin oli brittejä tai tuli englanninkielisistä maista eli Nigel Mansell ja Damon Hill!

Jacques Villeneuve periaatteessa juu myös menee vuodelle 1997 kaksikielisestä maasta eli Kanadasta, mutta kuten kenties isä-Gilles kenties mestarina niin poika-Villeneuve tuli isänsä tapaan kuitenkin ranskankielisestä Kanadan alueelta ja yllättävän enimmäkseen tietenkin isäänsä nähden silti vähemmän puhui kuitenkin ranskaa.

Senkin voinee pitää sitten erikoistapauksena tai sitten ei kun se on makuasia.

Lewis Hamiltonin huippuvuodet mestaruuksineen enimmäkseen toki myös Jenson Buttonin mestaruudella 2009 lisäten ovat toki jälleen lisänneet brittikeskeisyyttä, mutta nekin tuntuvat enemmän keskittyvän pelkkään kansallisuuteen kuin välillä vanhempien aikojen peräti 90 % englanninkielisten maiden tai kuskien keskimääräisiin lähtöruudukkoihin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Brittien moottoriurheiluhistoria dominointeineen on F1:ssä tuttua.

Tosin vielä Grand Prix-sarjan ajoille kuten myös osin Formula A-sarjan ihan alkuun kaikki oli toisin.

Toista Maailmansotaa ennen Grand Prix-sarjaan ei ollut kuin kolme vakavasti otettavaa brittivoittajaa eikä juuri yksikään heistä ollut erityisen menestynyt tai harjoitellut aktiivisesti ajojaan Englannissa.

Lisäksi toisin kuin Ranskassa ja Weimarin Saksassa myöhemmin Natsi-Saksaksi muuttuen ei voitu järkevästi oikein ajaa yleisiä kilpa-ajoja suljetuilla maantieradoilla tai entisillä yleisillä teillä niiden pohjille rakennetuilla radoilla.

Muutenkin erinäisiä kilpa-ajoratoja oli vähän:

Lähinnä Donington, Brooklands ja muutama erittäin heikko, lähinnä enemmän ralliajoihin soveltuvampi harjoittelurata joiden taso ja turvallisuuden tason heikkous oli vieläkin pelottavampi kuin esimerkiksi paljon parjatun Glossglöcknerin radan taso Natsi-Saksassa!

Toisen Maailmansodan välittömiin jälkimaininkeihin Englannissa meno oli mennä huonommaksikin ennen kuin sitten keksittiin ratkaisu keskellä etenkin suljettujen teidän käyttökohua moottoriurheiluun erinäisistä armeijan syrjäisistä maastoradoista ja RAF:n hylätyistä lentokenttäradoista alueineen joita voitiin riittävän matkan päästä ongelmista asvaltoida ja muokata kilpa-autoiluun sopivammaksi kuin koskaan ennen.

Tämä peliliike räjäytti moottoriurheilun kiinnostavuuden Englannissa kohti uutta nousua ja pelkästään erinäisten moottoriurheilukilpailujen määrä briteissä muutenkin ylitti ennen sotia olleet lukemat kuten nopeasti myös vanhempien aikojen alkuajan innostusmäärät!

Rallikin alkoi kukoistaa briteissä lyhyen empimisen jälkeen vaikka sen tulevaisuus vähän turvatummalta tuntui muutenkin ennen tuota 1940-luvun suurta peliliikettä kohti ratamoottoriurheilua.

Formula A:nkin ajoille brittejä jo riitti kyvykkäästi pilvin pimein ihan alkua huomioimatta kun oli paremmat harjoitteluolotkin ja kiinnostavuutta.

Britit olivat kansainvälisesti nuorekkaita, puhtaita sotien tai sotien jälkeisen ajan jälkeisiä kuljettajia iäkkäämpinäkin toisin kuin monet muun maan eli esimerkiksi Italian tai erinäiset Etelä-Amerikan tunnetut veteraanit jo ajalta ennen sotiakin Grand Prix-sarjan historian hämäristäkin lähtien.

