Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan sitten päivitystä kauden 1990 Course Carien listaan:

Interlagos: Chevrolet Kadett

Imola: Alfa Romeo 75

Monaco: Renault R21

Montreal: Honda NSX

Paul Ricard: Renault R21

Hockenheim: Opel Vectra

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Opel Senator

Monza: Alfa Romeo 75

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Jerez: Opel Calibra

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Nissan NSVD Turbo

Ainoastaan Phoenixin, Mexico Cityn ja Silverstonen turva-autot puuttuvat listasta. Tosin Phoenixin 1990 kilpailun Course Carina toimi saman viikonlopun Trans-Amin kilpailun Course Car.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1991 Course Carien listaan tulee päivitystä tässä:

Interlagos: Chevrolet Kadett

Monaco: Italdesign Aztec

Montreal: Chevrolet Lumina

Mexico City: Chrysler Spirit

Magny-Cours: Renault Alpine GTA

Silverstone: Renault Alpine GTA

Hockenheim: Porsche 959

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 164

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Barcelona: Seat Toledo

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: BMW M5 E34

Phoenixin, Imolan ja Monzan turva-autot puuttuvat vain listasta. Imolassa ja Monzassa tosin käytössä oli yhteinen Medical Car eli Lancia Delta HF Integrale jossa tehoa piisasi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kauden 1989 Belgian kilpailun radanhuollosta vastasi Mazdan B1600-kuormuri. Mazdan kanssa ratayhtiö oli 80-luvun loppupuolella sopinut aiemmin huollosta vastanneeseen Alfa Romeoon verrattuna edullisemman sopimuksen. Kuitenkin jo seuraavana vuonna radanhuoltoautokin oli erilainen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1990 Span kilpailussa radanhuollosta vastasi Toytota Hilux. Toytota vastasi 90-luvun alussa Span kilpailujen radanhuollosta ennen vuoden 1994 kilpailussa tapahtunutta muutosta. Toytotan mallina toimi useimmiten Hilux radanhuollossa, mutta muitakin malleja käytettiin tarpeen mukaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuosien 1993-1996 F1:ssä oli eräs kummallisimmista turva-auton järjestelyistä voimassa yksittäisessä Grand Prixissa. Kanadan kilpailuissa eksoottisia autoja välittänyt urheiluautoliike Silver Star Exotics välitti ja hankki käytännössä ostoautona F1:n järjestäjien turva-autoja radoille. Harvinaislaatuinen sopimus säästi kilpailunjärjestäjän kallista aikaa ja rahaa.

Alustava sopimus ei vielä vuoden 1992 kesäkuussa käynyt, mutta kauden 1993 kilpailuun mennessä sopimus oli lyöty lukkoon ja sopimus autojen välittämisestä kelpasi myös Normand Legaultille ja Bernie Ecclestonelle. Vuosien varrella nähtiin Porschea ja Lamborghinia, mutta ensimmäisessä Silver Star Exoticsin välittämässä kilpailussa järjestäjien turva-autona toimi Pontiac Sunbird. Auto valittiin Lamborghini Diablo VT:n asemasta vuoden 1993 Kanadan kilpailuun Montrealiin.

Valkoinen turva-auto oli tunnistettavissa auton alaosan nk. Sieraimista ja sen muutenkin virtaviivaisesta olemuksesta. Turva-auton moottoreina käytössä oli 3,1 litran V6 ja saman mallin GT:stä otettu GM 122 LT3. 3,1 litran V6 oli taloudellisempi ja nopeampi tuottamaan kiihtyvyyttä, vääntöä ja nopeutta vähemmällä bensankulutuksella. Ero perustui moniasteiseen polttoaineensyöttöjärjestelmään.

Lisäksi erikoinen bensansyöttöjärjestelmä salli kaiken edun vähemmälläkin hevosvoimamäärällä. Pontiac Sunbird korvasi kahtena edellisenä vuonna käytetyn Chevrolet Luminan. Medical Carina säilytettiin Honda Accord edelliseltä kaudelta ja mainosautona toimi sama automerkki sinisen värisenä.

Mainosauto oli myös toimitettu juurikin hallitsevasta urheiluautoliikkeestä eli Silver Star Exoticsista. Radanhuoltoon Silver Star Exotics hankki GMC:n kuormureita.

Loppuun vielä lista kausien 1993-1996 Kanadan kisojen ja Silver Star Exoticsin toimittamista turva-autoista:

1993: Pontiac Sunbird

1994: Porsche 928

1995: Lamborghini Diablo VT

1996: Porsche 993 Turbo

Kauden 1997 kisaan Mersun säännön ollessa jo voimassa radanhuoltoautoina nähtiin alunperin turva-autoiksi tarkoitetut Pontiac ja Chevrolet Corvette.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan vielä päivitys kauden 1992 turva-autoista järjestäjien osalta. Harmittavasti Belgian ja Italian kilpailujen turva-autot puuttuvat vielä joukosta. Tässä kuitenkin listaa:

Kyalami: Honda NSX

Mexico City: Chrysler Phantom

Interlagos: Chevrolet Kadett GSi

Barcelona: Fiat Tempra

Imola: Fiat Tempra

Monaco: Italdesign Aztec

Montreal: Chevrolet Lumina

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 613 GTH

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Ford Escort RS Cosworth
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan sitten vielä kauden 1993 turva-autot järjestäjien osalta pakettiin. Span ja Monzan järjestäjien turva-autot puuttuvat vielä vaikka molempien kilpailujen mainosautona nähtiin Porsche 911.

