Vuoden 1987 Detroitin Grand Prixin Medical Car selvisi vastoittain. Hieman erikoisesti kilpailun Medical Cariksi löytyi tavallisen Ford-merkin edustajan sijaan kilpailevan General Motorsin eli GM:n Buick Skylark. Buick Skylark oli noihin aikoihin automallina eräänlainen Iowan ja Davenportin ylpeys. Skylarkit koottiin joitakin paikallisia poikkeustapauksia lukuun ottamatta aina kuitenkin Michiganin Lansingin kokoonpanotehtaalla.
Alun perin kilpailun Medical Carin piti mennä Fordin, Mercuryn, Merkurin, Oldsmobilen, Plymouthin, AMC:n, Dodgen, Chryslerin, Chevroletin tai Pontiacin toimittamaksi, mutta lopulta Buick otti siitä kunnian. Kilpailevista automerkeistä ja niiden malleista Medical Cariksi tarjolla olivat ainakin Monacossa kauden 1987 kisassa Medical Carina ollut Chrysler TC ja Fordin toimittamista malleista Ford Taurus GL ja Ford GS Capri.
Alun perin kilpailun toimikunta SCCA:n alaisuudessa ja myös nousussa olleen AllSports-yrityksen Paddy McNallyn pyynnöstä Buickin piti alun perin toimittaa kilpailun Medical Car-mallia peräti 50 kappaletta, mutta lopulta Medical Carina toimineita malleja koottiin korkeintaan 30 kappaletta jos senkään vertaa. Yleisimmin on puhuttu noin 4-6 kappaleesta ja oma veikkaukseni on korkeintaan 9 kappaletta sillä kyse oli kuitenkin vain yksittäisestä kilpailusta.
Ja näistäkin suurin osa oli muita tavallisia Buickin alihankkijan huoltamia Skylarkin malleja ilmeisesti huoltoajoon tai muuhun matkustuskäyttöön ja varmuudella pari kappaletta oli ainakin siltä varalta suoraan kisakäyttöön jos Medical Car olisi hajonnut viikonloppuna. Skylarkin tavalliset automallit rakennettiin samassa kokoonpanohallissa, mutta Medical Car ja Medical Carin hajoamisen varalle rakennetut mallit koottiin eri kokoonpanohallissa samalla tavalla kuten vuonna 1985 oli koottu niin Detroitin Grand Prixin Pace Car kuin Medical Carkin Mercury Caprin osalta.
Medical Carin malliin piti alun perin saada myös tehokas viisilitrainen korkean vääntövoiman huippuluokan moottori joka olisi valmistuessaan tuottanut mitä tahansa 180-270 hevosvoiman välillä. Paddy McNallyn mukaan yli 210 hevosvoimaa olisi riittänyt Detroitin kaltaiselle radalle Medical Carin tai Pace Carin tehtäviin. Kyseinen teholuku vastasi suurin piirtein vuoden 1985 Detroitin Grand Prixin Pace Carin ja Medical Carin eli Mercury Caprin teholukemia. Lopulta kuitenkaan lähimainkaan näinkään tehokasta moottoria ei tullut autoon eikä sellaista ollut tuolloin aikomustakaan siirtää Skylarkiin. Huolimatta kovasti muun muassa F1:n merkkihenkilöiden painostuksesta.
Siten vuoden 1987 Detroitin Grand Prixin Medical Car käytti tavallista kolmen litran ja 125 hevosvoiman moottoria.
Tavallisesta moottorista huolimatta Medical Carina toiminutta Skylarkia oli kuitenkin raskaasti muokattu Detroitin Grand Prixiä varten. Buickin saaminen Medical Cariksi oli sinällään melkoinen suoritus kun kaiken muun ottaa huomioon. Lopullisesti tarjouksen ratkaisi yksinkertaisesti lisenssitarjouksen tukkuhinta seudun johtavan autokauppiaan esitettyä oman tarjouksensa, sitten General Motors teki oman tarjouksensa SCCA:lle, SCCA AllSportille ja lopulta McNallyn kysyttyä lupaa tietenkin itse Bernie Ecclestonelta asia kelpasi oikein hyvin hänelle.