Mike Hawthornin ura vaikkapa 1930-luvulla brittinä olisi ollut melkein mahdotonta, mutta 1950-luvulle brittinä tietenkin F1:siin kuten myös jo Formula A:n loppumetreille uran luonti oli yllättävänkin helppoa juuri tästäkin syystä.

Sen sijaan Italiassa tai Argentiinassa ei vain kyetty erikoistumaan aikaisempaa lyhyempien selkeiden kilparatojen yleiskäyttöön toisin kuin Englannissa.

Välillä myös esimerkiksi Italiassa alettiin painottua suuriin tehdastalleihin kuskien kustannuksella eli kansallisen menestyksen sijaan esimerkiksi Ferrarin tai Alfa Romeon menestys oli tärkeämpikin tunnetason sijaan ja lisäksi erääseen aikaan Italiassa oltiin kieltää moottoriurheilu siksi kun Mille Miglian lopettamisen myötä sellaisenaan kuulemma moottoriurheilun puhtaus oli kuollut!

Erikoisia nuo italialaiset vähän kauniimmin ilmaistuna.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
20.6.2021 mennessä Red Bull sai ensimmäisen kerran kolme perättäistä voittoa turbojen uuden tulemisen aikana tai myös hybridimoottorien aikana.

Lisäksi hieman huvittavasti Charles Leclerc numerolla 16 oli ensi kertaa urallaan 16:sta kun Ferrari ensi kertaa muutenkaan koko vuonna ei saanut pisteitä.

Lisäksi kukaan ei keskeyttänyt kilpailussa Paul Ricardissa eli se oli 10:s kerta koko lajin historiassa ja jo kuudes kerta vuodesta 2014 eteenpäin olleilla uusien turbojen ajalla.

Max Verstappen sai uran ensimmäisen hattutempun ja Lewis Hamilton ei ollut voittanut kolmatta kertaa putkeen ensi kerran sitten Spa-Francorchampsin 2019, Monzan 2019 ja Marina Bayn 2019.

Lisäksi Sebastian Vettel oli kolmesti peräkkäin pisteillä ensi kerran sitten Hockenheimin 2019, Hungaroringin 2019 ja Spa-Francorchampsin 2019.

Lisäksi Mercedekselle ei seitsemään ensimmäiseen kilpailuun ollut kertaakaan tullut kaksoisvoittoa eli se oli kaukaisin sitten Montrealin 2017.

Red Bull oli viimeksi voitot kolmesti peräkkäin merkinnyt nimiinsä vuodeksi 2013 ja tätä ennen eri kuskeille vuodeksi 2009.

Sergio Perez viimeinkin oli peräkkäin palkinnoilla.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Mikäli pelkästään F1-kisat huomioitiin eikä Indy 500-kisoja vuosille 1950-1960 niin Ranskalla oli eniten eri ratoja kisoille eli seitsemän.

Periaatteessa täysin määrällisesti kuten myös erinäisesti yhteen maahan eniten ajettuja F1-kisoja sijoitetusti on Yhdysvalloilla kun niitä on ollut kymmenen myös Indy 500-kisat vuosille huomioiden.

Tosin aivan tarkan teknisesti vain kuudesti on itse kisa ollut täysin sitovasti Yhdysvaltain Grand Prix nimeltään ja muina vuosina kisat eri radoille ovat olleet milloin minkälaisen taiteilijanimen, sponsorinimen, maantieteellisen sijainnin tai jopa jonkin rakennuksen mukaankin nimettyjä kilpailuja!

Tietysti osin joissakin yhteyksissä myös Detroitin kisat oli jo vuosille 1985-1988 ja sitovammin vuosille 1986-1988 pelkästään Yhdysvaltain Grand Prixin nimen alla kulkevia.

