Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1995 Aidan radan Safety Car löytyi yhdessä Lead Carin eli Mainosauton kanssa vihdoin ja viimein netin uumenista. Kilpailussa toimi erikoiseen ja enteelliseen tyyliin Safety Carina Mercedes-Benz 500. Tämä erikoisvalmisteinen, 376 hevosvoiman ja 5 litran koneella varustettu menopeli oli myös Mercedes-Benzin virallinen Safety Car-testeihin tarkoitettu turva-auto kautta 1996 tai 1997 varten. Bernie Ecclestone kun oli jo edellisenä vuonna ottanut yhteyttä Mersuun ja halunnut sarjaan mahdollisimman tehokkaan ja yhden selkeän turva-autojen valmistajan.

Myös kilpailun Mainosautona toimi Mercedes-Benz 500. Ulkonäöltään Safety Car oli hopeanhohtoisen vaalea keltaisella F1 Safety Car-tekstillä varustettuna ja Mainosauto oli vuorostaan periaatteessa yksi rumimpia Mainosautoja koko lajissa. Savunharmaan mustan värisävyn lievästi sanoen pilasi äitelän vihreä F1 Lead Car-teksti yhdistettynä vaaleanvihreään FIA Official Car-tekstiin. Ilman ylimääräisiä lätkiä tuon auton värisävy olisi toki ollut hillitty ja ehkä hieman turhan synkkä, mutta muuten mukiinmenevä. Aidan kilpailussa Safety Car pysytteli melko näkymättömissä tv-kuvista.

Kilpailu oli myös ylivoimaisesti vähiten yleisöä radan varteen kerännyt kilpailu ja vuoden 1994 kilpailuun verrattuna Aidan ratayhtiö teki murskatappiota ja lienee sekin ollut syy vuoden 1996 kisan ajamatta jättämiselle. Joka tapauksessa kauden 1995 osalta pientä Imolan epävarmuutta lukuunottamatta kaikki Safety Carit ovat nyt löytyneet ja ennen Mersun aikakautta eli kausien 1992-1996 ajalta voisi jossakin välin jopa järjestää ehkä äänestyksen parhaimmasta Safety Carista ajalta ennen Mersua...:idea:.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan siis melkein satavarma turva-autojen lista kaudelta 1995 nyt Aidan osakilpailun vastaavan Safety Carin löydyttyä. Ainoastaan pientä epävarmuutta on vieläkin vain Imolan ja Adelaiden Safety Carien kohdalla ja helppoa ei ollut tunnistaa myöskään Aidan osakilpailussa käytettyä Mersuakaan parin sekunnin ja heikon videokuvan takia...:(.

Joka tapauksessa tässä ne tulevat:

Interlagos: Ford Verona 2.0S

Buenos Aires: Renault Clio

Imola: Renault Laguna (Mahdollisesti myös pienin varauksin Opel Omega B tai Renault Clio Maxi.)

Barcelona: Renault Laguna

Monaco: Renault Clio Maxi

Montreal: Lamborghini Diablo V/T

Magny-Cours: Renault Clio Maxi

Silverstone: Renault Clio Maxi

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Porsche 911 GT3

Monza: Ferrari F355

Estoril: Audi 100

Nürburgring: Ford Escort

Aida: Mercedes-Benz 500

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Ford EF Falcon (Pienin varauksin myös Holden Commodore.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan vielä kaikki kauden 1995 Mainosautot mukaan listamuodossa Aidan kilpailun vastaavan löydyttyä:

Interlagos: Ford Orion

Buenos Aires: Renault Clio

Imola: Renault Clio Maxi

Barcelona: Renault Clio Maxi

Monaco: Gillet Vertigo

Montreal: Pontiac Grand Prix

Magny-Cours: Renault Clio Maxi

Silverstone: Renault Clio Maxi

Hockenheim: Ford Scorpio

Hungaroring: Renault Clio Maxi

Spa-Francorchamps: Renault Clio Maxi

Monza: Renault Clio Maxi

Estoril: Renault Clio Maxi

Nürburgring: Renault Clio Maxi

Aida: Mercedes-Benz 500

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Ford EF Falcon
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kausien 1992-1996 välillä kaikkein käytetyin muu turva-auto kuin Mercedes-Benz oli Ford Escort RS Cosworth joka nähtiin 8 kertaa kilpailun Safety Carina. Hyvänä kakkosena tuli Honda NSX ja kolmospaikan sai haltuunsa jaetulle sijalle Tatran ja Fiat Tempran kanssa sijoittunut Renault Megane Coupe. Mahdollisesti tuota autoa käytettiin myös Imolassa 1996 joten siinä tapauksessa se sijoittuisi jaetulle toiselle sijalle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten vielä kausien 1992-1996 muiden käytettyjen Safety Carien määrät autonvalmistajien osalta eli siis merkeittäin.

