Vuonna 1973. kun turva-auto debytoi Kanadan GP:ssä kuljettajana oli hollantilaissyntyinen kanadalainen Egbert "Eppie" Weppens, joka osallistui kahteen osakilpailuun. Vuosien 1967 ja 1974 Kanadan Grand Prix:hin.
Italaian Mark Angelelli ajoi turva-autoa 1991-99 ja hän oli Opel Vectran ratissa Imolan mustana viikonloppuna. Angelellin kilpaura painottuu kestävyyskisoihin ja hän voitti Daytonan 24 tunnin ajon 2005 ja 2017.
Enne Mayländeriä turva-autolla kurvaili britti Oliver Gavin, joka ei saanut superlisenssiä yrittäessään päästä mukaan Australian Grand Prix:n 1995 Pacificillä. Gavin ajaa nykyään Corvetella IMSA-sarjaa.
80-luvun turva-autokuljettajista ei löytynyt tietoa.
http://f1.wikia.com/wiki/Safety_car_driver
Ihan muuten hyvä pieni viesti, mutta 'Eppie' on kylläkin Wietzes.
Angelellinkin osuutta epäilen aika paljon ja vuosien 1996-1997 murrosvaiheesta lähtien viimeistään Angelelli ei kyllä Safety Caria F1:ssä ole ajanut kun ensin oli Gavin ja sitten oli Mayländer.
Angelelli oli toki Imolassa 1994, mutta ennen sitä eli vuosista 1991-1993 puhuttaessa epäilen sitä toistaiseksi ainakin erittäin vahvasti koska jostakin Imolaa 1994 koskeneesta jutusta luin kyseessä olleen yleensäkin hänen ensimmäinen Safety Carin ajonsa lajissa.
Juttu oli italiankielinen ja toistettiin vahvasti Globo TV:n eräässä, vielä jokunen vuosi sitten ihan Youtubessa nähtävillä olleessa brasilialaisessa dokumentissa tuosta Imolan Mustasta Viikonlopusta puhuttaessa missä pohdittiin myös mahdollisia ja loppupelissä hyvin todennäköisesti olleita Safety Carin teknisiä ongelmia.
Noista ongelmista voisi kirjoittaa enemmänkin ja aikanaan olen niistä kirjoittanut rajoitetusti. Angelellin ja järjestäjien järjestämissä testeissä oli paljon mielenkiintoisia asioita koskien sitten ennen pitkää tapahtuneita onnettomuuksia koska niissä tehtiin jo viikonlopun aikana ja ennen sitäkin paljon laiminlyöntejä tarkastuksissa.
Angelelli on ehkä saattanut olla Imolassa 1995 vielä ehkä olla Safety Carin kuljettaja joskin epäilen sitäkin asiaa ainakin hieman kun mies otti Imolan 1994 tapahtumat kuitenkin aika raskaasti sinänsä.
Tämän saman toikin 14:sta osiossa ja viestissä numero 5 toikkia koskien ja kokonaisviestissä numero 525 olen viimeisen kerran toistaiseksi päivittänyt tuota listaa ja näiden tämän toikin, noin kolme vuotta kestäneen tauon aikana olen kerännyt valtavan määrän uutta tietoa eri kuskeista Safety Carin ja sitä edeltäneen Course Carin takana.
Siihen nähden en ihan hirveästi luota oikein noihin Wikipedioihin saatikka sitten F1 Wikian juttuihin vaikka voisihan niihinkin sitä päivitystä tietenkin laittaa mikäli vain jaksaisi niihin kirjautua toiseen niistä ja Wikipediaan olenkin kirjautunut vuosia sitten. Itsekin ajoittain olen näinä vuosina kirjoittanut sinne vaihtelevan pituisia päivityksiä formuloista joskin harvemmin nykyään kuin ennen. Osin jaksamisen syistä johtuen.
Laitan tähän tuosta 11.10.2014 kirjoittamastani viestistä lyhennelmän sisältäen kuljettajalistan silloisen edellisen päivityksen joka tulee hyvin pian päivittymään ja vielä tänä vuonna valtavasti. Lisäksi siinä tulevassa viestissä korjautuu joitakin virheellisiä kuljettajia aiemmilta vuosilta jolloin he ajoivat esimerkiksi Medical Carin osalta tyyliin Walter Robinson vuosina 1992 ja 1993 Silverstonessa ja Robinsonin tapauksessa myös Doningtonissa 1993 kun Mark Goddard ajoi Safety Caria jokaisessa niissä kilpailussa.
