Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

juhah

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
168
Olen myös mielenkiinnolla lukenut näitä CCMK:n viestejä. Taitaa olla sisällöltään järkevintä tekstiä koko foorumilla.

Lähetetty minun GT-S7710 laitteesta Tapatalkilla
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten kauden 1996 Interlagosin Medical Carista eli tässä tapauksessa Doctor Carista kuva. Kyseessä oli Ford Mondeo:

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Seuraava kuva tulee talvikauden 1996-1997 välisistä off-seasonin testeistä Portugalin testeistä. Kuvassa oli Renault Megane Coupen Safety Carin asemaa alunperin havitellut Citroen ZX Volcane ja Toytotan maasturi jotka huolehtivat huoltoautoina radan kolariautojen jäänteet. Tässä niistä kuva:

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ruotsin Anderstorpissa vuonna 1976 kilpailun Järjestysautona virkaansa toimitti Porsche 914. Ruotsin omat kisajärjestäjät olisivat halunneet radalle aluksi oman kotimaisen Saabin, mutta FOCA:n mielestä heidän ja ONS:n järjestämä Porsche sopisi paremmin kilpailun turvallisuuden valvojaksi. Järjestysauto näytti muuten melko tavalliselta autolta, mutta sen konepellissä komeili ruotsalaisten kisajärjestäjien tunnus ja sivuilla näkyi ONS:n tunnusmerkki.

Toisin kuin monen muun kilpailumaissa Järjestysautona usein sillä kaudella ajaneet Porschet niin ruotsalaisten Järjestysauto sentään pysyi perinteisen näköisenä. Sen kilpailukauden karmein Järjestysauto oli muistaakseni Itävallan tai Hollannin kisassa nähty äitelänvihreä Porsche 914 sotkettuna hiilenharmailla Saksan väreillä ja oranssilla.:yuck:

Pitää laittaa pian tästäkin Porschesta mustavalkoinen valokuvakin kunhan löytyy.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1974 Hollannin Grand Prixissä Zandvoortissa Järjestysautona toimi Porsche 914.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1975 Hollannin Grand Prixissä nähtiin Järjestysautona Renault R30 mikä oli omalla tavallaan merkittävä poikkeus lajissaan. Tosin paria vuotta myöhemminkin vielä Hollannissa nähtiin Renaultin toimittama Järjestysauto. Väritykseltään Järjestysauto oli normaalin vihreä. Mainosautona kilpailuun toimitettiin aivan kuin ennustaen seuraavien vuosien turvallisuuvalvojan tehtävät toimittaneen BMW:n automalli. Oranssin värinen BMW 2002 NK Turbo toimi Mainosautona.

Tämä erikoinen Mainosauto yhdessä Ford Granada Coupe Turbon kanssa on erittäin harvinainen auto löydettäväksi. Tosin Granada Coupe Turboon verrattuna NK Turboa tuon mallisena sentään yleensä jotenkin voi löytää jostakin. Sen sijaan tuota Granada Coupe Turboa (joka siis lievästi sanottuna on melkoinen limusiini autoksi) ei ole valmistettu kuin tiettävästi 12 kappaletta aikanaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1977 Monacon Grand Prixissä nähtiin Interventio-autona Porsche 928 ja tätä autoa ajoi alunperin tehtävään valitun Herbert Lingen sijaan Vic Elford. Elford ajoi kyseisellä Interventio-autolla ennen Monacon viikonloppua ainoastaan Stuttgartin tehtaalla sijaitsevalla Porschen yksityisradalla pelkät koekierrokset ja siten Elfordin oli jännitettävä auton kestävyyttä osakilpailun alla.

Lopulta Porsche 928 osoittautui toimivaksi menopeliksi joskin sillä oli erittäin suuria vaikeuksia pysyä edes hitaimpien f1-autojen perässä ja lisäksi nopeimmat autot olivat ohittaa Interventio-auton jo ennen ensimmäistä kierrosta ja sen loppua. Elfordin myöhempien selvitysten mukaan autossa oli jarruvika mikä ymmärrettävästi hidasti vauhtia ja Elford olisi halunnut lähes testaamattoman tehtaan auton sijaan toisen saman mallin auton, mutta pyyntöön eivät suostuneet ACM tai Pierre Ugeaux. Bernie Ecclestone olisi suostunut vaihtotarjoukseen, mutta Ugeaux ja ACM päättivät toisin. Ja siten Bernie jäi syrjään päätöksenteosta.

