Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1973 jälkipuoliskolla Safety Carista tuli enemmän näkyvämpi osa lajia. Tässä automallit Hockenheimista eteenpäin kauden loppuun saakka:

Hockenheim: Porsche 914/6

Österreichring: Opel Commodore

Monza: Fiat 124

Mosport: Porsche 914/6

Watkins Glen: Porsche 914/6

Ajajina toimivat Herbert Linge ja Eppie Wietzes kauden aikana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1986 Detroitin Grand Prixissä oli erikoinen automalli kilpailun Mainosautona. Amerikkalaisten ilona radalla nähtiin punaisen värinen, kilpailutoimikunnan lätkällä ja valkoisella Lead Car-tekstillä koristeltu Volkswagen Rabbit GTI.

Amerikan mallissa oli myös heikompi moottori kuin eurooppalaisessa Golfissa ja sen myötä ajokki olisi ollut varsin hidas tehtäviin. Mainosautosta irtosi 90 hevosvoimaa parhaimmillaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1985 Course Carien listaan voisi liittää Mannheinin museossa nykyään sijaitsevan Porsche 944 Turbon Modell 25:n. Kyseinen Course Car oli upeankirjava Saksan lipun väreihin ja hopealla siloituksella koristeltu turva-auto. Sitä käytettiin Nürburgringin osakilpailussa 1985.

Muihin sittemmin nähtyihin Porsche 944:siin sen erotti täsmälleen turbo. Muissa sittemmin nähdyissä 944:ssä ei syystä tai toisesta löytynyt turboa takakoneen alta ja vauhti ensimmäisillä kierroksilla tai muutenkaan olisi ollut paljon hitaampaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan siis vuoden 1985 Course Carien listaan päivitystä Saksan osakilpailun vastaavan löydyttyä.

Muutamista kilpailuista vielä automalli vielä puuttuu, mutta toivottavasti ne joskus löytyisivät.:dunno:

Tässä kuitenkin listaa tähän mennessä löytyneistä malleista:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Estoril: Fiat Uno Turbo

Imola: Ferrari 400

Detroit: Mercury Capri

Paul Ricard: Renault Alpine GTA

Silverstone: Jaguar XJS Cabriolet

Nürburgring: Porsche 944 Turbo

Österreichring: Porsche 928

Zandvoort: Ferrari Mondial

Monza: Alfa Romeo GTV6

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo Alfa 6

Brands Hatch: Ford Sierra

Adelaide: Mitsubishi Colt Starion Turbo

Monacon, Montrealin ja Kyalamin turva-autot vielä puuttuvat listalta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1987 Monacossa nähtiin eriskummallisen Chrysler TC:n puikoissa myös kaksi mielenkiintoista ajajaa ratin takana. Course Caria kilpailussa ajoi 1950-luvulla pari kautta f1:ssä ajanut Carroll Shelby ja saman merkin toimittamaa Medical Caria eli myös Chrysler TC:tä kuljetti Chryslerin myyntijohtaja Bob Lutz.

Kyseiset herrat olivat tulleet paikan päälle ajamaan turva-autoa ja lääkintäautoa kun Bernie Ecclestone oli muutenkin heidät paikan päälle kutsunut tuntuvaa korvausta vastaan.

Chryslerin kun oli tarkoitus muutenkin sponsoroida Monacon osakilpailua tuolloin tulevina vuosina ja levittäytyä paremmin Euroopan markkinoille. Siihen tarkoitukseen Monacon osakilpailu sopi paremmin kuin hyvin.

Lisäksi alkuperäiset Course Carin ja Medical Carin puikkoihin kutsutut kuljettajat eivät päässeet tulemaan paikalle. Shelby ja Lutz sattuivat vain osuvasti paikan päälle ja Shelbyllä ainakin oli hauskaa Course Carin ratissa viikonloppuna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Belgian osakilpailussa 1987 toimi yhden vuoden jostain syystä Medical Carina aiempina vuosina enin osin Course Carina toiminut Alfa Romeo Alfa 6.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten päivitystä Medical Carien listaan vuodelta 1987. Myös Brasilian osakilpailun Medical Car löytyi ja se oli usein Course Carina toiminut Ford Escort XR3i.