Medical Carin kuljettajat tulevat tässä lainausviestissä suluissa. Myös vuoden 1984 FISA:n vaatima ammattimainen Course Carin kuljettaja on jo selvinyt, mutta joka ei vielä vuonna 2014 kirjoittamaani viestiin mennessä ollut selvillä. Monacon Lamborghinin Countach-mallin onnekkaat miehet vuosina 1980-1983 olivat Jacky Ickx ja Cesare Lodi, mutta tässä itse viestin lyhennelmä ja kuljettajalista silloiselta ajalta:
''Tässä kuitenkin lista kavereista jotka ajoivat Pace Careja vuosien varrelta ennen vuotta 1996 ja Oliver Gavinia joka oli sinällään sarjan ensimmäinen virallinen ainoa turva-auton kuljettaja ennen Bernd Maylanderia ja häntä kerran tuurannutta Marcus Fässleriä:
1973: Herbert Linge ja Eppie Wietzes.
1974: Herbert Linge. (Ranskan, Saksan ja Itävallan osakilpailussa.)
1975: Jacky Ickx, Syd Herbert ja Herbert Linge. (Ajoi ensimmäistä kertaa Monacossa Järjestysautoa tai Interventio-autoa ranskalaisittain. Tuolloin alla oli alkuperäinen Ferrari Berlinetta tai Ferrari 365 GT4. Tämä siis Ickxin osalta. Linge jatkoi myös ajelua saksankielisten alueiden kilpailuissa ja Herbert ajoi Englannin Grand Prixissä Interventio-autoa.)
1976: Herbert Linge ja Syd Herbert.
1977: Herbert Linge, Vic Elford, Syd Herbert ja Mario Valli. (Vic Elford ajoi Monacossa Interventio-autona toiminutta Porsche 928:ia joka oli lainattu suoraan Stuttgartin tehtaalta ja ajettu vain kolmen kierroksen testi ennen Monacon viikonloppua Weissachissa. Auto ei tosin ollut uusi vaan käytetty.)
1978: Mario Valli, Syd Herbert ja Herbert Linge.
1979: Mario Valli, Herbert Linge, Philippe Schell, Dickie Attwood ja Phil Hill. (Attwood ajoi vuoden 1979 Silverstonen Course Caria eli Ford Capria kilpailussa.) (Syd Herbert.)
1980: Jacky Ickx, Mario Valli ja Phil Hill. (Syd Herbert.)
1981: Cesare Lodi, Paul Newman, Wilson Fittipaldi, Herbert Linge, Phil Hill ja Mario Valli. (Dickie Attwood, Syd Herbert, Vittorio Brambilla ja Jean-Pierre Jarier)
1982: Cesare Lodi, Phil Hill, Dan Sullivan, Tim Evans, Herbert Linge, Hermann van Lange ja Mario Valli. (Vittorio Brambilla ja Syd Herbert.)
1983: Jacky Ickx (Erwin van den Broucke, Michel Leclere, Syd Herbert, Dan Sullivan, Phil Hill ja Rupert Keegan.) (Ickx ajoi koko kauden kilpailuissa Course Carin kuljettajana FISA:n ammattimaisen Course Carin kuljettajan vaatimuksen takia.)
1984: (Erwin van den Broucke, Syd Herbert ja Dan Sullivan.) Toistaiseksi ei harmittavasti vieläkään ole löytynyt vuoden 1984 säännöllisesti Course Caria ajaneen ja FISA:n valitsemaa kuljettajan nimeä.
1985: Carlos Reutemann. (Ajoi myös jälleen FISA:n ammattimaisen Course Carin ohjelman mukaan.) (Erwin van den Broucke, Jean-Pierre Jarier, Syd Herbert, Dan Sullivan ja Frank Gardner.)
1986: Russell Skaife, Dan Sullivan, Danielle Contrerez De Nava ja Erwin van den Broucke. (Frank Gardner, Jean-Pierre Jarier ja Syd Herbert.)
1987: Frank Gardner, Erwin van den Broucke, Danielle Contrerez De Nava, Dan Sullivan, Carroll Shelby ja Herbert Linge. (Bob Lutz, Paul Beranger ja Syd Herbert.)
1988: Frank Gardner, Dan Sullivan, Danielle Contrerez De Nava ja Erwin van den Broucke. (Syd Herbert.)
