Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1991 Course Carien listasta puuttuu enää vain Imolan kilpailun Course Car. Muuten lista näiden osalta on täydellinen. Seuraavaksi laitan pienen listan kauden 1991 Course Careista eri kilpailuista:

Phoenix: Ford Mustang

Interlagos: Chevrolet Kadett

Monaco: Italdesign Aztec

Montreal: Chevrolet Lumina

Mexico City: Chrysler Spirit

Magny-Cours: Renault Alpine GTA

Silverstone: Renault Alpine GTA

Hockenheim: Porsche 959

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 164

Monza: Alfa Romeo 164

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Barcelona: Seat Toledo

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: BMW M5 E34

Imolassa ehdolle Course Cariksi oli ainakin Fiat Tempra, Opel Omega ja useampi erilainen Alfa Romeon malli. Kuitenkaan Course Carista en ole vielä löytänyt kovin tarkkaa havaintoa joten vielä eletään sen suhteen pienessä jännityksessä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
On ainakin näppärän näköinen menopeli Mersulla.:cool:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten päivitystä vuoden 1989 Course Carien listaan. Meksikon kilpailussa Course Carina ja Medical Carina toimivat Chryslerin autot. Kilpailun turvallisuusvastaavat saivat sopimuksen voimaan Chryslerin kanssa mikä toimittikin kilpailuihin niin turva-autot, lääkintäautot kuin mainosautotkin aina vuoteen 1992 saakka.

Saman vuoden uuteen Phoenixin kilpailuun Course Carin paikan otti tuleviksikin vuosiksi eteenpäin Ford vaikkakin Honda varsinaisesti hallinnoi radan turvallisuuden kalustoa. Kompromissiksi saatiin pienestä kiistasta lopputulokseksi Hondan Medical Carin oleminen mukana jokaisessa kilpailussa poislukien vuoden 1990 kilpailua missä Honda Integra oli Course Car. Tuolloin yleinen Ford Mustang oli kilpailun Medical Car. Mainosautoksi sovittiin myös Hondan toimittama automalli.

Vuoden 1989 listasta puuttuu enää vain Silverstonen turva-automalli, mutta sekin toivottavasti vielä joskus löytyy. Tässä kuitenkin listaa menopeleistä:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Imola: Alfa Romeo GTV6

Monaco: Renault R21

Mexico City: Chrysler Shadow ( Medical Carina kilpailussa toimi Chrysler Dynasty.)

Phoenix: Ford Mustang

Montreal: Honda Integra

Paul Ricard: Renault R21

Hockenheim: BMW E28 M5

Hungaroring: Tatra 623

Spa-Francorchamps: Porsche 930

Monza: Ferrari 348

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Jerez: Volkswagen Golf Mk2 Rallye Edition

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Nissan Skyline GT-R
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1989 Phoenixissa Hondan Medical Carina kilpailussa toimi Honda Legend ja vuoden 1991 Medical Carina Hondan toimittama auto oli Honda Prelude.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuosina 1992-1993 F1:n kilpailunjohtajan ja virallisen lähettäjän auto eli Roland Bruynseraeden virallinen kuljetusauto oli usein Ford Escort RS Cosworth. Vuonna 1992 auto oli väriltään musta ja vuonna 1993 sinertävän valkoinen.

TV-kuvissa kilpailunjohdon auto näkyi kausilla 1992 ja 1993 ainakin Magny-Coursissa, Silverstonessa, Hockenheimissa ja Spa-Francorchampsin kilpailuissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan päivitystä kauden 1992 turva-autojen puoleen.

Safety Carina Adelaidessa 1992 ei suinkaan ollut Ford Escort RS Cosworth vaan turva-auton virkaa toimitti Ford EB Falcon Turbo. Pahoittelut aiemmasta virheestä.:( Sen erikoisvalmisteinen moottori oli kuin tehty turva-autona oloa varten ja se oli viiden litran ja 315 hevosvoiman moottorin omaava vauhtihirmu. Lisäksi kilpailuun turva-autoon laitettiin erikoisjarrut ja vanteet nimenomaan kilpailutoimintaa varten.

Turva-autosta käytettiin kahta eriväristä versiota. Toinen toimi tukikilpailussa ja oli väriltään musta ja toinen taas oli väriltään punainen. Punainen malli toimi f1-kilpailussa. Mainosautona oli käytössä saman mallin GT-versio. Siinä oli tehoa 270 hevosvoimaa ja sekin oli väriltään punainen ja erosi lähinnä korotetuista ilmanottoaukoista ja etupellin takana olleesta kyttyrästä.

