Turhien F1 kysymysten/vastausten/asioiden toikki

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
JPP sanoi:
Ennenkin olen tän täällä foorumilla kirjoittanut mutta menköön taas. Eli tuntuu siltä, että suomalaiset kuskit tuovat talliin mukanaan jonkinlaisen rehellisyyden auran, joka tarttuu muuhunkin talliväkeen. McLaren joutui yhden kauden rämpimään suomalaisettomuudessa ja heti tapahtui epämääräistä vakoilutapausta. Nyt asia on korjattu ja McLaren kuuluu taas rehellisten tallien joukkoon.

Voi olla tietysti niinkin että talleissa päättelevät joutuvansa turvautumaan vilppiin jos eivät ole onnistuneet hankkimaan suomalaista kuskia.
Juha Mieto -vaikutus organisaatioihin kansainvälisessä moottoriurheilussa suomalaiskannattajien näkökulmasta katsasteltuna

Kuka tarttuu kynään ja tekasee vätöskirjan?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Metanolman sanoi:
Onko formula ykkösissä koskaan isä ja poika ajanut samassa kilpailussa? Tarkoitan että olisivat ajaneet toisiaan vastaan.
Ei. Pienin väli kilpailuissa on Reg ja Tim Parnellilla, viisi vuotta.

F1-sarjassa esiintyneet isät ja pojat (suluissa olevissa kaksikoissa isä ajanut Grand Prix -kisoja ennen MM-sarjan syntyä):

(Antonio Ascari - Alberto Ascari)
(Theodore Pilette - André Pilette)
Hans Stuck - Hans-Joachim Stuck
Reg Parnell - Tim Parnell
André Pilette - Teddy Pilette
Jack Brabham - David Brabham
Graham Hill - Damon Hill
Wilson Fittipaldi - Christian Fittipaldi
Mario Andretti - Michael Andretti
Gilles Villeneuve - Jacques Villeneuve
Keke Rosberg - Nico Rosberg
Satoru Nakajima - Kazuki Nakajima
Manfred Winkelhock - Markus Winkelhock
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Silk Cut Jaguar sanoi:
Aivan niin kuin ei olisi muutakaan tekemistä :D, aloin googlettelemaan tota Keke-juttua. En tosin löytänyt mitään mistään vedosta. Kun mainitsit Silverstonen, niin sitä yritin hakea... ainakin löytyi tämä, vuodelta 1985:

Keke Rosberg's 1985 pole time of 1m05.591s, an average speed of 160.92mph, was the fastest lap in F1 history. The record stood for 17 years until Juan Pablo Montoya went fractionally faster in qualifying for the 2002 Italian Grand Prix.

Mutta mistään vedosta ei puhuta. Ja toinen mitä ihmettelin on tuo koppiautojuttu, sillä nyt ei voida tarkoittaa muuta kuin Group C -luokkaa? Porsche 956 jne. Vaikka nopein urheiluautoluokka olikin, niin ihmetyttää miten nekään olisi kuitenkaan niin nopeaa menneet, että olisi F1:llä ollut tiukkaa.

