Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan kauden 1988 Medical Careihin päivitystä Montrealin kilpailun vastaavan mallin korjauksen johdosta:

Rio de Janeiro: Chevrolet Chevette Marajo

Imola: Alfa Romeo 75

Mexico City: Honda Accord

Montreal: Nissan Silvia 200SX SE

Detroit: Ford Probe GT

Silverstone: Jaguar XJ40

Hockenheim: E-sarjan Mercedes-Benz

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 75

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Alfa Romeo 75

Jerez: Porsche 928

Suzuka: Porsche 928

Adelaide: Nissan Skyline R32 Turbo SVD
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1984 Hollannin Grand Prixin pitoaikaan Zandvoortissa kilpailun Medical Carina toimi BMW Touring Nederland. Järjestäjien hieman erikoisesti nimetty automalli oli hyvinkin erikoinen BMW sinällään ja erittäin tehokas Medical Cariksi. Kyseinen BMW:n malli kehitti 290 hevosvoimaa joten todennäköisesti alustana käytettiin BMW 635CSi:tä ja moottorina pyöri todennäköisesti M88. Väritykseltään auto oli savunharmaan mustavalkoinen ja tietysti Punaisella Ristillä merkitty. Muita eroja autossa ei ollut paitsi tietenkin pieni Hollannin lippu oli auton takaosassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan tähän sitten joitakin kauden 1984 Medical Careja lisää Zandvoortin Medical Carin löydyttyä:

Dijon-Prenois: Renault R5 Turbo

Monaco: Renault R5 Turbo

Montreal: Honda Civic

Dallas Fair Park: Renault Fuego

Brands Hatch: Jaguar XJ120

Hockenheim: Porsche 928

Österreichring: Porsche 928

Zandvoort: BMW Touring Nederland

Monza: Lancia Delta HF Turbo

Nürburgring: Mercedes-Benz 190E AMG

Estoril: Volkswagen Passat Break
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1985 Saksan Grand Prix Nürburgringin radalla oli erilaisten saksalaisten autonvalmistajien toimittamien automallien leikkikenttää. Tosin erikoisuus radalla viikonloppuna oli radanhuollon esimiehen autona toiminut Ford Capri RS 2600. Kilpailun Mainosautona toimi vuorostaan edelliskauden Nürburgringillä ajetusta kauden 1984 Euroopan Grand Prixin Mercedes-Benz 190E 2.3-16 V:stä poiketen BMW 635CSi. Väritykseltään Mainosauto oli valkoinen ja radanhuollon auto taas vuorostaan valkoisen harmaan musta.

Radanhuollon esimiehen johtoautossa oli myös S-merkki kun kaikissa muissa huoltoautoissa oli tietenkin R-merkki ja virallisemmissa autoissa kilpailujärjestäjän lätkä ja Medical Carissa ja Course Carissa oli tietenkin omat erikoistunnuksensa. Radanhuollosta muutoin vastasivat Mercedes-Benzin muut pienemmät autot ja Mercedes-Benzin omat kuorma-autot. Kilpailun Medical Carina toimi edellisvuodenkin tapaan jälleen AMG-mallin Mercedes-Benz eli Mercedes Benz 190E AMG. Medical Car oli myös väritykseltään mustan harmaa valkealla Punaisen Ristin lätkällä varustettuna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Aikanaan 1990-luvun puoliväliin mennessä Saksan Grand Prixin kilpailuissa oli enemmän tai vähemmän ONS:n palveluksessa ollut radanhuollon miehistö tyytyväisiä silloiseen uuteen nopeaan autohankintaan esimiespuolelle. Radanhuollon esimiehellä oli muun muassa Saksan Grand Prixin kilpailuissa vuosina 1995-1997 käytössä tuolloin muutenkin turva-autoksi lajiin Mercedes-Benzin puolelta arvuuteltu Mercedes-Benz 500.

