Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tänäänkin nähtiin jälleen varsinainen Safety Car Malesiassa radalla. Tiedä sitten vain, että milloin nähtäisiin käytännössä virtuaalinen Safety Carin käyttö. Ericsson oli tosin ainakin näennäisesti erittäin vaarallisessa paikassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Anderstorpin kilpailussa Ruotsissa kaudella 1977 Järjestysautona toimi jälleen FOCA:n suosiollisella avustuksella edellisen kauden kilpailun kokeilun johdosta Porsche 914. Porsche 914 oli kilpailussa muutoin hyvin samanlainen kuin edelliselläkin kaudella joskin edellisen vuoden saksankielisen kirjailun sijaan käytettiin ruotsalaista kirjailua. Poikkeuksena kirjailun osalta tietenkin oli kuuluisa nimi eli ONS. Auto oli väritykseltään hyvin samanlainen muutoin edeltävän kauden tapaan eli 1976 Anderstorpin kaltaisesti väritys oli oranssi ja konepellissä komeili tietenkin Ruotsin Autoliiton kelta-sininen tunnusmerkki.:)
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Autosportilla aprikoitiin, että turva-auto kutsuttiin Räikkösen renkaanjämien siivoamisen takia. Voi olla myös, että virtuaalinen turva-autoproseduuri ei sittenkään ole niin hiottu loppuun, että sitä uskallettaisiin käyttää.

Pitäisi olla selvät periaatteet, milloin riittää tuplakeltaiset, milloin tarvitaan VSC ja milloin turva-auto? Ja onko periaate sama harjoituksissa, aika-ajoissa ja kisoissa?

Hamiltonin pysähtyminen 1. harkoissa hoidettiin tuplakeltaisilla. Entä jos kyse olisi ollut kisasta?



Merhin spinnaus 2. harkoissa toi punaisen lipun. Ei luotettu tuplakeltaisten varoittavaan vaikutukseen. Miksi VSC ei käytetty?


Näkisin itse, että:
Auto on hyytynyt radan sivuun tai spinnannut hitaan mutkan ulostuloon -> tuplakeltaiset
Auto on vaarallisessa paikassa, johon muut autot lähestyvät suurella nopeudella tai sateen takia on tavallista suurempi lipeämisriski hitaankin mutkan ulostulossa -> VSC
Auto on jäänyt keskellä rataa, rata pitää puhdistaa tai lääkäriauto tulee radalle -> turva-auto
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1992 Safety Careista puhuttaessa katsoin tuossa yksi päivä pitkästä aikaa lähinnä huvin vuoksi tarkistusmielessä noita tuon vuoden turva-autoja. Ja Japanin kilpailussa Safety Carina toimi tavallisen Honda NSX:n sijaan sittenkin toinen ja vuoden 1994 Suzukan kilpailun tapaan sinällään tutumpikin Honda eli Honda Prelude. Safety Car on huomattavasti vähemmän koreileva toisin kuin paria vuotta myöhemmin. Lisäksi erikoisesti Safety Car on omassa tallissaan varikon uumenissa seuraavassa videossa. Seuraavalla videolla Safety Car näkyy pätkässä kohdassa 14.52-14.53.

https://www.youtube.com/watch?v=MHchrX39tM8

Korjaan kyseisen Safety Car-listan siltä vuodelta piakkoin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitan tähän seuraavaksi korjatun listan vuodelta 1992 Safety Carien osalta Suzukan kilpailun Safety Carin paljastuttua Honda Preludeksi Honda NSX:n sijaan. Edelleen Span osakilpailun Safety Car on jossain määrin epävarma, mutta muuten näyttää melko selvältä Safety Carien osalta tämän vuoden osalta vaikka aina voi löytyä päivitettävää silloinkin kun sitä ei osaa juuri odottaa.:)

Tässä kuitenkin listaa Safety Careista päivitettynä:

Kyalami: Honda NSX

Mexico City: Chrysler Phantom

Interlagos: Chevrolet Kadett GSi

Barcelona: Fiat Tempra

Imola: Fiat Tempra

Monaco: Italdesign Aztec

Montreal: Nissan Silvia S13 Drift Special

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Ford Escort RS Cosworth

Monza: BMW 850CSi

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Suzuka: Honda Prelude

Adelaide: Ford EB Falcon Turbo
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1994 Safety Carista tuli enemmän tai vähemmän jälleen vahvistetusti osa lajia. Vuosi 1994 oli merkittävä vuosi sinällään myös Safety Carin käytölle lajissa. Kauden kilpailuista väistämättömästi kuuluisimmat kilpailut niiden käytössä olivat Imola ja Suzuka, mutta monia muitakin kilpailuja kaudella oli milloin Safety Car olisi voinut olla kilpailussa radalla tai se oli huomattavassa valmiudessa lähtemässä radalle. Vuodesta 1994 puhuttaessa se oli tavallaan viimeinen vuosi jolloin Safety Carinkin käyttö oli erityisesti aivan alkukaudesta hyvinkin vieraan oloista, mutta loppukautta kohden Safety Carin osalta sen käyttöä haluttiin yleistää lajissa enemmänkin.

