Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten vähän päivitystä ja korjausta jälleen kauden 1996 Safety Careihin. Kanadan Montrealissa Safety Carina toimivat Porsche 993 Turbon sijaan Silver Star Exoticsin toimittamat Pontiac Grand Prixit ja saman autoliikkeen toimittamat Medical Carit olivat Pontiac Trans-Am Turboja.

Mainosautona tosin Porsche 993 Turbo toimi Montrealin kilpailussa. Varmuus syntyi vasta aika-ajon lopulla nähdyistä tarkistuskierroksista ja Safety Car oli myös aiemmin radalla aika-ajon aikana Jean Alesin ulosajon myötä.

Tässä kuitenkin listaa kauden 1996 Safety Careista:

Melbourne: Ford EF Falcon

Interlagos: Ford Mondeo

Buenos Aires: Renault Clio

Nürburgring: Renault Megane Coupe

Monaco: Renault Megane Coupe

Barcelona: Renault Laguna

Montreal: Pontiac Grand Prix

Magny-Cours: Renault Megane Coupe

Silverstone: Renault Megane Coupe

Hockenheim: Ford Scorpio

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Porsche 911 GT3

Monza: Ferrari F355

Estoril: Renault Megane Coupe

Suzuka: Honda NSX

Magny-Coursista eteenpäin varsinaisena turva-autona järjestäjien vastaavien rinnalla toimi Mercedes-Benz ja listan turva-autoista epävarmoja ovat vielä Melbournen ja Monacon turva-autot. Imolan vastaavaa en ole vielä kyennyt löytämään kovista etsinnöistä huolimatta.:(
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten päivitystä vuoden 1995 Safety Carien listaan. Barcelonassa Safety Carina toimi Porschen sijaan Renault Laguna. Porsche kylläkin nähtiin Mainosautona kilpailussa.

Medical Carina Barcelonassa käytössä oli Renault Laguna Break eli ns. Pitkä Laguna. Pitkä Laguna olikin usein vuosina 1995-1996 käytössä ollut FIA:n virallinen Medical Car.

Aidan ja Imolan Safety Caria en ole vieläkään harmittavasti löytänyt. Samoin Adelaidenkin turva-auton malli ei ole aivan täysin varma. Kilpailussa saattoi olla käytössä Ford EF Falcon, mutta mahdollisesti myös Holden Commodore oli käytössä.

Ainakin Medical Car oli Holden ja Mika Häkkisen onnettomuuspaikalla olleet ambulanssit olivat Holdenin malleja.

Tässä kuitenkin turva-autoja vuodelta 1995:

Interlagos: Ford Verona 2.0S

Buenos Aires: Renault Clio

Barcelona: Renault Laguna

Monaco: Renault Clio Maxi

Montreal: Lamborghini Diablo V/T

Magny-Cours: Renault Clio Maxi

Silverstone: Renault Clio Maxi

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Porsche 911 GT3

Monza: Ferrari F355

Estoril: Audi 100

Nürburgring: Ford Escort

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Ford EF Falcon (Mahdollisesti myös Holden Commodore.)

Imolan ja Aidan radalla käytössä mahdollisesti oli montakin eri mallia. Imolan radalla on voinut olla käytössä Opel Omega, Renault Clio Maxi tai Renault Laguna.

Aidan radalla vuorostaan Porsche 928, Porsche 911, Porsche 944, Porsche 959 ja kilpailevista malleista mahdollisesti Mitsubishi 3000 GT.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1995 f1:n eräänlaisena virallisena Mainosautona kauden kilpailuissa toimi Renault Clio Maxi. Syy siihen oli Renault Clio Cupin toimiminen promoluokkana kahden edellisen kauden Porsche Super Cupin tapaan. Muitakin Mainosautoja kauden aikana radoilla toki nähtiin.

Aivan kaikista kisoista ja niiden Mainosautoista ei vielä ole tietoa, mutta toivottavasti ne löytyisivät pian. Imolan 1995 kilpailun Mainosautona ainakin toimi Renault Clio Maxi joten todennäköisesti myös Safety Car oli Renault-merkkinen.

Tässä kuitenkin listaa Mainosautoista kaudelta 1995 eri kisoista:

Interlagos: Ford Orion

Buenos Aires: Renault Clio

Imola: Renault Clio Maxi

Barcelona: Renault Clio Maxi

Monaco: Gillet Vertigo

Magny-Cours: Renault Clio Maxi

Silverstone: Renault Clio Maxi

Hockenheim: Ford Scorpio

Hungaroring: Renault Clio Maxi

Spa-Francorchamps: Renault Clio Maxi

Monza: Renault Clio Maxi

Estoril: Renault Clio Maxi

Nürburgring: Renault Clio Maxi

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Ford EF Falcon

Ainoastaan Montrealin ja Aidan radan Mainosautot puuttuvat vielä tässä vaiheessa, mutta toivottavasti ainakin Montrealin Mainosauton voi löytää. Aidan radan koko turvallisuuskoneisto käytetyn kaluston suhteen on melkoinen mysteeri...:dunno:.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1992 Safety Carehin ainakin viitataan seuraavassa videossa. Turva-auto ajaa hietikolle ja se ei ainakaan ole Chevrolet Lumina. Taisi Lumina sittenkin toimia Medical Carina Montrealissa sinä vuonna.

