Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1985 Montrealin kilpailun Chase Carina toimi Honda Vigor eli eräänlainen luksusmalli Honda Accordista. Kauden 1984 tapaan turva-autoja oli kilpailussa käytössä kaikkiaan kolme kappaletta eli Official Chase Car ja kaksi muuta saman mallin autoa mahdollista teknistä vikaa varten. Lisäksi Medical Careja oli kilpailuun molempina vuosina kaksi kappaletta eli yksi Official Medical Car ja yksi varalle mahdollista teknistä vikaa varten. Kauden 1984 Honda Balladea ei otettu uudestaan ajettavaksi kauden 1985 kisaan koska sen todettiin olleen liian hidas turva-autona toimimiseen. Aiemmin Chase Cariksi ilmoittamani Nissan 280ZX oli varsinaisesti kilpailun Lead Car eli Mainosauto. Pahoittelut aiemmasta virheellisestä tiedosta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten Montrealin Course Carin lopullisesti selvittyä päivitystä kauden 1985 Course Carien listaan seuraavaksi. Montrealin Course Cariksi osoittautui tarkkaan katseltujen tv-kuvien startin ja kilpailun lopussa tapahtuneen Alain Prostin keskeytyksen (Prost pysäytti auton maaliviivan jälkeen ja ruutulipun jo heiluttua ilmeisesti polttoaineen loppumiseen ja taustalla näkyi Course Carin ja radanhuoltoautojen liikehdintää pysäköintipaikalle jotka olivat kaikki Hondan malleja.) Honda Accordin eräänlainen päivitetty luksusmalli eli Honda Vigor.

Ainoastaan Monacon ja Etelä-Afrikan kisojen vastaavat mallit puuttuvat edelleen harmittavasti joukosta, mutta muuten kauden Course Carit ovatkin sitten jo löytyneet.

Tässä automalleja:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Estoril: Fiat Uno Turbo

Imola: Ferrari 400

Montreal: Honda Vigor (Medical Carina käytössä oli Honda Civic ja Lead Carina Nissan 280ZX. Lisäksi Hondalla oli käytössä myös kuorma-autoja Chevroletin ohella ja radanhuoltoautona oli myös Hondan malleja.)

Detroit: Mercury Capri

Paul Ricard: Renault Alpine GTA

Silverstone: Jaguar XJS Cabriolet

Nürburgring: Porsche 944 Turbo

Österreichring: Porsche 928

Zandvoort: Ferrari Mondial

Monza: Alfa Romeo GTV6

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo Alfa 6

Brands Hatch: Ford Sierra

Adelaide: Mitsubishi Colt Starion Turbo
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tämän kauden kilpailussa Japanissa oli ainakin tiettävästi näytillä Mainosautona myös 25 vuoden takainen Course Car eli Honda NSX. Kyseinen malli tosiaan niitti kuuluisuutta kausina 1989-1993 ja 1995-1996 Japanin Grand Prixin Course Carina ja Safety Carina. Kauden 1994 Japanin Grand Prixissä kilpailussa oli poikkeuksellisesti käytössä Honda Prelude.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1985 ja 1986 Monacon Medical Carina toimi tosiaan Renaultin automallina toiminut Renault R5 Turbo. Medical Carin kuljettajana toimi molempina vuosina muutamaa vuotta aiemmin uransa lopettanut Jean-Pierre Jarier. Course Carkin selvisi ja molempina vuosina käytetty automalli oli ainakin vähintään erikoinen...:eek:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten jälleen kerran täydennyslistaa miehistä Course Carien, Pace Carien ja Safety Carien ratin takana vuosien varrelta. Turva-auton tarina eri muodoissaan alkoi vuodesta 1973 ja sen varrella olevista ajajista tuskin ennen kautta 1996 saa koskaan täydellistä listaa tai ainakin sen saaminen on hyvin vaikeaa.

