Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1982 Las Vegasin Grand Prixissä kuljetti Course Caria Yhdysvaltain urheiluautosarjoissa ajanut Tim Evans.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudesta 1989 vuoteen 1994 saakka Belgian kilpailujen Course Caria ja myöhemmin Safety Caria ajoi entisen Erwin van den Broucken asemasta uusi mies eli Michel Gilsoul.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuosina 1989-1991 Brasilian kilpailun Course Carin kuljettajana ajoi Wilson Fittipaldi. Fittipaldi ajoi muun muassa kauden 1991 kilpailuviikonlopun alla Course Carin kuljettajan ominaisuudessa myös paikallisessa Chevrolet Cupin kilpailussa sen sarjan turva-autona toiminutta Mercedes-Benz 500:a.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1992 aikana Wilson Fittipaldi kyllästyi tehtäväänsä ajaa Course Caria tai vuoden 1992 kilpailun ollessa kyseessä silloista uutta ja sääntöihinkin kunnolla merkattua Safety Caria ja Brasilian Grand Prixin jälkeen hän ilmaantuikin Bernie Ecclestonen juttusille ja ilmoitti tälle asiasta. Ecclestone myöntyi Fittipaldin vastaukseen ja kysyikin häneltä ehdokkaita seuraavien vuosien kilpailuihin. Fittipaldi ajatteli luovuttavansa paikkansa kaudella 1992 Medical Caria kilpailussa ajaneelle Alex Ribeirolle ja Ribeirolle tehtävä sopi mainiosti. Ribeiro nähtiinkin sittemmin kausien 1993 ja 1994 Brasilian Grand Prixissä ensisijaisena ratinvääntäjänä turvallisuustehtävissä. Parin Safety Carin vuoden jälkeen Ribeiro nähtiinkin seuraavina vuosina varsin usein Medical Carin ratin takana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1990 Jerezissä Opel Vectra nähtiin varsin huonona autona soveltuvaksi Medical Carin tehtäviin. F1:n Course Car-hankinnoista kaudella vastasi kaudella 1990 myös edelliselläkin kaudella sarjan turva-autot toimittanut Allsport Corporation. Tämä yritys toimi läheisessä yhteistyössä FOPA:n ja FISA:n kanssa. Tätä yritystä pyöritti Paddy McNally ja autohankintojen vastaavana tuotepäällikkönä toimi Gerald Dubarr. Dubarrin ja McNallyn ehdotuksesta sarjan eräänlaiseksi epäviralliseksi turva-autoksi tuli vuosien 1989-1991 ajaksi Honda NSX.

Medical Cariksi kauden 1990 Jereziin haluttiin kesken kilpailun Porsche 911 ja ONS yrittikin ostoautona myydä autoa Allsportille. Dubarrille ehdotus kävikin, mutta lopulta ikävän auto-onnettomuuden seurauksen kilpailuun aiottu ostoauto meni lunastuskuntoon ja sen seurauksena Espanjan Grand Prixissä ei muutenkaan nähty siihen asti varsin yleisiä Porscheja ennen vuotta 1994. Siihen mennessä Allsport oli jo luopunut sarjan turva-autojen hankinnoista suurimmaksi osaksi.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Meksikon osakilpailuissa koko uuden Mexico Cityn aikakauden ajan eli vuodet 1986-1992 Course Caria ja viimeisenä vuonna Safety Caria ajoi Danielle Contrerez De Nava.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1987 nähtiin Carrol Shelbyn Monacon Course Car-ajon myötä lähtöruudukossa erikoisvieraana vanha tuttu mies ratin takana vielä kerran. Tämä kutsu oli tosin pitkän suostuttelun takana sillä ONS ei löytänyt ketään sopivaa nuorempaa miestä Course Carin puikkoihin Itävallan Grand Prixiä varten. Oltuaan 8 vuotta poissa f1-areenoilta Course Carin ratin taakse Itävallan kaaoskilpailuun pujottautui vanha kunnon Herbert Linge. Kilpailun aikana Porsche 928 komeili varsin paljon tv-ruudussa kun kilpailua jatkuvasti liputeltiin poikki.:)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1981 Course Caria Las Vegasin osakilpailussa toimi uuden kilpailun kunniaksi Paul Newman.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1981 Italian Grand Prixin Medical Caria ajoi myöskin yllätysnimi. Alkuperäinen Medical Carin kuljettaja eli Siegfried Stohr kieltäytyi ajamasta kilpailussa ja Stohrin mainittiin olleen erittäin kyllästyneen ja väsyneen oloinen karsiuduttuaan kilpailusta. Lopulta Medical Carin kuljettajaksi löytyi Vittorio Brambilla eli Monzan Gorilla. Se ajo oli hänen ensimmäinen ajonsa f1:ssä lyhyen paluunsa jälkeen tehdyn uran päätöksen jälkeen.

