Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten seuraavaksi kauden 1982 Course Carit. Keken mestaruuskaudella osasta kisojen ensimmäisten kierrosten turvallisuudesta vastasi Mario Valli ja Belgiassa ja Monacossa ratin takana olivat Herman van Lange ja Cesare Lodi.

Tässä kuitenkin automalleja Keken kaudelta:

Kyalami: Alfa Romeo GTV6

Rio de Janeiro: Ferrari 400

Long Beach: Toytota Celica Supra

Imola: Lancia Trevi

Zolder: Mercedes-Benz

Monaco: Lamborghini Countach

Detroit: Ford Mustang

Montreal: Honda Accord

Zandvoort: BMW 1802

Brands Hatch: Ford Sierra

Paul Ricard: Renault Fuego Coupe

Hockenheim: Porsche 928

Österreichring: Fiat Ritmo 125 TC

Dijon-Prenois: Renault 9 Turbo

Monza: Fiat Panda

Las Vegas: Datsun 280ZX
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Phil Hill oli f1:n Course Carin kuljettajista eräs luotetuimmista miehistä aikanaan. Hill entisenä maailmanmestarina osasi ajaa mutkat suoriksi myös turvabiilillä ajaessaan ja toimikin sen lisäksi usein myös Medical Carin kuljettajana. Vuosina 1979-1982 hän ja Toytota Celica Supra tulivat varsin tutuiksi Long Beachin radalla.

Vuonna 1981 hän Long Beachin lisäksi ajoi Course Caria myös Imolan ja Monzan kilpailussa. Miehen lukuisista vierailuista Medical Carin takana ensimmäinen oli Long Beachin kilpailussa vuonna 1983.

Course Caria Long Beachissa ajoi Jacky Ickx.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Keken mestaruuskaudella toinen kuuluisa ajaja Phil Hillin lisäksi Course Carin ratissa oli myös Monzan Gorilla eli Vittorio Brambilla.

Brambilla oli edellisellä kaudella ollut Monzan kisassa mainosauton ratissa kisan aikaan ja kun sattuvasti Monzan mies osui kisapaikalle ja Manfred Winkelhock oli jo valittu Medical Carin ratin taakse niin edellisvuoden hylkäyksen sijaan Brambilla sai ajella sitten korvaukseksi Fiat Pandalla ensimmäisen kierroksen ajot.

Myöhemmin Brambilla ehti ajella myös Medical Caria varsin paljon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Australian rattimies Frank Gardner oli useina vuosina kotikisansa Medical Carin ja lisäksi myös Course Carin kuljettaja vuosina 1987 ja 1988.

Jos Course Carin vuosia ei lasketa mukaan niin Gardner taisi olla ainakin kaikkina Adelaiden vuosina Medical Carin ratin takana ja vasta Mersun mukaantullessa taisi jäädä eläkkeelle niistä ajoista. Ensimmäisessä Australian kisassa Adelaidessa 1985 hänen piti olla Course Carin ratin takana.

Ikävä kyllä kisan Course Caria eli Mitsubishi Colt Starion Turboa ajoi Carlos Reutemann. Toki ei kilpailun Medical Carikaan huono ollut. Medical Carina toimi Ferrari Mondial. Kilpailun aikana ja ennen kilpailua koettiin dramatiikkaa hajonneiden jarrujen muodossa.

Kilpailun aikana tosin jarrut vain vaurioituivat pahoin ja sitä myöten vaikeuksia oli jarruttamisessa. Yhdellä kierroksella ei onneksi ollut väliä kunhan auto vain pysyi radalla.

Sen sijaan kisaviikonloppuna olleen tarkastusajon aikana jarrut hajosivat hälytysvauhdin testissä ja Watkinsin mukaan ilman Gardnerin viime hetken pelastusta seuraukset olisivat olleet todella tuhoisat. Sen myötä sunnuntain kilpailuun Mondialiin pistettiin erikoistehokkaat jarrut tavallisten sijaan.