Nythän tälle vuodelle tuleekin jo 12:sta eri kisa Yhdysvaltoihin periaatteessa paikkakunnan ollessa sama eli Las Vegas paluultaan kun tietysti muuten 11:sta ja muu uusin kisa oli puhtaasti ensi kerran Miamissa viime vuonna kun sekin oli jo pieni kompa vuoden 1959 Sebringin kisan huomioiden.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
27.6.2021 mennessä kun Red Bull Ringin ensimmäinen kisa oli ohi niin Mercedes-Benz oli ensi kertaa hävinnyt uuden sukupolven turboaikakaudella neljäkin kertaa peräkkäin.

Max Verstappen sivusi kolmella Itävalta-voitolla silloin Alain Prostin Itävallan kisojen voittoennätystä ja on mennyt tästä sittemmin ohi.

Lisäksi Verstappen ensi kerran oli kolmesti putkeen paalupaikalla.

Lewis Hamiltonilla oli uralleen myös 43 kertaa silloin toisia sijoja eli saman verran kuin Michael Schumacherilla.

Lewis oli myös erikoisesti hävinnyt sinänsä peräkkäin tietyille vaihteleville Red Bull nimille sitten ensi kerran vuosien 2010 ja 2011 jälkeen.

Valtteri Bottakselle tuli jo kuudes palkintokisa Itävallasta eli silloin melko hyvin siis vielä näytti menevän.

Lando Norris ajoi kyllä jälleen pisteille, mutta nyt huonommin kuin sitä ennen vuoden 2021 kisoissa siihen lähtöruutuun nähden mistä starttasi itse kisaan.

Ylipäänsä silloiseen kolmeen Red Bull Ringin kisaan nähden vähintään yksi McLaren oli ollut aina kolmen joukossa lähdettäessä itse kisaan.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
28.6.2021 mennessä ensimmäisen kerran sitten vuoden 2008 oli käynyt niin, että englantilainen tai saksalainen kuljettaja ei ollut voittanut ainakin jossain vaiheessa kautta neljä kilpailua.

Vuoden 2008 alkuun niin Brasilian Felipe Massa kuin myös Suomen Kimi Räikkönen voittivat kisat pareittain ennen sitten brittien ja saksalaisten voittokulkuja.

Vuoden 2007 melko alkuun myös oli esimerkiksi Massan ja lisäksi Espanjan Fernando Alonson hallintaa kun he voittivat pareittain kahdesti tai useammin Sepangista Monacoon.

Ylipäänsä ennen pitkää vuoden 2008 jälkeen oli aina ollut britti tai saksalainen mestari mitä nyt heti tuohon alkuun 15-40 sekunnin ajan mestari oli vuodeksi 2008 brasilialainen ennen dramaattista muutosta tietysti Lewis Hamiltonille.

Ennen pitkää Max Verstappen ja kun kohumestaruutta ei otettu pois vuoden 2021 päätteeksi niin oli ensimmäinen muu selvä eri mestari sitten suomalaisen nyt tietysti hollantilaisena.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuosille 1950-2020 28.6.2021 mennessä mestari oli 34 kertaa lajiin eli 48 % todennäköisyydellä voittanut kauden avauksen ja muutoin ollut palkinnoilla 48 kertaa eli 67 % todennäköisyydellä kauden avauksen suhteen.

Eräitä ääripäitä oli Juan Manuel Fangio jokaisen mestaruusvuotensa avauskisan voitolla ja Emerson Fittipaldi joka ei vuodeksi 1972 ja 1974 eli mestaruusvuosilleen koskaan voittanut tai ollut edes palkinnoilla koskien kauden avausta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
29.6.2021 mennessä oli mielenkiintoista havaita, että Lewis Hamilton oli johtanut vähiten kisoja sitten vuoden 2013.

Max Verstappen oli johtanut vuorostaan 65,9 % siihen mennessä kaikista ajetuista kierroksista.