Brambillalla oli kunnia ajaa erittäin harvinaista Alfa Romeon mallia. Kyseessä kun oli V8-koneella varustettu Alfa Romeo GTV8 ja tehoa löytyi yli 200 hevosvoimaa. Se oli paljon tehokkaampi kuin Phil Hillin ajama Course Car. Se taas vuorostaan oli Lancia Beta HPE. Medical Carista oli muun muassa muokattu raskaasti jousitusta ja turbon ahdinta oli muokattu kolme kertaa puristusvoimaltaan tehokkaammaksi. Siten autosta irtosi hieman yli 25 hevosvoimaa enemmän kuin tavallisesti.

Eräs tunnetuimmista kovan luokan yrityksistä nousta huipulle tuttu ja sittemmin useampaankin kertaan päähän kohdistuneita loukkaantumisia saanut Brambilla pelottelikin Sid Watkinsia omalla karhean hauskalla tyylillään. Brambilla muun muassa kysyi häneltä, että miten lähellä f1-autoja ajetaan? Watkins vastasi vain, että niin hyvin ajot menevät kunhan vain et aja kärkeen.:cool:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Korjataan noista Herbert Lingen ajoista sen verran että kyseessä ei vuonna 1987 ajotauosta ollut kulunut ihan 8 vuotta vaan vain viisi vuotta. Linge kun oli osunut sattuvasti paikalle myös kauden 1982 Hockenheimin kilpailuun Porschen järjestäessä kilpailun turvallisuuspuolta. Linge oli jälleen hätävaralla mukana sillä ketään muuta ei löytynyt ajamaan ONS:n pyynnöistä huolimatta Course Caria kilpailuun.

Didier Pironille kohtalokkaan aika-ajon aikana Linge oli varsin tuurilla osunut onnettomuuspaikalle ensimmäisenä. Linge oli lähtenyt radalle vastoin kilpailujohdon selkeitä ohjeita tekemään vaaralisen kelin johdosta kesken kauden mukaan tuotuja Course Carin tarkastuskierroksia. Sadesään takia radiosanoma oli mennyt Porsche 928:n autoradioon puurona mikä sitten oli jatkunut Lingen otettua kilpailujohtoon uudelleen yhteyttä. Päätös oli tehtävä nopeasti sillä Pironin onnettomuushetkellä ei ollut varmuutta sään mahdollisesta pahentumisesta ja ratajohdolla oli ollut epäselvä tilannetieto mahdollisesta kolarin uhasta.

Lähdettyään varikolta Linge oli ajellut sateessa hiljakseen kunnes takkuisesti pelannut radioyhteys alkoi yhtäkkiä toimimaan kunnolla ja siinä vaiheessa Linge oli ajamassa Stadionilla. Radiossa mainittiin useiden autojen osuneen toisiinsa ja yhden muuttuneen lentokoneeksi. Ehdittyään paikan päälle Linge näki, että kyseessä oli Didier Pironin Ferrari ja muista autoista viesti oli mennyt hieman liioitteluksi. Tosin Alain Prostin ja Derek Dalyn autoihin tuli kolarissa vaurioita. Pironin autosta sen sijaan oli tullut melkoinen romukasa.:frown:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten jälleen kerran täydennyslistaa miehistä Course Carien, Pace Carien ja Safety Carien ratin takana vuosien varrelta. Turva-auton tarina eri muodoissaan alkoi vuodesta 1973 ja sen varrella olevista ajajista tuskin ennen kautta 1996 saa koskaan täydellistä listaa tai ainakin sen saaminen on hyvin vaikeaa.

Lista on kuitenkin kasvanut edellisestä päivityskerrasta varsin paljon. Erittäinkin paljon muutamille tietyille tahoille lähetettyjen sähköpostien ja muutamien ulkomaisilla foorumeilla olevien ystävieni ansiosta. Erilliset Medical Caria ajaneet kuljettajat kuin vuosien 1979-1982 kilpailuista karsiutuneet kilpakuljettajat on merkitty sulkuviivoilla. Ja myös mahdollisesti sen jälkeen muutenkin olevat kuljettajat.

Tässä kuitenkin lista kavereista jotka ajoivat Pace Careja vuosien varrelta ennen vuotta 1996 ja Oliver Gavinia joka oli sinällään sarjan ensimmäinen virallinen ainoa turva-auton kuljettaja ennen Bernd Maylanderia ja häntä kerran tuurannutta Marcus Fässleriä:

1973: Herbert Linge ja Eppie Wietzes.

1974: Herbert Linge. (Saksan ja Itävallan osakilpailussa.)