Lista on kuitenkin kasvanut edellisestä päivityskerrasta varsin paljon. Erittäinkin paljon muutamille tietyille tahoille lähetettyjen sähköpostien ja muutamien ulkomaisilla foorumeilla olevien ystävieni ansiosta. Erilliset Medical Caria ajaneet kuljettajat kuin vuosien 1979-1982 kilpailuista karsiutuneet kilpakuljettajat on merkitty sulkuviivoilla. Ja myös mahdollisesti sen jälkeen muutenkin olevat kuljettajat. Uutena kuljettajana mukana on Syd Herbertin eli Silverstone-Sidin osuus. Ja totta kai myös Vic Elford eli Fast-Vic. Samalla myös Herbert Lingen osuus kasvaa hieman. Aiempaan päivitykseen uutena tulee myös Jean-Pierre Jarierin Medical Carin ajot kausien 1985-1986 Monacon kilpailuista.

Tässä kuitenkin lista kavereista jotka ajoivat Pace Careja vuosien varrelta ennen vuotta 1996 ja Oliver Gavinia joka oli sinällään sarjan ensimmäinen virallinen ainoa turva-auton kuljettaja ennen Bernd Maylanderia ja häntä kerran tuurannutta Marcus Fässleriä:

1973: Herbert Linge ja Eppie Wietzes.

1974: Herbert Linge. (Ranskan, Saksan ja Itävallan osakilpailussa.)

1975: Jacky Ickx, Syd Herbert ja Herbert Linge. (Ajoi ensimmäistä kertaa Monacossa Järjestysautoa tai Interventio-autoa ranskalaisittain. Tuolloin alla oli alkuperäinen Ferrari Berlinetta tai Ferrari 365 GT4. Tämä siis Ickxin osalta. Linge jatkoi myös ajelua saksankielisten alueiden kilpailuissa ja Herbert ajoi Englannin Grand Prixissä Interventio-autoa.)

1976: Herbert Linge ja Syd Herbert.

1977: Herbert Linge, Vic Elford, Syd Herbert ja Mario Valli. (Vic Elford ajoi Monacossa Interventio-autona toiminutta Porsche 928:ia joka oli lainattu suoraan Stuttgartin tehtaalta ja ajettu vain kolmen kierroksen testi ennen Monacon viikonloppua Weissachissa. Auto ei tosin ollut uusi vaan käytetty.)

1978: Mario Valli, Syd Herbert ja Herbert Linge.

1979: Mario Valli, Herbert Linge, Philippe Schell, Dickie Attwood ja Phil Hill. (Attwood ajoi vuoden 1979 Silverstonen Course Caria eli Ford Capria kilpailussa.) (Syd Herbert.)

1980: Jacky Ickx, Mario Valli ja Phil Hill. (Syd Herbert.)

1981: Cesare Lodi, Paul Newman, Wilson Fittipaldi, Herbert Linge, Phil Hill ja Mario Valli. (Dickie Attwood, Syd Herbert, Vittorio Brambilla ja Jean-Pierre Jarier)

1982: Cesare Lodi, Phil Hill, Dan Sullivan, Tim Evans, Herbert Linge, Hermann van Lange ja Mario Valli. (Vittorio Brambilla ja Syd Herbert.)

1983: Jacky Ickx (Erwin van den Broucke, Michel Leclere, Syd Herbert, Dan Sullivan, Phil Hill ja Rupert Keegan.) (Ickx ajoi koko kauden kilpailuissa Course Carin kuljettajana FISA:n ammattimaisen Course Carin kuljettajan vaatimuksen takia.)

1984: (Erwin van den Broucke, Syd Herbert ja Dan Sullivan.) Toistaiseksi ei harmittavasti vieläkään ole löytynyt vuoden 1984 säännöllisesti Course Caria ajaneen ja FISA:n valitsemaa kuljettajan nimeä.

1985: Carlos Reutemann. (Ajoi myös jälleen FISA:n ammattimaisen Course Carin ohjelman mukaan.) (Erwin van den Broucke, Jean-Pierre Jarier, Syd Herbert, Dan Sullivan ja Frank Gardner.)

1986: Russell Skaife, Dan Sullivan, Danielle Contrerez De Nava ja Erwin van den Broucke. (Frank Gardner, Jean-Pierre Jarier ja Syd Herbert.)