Tässä ne tulevat:


Renault: 15-17 kertaa nähtiin Ranskan ylpeys Safety Carina kilpailuissa.

Ford: 14-16 kertaa nähtiin Yhdysvaltain ylpeys radalla Safety Carina.

Porsche: 11 kertaa nähtiin Saksan ylpeys radalla Safety Carina.

Honda: 7 kertaa nähtiin Japanin mahtivalmistaja radalla Safety Carina.

Tatra: 5 kertaa nähtiin tämänkin valmistajan autoja radalla Safety Carina.

Fiat: 5 kertaa nähtiin Italian ylpeys radalla Safety Carina.

Mercedes-Benz: Sittemmin huomattavasti useammin nähty saksalaisvalmistaja nähtiin näinä vuosina kolme kertaa radalla Safety Carina.

Ferrari: Nähtiin myös 3 kertaa radalla Safety Carina noina vuosina.

Opel: 1-3 kertaa nähtiin tämä autovalmistaja Safety Carin muodossa radalla. Näkyvimmin Imolassa 1994...:(.

Pontiac: Pari kertaa nähtiin nähtiin tämä autovalmistaja Safety Carin muodossa radalla.

Loput autonvalmistajat eli Chrysler, Chevrolet, Nissan, Italdesign, Alfa Romeo, BMW ja Lamborghini nähtiin vain kerran Safety Carina noina vuosina radalla.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten vielä koko 90-luvun alun turva-autot vuoteen 1996 saakka valmistajienkin osalta eli tähän on lisätty myös vanhat Course Carit vuosilta 1990-1991:

Renault: 19-21 kertaa radalla.

Ford: 16-18 kertaa radalla.

Porsche: 12 kertaa radalla.

Honda: 11 kertaa radalla.

Opel: 6-8 kertaa radalla.

Tatra: 7 kertaa radalla.

Alfa Romeo: 5 kertaa radalla.

Chevrolet: 4 kertaa radalla.

Chrysler: 3 kertaa radalla.

Italdesign: 2 kertaa radalla.

Nissan: 2 kertaa radalla.

BMW: 2 kertaa radalla.

SEAT: Kerran radalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Pitkän etsinnän jälkeen myös FIA:n virallinen turva-auton mies Renaultin takaa vuosilta 1992-1994 löytyi netin syövereistä.:) Kyseinen kaveri oli Walter Robinson jolla oli läheiset välit myös Renault Sportin isoon pamppuun eli Patrick Faureen. Faure oli Renault Sportin johtajuuden ohella vastuussa myös Renaultin asianmukaisista turva-autoista vuosina 1992-1996 yhdessä Paddy McNallyn kanssa.

McNally johti taas vuorostaan Allsportia joka oli toimittanut siihen asti joitakin vuosia lajin turva-autoja ja lisäksi pitänyt tarkkaa valvontaa lajin mediasuhteiden kehityksestä. Robinson ajoi Renaultia kaikissa kauden 1992-1994 vaadittavissa kilpailuissa ja FIA:n järjestämissä promootioajoissa ja testeissä, mutta 1993 Doningtonin kilpailussa hän poikkeuksellisesti ajoi Gilles Martineun asemasta myös Ford Escort RS Cosworthia kun Doningtonin pamput olivat kieltäytyneet Fauren vaatimuksista käyttää Renault Safranen BiTurboa kilpailun Safety Carina.

