Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Siihen nähden en ihan hirveästi luota oikein noihin Wikipedioihin saatikka sitten F1 Wikian juttuihin vaikka voisihan niihinkin sitä päivitystä tietenkin laittaa mikäli vain jaksaisi niihin kirjautua toiseen niistä ja Wikipediaan olenkin kirjautunut vuosia sitten. Itsekin ajoittain olen näinä vuosina kirjoittanut sinne vaihtelevan pituisia päivityksiä formuloista joskin harvemmin nykyään kuin ennen. Osin jaksamisen syistä johtuen.
En itsekään luota Wikipedian teksteihin, en vain pikaisesti löytänyt kuljettajista täsmäävää tietoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Belgian Grand Prixin 1984 eli viimeisen Zolderin radalla ajetun osakilpailun Medical Cariksi on näillä näkymin paljastunut ONS:n yleinen tuon ajan merkkiauto siihen mitä turvallisuuteen tai lääkintään tuli eli Porsche 928 oli Medical Carina tuossa kilpailussa. Myös kilpailun Mainosauto oli ONS:n alainen auto ja sen osuus on vielä vähän epävarmaa, että oliko auto myös Porsche 928 vai oliko peräti BMW malliltaan.

Laitan tämän lisäyksen vuoden 1984 Medical Carien listaan seuraavassa viestissä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan tähän sitten yksi kappale kauden 1984 Medical Careja lisää Zolderin Medical Carin löydyttyä vihdoin ja viimein:

Kyalami: Ford XR6 X (Tämä Medical Car pohjautui Ford Cortina Mark V-malliin.)

Zolder: Porsche 928

Dijon-Prenois: Renault R5 Turbo

Monaco: Renault R5 Turbo

Montreal: Honda Civic

Detroit: Ford Tempo

Dallas Fair Park: Renault Fuego (Tässä kilpailussa Mainosautona oli myös Renault Fuego, mutta Toimitsija-autona oli muun muassa Jean-Marie Balestrea, Bernie Ecclestonea, Stirling Mossia ja Jimmy Carteria viikonlopun aikana kuljettanut Oldsmobile Cutlass Supreme Coupe.)

Brands Hatch: Jaguar XJ120

Hockenheim: Porsche 928

Österreichring: Porsche 928

Zandvoort: BMW Touring Nederland

Monza: Lancia Delta HF Turbo

Nürburgring: Mercedes-Benz 190E AMG

Estoril: Volkswagen Passat Break (Mahdollisesti muuttuu Mercedes-Benz 190E AMG:ksi lähitulevaisuudessa kunhan vielä varmistan asian paremmin.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Unkarin Hungaroringin kilpailuja ja etenkin niiden kilpailujen Safety Careja vuosilta 1992-1994 olen viime aikoina tutkinut todella tarkkaan uudelleen, etsinyt kaikista mahdollisista oletettavista lähteistä ja näillä näkymin nämä ovat paljastuneet kaikki muuksi kuin olettamikseni Tatroiksi.

Vuoden 1994 Safety Carin kohtalo selvisi kun näin tuossa jonkin aikaa sitten MTV Maxin Klassikkokausi-ohjelman ja siinä Hungaroringin kilpailun Safety Cariksi paljastui sittenkin Porsche 911 kun auto vilahti riittävän selkeästi ja nopeasti kaksi kertaa kuvamateriaalissa kameran onnekkaasti zoomattua riittävän tarkasti päin Safety Caria. Toisella näistä kerroista melkein näkyi myös sen vuoden Safety Carin kuljettajan kasvot, mutta ei aivan kun mies ratissa nosti hieman käsiä ja olkapäitään ensin eteensä ja sitten taivuttaen tietenkin itseään taaksepäin mukavan ajoasennon varmistamiseksi ja samalla kiihdyttäen pois kansainvälisistä TV-kuvista.