1987: Frank Gardner, Erwin van den Broucke, Danielle Contrerez De Nava, Dan Sullivan, Carroll Shelby ja Herbert Linge. (Bob Lutz, Paul Beranger ja Syd Herbert.)

1988: Frank Gardner, Dan Sullivan, Danielle Contrerez De Nava ja Erwin van den Broucke. (Syd Herbert.)

1989: Mark Skaife, Michel Gilsoul, Wilson Fittipaldi, Mario Casoni, Danielle Contrerez De Nava ja Osamu Hatagawa. (Frank Gardner ja Syd Herbert.)

1990: Mark Skaife, Michel Gilsoul, Wilson Fittipaldi, Danielle Contrerez De Nava, Osamu Hatagawa ja Mario Casoni. (Frank Gardner.)

1991: Wilson Fittipaldi, Michel Gilsoul, Danielle Contrerez De Nava, Osamu Hatagawa, Mario Casoni ja Lance Dixon. (Frank Gardner.)

1992: Gilles Martineau, Walter Robinson, (Ajoi muun muassa ensimmäiset viralliset testit FIA:n virallisella Renaultin turva-autolla. Ajoi kauden aikana myös Ford Escort RS Cosworthilla useissa kilpailuissa kaudella. Muun muassa Magny-Coursin ja Silverstonen kilpailuissa. Robinson vuorostaan oli FIA:n määrittämä virallinen Renaultin Safety Carin kuljettaja.) Wilson Fittipaldi, Danielle Contrerez De Nava, Michel Gilsoul ja Osamu Hatagawa. (Mario Casoni ajoi kaikki kilpailut missä tarvittiin Opel Astran Medical Caria ja Frank Gardner oli jälleen Adelaidessa Medical Carin puikoissa. Tämän lisäksi Alex Ribeiro ajoi Brasilian Grand Prixin Medical Caria.)

1993: Gilles Martineau, Walter Robinson, (Ajoi jälleen Fordin kisoissa muun muassa Magny-Coursissa ja Silverstonessa. Testasi myös Renaultin virallisella turva-autolla ajoa vaikka varsinainen virallinen kuljettaja oli Walter Robinson ja Martineau jäi testimieheksi. Lisäksi Robinson ajoi poikkeuksellisesti Doningtonin kilpailujärjestäjien viime hetken typerän itsepäisyyden takia kilpailussa Ford Escort RS Cosworthia. Samoin Mario Casoni ajoi jälleen Opel Astran Medical Car-kisoissa. Frank Gardner ajoi samoin myös Medical Caria Adelaidessa.) Michel Gilsoul, Alex Ribeiro ja Osamu Hatagawa.

1994: Max Angelelli, Walter Robinson, Alex Ribeiro ja Michel Gilsoul. (Mario Casoni ajoi kohtalokkaan Imolan kilpailun Opel Astran Medical Caria ja Frank Gardner oli tuolloin tuttuun tapaan Medical Carin takana.) Kuljettajista Robinson ajoi Monacossa, Magny-Coursissa ja Silverstonessa Renaultin virallista turva-autoa. Valitettavasti vuoden 1994 päätteeksi mies lähti sarjasta lähes täydelliseen tuntemattomuuteen. Jokseenkin palatakseen vielä ajamaan vuoden 1996 kesäkuussa Renaultin FIA:lle järjestämään näyttöajoon ajaakseen valmistajan pysyvän turva-auton lobbauksen puolesta.

1995: Alex Ribeiro, Jean Ragnotti, Eric Bernard, Hideo Fukuyama ja Thierry Boutsen. (Medical Caria ajoi kauden aikana Adelaidessa Frank Gardner.)