Etenkin kun se oli mukana säännöissä. Erityisen paljon Safety Carin käyttöön yleensäkin kiinnitettiin paljon huomiota juuri Imolan jälkeen. Toisaalta kaudella 1994 Safety Carin osalta oli muutama merkittäväkin tapahtuma. Ensiksi lajiin vahvasti omaa osuuttaan ajanut Porsche herätti huomiota haluamalla itselleen Safety Carien käyttöoikeudet toimituksineen.

Kun se ei saanut tätä niin se kauden 1993 tapaan kuitenkin toimitti silti kauden kilpailuihin Mainosautot. Mainosautolle vuosi 1994 oli ehkä jälkikäteen nykypäivän mittapuulla katsoen merkittävin. Etenkin kun se sai sittemmin lyhyeksi osoittautuneen idean mukaisesti ajaa kolmessa ensimmäisessä kilpailussa (Interlagosissa Porsche 911 Lead Car tosin esiintyi vain hyvin lyhyesti tv-kuvissa ennen häviämistä varikolle, mutta Aidassa ja Imolassa Porsche 911 Lead Car vetikin sitten joukkoa omalla tavallaan.) lämmittelykierroksen kärjessä ennen ajamista varikolle tai omalle paikalleen radalla muutoin osoitettuun paikkaan.

Idea herätti vastustusta Ayrton Sennassakin ja Imolan aikaan luvattiin, että Monacossa ei enää ajateta Lead Caria lämmittelykierroksella ennen kilpailun starttia. Kuljettajien osalta Safety Carkin herätti paljon ristiriitaisia tunteita. Yhteisesti haluttiin kuitenkin vain riittävän turvallinen ja nopea Safety Car kisaan. Itsessään FIA:n silmissä paras Safety Carin toimittaja lajiin oli kaudella 1994 Renault jonka oma sarjan virallinen Safety Car Renault A610 Turbo Special saikin ruutuaikaa aina kaikenlaisissa tilaisuuksissa kaudella ja jota myös käytettiinkin kaudella pariin otteeseen.

Muutoin enimmäkseen ainakin vielä 1994 Renault oli jokseenkin samanlaisessa asemassa kuin mitä Ford oli ollut kausilla 1992-1993 eli sen toimittamia turva-autoja käytettiin kyllä, mutta edelleen FIA:n itsensä nimeämän kauden suosikkiautotehtaan asemaa heikensi sääntö josta ei kaudella 1994 päästy eroon eli kattojärjestö salli edelleen käytettävän myös järjestäjien tuomia ja suosittelemia automalleja niin Safety Carina kuin Medical Carinakin. Imolan Mustan Viikonlopun jälkeen kaudella Renault alkoi vahvasti ajaa omaa asemaansa.

Renault teki parhaansa ja aikoi erityisesti kaudella 1995 vahvistaa asemaansa lajissa entistäkin suuremmaksi. Safety Carien puolella Imolan jälkeen haluttiinkin enemmän tehokkuutta, mutta Medical Carien puolella tuntui edelleen olevan vanhanaikaisuutta ilmassa enemmänkin. Toisaalta taas Monacossa debytoinut Renault Laguna Break ei mitenkään hirvittävästi vakuuttanut. Ja järjestäjät vieläkin käyttivät melko vahvasti sananvaltaa omienkin autojensa osalta. Renault aikoi tuoda kaudella 1995 lajiin kauden 1994 lopulla alustavasti Renault Laguna V6 Turbon sarjan säännölliseksi Medical Cariksi.

Imolan kohtalokkaassa kilpailussa kaudella järjestäjät kieltäytyivät käyttämästä Renault A610 Turbo Specialia tai edes kompromissina paikalla ollutta Porsche 911 Lead Caria tai erikseen Max Angelellin itsensä haluamaa Porsche Carrera Turboa. Toisaalta Imolan kohtalokas Safety Car eli Opel Vectra 4x4 Turbo GT ei kuitenkaan ollut mikään tavallinen tai vain hyvin vähän muokattu Opel Vectra ja ilmeisesti auton jarrujen hajoaminen tai ainakin erittäin paha vaurioituminen kahden kierroksen jälkeen aiheutti sittemmin kuuluisan hitauden radalla.