Ford Escort RS Cosworth ei kuitenkaan jäänyt täysin toimettomaksi kilpailussa. Sen tehtävänä oli toimia kilpailun Medical Carina ja viran hoidossa se onnistui varsin hyvin. Pitää päivittää tuo kauden turva-autojen lista vielä sopivassa vaiheessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten päivitystä kauden 1988 Course Carien listaan. Imolan ja Silverstonen kilpailujen menopelit puuttuvat, mutta muuten lista on valmis. Tässä lista ajoneuvoista:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Monaco: Porsche 928

Mexico City: Porsche 928

Montreal: Honda Integra

Detroit: Ford Scorpio

Paul Ricard: Renault R21

Hockenheim BMW M5 E28

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo Alfa 6

Monza: Lamborghini Countach Anniversario

Estoril: Alfa Romeo 164

Jerez: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Suzuka: Honda Accord

Adelaide: Nissan Skyline GTS

Mexico Cityn turva-autona toimi valkoisen värinen Porsche 928 ja vuoden lopulla rata sai oikeudet käyttää Chryslerin autoja radalla turva-autoina. Meksikossa harvoja poikkeuksia lukuunottamatta siihen aikaan Chryslerit olivat käytännössä eri nimellä kulkevia Dodgen malleja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan päivitystä kauden 1984 Course Carien listaan seuraavasti:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Kyalami: Ford Sierra Coupe Turbo

Zolder: Alfa Romeo Alfa 6

Imola: Lancia Gamma Coupe VL2500

Dijon: Ferrari Mondial

Monaco: Ferrari Mondial

Montreal: Honda Ballade

Detroit: Ford Mustang SVO

Dallas: Renault Fuego Turbo USA

Brands Hatch: Ford Sierra ja Jaguar XJS Cabriolet

Österreichring: Porsche 928

Monza: Lancia Trevi VX

Nürburgring: Porsche 928

Estoril: Porsche 928
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Mulle turva-auto on vaan "joku pakettiauto" jonka poistumista radalta odottelee :)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1984 Dijonissa kilpailun Medical Carina toimi Indycarissa mainetta keräämään päässyt ja ajoittain F1:ssäkin Course Carina nähty Renault 5 Turbo. Kyseistä autoa oli käytetty edeltävällä kaudella varsin usein myös Indycar-kilpailuissa Pace Carina. F1-kisan Course Cariksi auto ei kuitenkaan sopinut enää kaudella 1984 vaan tilalle otettiin Ferrari Mondial.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1984 Saksan kilpailussa Hockenheimissa BMW toimitti turva-auton kilpailuun ja kisan Medical Carina ja Mainosautona toimi Porsche 928. Medical Car oli perinteinen Saksan ratojen R-merkillä koristeltu valkoinen lipun värejä myötäilevä Porsche ja Mainosauto taas oli punaisen värinen saman mallin edustaja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuosien 1987-1988 San Marinon kilpailuissa Mainosautona toimi valkoisen värinen Alfa Romeo 164. Molempien vuosien kilpailussa Medical Carina toimi Alfa Romeo 75.

Jälkimainittu oli myös f1:n eniten käytetyin Medical Car kauden 1988 aikana. Sitä käytettiin ainakin Imolan, Span, Estorilin ja Jerezin kilpailuissa. Muutamassa muussakin kilpailussa kyseinen malli saattoi olla käytössä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuosien 1987-1988 Imolan kilpailun Course Carina toimi hieman yllättäen Ferrari 412 GT. Tummanvihreä Ferrari kehitti 340 hevosvoimaa ja oli paljon nopeammin kiihtyvä kuin alustavasti turva-autoksi kilpailuihin ajateltu Alfa Romeo 75 tai saman valmistajan 164-malli.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1987 Meksikon kilpailussa turva-autona käytössä oli Porsche 928. Meksikossa oli ajateltu kilpailuun Hondaa, mutta sen toimittama malli sai toimia vuoden 1988 kilpailun tapaan Medical Carina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Meksikon 1987 Course Carin selvittyä on aika tehdä pieni katsaus vuoden 1987 Course Carien listaan. Vuosi oli sinällään erittäin merkittävä Mercedes-Benzin kannalta sillä se sai ensimmäistä kertaa AMG-mallin auton turva-autoksi kilpailuun.