Vuoden 1994 jälkeen Robinson hävisi lievästi sanoen melkein kokonaan f1-julkisuudesta ja lisäksi FIA etsi toisen kuljettajan virallisen Safety Carin ratin taakse kausiksi 1995-1996. Tämä toinen kuljettaja saattoi olla Jean Ragnotti, mutta varsin hyvin myös joku muukin. Mene ja tiedä.:dunno:

Robinsonin viimeiseksi varmaksi ajoksi myös Renaultin palveluksessa jäivät kesäkuussa 1996 järjestetyt testiajot sarjan uudesta säännöllisestä Safety Carista. Renault voitti kilpailun laadullisesti, mutta Mercedes-Benz tarjosi tiettävästi enemmän Bernielle tuohta ja lisäksi myös kykeni takaamaan keskimäärin huomattavasti tehokkaamman AMG-mallin turva-autoksi ja ne lienevät olleen keskeisin syy Renaultin ja FIA:n turva-auton yhteistyön päättymiseen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Niin paljon kuin olen usein tähän toikkiin kirjoittanut positiivisesti Renaultin Safety Carin ajasta niin aina eivät Renaultin toimittamat autot olleet niitä parhaimpia mahdollisia autoja radalla. Monacossa 1993 todistettiin kilpailun lisäksi Renaultin kannalta myös hyvin noloa ja harvinaistakin tapahtumaa. Renault toimitti kilpailuun myös Medical Carin (mikä korjataan seuraavan viestin Medical Carin listalla samalta vuodelta.) ja se tietenkin oli Renault Laguna.

Laguna ajoi kilpailun avauskierroksella ensin hyvin, mutta sitten erittäin hidastavalla tahdilla. Sitten moottori alkoi lievästi sanottuna haista ja savuttaa ja tämä savushow muuttui lopulta pysyväksi moottoririkoksi. Mikäli autoa ei nopeasti olisi saatu pois niin ensimmäinen lähtö olisi pitänyt keskeyttää punaisella lipulla.

Renault Sportille ja F1:n turva-autotoiminnalle tämä tilanne oli äärimäisen huonoa mainosta. Samalla myös äärimmäisen ainutlaatuinen ja harvinainen tapahtuma oli turva-autoon tai Medical Cariin kohdistunut mekaaninen vika. Toki aiemminkin muun muassa Adelaidessa 1985 Ferrari Mondialin Medical Cariin oli iskenyt jarruvika ja joitakin kertoja käytetty automalli oli ollut kykenemättömän hidas ajamaan radalla, mutta koskaan aiemmin Medical Car ei ollut kuitenkaan näkyvästi hajonnut kilpailussa. Safety Carina toiminut Renault Safrane BiTurbo sentään pysyi f1-autojen perässä ja raskaasta ohjauksesta huolimatta auto selvisi Walter Robinsonin taitavissa käsissä varikolle saakka ilman ongelmia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tässä tulee seuraavaksi ja toivottavasti viimeisen kerran päivitettyä listaa kauden 1993 Medical Careista:

Kyalami: Mazda 323

Interlagos: Ford Escort

Donington: Ford Escort RS Cosworth

Imola: Opel Astra

Barcelona: Ford Escort

Monaco: Renault Laguna

Montreal: Pontiac Trans-Am Turbo GTA

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Volkswagen Passat

Hungaroring: Ford Escort RS Cosworth

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 75

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Opel Astra

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Commodore
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1995 ja 1996 Suzukan radalla Honda NSX:n ratissa toimi sittemmin Japanin Dale Earnhardtiksi kutsuttu Hideo Fukuyama. Fukuyama ajoi ensimmäisenä vuonna Safety Caria, mutta seuraavana vuonna ajoi f1:n historian viimeisenä muuna turva-automiehenä NSX:ää Oliver Gavinin ajaessa Mercedes-Benziä.

Erikoisessa tilanteessa Mercedes-Benzillä oli käytössä C36:n Safety Car ja Medical Car, mutta lisäksi Hondalla oli kaksi NSX:ää joista toinen oli järjestäjien lanseeraama punaisen keltainen Safety Car ja toinen oli hopeankeltainen Lead Car eli Mainosauto. Lisäksi vuonna 1997 Fukuyama oli paikan päällä Suzukassa ajamassa NSX:llä viimeisiä näytösajoja ennen vanhan ajan turva-autojen aikakauden loppua Jerezissä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1995 Suzukan kilpailun aikoihin ja yleensäkin kauden aikana ja sitä ennenkin F1:n Safety Carien kuljettajilla oli velvoite osallistua näyttöajoon jossa radan tarkastamisen ohella tarkistettiin myös silloisten käytettävissä olevien kuljettajien kunto ja samalla radan tuntemuksen ohella myös kykyjä ajaa kovaa tarvittaessa huonoissakin olosuhteissa. Näyttöajo suoritettiin aina kilpailuviikonloppujen torstaina ja Monacon tapauksessa keskiviikkona eli noin vuorokautta ennen kilpailuviikonlopun alkua.