Siihen asti Safety Car oli pystynyt hoitamaan työnsä oikein ja aivan samalla tavalla kuin vaikkapa edelliskauden melko usein Safety Carina käytetty Ford Escort RS Cosworthkin. Sittemmin Imolan jälkeen suurimman osan kautta hiljaisuutta jatkui vaikkakin Suzukan sateella Safety Car tuli radalle ja näkyi varsin usein. Safety Carina toimi Honda Prelude.

Kauden 1994 lopulla Safety Carin käytön pykäliä kautta 1995 varten lievennettiin ja samalla myös Safety Carille tuli Suzukasta 1994 eteenpäin alustavasti ja vahvistetusti kaudesta 1995 lähtien oikeus lähteä kaatosateella tai muutoinkin kuivalla kelillä radale poikkeuksellisen vaaran takia. Sillä oli oikeus aloittaa kilpailu eli uusintalähdöt suoritettaisiin Safety Carin takaa ja sitten se tietyn määrän jälkeen kierroksia vetäytyisi radalta. Eli Safety Carin merkitys lajissa siis kasvoi vaikkakin suurilta osin murheellisten Imolan tapahtumien myötä. Laitan tähän seuraavaksi kauden 1992 tapaan kilpailu kilpailulta tilanteet missä Safety Car esiintyi kilpailussa tai oli mennä radalle kilpailussa kauden 1994 osalta.

Tässä ne tulevat:

Interlagos: Ei tilanteita kilpailussa joskin oli lähteä radalle Eddie Irvinen valtavan kolaritilanteen vuoksi varmuuden varalle. Ja aloituskierrosten Bertrand Gachotin ja Olivier Berettan kolarien myötä. Tässä kilpailussa käytettiin Porsche 911 Lead Caria sen alussa joskin erittäin vähän ennen kuin Ford Verona 2.0 otti paikkansa ruudukon takana.

Ti Circuit Aida: Ei tilanteita kilpailussa joskin oli jäädä radalle aloituskierrosten kolarien takia. Myös Karl Wendlingerin ja Michele Alboreton kolari huoletti järjestäjiä. Tässä kilpailussa käytettiin Porsche 911 Lead Caria sen alussa ennen kuin Porsche 928 otti paikkansa ruudukon takaa.

Imola: Oli radalla kilpailun ensimmäisen osion aikana ensimmäiset 4-5 kierrosta lähteestä riippuen JJ Lehdon ja Pedro Lamyn kolarin takia. Safety Car tuli sen mukanaolon aikana kolmatta kertaa radalle Imolassa ja tavallaan neljättä kertaa kun Hungaroringilla 1992 Safety Car ei koskaan lähtenyt radalle. Sittemmin oli lähteä uudelleen radalle heti Sennan kolarin jälkeen, mutta punainen lippu katkaisi kisan.

Sittemmin oli mennä radalle vielä Michele Alboreton keskeytyksen johdosta, mutta tuomaristo ei lähettänyt Max Angelellia radalle tilanteen tapahduttua vain varikolla. Kaikkein eniten useimpia katsojia ihmetytti Safety Carin yllättävä käyttö tilanteessa normaalisti olisi kisa keskeytetty punaisella lipulla ja aloitettu uudelleen alusta. Tai ensin lähetetty varmuuden vuoksi Safety Car ja sittemmin heilutettu punaista lippua.

Varsinaisen Safety Carin teknisten murheiden vuoksi kilpailun muut vaaratilanteet olisi todennäköisesti hoidettu toisella automallilla eli melko todennäköisesti Porsche 911 Lead Carilla jota tässä kilpailussa käytettiin viimeisen kerran lämmittelykierroksen alussa ennen kuin Opel Vectra 4x4 Turbo GT otti paikkansa ruudukon takaa.

Monaco: Ei tilanteita kilpailussa joskin oli jäädä radalle ensimmäisen kierroksen osumien vuoksi. Ja myös Mark Blundellin öljyjen vuoksi.

Barcelona: Ei tilanteita kilpailussa joskin oli jäädä radalle ensimmäisen kierroksen osumien vuoksi ja Olivier Berettan auton hajoamisen vuoksi.

Montreal: Ei tilanteita kilpailussa.

Magny-Cours: Oli lähteä radalle niin Gianni Morbidellin ja Olivier Panisin kuin myös Jean Alesin ja Rubens Barrichellon kolareiden vuoksi. Muutoin ei tilanteita kilpailussa.

