Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Australian Adelaide tunnettiin vuosina 1985-1991 eräänlaisena Nissanin ratana. Nissanin automerkki toimi useina vuosina Course Carina ja vielä Course Carin käyttövuosia pidempään radan virallisena Mainosautona.

Myös Medical Carina nähtiin Adelaidessa useina vuosina Nissanin automalli. Vuosina 1985-1991 Mainosautona toimi Nissanin automerkki radalla. Siitä suurelta osin on kiittäminen Nissanin pomoa Paul Berangeria.

Vuosina 1985-1987 Mainosautona toimi Nissan NXA Turbo ja aivan erityisesti ensimmäisenä vuonna 1985 NXA oli äärimmäisen harvinainen turbomallina sillä autot olivat rakennettu pitkälti Nissan Pulsarin pohjilta. Mainosauton väritys oli ensimmäisinä vuosina tummankeltainen ja vuonna 1988 Mainosauton väritys oli Nissan NXA Turbo Gran Prix:n mukaan valkoinen.

Ainoastaan kilpailutoimikunnan sininen lätkä auton etupellissä toi vähän väritystä valkeuteen. Vuosina 1989-1990 auton väritys oli punainen ja vain valkoinen kilpailutoimikunnan lätkä erotti auton muista joukoista. Tuolloin automallin nimi oli Nissan NXA Turbo Grand Prix 2.

Vuonna 1991 Mainosautona toimi vielä Nissan NXA Turbo Grand Prix 3 joka kuitenkin huomattavasti paremmin tunnetaan pelkästään Nissan NX Coupe Turbon nimellä. Auto oli astetta tummemman punainen ja lisäksi toimikunnan lätkä oli räikeän vaaleanpunainen paremman tunnistettavuuden takaamiseksi.

Lisäksi NX Coupe Turbossa oli huomattavasti vahvistetut takajarrut ja voimansiirto mahdollisten onnettomuuksien varalle. Mainosauton merkittävyydestä ja yleensäkin monien kehumasta NXA:n ohjautuvuudesta johtuen sen tasoiseksi autoksi auto valittiin vuosina 1988-1989 myös F1:n vuoden Mainosautoksi ja samalla mallilla ajettiin Adelaiden Grand Prixin tukikilpailut noina vuosina.

Nissan NX Coupe Turbo pohjautui pitkälti Nissan Pulsar NX:n automalliin myös uudistusten jälkeenkin. Vuonna 1992 Nissanin pääasiallinen tuki f1:lle vähentyi huomattavasti ja Mainosautona toimi Fordin EB Falcon Turbo GT. Muutenkin Ford ja Holden ottivat enemmän jalansijaa Adelaiden Grand Prixin turvallisuuden suhteen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tuon kuvassa näkyvän CL 55 AMG:n mallin numero voi olla W140, W208 tai W210. Tosin kaksi jälkimmäistä saattavat olla myös vuosien 1996-1998 käytettyjen Mersun Medical Carin tunnistusnumeroita. Vuonna 1997 ja 1998 taidettiin Medical Carina käyttää poikkeuksellisen väristä AMG E60-mallia ainakin yhdessä kilpailussa per kausi. Vuoden 1996-1997 Medical Car oli ainakin siirtymäkauden ajan sama kuin Safety Carkin eli Mercedes-Benz C36 AMG. Tosin Medical Car muutettiin kesken kauden 1997 erinäkoiseksi kuin Safety Car.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
CL 55 AMG on muutenkin turva-autona erittäin harvinainen tai ainakin yksi harvimmista.

Toki joku Monacon Lamborghini Countach tai Montrealin 1995 Lamborghini Diablo Safety Car voi olla harvinaisempi valmistusmääriltään puhumattakaan Renault Alpine A610 Turbo Specialin turva-autokäytön valmistusmäärista, mutta 55 kappaletta niitä tuota CL 55 AMG:tä vain tiettävästi valmistettiin ja 360 hevosvoimaa irtosi muistaakseni juuri tuosta vuosien 1998-2000 käytössä ollesta mallista.