1996: Alex Ribeiro, Thierry Boutsen ja Hideo Fukuyama. (Joutui olemaan vain Porschen kuljettaja Spassa kun virallista turva-autoa kaudesta 1996 eteenpäin ajeli Oliver Gavin Mersulla. Saman kohtalon koki Boutsenin tapaan Japanissa myös Fukuyama hänen ollessaan vain Honda NSX:n takana. Alex Ribeiron ajo oli poikkeus sääntöön sillä Mercedes-Benz tuli mukaan pääsääntöisesti vasta kauden 1996 Ranskan Grand Prixissä joten periaatteessa Ribeiro oli ihan kilpailun virallinen turva-auton kuljettaja radalla.) Medical Caria ajoi kauden aikana uudella Melbournen radalla tuolloin ilmeisesti viimeistä kertaa Frank Gardner. Tämän lisäksi myös Walter Robinson ajoi Renaultille kesäkuussa 1996 FIA:n järjestämässä näyttöajossa Renaultin ja Mercedes-Benzin välisessä kaksinkamppailussa sarjan turva-autojen pysyvyydestä puhuttaessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitan tähän myös joitakin kauden 1985 Medical Careja Monacon vastaavan löydyttyä:

Rio de Janeiro: Fiat Uno Turbo

Imola: Alfa Romeo GTV

Monaco: Renault R5 Turbo

Montreal: Honda Civic

Silverstone: Ford Sierra

Monza: Lancia Delta HF Turbo

Brands Hatch: Jaguar XJ120

Adelaide: Ferrari Mondial
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1986 Monacon Medical Carin löydyttyä ovat siis kaikki sen kauden Medical Carit nyt löytyneet. Ne tulevat tässä:

Rio de Janeiro: Chevrolet Chevette Marajo

Jerez: Porsche 911

Imola: Porsche 944

Monaco: Renault R5 Turbo

Spa-Francorchamps: Porsche 924 GT

Montreal: Nissan 280ZX

Detroit: Porsche 944 Turbo

Paul Ricard: Porsche 911

Brands Hatch: Jaguar XJ312

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 623

Österreichring: Porsche 928

Monza: Lancia Delta HF 4WD

Estoril: Porsche 959

Mexico City: Porsche 930

Adelaide: Nissan Skyline R31

Siinä ovat kauden 1986 Medical Carit.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kausina 1985-1986 Monacossa Course Carina toimi lopulta melkoinen yllätys turva-autoksi. Tämä merkki tosin toimi myöhemmin myös hyvin erikoisena Mainosautona jossakin Meksikon kilpailussa 1990-luvun alussa. Mahdollisesti juurikin kauden 1991 kilpailussa. Joka tapauksessa tämä auto ei juuri esiintynyt kauden 1985 kisassa, mutta kauden 1986 kilpailun alussa hitaan lähdön takia Course Car pääsi tosiaan muutaman sekunnin ajaksi hyvinkin selviin tv-kuviin. ACM:n ratojen turvaajana toimi kausina 1985-1986 eli Kyllösen Matin ensimmäisissä selostamissa f1-kisoissa valkean harmaa ja mustalla Course Car-lätkällä koristeltu Saab 9000 Turbo.:)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten Monacon Course Carin lopullisesti selvittyä päivitystä kauden 1985 Course Carien listaan seuraavaksi. Monacon Course Cariksi osoittautui tarkkaan katseltujen tv-kuvien vertailussa kauden 1985 ja 1986 startin ja kilpailun alussa tapahtuneen lähdön hitauden takia Saab 9000 Turbo. Ei hullumpi turva-autoksi joskin hyvin erikoinen malli.

Ainoastaan Etelä-Afrikan kisan vastaava malli puuttuu edelleen harmittavasti joukosta, mutta muuten kauden Course Carit ovatkin sitten jo löytyneet.

Tässä automalleja:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Estoril: Fiat Uno Turbo

Imola: Ferrari 400

Monaco: Saab 9000 Turbo

Montreal: Honda Vigor

Detroit: Mercury Capri

Paul Ricard: Renault Alpine GTA

Silverstone: Jaguar XJS Cabriolet

Nürburgring: Porsche 944 Turbo

Österreichring: Porsche 928

Zandvoort: Ferrari Mondial

Monza: Alfa Romeo GTV6

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo Alfa 6

Brands Hatch: Ford Sierra

Adelaide: Mitsubishi Colt Starion Turbo
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1986 kaikki Course Carit ovat nyt löytyneet lopulta hyvin pitkän etsinnän jälkeen vihdoin ja viimein. Monacon Course Carina toimi erikoisesti Renaultin vahvasta miehityksestä huolimatta (joskin kauden 1985 Monacon Grand Prixin tapaan kauden 1986 vastaavassa kilpailussa radan huoltoautona oli Renault R4F4-mallin lisäksi myös huoltokuorma-autona Volvon malleja.) Saab 9000 Turbo. Course Car-lätkän lisäksi valkoisen harmaata autoa koristi myös ACM:n oma tunnusmerkki.