Näyttöajo ajettiin aina aikaisintaan 6.30 aamulla ja viimeistään noin vuorokautta ennen kilpailuviikonlopun aika-ajon päättymistä. Näyttöajon huono sujuminen tai erillinen tuomariston päätös tarkoitti ajajaehdokkaan marssimista pois paikalta ja tuomariston piti etsiä silloin rattiin uusi mies. Ääritapauksessa sopivan kuljettajan löytymättömyys tulisi aiheuttamaan paljon päänvaivaa, mutta onneksi koskaan niin pitkälle ei menty. Tosin tuomaristolla oli ääritapauksessa aikaa etsiä sopiva kuljettaja viime kädessä aina yhdenteentoista hetkeen asti eli sunnuntain kilpailuun saakka.

Mikäli jostain syystä sopivia kuljettajia ei olisi mitenkään löytynyt niin siinä tapauksessa ratavirkailijoilla ja useimmiten sen johtajilla oli vastuu hypätä Safety Carin puikkoihin. Medical Carin rattiin sen sijaan oli määrätty jo kauan siten pakote, että sopimaton kuljettaja aiheuttaa kilpailun peruuntumisen ja vaikka monet muut kriteerit olivat suhteessa Safety Cariin höllemmät niin turvallisuudesta ei enää tuolloin tingitty. Ei tosin ollut enää tingitty melkein 15 vuoteen muutenkaan silloin.:rolleyes:

Näyttöajon aikajakso oli aina tunnin mittainen, mutta Safety Carin ja Medical Carin hankinnoista vastaavilla johtajilla ja heidän välittömillä FIA:n määrittämillä turvallisuuskomitean tuomareilla oli valta tarvittaessa myös lyhentää näyttöajoa ja sen kestoa tai poikkeustapauksessa olla myös kokonaan sitä pitämättä. Poikkeustapauksessa kilpailuviikonlopun muiden ohjelmien takia näyttöajo saatettiin suorittaa myös aikaisemminkin kuin 6.30, mutta ei koskaan ennen klo 6.00 aamulla.

Mikäli näyttöajoa ei poikkeuksellisesti olisi pidetty niin Safety Carin kuljettajilla oli tuolloin kuitenkin velvoite ajaa 3 kierroksen mittaiset näyttöajot kilpailuviikonlopun muina päivinä. Tuolloin aikaraja oli aikaisintaan klo 6.30:n ja viimeistään tunnin verran ennen vapaan harjoituksen tai aika-ajon alkua. Suzukan viikonlopun osalta Hideo Fukuyama sopi Safety Carin ajajaksi ja kun tuomaristolta tuli miehelle poikkeuksellisen hyvän suorituksen merkintä niin esteitä ei ollut. Tosin Fukuyamalla ei ollut myöskään mahdollisia kilpakumppaneita radalle häntä vastaan.

Mikäli Safety Carin ajajanpaikkaa tavoitteli enemmän kuin yksi henkilö niin siinä tapauksessa tunnin näyttöajo ratkaisi tilanteen. Mikäli ajat menivät tasan niin sitten ajat määritettiin 3-6 kierroksen taitoajon perusteella. Viime kädessä asian ratkaisivat taitoajon yhteisajat tai käytännössä toisen kuljettajan edellä oleminen maalissa. Taitoajossa saatettiin perinteisen kilpa-ajon ohella mitata myös sadekelin taitoja. Mikäli ajajia oli ehdolla Safety Carin rattiin enemmän kuin FIA olisi halunnut niin siinä tapauksessa valinta tehtiin usein arpapelillä tai järjestäjien toivomuksesta.

Toivomuksien toteutuessa valitulla Safety Carin kuljettajalla piti kuitenkin olla vankka kokemus mielellään monestakin muusta moottoriurheiluluokasta. Vuodesta 1996 lähtien järjestäjien toiveita ei enää kuunneltu useiden kuljettajien tapauksessa yhtä usein kuin ennen ja silloin myös turvallisuustuomariston sana ratkaisi enemmän kuin järjesjäjien toiveet. Vuonna 1996 Safety Carin kuljettajavalinnoissa ei juuri muutoksia tullut, mutta perjantain turvallisuustesteistä tehtiin pakollisia ja vuoden 1997 lähestyessä loppuvuodesta 1996 myös lauantain turvallisuustesteistä tuli pakollisia. Ennen vuotta 1996 perjantain ja lauantain pientestejä ei riittävän hyvän torstain näyttöajon perusteella tai tuomariston oman poikkeusratkaisun ohella ollut pakko ajaa.