Jollen kämmännyt leikkiessäni Sherlockia, niin ko. autoluokalla paras aika Silverstonessa 1985 1:10,840 (ei tosin tuolloin dominoineella Porschella vaan Lancia LC2:lla). Formuloilla mentiin aika-ajoissa jo pari vuotta aiemmin alle 1:10.
Jep, uskoisinkin ettei tuo ole tapahtunut silverstonessa vaan jossain muualla. Kieltämättä tuntuu myös oudolta että F1 häviäisi koppiautolle mutta onhan se mahdollista jollain nopealla radalla, niissähän on pienempi ilmanvastus. Kovasti olen miettinyt että missä tuo tarina olisi voinut olla. Ehkäpä Keke -kirjassa taikka F1-Racingissä tai sitten jossain ihan muualla.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Toni_V sanoi:
Jep, uskoisinkin ettei tuo ole tapahtunut silverstonessa vaan jossain muualla. Kieltämättä tuntuu myös oudolta että F1 häviäisi koppiautolle mutta onhan se mahdollista jollain nopealla radalla, niissähän on pienempi ilmanvastus. Kovasti olen miettinyt että missä tuo tarina olisi voinut olla. Ehkäpä Keke -kirjassa taikka F1-Racingissä tai sitten jossain ihan muualla.
Kyllä Keke tuon ennätysnopean kierroksen ajoi juurikin Silverstonessa, radan profiili oli tuohon aikaan selvästi nopeampi kuin nykyisin (jos tätä tässä nyt haettiin).
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Saako täällä ihmetellä asioita muutenkin, kuin tekemällä tietokilpailukyssäreitä?:idea: Mulla on meinaan mielessä kysymys, johon EN tiedä vastausta ja joku vois kertoa, kun varmaankin tietää...;)

Siis ihan mielenkiinnosta... Ykkösissähän on se aikaraja, jonka puitteissa kisa tulee käydä (oliko se 2 tuntia tms., korjatkaa tämäkin, jos/kun väärin muistan, enkä jaksa nyt sääntöjä mistään esiin kaivaa). Tietääkö kukaan onko Ykkösissä kuinkakin usein käynyt niin, että kaikkia kierroksia ei ole saatu ajettua loppuun tämän aikarajan puitteissa, vaan voimaan on jääneet "vajaan" kisan tulokset? itse en meinaan tämmöistä muista käyneen sinä aikana, kun oon kisoja katellut...

Tuli vaan tämmönen mieleen tuossa yksi ilta.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Miss Piggy sanoi:
Saako täällä ihmetellä asioita muutenkin, kuin tekemällä tietokilpailukyssäreitä?:idea: Mulla on meinaan mielessä kysymys, johon EN tiedä vastausta ja joku vois kertoa, kun varmaankin tietää...;)

Siis ihan mielenkiinnosta... Ykkösissähän on se aikaraja, jonka puitteissa kisa tulee käydä (oliko se 2 tuntia tms., korjatkaa tämäkin, jos/kun väärin muistan, enkä jaksa nyt sääntöjä mistään esiin kaivaa). Tietääkö kukaan onko Ykkösissä kuinkakin usein käynyt niin, että kaikkia kierroksia ei ole saatu ajettua loppuun tämän aikarajan puitteissa, vaan voimaan on jääneet "vajaan" kisan tulokset? itse en meinaan tämmöistä muista käyneen sinä aikana, kun oon kisoja katellut...

Tuli vaan tämmönen mieleen tuossa yksi ilta.
Onhan noin käynyt pari kertaa. Ainakin 1984 Dallasissa ja 1996 Monacossa.

edit: Sekä 1989 Australiassa.
edit2: Ja Monacossa 1997.

Muita en tähän hätään löydä.
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
No vaikka 1997 Monacossa jäi ajamatta täysi kisamatka. Aika harvoin noita on sattunut nykyään.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Itselle tuli mieleen että mitä jos tapahtuu seuraavanlainen skenaario:

On ollut huikea "romuralli"kilpailu, jonka seurauksena useampi kuljettaja on joutunut keskeyttämään. Lähdetään viimeiselle kierrokselle, niin että Räikkönen johtaa toisena olevaa Trullia yhdellä kierroksella. Suureksi epäonneksi kuitenkin Räikkösen rengas puhkeaa radan puolivälissä ja edessä on keskeytys, mutta Trulli pitää sijoituksensa ja ajaa maaliin. Kumpi edellä mainituista voittaisi kilpailun?
 

forti

custom user
Liittynyt
2.10.2006
Viestit
1026
Sijainti
strosmobylschtok
Jason Voorhees sanoi:
Itselle tuli mieleen että mitä jos tapahtuu seuraavanlainen skenaario:

On ollut huikea "romuralli"kilpailu, jonka seurauksena useampi kuljettaja on joutunut keskeyttämään. Lähdetään viimeiselle kierrokselle, niin että Räikkönen johtaa toisena olevaa Trullia yhdellä kierroksella. Suureksi epäonneksi kuitenkin Räikkösen rengas puhkeaa radan puolivälissä ja edessä on keskeytys, mutta Trulli pitää sijoituksensa ja ajaa maaliin. Kumpi edellä mainituista voittaisi kilpailun?
Trulli voittaisi, Räikkönen saisi kyllä sijoituksen, koska olisi ajanut yli 90% kisamitasta
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
No ei noita ole sattunut sitten oikeestaan sinä aikana, kun mä olen Ykkösiä seuraillut. Monaco '97 aikaankaan en oo tainnut vielä hirveen aktiivisesti seurailla, vasta siinä kesän mittaan kait "faniuduin".

Tuosta Räikkönen-Trulli -tilanteesta on mulla sama käsitys kuin Fortillakin.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
forti sanoi:
Trulli voittaisi, Räikkönen saisi kyllä sijoituksen, koska olisi ajanut yli 90% kisamitasta
Normaalisti, jos ajetaan oikea kierrosmäärä, Trulli tietysti voittaisi. Ääritapauksessa kilpailun johtaja voi vaikka keskeyttää viimeiselle kierrokselle ollessaan 10 kierroksen johdossa, ja perässä tulijat ajelisivat maaliin ihan tavallisesti sen 10 kierrosta kunnes kierrokset tulisivat täyteen.

Mutta, jos 2h aikaraja täyttyy, voisikin keskeyttäneestä kuskista tulla voittaja kun muut liputetaan maaliin ennenkuin ovat ehtineet ajaa johtaneen kuskin kierroksia kiinni. Näin voisi käydä myös tuossa Trulli-Räikkönen -skenaariossa.

Lisäksi jos kilpailu keskeytetään punaisella lipulla, järjestys määräytyy onkos se nyt edellisen vai 2 kierrosta aikaisemman tilanteen mukaan. Silloin keskeyttänytkin voisi voittaa.

Oltiinhan -007 Japanissa lähellä 2h tunnin rajan käyttöä, itseasiassa kilpailu kesti yli 2h.
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Eikö kauden 2007 Japanin GP:tä lyhennetty yhdellä kierroksella? Vai muistanko ihan väärin?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9179
2 tuntia täyttyi kun Hamilton sai kisamatkan täyteen. Toki aikarajan täyttymisen ja Hamiltonin maaliintulon välillä jokunen kuski ylitti maalilinjan, mutta kisa pistetään poikki kahden tunnin takia vasta sitten kun kärkimies ylittää linjan. Nyt se kuitenkin sattui samalle kierrokselle kuin kisamatkan täyttyminenkin.

Miss Piggy: Tämä topikki on sellaisille kyssäreille, mihin ei itse tiedä vastausta. Triviaa-topikki on sitten tietokilpailuille.
 
Viimeksi muokattu:

mazeur

Well-known member
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
156
Miten ratavalvojat tietävät, milloin pitää esim. sinisiä lippuja näyttää kuljettajalle? Eikö radan reunalta ole vaikea arvailla, milloin tulee oikea kuski kohdalle?

Entä miten kuljettajat tietävät, missä kohtaa keltaisten lippujen vaikutusalue loppuu?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13715
Myös Núrburgring 2007 on mielenkiintoinen. Miksi voittoaika oli niinkin paljon yli 2 tuntia kuin 6min 26sek? Eikö 2 tunnin aikaraja päde jos kisa kerran keskeytetty, ja sitten jatketaan uudella startilla ajamista?
 

K.Koulu

Well-known member
Liittynyt
18.3.2001
Viestit
117
Onkohan kukaan kysynyt Bernieltä, kun se näitä iltakisoja suuremman televisioyleisön toiveessa pakottaa tekemään.. että mitenkähän ne f-1 ruuhkat pimeässä hoituu ?
 
Ylös