2003 yhden kauden paluun aikana automalli olikin sitten jo paljon tehokkaampi moottoripäivitysten jälkeen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1997 lopulla ja vuosien 1998-2000 aikana käytössä sarjan virallisena Medical Carina oli Mercedes-Benz AMG C55 Station Wagon. Vuoden 1997 aikana Medical Caria muutettiin kahteen kertaan kauden aikana ensin C36:sta CLK 55:een ja lopulta aivan kauden viimeisiin kilpailuihin ensimmäisenä mainittuun ajokkiin. Sen jälkeen Medical Carit ovatkin taineet olla enin osin Station Wagoneja tunnetuista malleista. Lisäksi vuosina 1997-1998 oli yksittäisissä kilpailuissa Medical Carina Mersun osalta E60 AMG.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Ei sinänsä kuuluisi tähän mutta nykyään Gary Harsteinin siirryttyä f1:stä sivuun nykyään lajin virallisena lääkärinä Medical Carin kyydissä istuu avauskierroksilla Ian Roberts. Vaikka olenkin jo sanonut tämän aikaisemminkin niin 36 vuoteen on kyllä mies ollut varmaan lajin huomaamattomin virallinen lääkäri.:eek!:
Tuotahan ilmeisesti haluttiinkin, että lääkäri ei saisi olla niin näkyvä henkilö.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ilmeisesti niin, mutta jotenkin se vain tuntuu askeleelta menneisyyteen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1995 f1:n eräänlaisena virallisena Mainosautona kauden kilpailuissa toimi Renault Clio Maxi. Syy siihen oli Renault Clio Cupin toimiminen promoluokkana kahden edellisen kauden Porsche Super Cupin tapaan. Muitakin Mainosautoja kauden aikana radoilla toki nähtiin.

Aidan kilpailua lukuunottamatta kaikki Mainosautot kaudella 1995 ovat nyt löytyneet. Montrealin kilpailun Mainosautona toimi Pontiac Grand Prix ja Medical Carina kilpailussa oli musta-keltainen Renault Laguna Break.

Tässä kuitenkin listaa Mainosautoista kaudelta 1995 eri kisoista:

Interlagos: Ford Orion

Buenos Aires: Renault Clio

Imola: Renault Clio Maxi

Barcelona: Renault Clio Maxi

Monaco: Gillet Vertigo

Montreal: Pontiac Grand Prix

Magny-Cours: Renault Clio Maxi

Silverstone: Renault Clio Maxi

Hockenheim: Ford Scorpio

Hungaroring: Renault Clio Maxi

Spa-Francorchamps: Renault Clio Maxi

Monza: Renault Clio Maxi

Estoril: Renault Clio Maxi

Nürburgring: Renault Clio Maxi

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Ford EF Falcon

Ainoastaan Aidan radan koko turvallisuuskoneisto käytetyn kaluston suhteen on melkoinen mysteeri....
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuosina 1986-1989 Adelaiden kilpailun Medical Carina käytössä oli Nissanin toimittama automalli. Vuonna 1985 Medical Carina käytössä oli Ferrari Mondial ja vuonna 1990 Holden Calibra.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1979 Argentiinan osakilpailussa kilpailun Course Carina toiminut Renault Gordini oli järjestäjien ja myöhemmin kilpailun jälkeen osoittanut toimivuutensa tehtävässään. Sen sijaan kilpailun Medical Carina käytetty malli vuorostaan ei.

Kuljettajana toiminut ja kilpailusta karsiutunut kuljettaja eli Hans-Joachim Stuck haukkui käytetyn automallin elämänsä surkeimmaksi ja Sid Watkinsillakin oli kauhunhetkiä pelkääjän paikalla.

Auto kun oli niin hidas, että ilman Stuckin viime hetken sukellusta varikolle ja Medical Carille varatulle paikalle kilpailun johtaja toisessa startissa eli Patrick Depailler olisi osunut Medical Cariin mahdollisesti erittäin tuhoisin seurauksin.

Lisäksi auton pysähdyspaikalla käytetty hiekkaeste oli niin suuri, että ilman Stuckin äkkipysäytystä auto oli todennäköisesti lähtenyt kyseisestä hiekkaesteestä suoraan varikkomuuriin.

Myös Monzassa samalla kaudella karsiutunut kuljettaja eli Arturo Merzario arvosteli kovin sanoin ajamaansa Medical Carin mallia sen uskomattomasta hitaudesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan vuoden 1990 Medical Careihin hieman päivitystä aiempaan. Montrealissa Medical Carina toimi mielenkiintoinen malli. Toyota Celsior toimi ajopelinä sillä kertaa kun tarpeeksi ei ollut saatavilla Honda NSX:n malleja.

Tässä kuitenkin listaa lääkintäautoista kaudelta:

Phoenix: Ford Mustang

Interlagos: Chevrolet Kadett

Imola: Alfa Romeo 75

Monaco: Renault R21

Montreal: Toyota Celsior

Paul Ricard: Renault R21

Silverstone: Renault R21

Hockenheim: E-sarjan Mercedes-Benz

Hungaroring: Porsche 928

Spa-Francorchamps: Porsche 930

Monza: Alfa Romeo 75

Estoril: Opel Vectra

Jerez: Opel Vectra

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Calibra

Enää Mexico Cityn Medical Car puuttuu vain listasta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten hieman Medical Careja vuodelta 1991 listana:

Phoenix: Honda Prelude

Interlagos: Chevrolet Kadett

Imola: Lancia Delta HF Integrale

Magny-Cours: Ford Sierra

Silverstone: Ford Sierra

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Porsche 928

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 75

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Opel Calibra

Barcelona: Seat Toledo

Suzuka: Honda NSX
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten joitakin Medical Careja vuodelta 1989:

Rio de Janeiro: Chevrolet Kadett

Imola: Alfa Romeo 164

Mexico City: Chrysler Dynasty

Montreal: Honda Accord

Phoenix: Honda Legend

Hockenheim: E-sarjan Mercedes-Benz

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 75

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Alfa Romeo 75

Jerez: Volkswagen Jetta

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Nissan Skyline R32 Turbo SVD
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan joitakin vuoden 1988 Medical Careja seuraavaksi:

Imola: Alfa Romeo 75

Mexico City: Honda Accord

Montreal: Honda Accord

Hockenheim: E-sarjan Mercedes-Benz

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 75

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Alfa Romeo 75

Jerez: Porsche 928

Suzuka: Porsche 928

Adelaide: Nissan Skyline R32 Turbo SVD
 
Viimeksi muokattu:

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
Tuon kuvassa näkyvän CL 55 AMG:n mallin numero voi olla W140, W208 tai W210. Tosin kaksi jälkimmäistä saattavat olla myös vuosien 1996-1998 käytettyjen Mersun Medical Carin tunnistusnumeroita. Vuonna 1997 ja 1998 taidettiin Medical Carina käyttää poikkeuksellisen väristä AMG E60-mallia ainakin yhdessä kilpailussa per kausi. Vuoden 1996-1997 Medical Car oli ainakin siirtymäkauden ajan sama kuin Safety Carkin eli Mercedes-Benz C36 AMG. Tosin Medical Car muutettiin kesken kauden 1997 erinäkoiseksi kuin Safety Car.
Kuvassa oleva auto on tyyppimerkiltään C215.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan vielä kauden 1987 joitakin Medical Careja listamuodossa:

Imola: Alfa Romeo 75

Paul Ricard: Porsche 911

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Porsche 928

Jerez: Alfa Romeo 75

Mexico City: Honda Integra

Suzuka: Porsche 928

Adelaide: Nissan Skyline R31 Turbo SVD
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten vuoden 1994 Medical Careja f1:n osalta. Surullinen vuosi toi myös nopeasti Medical Cariksi lajiin Renault Laguna Breakin vaikka joitakin kertoja muitakin Medical Careja kauden aikana nähtiinkin.

Tässä kuitenkin Medical Carin listaa vuodelta 1994:

Interlagos: Ford Orion

Aida: Porsche 944

Imola: Opel Astra

Monaco: Renault Laguna

Barcelona: Renault Laguna Break

Montreal: Chevrolet Impala SS

Magny-Cours: Renault Laguna Break

Silverstone: Renault Laguna Break

Hockenheim: Renault Laguna Break

Hungaroring: Porsche 911

Spa-Francorchamps: Renault Laguna Break

Monza: Alfa Romeo GTA 155

Estoril: BMW M3

Jerez: Renault Laguna Break

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Commodore
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten vuoden 1995 Medical Careja listamuodossa:

Interlagos: Ford Orion

Buenos Aires: Renault Clio

Imola: Renault Laguna Break

Barcelona: Renault Laguna Break

Monaco: Renault Laguna Break

Montreal: Renault Laguna Break

Magny-Cours: Renault Laguna Break

Hockenheim: Renault Laguna Break

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Renault Laguna Break

Monza: Renault Laguna Break

Estoril: Renault Laguna Break

Nürburgring: Renault Laguna Break

Aida: Renault Laguna Break

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Commodore
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ja laitetaan vielä kauden 1996 Medical Careja listamuodossa seuraavaksi. Ranskan osakilpailusta eteenpäin Medical Carina piti käyttää f1:stä siitä eteenpäin Mercedes-Benz C36:sta, mutta lopulta Medical Carina Mersua käytettiin varsin vähän kaudella.

Safety Car virallistui tavallaan kauden aikana, mutta Medical Car ei vielä 1996 virallistunut aivan samalla tavalla Hockenheimin osakilpailua lukuunottamatta.

Tässä kuitenkin Medical Careja:

Melbourne: Holden Commodore

Interlagos: Ford Mondeo

Buenos Aires: Renault Clio

Nürburgring: Renault Laguna Break

Imola: Renault Laguna Break

Monaco: Renault Laguna Break

Barcelona: Renault Laguna Break

Montreal: Pontiac Trans-Am Turbo GTA

Magny-Cours: Renault Laguna Break

Silverstone: Renault Laguna Break

Hockenheim: Mercedes-Benz C36 (Järjestäjät olivat varanneet Medical Cariksi Ford Mondeon, mutta se jäi rataesimiehen käyttöön.)

Hungaroring: Renault Laguna Break

Spa-Francorchamps: Renault Laguna Break

Monza: Renault Laguna Break

Estoril: Renault Laguna Break

Suzuka: Honda NSX (Lisäksi paikalla olivat Renault Laguna Break ja Mercedes-Benz C36 valmiina Medical Cariksi.)
 
Ylös