Sen sijaan vuosien 1992-1993 Safety Carin osuus oli tätä kinkkisempi selvittää ja vieläkin on epäilyksen varjoa yllä kunnes saan riittävän selvityksen Ford Magyarilta ja ennen kaikkea Hungaroringin hyvinkin tunnetulta 1990-luvun Johtavalta Tuomarilta, 1980-luvun lopun ja 1990-luvun ihan alkuvuosien Turvallisuuspäälliköltä ja mahdollisesti myös ihan ensimmäisen Unkarin Grand Prixin Course Carin kuljettajalta tai sitä ajamaan ehdolla olleelta mieheltä eli Peter Faluvegiltä joka lisäksi tietenkin on ollut myös uransa alkupäässä ihan tavallinen ratavirkailijakin ja myös Maakohtainen Virallinen Lähettäjä eli toisin sanoen noihin aikoihin Roland Bruynseraeden kakkosmies ja joka tosiaan toimi vuosien 1992-1993 Unkarin Grand Prixin aikaan myös Ford Motorsportin ja Ford Magyarin Yhteishenkilönä tuon vuoden kilpailua varten.

Näillä näkymin vaikka Safety Car selviäisikin vedenpitävästi tämän hetken tiedon mukaiseksi Ford Escort RS Cosworthiksi niin välttämättä sen kuljettaja ei ehkä kuitenkaan selviä siinä samalla koska tosiaan varsinkin vuoden 1992 kisan tilanne oli jokseenkin nolo kun koko Safety Car ei lähtenyt edes radalle ja herra Faluvegin omien muistojen mukaan Safety Cariin tuli joko tekninen vika tai koko asia oli yhtä väärinkäsitystä ja ratavalvojien sooloilua vastoin hänen tai herra Bruynseraeden suoraa käskyä olla ainakaan välttämättä näillä näkymin olla lähettämättä Safety Caria radalle.

Tuossa Unkarin 1992 kisassa kun Safety Carin SC-kyltti näkyi, mutta itse Safety Car ei vain tullut radalle. Vuoden 1993 Unkarin Grand Prixin Safety Cariksi Ford Escort RS Cosworth ainakin näillä näkymin paljastui siitä hyvästä, että tuon ajan Safety Careissa oli normaalin sini-valkoisen tai valko-sinisen värityksen lisäksi vihreämaalinen Safety Car-kirjainlogo mikä ainakin täsmäsi herra Faluvegin mukaan paremmin hänen muistoihinsa alustavassa selvityksessäni sen vuoden Safety Carista.

Päivitän nämä uudet tiedot seuraaviin viesteihin kunkin vuoden eli vuosien 1992-1994 Safety Carien listalle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitan tähän seuraavaksi korjatun listan vuodelta 1992 Safety Carien osalta Hungaroringin kilpailun Safety Carin näillä näkymin ollessa Ford Escort RS Cosworth Tatra 613:n sijaan. Edelleen Hungaroringin osakilpailun Safety Car on epävarma, mutta muuten näyttää melko selvältä Safety Carien osalta tämän vuoden osalta vaikka aina voi löytyä päivitettävää silloinkin kun sitä ei osaa juuri odottaa. Kuten pitkään mietityn Hungaroringin kohdalta.

Tässä kuitenkin listaa Safety Careista päivitettynä:

Kyalami: Honda NSX

Mexico City: Chrysler Phantom

Interlagos: Chevrolet Kadett GSi

Barcelona: Fiat Tempra

Imola: Fiat Tempra

Monaco: Italdesign Aztec

Montreal: Nissan Silvia S13 Drift Special

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Ford Escort RS Cosworth

Hungaroring: Ford Escort RS Cosworth

Spa-Francorchamps: Ford Escort RS Cosworth

Monza: BMW 850CSi

Estoril: Renault 19 16V

Suzuka: Honda Prelude

Adelaide: Ford EB Falcon Turbo
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tässä vielä kerran kauden 1993 Safety Carit päivitettynä kun näillä näkymin Unkarin Grand Prixin Safety Car jossain määrin vielä vuoden 1992 Unkarin Grand Prixiä hieman helpommin selvitetympänä ja vertailtuna muihin Ford Escort RS Cosworthin Safety Careihin siltä vuodelta suurin piirtein myös huonojen kisan alkuvideoiden mukaan joissa piirteet suurin piirtein aiemmin kertomani mukaisesti herra Faluvegille osoittaman kyselyni perusteella täsmäsivät olemaan Ford Escort RS Cosworth kuin Tatra 613:

Kyalami: Honda NSX

Interlagos: Fiat Tempra Turbo

Donington: Ford Escort RS Cosworth

Imola: Fiat Tempra

Barcelona: Fiat Tempra

Monaco: Renault Safrane BiTurbo

Montreal: Pontiac Sunbird

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Mercedes-Benz

Hungaroring: Ford Escort RS Cosworth

Spa-Francorchamps: Ford Escort RS Cosworth

Monza: Alfa Romeo GTV6

Estoril: Ford Escort RS Cosworth

Suzuka: Honda Prelude

Adelaide: Holden Commodore
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan vielä päivitystä tuohon vuoden 1994 Safety Carien listaan. Hungaroringin turva-auto pitää korjata listaan.