Vain kaksi miestä oli kyennyt siihen mennessä johtamaan tiettyyn vaiheeseen asti tai koko kaudella sen loppuun mennessä enemmän kuin Verstappen eli Nigel Mansell vuonna 1992 67 % tehokkuudella ja Jim Clark vuonna 1963 71,5 % tehokkuudella.

Vertailuksi kävivät muutamat koko suoran vuoden johdot kuten esimerkiksi Sebastian Vettelin vuoden 2011 tilanne 65,2 %:lle, Michael Schumacherin vuoden 1994 tilanne 61,8 %:lle ja Lewis Hamiltonin vuoden 2020 tilanne 59,1 %:lle.

Verstappenin johto puhtain johtomäärin oli jo suurempi kuin esimerkiksi Schumin vuoden 2003 johto, Lewisin vuoden 2008 johto ja samoin myös Jenson Buttonin vuoden 2009 johto mestareina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
29.6.2021 mennessä myös Lewis Hamiltonin keskeytysten vähäisyys lajissa oli hämmästyttävä turboaikakauden alettua.

Vain viidesti Hamilton oli keskeyttänyt selkeän tekniseen vikaan ja ne oli nämä kisat:

Melbourne 2014: Moottori hajosi

Montreal 2014: Jarrut pettivät

Marina Bay 2015: Voimayksikkö petti

Sepang 2016: Voimayksikkö petti

Red Bull Ring 2018: Polttoaineen paineistus kasaantui siitä sittemmin hajautuen keskeytysten aiheuttaen kun se ei lähtenyt tasautumaan eikä nousuun

Vertailuksi Max Verstappenille tuli jo edellisenä vuonna silloin eli 2020 keskeytyksenä kolme teknistä vikaa, yksi tekninen vika periaatteessa rengasrikon johdosta ennen pitkää ja yksi tekninen vika oli kolarivaurion aiheuttama liikapaine koneille minkä vuoksi hänen oli keskeytettävä kun se oli tullut osin oman tyhmyyden suoman revittelyn ja Charles Leclercin kanssa tulleen kolarin seurauksena.

Yleensäkin jo pelkästään normaalit keskeytysmäärät olivat kaikkiaan korkeammat Maxille kuin mitä Lewisille oli koko uralla.

Toki Verstappenille iloa soi jo uran 14:sta voitto ja lähestyminen silloisin oletuksin ilman mestaruutta olemaan pian eniten voittanein sellainen ilman sitä.

Sittemmin se tuli ja vaikka ei olisi tullut pois otettuna niin viime vuoden mestaruudella sitten viimeistään Verstappen olisi ollut mestari kuten myös eniten suhdevoittoja kerännyt kuljettaja.

Ja ilman muuten mestaruutta hyvin selvä tilastoykkönen vieläkin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
3.7.2021 mennessä Lewis Hamilton sopi vielä ainakin kahdesta vuodesta Mercedekselle tai ainakin käytännössä yhdestä viimeisestä MM:n tavoittelusta lisää.

Sopimuskauden päättyessä viimein tänä vuonna Lewis olisi ajanut yhtä pitkään Mersulla kuin mitä Michael Schumacher Ferrarilla.

Voi olla kyllä, että ehkä vielä yhden vuoden tai kaksikin lisää Lewis vielä ajaa riippuen tietysti mestaruudenkin tulemisesta kun silloin olisi ylittänyt tuonkin ennätyksen saaden sen itselleen.

Lisäksi Lewisille tulisi sopimuksen päätteeksi 17:sta vuosi tietenkin Mersun moottoreillakin ajaen eli koko ura mitä nyt McLaren oli tietysti tallina alkuvuosille.