Esimerkiksi kauden 1995 Hockenheimin kilpailussa käytössä ollut radanhuollon esimiehen nopean toiminnan auto Mercedes-Benz 500 oli väritykseltään vihreän harmaa keltaisin ONS:n kirjaimin ja tietenkin yleisten lajin logojen lisäksi. Vuoteen 1997 mennessä kaikissa Saksan kisoissa siihen asti oli palvellut ainakin 23 eri automallia nopean toiminnan autona radanhuollossa.

Tunnetuista automerkeistä ainakin seuraavat automallit olivat käytössä vuosien 1973-1996 välillä:

Ford Capri RS 2600

Ford Escort Mk1

Ford Capri Mk3

Audi 80 GTE

BMW 2002

Volkswagen 1600 Variant

Volkswagen TL

Opel Commodore GSE

Mercedes-Benz /8

Mercedes-Benz /8 Zwei (Toisin sanoen siis Mercedes-Benz W115.)

Mercedes-Benz 500

Porsche 911

Porsche 928

Porsche 944

BMW 2002 Touring

Opel Vectra

Ford Escort RS Cosworth

Toyota Chaser

Porsche Carrera RS Turbo

Porsche 914/6 GT

Muutama muu malli vielä puuttuu, mutta todennäköisesti ne olivat Fordin, BMW:n Audin, Mercedes-Benzin, Opelin tai Porschen toimittamia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitan tähän myös joitakin kauden 1985 Medical Careja Nürburgringin vastaavan löydyttyä:

Rio de Janeiro: Fiat Uno Turbo

Imola: Alfa Romeo GTV

Monaco: Renault R5 Turbo

Montreal: Honda Civic

Silverstone: Ford Sierra

Nürburgring: Mercedes-Benz 190E AMG

Monza: Lancia Delta HF Turbo

Brands Hatch: Jaguar XJ120

Adelaide: Ferrari Mondial
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1992 Montrealin kilpailun Official Car oli hieman erilainen Nissanin malli kuin mitä itse varsinainen Safety Car. Alustaratkaisu oli ratkaisevasti erilainen vaikka Safety Car ja kilpailun tärkeitä henkilöitä kuljettanut Official Car olivat muutoin hyvin saman näköisiä keskenään. Safety Car oli tosin hieman tummemman punainen väritykseltään, mutta muutoin eroja ei juuri ollut. Safety Car oli Nissan Silvia S13 Special Drift siinä missä Official Car oli Nissan Silvia 200SX SE 2.

Kyseinen Official Car oli siis vain marginaalisesti päivitys Nissan Silvia 200SX SE:stä joka oli ollut kauden 1988 Montrealin kilpailun Medical Carina toiminnassa kilpailuviikonloppuna. Mahdollisesti Nissan Silvia 200SX SE 2 saattoi olla myös jo Nissan Silvia S13-alustaan perustunut yhdistelmäauto kun taas edeltäjä Nissan Silvia 200SX SE oli Nissan Silvia S12-alustaan perustunut yhdistelmäauto. Kyseinen Official Car sai kyseenalaista ja ikävää mainosta ajamalla kauden 1992 Montrealin kilpailuviikonlopun aikana näyttävästi hiekkaesteeseen aika-ajoissa minkä vuoksi sessio oli hetkeksi keskeytettävä ja Official Car oli siten hinattava pois juurikin Safety Carin avulla radalta.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tuli tuossa jonkun aikaa sitten katsottua noita vuoden 1991 kisojen turva-autoja uudelleen ja hyvin pitkään epäilemäni Espanjan Grand Prixin eli Barcelonan kilpailun turva-autoksi paljastuikin lopulta pitkän uudelleen tarkkailun jälkeen Seat Toledon sijaan huippunopea ja hyvin erikoinenkin Course Car omana aikanaan eli Opel Omega Lotus eli tuttavallisemmin vain Lotus Omega. Pahoittelut aiemmasta virheellisestä tiedosta joskin yli vuoteen en ole noita kauden 1991 Course Carin listoja päivittänyt...:(

Tämä erittäin mustalta vaikuttava auto oli todellisuudessa hyvin harmaan vihreä väritykseltään jonka värikontrasti ilman kirkkainta mahdollista valoa sai sen ymmärrettävästi näyttämään mustalta. Englannissa auto tunnetaan nimellä Lotus Carlton tai Vauxhall Lotus Carlton. Lotus Omega käytännössä rakennettiin Opel Omegan A-mallin ympärille huippuluokan urheiluautosedaniksi.