Silverstone: Ei tilanteita kilpailussa joskin oli jäädä radalle Martin Brundlen huikean tulipalokeskeytyksen myötä ja osin myös Eddie Irvinen öljyjenkin lisäksi.

Hockenheim: Erikoisesti Safety Car ei jäänyt radalle jatkamaan ensimmäisen kierroksen jättikolarin myötä eikä kilpailua edes keskeytetty punaisella lipulla. Todennäköisesti ilman Imolan traagisia tapahtumia Safety Car olisi jatkanut radalla. Myöskään Jos Verstappenin varikkopalo ei saanut Safety Caria myöhemmin radalle joskin varikolla tapahtuvat onnettomuudet tuskin olisivat sinällään vaikuttaneet tilanteeseen. Muutoin ei tilanteita kilpailussa.

Hungaroring: Ei tilanteita kilpailussa joskin oli jäädä radalle jatkamaan Ukyo Katayaman, Eddie Irvinen ja Rubens Barrichellon välisen kolarin takia. Myöhemmin myös Andrea de Cesariksen ja Gianni Morbidellin kolarin takia. Myös David Coulthardin keskeytys oli aiheuttaa lähdön radalle.

Spa-Francorchamps: Ei tilanteita kilpailussa joskin oli lähteä radalle kilpailussa David Coulthardin ja Mark Blundellin osumisen takia. Hirvittävästi iloa ei herättänyt myöskään David Brabhamin irtopyörä kilpailun aikana.

Monza: Oli mukana keskeytyneessä lähdössä ja toisessa lähdössä oli jäädä jatkamaan Jos Verstappenin, Alessandro Alex Zanardin ja Gianni Morbidellin kolarien takia. Muutoin ei tilanteita kilpailussa.

Estoril: Oli lähteä radalle Jean Alesin ja David Brabhamin kolarin takia. Muutoin ei tilanteita kilpailussa.

Jerez: Ei tilanteita kilpailussa.

Suzuka: Oli radalla kilpailussa kierrosten 3-10 ajan ensimmäisellä osuudella ja lisäksi toisesta osuudesta kierrokset 15-19. Safety Car oli kilpailun rankkasateen ja kolarien uhan takia jatkuvassa valmiudessa lähteä radalle, mikä oli verraten harvinaista Safety Carin varsinaisen mukanaolon aikana siihen asti. Ihme kyllä kisaa ei missään välin uudelleen keskeytetty tai Safety Caria ei lähetetty uudelleen. Safety Carina toiminut Honda Prelude tuntui sopivan kuljettajille hyvin joskin auton ohjaus oli raskaanoloinen ja melko huono etenkin sateella. Kuivassa kelissä Safety Car olisi toiminut paremmin todennäköisesti.

Adelaide: Ei tilanteita kilpailussa joskin oli lähellä lähteä radalle kierroksella 35 tapahtuneen Michael Schumacherin ja Damon Hillin kolarien takia, kierroksella 66 tapahtuneen Mark Blundellin ulosajon takia ja lopulta joko Pierluigi Martinin tai Michele Alboreton keskeyttäessä aivan kilpailun lopussa radan pääsuoran varikkomuuria vasten. Aiemmin viikonloppuna oli perjantaina radalla Michael Schumacherin kolarin takia. Safety Carina käytössä olisi kauden päätöksessä ollut Holden Commodore.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1991 Course Careja jälleen tutkiessani pitkästä aikaa törmäsin sellaiseenkin seikkaan, että Course Carina ei sitten kuitenkaan lopulta toiminut Kanadan Grand Prixissä 1991 Chevrolet Lumina vaan varsin kovan ja tutunkin Pontiac Trans-Amin hyvinkin kovatehoinen isoveli Pontiac Trans-Am Firebird Formula Firehawk.

Jälleen hieman Amerikan malliin korealla nimellä varustettu Course Car tosiaan oli pettävän tavallinen, mutta erittäinkin nopea tavalliseksi versioksi Pontiac Trans-Amista tai Pontiac Trans-Am Firebirdistä. Formula Firehawk tai joissakin yhteyksissä myös Formula SLP Firehawk oli melkein kokonaan suunniteltu vain huippuluokan luksusautomalliksi ja muun muassa Kanadan Montrealissa 1991 toiminut Course Car oli käytännössä ainoa laatuaan.

Tavallisen valkoinen auto pienine Course Car-lätkineen ja Kanadan lipuin oli kuitenkin omalla tavallaan nopein Pontiacin sen hetken katuautomalli. Parhaimmillaan Course Carista lähti tehoja jopa yli 350 hevosvoimaa. Formula Firehawk oli ollut ehdolla myös Indy 500:n Pace Cariksi, mutta siihen ei sitten sitä lopulta otettu.