Tässä päivitetty lista turva-autoista:

Interlagos: Ford Escort XR3i Novo

Aida: Porsche 928

Imola: Opel Vectra Turbo GT 4x4

Monaco: Renault Safrane BiTurbo

Barcelona: Porsche 911

Montreal: Porsche 928

Magny-Cours: Renault Alpine A610 Turbo

Silverstone: Renault Alpine A610 Turbo

Hockenheim: Ford Escort RS Cosworth

Hungaroring: Porsche 911 (Porsche 911 selviytyi Safety Cariksi tähän kisaan ihme kyllä kiitos MTV Maxin Klassikkokausi-ohjelman erinomaisen kuvanlaadun ja myös tuon kisan kuvaajan hienon, kahdesti tapahtuneen lähizoomauksen ansiosta. Tatra 613 näillä näkymin lienee ollut Huoltoauto tässä kisassa kun vuosista 1992-1994 puhuttaessa näillä näkymin Unkarin Autoliiton alustavissa kyselyvastauksissa on käymässä ilman ihmeitä ilmi, että F1:n tuodessa virallisesti Safety Carin uudelleen lajiin vuonna 1992 se halusi päivittää aikaisemmat Course Carinsa paremmiksi mikä ainakin puhuu Tatran siirtymisestä eläkkeelle nopean toiminnan tehtävistä lähinnä huoltopuolelle tai muulle lääkintäpuolelle kuin oikein itse välittömään kisalääkintään.)

Spa-Francorchamps: Porsche 911

Monza: Ferrari F355

Estoril: Porsche 911 (Tämän auton tyyppinumero oli 993, mutta laitoin sen kuitenkin 911:ksi.)

Jerez: Porsche 911

Suzuka: Honda Prelude

Adelaide: Holden Commodore
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Seuraavassa viestissä tulee pitkästä aikaa päivitystä nimenomaan korjauksen ja täydennyksen muodossa muutamaan Course Car-listaan ja Medical Car-listaan 1980-luvulta puhuttaessa. Tarkemmin sanottuna kyseessä ovat vuosien 1980 ja 1987-1988 Course Car-listat ja vuoden 1984 ja vuosien 1986-1988 Medical Car-listat. Pitkälti tämä päivitys oli lopulta tarpeellinen johtuen siitä, että Porschella ja Herbert Lingellä tosiaan oli jonkun verran mainitsemaani määrää enemmän sittenkin noita Course Carin ja Medical Carin ajoja.

Paljon enemmänkin saattaa olla päivityksiä tulevaisuudessa odotettavissa mikäli Herr Linge todella vain pystyy saattamaan valmiiksi kirjansa urastaan Course Carin kuljettajana formuloista. Se kirja olisi hieno saavutus ja ehdoton merkkiteos mikäli vain valmistuu ja se julkaistaan toivon mukaan laajemminkin.:alppu:

Vuoden 1984 Medical Carin päivitys johtuu lähinnä päivitettävästä automallista ja osin päivitys heijastuu myös vuoteen 1986 yhden kilpailun osalta kun siitä vuoden 1984 Medical Carin päivitettävän kisan kuljettaja itse kertoi muutaman kuukautta sitten tämän maan kansallisen autoliiton lähettämässä erillisessä haastattelusähkeessä, että kyseistä automallia käytettiin vuosina 1984-1986 sillä radalla Medical Carina ja hän itse ajoi pari kertaa Medical Caria ennen kuin hänestä oikeastaan tuli tv-puolen kommentaattori ja journalisti kyseisessä maassa enemmän kuin Medical Carin kuljettaja ja hän toimi vähän aikaa myös autovälittäjänä edustamansa Medical Carin mallin ja erään toisen automallin välittäjänä.

Kun nämä päivitykset sitten ovatkin ohi niin vuorossa onkin sitten lopullinen suuri kuljettajapäivitys Course Carin/Safety Carin miehistä ratin takana vuosilta 1973-1996 eli niiltä vanhemmilta päiviltä ennen Mercedes-Benzin yksinoikeusaikaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan korjausta vuoden 1980 Course Carien sievään nippuun. Tuon vuoden automallit vaihtelivat jälleen rajusti laidasta laitaan ja Renault oli ainakin hyvin edustettuna lajissa kun f1:n puolella muutenkin turboautojen pioneeritalli alkoi menestyä.