Näyttöajon mahdollinen peruminen kuitenkin muodosti poikkeuksen myös tuolloin sääntöihin. Vuodesta 1996 eteenpäin niistä kuitenkin tuli pakollisia. Vuonna 1995 Hideo-sanin ajamise NSX:n ratissa päättivät siis viime kädessä turvallisuuskomitean jäsenet jotka pitkälti johtivat myös Medical Carin kuljettajan valintaa. Tosin Medical Carin testit olivat jossain määrin Safety Carin vastaavia löyhempiä, mutta silti kuitenkin varsin tiukkoja vanhoihin aikoihin verratuna. Medical Carin kuljettajien valinnassa kuunneltiin maakohtaisen kilpailunlääkintäjohtajan ja erityisesti Sid Watkinsin mielipidettä.

FIA:n turvallisuuskomiteaan kuuluivat Safety Carin kuljettajavalinnoista päättävä kolmen jäsenen elin ja sen henkilöinä toimivat Roland Bruynseraede, Charlie Whiting ja Herbie Blash vuonna 1995 ja vuonna 1996 sen henkilöinä toimivat Roger Lane-Nott, Charlie Whiting ja Herbie Blash. Medical Carin päättävässä elimessä asioista päättivät myös maakohtainen lääkintäjohtaja ja Sid Watkins.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten jälleen kerran täydennyslistaa miehistä Course Carien, Pace Carien ja Safety Carien ratin takana vuosien varrelta. Turva-auton tarina eri muodoissaan alkoi vuodesta 1973 ja sen varrella olevista ajajista tuskin ennen kautta 1996 saa koskaan täydellistä listaa tai ainakin sen saaminen on hyvin vaikeaa.

Lista on kuitenkin kasvanut edellisestä päivityskerrasta varsin paljon. Erittäinkin paljon muutamille tietyille tahoille lähetettyjen sähköpostien ja muutamien ulkomaisilla foorumeilla olevien ystävieni ansiosta. Erilliset Medical Caria ajaneet kuljettajat kuin vuosien 1979-1982 kilpailuista karsiutuneet kilpakuljettajat on merkitty sulkuviivoilla. Ja myös mahdollisesti sen jälkeen muutenkin olevat kuljettajat. Uusina kuljettajina mukana ovat Hideo Fukuyama, Walter Robinson ja Dan Sullivan.

Tässä kuitenkin lista kavereista jotka ajoivat Pace Careja vuosien varrelta ennen vuotta 1996 ja Oliver Gavinia joka oli sinällään sarjan ensimmäinen virallinen ainoa turva-auton kuljettaja ennen Bernd Maylanderia ja häntä kerran tuurannutta Marcus Fässleriä:

1973: Herbert Linge ja Eppie Wietzes.

1974: Herbert Linge. (Saksan ja Itävallan osakilpailussa.)

1975: Jacky Ickx ja Herbert Linge. (Ajoi ensimmäistä kertaa Monacossa Järjestysautoa tai Interventio-autoa ranskalaisittain. Tuolloin alla oli alkuperäinen Ferrari Berlinetta tai Ferrari 365 GT4. Tämä siis Ickxin osalta. Linge jatkoi myös ajelua saksankielisten alueiden kilpailuissa.)

1976: Herbert Linge.

1977: Herbert Linge ja Mario Valli.

1978: Mario Valli ja Herbert Linge.

1979: Mario Valli, Herbert Linge, Philippe Schell, Dickie Attwood ja Phil Hill. (Attwood ajoi vuoden 1979 Silverstonen Course Caria eli Ford Capria kilpailussa.)

1980: Jacky Ickx, Mario Valli ja Phil Hill.

1981: Cesare Lodi, Paul Newman, Wilson Fittipaldi, Phil Hill ja Mario Valli. (Dickie Attwood, Vittorio Brambilla ja Jean-Pierre Jarier)

1982: Cesare Lodi, Phil Hill, Dan Sullivan, Tim Evans, Herbert Linge, Hermann van Lange ja Mario Valli. (Vittorio Brambilla.)