Lisäksi Ugeaux runnoi Balestren määräysten yli sanomalla, että kisassa ei saa ohittaa avauskierroksella kolarien välttaämiseksi lainkaan. Tosin myöhemmin kiistanalainen määräys koski lopulta kilpailussa vain ensimmäistä mutkaa ja sen jälkeistä suoraa sen päätökseen asti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan vielä kuvakin tästä Porschen Interventio-autosta vuodelta 1977 ja Monacosta:

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan vielä kuva Anderstorpista 1976. Järjestysautona toimi Porsche 914:

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan seuraavaksi kuva Brands Hatchista 1986. Course Carina toimi siinä kilpailussa tietenkin Ford Sierra. Tässä siitä kuva:

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1981 Saksan kilpailussa oli poikkeuksellisesti BMW E21:n sijaan Course Carina käytössä Porsche 928 ja ratin takana toimi Herbert Linge. Korjattakoon tämä pian uudelleen. Medical Carina Porsche 928 oli käytössä Zandvoortissa ja silloinkin ratin takana oli Herbert Linge. BMW E21 toimi Hockenheimissa siis Medical Carina ja lisäksi Österreichringillä Itävallassa käytössä Medical Carina oli BMW M1. Herbert Linge taisi olla melko todennäköisesti Course Carin tai Medical Carin kuljettaja yllättävänkin usein vuodesta 1973 mahdollisesti kauteen 1982 saakka yhtäjaksoisesti vaikkakin vuoden 1980 Lingen mahdollisista Course Car tai Medical Carin ajoista en vielä olekaan saanut selvyyttä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Eräs merkittävimpiä vanhan ajan miehiä Course Carin ratin takana oli koko turva-auton idean isä Herbert Linge. Lingen ja Sid Watkinsin edeltäjän ja oppi-isä Jean-Jacques Issermanin ohella merkittävimpiä vanhan ajan Course Carin tai Medical Carin miehiä on ollut myös Syd Herbert eli legendaarinen Silverstone-Sid.

Siinä missä Herbert Linge on itse Mr Porsche niin Syd Herbert on enemmänkin Mr Jaguar. Hyvin hyvin usein Sid oli tunnettu Jaguarin rattimiehenä kisoissa. Hänestä tuli Silverstonen henkilökunnan jäsen vuonna 1969 ja oli lähellä päästä ensimmäiseen f1:n lääkintäautona toimineen Ford Transitin kuljettajaksi, mutta niin ei harmittavasti onni lykästänyt.

Vuosina 1970-1974 Herbert toimi turvallisuushenkilöstössä ja vuoden 1974 Lotus Elanin Intervention Car-vuoden jälkeen Silverstonen järjestäjät halusivat käyttöönsä paremman automallin. Alun perin Jaguar XJ12 olisi ollut jo silloin Interventio-autona käytössä, mutta JPS määräsi oman nimikkoautonsa kisan vastaavaksi ja siihen ei paljon mitään voinut.

Silverstone-Sid kaverista tuli viimeistään vuodesta 1975 eteenpäin kun hän alkoi ajaa Jaguar XJ12 Intervention Caria kilpailujen lähdöissä. Sama auto toimi myös ensimmäisenä Brands Hatchin Medical Carina, mutta tuon vuoden kilpailussa Sid itse ajoi Intervention Caria. Vuoden 1979 kilpailusta eteenpäin Silverstonessa alettiin ajamaan Ford Caprilla kisojen Course Carina, mutta Silverstone-Sid jäi siitä eteenpäin ajamaan Medical Caria joka oli hyvin pitkään merkiltään Jaguar.