Tässä kuitenkin listaa Medical Carien listaa vuodelta 1987 tähän asti:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Imola: Alfa Romeo 75

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo Alfa 6

Monaco: Chrysler TC

Paul Ricard: Porsche 911

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Porsche 928

Jerez: Alfa Romeo 75

Mexico City: Honda Integra

Suzuka: Porsche 928

Adelaide: Nissan Skyline R31 Turbo SVD
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1988 Brasilian osakilpailuun palasi aiemminkin 80-luvulla mahdollisesti käytetty ja ainakin Brasilian osakilpailussa 1986 Medical Carina käytetty Chevrolet Chevette Marajo. Marajo ei mikään hirveän nopea menopeli ollut ja sen pelättiin aikanaan hyvin usein jäävän f1-autojen alle ensimmäisillä kierroksilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan vielä vuoden 1988 Medical Carien listaan täydennystä Brasilian osakilpailun vastaavan löydyttyä:

Rio de Janeiro: Chevrolet Chevette Marajo

Imola: Alfa Romeo 75

Mexico City: Honda Accord

Montreal: Honda Accord

Hockenheim: E-sarjan Mercedes-Benz

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 75

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Alfa Romeo 75

Jerez: Porsche 928

Suzuka: Porsche 928

Adelaide: Nissan Skyline R32 Turbo SVD
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan myös pieni lista kauden 1986 toistaiseksi löytyneistä Medical Careista joita on neljä kappaletta eri kilpailuista.

Tässä ne tulevat:

Rio de Janeiro: Chevrolet Chevette Marajo

Imola: Fiat Regata

Spa-Francorchamps: Volkswagen Passat

Paul Ricard: Porsche 911
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1985 Montrealin osakilpailussa Kanadassa Course Carina toimi Nissan 280ZX.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten Montrealin Course Carin selvittyä päivitystä kauden 1985 Course Carien listaan seuraavaksi. Ainoastaan Monacon ja Etelä-Afrikan kisojen vastaavat puuttuvat joukosta mutta muuten kauden Course Carit ovatkin sitten jo löytyneet. Tässä automalleja:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Estoril: Fiat Uno Turbo

Imola: Ferrari 400

Montreal: Nissan 280ZX

Detroit: Mercury Capri

Paul Ricard: Renault Alpine GTA

Silverstone: Jaguar XJS Cabriolet

Nürburgring: Porsche 944 Turbo

Österreichring: Porsche 928

Zandvoort: Ferrari Mondial

Monza: Alfa Romeo GTV6

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo Alfa 6

Brands Hatch: Ford Sierra

Adelaide: Mitsubishi Colt Starion Turbo
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1979 Brasilian kilpailussa Interlagosissa Course Carina toimi Chevrolet Chevette Grand Prix 2 eli Chevrolet Chevette GP 2 yleisesti tunnettuna. Kyseinen auto oli hieman tehokkaampi kuin edeltäjänsä ykkösmalli. Chevrolet toimi siis koko 70-luvun ajan Brasilian kilpailujen turvallisuudesta vastaavana aloituskierroksen autona.

Pienenä lisänä päivitän myös, että kauden 1980 Espanjan Grand Prixin eli sarjan ulkopuolisen osakilpailun Course Carina toimi edellisen vuoden tapaan SEAT 127 ei suinkaan Volkswagen Santana kuten olin aiemmin virheellisesti ilmoittanut. Pahoittelut siitä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan siis kauden 1979 Course Carit sievään nippuun. Kyseisellä kaudella tehtiin f1-autoilun turvallisuuspuolesta todella tärkeää aiempiin verrattuna. Course Carit ja aivan erityisesti Medical Carit virallistettiin kulkemaan f1-autojen takana kilpailun aloituskierroksella ja tarvittaessa muutenkin. Tässä kuitenkin automalleja kyseiseltä kaudelta:

Buenos Aires: Renault Gordini

Interlagos: Chevrolet Chevette GP 2

Kyalami: FIAT 127

Long Beach: Toyota Celica Supra

Jarama: SEAT 127

Zolder: Ford Granada

Monaco: Aston Martin Lagonda

Dijon-Prenois: Renault Gordini

Silverstone: Ford Capri

Hockenheim: Porsche 928

Österreichring: Porsche 928

Zandvoort: BMW 745i

Monza: Maserati Quattroporte

Montreal: Chevrolet Corvette (Medical Carina toimi Pontiac Trans-Am Turbo)

Watkins Glen: Toytota Celica Supra
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1986 Mexico Cityn kilpailun Course Car löytyi pitkän etsinnä jälkeen. Ford hoiti 16 vuoden tauon jälkeen palanneen Meksikon Grand Prixin turva-auton hankinnan ja kilpailun Course Carina nähtiin Ford Mustang Turbo GT. Tämä kolmannen polven Ford Mustangiin kiteytynyt automalli näytti jonkin verran tavallista kolmannen polven Mustangia erilaisemmalta.