Alkuperäinen nimi oli autolle testivaiheessa pelkkä Type 104, mutta sittemmin Saksan tehtailta lähetetyn rungon ympärille kasattuun malliin liitettiin Lotus Carsin ammattitaito merkkeineen päivineen ja vain hyvin vähän erotti sitä ulkoisesti Opel Omegasta perusmallin osalta.

Tummanpuhuvan vihreä väritys, selkeä huippuluokan takaspoileri, Lotuksen omat tunnukset ja ehdottomasti leveämmät vanteet erottivat sen tavallisesta Opel Omegasta. Lotus Omegan moottoria sitä vastoin suurennettiin merkittävästi, puristussuhdetta muokattiin myös rajusti, turboahtimia oli korkeintaan yhden entisen sijaan peräti kaksikin, alkuperäinen laturi-sytytysjärjestelmä korvattiin kolmen kaistan järjestelmällä ja laturin paikkaa siirrettiin yhdessä auton vesipainepumppujen ja ilmavälijäähdyttimen kanssa ja auton järjestelmää pystyi käyttämään myös vesijäähdytteisenä.

Vetoakselistoa jouduttiin kilpa-ajokäyttöön vahvistamaan sillä Course Carin testeissä Italian ja Saksan tuottamat järjestelmät hajosivat ennen Opelin tehtaan uusimpia mallitestauksia ja Lotus Carsin itse tekemiä ratkaisuja Course Cariin. Vaihdevälitykset muunnettiin kahteen selvästi kilpa-ajoon tarkoitettuihin välityksiin eli vaihdevälitykset olivat säädettävissä 8:2:1:n ja 10:0:1:n välillä. Tehdasviritteiset tehovaihdevälitykset olivat oikealla insinööritaidolla säädettävissä myös itsekin mikä teki erityisesti siitä huippunopean kansalaisauton omana aikanaan.

Course Carissa oli käytössä myös Servotronicin ja Lotus Carsin tuottama ohjaustehostinjärjestelmä mikä ainakin paransi auton ohjautuvuutta ja vähensi muun muassa jousituksen rasitusta ja heilahtelua joka oli muun muassa Opel Senatorin legendaarinen ongelma raskailla lasteilla ajettaessa tai huonoilla teillä siviilipuolellakin. Course Car käytti omissa ajoissaan tavallista 17 tuuman Ronalin vannevaihtoehtoa tai vaihtoehtoisesti kilpa-ajokäyttöön tarkoitettuja Goodyearin vannevaihtoehtoja. Ronalin vanteilla hoidettiin testiajot ja viikonloppuna käytettiin Goodyearin vanteita autossa.

Course Carin kisassa käyttämä rengaskoko oli samaa kuin muun muassa Lotus Esprit Turbo SE:llä, mutta Lotus Omegalla oli kuitenkin omaan autoon suhteutettuna parempi pitosuhde kuin Lotus Esprit Turbo SE:llä.