Käytännössä kuitenkin kilpailuviikonloppuna Formula Firehawkista irtosi tehoja polttoaineen, renkaiden ja koko auton turvarungon säästämisen nimissä vain 250-300 hevosvoimaa mikä kuitenkin oli silti erittäin hyvä määrä ja Formula Firehawk oli monien kuljettajienkin mielestä riittävän hyvä olemaan kilpailun turvallisuuden valvojana radalla. Myös Medical Carkin oli erilainen kuin mitä luulin. Siten seuraavissa viesteissä asiat tulevat kauden 1991 kohdalla jälleen hieman muuttumaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Edellisestä viestistä poiketen puheet Montrealin 1991 Medical Carista olivat pientä erehdystä koska aiemminhan en ole edes merkinnyt lainkaan sitä näihin listoihin koska se ei ollut juuri näkynyt videokuvissa. Tai videokuva sen esiintymisestä oli niin huonoa, että ei ollut järkeä siitä mitään kertoa kun ei ollut varmaa tietoa asiasta.

Lopulta sain tänään vihdoin ja viimein pitkän katselun jälkeen selville, että kyseessä on Pontiac Grand Prix Turbo Coupe GTP 24 V V6.:) Kyseinen automalli kehitti ainakin 210 hevosvoimaa ja suurimmillaan 220-230 hevosvoimaa ja keskimäärin se oli yhtä nopea tehoiltaan kuin vaikkapa Oldsmobile Cutlass Supreme.

Siten Chevrolet Lumina toimi ilmeisesti kauden 1991 Kanadan Grand Prixissä vain Mainosautona tai sitten se oli vain radanhuollon esimiehen auto joskin muistaakseni kyseinen auto saattoi olla myös Chevroletin hemmetin pitkänomainen limusiinin näköinen kolossi lähtöruudukon takana kun kisaan lähdettiin.:eek: Pian laitan korjaukset siten niin Course Carien kuin myös Medical Carien listaan kaudesta 1991 puhuttaessa joskin oikeammin Medical Carin osalta Montreal on lisäys aiempiin automalleihin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tämän johdosta lisäänkin vuoden 1991 Course Carien täyden listan alle Montrealin automallin korjauksen:

Phoenix: Ford Mustang

Interlagos: Chevrolet Kadett

Imola: Opel Omega

Monaco: Italdesign Aztec

Montreal: Pontiac Trans-Am Firebird Formula Firehawk

Mexico City: Chrysler Spirit

Magny-Cours: Renault Alpine GTA

Silverstone: Renault Alpine GTA

Hockenheim: Porsche 959

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 164

Monza: Alfa Romeo 164

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Barcelona: Lotus Omega

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: BMW M5 E34
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten hieman Medical Careja vuodelta 1991 listana päivitetyssä muodossa Montrealin Medical Carin löydyttyä kokonaan uutena automallina mukaan listaan. Tämän jälkeen ei enää paljon puutu Medical Carin täydellisestä listasta automallien osalta.

Tässä listaa Medical Careista:

Phoenix: Honda Prelude

Interlagos: Chevrolet Kadett

Imola: Lancia Delta HF Integrale

Montreal: Pontiac Grand Prix Turbo Coupe GTP 24 V V6

Mexico City: Saab 9000 CD

Magny-Cours: Ford Sierra

Silverstone: Ford Sierra

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Porsche 928

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 75

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Opel Calibra

Barcelona: Ford Sierra

Suzuka: Honda NSX
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1991 ja 1992 Course Careihin ja Safety Careihin tulee seuraavaksi melkoisia muutoksia. Eilen myöhään illalla ja tänään katsoin tuossa aiemmin päivällä uudelleen noiden vuosien automalleja tällä kertaa Portugalin Estorilin osalta. Tuli katsottua ja kerrankin oikein hyvän videokuvan avulla automallin totuus selvisi lopullisen selvästi kunnolla. Ja tällä kertaa en olisi todellakaan osannut odottaa löytäväni aivan sellaista automallia kuin mitä luulin mikäli se olisikin koskaan osoittautunut erilaiseksi.:)

Kyseisinä vuosina ei suinkaan käytössä ollut aiemmin todettu Mercedes-Benz AMG 300 E32 vaan varsinainen automalli noina vuosina Estorilin turvallisuudesta vastaavana oli lopulta 140 hevosvoimaa kehittänyt Renault 19 16V.