1983 Brands Hatchissa Herbert ajoi Jaguaria Medical Carina ja satunnaisesti 1980-luvulla Herbert ajoi myös Ford Sierran Medical Caria niinä vuosina kuin esimerkiksi Jacky Ickx ajoi Silverstonessa eli 1983 kisassa ja 1985 kisassa Carlos Reutemannin ollessa ratin takana. Vuoden 1986 jälkeen Herbert sanoi hyvästit ystävilleen XJ12:sta ja XJ312:sta. XJ312 on automallina hyvin harvinainen ja ilmeisesti huipputehokkaalla V12-moottorilla valmistettu Jaguarin erikoismalli vaikka toki myös tavallisiin korisarjoihin on tuota moottoria ollut käytössä. Vuonna 1987 Herbert sai itselleen käyttöön Jaguar XJ40:n ja sitä hän käytti aina vuoteen 1989 Medical Carina. Valitettavasti ajat muuttuivat ja Sydkin alkoi käydä jo vanhaksi.

Siten Renault toi oman Medical Carinsa kauden 1990 kisaan ja Silverstone-Sidin aika näytti päättyneen. Ihme kyllä ei päättynyt vaan hänestä tuli sen jälkeen Silverstonen radan paloturvapäällikkö. Tehtäväänsä Sid perusteli sillä, että ratayhtiö oli vetäyttää ensin kaikki Jaguarit eläkkeelle. Kuitenkin Sidin vakuutteluiden ja muutenkin olleen protestoinnin jälkeen ratayhtiö keksi niille mahdollisen vetäyttämisen ja romuttamisen sijaan uutta käyttöä. Suurimmasta osasta näitä autoja tuli osa Silvertonen paloturvallisuusautoja ja huoltoautojen armadaa. Muutama jäljellä oleva Jaguar myytiin museoon ja lisäksi muutama kappale annettiin melko huokeaan luovutushintaan Doningtonin RR-kisojen Course Cariksi. Ja kun vielä Sydiltä kysyttiin, että mikä vielä vanhaa miestä ajaa ratin taakse niin Syd sanoi vain Jaguarin olevan kyseinen taikasana.:thumbup:

Vuoden 1993 jälkeen Syd siirtyi tavallaan eläkkeelle moottoriurheilusta, mutta eläke hänen osaltaan oli varsin nimellinen. Silverstone-Sid oli pitkään vaikuttamassa Silverstonen ratayhtiön johtajuuspuolella ja vasta kaudella 2002 Herbert siirtyi enemmän tai vähemmän kunnolla eläkkeelle. Silloinkin vasta kun oli saanut viimeisen kerran ajaa näytösajon kotiyleisönsä edessä ennen sen vuoden f1-kisan starttia kilpailun virallisella Mainosautolla eli Jaguar S Type R:llä.

Tästä Mainosautosta irtosi peräti 410 hevosvoimaa ja se kiihtyi nollasta sataan 5,3 sekunnissa. Myöhemmin Bernie Ecclestone itse lahjoitti Sidille tuon auton kunnianosoituksena lajin pitkäaikaiselle turvallisuustoimijalle. Syd Herbert on nimetty Herbert Lingen tapaan myös kunniakansalaiseksi omien taustayhtiöidensä toimesta.

Näinä päivinä Herbert on jo 81 vuotta vanha ja Lingen tapaan varsin hiljaista eloa on viettänyt vaikkakin toisinaan joitakin haastatteluja antaakin julkisuuteen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten kuvaa Ford Escort RS Cosworth Safety Carista vuodelta 1992. Kuva on Silverstonen Safety Car-kokeilusta harjoituksissa:

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1974 Ranskan Grand Prixissä Herbert Linge ajoi Saksan ja Itävallan kilpailun ohella ainoan kerran kaudella Porschen Järjestysautoa. Järjestysautona toimi Porsche 914/6.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten jälleen kerran täydennyslistaa miehistä Course Carien, Pace Carien ja Safety Carien ratin takana vuosien varrelta. Turva-auton tarina eri muodoissaan alkoi vuodesta 1973 ja sen varrella olevista ajajista tuskin ennen kautta 1996 saa koskaan täydellistä listaa tai ainakin sen saaminen on hyvin vaikeaa.