Videolla näkyvä auto (varmuudella ainakin kilpailun Official Car) ainakin näyttää aivan samalta kuin kisan alussa näkynyt Safety Car, mutta Safety Car oli ainakin väriltään karmiininpunainen kun taas videon auto on hiukan tummanpunaisen sävyinen.

Olisikohan automalli Nissan Silvia S13 Drift Special?

http://www.youtube.com/watch?v=yvpADooA2m8
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Päivitetään sitten noita vuoden 1992 Safety Carien tietoja tuon Montrealin kilpailun Safety Carin tarkennuttua. Pienellä varauksella toki vielä mennään tuon Nissanin kanssa, mutta siltä se ainakin vahvasti näyttää.:doubtful:

Tässä kuitenkin listaa Safety Careista päivitettynä:

Kyalami: Honda NSX

Mexico City: Chrysler Phantom

Interlagos: Chevrolet Kadett GSi

Barcelona: Fiat Tempra

Imola: Fiat Tempra

Monaco: Italdesign Aztec

Montreal: Nissan Silvia S13 Drift Special

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Ford Escort RS Cosworth

Monza: BMW 850CSi

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Ford EB Falcon Turbo

Mahdollisia päivityksiä voi vielä joskus tulla ainakin Montrealin lisäksi Spahan sillä aivan 100 % varma ei ole myöskään sen kilpailun Safety Carin malli. Erittäin todennäköisesti kumminkin Ford Escort RS Cosworth toimi kuitenkin mallina Belgiassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan vielä seuraava päivitys kauden 1992 Medical Careihin. Montrealissa Chevrolet Lumina toimi Medical Carina kilpailussa.

Tässä listaa automalleista:

Kyalami: Ford Laser Turbo GT

Mexico City: Chrysler Spirit R/T

Interlagos: Ford Escort

Barcelona: Ford Escort

Imola: Opel Astra

Montreal: Chevrolet Lumina

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Ford Escort RS Cosworth

Hungaroring: Ford Escort XR3i

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 75

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Opel Astra

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Ford Escort RS Cosworth

Ainoastaan Monacon Medical Car tuolta vuodelta puuttuu listasta. Muut kilpailut ovatkin sitten käsitelty näiden mallien osalta.:)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuosina 1992-2013 erilaisten turva-autojen mainostettavuus on ollut varsin vaihtelevaa. Osin sitä on todellakin hillinyt vain yhden valmistajan mukanaolo eli Mercedes-Benzin vuodesta 1996 eteenpäin kesken kauden.

Vuosien 1992-1993 promotuin ja kenties sarjan virallisena turva-autona muutenkin saattoi ainakin monien kuvien ja mainosten perusteella sittenkin olla Ford Escort RS Cosworth Renaultin sijaan.

Sen sijaan vuosina 1994-1996 promotuin turva-auto sarjassa oli Renault Alpine A610 ja Renault valmistajana muutenkin. Kyseinen valmistaja toimitti ainakin 1995-1996 myös erittäin paljon Medical Careja sarjaan.

Toisaalta Renaultin nouseminen korkeaan asemaan johtui osin Imolan 1994 onnettomuuksien pohjalta aloitettuun turvallisuustyön parantamiseen. Vuonna 1997 olikin sitten jo Mercedes-Benzin vuoro olla johtava turva-autoja toimittava autonvalmistaja poislukien Jerezin 1997 jäähyväisajelua Renault Megane Coupella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1983 Course Carien osalta myös Hockenheimin, Österreichringin ja Zandvoortin turvallisuudesta vastaavat mallit ovat selvinneet. Hockenheimissa ja Zandvoortissa käytössä olivat radoille perinteiset BMW:n mallit eli BMW E21. Tuttavallisemmin tai erotusta varten kyseessä olivat siis BMW 323i:n sarjat auton runkojen suhteen.

Österreichringillä käytössä vuorostaan oli BMW E21:n sijaan todella hulppea malli aikakauteen nähden. BMW M6 ja vielä tarkemmin BMW 635CSi oli Course Carina. Tulenpunainen auto oli ruudukossa Medical Carina ja Mainosautona toimineiden Porsche 928:sien kanssa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan siis kauden 1983 Course Carit kehiin Hockenheimin, Zandvoortin ja Österreichringin vastaavien mallien selvittyä kehiin täytenä listana kaikkien kilpailujen osalta.