Mustan savunharmaa auto erottui uusimman videokuvan johdosta siten, että siinä ei ollut Mercedes-Benzin AMG-mallin tai muutenkaan tuttua johtotähteä tai ns. Verkko-osaa auton ajovalojen välissä toisin kuin siinä. Lisäksi Renault 19 (Joissakin harvoissa lähteissä tai myyntinimikkeillä Renault R19 tunnettu.) omasi selvän alapohjan osuuden alempien alavalojen kera toisin kuin Mercedes-Benzin AMG-malli nimenomaan mallin AMG 300 E32:sta puhuttaessa.

Joka tapauksessa vuoden 1991 Course Carin osalta erikoista oli vain järjestäjien lätkä auton sivuilla ja Course Car-teksti valkealla kirjoitettuna. Vuoden 1992 Safety Car samasta automallista oli hyvin samanlainen. Oikeastaan muutos oli varsin nimellinen. Safety Car-teksti kirjoitettiin samalla valkealla värillä isommalla tekstialalla ja järjestäjien lätkän sijaan autojen sivuilla komeili FIA:n ja Formula 1:n silloinen hyvinkin komea tunnusmerkki ja Official Safety Car teksti pienemmällä käsialalla heti Safety Carin jälkeen.

Mahdollisesti mikäli Renault todella toimi myös vuosina 1992-1996 täysin virallisena FIA:n Safety Carina lajissa niin Renault 19 saattoi hyvinkin olla Renaultin varsinainen kauden automallikin virallisesti kaudella 1992 kun Renaultilla ja FIA:lla oli vuosina 1992-1996 melkoista aina tuo virallinenkin komeilu, mutta olihan heillä välillä ainakin todella hyviäkin automalleja lajin virallisena turva-autona.:alppu:

Laitan korjaukset kausien 1991 Course Carien ja 1992 Safety Carien listaan hyvin pian.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tämän johdosta lisäänkin vuoden 1991 Course Carien täyden listan alle Estorilin automallin korjauksen:

Phoenix: Ford Mustang

Interlagos: Chevrolet Kadett

Imola: Opel Omega

Monaco: Italdesign Aztec

Montreal: Pontiac Trans-Am Firebird Formula Firehawk

Mexico City: Chrysler Spirit

Magny-Cours: Renault Alpine GTA

Silverstone: Renault Alpine GTA

Hockenheim: Porsche 959

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 164

Monza: Alfa Romeo 164

Estoril: Renault 19 16V

Barcelona: Lotus Omega

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: BMW M5 E34
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitan tähän seuraavaksi korjatun listan vuodelta 1992 Safety Carien osalta Estorilin kilpailun Safety Carin paljastuttua Renault 19 16V:ksi Mercedes-Benz AMG 300 E32:n sijaan. Edelleen Span osakilpailun Safety Car on jossain määrin epävarma, mutta muuten näyttää melko selvältä Safety Carien osalta tämän vuoden osalta vaikka aina voi löytyä päivitettävää silloinkin kun sitä ei osaa juuri odottaa. Kuten aivan juuri tarkastetun Estorilin kohdalta.:dunno:

Tässä kuitenkin listaa Safety Careista päivitettynä:

Kyalami: Honda NSX

Mexico City: Chrysler Phantom

Interlagos: Chevrolet Kadett GSi

Barcelona: Fiat Tempra

Imola: Fiat Tempra

Monaco: Italdesign Aztec

Montreal: Nissan Silvia S13 Drift Special

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Ford Escort RS Cosworth

Monza: BMW 850CSi

Estoril: Renault 19 16V

Suzuka: Honda Prelude

Adelaide: Ford EB Falcon Turbo
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Monacon kilpailussa nähtiinkin sitten vähän aikaa Virtuaalinen Turva-auto tilanne joskin vain vähän aikaa kun tilanne muuttui varsinaisen Turva-auton vaativaksi. Vielä saa odotella, että nähtäisiin kunnollinen pelkkä Virtuaalisen Turva-auton tilanne kokonaisuudessaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten ajankuluksi pitkästä aikaa vuosien 1992-1996 käytettyjen muiden merkkisten Safety Carien määriä ennen Mercedes-Benzin valtakautta. Edellisestä yhteiskokoelmasta on kulunut aikaa varsin paljon joten laitan tähän uudelleen eniten esiintyneimmät autonvalmistajat merkeittäin:

Renault: 18 kertaa kilpailussa

Ford: 14-16 kertaa kilpailussa

Porsche: 11 kertaa kilpailussa

Honda: 7 kertaa kilpailussa

Tatra: 5 kertaa kilpailussa

Fiat: 5 kertaa kilpailussa

Holden: 4 kertaa kilpailussa

Ferrari: 3 kertaa kilpailussa

Opel: 2 kertaa kilpailussa

Pontiac: 2 kertaa kilpailussa

Mercedes-Benz: 2 kertaa kilpailussa

Chrysler: Kerran kilpailussa

Chevrolet: Kerran kilpailussa

Italdesign: Kerran kilpailussa

Nissan: Kerran kilpailussa

Alfa Romeo: Kerran kilpailussa

BMW: Kerran kilpailussa

Audi: Kerran kilpailussa

Lamborghini: Kerran kilpailussa
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitan vielä vuosien 1992-1996 Safety Carien lisäksi myös vuosien 1990-1991 Course Carien esiintyvyydet automerkkien osalta laskettuna joukkoon. Jonkun verran pieniä muutoksia tulee ja poistumisiakin tulee päivitysten jälkeen.

Tässä kuitenkin automerkit turva-autojen osalta vuosilta ennen Mercedes-Benzin tuloa lajin pääsääntöiseksi turva-autojen toimijaksi:

Renault: 23 kertaa kilpailussa

Ford: 16-18 kertaa kilpailussa

Porsche: 12 kertaa kilpailussa

Honda: 11 kertaa kilpailussa

Opel: 7 kertaa kilpailussa

Tatra: 7 kertaa kilpailussa

Alfa Romeo: 5 kertaa kilpailussa

Holden: 4 kertaa kilpailussa

Chevrolet: 3 kertaa kilpailussa

Pontiac: 3 kertaa kilpailussa

Chrysler: 3 kertaa kilpailussa

Ferrari: 3 kertaa kilpailussa

Italdesign: 2 kertaa kilpailussa

Nissan: 2 kertaa kilpailussa

Mercedes-Benz: 2 kertaa kilpailussa

BMW: 2 kertaa kilpailussa

Lamborghini: Kerran kilpailussa

Audi: Kerran kilpailussa

Lotus: Kerran kilpailussa

Espanjan Grand Prixin 1991 Course Car voi tilanteesta riippuen olla myös Vauxhall, Carlton tai ylimääräinen Opelkin. Aiempi SEAT poistui luettelosta kun auto oli kaikkea muuta kuin juuri SEAT. Hyväksyen 1991 Barcelonan Course Carin Opeliksi Opelia olisi esiintynyt Course Carina/Safety Carina 8 kertaa noina vuosina 1990-1996 radalla. Laitoin sen tähän kuitenkin Lotuksena. Ja voivathan nuo kokonaismäärät vielä muuttua tulevaisuudessa. Toivottavasti ei kuitenkaan enää paljon. Eikä kyllä ehkä hyvällä onnella niin käykään.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1985 kohdalta uutta löytyi Estorilin kilpailun osalta kilpailussa käytetyn Medical Carin osalta. Historian toista kertaa käytettiin AMG-tason Mercedes-Benziä Medical Carina sillä Portugalin Grand Prixin Medical Carina toimi Mercedes-Benz 190E AMG. Estorilin Medical Car oli väritykseltään tummanvihreä joka näytti synkkää ja sateista taustaa vasten yllättävänkin harmaanvihreältä. Lisäksi autossa oli tietenkin pienellä mustalla tekstialalla kirjoitettu Autodromo do Estoril ja lisäksi Punaisen Ristin merkki löytyi auton sivulta. Estorilin Course Carina toimi tietysti erittäinkin hidas Fiat Uno Turbo, radanhuollon esimiehen autona toimi Porsche 928 ja Mainosautona toimi BMW M3 E30. Lisään tuon Medical Carien listaan tuolta vuodelta hyvin pian.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitan tähän myös joitakin kauden 1985 Medical Careja Estorilin vastaavan löydyttyä:

Rio de Janeiro: Fiat Uno Turbo

Estoril: Mercedes-Benz 190E AMG

Imola: Alfa Romeo GTV

Monaco: Renault R5 Turbo

Montreal: Honda Civic

Silverstone: Ford Sierra

Nürburgring: Mercedes-Benz 190E AMG

Monza: Lancia Delta HF Turbo

Brands Hatch: Jaguar XJ120

Adelaide: Ferrari Mondial
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1985 ja 1986 Monacon Grand Prixiä tuli tarkasteltua vielä kerran muutoin uudelleen kokonaista lähetystä ja ehkä vieläkin mahdollisesti tulevaa vuoden 1985 kausikoostetta varten ja kilpailun loputtua ja Alain Prostin juhliessa voittoaan kameran siirtyessä molempina vuosina muutoin radalle vielä lähetyksen lopuksi takaisin paljastui melkoinen yllätys:

Kilpailun ja vuosien 1985 ja myös vuoden 1986 oikea Course Car itse asiassa ei suinkaan ollut Saab 9000 Turbo vaan kyseinen menopeli jota aiemmin luulin Course Cariksi olikin vain ACM:n radanhuollon esimiehen nopean toiminnan auto. Sen sijaan Medical Car eli Renault R5 Turbo oli oikea ja itse Course Car ei aiemmin selvinnyt vain sen takia, että kyseistä Course Caria ei ollut lähdön aikana lähtöruudukossa ollenkaan...