Course Car vuoden 1991 Barcelonan kilpailussa eli Lotus Omega tuotti suurimmillaan 382 hevosvoimaa ja jo ykkösvaihteella auton maksiminopeus korkeavälitteisellä kisavaihteistolla oli melkein 90 kilometriä tunnissa. Suurimmillaan nopeutta riitti aina 285 kilometriin asti tunnissa. Normaalissa ajossa kiihtyvyys nollasta sataan oli 5,1 sekuntia ja 160 kilometrin nopeuteen 11,1 sekuntia. Huippunopeuteensa auto pääsi 17 sekunnissa. Tehon lisäksi Course Carissa myös vääntöä riitti sillä alle 1000 kierroksen luvuilla päästiin kovaan vääntöön siinä missä muutoin normaalioloissa 1500-2000 kierroksen teholuvuilla päästiin jopa 350 teholuvun vääntöihin. 1000 kierroksen tai vähän sen alle olevilla luvuilla oltiin vaihtelevasti 200-300 teholuvun väännöissä mikä oli myös erittäin paljon suhteessa nopeuteen ainakin omana aikanaan.

Kilpailun Course Carilla ei erikoisesti ollut kuuluisan FIA:n F1-logon lisäksi mitään erityistä merkkiä keltaisen hälytysvalon ja Espanjan Autoliiton kisalätkän lisäksi autossa. Tosin erikoisesti auton sivuilla sen takana ja edessä oli Course Car-merkin sijaan vanhanaikainen Intervention Car-merkki valkealla merkittynä. Kilpailun Medical Carina ei myöskään ollut Seat Toledo vaan tummanpunainen Ford Sierra uusimpien katsausten jälkeen joten Seat Toledo toimi lopulta vain kilpailun Mainosautona. Pian päivitän nämä tiedot vuoden 1991 Course Carien ja Medical Carien listaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Uuden päivityksen johdosta korjaan tosiaan tuon Barcelonan 1991 kilpailun Course Carin näillä näkymin Lotus Omegaksi vaikka voihan sen myöhemmin laittaa myös Opel Omega Lotukseksi.

Tämän johdosta lisäänkin vuoden 1991 Course Carien täyden listan alle:

Phoenix: Ford Mustang

Interlagos: Chevrolet Kadett

Imola: Opel Omega

Monaco: Italdesign Aztec

Montreal: Chevrolet Lumina

Mexico City: Chrysler Spirit

Magny-Cours: Renault Alpine GTA

Silverstone: Renault Alpine GTA

Hockenheim: Porsche 959

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 164

Monza: Alfa Romeo 164

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Barcelona: Lotus Omega

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: BMW M5 E34
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten hieman Medical Careja vuodelta 1991 listana päivitetyssä muodossa Mexico Cityn Medical Carin löydyttyä ja Barcelonan Medical Carin päivittämisen myötä kun Medical Car olikin lopulta pitkän tarkkailun jälkeen Seat Toledon sijaan Ford Sierra.

Tässä listaa Medical Careista:

Phoenix: Honda Prelude

Interlagos: Chevrolet Kadett

Imola: Lancia Delta HF Integrale

Mexico City: Saab 9000 CD

Magny-Cours: Ford Sierra

Silverstone: Ford Sierra

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Porsche 928

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 75

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Opel Calibra

Barcelona: Ford Sierra

Suzuka: Honda NSX
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1987 Itävallan Grand Prix oli Course Carien esiintymisen osalta yleistä kun kolareita riitti ja kilpailuun oli vielä tulla neljäskin lähtö Ayrton Sennan ongelmien ja lisäksi myös erittäin pitkään palaneen punaisen valon takia joka kuitenkin onneksi vaihtui vihreäksi viime hetkellä ennen kuin oranssit valot olisivat syttyneet. Yli kaksi tuntia myöhässä alkanut kilpailu oli nopeasti muutoin ohi kun vain päästiin ajamaan. Österreichringin radalla kilpailun alussa Porsche 928 Course Carina ja Herbert Lingen ajamana osoitti kuitenkin asemansa turvallisuusasioiden osalta.

Ennen kilpailun kolmatta lähtöä useimmat autot olivat valmiita lähtemään jopa varikolta käsin kilpailuun ja kun kuuden auton jono 18 muun auton ajettua normaalisti kilpailuun mukaan varikolta ja lähestyi Lingen Porschea niin ennen kolmatta lähtöä oli sovittu, että ajajien kilpailun vaikeutumisen estämiseksi Course Car näyttää valomerkkiään ja päästää autojonon sen suuruudesta huolimatta ohitseen heti kuin vain pystyi.