Tässä ne tulevat:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Long Beach: Toyota Celica Supra

Paul Ricard: Mercedes-Benz

Imola: Fiat Ritmo

Monaco: Lamborghini Countach

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo Alfa 6

Detroit: Renault Fuego

Montreal: Honda Accord

Silverstone: Jaguar XJS Cabriolet

Hockenheim: BMW E21 eli BMW 323i.

Österreichring: BMW 635 CSi eli BMW M6.

Zandvoort: BMW E21 eli BMW 323i.

Monza: Chevrolet Monza eli Opel Monza

Brands Hatch: Ford Sierra

Kyalami: BMW 745i eli BMW E32.

Vuoden 1983 Course Carien osalta hallitsevin merkki oli BMW. Vähän niinkuin kilpailuissakin turbomoottori ja vielä vähän paremmin eräs sitä käyttänyt talli, auto, kuljettaja ja mies.:thumbup:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1984 Course Carit ovat nyt saatu selvitettyä myös Saksan ja Hollannin osakilpailujen osalta. Näissä kilpailuissa Course Careina toimivat BMW E21:n eli BMW 323i:n mallit. Vuoden 1984 Englannin Grand Prixissä Course Carina toimi myös Ford Sierra pelkästään yksinään joten siltä osin laitetaan noihinkin sitten päivitystä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1984 Course Careista tulee seuraavaksi listamuodossa tietoa:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Kyalami: Ford Sierra Coupe Turbo

Zolder: Alfa Romeo Alfa 6

Imola: Lancia Gamma Coupe VL2500

Dijon-Prenois: Ferrari Mondial

Monaco: Ferrari Mondial

Montreal: Honda Ballade

Detroit: Ford Mustang SVO

Dallas: Renault Fuego Turbo USA

Brands Hatch: Ford Sierra

Hockenheim: BMW E21

Österreichring: Porsche 928

Zandvoort: BMW E21

Monza: Lancia Trevi VX

Nürburgring: Porsche 928

Estoril: Porsche 928
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Brasilian Rio de Janeirossa 1981 Course Carina oli käytössä Ford Corcel 2 GT. Brasilian Fordin toimittama menopeli oli varsin erikoinen ajokki tavallisten brasilialaisten käyttämien Course Carien rinnalla. Siinä oli käytössä varsin alhainen puristusluku mahdollisimman alhaisen oktaaniluvun saamiseksi.

Autossa pystyttiin käyttämään 70-oktaanistakin polttoainetta eli toisin sanoen sokeriruokobensaa mitä Brasiliassa yleensäkin käytettiin. Brasilian rallikisoissa sen erinomainen tehopainosuhde ja vakaa ajettavuus etuvedoksi takasivat varsin hyvääkin menestystä viidakkoralleissa ja rata-ajoissa.

Puhumattakaan sitten hiekkaralleista. Formuloiden Course Carina se oli varsin alitehoinen ja Brasilian kaatosade ei ollut paras mahdollinen keli autolle ajettavaksi. Parempana mallina Course Cariksi olisi ollut tarjolla kilpailuun BMW M1, (joka olikin käytössä Montrealissa.) Ford Maverick ja Chevrolet Opala.

Medical Carina kilpailussa Sid Watkinsin menopelinä vuorostaan oli Ford Scala mikä ei myöskään ollut aivan Watkinsin toivelistalla kun parempiakin olisi voinut olla tarjolla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1981 Course Carien lista onkin nyt selvinnyt Brasilian kilpailun Course Carin löydyttyä. Zolderin osalta Course Carina mahdollisesti toimi sama automalli kuin aiemminkin eli Ford Granada.

Pitää mahdollisesti sitäkin tietoa vielä päivittää, mutta tässä kuitenkin listaa suuresta osaa autoja mitä käytettiin Course Carina kaudella 1981:

Long Beach: Toyota Celica Supra

Rio de Janeiro: Ford Corcel 2 GT

Buenos Aires: Renault Gordini

Imola: Ferrari 400

Zolder: Ford Granada (Mahdollisesti joku toinenkin malli oli Course Carina, mutta tv-kuvien perusteella Granada näyttäisi olleen automallina Zolderin onnettomassa startissa. Medical Carista Course Carin erotti vain kilpailutoimikunnan lätkästä auton konepellissä.)