Lista on kuitenkin kasvanut edellisestä päivityskerrasta varsin paljon. Erittäinkin paljon muutamille tietyille tahoille lähetettyjen sähköpostien ja muutamien ulkomaisilla foorumeilla olevien ystävieni ansiosta. Erilliset Medical Caria ajaneet kuljettajat kuin vuosien 1979-1982 kilpailuista karsiutuneet kilpakuljettajat on merkitty sulkuviivoilla. Ja myös mahdollisesti sen jälkeen muutenkin olevat kuljettajat. Uutena kuljettajana mukana on Syd Herbertin eli Silverstone-Sidin osuus. Ja totta kai myös Vic Elford eli Fast-Vic. Samalla myös Herbert Lingen osuus kasvaa hieman.

Tässä kuitenkin lista kavereista jotka ajoivat Pace Careja vuosien varrelta ennen vuotta 1996 ja Oliver Gavinia joka oli sinällään sarjan ensimmäinen virallinen ainoa turva-auton kuljettaja ennen Bernd Maylanderia ja häntä kerran tuurannutta Marcus Fässleriä:

1973: Herbert Linge ja Eppie Wietzes.

1974: Herbert Linge. (Ranskan, Saksan ja Itävallan osakilpailussa.)

1975: Jacky Ickx, Syd Herbert ja Herbert Linge. (Ajoi ensimmäistä kertaa Monacossa Järjestysautoa tai Interventio-autoa ranskalaisittain. Tuolloin alla oli alkuperäinen Ferrari Berlinetta tai Ferrari 365 GT4. Tämä siis Ickxin osalta. Linge jatkoi myös ajelua saksankielisten alueiden kilpailuissa ja Herbert ajoi Englannin Grand Prixissä Interventio-autoa.)

1976: Herbert Linge ja Syd Herbert.

1977: Herbert Linge, Vic Elford, Syd Herbert ja Mario Valli. (Vic Elford ajoi Monacossa Interventio-autona toiminutta Porsche 928:ia joka oli lainattu suoraan Stuttgartin tehtaalta ja ajettu vain kolmen kierroksen testi ennen Monacon viikonloppua Weissachissa. Auto ei tosin ollut uusi vaan käytetty.)

1978: Mario Valli, Syd Herbert ja Herbert Linge.

1979: Mario Valli, Herbert Linge, Philippe Schell, Dickie Attwood ja Phil Hill. (Attwood ajoi vuoden 1979 Silverstonen Course Caria eli Ford Capria kilpailussa.) (Syd Herbert.)

1980: Jacky Ickx, Mario Valli ja Phil Hill. (Syd Herbert.)

1981: Cesare Lodi, Paul Newman, Wilson Fittipaldi, Herbert Linge, Phil Hill ja Mario Valli. (Dickie Attwood, Syd Herbert, Vittorio Brambilla ja Jean-Pierre Jarier)

1982: Cesare Lodi, Phil Hill, Dan Sullivan, Tim Evans, Herbert Linge, Hermann van Lange ja Mario Valli. (Vittorio Brambilla ja Syd Herbert.)

1983: Jacky Ickx (Erwin van den Broucke, Michel Leclere, Syd Herbert, Dan Sullivan, Phil Hill ja Rupert Keegan.) (Ickx ajoi koko kauden kilpailuissa Course Carin kuljettajana FISA:n ammattimaisen Course Carin kuljettajan vaatimuksen takia.)

1984: (Erwin van den Broucke, Syd Herbert ja Dan Sullivan.) Toistaiseksi ei harmittavasti vieläkään ole löytynyt vuoden 1984 säännöllisesti Course Caria ajaneen ja FISA:n valitsemaa kuljettajan nimeä.

1985: Carlos Reutemann. (Ajoi myös jälleen FISA:n ammattimaisen Course Carin ohjelman mukaan.) (Erwin van den Broucke, Syd Herbert, Dan Sullivan ja Frank Gardner.)

1986: Russell Skaife, Dan Sullivan, Danielle Contrerez De Nava ja Erwin van den Broucke. (Frank Gardner ja Syd Herbert.)