Niilläkin suuret tehot ottivat koville ja myöhemmin Gardnerin mukaan jarrut olisivat kestäneet korkeintaan 2-3 kierrosta enemmän ennen hajoamista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Mario Casoni toimi Course Carin kuljettajana kaudella 1990 Imolan ja Monzan kilpailuissa. Silloin menopelinä oli Alfa Romeo 75.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuosina 1992-1994 Casoni oli myös Imolan kilpailun lisäksi mukana Medical Carin kuljettajana niissä f1-kisoissa missä käytettiin Opel Astraa lääkintä-autona. Kuuluisin Casonin Medical Carin ajan kisa ikävä kyllä on Imola vuodelta 1994.

Alunperin synkkänä viikonloppuna Casonin piti toimia myös Opel Vectra Turbo GT:n ajajana, mutta sen kunnian sai lopulta Max Angelelli. Vielä edeltävänä iltana illallisellakin vitsailtiin Angelellin ajavan varovaisemmin kuin Casonin joka Frank Gardnerin tapaan oli tunnettu ajoittaisesta rallimentaliteestistaan. Tosin Casoni ei sentään mennyt Sadekuningasta leikkimään sateella.:D

Kyseinen sade-episodin vitsi pohjautuu juurikin Sennan lausumiseen olisikohan ollut Adelaiden 1989 tai 1991 sanomisiin jossa kilpailijoiden ajaessa naurettavan hitaasti sateella Course Carin mies Skaife tai Dixon ja Medical Carin mies Gardner menivät ihan limiitillä radalla.

Senna ja Mansell olivat aivan ihmeissään. Heillä kun riitti vaikeuksia edes pitää auto radalla. Watkinsillakin oli välillä pelkäämistä apupenkillä Gardnerin ollessa ratissa.:D Tosin turva-autollakin vedenpoisto oli aika heikkoa luokkaa molemmissa kilpailuissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1990 kisojen epävirallinen Medical Car oli Renault R21. Näkyvimmin Medical Carin virkaa auto toimitti Monacossa, Paul Ricardissa ja Silverstonessa.

Silverstonen kilpailun Course Caria en tiedä, mutta ainakin kyseisen kilpailun kisaviikonloppuna esiteltiin jollakin kanavalla (taisi olla Eurosport?) f1:n silloista Medical Carin toimintaa ja mainittiin Medical Cariksi etsittävän tulevaisuudessa Renaultin toimittamia nopean toiminnan autoja.

Silverstonen kisassa ollut Medical Car oli musta-sini-vihreä väritykseltään ja siinä oli valkoisella järjestäjien logo. Kuljettajana Watkinsin kanssa oli joku nuubialaiselta näyttänyt mustahiuksinen kaveri.:D

Tämmöistä tällä erää.

PS. Ei nämä ketjut kenenkään yksinoikeutta ole.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1973 Itävallan kilpailun alla Safety Carina toimi Opel Commodore. Harjoituksissa autoa käytettiin mahdollisia sunnuntain kilpailun onnettomuuksia varten. Ajajaksi oli löytynyt Herbert Lingen ohella myös Eppie Wietzes. Tässä kuitenkin kuvalinkkiä:

http://imageshack.us/photo/my-images/708/1973gpautriche.png/
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1976 Japanin kokonaan uudessa kilpailussa Järjestysautoksi valittiin pitkän miettimisen jälkeen Mazda Cosmo AP. Mazdaa ei kuitenkaan tarvittu Fujin sateisessa kilpailussa. Lääkintäautona toimi ONS:n lähettämä Porsche kun paikallisilta ei löytynyt kilpailuun riittävän tehokasta lääkintäautoa ja muutenkin f1:ssä ennen vuotta 1978 ei ollut varsinaista Medical Caria.