Yleensä tuohon aikaan Course Carilla oli oikeus ajaa oma ajonsa Medical Carin kanssa loppuun kilpailujen alkuosuudella sen ensimmäisellä kierroksella ja hälytysajossa olevia turvallisuudesta vastaavia ajoneuvoja ei tietenkään saanut ohittaa elleivät hälytysvalot sammuneet tai hälytysajoneuvoja ajaneet kuljettajat antaneet itse merkkiä ja lupaa ajaa ohi. Herbert Linge ei nähnyt mitään syytä kieltäytyä tai ajaa ensimmäistä kierrosta loppuun asti omanlaisenaan autojonon edessä.

Hänen perustelunsa siihen oli, että eihän Österreichring sentään mikään Monaco ollut missä Course Carilla kuten myös varsinaisilla kilpa-autoillakin oli erittäin vaikeata katujen ahtauden vuoksi antaa tilaa muuta kuin erillisissä ulostulopaikoissa tai erillisillä asvaltoiduilla ulosajorampeilla mitä toki käytettiin ajoittain muuallakin. Hätätilanteessa kaudella 1987 joillakin radoilla oli muutakin ajoneuvokalustoa varten, mutta myös Course Caria ja Medical Caria varten omat avattavat kaiderampit joita erityisesti hätätilanteessa formula-autojen ajaessa niitä kiinni tai tilanteen vaatiessa muutenkin käytettiin etenkin Hockenheimin tai Spa-Francorchampsin kaltaisilla pitkillä radoilla.

Erillisalueita käytettiin myös silloin mikäli varikon sisääntuloalue tai ulosmenoalue oli aivan liian ahdas tai vaarallinen Course Carin tai Medical Carin sijoittamiselle niihin. Course Carin osuus viimeisessä ja onnistuneessa kolmannessa lähdössä oli varsin vähäinen. Hälytysvalot paloivat aina ylämäkeen asti kunnes ensimmäisen mutkan alussa kukkulan huipulla näin leikkisästi sanottuna Porsche 928 Course Carin hälytysvalot sammuivat, Linge heilautti kättään ja näin koko kuuden auton letka meni hetkessä pienessä vauhdissa Course Carin ohi tarvitsematta pelätä mitään sanktioita.

Kilpailun erikoisuuksiin kuului myös Michele Alboreton hylkäykseen johtaneen lämmittelykierroksen ohittelun mitätöityminen koska Alboreto meni varikolle ja mitään muuta syytä ei voinut todistaa. Alboreton jäädessä takariviin hänet olisi todennäköisesti diskattu sillä John Watson diskattiin aikanaan Kyalamissa 1983 kun hän jo ohitteli muita autoja ja silloin toisin kuin Alboretolla vuonna 1987, hänellä olisi ollut mahdollisuus jäädä kisaamaan ruudukon takana toisin kuin mitä Alboretolla ei ollut.

Watson tosin otti kuitenkin oman paikkansa ruudukosta mistä joutui diskatuksi. Alboretoa epäiltiin kilpailun erillisissä lähdöissä myös varaslähdöstä ainakin yhden lähdön kohdalla. Ferrarilla varaslähtöjä oli tullut jo kerran Alboreton aiheuttamana Ranskassa ja Gerhard Bergerin aiheuttamana Unkarissa kaudella 1987 siihen mennessä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1989 Course Carin listaa tuli pitkästä aikaa jälleen hieman tarkasteltua ja jälleen kerran myös hieman korjattavaakin löytyi kun vihdoin ja viimein katselin tuossa muutama päivä sitten uudestaan Yhdysvaltain Grand Prixin eli Phoenixin kisan Course Careja tarkemmin ja vaikka autot niin kovasti Ford Mustangeilta tai Hondan autoilta näyttivätkin niin Course Carina ja Medical Carina kauden 1989 Phoenixin kisassa toimivat Dodge Daytona Shelby Turbo ja Dodge Daytona Shelby Z.