MM-arvonsa menettäneen Espanjan kilpailussa käytössä oli Volkswagen Santana ja siten en muuten huomioi sitä tässä listassa kuten en myöskään arvioinut kauden 1981 Etelä-Afrikan kilpailussa Course Carina käytettyä Eriksenin toimittamaa Fordiakaan.

Varsinainen korjaus tulee siinä, että Hockenheimin Course Car oli lopulta Porsche 928 ja kuljettajana oli tietenkin itse Herbert Linge.:cool: Sitten aiemmin Course Carina pitämäni BMW 323i eli BMW E21 oli joko Medical Car tai Mainosauto kyseisessä Länsi-Saksan kilpailussa sinä vuonna.

Tässä automalleja korjattuna:

Buenos Aires: Renault Gordini

Interlagos: Renault 5

Kyalami: Renault 5

Long Beach: Toytota Celica Supra

Zolder: Ford Granada

Monaco: Lamborghini Countach

Paul Ricard: Renault R17 Gordini

Silverstone: Ford Capri

Hockenheim: Porsche 928

Österreichring: Renault 5

Zandvoort: BMW 323i eli BMW E21

Imola: Lancia Gamma

Montreal: Pontiac Firebird Trans-Am GTA Turbo

Watkins Glen: Toytota Celica Supra (Medical Carina kilpailussa oli Datsun 280ZX)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan tähän sitten korjauksena kauden 1984 Medical Careista puhuttaessa Estorilin Medical Car myös pienellä taustatarinalla:

Kyalami: Ford XR6 X (Tämä Medical Car pohjautui Ford Cortina Mark V-malliin.)

Zolder: Porsche 928

Dijon-Prenois: Renault R5 Turbo

Monaco: Renault R5 Turbo

Montreal: Honda Civic

Detroit: Ford Tempo

Dallas Fair Park: Renault Fuego (Tässä kilpailussa Mainosautona oli myös Renault Fuego, mutta Toimitsija-autona oli muun muassa Jean-Marie Balestrea, Bernie Ecclestonea, Stirling Mossia ja Jimmy Carteria viikonlopun aikana kuljettanut Oldsmobile Cutlass Supreme Coupe.)

Brands Hatch: Jaguar XJ120

Hockenheim: Porsche 928

Österreichring: Porsche 928

Zandvoort: BMW Touring Nederland

Monza: Lancia Delta HF Turbo

Nürburgring: Mercedes-Benz 190E AMG

Estoril: Mercedes-Benz 190E AMG (Medical Caria ajoi tuossa kilpailussa ja myös Brasilian Grand Prixissä 1985 Rio de Janeirossa enimmäkseen Portugalissa tv-kommentaattorina ja muuna journalistina tunnettu Mercedes-Benzin ja FIAT:n autokauppias Domingos 'Domingo' Piedade joka tuolloinkin tietenkin oli aikamoinen nuori mies ja sittemmin on ollut tietenkin herrasmies kaikessa mitä on tehnyt toki tarkkoine mielipiteineen.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1986 Medical Carien osalta ja muutoin löydetyn listan osalta tulee kuitenkin päivitystä. Lähinnä lisäys tapahtuu Portugalin Estorilin kilpailuun. Päivitys tulee tässä:

Rio de Janeiro: Chevrolet Chevette Marajo

Jerez: Porsche 911

Imola: Porsche 944

Monaco: Renault R5 Turbo

Spa-Francorchamps: Porsche 924 GT

Montreal: Nissan 280ZX

Detroit: Porsche 944 Turbo

Paul Ricard: Porsche 911

Brands Hatch: Jaguar XJ312

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 623

Österreichring: Porsche 928

Monza: Lancia Delta HF 4WD

Estoril: Mercedes-Benz 190E AMG (Porsche 959 lienee ollut Estorilin kilpailussa vain sen kilpailun Mainosauto kun Course Car oli Renault 5 Turbo. Päivityksestä ja tiedon korjauksesta on lähinnä kiittäminen Portugalin Autoliittoa ja sen avuliaisuutta osin myös tuon kilpailun lehtiin kirjoittanutta yhtenä monista muista vastaavista lehtimiehistä eli Domingos 'Domingo' Piedaden avuliaisuuden lisäksi.)