Lopullisesti herra Ecclestone hyväksyi tarjouksen kun selvisi, että Ford ei maksanut tukkuhinnan oletettua välittäjämaksua seudun autokauppiaille mitenkään ja muut kilpailevat automerkit maksoivat myös naurettavan vähän välityshintoja. Ecclestone suositti 2500 dollarin tukkuhinnan välittäjämaksua per toimitettava auto ja se kelpasi erinomaisesti ennen pitkää seudun johtavalle autokauppiaalle.
Toisaalta niin Bernien kuin Paddyn hintamyöntyvyyttä oli nopeuttanut tiettävästi useiden kymmenien tuhansien dollarien etukäteissumma Buickin edustajilta jolla varmasti saataisiin Buickille näkyvyyttä... Kilpailevista automerkeistä ja sen edustajista etenkin Chryslerin Bob Lutzille tämä oli melkoisen törkeä lehmänkauppa. Lutz itse oli Chryslerin myyntijohtaja.
Joka tapauksessa Buick ja etenkin seudun normaalit autokauppiaat hyötyivät formuloiden kisaviikonlopusta monen melkein samanlaisen Skylarkin myymisestä. Kauppiaat saivat kulukorvauksilleen katetta ja paljousalennusta. Buick sitten vuorostaan muuten arvokasta näkyvyyttä vaikka ei Skylark hirvittävän pitkään viikonloppuna tv-kuvissakaan esiintynyt.
Medical Car ei ollut Proffan eli Sid Watkinsin mieleen sinällään, mutta koska Detroitin rata oli onneksi melko hidas ja Buickin ohjaus toimi ainakin melko hyvin niin mitään todella pahaa ongelmaa asiasta ei päässyt monen muun kilpailuviikonlopun tapaan syntymään. Tosin Medical Carin säilytyspaikka yhdessä Ford Sierra Pace Carin kanssa oli hyvin erikoinen. Koska varsinaista säilytystilaa varikolla ei ollut näille niin Medical Caria yhdessä Pace Carin kanssa säilytettiin Renessanssikeskuksen parkkipaikalla.
Medical Carin kohtalona kisan jälkeen oli joutua ensin Renessanssikeskukseen näytteille kesän 1987 ajaksi ja joitakin Medical Carin malleista myytiin saman kesän aikana yksityisille henkilöille ja loput mallit päättyivät Buickin autoliikkeiden omistajien lahja-autoiksi ja yksi kappale noita on tiettävästi Buickin museotiloissa nykyään.
Buickin yksittäisten Medical Carin automalleja myytiin enimmäkseen Iowaan, muun muassa Davenportin Kaupunginoikeuden Tuomarien Neuvoston Puheenjohtajalle ja paljon niitä meni myös Michiganiin ja yksi tai pari viimeisintä myymättä tai muutoin ilman kisan jälkeen toimenkuvaa jäänyttä autoa myytiin lopulta Ohion Akronin Goodyearin tehtaalle joista ainakin toinen Lee Gaugille ja yksi muu auto oli itse AllSportsin Paddy McNallylla vähän aikaa, mutta sittemmin sekin ilmeisesti joutui varakkaan yksityishenkilön tai keräilijän käsiin.
Medical Carina vuoden 1987 Detroitin osakilpailussa toiminut Buick Skylark oli metallinsininen jossa oli mustalla tekstialalla kirjoitettu sana Medical Car ja auton värisävy muuttui vaalean metallinsinisestä etuosasta lopulta melkein metallinsavunharmaan sinisen mustaan takaosaan. Lisäksi autossa oli Punaisen Ristin merkki valkoisella pohjalla auton sivussa ja Detroitin kilpailun järjestäjien ja SCCA:n tunnuslätkä.
Laitan seuraavaan viestiin vuoden 1987 Medical Carien listaan täydennystä.