Kun muuten Max Verstappenin tällä hetkellä kuitenkin hyvin todennäköisesti täydentyvä jatkosopimus jostain syystä Red Bullille nyt päättyisi nykyiseen sopimukseen niin se pelkästään olisi jo 8:s vuosi Maxille Red Bullilla enemmän tai vähemmän eikä ikää olisi tietysti nyt kuin ennen pitkää 26 vuotta.

Verstappenin tämän hetken ikä eli noin 25-26-vuotiaana riippuen näkökannasta on suunnilleen sama kuin miten Alain Prost vasta tuli lajiin tai milloin Ayrton Senna alkujaan tähtäsi tulla lajiin tai oli valmis siirtymään huipputalleihin!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
4.7.2021 mennessä Max Verstappen oli voittanut Red Bull Ringin toisen kisan jälkeen ensimmäisen kerran hattutempun sitten Ayrton Sennan vuoden 1991 teon Hondalle ja lisäksi Hondan moottoreille oli tullut viisi voittoa yhteensä lyhyeen aikaan ensi kerran sitten vuoden 1988.

Lisäksi Verstappenille se oli silloin 23-vuotiaalle, 24 vuotta täyttävälle nuorelle miehelle 50:s palkintosijoitus ja palkintojen saantiosuus oli jo kovempi niukasti kuin Valtteri Bottaksella eli 39,6 % todennäköisyydellä Verstappen oli siis parempi kuin Bottaksen osuus oli 36,97 %.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Välillä mielenkiintoisesti jossiteltiin 12.7.2021 mennessä sillä, että mitä jos Valtteri Bottas olisi ollut vähän menestyneempi Mersulla tai edes vakuuttanut Toto Wolffin viimein saaden jatkosopimuksen ja menestynyt kuten miten Nico Rosberg teki alamaista päästyään ja olisi ollut mestari sitten esimerkiksi vaikka tämän vuoden päätteeksi kun huhuinahan oli vielä suoritusperustein tuolloin Bottakselle alkujaan vuodeksi tai kahdeksi lisää ennen sitten sen paikan antoa George Russelille?

Mikäli Bottas olisi tässä perin ylimyönteisessä näkymässä voittanut vastoinkäymiset kuten myös edes kerran mestaruuden uralle ja sitten vaikka lopettanut uran niin hän olisi ollut kuin peilikuva Nicosta.

Näin ei tietysti käynyt mitä nyt tietysti mikäli tuomarivaltaa ja kunnioitusta olisi ollut lajissa niin Max Verstappen ja kyllä käytännössä myös Lewis Hamilton olisi voitu lajin arvovaltalokauksen nimissä temppuineen voitu hylätä MM-kilvasta, antaa ajokielto ja julistaa Bottas sitten kabinettimestariksikin.

Sen verran otti kyllä toissa vuoden häpeäkausi pannuun itseäni kyllä ja eniten sitten vuoden 1999 kun miettii ja tuolloin oli tietysti vielä tallimääräyksen kieltosääntö lajiin mitä sitäkin ei edes noudatettu!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
16.7.2021 mennessä sitten vuoden 1992 aina oli ollut niin, että joko Michael Schumacher tai Lewis Hamilton olivat voittaneet aina edes kerran.

Se meni ennätysputki rikki viime vuoden päätteeksi kun Lewis ei voittanut kertaakaan tai kun hänelle ei luovutettu voittoa.

Mikäli Alain Prostin liittäisi joukkoon niin viime vuoteen asti ennätysputki olisi melkein ollut voimassa vuodesta 1981 lähtien!

Tosin Prost ei voittanut kisaakaan vuonna 1991 ja vuodeksi 1992 hän oli sapattivapaalla ajoista.

Max Verstappenin kohumestaruus jo myös toissa vuodeksi varmisti sen, että mestaruus oli myös ensimmäinen ei jollakin tavalla Schumin uran aikana vaikuttaneen ehtineeseen kuljettajaan nähden.