Monaco: Lamborghini Countach

Jarama: Volkswagen Santana

Dijon-Prenois: Renault R17 Gordini

Silverstone: Ford Capri

Hockenheim: BMW E21

Österreichring: BMW E21

Zandvoort: BMW E21

Monza: Lancia Beta HPE

Montreal: BMW M1

Las Vegas: Datsun 280ZX
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Eilen tulikin sitten jo vuosi kuluneeksi Sid Watkinsin poismenosta.:( Niin se aika menee kuin iltamissa viilettäisi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1988 Englannin Grand Prixin Course Carina toimi Rover 825i joka oli varsin tehokas menopeli niin pitkän oloiseksi autoksi ja muutenkin ihan mukiinmenevä ajokki etenkin aikakauden turvallisuusnäkökulmasta. Siten kaikki Course Carit vuoden 1988 osalta ovatkin löytyneet.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan vielä kerran näillä näkymin kauden 1988 Course Carit listamuodossa:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Imola: Ferrari 412 GT

Monaco: Porsche 928

Mexico City: Porsche 928

Montreal: Honda Integra

Detroit: Ford Scorpio

Paul Ricard: Renault R21

Silverstone: Rover 825i

Hockenheim: BMW M5 E28

Hungaroring: Tatra 623

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo Alfa 6

Monza: Lamborghini Countach Anniversario

Estoril: Alfa Romeo 164

Jerez: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Suzuka: Honda Accord

Adelaide: Nissan Skyline SVD
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Samassa yhteydessä kuin vuoden 1988 Englannin Grand Prixin kanssa selvisi myös vuoden 1990 vastaavan kilpailun Course Car. Pitkään oli kyllä vaikea erottaa, että oliko auto Renault R21 vai Ford Sierra RS500 Cosworth. Lopulta pitkän takasiivekkeen avulla selvisi jälkimmäinen auto Course Cariksi.

RS500 Cosworth oli aikanaan erittäin hieno auto myös rallipoluilla ja melkein kaikki autot olivat mustia ja niitä ei aiottu aluksi edes valmistaa kuin se määrätty 500 kappaletta, mutta lopulta valmistuksesta ja sen määristä poikettiin jonkun verran.

Kyseisen auton ahdinta on usein viritelty varsin tehokkaasti ja Course Carina toimiessaan Garrettin erikoisahdinta muunnettiin tehoiltaan vastaamaan Holsettin ja Hartin vastaaviksi. Tehoa Course Carissa ei silti hirvittävästi enempää ollut kuin tavallisessa mallissa, mutta vähän enemmän kuitenkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan siis vielä kerran vuoden 1990 vastaavat Course Carit kaikista kilpailuista listamuodossa:

Phoenix: Honda Integra

Interlagos: Chevrolet Kadett

Imola: Alfa Romeo 75

Monaco: Renault R21

Montreal: Honda NSX

Mexico City: Chrysler Spirit

Paul Ricard: Renault R21

Silverstone: Ford Sierra RS500 Cosworth

Hockenheim: Opel Vectra

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Opel Senator

Monza: Alfa Romeo 75

Estoril: Opel Senator

Jerez: Opel Calibra

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Nissan NSVD Turbo
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Mihinkähän ja milloin tämä nykyinen turva-auto SLS AMG vaihtuu? Ei sinne mitätahansa kaappia voi pistää, että F1:n renkaat eivät kokonaan jäädy. Tuo SLS taitaa olla Mersun nopein auto tällä hetkellä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ei todennäköisesti varmaan ihan heti lähivuosina. Mersulla voi vielä turva-auton malli vaihtua moneenkin kertaan riippuen siitä että miten tehokasta autoa voidaan rakentaa.

Aivan ensimmäiset Mersun mallit AMG:nkään ja säännöllisen turva-auton aikakauden alettua lajissa ne olivat vielä ihan näitä Lamborghini Diabloja ja Renault A610 Turbon erikoisversioita lukuunottamatta hitaampia, mutta ne olivat jo tuolloin huomattavasti nopeampia kuin mitä keskiverto vanhan ajan Course Car tai vuosien 1992-1995 käytössä ollut keskimääräinen Safety Car.

Yllättävän pitkään asemansa lajissa säilytti myös Porsche 928. Ensin Course Carina ja sittemmin Safety Carinakin. Se f1-auton huipputurvallisuusraja ilman noita rengasvaikutuksia vaatii varmaan vähintään yli 300 hevosvoiman turva-auton ja mielellään 450-500 hevosvoiman turva-auton tilanteen tullessa esiin. Aikanaan nuo Fiat Temprat ja Honda Preludet eivät olleet mitään maailman tehokkaimpia menopelejä.:eek:

Silloin tällöin joissakin osakilpailuissa näkee noita vanhoja turva-autoja käytössä mainosautoina tai esimerkiksi Monzassa aina palopäälliköllä on käytössä tuo vuoden 1989 Course Car eli Ferrari 348. Tämän vuoden kisalähdössä oli kyllä ero nähtävissä. Ensin menivät autot, sitten pienen iäisyyden päästä Mersu ja lopulta vielä toisen pienen iäisyyden päästä tuli vielä 348 takaa täysillä, mutta silti ero oli melkoinen.:rolleyes:
 
Ylös