Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan sitten vielä kauden 1987 Course Carien lista näkyviin:

Rio de Janeiro: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Spa-Francorchamps: Porsche 944

Monaco: Chrysler TC

Detroit: Ford Sierra

Paul Ricard: Renault Alpine GTA

Silverstone: Jaguar XJS Cabriolet

Hockenheim: Porsche 944

Hungaroring: Tatra 613

Österreichring: Porsche 928

Monza: Alfa Romeo 3.0

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Jerez: Porsche 928

Suzuka: Honda Accord

Adelaide: Nissan Skyline R32

Meksikon ja Imolan kilpailujen Course Carit puuttuvat vielä listasta ja se on pieni harmi, mutta muuten kaikki ovat kaudelta 1987 autojen osalta selvillä. Suzukan kilpailuihin alkuvuosina ennen Honda NSX:ää käytössä oli usein Honda Accord ja mainosautona kilpailuissa oli Hondan lisäksi myös Nissan Skyline.

Vuodesta 1989 eteenpäin Honda NSX toimikin joka vuosi Suzukan turva-autona ja mainosautona vuodesta 1991 eteenpäin. Vuosien 1988-1990 mainosautona oli Nissan Skyline ja vuoden 1987 ensimmäisenä Suzukan mainosautona oli alunperin radalle kilpailuun tarkoitettu turva-auto eli Honda Legend.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1983 Belgian grand prixin mainosautona toimi Mercedes-Benz 190E. Pikku-Mersun tehot olivat pienet saman mallin myöhemmin useinkin Medical Carina toimineeseen versioon nähden, mutta 122 hevosvoimaa irtosi mainosautostakin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1984 Belgian grand prixin mainosautona nähtiin yleensä turva-autona Niki Laudan mestaruuskaudella käytetty Porsche 928.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1989 Espanjan kilpailun Course Carina toimi Volkswagenin autot. Volkswagen Golf Mk2 sai kunnian toimia Course Carina.

Kyseinen malli f1-kilpailussa oli Rallye Edition ja mainosautoksi oli päästä Limited Edition, mutta se vaihdettiin lopulta Mercedes-Benz AMG 300 E32:een. Volkswagenin Rallye Editionista irtosi 160 hevosvoimaa ja Jerezin järjestäjät uskoivat sen olevan riittävän tehokas toimimaan Course Carina.

Medical Carina kilpailussa toimi 139 hevosvoiman Volkswagen Jetta ja molemmat Volkswagenin autot olivat väriltään valkoisia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1986 Kanadan kilpailussa Montrealissa Course Carina toimi Nissan 280ZX. Mainosautona toimi Honda Legend. Tai oikeammin Pohjois-Amerikan markkinoilla Acura Legend.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuonna 1984 Hondan Course Carit jatkoivat Montrealin kilpailun turvan antajina ja mallina kilpailussa tavallisen Accordin sijaan toimi Honda Ballade.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1985 Montrealissa Honda Balladen sijaan Course Carina nähtiin Honda CR-X. Course Carista irtosi 108 hevosvoimaa ja sen tavallisesta bensasyöpön maineesta oli ehditty Hondan tehtailla päästä eroon. CR-X:n uusin päivitys teki siitä erittäin taloudellisen. Bensankulutus oli vain 4,7-5,7 litraa 100 kilometrin ajossa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuosien 1989-1991 Phoenixin kilpailujen Course Carina toimi Ford Mustang. Tosin vuoden 1990 kilpailussa Course Carina oli käytössä Trans-Amin kilpailun Honda Integra vaikka alunperin Ford Mustangin piti olla Course Car kilpailuun. Ford Mustang toimikin tukiautona kilpailussa.

Lisäksi poikkeuksellisen tilanteen takia Ford Mustang toimi myös kilpailun mainosautona. Medical Careina toimi Phoenixissa joka vuosi Hondan toimittama malli. Vuonna 1990 myös Medical Car oli Honda Integra.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan uusien löytöjen myötä päivitystä kauden 1991 Course Carien listaan. Ainoastaan Imolan ja Monzan Course Carit puuttuvat listasta.

Tässä listaa autoista:

Phoenix: Ford Mustang

Interlagos: Chevrolet Kadett

Monaco: Italdesign Aztec

Montreal: Chevrolet Lumina

Mexico City: Chrysler Spirit

Magny-Cours: Renault Alpine GTA

Silverstone: Renault Alpine GTA

Hockenheim: Porsche 959

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 164

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Barcelona: Seat Toledo

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: BMW M5 E34

Phoenixin kilpailussa oli käytössä Ford Mustang. Siitä irtosi 225 hevosvoimaa ja Phoenixin betoniränniin se nähtiin riittävän tehokkaaksi autoksi. Imolan ja Monzan Course Carit enää puuttuvat listasta. Toivottavasti nekin löytyisivät pian.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1993 Kyalamissa kilpailun mainosautona toimi erikoistehokas versio BMW M5 E34:stä. 315 hevosvoimaa irtosi mainosautosta mikä teki siitä erään tehokkaimmista siihen asti f1:ssä mukana olleista mainosautoista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kanadan kilpailussa Montrealissa 1989 Course Carina käytössä olivat tuttuun tapaan Hondan autot. Honda Integra toimi Course Carina ja siitä irtosi 135 hevosvoimaa. Väriltään se oli punainen. Medical Carina ja Mainosautona kilpailussa toimivat Honda Accordit. Medical Car oli punainen väriltään ja vain Medical Carin lätkä ja punainen risti valkoisella pohjalla erottivat sen selvästi Integrasta.

