Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1986 Kanadan Grand Prixin aikaan järjestäjillä oli melkoinen yllätys varattuna. Nissanin pomo Paul Beranger ja Kanadan Grand Prixin järjestäjät pääsivät sopimukseen osittain ilman FOCA:n myöntyväisyyttä Pace Carin järjestämisestä kisaan. Vanhempi ja edellisen kauden Kanadan Grand Prixin Course Carina toiminut Nissan 280ZX vaihdettiin uuteen Nissan 300ZX GL Turboon. Pace Carina toiminut GL Turbo käytti perusmallista poiketen 3-litraista OHC-V6-turbomoottoria.

Perusmallista poiketen Pace Car oli myös nelivetoauto ja käytti renkainaan kilpailukäyttöön tarkoitettuja Goodyearin 050-sarjan erikoisrenkaita joissa oli 16 tuuman vanteet ja vahvistetut komposiittijarrut eli niissä käytettiin niin hiilikuitua kuin täyttä terästäkin. Nissan 300ZX GL Turbosta irtosi kaikkiaan hieman yli 200 hevosvoimaa mitä pidettiin riittävänä Montrealin radalle. Nissanilla oli kilpailun osalta täysmiehitys sillä kilpailun Pace Carina toimi siis Nissan 300ZX GL Turbo, Medical Carina toimi edellisen kauden Pace Car Nissan 280ZX ja Mainosautona toimi Formula Atlanticin Pace Car eli Nissan 240Z.

Pitää päivittää nuo kauden 1986 Course Carin ja Medical Carin listat pian.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan sitten vielä päivitystä Montrealin kilpailun Course Carin osalta Nissan 300ZX GL Turbon löytymisen muodossa. Ainoastaan Monacon Course Car puuttuu joukosta, mutta muuten Course Carit ovatkin jo löytyneet.

Tässä listaa autoista:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Jerez: Opel Kadett

Imola: Lancia Beta HPE

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo Alfa 6

Montreal: Nissan 300ZX GL Turbo

Detroit: Ford Sierra

Paul Ricard: Renault Alpine GTA

Brands Hatch: Ford Sierra

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 613

Österreichring: Porsche 928

Monza: Ferrari Mondial

Estoril: Renault 5 Turbo

Mexico City: Ford Mustang GT Turbo

Adelaide: Nissan Skyline R31
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ja täten laitankin sitten kauden 1986 melkein kaikki Medical Carit listamuodossa.

Ainoastaan Monacon osakilpailun Medical Car puuttuu, mutta todennäköisesti kauden 1985 Medical Carin tapaan sen toimitti paikalle Renault. Tarkan mallin puuttuessa en kuitenkaan sitä listaan laita. ONS:n ja FOCA:n yhteistyöllä suurimmassa osassa kauden 1986 kilpailuja Medical Carina nähtiin Porschen toimittama automalli. Joihinkin kilpailuihin tuli kuitenkin poikkeuksia kauden aikana.

Etenkin Kanadassa ja Englannissa järjestäjät eivät suostuneet käyttämään ONS:n tai FOCA:n suosittelemia lääkintäautoja. Myös Meksikossa ensin piti käyttää Chrysler Lanceria, mutta lopulta käytettiin Porsche 930:ä ONS:n toimesta. Spa-Francorchampsissa auton piti myös olla erilainen, mutta ONS:n Porsche 924 GT oli lopulta Medical Car siellä.

Imolassakin Medical Car kisaan oli lopulta kiistelyn jälkeen Porsche 944. Alun perin Medical Careiksi tarkoitetut mallit toimivat suurilta osin huoltoautoina tai Mainosautoina kilpailuissa. Imolassa alun perin Medical Cariksi käyttöön arveltu Fiat Regatta oli lopulta Mainosauto. Niihin laitetaan korjaukset tässä viestissä.