1975: Jacky Ickx ja Herbert Linge. (Ajoi ensimmäistä kertaa Monacossa Järjestysautoa tai Interventio-autoa ranskalaisittain. Tuolloin alla oli alkuperäinen Ferrari Berlinetta tai Ferrari 365 GT4. Tämä siis Ickxin osalta. Linge jatkoi myös ajelua saksankielisten alueiden kilpailuissa.)

1976: Herbert Linge.

1977: Herbert Linge ja Mario Valli.

1978: Mario Valli ja Herbert Linge.

1979: Mario Valli, Herbert Linge, Philippe Schell, Dickie Attwood ja Phil Hill. (Attwood ajoi vuoden 1979 Silverstonen Course Caria eli Ford Capria kilpailussa.)

1980: Jacky Ickx, Mario Valli ja Phil Hill.

1981: Cesare Lodi, Paul Newman, Wilson Fittipaldi, Phil Hill ja Mario Valli. (Dickie Attwood, Vittorio Brambilla ja Jean-Pierre Jarier)

1982: Cesare Lodi, Phil Hill, Tim Evans, Herbert Linge, Hermann van Lange ja Mario Valli. (Vittorio Brambilla.)

1983: Jacky Ickx (Erwin van den Broucke, Michel Leclere, Phil Hill ja Rupert Keegan.) (Ickx ajoi koko kauden kilpailuissa Course Carin kuljettajana FISA:n ammattimaisen Course Carin kuljettajan vaatimuksen takia.)

1984: (Erwin van den Broucke.) Toistaiseksi ei harmittavasti vieläkään ole löytynyt vuoden 1984 säännöllisesti Course Caria ajaneen ja FISA:n valitsemaa kuljettajan nimeä.

1985: Carlos Reutemann. (Ajoi myös jälleen FISA:n ammattimaisen Course Carin ohjelman mukaan.) (Erwin van den Broucke ja Frank Gardner.)

1986: Russell Skaife, Danielle Contrerez De Nava ja Erwin van den Broucke. (Frank Gardner.)

1987: Frank Gardner, Erwin van den Broucke, Danielle Contrerez De Nava, Carroll Shelby ja Herbert Linge. (Bob Lutz ja Paul Beranger.)

1988: Frank Gardner, Danielle Contrerez De Nava ja Erwin van den Broucke.

1989: Mark Skaife, Michel Gilsoul, Wilson Fittipaldi, Mario Casoni, Danielle Contrerez De Nava ja Osamu Hatagawa. (Frank Gardner.)

1990: Mark Skaife, Michel Gilsoul, Wilson Fittipaldi, Danielle Contrerez De Nava, Osamu Hatagawa ja Mario Casoni. (Frank Gardner.)

1991: Wilson Fittipaldi, Michel Gilsoul, Danielle Contrerez De Nava, Osamu Hatagawa, Mario Casoni ja Lance Dixon. (Frank Gardner.)

1992: Gilles Martineau, (Ajoi muun muassa ensimmäiset viralliset testit FIA:n virallisella Renaultin turva-autolla. Ajoi kauden aikana myös Ford Escort RS Cosworthilla useissa kilpailuissa kaudella. Muun muassa Magny-Coursin ja Silverstonen kilpailuissa.) Wilson Fittipaldi, Danielle Contrerez De Nava, Michel Gilsoul ja Osamu Hatagawa. (Mario Casoni ajoi kaikki kilpailut missä tarvittiin Opel Astran Medical Caria ja Frank Gardner oli jälleen Adelaidessa Medical Carin puikoissa. Tämän lisäksi Alex Ribeiro ajoi Brasilian Grand Prixin Medical Caria.)

1993: Gilles Martineau, (Ajoi jälleen Fordin kisoissa muun muassa Magny-Coursissa ja Silverstonessa. Testasi myös Renaultin virallisella turva-autolla ajoa vaikka varsinainen virallinen kuljettaja oli FIA:n määrittämä ajaja ja Martineau ei saanut kunniaa olla juuri se ajaja. Samoin Mario Casoni ajoi jälleen Opel Astran Medical Car-kisoissa. Frank Gardner ajoi samoin myös Medical Caria Adelaidessa.) Michel Gilsoul, Alex Ribeiro ja Osamu Hatagawa.

1994: Max Angelelli, Alex Ribeiro ja Michel Gilsoul. (Mario Casoni ajoi kohtalokkaan Imolan kilpailun Opel Astran Medical Caria ja Frank Gardner oli tuolloin ilmeisesti viimeistä kertaa Medical Carin takana.)

1995: Jean Ragnotti, Eric Bernard ja Thierry Boutsen.