Joissakin Euroopan kisoissa saattoi hälytysautona olla paloauto tai jopa paikallinen ambulanssi. Tässä kuitenkin kuvaa 1976 Fujista ja sen Mazdasta:

http://imageshack.us/photo/my-images/191/1976mazdacosmoapfiscoof.png/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Sateisella Suzukan radalla vuonna 1994 ei käytetty tavallista Hondaa eli NSX:n ajokkia Safety Carina vaan virkaa toimitti Honda Prelude. Ohjautuvuus märällä kelillä ja välillä muutenkin oli arvioitu olevan kyseisellä autolla varsin kehnoa turva-autona toimimiseen. Tässä kuitenkin kuvalinkkiä Suzukasta 1994:

http://imageshack.us/photo/my-images/41/199420suzuka2020honda20.png/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1994 Portugalin kilpailussa käytettiin Porsche 911:tä Safety Carina. Lisäksi ratakalustoon kuului toinen Porsche 911 Mainosautona ja BMW:n toimittama Medical Car. Noita vuoden 1994 turva-autoja pitää jossakin välin päivittää uudelleen.

Monacossa 1994 ainakin muutamien arkistokuvien perusteella turva-autona ei tainnut olla Renault Laguna vaan ainoastaan väriltään erilainen Renault Safrane Biturbo. Renault Laguna oli kuitenkin käytössä Medical Carina. Tässä kuitenkin kuvaa vuoden 1994 Estorilin Porschesta varikolla:

http://imageshack.us/photo/my-images/820/199420gp20portugal20911.png/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Pitkään jatkuneiden etsintöjen jälkeen myös vuoden 1993 Safety Carit ovat löytyneet jokaisen kilpailun osalta. 20 vuotta sitten F1:ssä FIA:n virallisena turva-autona toimivat Renaultin autot, mutta järjestäjien käytetyimmät turva-autot olivat Fiat Tempra ja Ford Escort RS Cosworth. Mainosautona mukaan yleisesti tuli Porsche Supercupin myötä Porsche 911.

Myös suurin osa kauden Medical Careista ja Mainosautoistakin ovat löytyneet, mutta niiden osalta vielä muutama kilpailu kaipaa tarkastusta. Uutena Safety Carina Spa-Francorchampsin osalta löytyi Ford Escort RS Cosworth ja Estorilin kilpailun BMW M3 oli Mainosauto ja varsinainen Safety Car kilpailuun oli valkoinen Ford Escort RS Cosworth. Valkoinen väritykseltään oli myös Span Escort.

Tässä vielä kerran kauden 1993 Safety Carit:

Kyalami: Honda NSX

Interlagos: Fiat Tempra

Donington: Ford Escort RS Cosworth

Imola: Fiat Tempra

Barcelona: Fiat Tempra

Monaco: Renault Safrane BiTurbo

Montreal: Pontiac Sunbird

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Mercedes-Benz

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Ford Escort RS Cosworth

Monza: Alfa Romeo GTV6

Estoril: Ford Escort RS Cosworth

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Commodore
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan päivitystä vuoden 1993 Medical Careihin. Montrealissa Medical Carina toimi Pontiac Trans-Am Turbo GTA. Kyseinen Medical Car oli erityisvalmisteinen versio tavallisesta Trans-Amista.

Tässä kuitenkin listaa Medical Careista:

Interlagos: Ford Escort

Donington: Ford Escort RS Cosworth

Imola: Opel Astra

Barcelona: Ford Escort

Montreal: Pontiac Trans-Am Turbo GTA

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Volkswagen Passat

Hungaroring: Ford Escort RS Cosworth

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 75

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Opel Astra

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Commodore

Ainoastaan Kyalamin ja Monacon Medical Carit puuttuvat listasta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan samaan avaukseen myös kaikkien Mainosautojen tietoja vuodelta 1993. Montrealin Mainosauto tuli tarkastettua moneen kertaan uudelleen ja kyseisenä autona toimi Chevrolet Lumina.

