CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15012
Australian Adelaide tunnettiin vuosina 1985-1991 eräänlaisena Nissanin ratana. Nissanin automerkki toimi useina vuosina Course Carina ja vielä Course Carin käyttövuosia pidempään radan virallisena Mainosautona.
Myös Medical Carina nähtiin Adelaidessa useina vuosina Nissanin automalli. Vuosina 1985-1991 Mainosautona toimi Nissanin automerkki radalla. Siitä suurelta osin on kiittäminen Nissanin pomoa Paul Berangeria.
Vuosina 1985-1987 Mainosautona toimi Nissan NXA Turbo ja aivan erityisesti ensimmäisenä vuonna 1985 NXA oli äärimmäisen harvinainen turbomallina sillä autot olivat rakennettu pitkälti Nissan Pulsarin pohjilta. Mainosauton väritys oli ensimmäisinä vuosina tummankeltainen ja vuonna 1988 Mainosauton väritys oli Nissan NXA Turbo Gran Prix:n mukaan valkoinen.
Ainoastaan kilpailutoimikunnan sininen lätkä auton etupellissä toi vähän väritystä valkeuteen. Vuosina 1989-1990 auton väritys oli punainen ja vain valkoinen kilpailutoimikunnan lätkä erotti auton muista joukoista. Tuolloin automallin nimi oli Nissan NXA Turbo Grand Prix 2.
Vuonna 1991 Mainosautona toimi vielä Nissan NXA Turbo Grand Prix 3 joka kuitenkin huomattavasti paremmin tunnetaan pelkästään Nissan NX Coupe Turbon nimellä. Auto oli astetta tummemman punainen ja lisäksi toimikunnan lätkä oli räikeän vaaleanpunainen paremman tunnistettavuuden takaamiseksi.
Lisäksi NX Coupe Turbossa oli huomattavasti vahvistetut takajarrut ja voimansiirto mahdollisten onnettomuuksien varalle. Mainosauton merkittävyydestä ja yleensäkin monien kehumasta NXA:n ohjautuvuudesta johtuen sen tasoiseksi autoksi auto valittiin vuosina 1988-1989 myös F1:n vuoden Mainosautoksi ja samalla mallilla ajettiin Adelaiden Grand Prixin tukikilpailut noina vuosina.
Nissan NX Coupe Turbo pohjautui pitkälti Nissan Pulsar NX:n automalliin myös uudistusten jälkeenkin. Vuonna 1992 Nissanin pääasiallinen tuki f1:lle vähentyi huomattavasti ja Mainosautona toimi Fordin EB Falcon Turbo GT. Muutenkin Ford ja Holden ottivat enemmän jalansijaa Adelaiden Grand Prixin turvallisuuden suhteen.
Myös Medical Carina nähtiin Adelaidessa useina vuosina Nissanin automalli. Vuosina 1985-1991 Mainosautona toimi Nissanin automerkki radalla. Siitä suurelta osin on kiittäminen Nissanin pomoa Paul Berangeria.
Vuosina 1985-1987 Mainosautona toimi Nissan NXA Turbo ja aivan erityisesti ensimmäisenä vuonna 1985 NXA oli äärimmäisen harvinainen turbomallina sillä autot olivat rakennettu pitkälti Nissan Pulsarin pohjilta. Mainosauton väritys oli ensimmäisinä vuosina tummankeltainen ja vuonna 1988 Mainosauton väritys oli Nissan NXA Turbo Gran Prix:n mukaan valkoinen.
Ainoastaan kilpailutoimikunnan sininen lätkä auton etupellissä toi vähän väritystä valkeuteen. Vuosina 1989-1990 auton väritys oli punainen ja vain valkoinen kilpailutoimikunnan lätkä erotti auton muista joukoista. Tuolloin automallin nimi oli Nissan NXA Turbo Grand Prix 2.
Vuonna 1991 Mainosautona toimi vielä Nissan NXA Turbo Grand Prix 3 joka kuitenkin huomattavasti paremmin tunnetaan pelkästään Nissan NX Coupe Turbon nimellä. Auto oli astetta tummemman punainen ja lisäksi toimikunnan lätkä oli räikeän vaaleanpunainen paremman tunnistettavuuden takaamiseksi.
Lisäksi NX Coupe Turbossa oli huomattavasti vahvistetut takajarrut ja voimansiirto mahdollisten onnettomuuksien varalle. Mainosauton merkittävyydestä ja yleensäkin monien kehumasta NXA:n ohjautuvuudesta johtuen sen tasoiseksi autoksi auto valittiin vuosina 1988-1989 myös F1:n vuoden Mainosautoksi ja samalla mallilla ajettiin Adelaiden Grand Prixin tukikilpailut noina vuosina.
Nissan NX Coupe Turbo pohjautui pitkälti Nissan Pulsar NX:n automalliin myös uudistusten jälkeenkin. Vuonna 1992 Nissanin pääasiallinen tuki f1:lle vähentyi huomattavasti ja Mainosautona toimi Fordin EB Falcon Turbo GT. Muutenkin Ford ja Holden ottivat enemmän jalansijaa Adelaiden Grand Prixin turvallisuuden suhteen.