Tuli tuossa jonkun aikaa sitten katsottua noita vuoden 1991 kisojen turva-autoja uudelleen ja hyvin pitkään epäilemäni Espanjan Grand Prixin eli Barcelonan kilpailun turva-autoksi paljastuikin lopulta pitkän uudelleen tarkkailun jälkeen Seat Toledon sijaan huippunopea ja hyvin erikoinenkin Course Car omana aikanaan eli Opel Omega Lotus eli tuttavallisemmin vain Lotus Omega. Pahoittelut aiemmasta virheellisestä tiedosta joskin yli vuoteen en ole noita kauden 1991 Course Carin listoja päivittänyt...
Tämä erittäin mustalta vaikuttava auto oli todellisuudessa hyvin harmaan vihreä väritykseltään jonka värikontrasti ilman kirkkainta mahdollista valoa sai sen ymmärrettävästi näyttämään mustalta. Englannissa auto tunnetaan nimellä Lotus Carlton tai Vauxhall Lotus Carlton. Lotus Omega käytännössä rakennettiin Opel Omegan A-mallin ympärille huippuluokan urheiluautosedaniksi.
Alkuperäinen nimi oli autolle testivaiheessa pelkkä Type 104, mutta sittemmin Saksan tehtailta lähetetyn rungon ympärille kasattuun malliin liitettiin Lotus Carsin ammattitaito merkkeineen päivineen ja vain hyvin vähän erotti sitä ulkoisesti Opel Omegasta perusmallin osalta.
Tummanpuhuvan vihreä väritys, selkeä huippuluokan takaspoileri, Lotuksen omat tunnukset ja ehdottomasti leveämmät vanteet erottivat sen tavallisesta Opel Omegasta. Lotus Omegan moottoria sitä vastoin suurennettiin merkittävästi, puristussuhdetta muokattiin myös rajusti, turboahtimia oli korkeintaan yhden entisen sijaan peräti kaksikin, alkuperäinen laturi-sytytysjärjestelmä korvattiin kolmen kaistan järjestelmällä ja laturin paikkaa siirrettiin yhdessä auton vesipainepumppujen ja ilmavälijäähdyttimen kanssa ja auton järjestelmää pystyi käyttämään myös vesijäähdytteisenä.
Vetoakselistoa jouduttiin kilpa-ajokäyttöön vahvistamaan sillä Course Carin testeissä Italian ja Saksan tuottamat järjestelmät hajosivat ennen Opelin tehtaan uusimpia mallitestauksia ja Lotus Carsin itse tekemiä ratkaisuja Course Cariin. Vaihdevälitykset muunnettiin kahteen selvästi kilpa-ajoon tarkoitettuihin välityksiin eli vaihdevälitykset olivat säädettävissä 8:2:1:n ja 10:0:1:n välillä. Tehdasviritteiset tehovaihdevälitykset olivat oikealla insinööritaidolla säädettävissä myös itsekin mikä teki erityisesti siitä huippunopean kansalaisauton omana aikanaan.
Course Carissa oli käytössä myös Servotronicin ja Lotus Carsin tuottama ohjaustehostinjärjestelmä mikä ainakin paransi auton ohjautuvuutta ja vähensi muun muassa jousituksen rasitusta ja heilahtelua joka oli muun muassa Opel Senatorin legendaarinen ongelma raskailla lasteilla ajettaessa tai huonoilla teillä siviilipuolellakin. Course Car käytti omissa ajoissaan tavallista 17 tuuman Ronalin vannevaihtoehtoa tai vaihtoehtoisesti kilpa-ajokäyttöön tarkoitettuja Goodyearin vannevaihtoehtoja. Ronalin vanteilla hoidettiin testiajot ja viikonloppuna käytettiin Goodyearin vanteita autossa.
Course Carin kisassa käyttämä rengaskoko oli samaa kuin muun muassa Lotus Esprit Turbo SE:llä, mutta Lotus Omegalla oli kuitenkin omaan autoon suhteutettuna parempi pitosuhde kuin Lotus Esprit Turbo SE:llä.
Course Car vuoden 1991 Barcelonan kilpailussa eli Lotus Omega tuotti suurimmillaan 382 hevosvoimaa ja jo ykkösvaihteella auton maksiminopeus korkeavälitteisellä kisavaihteistolla oli melkein 90 kilometriä tunnissa. Suurimmillaan nopeutta riitti aina 285 kilometriin asti tunnissa. Normaalissa ajossa kiihtyvyys nollasta sataan oli 5,1 sekuntia ja 160 kilometrin nopeuteen 11,1 sekuntia. Huippunopeuteensa auto pääsi 17 sekunnissa. Tehon lisäksi Course Carissa myös vääntöä riitti sillä alle 1000 kierroksen luvuilla päästiin kovaan vääntöön siinä missä muutoin normaalioloissa 1500-2000 kierroksen teholuvuilla päästiin jopa 350 teholuvun vääntöihin. 1000 kierroksen tai vähän sen alle olevilla luvuilla oltiin vaihtelevasti 200-300 teholuvun väännöissä mikä oli myös erittäin paljon suhteessa nopeuteen ainakin omana aikanaan.
Kilpailun Course Carilla ei erikoisesti ollut kuuluisan FIA:n F1-logon lisäksi mitään erityistä merkkiä keltaisen hälytysvalon ja Espanjan Autoliiton kisalätkän lisäksi autossa. Tosin erikoisesti auton sivuilla sen takana ja edessä oli Course Car-merkin sijaan vanhanaikainen Intervention Car-merkki valkealla merkittynä. Kilpailun Medical Carina ei myöskään ollut Seat Toledo vaan tummanpunainen Ford Sierra uusimpien katsausten jälkeen joten Seat Toledo toimi lopulta vain kilpailun Mainosautona. Pian päivitän nämä tiedot vuoden 1991 Course Carien ja Medical Carien listaan.