1987: Frank Gardner, Erwin van den Broucke, Danielle Contrerez De Nava, Dan Sullivan, Carroll Shelby ja Herbert Linge. (Bob Lutz, Paul Beranger ja Syd Herbert.)

1988: Frank Gardner, Dan Sullivan, Danielle Contrerez De Nava ja Erwin van den Broucke. (Syd Herbert.)

1989: Mark Skaife, Michel Gilsoul, Wilson Fittipaldi, Mario Casoni, Danielle Contrerez De Nava ja Osamu Hatagawa. (Frank Gardner ja Syd Herbert.)

1990: Mark Skaife, Michel Gilsoul, Wilson Fittipaldi, Danielle Contrerez De Nava, Osamu Hatagawa ja Mario Casoni. (Frank Gardner.)

1991: Wilson Fittipaldi, Michel Gilsoul, Danielle Contrerez De Nava, Osamu Hatagawa, Mario Casoni ja Lance Dixon. (Frank Gardner.)

1992: Gilles Martineau, Walter Robinson, (Ajoi muun muassa ensimmäiset viralliset testit FIA:n virallisella Renaultin turva-autolla. Ajoi kauden aikana myös Ford Escort RS Cosworthilla useissa kilpailuissa kaudella. Muun muassa Magny-Coursin ja Silverstonen kilpailuissa. Robinson vuorostaan oli FIA:n määrittämä virallinen Renaultin Safety Carin kuljettaja.) Wilson Fittipaldi, Danielle Contrerez De Nava, Michel Gilsoul ja Osamu Hatagawa. (Mario Casoni ajoi kaikki kilpailut missä tarvittiin Opel Astran Medical Caria ja Frank Gardner oli jälleen Adelaidessa Medical Carin puikoissa. Tämän lisäksi Alex Ribeiro ajoi Brasilian Grand Prixin Medical Caria.)

1993: Gilles Martineau, Walter Robinson, (Ajoi jälleen Fordin kisoissa muun muassa Magny-Coursissa ja Silverstonessa. Testasi myös Renaultin virallisella turva-autolla ajoa vaikka varsinainen virallinen kuljettaja oli Walter Robinson ja Martineau jäi testimieheksi. Lisäksi Robinson ajoi poikkeuksellisesti Doningtonin kilpailujärjestäjien viime hetken typerän itsepäisyyden takia kilpailussa Ford Escort RS Cosworthia. Samoin Mario Casoni ajoi jälleen Opel Astran Medical Car-kisoissa. Frank Gardner ajoi samoin myös Medical Caria Adelaidessa.) Michel Gilsoul, Alex Ribeiro ja Osamu Hatagawa.

1994: Max Angelelli, Walter Robinson, Alex Ribeiro ja Michel Gilsoul. (Mario Casoni ajoi kohtalokkaan Imolan kilpailun Opel Astran Medical Caria ja Frank Gardner oli tuolloin tuttuun tapaan Medical Carin takana.) Kuljettajista Robinson ajoi Monacossa, Magny-Coursissa ja Silverstonessa Renaultin virallista turva-autoa. Valitettavasti vuoden 1994 päätteeksi mies lähti sarjasta lähes täydelliseen tuntemattomuuteen. Jokseenkin palatakseen vielä ajamaan vuoden 1996 kesäkuussa Renaultin FIA:lle järjestämään näyttöajoon ajaakseen valmistajan pysyvän turva-auton lobbauksen puolesta.

1995: Alex Ribeiro, Jean Ragnotti, Eric Bernard, Hideo Fukuyama ja Thierry Boutsen. (Medical Caria ajoi kauden aikana Adelaidessa Frank Gardner.)