1983: Jacky Ickx (Erwin van den Broucke, Michel Leclere, Dan Sullivan, Phil Hill ja Rupert Keegan.) (Ickx ajoi koko kauden kilpailuissa Course Carin kuljettajana FISA:n ammattimaisen Course Carin kuljettajan vaatimuksen takia.)

1984: (Erwin van den Broucke ja Dan Sullivan.) Toistaiseksi ei harmittavasti vieläkään ole löytynyt vuoden 1984 säännöllisesti Course Caria ajaneen ja FISA:n valitsemaa kuljettajan nimeä.

1985: Carlos Reutemann. (Ajoi myös jälleen FISA:n ammattimaisen Course Carin ohjelman mukaan.) (Erwin van den Broucke, Dan Sullivan ja Frank Gardner.)

1986: Russell Skaife, Dan Sullivan, Danielle Contrerez De Nava ja Erwin van den Broucke. (Frank Gardner.)

1987: Frank Gardner, Erwin van den Broucke, Danielle Contrerez De Nava, Dan Sullivan, Carroll Shelby ja Herbert Linge. (Bob Lutz ja Paul Beranger.)

1988: Frank Gardner, Dan Sullivan, Danielle Contrerez De Nava ja Erwin van den Broucke.

1989: Mark Skaife, Michel Gilsoul, Wilson Fittipaldi, Mario Casoni, Danielle Contrerez De Nava ja Osamu Hatagawa. (Frank Gardner.)

1990: Mark Skaife, Michel Gilsoul, Wilson Fittipaldi, Danielle Contrerez De Nava, Osamu Hatagawa ja Mario Casoni. (Frank Gardner.)

1991: Wilson Fittipaldi, Michel Gilsoul, Danielle Contrerez De Nava, Osamu Hatagawa, Mario Casoni ja Lance Dixon. (Frank Gardner.)

1992: Gilles Martineau, Walter Robinson, (Ajoi muun muassa ensimmäiset viralliset testit FIA:n virallisella Renaultin turva-autolla. Ajoi kauden aikana myös Ford Escort RS Cosworthilla useissa kilpailuissa kaudella. Muun muassa Magny-Coursin ja Silverstonen kilpailuissa. Robinson vuorostaan oli FIA:n määrittämä virallinen Renaultin Safety Carin kuljettaja.) Wilson Fittipaldi, Danielle Contrerez De Nava, Michel Gilsoul ja Osamu Hatagawa. (Mario Casoni ajoi kaikki kilpailut missä tarvittiin Opel Astran Medical Caria ja Frank Gardner oli jälleen Adelaidessa Medical Carin puikoissa. Tämän lisäksi Alex Ribeiro ajoi Brasilian Grand Prixin Medical Caria.)

1993: Gilles Martineau, Walter Robinson, (Ajoi jälleen Fordin kisoissa muun muassa Magny-Coursissa ja Silverstonessa. Testasi myös Renaultin virallisella turva-autolla ajoa vaikka varsinainen virallinen kuljettaja oli Walter Robinson ja Martineau jäi testimieheksi. Lisäksi Robinson ajoi poikkeuksellisesti Doningtonin kilpailujärjestäjien viime hetken typerän itsepäisyyden takia kilpailussa Ford Escort RS Cosworthia. Samoin Mario Casoni ajoi jälleen Opel Astran Medical Car-kisoissa. Frank Gardner ajoi samoin myös Medical Caria Adelaidessa.) Michel Gilsoul, Alex Ribeiro ja Osamu Hatagawa.

1994: Max Angelelli, Walter Robinson, Alex Ribeiro ja Michel Gilsoul. (Mario Casoni ajoi kohtalokkaan Imolan kilpailun Opel Astran Medical Caria ja Frank Gardner oli tuolloin tuttuun tapaan Medical Carin takana.) Kuljettajista Robinson ajoi Monacossa, Magny-Coursissa ja Silverstonessa Renaultin virallista turva-autoa. Valitettavasti vuoden 1994 päätteeksi mies lähti sarjasta lähes täydelliseen tuntemattomuuteen. Jokseenkin palatakseen vielä ajamaan vuoden 1996 kesäkuussa Renaultin FIA:lle järjestämään näyttöajoon ajaakseen valmistajan pysyvän turva-auton lobbauksen puolesta.

1995: Jean Ragnotti, Eric Bernard, Hideo Fukuyama ja Thierry Boutsen. (Medical Caria ajoi kauden aikana Adelaidessa Frank Gardner.)