Tässä kuitenkin Medical Carien listaa:

Rio de Janeiro: Chevrolet Chevette Marajo

Jerez: Porsche 911

Imola: Porsche 944

Spa-Francorchamps: Porsche 924 GT

Montreal: Nissan 280ZX

Detroit: Porsche 944 Turbo

Paul Ricard: Porsche 911

Brands Hatch: Jaguar XJ312

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 623

Österreichring: Porsche 928

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Porsche 959

Mexico City: Porsche 930

Adelaide: Nissan Skyline R31
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kauden 1988 Australian Grand Prixin kilpailun virallisen lähettäjän ja ratatuomarin käyttöautona toimi Nissan Skyline GTS. GTS-malli ei paljonkaan poikennut Frank Gardnerin ajamasta Course Carista. Course Carissa luki tosin australialaiseen tyyliin Chase 1 sillä oikea nimitys Australiassa etenkin vanhaan aikaan turva-autolle oli Chase Car.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kaudella 1992 Espanjan Grand Prixin pitopaikalla Barcelonassa radan huoltoautona toimi Alfa Romeo 75.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kauden 1984 Detroitin kilpailussa Mainosautoa ajoi David Domine joka harrasti aikanaan paljonkin SCCA:n urheiluautokilpailuja ja pääasiallisesti työskenteli Fordin kilpailuinsinöörinä monissa lajeissa. Vuosien 1982-1988 muutoin kauden 1984 ajoa lukuunottamatta Domine kuului myös kilpailun turvallisuuspuolen henkilöstöön. Domine sai myös melkoisen kunnianosoituksen uransa aikana. Domine sai nimittäin itselleen tuolloin ylennyksen koko Fordin tehdaskehitysohjelmaan ja oltuaan töissä 1990-luvun alkuun asti Fordilla hän jäi siitä työstä eläkkeelle. Domine sai itselleen melkoisen eläkelahjan.

Ei juurikaan kultaisia kädenpuristuksia vaan aikanaan kilpailussa ajamansa Mainosauton. Kilpailun Mainosauto oli luonnollisesti Ford Mustang SVO. Kilpailun Mainosauto erosi kilpailun Pace Carina toimineesta samasta automallista siten, että se oli jossain määrin lyhyempi, väritykseltään musta ja omasi ruutulippukuvion auton sivuosissa Yhdysvaltain lipun raitojen lisäksi auton etuosissa.

Domine myi sittemmin varsin suureen ostohintaan tämän Mainosautonsa Gary Ayersille joka on myös eräs Fordin vanhoja työntekijöitä ja omistaa tiettävästi ainakin myös Fordin kuuluisista autoista ainakin kauden 1982 Ford Mustang Pace Carin Detroitin kilpailusta ja myös yhden kappaleen Mercury Caprin malleista kauden 1985 Detroitin kilpailusta.

Ayers pyörittää muistaakseni jossain osaa Yhdysvaltoja nykyään autonvälitysliikettä ja eräässä vaiheessa 2000-luvun puoliväliä taisi itse Bill Elliott käydä ajamassa tuolla Mainosautolla vähän terveisiä ennen NASCAR-kisan alkua. Asiasta oli toki sovittu ensin korvaushinta Ayersin kanssa sillä ei samanlaista Mainosautoa ole ainakaan helppoa saada. SVO:n erilaisia Pace Careja vuoden 1984 kilpailusta Detroitissa ei muutenkaan tainnut olla kuin korkeintaan 3 kappaletta tehty ja Mainosautoja on muistaakseni saman verran eli 3 kappaletta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Nykypäivänä aikanaan turva-autoista paljonkin vastanneen AllSport Managementiä pyörittää ajoittain Bernie Ecclestonenkin vallanperijäksi povailtu David Campbell. AllSport ei nykyisin tee paljonkaan turva-autojen suhteen. Lähinnä vastaa turva-autojen huolloista yhdessä AMG:n kanssa ja lääkevarusteluista Medical Carien osalta.

Verrattuna vaikkapa 1980-luvulle tai 1990-luvulle ennen suurempaa Mercedes-Benzin aikakautta AllSportin merkitys turva-autobisneksessä on nykyään huomattavasti pienempi. Tuolloin koko hommaa pyöritti Paddy McNally eli Bernien Oikeaksi Kädeksi ajoittain kutsuttu herrasmies joka nykyisin on muistaakseni 75-vuotias ja jäi eläkkeelle 2011 40 vuoden työn jälkeen joskin AllSportista tuli todella iso tekijä F1:ssä vasta vuosina 1989-1990. Ainakin mikäli turva-autoista puhutaan. Muiden juttujen organisoinnissa AllSport pyöri lajissa jo aiemmin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan sitten kauden 1983 Medical Careja tähän listamuodossa:

Rio de Janeiro: Chevrolet Chevette Marajo

Long Beach: Toyota Celica Supra

Paul Ricard: Renault Alpine A310

Imola: Ferrari 400

Monaco: Lamborghini Jalpa

Spa-Francorchamps: Porsche 928

Detroit: Renault Fuego

Montreal: Honda Accord

Silverstone: Ford Sierra

Hockenheim: Porsche 928

Österreichring: Porsche 928

Zandvoort: BMW 1802

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Brands Hatch: Jaguar XJS Cabriolet

Kyalami: Ford Sierra
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan tähän sitten hieman korjausta noiden 1982 Medical Carien osalle. Aikaisemmin olen jotenkin vahingossa aina sekoittanut nuo Integralet Lancian puolelta vanhemmillekin ajoille ennen vuotta 1987 joten tulen seuraavissa viesteissä niitä sitten korjaamaan. Tässä kuitenkin kauden 1982 Medical Careja päivitettynä versiona:

Kyalami: Ford Granada

Long Beach: Toyota Celica Supra Estate

Imola: Ferrari 400

Zolder: Ford Granada

Monaco: Lamborghini Jalpa

Detroit: Ford Mustang

Montreal: Honda Accord

Zandvoort: BMW E21

Brands Hatch: Jaguar XJ12

Paul Ricard: Renault Alpine A310

Hockenheim: Porsche 928

Österreichring: BMW M1

Dijon-Prenois: Renault Alpine A310

Monza: Lancia Delta GT

Las Vegas: Datsun 280ZX

Vain Rio de Janeiron Medical Car puuttuu joukosta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan tähän myös korjausta kauden 1983 Medical Carien osalta:

Rio de Janeiro: Chevrolet Chevette Marajo

Long Beach: Toyota Celica Supra

Paul Ricard: Renault Alpine A310

Imola: Ferrari 400

Monaco: Lamborghini Jalpa

Spa-Francorchamps: Porsche 928

Detroit: Renault Fuego

Montreal: Honda Accord

Silverstone: Ford Sierra

Hockenheim: Porsche 928

Österreichring: Porsche 928

Zandvoort: BMW 1802

Monza: Lancia Delta HF Turbo

Brands Hatch: Jaguar XJS Cabriolet

Kyalami: Ford Sierra
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan tähän sitten joitakin kauden 1984 Medical Careja:

Dijon-Prenois: Renault R5 Turbo

Monaco: Renault R5 Turbo

Dallas Fair Park: Renault Fuego

Brands Hatch: Jaguar XJ120

Hockenheim: Porsche 928

Österreichring: Porsche 928

Monza: Lancia Delta HF Turbo

Nürburgring: Mercedes-Benz 190E AMG
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitan tähän myös joitakin kauden 1985 Medical Careja:

Rio de Janeiro: Fiat Uno Turbo

Imola: Alfa Romeo GTV

Silverstone: Ford Sierra

Monza: Lancia Delta HF Turbo

Brands Hatch: Jaguar XJ120

Adelaide: Ferrari Mondial
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Rio de Janeiro: Chevrolet Chevette Marajo

Jerez: Porsche 911

Imola: Porsche 944

Spa-Francorchamps: Porsche 924 GT

Montreal: Nissan 280ZX

Detroit: Porsche 944 Turbo

Paul Ricard: Porsche 911

Brands Hatch: Jaguar XJ312

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 623

Österreichring: Porsche 928

Monza: Lancia Delta HF 4WD

Estoril: Porsche 959

Mexico City: Porsche 930

Adelaide: Nissan Skyline R31

Siinä ovat kauden 1986 Medical Carit listamuodossa korjattuna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tänä vuonna tuleekin Monzassa 25 vuotta siitä kuin ensimmäistä kertaa viikonlopun aikana turva-autona eli silloisena Course Carina nähtiin Ferrari 348. Vuoden 1989 Italian Grand Prixissä debytoi tämä hieman yli 300 hevosvoimaa kehittänyt Ferrarin menopeli. Sittemmin kauden 1990 Italian Grand Prixistä ja oikeammin jo 1990 San Marinon Grand Prixistä eteenpäin tämä automalli alkoi toimia yleensä paloturvallisuusautona tai palopäällikkön menopelinä onnettomuuspaikoille.