1996: Alex Ribeiro, Thierry Boutsen ja Hideo Fukuyama. (Joutui olemaan vain Porschen kuljettaja Spassa kun virallista turva-autoa kaudesta 1996 eteenpäin ajeli Oliver Gavin Mersulla. Saman kohtalon koki Boutsenin tapaan Japanissa myös Fukuyama hänen ollessaan vain Honda NSX:n takana. Alex Ribeiron ajo oli poikkeus sääntöön sillä Mercedes-Benz tuli mukaan pääsääntöisesti vasta kauden 1996 Ranskan Grand Prixissä joten periaatteessa Ribeiro oli ihan kilpailun virallinen turva-auton kuljettaja radalla.) Medical Caria ajoi kauden aikana uudella Melbournen radalla tuolloin ilmeisesti viimeistä kertaa Frank Gardner. Tämän lisäksi myös Walter Robinson ajoi Renaultille kesäkuussa 1996 FIA:n järjestämässä näyttöajossa Renaultin ja Mercedes-Benzin välisessä kaksinkamppailussa sarjan turva-autojen pysyvyydestä puhuttaessa.
 
Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Omasta mielestäni nämä ovat mielenkiintoista luettavaa. Mikäli jotkut ovat eri mieltä, eihän kukaan pakota tätäkään ketjua aukaisemaan ja lukeamaan?
Kunnioitusta herättävä ketju. Mulle tuli ihan uutena asiana esim. Corvetten käyttäminen pace /course carina peräti useamman kerran!

Upea toicki. Kiitos tästä, jatka ihmeessä. Itse ainakin luin kaiken ja palaan lukemaan jatkossakin.

Ps. Ei voi ymmärtää, miksi pitää dissata kaveria joka näkee näin paljon vaivaa tuodakseen mielettömän hienoja yksityiskohtia esiin? Pysykää peelot siellä Vapaan BB-toikeissa jos ei muuta asiaa ole:thumbup:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kiitoksia pendellille.

Vuoden 1981 Course Carien listaa päivitetään hieman seuraavaksi sillä Saksan osakilpailussa Course Carina toimi Porsche 928.

Pitää mahdollisesti sitäkin tietoa vielä päivittää, mutta tässä kuitenkin listaa suuresta osaa autoja mitä käytettiin Course Carina kaudella 1981:

Long Beach: Toyota Celica Supra

Rio de Janeiro: Ford Corcel 2 GT

Buenos Aires: Renault Gordini

Imola: Ferrari 400

Zolder: Ford Granada (Mahdollisesti joku toinenkin malli oli Course Carina, mutta tv-kuvien perusteella Granada näyttäisi olleen automallina Zolderin onnettomassa startissa. Medical Carista Course Carin erotti vain kilpailutoimikunnan lätkästä auton konepellissä.)

Monaco: Lamborghini Countach

Jarama: Volkswagen Santana

Dijon-Prenois: Renault R17 Gordini

Silverstone: Ford Capri

Hockenheim: Porsche 928

Österreichring: BMW E21

Zandvoort: BMW E21

Monza: Lancia Beta HPE

Montreal: BMW M1

Las Vegas: Datsun 280ZX
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan seuraavaksi joitakin tietämiäni Medical Careja vuodelta 1981 listamuodossa:

Long Beach: Toyota Celica Supra Estate

Rio de Janeiro: Ford Scala

Imola: Alfa Romeo Alfa 6

Zolder: Ford Granada

Monaco: Aston Martin Lagonda

Dijon-Prenois: Renault Alpine A310

Silverstone: Jaguar XJ12

Hockenheim: BMW E21

Österreichring: BMW M1

Zandvoort: Porsche 928

Monza: Alfa Romeo GTV8

Montreal: Pontiac Firebird Trans-Am Turbo

Las Vegas: Datsun 280ZX
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan seuraavaksi sitten joitakin tietämiäni Medical Careja kaudelta 1982 listamuodossa:

Kyalami: Ford Granada

Long Beach: Toyota Celica Supra Estate

Imola: Ferrari 400

Zolder: Ford Granada

Monaco: Lamborghini Jalpa

Detroit: Ford Mustang

Montreal: Honda Accord

Zandvoort: BMW E21

Brands Hatch: Jaguar XJ12

Paul Ricard: Renault Alpine A310

Hockenheim: Porsche 928

Österreichring: BMW M1

Dijon-Prenois: Renault Alpine A310

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Las Vegas: Datsun 280ZX
 
Ylös