Mainosauto sen sijaan oli vihreän värinen Accord. Teholuvut olivat molemmissa samat eli 160 hevosvoimaa irtosi ja Course Carin aikana toisinaan kilpailun Medical Carit tai mainosautot olivat tehokkaampia kuin varsinainen Course Car mikä epäkohta haluttiin yhä enemmän korjata ennen vuotta 1992 ja sen jälkeen sääntöihin selkeästi tullutta Safety Carin käyttöön tuloa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan sitten vielä listaa kauden 1989 Course Careista. Kauden aikana epäviralliseksi FISA:n turva-autoksi tuli käyttöön Honda NSX ja auto nähtiinkin tositoimissa Suzukan radalla.

Uudella Phoenixin radalla pitkän miettimisen jälkeen Course Carina toimi Ford Mustang, mutta Hondan edellyttämä toimitusten sopimus vaati kilpailuihin sopimuksen ollessa voimassa vähintään Medical Carin tai Mainosauton olemista Hondana.

Järjestäjät suostuivat siihen asiaan. Tässä kuitenkin listaa autoista mitä radalla nähtiin:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Imola: Alfa Romeo GTV6

Monaco: Renault R21

Phoenix: Ford Mustang

Montreal: Honda Integra

Paul Ricard: Renault R21

Hockenheim: BMW M5 E28

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Porsche 930

Monza: Ferrari 348

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Jerez: Volkswagen Golf Mk2 Rallye Edition

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Nissan Skyline GT-R

Ainoastaan Mexico Cityn ja Silverstonen Course Carit puuttuvat listasta. Toivottavasti ne löytyisivät pian.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Honda NSX, Renault Alpine GTA tai Ford Mustang olisi toiminut myös kauden 1992 Phoenixin kisan mahdollisena Safety Carina.

Ikävä kyllä Phoenixin sopimuskausi kuitenkin peruttiin jo hyvissä ajoin erittäin heikon yleisökiinnostuksen vuoksi. Se olisi kattanut vielä kaudet 1992 ja 1993.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan sitten vuoden 1988 Course Carit listana. Silverstonen, Imolan ja Mexico Cityn Course Carit puuttuvat vielä listasta. Muut ovatkin sitten löytyneet.

Tässä listaa:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3

Monaco: Porsche 928

Montreal: Honda Integra

Detroit: Ford Scorpio

Paul Ricard: Renault R21

Hockenheim: BMW M5 E28

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo Alfa 6

Monza: Lamborghini Countach Anniversario

Estoril: Alfa Romeo 164

Jerez: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Suzuka: Honda Accord

Adelaide: Nissan Skyline GTS
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1988 käytetyimpiä Medical Careja kilpailuissa oli Alfa Romeo 75. Alfa Romeon seiskaviitonen toimi muun muassa Span kilpailun Medical Carina ja myös Estorilin kilpailussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1993 turva-autoista melkein kaikki ovat löytyneet kun Monzassa käytössä oli erikoistehokas Alfa Romeo GTV6 turva-autona. Ainoastaan Span kilpailun turva-auto puuttuu vielä listasta. Mahdollisesti kilpailussa käytettiin kauden 1991 turva-autoa eli Alfa Romeo 164:ää, Alfa Romeo 75:sta tai sitten Porsche 911:tä.

Porsche 911 oli ainakin kilpailun mainosautona. Monzan turva-autossa oli erityistehokas moottori mikä tuotti 233 hevosvoimaa ja Monzan järjestäjät katsoivat sen olevan parempi valinta kuin perustehokas GTV6 tai 75.

Seuraavaksi listaan tähän asti kertyneet turva-autot järjestäjien osalta ja toivottavasti lista saa pian toisena täyttymyksensä. Tässä kuitenkin turva-autot järjestäjien osalta:

Kyalami: Honda NSX

Interlagos: Fiat Tempra

Donington: Ford Escort RS Cosworth

Imola: Fiat Tempra

Barcelona: Fiat Tempra

Monaco: Renault Safrane BiTurbo

Montreal: Pontiac Sunbird

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Mercedes-Benz

Hungaroring: Tatra 613

Monza: Alfa Romeo GTV6

Estoril: BMW M3

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Commodore
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ford Granada oli Zolderin ensimmäinen virallinen Course Car kaudella 1979. Samaa autoa käytettiin myös Course Carina ennen kauden 1981 tapahtunutta vaihtoa seuraavana vuonna 1980. Course Caria kritisoitiin kilpailujen aikana usein erittäin hitaaksi ja alitehoiseksi tehtäväänsä.

Myöhemmin Ford Granadaa käytettiin Belgian taksiyrityksissä autona varsin usein. Keken kaudella Granadasta oli esitelty reippaasti vahvempi versio ja vaikka ura Course Carina ei ollut ruusuisa niin silti Granada pääsi enemmän esille Medical Carina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1986 Imolan kilpailun Course Carina nähtiin vuoden 1981 Monzan kilpailun Course Car eli Lancia Beta HPE. Kilpailun Medical Carina taas nähtiin Fiat Regata.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1992 Imolassa Mainosautona nähtiin Opel Omega. Kyseinen mainosauto nähtiin vuoden 1994 surullisessa Imolan kilpailussa rataesimiehen autona.

Ainoa ero vuoden 1992 viralliseen mainosautoon oli keltaisen värin korvaaminen valkealla muutoin mustan väriseen autoon ja virallisten mainoslätkien poistaminen. Virallisena mainosautona surullisessa 1994 Imolan kilpailussa kun toimi Porsche 911.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1994 Interlagosin kilpailussa nähtiin Fordin toimittaman turva-auton lisäksi myös Medical Carina toiminut Ford Orion. Kilpailun Safety Carina toimi Ford Verona ja Medical Carina ja radanhuoltoryhmällä oli käytössä Ford Orion.
 
Ylös