Molemmat erottuivat hieman pidemmästä kultaisen ja valkean värisestä kirjaimistosta Fordiin tai Mustangiin verrattuna. Lisäksi ne olivat selvästi pulleamman näköisiä kuin Ford Mustangit, mutta kolmannen sukupolven Mustangin ja Dodge Daytonan sekoittamiseen erityisesti huonolaatuisen videokuvan osalta ei tarvita paljonkaan ja paljoa eivät käytetyt automallitkaan eronneet toisistaan. Mustangin kolmannen polven autot kun olivat aikamoisia kolosseja kooltaan ainakin toisinaan mallista riippuen ja videolla etenkin kokovääristymä oli huomattava.

Ja etenkin kun autot olivat molemmat punaisia väritykseltään. Medical Carin eli Dodge Daytona Shelby Z:n erotti valkoinen nimimerkki Dodge ja Punaisen Ristin lätkä autossa sivuosissa siinä missä Course Carin eli Dodge Daytona Shelby Turbon nimimerkki Dodge oli kullankeltainen ja siinä oli tietenkin FIA:n virallinen formulamerkki:thumbup:, valkoisella kirjattu Course Car-teksti ja tietenkin kilpailun järjestäjätoimikunnan lätkä auton sivuosissa. Tiedä tuosta, että ajoikohan itse auton innoittajana toiminut ja vanhoilla päivinään muutenkin Course Careja tai Pace Careja ajanut Carroll Shelby itse Jäävuoren ensikisassa?:cool:

Korjaan tuon pian noihin Course Carien ja Medical Carien kausilistoihin. Hondan toimittama automalli Honda Legend oli ilmeisesti kuitenkin kisan Mainosauto ja radanhuollosta ainakin vastasivat Chevroletin kuormurit.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tässä kuitenkin kauden 1989 korjatut Course Carit:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Imola: Alfa Romeo GTV6

Monaco: Renault R21

Mexico City: Chrysler Shadow

Phoenix: Dodge Daytona Shelby Turbo

Montreal: Honda Integra

Paul Ricard: Renault R21

Silverstone: Alfa Romeo SZ

Hockenheim: BMW E28 M5

Hungaroring: Tatra 623

Spa-Francorchamps: Porsche 930

Monza: Ferrari 348

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Jerez: Volkswagen Golf Mk2 Rallye Edition

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Nissan Skyline GT-R
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten kauden 1989 Medical Careihin korjausta ja päivitystä Phoenixin kilpailun Medical Carin osoittauduttua hieman toisenlaiseksi:

Rio de Janeiro: Chevrolet Kadett

Imola: Alfa Romeo 164

Mexico City: Chrysler Dynasty

Montreal: Honda Accord

Phoenix: Dodge Daytona Shelby Z

Silverstone: Jaguar XJ40

Paul Ricard: E-sarjan Mercedes-Benz

Hockenheim: E-sarjan Mercedes-Benz (Mahdollisesti Paul Ricardin tapaan Evo 1-mallin moottorin omannut 190E-malli.)

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 75

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Alfa Romeo 75

Jerez: Volkswagen Jetta

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Nissan Skyline R32 Turbo SVD
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Muutama päivä sitten eli 9.3 ja nyt tietysti tavallaan kunnollakin kilpailun muodossa sunnuntaina tuleekin kuluneeksi tasan 18 vuotta siitä kun Mercedes-Benz alkoi pääsääntöisesti hallita F1:n turva-auton titteliä. Kauden 1997 Australian Grand Prix Melbournessa silloin enemmän tai vähemmän viimeistään valtuutetusti aloitti Mersun aikakauden kun valmistaja oli vielä kaudella 1996 tullut kesken kauden mukaan ja turvallisuuspuolta oli osin täydennetty vielä varsinaisen turva-auton toimittajan eli Renaultin ja ajoittain järjestäjien omankin kaluston kesken.