Vanhempaan aikaan 1980-luvulta aina suurin piirtein vuosiin 1994-1995 F1-kisojen starteissa ei aina pakollisesti välttämättä ruudukossa ollut lähdössä mukana Course Caria tai välillä vuodesta 1992 eteenpäin edes Safety Cariakaan vaan ainoastaan pelkkä Medical Car mahdollisten muiden turvallisuudesta vastaavien autojen kanssa. 1990-luvun kisoista muistaakseni ainakin Suzukassa 1992 Honda Prelude Safety Car oli vallan muualla kuin itse ruudukossa tai se viimeistään ajettiin varikkopilttuun sisälle avauskierroksen jälkeen sillä Ayrton Sennan keskeytettyä auto odotti siististi sisätiloissa.:eek:

Vuoden 1985 ja 1986 Monacon Grand Prixin aikana Course Car oli ilmeisesti sijoitettu varikolle tai muutoin Monacon Monte-Carlon radan turvaramppialueelle josta rampin aukaistua lähdettiin sinne nykyisin Formula E:n käytössä olevalle pienemmälle Monte-Carlon radalle. Siten autoa ei voinut käytännössä mitenkään havaita tv-kuvasta.

Joka tapauksessa vuosina 1985 ja 1986 Monacon Grand Prixin Course Car oli punainen Ferrari jossa oli valkealla tekstialalla kirjoitettu tekstillä Voiture d' Intervention ja Voiture de Securite Monacon Grand Prixin virallisen kilpailuvuosinumeron ja ACM:n pienen tunnusmerkin lisäksi. Lisäksi Monacon tyyliin hälytysvalot olivat puna-sini-valkoiset tavallisesta keltaisesta tai oranssista poiketen. Melkoinen yllätys oli, että Course Car ei ollut Ferrari Mondial vaan peräti itse Ferrari Testarossa!:eek:

Kyseinen Course Car lähti radalle välittömästi heti kun kisa oli ohi selvästi molempina vuosina ja se teki tarkastuskierroksen kisan päätyttyä yhdessä Medical Carin, radanhuollon esimiehen auton ja Renault R4F4-huoltoauton kanssa. Ferrari Mondialista Testarossan erotti hieman siveämmästä etumuotoilusta ja auton tuuletusaukkojen eli ns. Kidusten sijaitsemisen aivan auton sivussa siinä missä Mondialissa ne olivat ylempänä, pienempiä kuin Testarossassa ja lisäksi melkein ikkunassa kiinni.

Korjaan tuon vuosien 1985 ja 1986 Course Carin listoihin heti kuin mahdollista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten Monacon Course Carin lopullisesti selvittyä päivitystä kauden 1985 Course Carien listaan seuraavaksi. Monacon Course Cariksi osoittautui vielä kerran erittäin tarkkaan katseltujen tv-kuvien vertailussa kauden 1985 ja 1986 kilpailun loppujen ja parin erittäin tarkkaan katsotun vuoden 1984 Ferrari Mondial Course Carin kuvien perustelujen ja vertailujen jälkeen Ferrari Testarossa. Ei hullumpi turva-autoksi.:cool:

Ainoastaan Etelä-Afrikan kisan vastaava malli puuttuu edelleen harmittavasti joukosta, mutta muuten kauden Course Carit ovatkin sitten jo löytyneet.

Tässä automalleja:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Estoril: Fiat Uno Turbo

Imola: Ferrari 400

Monaco: Ferrari Testarossa

Montreal: Honda Vigor

Detroit: Mercury Capri

Paul Ricard: Renault Alpine GTA

Silverstone: Jaguar XJS Cabriolet

Nürburgring: Porsche 944 Turbo

Österreichring: Porsche 928

Zandvoort: Ferrari Mondial

Monza: Alfa Romeo GTV6

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo Alfa 6

Brands Hatch: Ford Sierra

Adelaide: Mitsubishi Colt Starion Turbo
 
Ylös