Tässä listaa autoista:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Jerez: Opel Kadett

Imola: Lancia Beta HPE

Monaco: Saab 9000 Turbo

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo Alfa 6

Montreal: Nissan 300ZX GL Turbo

Detroit: Ford Sierra

Paul Ricard: Renault Alpine GTA

Brands Hatch: Ford Sierra

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 613

Österreichring: Porsche 928

Monza: Ferrari Mondial

Estoril: Renault 5 Turbo

Mexico City: Ford Mustang GT Turbo

Adelaide: Nissan Skyline R31
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1991 Mexico Cityn kilpailussa eli Meksikon Grand Prixin osalta Medical Car ja Lead Car olivat varsin erikoisia tavallaan. Lead Car eli Mainosauto oli Volkswagen GTI 2 ja Medical Car vuorostaan oli Saab 9000 CD. Course Car vuorostaan oli tuttuun tapaan Chrysler Spirit R/T 16 V.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten hieman Medical Careja vuodelta 1991 listana päivitetyssä muodossa Mexico Cityn Medical Carin löydyttyä:

Phoenix: Honda Prelude

Interlagos: Chevrolet Kadett

Imola: Lancia Delta HF Integrale

Mexico City: Saab 9000 CD

Magny-Cours: Ford Sierra

Silverstone: Ford Sierra

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Porsche 928

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 75

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Opel Calibra

Barcelona: Seat Toledo

Suzuka: Honda NSX
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan tähän sitten joitakin kauden 1984 Medical Careja lisää Estorilin Medical Carin löydyttyä:

Dijon-Prenois: Renault R5 Turbo

Monaco: Renault R5 Turbo

Montreal: Honda Civic

Dallas Fair Park: Renault Fuego

Brands Hatch: Jaguar XJ120

Hockenheim: Porsche 928

Österreichring: Porsche 928

Monza: Lancia Delta HF Turbo

Nürburgring: Mercedes-Benz 190E AMG

Estoril: Volkswagen Passat Break
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1992 Safety Carin ensimmäisenä sinällään virallisena vuotena lajissa nähtiin lopulta vain yksi kutsu radalle kilpailutilanteessa, mutta muutoin poislukien Magny-Coursin ja Silverstonen kisaviikonlopun aikaisia harjoituksia ja niissä organisoituja Safety Car-tilanneharjoittelua niitä ei radalla nähty. Joissakin sessioissa Safety Car teki jopa näkyviä tarkastuskierroksia kauden aikana ja näistä surullisin oli Montrealin aika-ajossa missä Safety Carina toiminut Nissan Silvia ajoi hiekkakuoppaan.

Varsinainen hiekkaan ajanut auto oli Official Car eli kisan virallinen järjestäjäauto, mutta Safety Carin piti kuitenkin toimia radalla ja viedä hiekkaan juuttuneen auton matkustajat pois radalta. Samalla sessio liputettiin poikki punaisilla lipuilla. Seuraavaksi laitan kilpailupaikat ja siten millaisiin tilanteisiin kaudella 1992 Safety Cariin oli kuitenkin varauduttu kilpailuissa:

Kyalami: Ei tilanteita kilpailussa.

Mexico City: Ei tilanteita kilpailussa. (Lähdössä olisi ehkä voitu jatkaa Safety Carin alla, mutta näin ei tehty.)

Interlagos: Ei tilanteita kilpailussa.