Debyyttikilpailuna kunnian mallille sai Brasilian Grand Prix Rio de Janeirossa Jacarepaguan radalla ajettu kisa. Aiemmin AMG-mallin autoja oli nähty vain Medical Carina kilpailuissa.

Sen verran onnistunut debyytti oli, että automalli nähtiin uudelleen myös Portugalin kilpailussa Course Carina. Ikävä kyllä lajin päättävät viranomaiset eivät halunneet Mersusta sarjan virallista turva-autoa vielä silloin.

Kauden käytetyimmäksi Course Cariksi nousi Porsche 928 ja samalla Portugalin ikävien tapahtumien seurauksena lajissa alettiin pikkuhiljaa miettiä Course Carin vakinnaistamista ja punaisten lippujen käytön vähentämistä.

Kaudella Kanadan kilpailun peruuntuessa f1:ssä jäi mahdollisesti näkemättä Chrysler LeBaron radalla vaikkakin myöhemmin Meksikon kilpailuissa uudelleen nimetty ajokki nähtiinkin.

Mahdollisesti Kanadan kisan järjestäjät olisivat käyttäneet Ford Sierraa kuten Detroitissakin tehtiin.

Muuten hommat radalla ja Course Carin kuljettajien tehtävämäärät pysyivät varsin ennallaan eli melkein olemattomina. Medical Carissa taas tehtävämääriä riitti vähän enemmän kauden aikana.

Tässä kuitenkin listaa autoista:

Rio de Janeiro: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Imola: Ferrari 412 GT

Spa-Francorchamps: Porsche 944

Monaco: Chrysler TC (Käytännössä Euroopan markkinoille tuotu valkoisen värinen Maserati.)

Detroit: Ford Sierra

Paul Ricard: Renault Alpine GTA

Silverstone: Jaguar XJS Cabriolet

Hockenheim: Porsche 944

Hungaroring: Tatra 623

Österreichring: Porsche 928

Monza: Alfa Romeo 3.0

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Jerez: Porsche 928

Mexico City: Porsche 928

Suzuka: Honda Accord

Adelaide: Nissan Skyline R32
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1988 Course Careista vain Silverstonen turva-auto puuttuu enää joukosta. Imolan kilpailussa toimi Ferrari 412 GT ja muut mallit ovatkin jo selvitettyjä aiemman tutkimuksen pohjalta.

Tässä kuitenkin listaa malleista:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Imola: Ferrari 412 GT

Monaco: Porsche 928

Mexico City: Porsche 928

Montreal: Honda Integra

Detroit: Ford Scorpio

Paul Ricard: Renault R21

Hockenheim: BMW M5 E28

Hungaroring: Tatra 623

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo Alfa 6

Monza: Lamborghini Countach Anniversario

Estoril: Alfa Romeo 164

Jerez: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Suzuka: Honda Accord

Adelaide: Nissan Skyline SVD

Silverstonessa saattoi olla käytössä Vauxhall, Rover tai sitten mahdollisesti päivitetty Ford Sierra RS Cosworth.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mitä virkaa ennen on ollut mainosautoilla? :doubtful:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Phil Hill ajoi vuonna 1981 San Marinon ensimmäisessä virallisessa kilpailussa ja myöhemmin Italian Monzassa kaudella Course Caria. Imolassa käytössä oli Ferrari 400 ja Monzassa Lancia Beta HPE.

Hill ajoi aikanaan muutaman kerran myös Medical Caria. Vuonna 1979 vuorostaan kaikissa kisoissa missä Course Carina käytössä oli Porsche niin puikoissa oli legendaarinen alkuperäinen turva-auton isä eli Herbert Linge.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1979 f1:ssä Course Caria ajoi myös Harry Schellin nuorempi veli Philippe Schell. Philippe muistetaan ajouransa jälkeen juurikin vuoden 1979 Monacon Aston Martin Lagondalla ajosta ja seinäänajosta.

Kaikesta huolimatta hän pääsi ajamaan vielä samana vuonna uudelleen myös Watkins Glenin kisaan Toyota Celica Supralla ajamaan ja onnistui silloin olemaan kolaroimatta tai ajamatta ulos avauskierroksella toisin kuin edellisvuoden epäonninen rattisankari.
 
Ylös