Mexico City: Porsche 930

Adelaide: Nissan Skyline R31

Siinä ovat kauden 1986 Medical Carit korjatussa muodossa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1987 Course Carin lista selvisi aikanaan tällä foorumilla yhtenä ensimmäisistä ellei sitten peräti aivan ensimmäisenä 22.10.2012 eli ennen pitkää lokakuussa tuosta tulisi jo kuusi vuotta kun nyt tuosta ajasta on neljää päivää ja kahta kuukautta vaille sama aika kulunut. Kuitenkin, ajat ovat noista päivistä muuttuneet ja on aika tehdä pieni korjaus vuoden 1987 Course Carien listaan. Kuten myös pian vuoden 1987 Medical Carien listaan. Vuosi oli sinällään erittäin merkittävä Mercedes-Benzin kannalta sillä se sai ensimmäistä kertaa AMG-mallin auton turva-autoksi kilpailuun.

Debyyttikilpailuna kunnian mallille sai Brasilian Grand Prix Rio de Janeirossa Jacarepaguan radalla ajettu kisa. Aiemmin AMG-mallin autoja oli nähty vain Medical Carina kilpailuissa.

Onnistuneesta debyytistä huolimatta sitä ei enää ainakaan Portugalin Autoliitolle lähettämässäni kyselyssä ja sen mukaan enää nähty Course Carina vaan ainoastaan Medical Carina sen vuoden kilpailussa kun Course Carina oli Porsche 928 ja sen kuljettajana oli tuona vuonna melkoista Course Car-veteraanin intiaanikesää viettänyt Herbert Linge.:thumbup: Myös Mercedes-Benzin käytöstä lajin yleisenä Course Carina Porschen tapaan keskusteltiin.

Ikävä kyllä lajin päättävät viranomaiset eivät halunneet Mersusta tai Porschesta sarjan virallista turva-autoa vielä silloin.

Kauden käytetyimmäksi Course Cariksi nousi Porsche 928 ja samalla Portugalin ikävien tapahtumien seurauksena lajissa alettiin pikkuhiljaa miettiä Course Carin vakinnaistamista ja punaisten lippujen käytön vähentämistä. Estorilin varikolla Herr Linge oli totta vieköön hieman kalpea ensimmäisen lähdön kolarien jälkeen kun oli itse joutua muun muassa Nigel Mansellin kolaroimaksi vain senttien päässä kun Course Car seisoi keskellä rataa kolarisiivouksen takia.:(

Kaudella Kanadan kilpailun peruuntuessa f1:ssä jäi mahdollisesti näkemättä Chrysler LeBaron radalla vaikkakin myöhemmin Meksikon kilpailuissa uudelleen nimetty ajokki nähtiinkin.

Mahdollisesti Kanadan kisan järjestäjät olisivat käyttäneet Ford Sierraa kuten Detroitissakin tehtiin.

Muuten hommat radalla ja Course Carin kuljettajien tehtävämäärät pysyivät varsin ennallaan eli melkein olemattomina. Medical Carissa taas tehtävämääriä riitti vähän enemmän kauden aikana.

Tässä kuitenkin listaa autoista:

Rio de Janeiro: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Imola: Ferrari 412 GT

Spa-Francorchamps: Porsche 944

Monaco: Chrysler TC (Käytännössä Euroopan markkinoille tuotu valkoisen värinen Maserati.)

Detroit: Ford Sierra

Paul Ricard: Renault Alpine GTA

Silverstone: Jaguar XJS Cabriolet

Hockenheim: Porsche 944

Hungaroring: Tatra 623

Österreichring: Porsche 928

Monza: Alfa Romeo 3.0

Estoril: Porsche 928 (Tässä kilpailussa Course Caria kuljetti Portugalin Autoliiton lähettämän selvityksen mukaan Herbert Linge ja tosiaan Mercedes-Benz AMG 300 E32 korvasi Estorilin varikolla aiemmin käytetyn Medical Carin eli Mercedes-Benz 190E AMG:n vuoden 1987 Portugalin Grand Prixissä sen kilpailun Medical Carina.)