Tässä kuitenkin turva-autojen listaa:

Kyalami: Honda NSX

Interlagos: Fiat Tempra

Donington: Ford Escort RS Cosworth

Imola: Fiat Tempra

Barcelona: Fiat Tempra

Monaco: Renault Safrane BiTurbo

Montreal: Pontiac Sunbird

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Mercedes-Benz

Hungaroring: Tatra 613

Estoril: BMW M3

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Commodore
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kauden 1983 Montrealin kilpailun turva-autona jatkoi edellisen kauden tapaan Honda Accord. Ainoa konkreettinen muutos oli auton kuljettajan vaihtuminen. Mario Vallin sijaan ensi kerran turva-autoa ajoi joku muu kuin Valli itse. Jacky Ickx sai kunnian ajaa Accordia Montrealin kilpailussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan sitten päivitystä kauden 1983 Course Carien listaan:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Long Beach: Toyota Celica Supra

Paul Ricard: Mercedes-Benz

Imola: Fiat Ritmo

Monaco: Lamborghini Countach

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo Alfa 6

Detroit: Renault Fuego

Montreal: Honda Accord

Silverstone: Jaguar XJS Cabriolet

Monza: Chevrolet Monza eli Opel Monza

Brands Hatch: Ford Sierra

Kyalami: BMW 745i eli BMW E32
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kauden 1990 Mexico Cityn kilpailussa käytettiin samaa autoa kuin vuonna 1991 eli Chrysler Spiritiä. Myös vuoden 1990 Phoenixin kisan turva-autokin on selvinnyt. Järjestäjät käyttivät support racen eli Trans-Amin kilpailun turva-autoa myös f1-kisassa.

Aluksi FISA olisi halunnut Phoenixin kisan turva-autoksi jo edellisellä kaudella epäviralliseksi turva-autoksi kutsutun Honda NSX:n, mutta järjestäjät laittoivat lopulta radalle puhtaan, jalon valkoisen Honda Integran Phoenixin katukanjoniin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan päivitystä kauden 1990 turva-autojen listaan. Melkein kokonaan kaikki autot on saatu selville. Ainoastaan Silverstonen Course Car puuttuu vielä listasta.

FISA:n omaa sarjan epävirallista turva-autoa eli Honda NSX:ää käytettiin Montrealin ja Suzukan kilpailuissa. Tässä kuitenkin muut autot mitä käytettiin eri radoilla kaudella 1990:

Phoenix: Honda Integra

Interlagos: Chevrolet Kadett

Imola: Alfa Romeo 75

Monaco: Renault R21

Montreal: Honda NSX

Mexico City: Chrysler Spirit

Paul Ricard: Renault R21

Hockenheim: Opel Vectra

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Opel Senator

Monza: Alfa Romeo 75

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Jerez: Opel Calibra

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Nissan NSVD Turbo

Silverstonen 1990 suhteen on vielä auki tieto Course Carista radalla kilpailun aikana, mutta todennäköisesti se saattoi olla Ford Sierra RS500 Cosworth tai sitten Rover 825. Toivottavasti se selviää vielä ajan mittaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1981 Imolan kilpailussa Course Carina toimi neljän vuoden kuluttua uudelleen virkaansa päässyt Ferrari 400. Medical Carina toimi Alfa Romeon Alfa 6 ja radanhuoltoon pääsi Alfa Romeo GTV6.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Alfa Romeo GTV6 pääsi toimimaan Monzan kilpailun turva-autona vuonna 1985. Seuraavana vuonna se kuitenkin korvattiin Ferrari Mondialilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Sama GTV6 palveli myös kauden 1989 Gerhard Bergerille melkein kohtalokkaaksi koituneella Imolan radalla. Monzan kilpailuun turva-autoksi tulikin Ferrari 348.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1977 Long Beachin kilpailuun ehdolla Järjestysautoksi oli Toyota Celica Supran ohella myös Datsun 280Z. Lopulta Super Zap pääsi radalle vara-autoksi mikäli Celica Supra olisi hajonnut kilpailun aikana tai ennen sitä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1977 Österreichringin kilpailun Järjestysautona toimi sittemmin usein nähty Porsche 928. Se korvasi entisenä järjestysautona käytetyn Opelin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1994 Magny-Coursissa mainosautona toimi Porsche 911:n lisäksi myös Peugeot 106. Peugeotin mainosautoja nähtiin usein Ranskan kilpailuissa vuosien saatossa.

Peugeot oli ollut usein Magny-Coursissa turva-autona ennen f1:n tuloa sinne. Vuonna 1991 turva-autona Magny-Coursin ensimmäisessä kilpailussa toimi kuitenkin Renault Alpine GTA.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1975 Watkins Glenin Järjestysautona kilpailussa toimi Chevrolet Corvette. Kyseinen auto pääsi myöhemminkin vielä toimimaan kilpailujen turva-autona. Muun muassa 1978 Montrealissa tuolloin uutena Course Carina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1980 Montrealissa Course Carina toimi vuoden 1980 Indy 500:sta tuttu Pontiac Firebird Trans-Am GTA Turbo.

Alun perin Course Carin mieheksi Bernie yritti saada Indyn ajajia Johnnie Parsonsia ja Don Baileyta, mutta he eivät halunneet ajaa joten Course Carin ajajana jatkoi tuttu mies eli Mario Valli.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1987 Estorilin kilpailussa Course Carina toimi toista kertaa kaudella Mercedes-Benz AMG 300 E32. Mainosautona toimi Alfa Romeo 75 ja Medical Carina toimi Porsche 928.
 
Ylös