Lisäksi vuosien aikana tämä kuuluisa automalli on toiminut myös Mainosautona vaihtelevasti niin Monzan kuin Imolankin kilpailuissa. Valitettavasti tämä automalli oli edustettuna myös surullisessa San Marinon Grand Prixissä 1994. Jälkiviisaana olisi voinut tätäkin autoa käyttää Safety Carina mieluummin vaikka eihän Opelissa mitään muuta vikaa ollut kuin tekninen vika joka aiheutti hitauden.

Viime vuonna kauden 2013 Italian Grand Prixissä näkyivät suuret erot tämän päivän ja menneisyyden välillä turva-autojenkin osalta.

Viime kauden Monzan kilpailussa Ferrari 348 toimi Mainosautona tai kauden 1994 hienoon tyyliin lausuttuna Lead Carina. Suuret erot olivat hyvin selvät kilpailujen lähdössä. Ensin meni Safety Car Mercedes-Benz, sitten melko pitkän odottelun jälkeen Medical Car samalla mallilla ja lopulta pienen ikuisuuden kuluttua tuli se ruudukon kolmas Ferrari sieltä horisontista.:thumbup:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Jälleen Ferrari 348 oli edustavana ruudukossa kuten pitikin ja viime vuoteen verrattuna ei vaikuttanut tänä vuonna edes niin hitaalta kuin vuotta aiemminkin. Ehkäpä Mersu-kuskit ottivat iisisti?:p
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tänä päivänä onkin kulunut 25 vuotta päivälleen siitä kun Monzassa nähtiin ensimmäistä kertaa Ferrari 348 Course Carina kilpailussa.:thumbup: Sittemmin ollut Mainosautona ja palontorjunta-autona käytettävissä nämä viimeiset vajaat 24 vuotta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kauden 1993 Espanjan kilpailussa Barcelonassa Fiat Tempran ja Ford Escort RS Cosworthin normaalin Medical Carin ja Porsche 911 Lead Carin lisäksi käytössä ja viikonloppuna tv-kuvissa esiintyi Warm-Upin aikana radalla myös Roland Bruynseraeden käyttämä Official Car joka oli myös Ford Escort RS Cosworth. Tämä Escort RS Cosworth oli väritykseltään selvästi muun muassa Medical Carista erottuva.

Medical Car oli vaalea, teräksen ja lyijykynän harmaan värinen auto varustettuna punaisen ristin merkillä kun taas kilpailun Virallinen Auto jolla kuljetettiin muun muassa juurikin itse virallista lähettäjää ja muita VIP-vieraita niin oli väritykseltään tummanvihreä.

Yleensä Official Car vuosina 1992-1993 Ford Escort RS Cosworthin osalta oli valkoisen sininen tai sitten puhtaan musta poislukien tietenkin punaista F1-merkkiä ja Fordin logoa. Radanhuollon miehillä kisaan ja erityisesti turvallisuuspäälliköllä oli käytettävissään Ferrari 348.:cool:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kauden 1984 ja 1985 Montrealissa kilpailun Medical Carina toimi Hondan toimittama malli eli Honda Civic. Samalla Honda toimi yleisenä pääsponsorina kilpailulle Labatt'sin ja Playersin ohella. Honda toimitti kilpailuihin myös Course Carit tai kanadalaisittain Chase Carin tai Pace Carin vuosina 1982-1985. Viimeisenä vuonna Mainosauto kilpailussa oli Nissan 280ZX, mutta muina vuosina ilmeisesti Hondan toimittama malli.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan tähän sitten joitakin kauden 1984 Medical Careja lisää Montrealin Medical Carin löydyttyä:

Dijon-Prenois: Renault R5 Turbo

Monaco: Renault R5 Turbo

Montreal: Honda Civic

Dallas Fair Park: Renault Fuego

Brands Hatch: Jaguar XJ120

Hockenheim: Porsche 928

Österreichring: Porsche 928

Monza: Lancia Delta HF Turbo

Nürburgring: Mercedes-Benz 190E AMG
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitan tähän myös joitakin kauden 1985 Medical Careja Montrealin vastaavan löydyttyä:

Rio de Janeiro: Fiat Uno Turbo

Imola: Alfa Romeo GTV

Montreal: Honda Civic

Silverstone: Ford Sierra

Monza: Lancia Delta HF Turbo

Brands Hatch: Jaguar XJ120

Adelaide: Ferrari Mondial
 
Ylös