Jerez: Porsche 928

Mexico City: Porsche 928

Suzuka: Honda Accord

Adelaide: Nissan Skyline R32
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1987 Medical Carit päivittyvät nyt hieman Estorilin kilpailun vastaavan muodossa. Medical Car ei ollut sittenkään aiemmin luulemani Porsche 928 vaan Portugalin Autoliitolle lähettämäni selvityksen jälkeen Mercedes-Benz AMG 300 E32 joka korvasi vuosina 1984-1986 Medical Carina käytetyn Mercedes-Benz 190E AMG:n. Vuoden 1987 Portugalin Grand Prixin Medical Car oli harmaan-mustan värinen Rio de Janeiron kisan Course Carin tapaan ja sisälsi Punaisen Ristin auton sivupeilissä ja tietenkin järjestäjien ja FIA:n oman tuolloin varsin tuoreen ja sittemmin erittäin pitkään käytetyn formulalogon.

Vuoden 1987 kaikki Medical Carit ovat toki muutoin löydetty vaikka niitä nyt pikaisesti tähän tietenkin korjaan:

Rio de Janeiro: Chevrolet Chevette Marajo

Imola: Alfa Romeo 75

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo Alfa 6

Monaco: Chrysler TC

Detroit: Buick Skylark

Paul Ricard: Porsche 911

Silverstone: Jaguar XJ40

Hockenheim: BMW 750i eli BMW E32

Hungaroring: Porsche 928

Österreichring: Porsche 928

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32 (Aiemmin Medical Cariksi luulemani Porsche 928 oli sittenkin 1987 Portugalin Grand Prixin Course Car ja kun vielä Herbert Linge oli ajaja Portugalin Autoliitonkin mukaan niin se sinetöi sen aseman.)

Jerez: Alfa Romeo 75

Mexico City: Honda Integra

Suzuka: Porsche 928

Adelaide: Nissan Skyline R31 Turbo SVD

Porsche 928 oli edelleen korjauksesta huolimattakin vuoden 1987 eniten käytetyin Medical Car F1:ssä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1988 Hungaroringin kilpailun Medical Carin kohdalla laitan seuraavaksi hieman täydennystä eli Medical Cariksi osoittautui Unkarin Grand Prixissä 1988 Porsche 928. Muista vuoden 1988 Medical Careista puuttuvat yhä ja enää vain Monacon kilpailun vastaava Medical Car. Ehkäpä sekin vielä joskus löytyisi.

Tässä kuitenkin pienen lisäyksen kokenut vuoden 1988 Medical Carien lista toistaiseksi:

Rio de Janeiro: Chevrolet Chevette Marajo

Imola: Alfa Romeo 75

Mexico City: Honda Accord

Montreal: Nissan Silvia 200SX SE

Detroit: Ford Probe GT

Paul Ricard: Mercedes-Benz 190E

Silverstone: Jaguar XJ40

Hockenheim: Mercedes-Benz 190E 2.5 16V

Hungaroring: Porsche 928

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 75

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Alfa Romeo 75

Jerez: Porsche 928

Suzuka: Porsche 928

Adelaide: Nissan Skyline R32 Turbo SVD
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1988 Course Carien kohdalta tulee vielä viimeinen päivitys tällä erää ja samalla ilman jotakin muuta todella mielenkiintoista raportoitavaa asiaa viimeinen viesti ennen vuosien 1973-1996 Course Car/Safety Car-kuljettajien suurta päivitystä. Tämän kilpailun viimeinen päivitys koskee Saksan Liittotasavallan Grand Prixiä 1988. Tuo kilpailu oli nimittäin Herbert Lingen uran viimeinen kisa jossa hän vuosien 1973-1988 välisenä aikana toimi F1:ssä Course Carin kuljettajana.

Herr Linge oli toki vielä vuoden 1988 puolella ja vuosina 1989-1990 satunnaisesti myös eri kilpailujen turvallisuuspäällikkönä ennen kun jäi lopullisesti eläkkeelle vuoden 1990 Länsi-Saksan Grand Prixissä siitäkin virasta.

Herbert Lingen viimeisessä kilpailussa olisikin kaiken jälkeen ollut lopulta aika erikoista ajaa BMW:llä ja kun vielä varmistin asian ONS:n puolen suhteen niin Porsche 928 oli sittenkin tietenkin uransa ja elämäntyönsä sille autotehtaalle antaneen Lingen alla 24.7.1988 ajetussa kilpailussa. BMW M5 E34 toimi lopulta tuon kilpailun Lead Carina eli Mainosautona kun aiemmin olen sanonut sen olleen Course Car. Pahoittelut aiemmista vääristä tiedoista.