1996: Thierry Boutsen ja Hideo Fukuyama. (Joutui olemaan vain Porschen kuljettaja Spassa kun virallista turva-autoa kaudesta 1996 eteenpäin ajeli Oliver Gavin Mersulla. Saman kohtalon koki Boutsenin tapaan Japanissa myös Fukuyama hänen ollessaan vain Honda NSX:n takana.) Medical Caria ajoi kauden aikana uudella Melbournen radalla tuolloin ilmeisesti viimeistä kertaa Frank Gardner. Tämän lisäksi myös Walter Robinson ajoi Renaultille kesäkuussa 1996 FIA:n järjestämässä näyttöajossa Renaultin ja Mercedes-Benzin välisessä kaksinkamppailussa sarjan turva-autojen pysyvyydestä puhuttaessa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1992 Monacon Grand Prixin Medical Car löytyi pitkän etsinnän jälkeen ja kilpailun lähdön moneen kertaan tarkkaan katsotun tilanteen jälkeen. Medical Carina toimi 16-venttiilinen tavallisen värinen valkoinen ja punaisella ristillä varustettu Renault Clio jossa ei erikoisjarruja lukuunottamatta ollut mitään muita muutoksia tehty. Medical Caria kilpailussa ajoi Walter Robinson. Seuraavassa viestissä tuleekin sitten tiivistelmä sen kauden Medical Careista.:)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Seuraavaksi siis listana kauden 1992 kaikki käytetyt Medical Carit kilpailuista:

Kyalami: Ford Laser Turbo GT

Mexico City: Chrysler Spirit R/T

Interlagos: Ford Escort

Barcelona: Ford Escort

Imola: Opel Astra

Monaco: Renault Clio 16V

Montreal: Chevrolet Lumina

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Ford Escort RS Cosworth

Hungaroring: Ford Escort XR3i

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 75

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Opel Astra

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Ford Escort RS Cosworth
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1995 San Marinon Grand Prixin turva-autona nähtiin käytännössä maailmanluokan ensiesittelyssä hieman makaaberilla tavalla Opel Vectran B-malli Safety Carina. Safety Car kilpailussa oli väritykseltään vihertävän mustan sininen koristeltuna kullankeltaisin F1 Safety Car-merkein. Kilpailun startin jälkeen Safety Carilla oli vaikeuksia pysyä märällä radalla edes Gianni Morbidellin moottorivaurioisen auton perässä aloituskierroksella. Kilpailun kulisseissa myös FIA:n pamppujen, Paddy McNallyn ja Imolan järjestäjien edustajien huoneistossa kiehui.

FIA yritti ajaa läpi Renaultin tuomia turva-autoja kisaan ja pitkän vastaväittelyn jälkeen järjestäjät suostuivat vaihtamaan Medical Cariksi ja Mainosautoksi Renaultin ajamat mallit eli Laguna Breakin ja Clio Maxin. Paddy McNally yritti saada hankittua AllSports-firmansa kautta ja edellisvuoden turva-auton kuljettajan Max Angelellin ehdotuksesta radalle FIA:n edellisvuoden sarjan virallista turva-autoa eli Renault A610 Turbo Specialia, Porsche RSR Carreraa ja viime kädessä jopa BMW:n huippunopeita kolmannen, viidennen ja kahdeksannen sarjan autoja. Kaikista näistä ehdotuksista uppiniskaiset järjestäjät kieltäytyivät.

Neuvotteluiden päätteeksi McNally ja sarjan pieni suuri pomomies Bernie Ecclestone hyväksyivät järjestäjien poikkeustilanteen kauden 1995 kilpailun osalta liian lyhyen aikataulun johdosta, mutta vaativat kaudeksi 1996 sarjan virallista turva-autoa eli Renaultin toimittamaa automallia myös Safety Cariksi ja parempia turvallisuusjärjestelmiä radalle jo parannettujen paikkojen lisäksi. Muussa tapauksessa San Marinon Grand Prix jäisi ajamatta sinä vuonna. Lopulta järjestäjät suostuivat tähän tilanteeseen ensi kautta koskien.