Edellinen oli siis Niki Lauda vuonna 1984.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Aintree 1961 oli siitä mielenkiintoinen kisaviikonloppu, että harjoitusten jälkeen erinäisesti neljä parasta kuskia oli tasa-ajoissa itse kisaan ja sitä tilannetta pahensi paalupaikan suhteen vesisadekin.

Lopulta koko homma tuntui menevän piloille kun hieman arpavetäisyn tuntuisesti Wolfgang von Tripsin sijoitus huononi toisesta ruudusta neljänteen ja Richie Gintherin ja Joakim Jo Bonnierin ruudut vaihtelivat myöskin vähän mitenkin tuomariston päätösten mukaan.

Välillä myös Phil Hillin paalupaikka oli uhattuna arpomisen keskellä, mutta hän sai pitää sen.

Sittemmin tosin von Trips voitti kisan.

Jerez 1997 oli tietysti myös tasa-ajoille kuuluisa kisa, mutta jo kauan sen ja Aintreen 1961 farssin väliltä puhuen oli kuitenkin löytyneet melko selvät säännöt sille miten ruudut jaettiin paremmin eli tasapelissä erinäiset kaikki kierrokset nopeimpina aikakierroksina tarkastettiin ja verrattiin kuten myös viime kädessä esimerkiksi sitä miten pelkästään tietyn kuskin radalle lähtö ensinkin oli merkitty.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
19.7.2021 mennessä Lando Norrisilla oli 15 perättäistä maaliin pääsyä McLarenille käytännössä uudeksi ennätykseksi lukien.

Tietysti myös erinäisiä sprinttipisteitäkin tuolloin oli laskettu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
1.8.2021 mennessä Valtteri Bottaksella ensi kerran oli avauskierroksen keskeytys uralla eli 167 kisaan mennessä.

Esimerkiksi Thierry Boutsen keskeytti näin ensi kerran 135 kisaan mennessä.

Muita keskeyttäneitä näin pitkään väliin oli Daniel Ricciardo 119 kisaan mennessä, Emerson Fittipaldi 104 kisaan mennessä ja Martin Brundle 100 kisaan mennessä.

Vertailuksi Daniil Kvjatilla ei koskaan ollut esimerkiksi 110 kisalähtöön mennessä avauskierroksen keskeytystä, mutta useita kolarikeskeytyksiä avauskierroksen muut lähtökolarit toisten keskeytykset aiheuttaen ne huomioiden oli ollut sitten senkin edestä.

Fernando Alonso johti ensi kerran Hungaroringillä 2021 edes kierroksen sitten Hungaroringin vuoden 2014 kisan.

Sergio Checo Perez oli myös tottunut pitkiin taukoihin johtamisen osalta kun kuusi vuotta ja neljä kuukautta oli Red Bull Ringin 2014 johdon ja Istanbulin 2020 johdon välillä.

Lisäksi Lewis Hamiltonilla oli nyt voittoja 99 kappaleen verran kuin mitä Alonsolla oli palkintoja koko urallaan kun hänelle niitä oli 97 kappaletta.

Hungaroringin 2021 kisa oli Esteban Oconin suuri päivä sillä hän johti ensi kerran F1-kisaa sen myös voittaen reilusti!

111 eri voittajan osalta koko F1:ssä siihen asti heistä puhuen 47 voittajaa ei koskaan ollut johtanut kisaa metriäkään ennen ensivoittoaan.

Ocon odotti 78 kisaa eli pisimpään koskaan johtamattomista kuskeista kun Johnny Herbert oli odottanut vertailuksi 71 kisaa koskaan johtamatta tiettävästi edes Benettonin voiminkaan kisaa vuonna 1995 ennen kuin viimein Silverstoneen 1995 ensivoitto sitten tuli Herbertillekin.

Muutenkin myös esimerkiksi Daniel Ricciardo, Pierre Gasly ja Max Verstappen eivät kertaakaan olleet johtaneet F1-kisaa ennen voittoaan.
 
Ylös