Toisaalta vuoden 1988 Course Carin listojakin olen viimeksi päivittänyt hieman yli kolme ja puoli vuotta sitten, muistaakseni tammikuussa 2015 joten ihme ei toki ole mahdolliset virheet ja sen hetken tiedon valossa tehdyt päivitykset.

Pitkän tekstin päätteeksi korjaan vielä kauden 1988 yleistä Course Car-listaa tämän asian selviämisen johdosta:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Imola: Ferrari 412 GT

Monaco: Porsche 928

Mexico City: Porsche 928

Montreal: Nissan Silvia Grand Prix Special

Detroit: Ford Scorpio

Paul Ricard: Renault R21

Silverstone: Rover 825i

Hockenheim: Porsche 928 (BMW M5 E34 oli lopulta tämän kilpailun Mainosauto.)

Hungaroring: Tatra 623

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo Alfa 6

Monza: Lamborghini Countach Anniversario

Estoril: Alfa Romeo 164

Jerez: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Suzuka: Honda Accord

Adelaide: Nissan Skyline SVD
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Viime aikoina olen jälleen saanut uutta tietoa Unkarin Hungaroringin 1990-luvun alun Course Carien tilanteesta ja siitä onkin oikeammin sanottuna pitänytkin antaa paljon kiitoksia Unkarin Autoliitolle ja tietenkin vuosien 1990 ja 1991 aikana kilpailun Turvallisuuspäällikkönä toimineelle Peter Faluvegille.

Course Carina Tatrat toimivat näillä näkymin uusien tietojen perusteella sittenkin vain vuoteen 1989 asti ja vuosina 1990 ja 1991 Tatrat olivat vielä Medical Careja kilpailuissa jonka jälkeen ne olivat enää korkeintaan hyvin epävarmasti Medical Careja vuoden 1991 jälkeen vuosina 1992-1993 ja vuosien 1994-1996 aikana ne sitten joutuivat radanhuoltoon.

Herra Faluvegin mukaan Herbert Linge toimi mielenkiintoisesti vuonna 1988 heti Course Car-kuskin työstä eläkkeelle jääneenä yhtä heti saman tien Unkarin Grand Prixin 1988 Turvallisuuspäällikkönä. Lingeä välillä oltiin toivottu ajamaan Course Cariakin ennen vuotta 1988 ja tietenkin myös vuonna 1988, mutta juuri ajot lopettaneena hän suostui lopulta toimimaan vaan Course Carin ajajien kouluttajana ja yleisenä ratavalvonnan kouluttajana. Herbert Linge pystyi tätäkin työtä tekemään kun hänellä oli tietysti myös ONS:n aikanaan myötämä koulutuslupa. ONS teki tuolloin tietenkin yhteistyötä muun muassa Unkarin Autoliiton lisäksi myös Espanjan ja Portugalin Autoliittojen kanssa.

Lisään nuo vuosien 1990 ja 1991 Course Carien päivitykset heti tämän viestin jälkeen ja ensin mainittua en ole listana päivittänyt melkein viiteen vuoteen ja toista päivitin melkein kolme vuotta sitten juuri ennen pitkää taukoani.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan siis vielä kerran vuoden 1990 vastaavat Course Carit kaikista kilpailuista päivitetyssä listamuodossa kun Unkarin Grand Prixin Course Car oli lopulta Porsche 928 ja Tatra 613 oli vain kilpailun Medical Car:

Phoenix: Honda Integra

Interlagos: Chevrolet Kadett

Imola: Alfa Romeo 75

Monaco: Renault R21

Montreal: Honda NSX

Mexico City: Chrysler Spirit

Paul Ricard: Renault R21

Silverstone: Ford Sierra RS500 Cosworth

Hockenheim: Opel Vectra

Hungaroring: Porsche 928 (Tatra 613 oli kilpailun Medical Carina jonka ennen pitkää korjaan jossakin vaiheessa vastaavaan listaan, varmaankin kunhan Monacon 1991 Medical Car löytyisi.)