Barcelona: 10 kierrosta ennen kilpailun loppua tuomariston oli tehtävä päätös kaatosateen lisääntyessä siitä, että laitetaanko Safety Car radalle vai liputetaanko kilpailu poikki. Tuomariston äänestyksessä Bruynseraeden mielipide kilpailun jatkamisesta voitti Safety Carin äänestyksen niukalla enemmistön turvin ja punaisen lipun äänestäjät olivat vähemmistössä. Kilpailun jälkitunnelmissa Safety Carin käyttöä vastaavissa sadetilanteissa harkittiin käytettävän. Myös Max Mosley peräänkuulutti Safety Carin käyttöä ongelmatilanteissa ja moitti kisajärjestäjiä yleensäkin liian tiukoista kriteereistä niiden käytössä.

Imola: Nigel Mansellin ollessa ajaa ratavalvojan päälle vahingossa kilpailun aikana harkittiin vaarallisen paikan vuoksi otettavan Safety Caria käyttöön. Näin ei kuitenkaan lopulta tehty.

Monaco: Ei tilanteita kilpailussa.

Montreal: Kilpailuviikonloppuna radan tarkastuskierroksilla Nissan Silvia Official Car ajoi hiekoille ja Safety Carina toiminut sama malli joutui hakemaan auton matkustajat pois aika-ajoissa. Aika-ajo keskeytettiin tämän ajaksi punaisilla lipuilla. Kilpailussa Ivan Capellin ja Nigel Mansellin ulosajot olivat aiheuttaa Safety Carin radalle. Lopulta näin ei kuitenkaan tehty, mutta kilpailun jälkihöyryissä FIA:n Max Mosley ilmoitti Ranskan ja Englannin kilpailuun kuitenkin turvallisuuden nimissä tehtävistä Safety Carin harjoitteluajoista.

Magny-Cours: Vapaissa Harjoituksissa Safety Carina toiminut Ford Escort RS Cosworth lähetettiin harjoittelutilanteessa radalle ja kuljettajat simuloivat turva-auton tilannetta kilpailutilanteessa. Harjoitus sujui moitteettomasti, mutta turva-auton nopeus huolestutti kuitenkin vanhempia kuljettajia jotka sinällään hyväksyivät toki Safety Carin käytön.

Kilpailussa ensimmäisen kierroksen kolarit olivat tuomaristolle päänvaiva, mutta lopulta romuista huolimatta Safety Car kutsuttiin ensimmäisen kierroksen ajon jälkeen varikolle. Sen verran 'nopea' RS Cosworth oli, että se ehti jopa Michael Schumacherin eteen varikolle ja hidasti tämän menoa. Myöhemmin sateella radalle otettiin Safety Carin sijaan mieluummin punainen lippu ja kisa päätettiin yhteisajan perusteella mikä ei tuolloin ollut enää miellyttävä päätös. Eli sinällään ei ollut jälleen tarvetta Safety Carille.

Silverstone: Vapaissa Harjoituksissa jatkettiin Safety Carin käyttöä kisatilanteen näyttöajoissa sitä vaativan tilanteen yllättäessä. Ford Escort RS Cosworthin takana myös Mika Häkkinen sai ivallisesti uransa ensimmäiset johtokierrokset Lotuksella tässä harjoituksessa. Muutama vanhempi kuljettaja valitti renkaiden lämpötilojen menemistä Safety Carin takana. Muutoin Safety Carin harjoitus sujui moitteettomasti. Kilpailussa ei ollut tilanteita sen käytölle.

Hockenheim: Ei tilanteita kilpailussa.

Hungaroring: Tässä kilpailussa Safety Car oli paikalla sinällään aloituskierrosten kolarien takia, mutta ei toisaalta myöhemmin lähtenyt Safety Carin nimikkokyltistäkään huolimatta radalle kuten viimeistään sääntöjen mukaan piti. Se aiheutti hetken ajaksi valtavaa sekaannusta. Järjestäjien sekoilua kilpailutilanteissa jatkui Pierluigi Martinin keskeytyksen jälkeen kun huoltoauto lähti radalle vain pysähtyäkseen onneksi varikon jälkeen lähes saman tien.

Spa-Francorchamps: Aloituskierroksen ajoa ja kaatosateen ulosajoista huolimatta Safety Caria ei lopulta kutsuttu radalle kilpailussa.

Monza: Ei tilanteita kilpailussa.