1989: Mark Skaife, Michel Gilsoul, Wilson Fittipaldi, Mario Casoni, Danielle Contrerez De Nava ja Osamu Hatagawa. (Frank Gardner ja Syd Herbert.)
1990: Mark Skaife, Michel Gilsoul, Wilson Fittipaldi, Danielle Contrerez De Nava, Osamu Hatagawa ja Mario Casoni. (Frank Gardner.)
1991: Wilson Fittipaldi, Michel Gilsoul, Danielle Contrerez De Nava, Osamu Hatagawa, Mario Casoni ja Lance Dixon. (Frank Gardner.)
1992: Gilles Martineau, Walter Robinson, (Ajoi muun muassa ensimmäiset viralliset testit FIA:n virallisella Renaultin turva-autolla. Ajoi kauden aikana myös Ford Escort RS Cosworthilla useissa kilpailuissa kaudella. Muun muassa Magny-Coursin ja Silverstonen kilpailuissa. Robinson vuorostaan oli FIA:n määrittämä virallinen Renaultin Safety Carin kuljettaja.) Wilson Fittipaldi, Danielle Contrerez De Nava, Michel Gilsoul ja Osamu Hatagawa. (Mario Casoni ajoi kaikki kilpailut missä tarvittiin Opel Astran Medical Caria ja Frank Gardner oli jälleen Adelaidessa Medical Carin puikoissa. Tämän lisäksi Alex Ribeiro ajoi Brasilian Grand Prixin Medical Caria.)
1993: Gilles Martineau, Walter Robinson, (Ajoi jälleen Fordin kisoissa muun muassa Magny-Coursissa ja Silverstonessa. Testasi myös Renaultin virallisella turva-autolla ajoa vaikka varsinainen virallinen kuljettaja oli Walter Robinson ja Martineau jäi testimieheksi. Lisäksi Robinson ajoi poikkeuksellisesti Doningtonin kilpailujärjestäjien viime hetken typerän itsepäisyyden takia kilpailussa Ford Escort RS Cosworthia. Samoin Mario Casoni ajoi jälleen Opel Astran Medical Car-kisoissa. Frank Gardner ajoi samoin myös Medical Caria Adelaidessa.) Michel Gilsoul, Alex Ribeiro ja Osamu Hatagawa.
1994: Max Angelelli, Walter Robinson, Alex Ribeiro ja Michel Gilsoul. (Mario Casoni ajoi kohtalokkaan Imolan kilpailun Opel Astran Medical Caria ja Frank Gardner oli tuolloin tuttuun tapaan Medical Carin takana.) Kuljettajista Robinson ajoi Monacossa, Magny-Coursissa ja Silverstonessa Renaultin virallista turva-autoa. Valitettavasti vuoden 1994 päätteeksi mies lähti sarjasta lähes täydelliseen tuntemattomuuteen. Jokseenkin palatakseen vielä ajamaan vuoden 1996 kesäkuussa Renaultin FIA:lle järjestämään näyttöajoon ajaakseen valmistajan pysyvän turva-auton lobbauksen puolesta.
1995: Alex Ribeiro, Jean Ragnotti, Eric Bernard, Hideo Fukuyama ja Thierry Boutsen. (Medical Caria ajoi kauden aikana Adelaidessa Frank Gardner.)
1996: Alex Ribeiro, Thierry Boutsen ja Hideo Fukuyama. (Joutui olemaan vain Porschen kuljettaja Spassa kun virallista turva-autoa kaudesta 1996 eteenpäin ajeli Oliver Gavin Mersulla. Saman kohtalon koki Boutsenin tapaan Japanissa myös Fukuyama hänen ollessaan vain Honda NSX:n takana. Alex Ribeiron ajo oli poikkeus sääntöön sillä Mercedes-Benz tuli mukaan pääsääntöisesti vasta kauden 1996 Ranskan Grand Prixissä joten periaatteessa Ribeiro oli ihan kilpailun virallinen turva-auton kuljettaja radalla.) Medical Caria ajoi kauden aikana uudella Melbournen radalla tuolloin ilmeisesti viimeistä kertaa Frank Gardner. Tämän lisäksi myös Walter Robinson ajoi Renaultille kesäkuussa 1996 FIA:n järjestämässä näyttöajossa Renaultin ja Mercedes-Benzin välisessä kaksinkamppailussa sarjan turva-autojen pysyvyydestä puhuttaessa.''
Päivityksen tulen tekemään heti kuin vain milloin voin ja pystyn.