Tässä kuitenkin listaa autoista:

Kyalami: BMW M3

Interlagos: Fiat Tempra

Donington: Ford Escort RS Cosworth

Imola: Porsche 911

Barcelona: Porsche 911

Monaco: Porsche 911

Montreal: Chevrolet Lumina

Magny-Cours: Porsche 911

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Porsche 911

Hungaroring: Porsche 911

Spa-Francorchamps: Porsche 911

Monza: Alfa Romeo 75

Estoril: BMW M3

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Commodore
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Pitkän etsinnän jälkeen myös Silverstonen Course Car vuodelta 1989 on löytynyt. Brittien kisoissa Ford tai Renault oli ennen vanhaan lähes jokaisena vuonna käytössä turva-autona satunnaista Jaguaria, Lotusta, Vauxhallia tai Roveria lukuunottamatta.

Vuoden 1989 kisaan järjestäjillä oli yllätys hihassa. Tulenpunainen Alfa Romeo Sprint Zagato tai tuttavallisemmin Alfa Romeo SZ toimi Course Carina kilpailussa alunperin ajatellun Vauxhall Astran sijaan.

SZ:n rengasteknologian kestoa kehuttiin paljon. Pirellin P Zeron kestävyyskatto oli noin puolet f1-auton arvioidusta kestovoimasta keskimäärin. 1,5 g:tä pystyivät auton renkaat kestämään vaikka keskimäärin viikonloppuna 1,1-1,4 g:tä olivat tavalliset arvot.

Osin erinomainen kestävyys johtui myös IMSA:n mallin pohjalta kehitetyistä jousituksen ratkaisuista. Rengasluvut eturenkaille olivat 205/55 ZR 16 ja takarenkaille 225/50 ZR 16.

SZ:sta irtosi tehoja vaihtelevasti 210-220 hevosvoiman välillä, mutta erikoisvalmisteisella kilpailumoottorilla ilman turboa irtosi 260 hevosvoimaa ja turbon kanssa jopa 290 hevosvoimaa. Kaiken kaikkiaan auto oli sen hetken Course Careista vakuuttavimmista. Erityisesti kun vuodeksi 1989 sarjaan haikailevien autojen piti ensimmäistä kertaa yrittää päästä läpäistä hälytysajossa aikaraja.

Rajan vähimmäismäärä oli 40 sekuntia täysissä kaaostilanteissa ja 2 minuuttia 20 sekuntia pisimmillään radasta riippuen. Medical Careilla ei ollut varsinaista rajoitusta, mutta kaikkein hitaimmat mallit kuitenkin hylättiin armotta erilaisissa kauden aikana järjestetyissä testeissä.

Alfa Romeon SZ:n taival f1:ssä ei aivan päättynyt yhteen Northamptonshiressa ajettuun Silverstonen kilpailuun vaan Alfa Romeo SZ toimi myös Mainosautona vuoden 1992 Monzan Grand Prixissa.

Tässä kuitenkin kauden 1989 Course Carit:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Imola: Alfa Romeo GTV6

Monaco: Renault R21

Mexico City: Chrysler Shadow

Phoenix: Ford Mustang

Montreal: Honda Integra

Paul Ricard: Renault R21

Silverstone: Alfa Romeo SZ

Hockenheim: BMW E28 M5

Hungaroring: Tatra 623

Spa-Francorchamps: Porsche 930

Monza: Ferrari 348

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Jerez: Volkswagen Golf Mk2 Rallye Edition

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Nissan Skyline GT-R
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten päivitystä kauden 1992 Safety Careihin. Spassa Schumin ensivoiton kilpailussa turva-autona toimi Ford Escort RS Cosworth. Tosin poikkeuksellisesti auto oli sinisen värinen tavallisen mustan sijaan.

Monzan kilpailun turva-auto puuttuu vielä listasta ja samoin muutaman muun
kisan turva-autoissa on vielä päivitettävää.

Tässä kuitenkin päivitystä listaan:

Kyalami: Honda NSX

Mexico City: Chrysler Phantom

Interlagos: Chevrolet Kadett GSi

Barcelona: Fiat Tempra

Imola: Fiat Tempra

Monaco: Italdesign Aztec

Montreal: Chevrolet Lumina

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 613 GTH

Spa-Francorchamps: Ford Escort RS Cosworth

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Ford EB Falcon Turbo
 
Ylös