Siinä olivat vahvistetut jarrut ja paranneltu neliveto verrattuna muhin vastaaviin. Samasta jo ennestään melko vähän valmistetusta mallista oli olemassa myös Ford Mustang Turbo GT Cobra ja Meksikon kilpailun Mainosautona nähty äärimmäisen harvinainen Ford Mustang Turbo GT King Cobra. King Cobrassa tavallinen Fordin lätkä oli korvattu kobralla ja muutenkin malli oli erikoistehokas versio Ford Mustangin muista malleista. Course Carista irtosi 210 hevosvoimaa ja King Cobrasta eli Mainosautosta irtosi 230 hevosvoimaa.

Course Car oli väriltään vaaleansinisen vihreä ja mustalla poikkiraidalla vahvistettu kun taas Mainosauto oli kirjavanvihreä valkoisella alaosalla varustettu. Tuo kilpailun Mainosauto oli varsin näyttävä käärmekuvioineen ja nykyisistä Mainosautoista lähinnä takavuosina Malesian Sepangissa ollut Proton Wira oli ulkonäöltä ja värimaisemaltaan onnistunut. Kilpailun Medical Carina toimi tuolloin hieman poikkeuksellisesti Chrysler Laser. Alunperin Fordin piti toimittaa myös Medical Car, mutta jostain syystä niin ei tehty ja niin Chrysler sai kunnian toimittaa Meksikon kilpailun Medical Carin paikan päälle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten vielä Mexico Cityn Course Carin löytymisen jälkeen kauden 1986 Course Carit sievään nippuun listamuodossa. Ainoastaan Monacon Course Car puuttuu joukosta, mutta muuten Course Carit ovatkin jo löytyneet.

Tässä listaa autoista:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Jerez: Opel Kadett

Imola: Lancia Beta HPE

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo Alfa 6

Montreal: Nissan 280ZX

Detroit: Ford Sierra

Paul Ricard: Renault Alpine GTA

Brands Hatch: Ford Sierra

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 613

Österreichring: Porsche 928

Monza: Ferrari Mondial

Estoril: Renault 5 Turbo

Mexico City: Ford Mustang GT Turbo

Adelaide: Nissan Skyline R31
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuosien 1981-1983 ajan Ranskan Grand Prixin Medical Carina toimi Renault Alpine A310. Kaudella 1982 A310 toimi myös Sveitsin Grand Prixin nimellä ajetun Dijonin kilpailun Medical Carina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1981 Ranskan Grand Prixin Medical Caria ajoi yllätysvieras. Aivan viime hetkellä kilpailua edeltäneen torstaina Ligierin ajopaikan loppukauden osalta 1981 menettänyt Jean-Pierre Jarier oli toimettomana kuultuaan jääneensä kuljettajavalinnassa toiseksi Patrick Tambayn sijaan. Alun perin Medical Carin kuljettajana kilpailussa piti toimia siitä karsiutuneen Beppe Gabbianin, mutta myöhään lauantaina ennen sunnuntain kilpailua Sid Watkinsille annettiin ACF:n toimistosta ja Bernieltä tietoa Jarierin ajamisesta sunnuntain kilpailussa. Kilpailun Course Carin kuljettajakin oli yllätysnimi. Nimittäin Wilson Fittipaldi oli yllättäen vapaalla ajamaan kilpailussa Course Caria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kausina 1989-1993 Honda NSX:n puikoissa Japanin Grand Prixissä toimi Osamu Hatagawa joka ainakin kaudella 1991 osui muun muassa nuoren Michael Schumacherin onnettomuuspaikalle varsin nopeasti. Schumacher ajoi erään uransa rajuimmista ulosajoista tuolloin harjoituksissa selviten vain hetken tajuttomuudella, lievällä aivotärähdyksellä, kipeällä päällä ja niskaruhjeella. Vuorokauden kuluttua kolarista muutenkin Sid Watkins antoi Schumille puhtaat paperit ja näin Schumacher sai ajaa sunnuntain kilpailussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1989 San Marinosta eteenpäin Course Caria ja varsin usein myös Medical Caria myöhempinä vuosina myös Monzan kilpailuissa kuljetti Mario Casoni. Casonin ensimmäisiä ikäviä työtehtäviä oli juurikin Gerhard Bergerin onnettomuuspaikalle ajaminen kilpailussa. Bergerin kolari oli sikäli erittäin vaarallinen, että vaikka tuli saatiin nopeasti sammumaan niin silti auton ulostuloaukoista ryöppysi varsin pitkään erittäin helposti syttyvää polttoainetta ja kuin ihmeen kaupalla varsinaisten tulipalojen sammuttua se lammikko ei enää syttynyt uudelleen.
 
Ylös