Estoril: Safety Car oltiin lähettää radalle Gerhard Bergerin ja Riccardo Patresen kolarin takia, mutta lopulta romuistakin huolimatta niin ei kuitenkaan tehty. Ainoastaan Safety Car siirrettiin tilapäisesti lähelle varikon porttia ja myöhemmin ajettiin takaisin omalle lähtöpaikalleen hiljaisuudessa kilpailun aikana.

Suzuka: Ei tilanteita kilpailussa sinällään vaikkakin oli lähteä radalle väärän radioviestin perusteella. Kilpailuviikonloppuna Honda NSX ajoi aika-ajossa kaatosateella tarkastuskierroksia ja niidenkin perusteella koko aika-ajo peruttiin lopulta kesken kaiken. Lopullinen syy perumiselle tosin oli helikopterin pääsemättömyys ilmaan sumun takia.

Adelaide: Safety Carilla oltiin valmiita jatkamaan kilpailun alun kolarien takia ja lisäksi myös Mauricio Gugelminin kolaritilanne nähtiin vaarallisena tuomaristossa. Lopulta sitä ei kuitenkaan tehty eli Safety Caria ei lähetetty radalle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten hieman päivitystä kauden 1992 Mainosautojen osalta. Monacon Mainosauto on vihdoin ja viimein löytynyt, mutta Span vastaava malli puuttuu ainoana kauden 1992 Mainosautojen joukosta. Uutena autona mukaan löytyi Bugatti EB 110 SS eli Super Sport. Sitä käytettiin näyttävästi Monacossa.

Tässä kuitenkin listaa automalleista Mainosautojen osalta:

Kyalami: Ford Laser TX3

Mexico City: Chrysler Spirit

Interlagos: Chevrolet Kadett GSi

Barcelona: Ford Sierra

Imola: Alfa Romeo 164

Monaco: Bugatti EB110 SS

Montreal: Honda Accord

Magny-Cours: Ford Fiesta

Silverstone: Ford Fiesta

Hockenheim: Porsche 911

Hungaroring: Porsche 928

Monza: Alfa Romeo SZ

Estoril: BMW M3

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Ford EB Falcon GT
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tulevalle kaudelle ilmeisesti ei aiota enää käyttää mitään erillisiä seisovia lähtöjä turva-auton käytön jälkeen vai kuinka?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ilmeisesti ei. Joka tapauksessa vanhaan aikaan muiden kuin amerikkalaisten formulaluokkien ensimmäinen mainittava turva-auton käyttö F1:stä lukuun ottamatta Euroopassa taisi olla Le Mansissa 1981 tapahtuneen Lafossen kuolonkolarin yhteydessä Hunaudieresin mutkassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1988 Detroitin viimeisessä kilpailussa kilpailun Medical Carina toimi harmaan valkea väritykseltään ollut ja tuolloin erittäin uusi auto eli Ford Probe GT. Ford Probe GT oli Medical Carina 2,2-litrainen ja juuri ja juuri 150 hevosvoimaa tai vähän sitä alle voimaa kehittänyt voimanpesä. Automallia oli saatavilla viisivaihteisena manuaalivaihteistolla tai nelivaihteisena automaattivaihteistolla varustettuna. Auton äärimmäinen huippunopeus oli 225 kilometriä tunnissa ja 7,9 sekuntia kesti kiihdytys huippunopeuteen.

Ainoa muu erikoisuus Medical Carissa verrattuna tavalliseen automalliin (joita ei mallin uutuuden vuoksi paljoa ollut liikkeellä muutenkaan.) oli Punaisen Ristin, huippuluokan kilpailutoimintaan tarkoitettujen virittelyjen ja kilpailun toimikunnan lätkän lisäksi tavallista suurempi polttoainetankki. Medical Cariin mahtui 65 litraa polttoainetta siinä missä tavallisen auton tankki veti korkeintaan 57 litraa polttoainetta ja usein ei edes sitäkään. Myös tavalliseen automalliin verrattuna Medical Carissa riitti enemmän vääntöä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan kauden 1988 Medical Careihin päivitystä Detroitin kilpailun vastaavan selvittyä:

Rio de Janeiro: Chevrolet Chevette Marajo

Imola: Alfa Romeo 75

Mexico City: Honda Accord

Montreal: Honda Accord

Detroit: Ford Probe GT

Silverstone: Jaguar XJ40

Hockenheim: E-sarjan Mercedes-Benz

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 75

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Alfa Romeo 75

Jerez: Porsche 928

Suzuka: Porsche 928

Adelaide: Nissan Skyline R32 Turbo SVD
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1988 Course Carien kohdalta löytyi mielenkiintoinen uusi ilmiö tai paremmin sanottuna käytetty automalli Kanadan osakilpailun Chase Carina ja Medical Carina olivat erimalliset kuin aiemmin. Honda Accord toimi kilpailun Lead Carina eli Mainosautona kun aiemmin olen sanonut sen olleen Medical Car ja Honda Integra toimi vain radanhuollon esimiehen kulkupelinä.:( Pahoittelut aiemmista vääristä tiedoista.

Varsinaisesti Hondan suurista panoksista huolimatta kauden 1988 Montrealin kilpailun Chase Carin ja Medical Carin toimitti radalle Nissan ja jälleen varsin paljon muutenkin formulan valokeilassa tuolloin pyörinyt Paul Beranger oli menestyksekkäästi kaupan takana. Beranger kun oli Nissanin myyntimiehiä ja Bernie piti toki erittäin paljon hyvistä liikemiehistä vaikkakin turva-autojen toiminta kuului enemmän tuolloin AllSportsin kilpailijalle joka sittemmin luopui toiminnasta juurikin AllSportsille ja Paddy McNallyn tarjouksen myötä.

Kilpailun Chase Carina toimi siis Nissan Silvia Grand Prix Special jonka alla hyrisi 188 hevosvoimaa tuottanut moottori. Nissan Silvia Grand Prix Special oli erittäin harvinainen menopeli jota ei juurikaan tuotettu enempää jo muutenkin harvinaisesta Nissan Silvia Grand Prix-mallista. Nissan Silvia Grand Prix Special oli enemmänkin yhteismalli aiemmasta Nissan Silvia Mark 1 alustaratkaisusta, tavalisesta Nissan Silvia S12-mallista ja tietenkin itse tavallisesta Nissan Silvia Grand Prix-mallista. Mahdollisesti vanhan ajan turva-auton takana on voinut olla tyypilliseen tapaan myös Bernien ja järjestäjien suosituksesta pikku värikynää käytetty.:D Hieno auto toki!:thumbup:

Siinä missä Honda Accord Lead Car oli turkoosinpunainen väritykseltään niin Nissan Silvia Grand Prix oli väritykseltään punainen pois lukien mustaa Chase Car-tekstiä. Kilpailun Medical Car taas oli vuorostaan Nissan Silvia 200SX SE ja ei paljonkaan eronnut kilpailun Chase Carista sillä senkin väritys oli punainen. Ainoastaan Punaisen Ristin tunnus auton sivuilla ja valkoinen Medical Car-teksti erottivat auton selvästi Chase Carista. Medical Car kehitti vaihtelevasti 165-170 hevosvoimaa eli se oli myös hieman hitaampi kuin itse Chase Car. Nissan Silvia 200SX SE oli enemmän tai vähemmän uudelleen nimetty ja tehokkaampi versio tavallisesta Nissan Silvia S12-mallista.

Pitkän tekstin päätteeksi korjaan myös kauden 1988 yleistä Course Car-listaa tämän asian selviämisen johdosta:

Laitetaan vielä kerran näillä näkymin kauden 1988 Course Carit listamuodossa:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Imola: Ferrari 412 GT

Monaco: Porsche 928

Mexico City: Porsche 928

Montreal: Nissan Silvia Grand Prix Special

Detroit: Ford Scorpio

Paul Ricard: Renault R21

Silverstone: Rover 825i

Hockenheim: BMW M5 E28

Hungaroring: Tatra 623

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo Alfa 6

Monza: Lamborghini Countach Anniversario

Estoril: Alfa Romeo 164

Jerez: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Suzuka: Honda Accord

Adelaide: Nissan Skyline SVD
 
Ylös