1996: Thierry Boutsen. (Joutui olemaan vain Porschen kuljettaja Spassa kun virallista turva-autoa kaudesta 1996 eteenpäin ajeli Oliver Gavin Mersulla.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan hieman päivitystä noiden Frank Gardnerin ajamien Medical Carin kisojen suhteen, että Gardner ajoi vielä ainakin 1995 ja 1996 Australian Grand Prixissä myös Medical Caria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kausina 1982, 1986-1988 Detroitin Grand Prixissä Course Caria ajoi aikaisemmin Long Beachin osakilpailuissa turvallisuuspäällikkönä ja turvallisuustehtävissä toiminut Dan Sullivan. Samasta etunimestään huolimatta hän ei ole kuitenkaan mitään sukua Danny Sullivanille.:D Kausina 1983-1985 hän ajoi Detroitin kilpailun Medical Caria kun Course Carin puikkoihin oli nimitetty FISA:n ammattimainen kuljettaja jokaiseen osakilpailuun kaudelle.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1986 Porsche toimitti f1:siin suurimmaksi osaksi kauden Medical Carit ja käytännössä lähes jokainen Porschen järkevästi käytössä ollut malli oli kilpailukäytössä kaudella. Kyseisenä kautena Porschen automalleina radalla nähtiin raskaasti muokattuja versioita autojen tavallisista malleista ja tehottomista malleista ei suinkaan ollut kyse ja jopa vanhempaan polveen kuulunut 924 nähtiin raskaasti päivitettynä radalla GT-versiona. Eli periaatteessa radalla nähtiin siis Porsche 937, mutta laitan sen tässä tapauksessa Porsche 924 GT:nä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Adelaiden kilpailussa 1986 nähtiin Nissanin toimittamana Medical Carina melkein identtinen auto Course Carin kanssa eli Nissan Skyline R31.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ja täten laitankin sitten kauden 1986 melkein kaikki Medical Carit listamuodossa.

Ainoastaan Monacon osakilpailun Medical Car puuttuu, mutta todennäköisesti kauden 1985 Medical Carin tapaan sen toimitti paikalle Renault. Tarkan mallin puuttuessa en kuitenkaan sitä listaan laita. ONS:n ja FOCA:n yhteistyöllä suurimmassa osassa kauden 1986 kilpailuja Medical Carina nähtiin Porschen toimittama automalli.

Tässä kuitenkin Medical Carien listaa:

Rio de Janeiro: Chevrolet Chevette Marajo

Jerez: Porsche 911

Imola: Fiat Regatta

Spa-Francorchamps: Volkswagen Passat

Montreal: Porsche 924 GT

Detroit: Porsche 944 Turbo

Paul Ricard: Porsche 911

Brands Hatch: Porsche 930

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 623

Österreichring: Porsche 928

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Porsche 959

Mexico City: Chrysler Laser

Adelaide: Nissan Skyline R31
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kausien 1987-1989 Englannin Grand Prixin Medical Carina toimi Jaguar XJ40 mitä oltiin aiemmin käytetty pelastusjoukkojen nopean toiminnan autona varsin paljon. Aiemmat Medical Carit kun olivat liian hitaita nopeaan toimintaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten kauden 1987 Medical Carien listaan täydennystä:

Rio de Janeiro: Chevrolet Chevette Marajo

Imola: Alfa Romeo 75

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo Alfa 6

Monaco: Chrysler TC

Paul Ricard: Porsche 911

Silverstone: Jaguar XJ40

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Porsche 928

Jerez: Alfa Romeo 75

Mexico City: Honda Integra

Suzuka: Porsche 928

Adelaide: Nissan Skyline R31 Turbo SVD
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan kauden 1988 Medical Careihin päivitystä:

Rio de Janeiro: Chevrolet Chevette Marajo

Imola: Alfa Romeo 75

Mexico City: Honda Accord

Montreal: Honda Accord

Silverstone: Jagaur XJ40

Hockenheim: E-sarjan Mercedes-Benz

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 75

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Alfa Romeo 75

Jerez: Porsche 928

Suzuka: Porsche 928

Adelaide: Nissan Skyline R32 Turbo SVD
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten kauden 1989 Medical Careihin päivitystä:

Rio de Janeiro: Chevrolet Kadett

Imola: Alfa Romeo 164

Mexico City: Chrysler Dynasty

Montreal: Honda Accord

Phoenix: Honda Legend

Silverstone: Jaguar XJ40

Paul Ricard: E-sarjan Mercedes-Benz

Hockenheim: E-sarjan Mercedes-Benz (Mahdollisesti Paul Ricardin tapaan Evo 1-mallin moottorin omannut 190E-malli.)

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 75

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Alfa Romeo 75

Jerez: Volkswagen Jetta

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Nissan Skyline R32 Turbo SVD
 
Ylös