Mikäli järjestäjät olisivat saaneet tahtonsa kokonaan läpi niin Medical Carina kilpailussa olisi nähty Alfa Romeon autoista 916 Coupe, 164 Quardifoglio tai 155 GTA. Mainosautona olisi toiminut järjestäjien puolelta safiirinsininen Opel Calibra jota sittemmin käytettiin kilpailussa huoltojoukkojen esimiehen menopelinä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1996 San Marinon Grand Prixissa Safety Carina käytettiin Renault Megane Coupea. Safety Car oli väritykseltään kirkkaan punainen keltaisella F1 Safety Car-merkillä varustettuna. Imolassa nähtiin harvinaisesti myös FIA:n mahdollisesti myös sarjan oma virallinen Renault Megane Coupe. Sen väritys oli muuten samanlainen, mutta lisäksi auton sivuovissa oli vihreällä värillä merkityt viralliset logot. Mahdollisesti tuon vuoden virallinen turva-auto Renaultin puolella saattoi olla myös enemmän tai vähemmän ralliautosta revitty Maxi Meganekin. Mene ja tiedä vielä toistaiseksi tuosta.:dunno:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1995 ja 1996 Australian kilpailun Safety Car näyttää olleen ilmeisesti Holden Commodore uuden tarkistuksn perusteella joten Ford EF Falcon lienee ollut ennemminkin kilpailun Mainosauto Medical Carin tai Safety Carin sijaan. Pahoittelut aiemmista Fordin Safety Careista.:(
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan näillä näkymin viimeisen kerran listaa kauden 1995 Safety Careista Imolan osakilpailunkin vastaavan varmistuttua ja myös Australian kilpailunkin osalta:

Interlagos: Ford Verona 2.0S

Buenos Aires: Renault Clio Williams

Imola: Opel Vectra B

Barcelona: Renault Laguna

Monaco: Renault Clio Maxi

Montreal: Lamborghini Diablo V/T

Magny-Cours: Renault Clio Maxi

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Porsche 911 GT3

Monza: Ferrari F355

Estoril: Audi 100

Nürburgring: Ford Escort

Aida: Mercedes-Benz 500

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Commodore
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan saman tien myös kauden 1996 Safety Carit Imolan vastaavan Renault Megane Coupen löydyttyä ja myös Melbournen vastaavan paljastuttua Holden Commodoreksi.

Tässä ne tulevat:

Melbourne: Holden Commodore

Interlagos: Ford Mondeo

Buenos Aires: Renault Clio Williams

Nürburgring: Renault Megane Coupe

Imola: Renault Megane Coupe

Monaco: Renault Megane Coupe

Barcelona: Renault Laguna

Montreal: Pontiac Grand Prix

Magny-Cours: Renault Megane Coupe

Silverstone: Renault Megane Coupe

Hockenheim: Ford Scorpio

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Porsche 911 GT3

Monza: Ferrari F355

Estoril: Renault Megane Coupe

Suzuka: Honda NSX
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten vielä kausien 1992-1996 muiden käytettyjen Safety Carien määrät autonvalmistajien osalta eli siis merkeittäin.

Tässä ne tulevat:


Renault: 17 kertaa nähtiin Ranskan ylpeys Safety Carina kilpailuissa.

Ford: 14-16 kertaa nähtiin Yhdysvaltain ylpeys radalla Safety Carina.

Porsche: 11 kertaa nähtiin Saksan ylpeys radalla Safety Carina.

Honda: 7 kertaa nähtiin Japanin mahtivalmistaja radalla Safety Carina.

Tatra: 5 kertaa nähtiin tämänkin valmistajan autoja radalla Safety Carina.

Fiat: 5 kertaa nähtiin Italian ylpeys radalla Safety Carina.

Holden: 4 kertaa nähtiin Australian tunnetuin automalli radalla Safety Carina.

Mercedes-Benz: Sittemmin huomattavasti useammin nähty saksalaisvalmistaja nähtiin näinä vuosina kolme kertaa radalla Safety Carina.

Ferrari: Nähtiin myös 3 kertaa radalla Safety Carina noina vuosina.

Opel: 2 kertaa nähtiin tämä autovalmistaja Safety Carin muodossa radalla. Näkyvimmin Imolassa 1994....

Pontiac: Pari kertaa nähtiin nähtiin tämä autovalmistaja Safety Carin muodossa radalla.

Loput autonvalmistajat eli Chrysler, Chevrolet, Nissan, Italdesign, Alfa Romeo, BMW ja Lamborghini nähtiin vain kerran Safety Carina noina vuosina radalla.
 
Ylös