Medical Car vuorostaan siirtyi lopullisesti myös Mersun toimittamaksi 9.3.1997 lähtien. Kun vielä kauden 1996 loppupuolella erikoisesti Medical Carina toimivat vielä Renaultin tai järjestäjien ajoneuvot. Vaikkakin jo Safety Carina oli jo Ranskan kisasta eteenpäin Mercedes-Benz. Ensimmäisenä pääsääntöisen Mersun kaudella automallina toimi pieni ja pippurinen Mercedes-Benz C36 ja pienin poikkeuksin sama malli oli myös Medical Car kaudella lähes kaikissa kisoissa kuten oli Australiassakin. Samalla vajaat kolme vuotta vuosina 1994-1996 lähinnä turva-auton etsimisen testipenkkinä käytettyä Mercedes-Benz 500:aa ei enää käytetty. Tällä kaudella käytettävät turva-autot Mersun osalta ovatkin samoja kuin mitä ovat olleet jo muutaman vuoden.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Melbournessa ainakin Safety Caria käytettiin tavallaan Mersun oman aikakauden kunniaksi varsin hyvin. Mielenkiintoista tulee kuitenkin olemaan virtuaalisen turva-auton käyttö kisoissa silloin kuin tilanne tulee todella päälle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Monacon Grand Prixissä 1974 Interventio-autoa ajoi tuolloin tiettävästi ensimmäistä kertaa Vic Elford ja automallina toimi Porsche Carrera RS Turbo 3.0. Elfordilla oli varsin tapahtumarikas viikonloppu kun joukkokolarin aikana myös häneenkin osuttiin kilpailun keskeyttäneessä ensimmäisessä lähdössä.

Toiseen lähtöön mennessä tilanne oli ensiksi kamala sillä Porsche oli puolittain romuna ja hetken aikaa näytti siltä, että Elford joutui jäämään kokonaan lähdöstä pois tai ottamaan kilpailun virallisen Paraatiauton (Lead Carin tai Mainosauton vanha nimi.) käyttöönsä ja siitä ei juuri ACM tai itse Ruhtinas hirvittävästi tuntunut pitävän.

Lopulta kilpailupaikalle oli onneksi tuotu toinenkin samanlainen Porsche kuin mitä vahingoittunut Interventio-auto oli ollut ja Elford pääsi ajamaan toisessa lähdössä ilman ongelmia. Hetken aikaa muun muassa Elfordiin osunut kuljettaja eli Tim Schenken ei ollut kovinkaan suosittu kuljettaja varikolla omien kolarisekoilujensa johdosta jonka aikana aussi onnistui tosiaan osumaan jopa Interventio-autoonkin, mutta toisaalta Schenkenillä ei ollut enää yksinkertaisesti tilaa väistää ja kun rata oli Monaco niin seuraukset olivat helppo ymmärtää.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Itse näkisin, että virtuaalista turva-autoa voisi käyttää silloin, kun seuraavat kolme ehtoa täyttyvät:

1. Pysähtynyt auto on selvästi ulkona radalta
2. Mitään irtoromua ei ole radan puolella
3. Kukaan ei ole loukkaantunut

Viime vuoden kisatapahtumista esimerkiksi Sutilin ulosajo Japanin GP:ssä oli sellainen, missä nuo ehdot olisivat täyttyneet. Ikävä kyllä sen jälkeen tapahtui sitten huomattavasti ikävämpi tapaus. :(
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Näinkin voisi kaiketi sanoa.

Tänä päivänä on kulunut myös 22 vuotta Brasilian Grand Prixistä Interlagosin radalla ja silloin kauden 1993 Brasilian kilpailussa tosiaan käytettiin Fiat Tempraa Safety Carina.
 
Ylös