Näin Turva-auton virallisena F1:n uudelleentulemisensa 25-vuotispäivänä onkin hyvä pitkästä aikaa laittaa viestiä tähänkin toikkiin.
28.3.1993 tosiaan Brasilian Grand Prixissä 1993 Fiat Tempra Turbo 2.0 sai toimia Safety Carina tuossa kilpailussa ja ensimmäisenä kertanaan virallisesti ja säännöissä olevana, kisaan palaavana sellaisena sitten Kanadan Grand Prixin 1973. Vuonna 1992 eli vuotta aiemmin jo Safety Car oli palannut lajiin, mutta sitä ei silloin ollut käytetty. Mitä nyt Unkarin Grand Prixissä 1992 sen piti tulla radalle, mutta se ei silti tullut. Ranskan Grand Prixissä 1992 ja Englannin Grand Prixissä 1992 kilpailuviikonloppuna Safety Carilla ajettiin kuitenkin testejä niiden aikana muutoin kuin itse kilpailussa.
Aiempaan kysymykseen lyhyenä vastauksena totean, että Youtuben ja eri maiden televisioyhtiöiden kuvaamat, riittävän korkealaatuiset kisavideot useimmiten kisojen lähdöistä tai aivan lopuista ovat olleet elintärkeitä noita turva-autoja tai lääkintä-autoja eli Medical Careja selvittämään. Joskus myös eri maiden kisaselostajat esimerkiksi Globo TV:llä ja Fuji TV:llä ovat maininneet Course Carin tai Safety Carin kuskeja ohimennen kisaa selostaessaan.
Joissakin vanhoissa kausijulkaisuissa ja formulakirjoissa kuten Grosser Preis Jahrebookissa on myös mainittu turva-autoja tai lääkintä-autoja kuljettaneita henkilöjä. Erikoisin löytämäni tieto viime vuosilta oli ohimennen jostakin vanhasta Vauhdin Maailmasta luettu tieto joskin en ole tästä aivan varma ja asia siinä jutussa saattoi koskea enemmänkin Medical Caria kuin esimerkiksi sen vanhan Vauhdin Maailman (Olikohan 1991 vuodelta se juttu tai vielä vanhempi lehti kyseessä kuitenkin vanhimmillaan noin vuodelta 1979 kun Course Car yhdessä Medical Carin kanssa tuli lajiin joskin sitä ei Medical Carista poiketen sääntöihin kunnolla merkitty?) aikakauden aikaan ollutta Safety Carin edeltäjää eli Course Caria.
Jos se oli vuodelta 1991 tai joku vanhimmillaan vain 1980-luvun lopun lehdestä niin silloin sen kirjoittaja olisi ollut Jukka Mildh, mutta muussa tapauksessa sen kirjoitti joku toinen henkilö ja vanhemman artikkelin eli korkeintaan sinne noin vuoteen 1979 asti ulottuvan artikkelin pohjalta veikkaisin kirjoittajaksi Juha Nylundia. Se muistelemani Vauhdin Maailman artikkeli oli muuten ihan hyvä mitä nyt kirjoittaja valitettavasti ainakin osasta kisoja sotki Medical Caria ja Course Caria kuljettaneet henkilöt keskenään.
Viime vuoden puolella ja oikeastaan näiden vajaan kolmen vuoden aikana olen saanut huomattavan paljon uutta tietoa eri Safety Carin tai sitä edeltäneen Course Carin eri kuljettajista vuosien varrelta.
Lisäksi tietenkin myös automalleista on tullut uutta tietoa jolloin aiempien vanhojen asioiden suhteen olen ollut virheellisessä käsityksessä yleensäkin tai merkinnyt niitä väärin. Niitäkin tulen joissakin tapauksissa korjaamaan huomattavissa määrin ennen pitkää tarpeen mukaan.
Viime vuoden puolella selvisi myös MTV Maxin Klasikkokausien ainoana hyvänä puolena myös Saksan Grand Prixin 1994 Safety Carin oikea malli ja kuski hyvinkin selkeästi joka oli sama kuin seuraavassa saksankielisessä artikkelissa mainittu kuljettaja josta tulee pian juttu.
Tämän artikkelin myötä selvisi myös Saksan Grand Prixin 1992 oikea Safety Carin malli ja tämä sama kuljettaja oli vuosina 1992-1995 Saksan Grand Prixissä näin esimerkiksi joka vuosi Safety Carin kuljettaja ja aivan varma en vieläkään ole siitä, että ajoikohan hän myös Euroopan Grand Prixissä 1995 Safety Caria?
Senkin toivottavasti löytäisin joskus tietoineen päivineen vaikkakin aika monta muuta vuoden 1995 Safety Carin kuljettajaa ja joitakin Medical Carin kuljettajia olen löytänyt.
Tämä kuljettaja oli osa myös Fordin omaa F1:n Safety Carin testijoukkuetta vuosina 1992 ja 1993. Muut kaksi miestä olivat Englannin Mark Goddard ja Ranskan Gilles Martineau.
Laitan tuosta mainitsemastani saksalaisesta Safety Carin kuljettajasta kertovan artikkelin tämän viestin päätteeksi vaikkakin piti kyllä aikanaan tuon tiedon löydyttyä hieraista muutama hetki silmiään noin puolitoista vuotta sitten kun tuon vanhan artikkelin löysin lähinnä saksankielisiä muita moottoriurheilun merkkihenkilökuljettajia mielessäni selaten kun etsin tuolloin eräälle saksankieliselle foorumille taustatietoapua.
Lopullisesti asian ja henkilöllisyyden tietenkin varmisti MTV Maxin hyvälaatuinen vuoden 1994 Hockenheimin kilpailun video missä näkyy Safety Car ja itse kuskikin vilahtaa tunnistusta varten riittävästi ja olihan mies muutenkin tuona viikonloppuna vuonna 1994 ihan esillä pienemmässä julkisuudessa muutenkin.
Eri puolilta nettiä eri lehdistä noita kuskeja tosiaan löytyy kunhan vain vaihtaa hakusanat ja hakukielen tarkaksi vaikka se erittäin vaikeaa, haastavaa ja joskus erittäin turhauttavaakin on.
Tässä tuo artikkeli mistä puhuin ja jatkossa pitää laittaa enemmän viestiä kun alan noita saamiani tietoja pikkuhiljaa laittamaan lisääkin ajan mittaan mikäli vain aikaa riittävästi löytyy:
http://www.auto.de/magazin/safety-car-pilot-peter-lux-der-unbekannte-fuehrende/
PS. Laitetaan vielä myös tuo Hockenheimin 1992 kisavideo huonolaatuisena jossa tosiaan tuo aiemmin Medical Cariksi luulemani Ford RS Cosworth Safety Car näkyy kuljettajanaan Peter Lux ja se näkyy ajassa 3.17-3.31 videolla:
https://www.youtube.com/watch?v=MCF_qhTja2Y