Spa-Francorchamps: Opel Senator

Monza: Alfa Romeo 75

Estoril: Opel Senator

Jerez: Opel Calibra

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Nissan NSVD Turbo
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tämän johdosta lisäänkin vuoden 1991 Course Carien täyden listan alle Hungaroringin automallin korjauksen sen paljastuttua Tatra 613:n sijaan BMW M3 E30:ksi:

Phoenix: Ford Mustang

Interlagos: Chevrolet Kadett

Imola: Alfa Romeo 164

Monaco: Italdesign Aztec

Montreal: Pontiac Trans-Am Firebird Formula Firehawk

Mexico City: Chrysler Spirit

Magny-Cours: Renault Alpine GTA

Silverstone: Renault Alpine GTA

Hockenheim: Porsche 959

Hungaroring: BMW M3 E30 (Tatra 613 oli kilpailun Medical Car ja sen asian korjaan ennen pitkää, ehkä sitten kunhan Monacon 1991 Medical Car löytyisi ja jostain syystä olen aiemmin merkinnyt Medical Cariksi tuohon kilpailuun Porsche 928:n mikä myös on väärin kun kyseinen auto oli joko kilpailun Mainosauto tai Radanhuollon Esimiehen auto.)

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 164

Monza: Alfa Romeo 164

Estoril: Lotus Omega

Barcelona: Lotus Omega

Suzuka: Honda Prelude

Adelaide: BMW M5 E34
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan vielä ihan pientä täsmennystä tuohon vuoden 1994 Safety Carien listaan. Kyse on lähinnä Magny-Coursin ja Silverstonen turva-autojen tarkasta nimikkomallista jotta niitä ei vain sotkettaisi noihin tavallisiin Renault Alpine A610 Turbon malleihin mitä ne eivät tietenkään olleet niin tehokkaina malleina:

Interlagos: Ford Escort XR3i Novo

Aida: Porsche 928

Imola: Opel Vectra Turbo GT 4x4

Monaco: Renault Safrane BiTurbo

Barcelona: Porsche 911

Montreal: Porsche 928

Magny-Cours: Renault Alpine A610 Turbo Special

Silverstone: Renault Alpine A610 Turbo Special

Hockenheim: Ford Escort RS Cosworth

Hungaroring: Porsche 911

Spa-Francorchamps: Porsche 911

Monza: Ferrari F355

Estoril: Porsche 911 (Tämän auton tyyppinumero oli 993, mutta laitoin sen kuitenkin 911:ksi.)

Jerez: Porsche 911

Suzuka: Honda Prelude

Adelaide: Holden Commodore
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan vuoden 1990 Medical Careihin vielä kerran hieman pikaista päivitystä. Hungaroringin 1990 Course Carin tilanteen selvittyä kilpailun Medical Cariksi tulee tietenkin aiemmin oletettu Course Car eli Tatra 613 kun Porsche 928 oli sittenkin kilpailun Course Car.

Vuoden 1990 Medical Carin kokonaistilanteen ajattelin päivittää lopulta arvioitua nopeammin sen takia koska sen vuoden Medical Carit ovat jo olemassa olevana täytenä listana toisin kuin esimerkiksi vuoden 1991 Medical Carin listat joista yhä puuttuu Monacon Medical Car jolloin sen vuoden Medical Carin listan päivittäminen nyt heti putkeen olisi hieman typerän oloista ilman juurikin Monacon vastaavaa vaikka Unkarin vastaava Medical Car korjaantuisikin ja vuoden 1990 Medical Carin listapäivityksen odottelussa sinne Monacon 1991 Medical Carin ilmituloon asti ei vain olisi järkeä muutoin.

Tässä kuitenkin listaa lääkintäautoista kaudelta:

Phoenix: Ford Mustang

Interlagos: Chevrolet Kadett

Imola: Alfa Romeo 75

Monaco: Renault R21

Montreal: Toyota Celsior

Mexico City: Chrysler Lancer (Kilpailussa Mainosautona tai Lead Carina toimi Honda Accord.)

Paul Ricard: Renault R21

Silverstone: Renault R21

Hockenheim: Mercedes-Benz 190E Evo 2

Hungaroring: Tatra 613 (Esiintyi lopulta Peter Faluvegin ja Unkarin Autoliiton lähettämän vastauksen pohjalta enemmänkin tuon kilpailun Medical Carina kun Course Carina oli lopulta Porsche 928.)

Spa-Francorchamps: Porsche 930

Monza: Alfa Romeo 75

Estoril: Opel Vectra

Jerez: Opel Vectra

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Calibra

Renault R21 oli vuonna 1990 käytetyin Medical Car F1:ssä listaan tulleista muutoksista huolimatta.
 
Ylös